KUNST CULTUUR moja: muzikale reis door geschiedenis Zuid-Afrika Nieuwe aanwinsten Stedelijk Museum De Lakenhal 'Wie weet wat een MC is? Niemand?' eologische maquette terug in Leiden R6 rres stopt dit jaar zaterdag 20 september 2003 n - Mirjam Timmer en der Veen van Twar- uit elkaar. Aan het eind houdt het populaire :e op. Het tweetal gaat luidt in goede harmo- en sluit zeker niet uit 'komst nog eens samen Mirjam is van plan iolocarrière te begin- duo is nu bezig met itertour die ze gewoon Op 15 oktober geeft het laatste concert in n in Friesland. De thea- ïeeft tot nog toe 23.000 tellenden getrokken, ot ie t be' Jer fratsen Het Beatles-album wordt in november v uitgebracht, in een t j de' versie. Het nieuwe °JLet it be... naked', is van de effecten die r Phil Spector er des- i toevoegde. De meeste rs van 'Let it be' werden door de Beatles opge- op een manier die de oest laten horen zoals legonnen: als een sim- k-'n-rollband. Hedendaagse wandtapijten en tekeningen van Maurits van der Valk leiden - Stedelijk Museum De Lakenhal heeft onlangs vier monumentale wandtapijten van Henri Jacobs verworven en ruim honderd tekeningen en grafiek van de Nederlandse kunstenaar en kunstcriticus Maurits van der Valk ten ge schenke gekregen. De geweven tapijten zijn vanaf heden te be wonderen in de hal van het museum. Een selectie van de tekeningen is voor het eerst voor het publiek te zien op een tentoonstelling die vanaf 26 september wordt gehouden. In de collectie van De Lakenhal bevinden zich momenteel twee tapijten uit de 16de eeuw. Het 'Groenwerktapijt met dieren' van Willem Andriesz de Raet en 'Het ontzet van Leiden' van Joost Jansz Lanckaert. Beide ta pijten hangen aan de wand, zo als in de 16de eeuw gebruikelijk was. De hedendaagse tapijten die het museum nu aan haar col Rivierlandschap (ca.1920) van Maurits van der Valk. Publiciteitsfoto 'Vier velden/Ouatre champs' van Henri Jacobs, in de hal van De Lakenhal. Publiciteitsfoto lectie heeft toegevoegd zijn van de Belg Henri Jacobs (1957). Zijn serie 'Vier velden/Quatre champs' toont verschillende momenten van de dag. De serie opent met de 'Ochtend', een perspectivisch beeld van een veld in geel licht. 'Middag' is een kleurig, frontaal circelpa- troon. 'Avond' een grijs, mistig vergezicht van een grond- of wateroppervlakte en 'Nacht' laat een horizontale, circelvor- mige uitsparing zien in een zwart veld. Naast elkaar gehan gen verlopen de vier tapijten van kleur naar niet-kleur en van licht via grijs naar donker. Ja cobs vindt dat het wandtapijt, wil het kunnen bekoren, weer volop ruimtelijk en landschap pelijk moet worden. Met de schenking van ruim honderd werken van Maurits van der Valk (1857-1935) bezit Stedelijk Museum De Lakenhal als enig museum in Nederland een goed overzicht van het ge tekende werk van deze wat ver geten Nederlandse kunstenaar. Van der Valk was een veelzijdig man. De kunstzinnige omge ving van de Tachtigers waarin hij verkeerde prikkelde hem tot uiteenlopende artistieke bezig heden. Zo was hij actief als te kenleraar en kunstcriticus. Maar het liefst hield Maurits van der Valk zich bezig met schilderen en tekenen van landschappen, stadsgezichten en stillevens. Zo tekende hij vol overgave zijn geboortestad Am sterdam en stadsgezichten in zijn woonplaatsen Leiden, Amersfoort, Laren en Auvers- sur-Oise, het Franse dorpje waar ooit Vincent van Gogh verbleef. Tijdens zijn verblijf in Leiden, tussen 1909 en 1919, ontwikkel de Van der Valk een bijzondere belangstelling voor etnografi sche voorwerpen en vooral Ja panse fantasiedieren die hij ge zien moet hebben in het Rijks museum voor Volkenkunde aan de Steenstraat. Dit museum ex poseert eveneens een deel van zijn tekeningen samen met vijf fantasiedieren uit de Japancol lectie. Hedendaagse wandtapijten van Henri Jacobs, te zien tot 24 oktober. Tekeningen van Maurits van der Valk, van 26 september t/m 11 januari 2004. Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, di. t/m vr. 10.00-17.00 uur, za. zo. en feestdagen 12.00-17.00 uur, 3 oktober 10.00-12.00 uur. Tekeningen van Maurits van der Valk en fantasiedieren uit de Japancollectie, te zien van 9 oktober t/m 11 januari 2004. Rijksmuseum voor Vol kenkunde, Steenstraat 1, di. t/m zo. 10.00-17.00 uur. 3 Oktober-lezing in De Lakenhal In Stedelijk Museum De La kenhal wordt op zondagmid dag 28 september voor de zevende keer de openbare 3 Oktober-lezing gehouden. De lezingen werpen telkens een ander licht op het Beleg en Ontzet van Leiden. Dit jaar houdt Dr. Louis Sicking, verbonden aan de Vakgroep Geschiedenis van de Univer siteit Leiden, de lezing, On der de titel 'Geuzen en Glip pers' gaat hij in op wie goed en fout was tijdens het Beleg van Leiden. Net als vorige voordrachten wordt ook de ze aflevering in boekvorm uitgegeven. De lezing begint om 15.00 uur en is gratis toegankelijk op vertoon van een toe gangsbewijs tot het muse um. Op vrijdag 3 oktober is De Lakenhal in verband met de ■wering-van Leidens Ont zet geopend van 10.00 tot 12.00 uur en gratis toeganke lijk. ju eens moeten weten waar deze kinderen vandaan komen' is Groenenboom c - Sinds Zuid-Afrika de d heeft afgezworen en ^ulturele isolement is ge- ijn Nederlandse thea- kers meermalen ont- shows die de zwarte n dans uit het land la- Van de opzwepende isen van de zoeloes tot kaplaarscapriolen van merkers en de prachtige zang van groepen als Black Mambazo. g nooit is het culturele wervelend en ener- ^theaterzalen in gespat e show 'Umoja', dat de weken door Neder- kt. De voorstelling is de Todd Twala en Nyandeni, twee danse- ie geboren werden in In 1950, een paar jaar geboorte, waren in ika de wetten ingesteld varten verbanden naar den'. Een fraaie naam soort deportatiekamp bewoners nauwelijks 1 van bestaan hadden, die kansloze positie de twee erin een show uwen die bijna ander- draaide in Londens lekka West End en nu roud over de wereld moja' - 'goede geest, igheid' - was aanvan- edoeld voor binnen- bruik. „Wij vonden dat re generatie onze eigen moest leren kennen", wala. „Nadat de cultu- cot werd opgeheven is overspoeld met bui- e muziek. De jongeren rennen alleen dat nog en dreigen hun wortels te ver geten. Op deze manier kunnen we laten zien en horen waar het allemaal vandaan komt." En zo voert 'Umoja' het publiek stap voor stap door de geschie denis van de Zuid-Afrikaanse muziek en dans. Van de oer vorm van de zoeloedans. aan gedreven door opzwepende drums, tot aan de Johannes- burgvariant van de hiphop. De erotisch getinte reidansen van de dorpsmeisjes, met hun aard se seksualiteit, komen terug in de zeer lijfelijke Zuid-Afrikaans versie van het rock-'n-rolldan- sen. En de passen van de mijn werkers zijn verre echo's van de krijgsdansen van de zoeloes. Ook aan de kostuums is grote zorg besteed. De scènes wor den aaneengeregen door een verteller. Het doet je beseffen hoe schokkend de veranderin gen zijn geweest die zich heb ben voltrokken in één mensen leven. Het leven in de kraal, waar de vrouwen liederen zon gen 'zo oud als de tijd', de trek naar de stad, de onderdrukking onder de Apartheid, de 'bevrij ding' van het misdadige sys teem. De show is ook een beetje het levensverhaal van Todd Twala. Op haar zestiende werd ze moeder. „Je weet hoe dat gaat. Die jongens maken ons zwan ger en dan zijn ze weg." Ze wist niet hoe het verder moest. Haar vader had al een gezin met tien kinderen te onderhouden. „Als ik niet zo positief ingesteld was als ik ben, leefde ik nu niet meer. Maar mijn vader zei altijd dat God je nooit iets te dragen geeft dat je krachten te boven gaat. En ook dat Hij de enige uitweg is uit moeilijke situaties. Dus ik heb veel gebeden." Via een paar schoolvrienden kreeg ze de tip om te gaan zin Nog nooit is het culturele erfgoed van Zuid-Afrika zo wervelend en energiek de theaterzalen in gespat als bij de show 'Umoja'. Publiciteitsfoto gen en dansen. „'Gebruik je schoonheid', zeiden ze. En ik had geluk. De eerste show waaraan ik meedeed als betaal de danseres ging meteen naar Europa. Ik zie het als Gods werk, voor mij was het een wonder. Ik was negentien en ik had geld, ik had succes en ik was beroemd. Vanaf die tijd kon ik mijn vader gaan helpen en de rest van mijn familie. Ik heb voor neven en nichten de opleiding betaald, sommigen zijn nu onderwijzer, anderen hebben doorgestudeerd. Dat ben ik blijven doen tot mijn va der in 1996 overleed. Dan zei ik: ik heb 50.000 dollar verdiend. En dan zei hij: 'Oké, hun kind heeft schoolgeld nodig, hun kinderen moeten eten hebben.' Op die manier verdeelden we het geld." Een deel van haar verdiensten stopte ze ook in het ontwikke len van haar eigen show. Door deze productie kan ik ook iets voor mijn mensen doen", zegt Twala. „Want je zou eens moe ten weten waar deze kinderen vandaan komen. Sommigen zijn seksueel misbruikt, zijn mishandeld of hebben drugs gebruikt. Er is een jongen die vier jaar op straat heeft geleefd. Vier jaar, kun je je dat voorstel len? Hij kwam auditie doen en ik vond dat hij een kans ver diende. Ik zei tegen hem: ik zal je bellen wanneer de repetities beginnen, waar kan ik je berei ken? Hij zei: 'Ik heb geen tele foon.' 'Je buren dan?' En toen bekende hij dat hij op straat leefde. Ik moest ervan huilen en heb tegen hem gezegd: "Vanaf nu slaap je nooit meer op straat. Umoja wordt je nieuwe familie, en ik ben je moeder en ik ga voor je zorgen'. En je moet hem nu eens zien: zijn ouders kennen hem niet meer terug. Elke cent die hij verdient gaat naar zijn familie. Umoja veran dert levens. Misschien dat God de show daarom ook zegent met succes." 'Umoja' o.a. te zien op 22, 23 en 24 sept, in de Goudse Schouwburg; 30 sept, en 1 okt. in het Stadstheater, Zoeter- meer; 7 okt. in het Congres Centrum, Den Haag; 14 t/m 18 okt. in Carré, Amsterdam; 14 t/m 16 nov. in het Oude Luxor, Rotterdam. uralis laat bezoekers onder de Nederlandse bodem kijken Theo de With - Nederland is niet Het gebergte bevindt echter onder de grond, grote geologische ma- e in het Leidse museum ralis maakt dat duide- Dnder de Nederlandse n zitten reliëfverschil- an wel vier kilometer, ïaquette, gistermiddag staatssecretaris Van (milieu) onthuld, is na twerftocht van twintig ;rug in Leiden, eurrijke maquette werd 12 gemaakt in opdracht iet Rijksmuseum voor gie en Mineralogie, is gevestigd aan de landse Kerkgracht in n. Het was het pronk- de tentoonstelling e(gie uit eigen bodem'. ïaquette was toen al be- Daar. „En dat was voor jd best bijzonder", zegt j dvoerder Hans Daut- :rg van Naturalis. loop van de expositie is aquette gaan zwerven, g.i ond onder meer op een gische beurs in de Rai de Wereldtentoonstel- n Lissabon. Er is nog oto waarop prins Claus geïnteresseerd over de' lette heen buigt. Daar na belandde het schaalmo del bij de Rijksgeologische 'Dienst, eerst in Haarlem en later in Delft. Omdat het ding uiteindelijk stond te verstoffen, rees het plan de maquette weer terug naar Leiden te halen. „De ma quette hoort voor het pu bliek toegankelijk te zijn", vindt Dautzenberg. „En dan is Naturalis natuurlijk de uit gelezen plek daarvoor." Het beweegbare object kreeg een opknapbeurt en werd geactualiseerd. Het heeft nu een prominente plek in het Natuur Informatie Centrum van het museum aan de Dar- winweg. Frank Wesselingh, conservator paleontologie van Naturalis, legt met veel enthousiasme de werking er van uit. Met een druk op een knop weet hij allerlei lampjes op de maquette le laten branden. „Dat vind ik zelf nou het allerleukst", zegt hij. „Die rode en groene knip perlichtjes zijn net kerst lampjes." De rode tonen waar in Nederland en de Noordzee de oliepijpleidin gen lopen. De groene beel den het transport van aard gas uit. Met een andere knop kan de museumbezoeker delen van Nederland omhoog laten ko- De geologische maquette in museum Naturalis maakt duidelijk dat het gebergte in Nederland zich onder de grond bevindt. Publiciteitsfoto men. „In feite ga je daarmee meer dan 200 miljoen jaar terug in de tijd", doceert Wesselingh. „Je ziet dat Ne derland ondergronds altijd in beweging is. Daardoor wordt bijvoorbeeld ook olie gevormd en ontstaan er breuklijnen." Hij wijst er één aan in de provincie Limburg. „Deze is de veroorzaker van de aard beving bij Roermond in de jaren negentig." De conservator attendeert ook op een spitse berg in de ondergrond. „Dit is een zoutkoepel. Deze heeft een lengte van vier kilometer. Dat is dus echt gigantisch. Hoezo Nederland plat? Ik hoop dat de maquette be zoekers van Naturalis uitno digt om te ontdekken dat ons land onder de grond een enorme rijkdom heeft. Dat is toch de kracht van dit muse um. Spelenderwijs veel aan de weet komen over de na tuur." Kunstshot stuurt jongeren op jacht naar kunst en cultuur door Joris Rietbroek leiden - Hoe laatje 1400 jongeren kennis maken met de diverse culturele instellingen die Leiden rijk is? Druk ze een flitsend boekje in handen waar informatie over alle musea, theaters en concertzalen in staat en laat ze drie plekken bezoeken om een beeld te krij gen. Dit is de formule van het festival Kunst shot in een notendop. De leerlingen uit het Leidse voortgezet on derwijs die het vak Culturele en Kunstzin nige Vorming (CKV-1) volgen gingen giste ren op jacht naar kunst en cultuur in Lei den. Maar liefst zestien instellingen hielden open huis, met optredens en speciale acti viteiten. Van cabaret Schudden in de Leid se Schouwburg tot een workshop djembé spelen in het Muziekhuis of objecten res taureren in het Rijksmuseum van Oudhe den. Restaurateur Renske Dooijes geeft in het museum uitleg over hoe zij met te restaure ren vazen omgaat. Het is een kwestie van voorzichtig uit elkaar halen, lijmresten ver wijderen, de scherven schoonmaken, even tueel herstellen en weer in aan elkaar lij men. „Vooral de zogenaamde ethiek van het restaureren is belangrijk", legt Dooijes uit. „Als we bijvoorbeeld niet zeker weten hoe een stukje vaas er oorspronkelijk uit heeft gezien, dan vullen we zo'n plekje niet aan of geven we het een passend kleurtje." De leerlingen mogen zelf aan de slag met het restaureren van een beschilderd tegel tje, waarbij ze de ethiek wel in het oog moeten houden. Welke figuren neem je over, wat laat je weg en hoe ver ga je daar De oio BBoys laten jongeren uit het voortgezet onderwijs kennis maken met de kunst van de breakdance. Foto: Hielco Kuipers in? Milou (16) besluit de afbeelding in ere te houden, op één groen figuurtje na. „Dat plekje vind ik niet zo mooi, maar verder hou ik het grotendeels intact." Van een andere orde is de geschiedenisles die bezoekers van het LVC voor hun kiezen krijgen. 'Onderwijzer' Tyrone van der Meer van breakdance-groep 010 BBoys geeft uit leg over de historie van hiphop, scratchen en electric boogie. „Wie weet wat een MC is? Niemand?" vraagt Tyrone. „Jullie ken nen MC Brainpower toch wel?" Niemand heeft zin of durft antwoord te geven. Daar om legt hij zelf maar uit dat deze Master of Ceremonies degene is die rapt over de mu ziek. De jongeren vinden de spectaculaire breakdance-demonstraties interessanter. „Dit verhaal duurt echt te lang hoor", vin den Sandra, Lot en Lot van het Visser 't Hooft college. „Maar de muziek en de dan sers zijn erg leuk." Michael (16) van het Vlietland college, zelf maker van bubbling- muziek onder de naam DJ Mighty Mike is voor het eerst in het LVC. De lessen van Ty rone bevallen hem uitstekend, ,,'t Is hier wel vet", is zijn commentaar. „Ik moet bin nenkort maar eens 's avonds langs gaan." Voor Michael staan nog bezoeken aan het LAKtheater en het Centrum Beeldende Kunst op het programma. „Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal saai", zegt hij. „Het is leuk dat dit initiatief er is, omdat je met van alles kennis kunt maken. Maar alleen de muziek interesseert me eigenlijk echt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 27