Eenendertig mannenliedjes BOEKEN Escapades van een beroepsfantast tussen waan en werkelijkheid Verzameling biedt veertigers schok der herkenning Spanner dram; van Ho Eigenwijze kleuters en een zwangere tiene Helemaal 1956 Teloorgang van de Toscaanse idylle HOC 144 DINSDAG l6 SEPTEMBER 20 TOP-10 FIC 1. (1) Nicci French, De verborgen glimlach. Ambo/Anthos, 18,90 2. (-) Dan Brown, Het Bernini Mysterie. Luitingh, 19,95 3. (-) Séndor Marai, Gloe Wereldbibliotheek, 14,: 4. (-) Margaret Mazzantii Ga niet weg. Wereldbibliotheek, 17,! 5. (9) Geerten Meijsing, Malocchio. Arbeiderspers, 17,95 6. (-) Judith Koelemeijer, Het zwijgen van Maria 2 Plataan, 17,50 7. (-) Herman Finkers, Liefde is vreemd. Bezige Bij, 10,00 8. (-) Bart Chabot, Broodje springlevend. Nijgh Van Ditmar, lf 9. (4) Michel Faber, Lelieblank, scharlakeni Podium, 25,00 10. (-) Séndor Mérai, De opstandigen. Wereldbibliotheek, 17, De boekentoptien wore lijks samengesteld op b verkoopcijfers van Athi Boekhandel en H. de Vr ken in Haarlem, Boe Kooyker in Leiden, I Boekhandel Harkema ii sum, Boekhandel Los sum en Boekhandel Di Almere. Schrijver Tomas Lieske toont zich opnieuw een verteller pur sang Wie de romans 'High Fidelity1 of 'Een jongen' heeft gelezen, weet dat de Engelse schrijver Nick Hornby een fervent liefhebber is van popmuziek. In 31 Songs geeft hij aan hoe belangrijk muziek voor hem is en op welke eigen aardige manieren zijn smaak zich heeft ontwikkeld. roman recensie Jacob Moerman '31 songs' door Nick Hornby. Uitgeverij Atlas. Prijs: €15,00. Eigenlijk staan ze het liefst bui ten de samenleving, de manne lijke hoofdfiguren in de romans van Homby. Het zijn oude jon gens die zich willen verstoppen achter een geluidsmuur van loeiende gitaren en bonkende drums. Zowel Will in High Fi delity als Rob in Een jongen doen nog steeds de dingen die ze twintig jaar geleden al de den: plaatjes draaien, experi menteren met drugs, vrienden of concerten bezoeken, soms een avondje stappen. En lijstjes maken met hun favoriete pop nummers of cd's. In 31 Songs presenteert Hornby zijn eigen lijstje en beschrijft hij hoeveel invloed de muziek op zijn leven heeft gehad. Aan de hand van nummers van beken de idolen als Bruce Spring steen, Patti Smith, Van Morri son en Rod Stewart schetst hij een beeld van zijn persoonlijke mening over popmuziek. Ook aan de hand van nummers van minder bekende artiesten, on der wie Nelly Furtado (die on langs een hit scoorde met het nummer I'm like a bird), Mark Mulcahy en Rufus Wainwright. Is dit boek nu alleen maar een beschrijving van favoriete pop liedjes? Nee, gelukkig niet. Homby doet veel meer in deze 31 korte essays. Op een vaak humoristische manier ontleed hij zijn eigen beweegredenen om een nummer 'op te nemen'. En het is hem vooral te doen geweest om deze beweegrede nen weer te geven. Een voorbeeld. In zijn essay over de muziek van de Ameri kaanse zanger Jackson Browne moet Homby teruggaan naar het jaar 1977, toen zijn 'muzi kale microklimaat veel te woest was om plaats te bieden aan fijngevoelige Califomische bloemen'. Ook Homby werd opgenomen in de punkgolf, zo dat hij eind jaren zeventig een voorkeur had voor ruige muziek en eigenlijk helemaal geen zin had om het album The Preten der van Jackson Browne de be luisteren. Bovendien: „De al omtegenwoordigheid van The Pretender in de platencollectie van alle meisjes die ik op de universiteit ontmoette, beves tigde mijn vermoeden dat meisjes er niets van begrepen als het op muziek aankwam." Nu weet Homby beter en blaast hij gedreven de loftrompet over de muziek van Browne. En dat doet hij op een bijna aandoen lijke manier. Homby beseft dat hij zich in zijn muzikale voor keur maar al te vaak heeft laten leiden door elementen die bui ten de muziek hebben gelegen en plaatst de nummers vaak in een sociologische of maat schappelijke context. Daarmee is 31 Songs eigenlijk op te vatten als de geschiedenis van een popliefhebber, die zich nu niet meer hoeft te bewijzen en gewoon zo nu en dan naar goede muziek wil luisteren. Een volwassen liefhebber, kortom. Het enige nadeel is dat Homby rijkelijk heeft gestrooid met on bekende namen uit vervlogen tijdperken. Een meer dan ge middelde kennis van de pop muziek is vereist om van het boekje te kunnen genieten. En ook een bepaalde leeftijd. Voor de doorsnee lezer is 31 Songs hooguit vermakelijk en onder houdend. Voor de mannelijke popliefhebber van boven de veertig biedt het boekje maar al te vaak een schok der herken ning. roman recensie Jaap Goedegebuure 'Gran Café Boulevard' door Tomas Lieske. Uitgeverij Querido. Prijs: €17,95. Tomas Lieske heeft iets met exotische plaatsen en vervlogen tijden. Als gedreven verteller laat hij zich graag meenemen door zijn lust tot inleven, ver van Hollandse parkjes en per ken. Dan kruipt hij in de huid van Duitse, Turkse of Spaanse personages en gaat tientallen jaren terug in de geschiedenis. Lieske's verbeelding gaat sa men met een visionaire blik en een zeer uitbundige manier van schrijven. Niet zelden neemt hij ons grenzen mee over, de gren zen tussen waan en werkelijk heid, droom en daad, en herin nering en hier en nu. Zijn woordgebruik is beeldend, op het dwingende af. de vaart waarmee hij zijn lezers door het verhaal heenvoert af en toe dui zelingwekkend. Gran Café Boulevard, de roman die volgt op het met de Libris- prijs 2001 bekroonde Franklin, voldoet in veel opzichten aan de verwachtingen die Lieske in middels bij zijn lezers heeft ge wekt. Ook nu gaat hij een halve eeuw terug in de tijd, naar de jaren veertig om precies te zijn, en ook nu is de lijn van het ver haal grillig en verrassend. De hoofdpersoon van de ge schiedenis, Alexander Rothweill geheten, past Lieske als een handschoen. Is de verteller een bevlogen fantast pur sang, zijn personage handelt als een be roepsfantast die van de nood een deugd maakt en uit zijn be scheiden talent een maximum aan geldelijk gewin haalt. Roth weill verhoudt zich tot Lieske als de marionet tot zijn buik spreker. Geestelijke diepgang heeft hij niet, hang naar avon tuur des te meer. Hij is de klas sieke schelm, de oplichter die zich in de grijze zone tussen recht en krom een vis in het water voelt. Hij heeft een loopbaan als foto graaf opgegeven ten gunste van een bestaan als vervalser van paspoorten en andere docu menten, daartoe begunstigd door het precaire tijdsgewricht. Reizend tussen Parijs, Milaan en Bilbao onderhoudt hij een spinnenwebachtig netwerk dat ertoe dienen moet om vluchte lingen naar veiliger oorden te helpen, of het nu Spaanse com munisten zijn die na de burger oorlog een veilig heenkomen in Frankrijk zoeken, of neergestor te Engelse piloten die dwars door Spanje naar Gibraltar wor den geloodst om zo aan Duitse krijgsgevangenschap te ontko men. Rothweill laat het niet bij ver valsen alleen. Wanneer het zo uitkomt klopt hij naïevelingen geld uit de zak door ze een Pa rijs appartement te verhuren waar hij noch als eigenaar noch als makelaar recht op kan laten gelden. Een enkele keer gaat hij zelfs op het dievenpad. Bij zo'n escapade ontmoet hij zijn grote liefde, de jonge Pili, een tijdens de burgeroorlog wees gewor den meisje dat net aan de ter reur van een weeshuis is ontko men en zich nu gretig in het le ven stort. Ze beseft dat Roth weill haar bedrogen heeft, maar laat zich niettemin graag beko ren door zijn kwikzilverachtige uitstraling. Wanneer de Spaanse bodem de gelieven te heet onder de voe ten wordt (Rothweill wordt door de Guardia Cicil ontmas kerd als potentiële terrorist, Pili heeft zich vergaloppeerd door een steunpilaar van het Franco regiem dodelijk te beledigen), nemen ze gezamenlijk de wijk. Eerst trekken ze, als waren ze een stel filmsterren of een vor stelijk echtpaar incognito, langs het ene luxe hotel na het ande re, daartoe in staat gesteld door Rothweills ruime beurs. Ten Tomas Lieskes woordgebruik is beeldend, op het dwingende af, de vaart waarmee hij zijn lezers door het verhaal heenvoert af en toe duizelingwekkend. Foto: GPD/Jacques Zorgman slotte strijken ze neer in de Hol landse polderstreek tussen Am sterdam en Leiden, ergens in de buurt van Rijp wetering, op dat moment nog niet meer dan een gehucht in een drassig polder landschap. Via een aantal uitvoerige flash backs heeft Lieske ons dan al onthuld wat Pili nog aan de weet moet komen: Alexander Rothweill licht niet alleen auto riteiten en naïeve sukkels op, hij draait ook zijn geliefde een rad voor de ogen. De enige con cessie die hij ter wille van haar aan zijn ware identiteit heeft gedaan, is toegeven dat zijn ka le schedel met een pruik bedekt is. Maar dat hij in werkelijkheid is geboren als Taco Albronda heeft hij nooit verteld, zoals hij ook heeft verzwegen dat hij zijn ouders niet te hulp is geschoten toen die vast zaten in een bran dende auto en dat daarna een eerdere minnares voor dood heeft laten liggen nadat die voor zijn ogen van een steiger was gevallen. Hij blijft handelen naar het devies 'eens een ver valser. altijd een vervalser'. Zo blijkt er onder de schelmen roman een tragischer verhaal schuil te gaan. Wanneer Pili haar minnaar gebrek aan be trokkenheid verwijt, gaat het haar ook om een gebrek aan empathie dat des te schrijnen der is nu Alexander/Taco in fei te alle aanleiding had om zich met haar lot te identificeren. Want ook zij is haar ouders op een gruwelijke manier kwijtge raakt en voelt zich daar nog lang schuldig over. Het Hollandse verblijf veroor zaakt een knik in de tot dan toe frivole geschiedenis en het le ven als God in Frankrijk. Het zompige landschap en de met vleermuizen bevolkte boerderij waar het verhaal eindigt, heb ben de kracht van een meta foor, al moet gezegd worden dat Lieske deze symboliek er niet al te dik heeft opgelegd. Veel meer werk maakt hij van de rol van een d rit te im Bunde, Taco's broer Fedde, een dorps gek zonder weerga, maar dan wel een die waan aan wijsheid paart en in staat blijkt Pili daar mee de ogen te openen en tege lijk ook voor zich in te palmen. Dan komen de spanningen tot een ware explosie, waarbij de gezagsdragers die Taco op de hielen zitten zich niet onbe tuigd laten. Aan het slot over schrijdt Lieske, zijn gewoonte getrouw, de grens tussen reali teit en visioen, door de toe komst van het verstedelijkte Groene Hart letterlijk uit de ver drinkingsfantasieën van Taco op te laten rijzen. En daarmee krijgt deze historische avontu ren- en schelmenroman te elf der ure het karakter van een mythe. Foto uit besproken boek thriller recensie, Arno Ruitenbeek 'De wet van de zwaartekrai Stephen Horn. Uitgeverij M. Pr Met zijn debuut De vet c deed Stephen Hom eejjt twee jaar geleden een aic de toppositie in het le$n lergenre. Zijn hand e spanning in de (An% juridische sfeer gecon. met persoonlijk dramajn hoofdpersonen, levert 15 wet van de zwaartekrac 1 Jurist Philip Barkley is p blunder op een zijspo»r bij het ministerie van ji 1 ruil voor een baantje in hoek van de VS moet laatste opdracht uitvoe 1, ken naar de spoorloos^ nen Martin Green. Déqi Green is een naaste n >i ker van de gedoodverf 1 we president Warren Y ti Van alle kanten, ma< van bovenaf probeert Barkley en het publiek] hameren dat Green hei oneerd voor de H Maar Barkley, FBI-age Hunter en de bejaari 1 chercheur Joseph blijven hardnekkig doo een heel ander spoor lösung en de joodse op Zwitserse banken, Green onderzoek ver Hom toont zich een auteur, die ver weg I (vals) sentiment. u Nico Jesse werd in 1954 ineens wereld beroemd met zijn fo toboek 'Vrouwen van Parijs'. Bijzonder, om dat Jesse het boek in een paar dagen tijd moest voltooien en hij zich de kunst der fotografie groten deels zelf eigen had gemaakt (eigenlijk was hij van plan huis arts te worden). Door een door Jesse toege past procédé - het voortdurend gebruik van flitslicht ook als dat niet strikt nood zakelijk was - komen de modellen bijna los van hun achtergrond. Hoewel Jesse later vergelijkbare foto boeken zou maken, wist hij het succes van 'Vrouwen van Parijs' nooit te evena ren. Een keuze uit zijn werk is schitte rend gebundeld tot 'Nico Jesse, 1911-1976' (Focus Publishing, €45,00) in een reeks monografieën van Nederlandse fotogra fen. Dat Jesse ook dichterbij huis raak kon schieten, bewijst deze foto van het ge zin Agterbosch-Vor- gers in gebed voor de geprakte dis. Let op het kleine stukje worst en het gehaak te kleedje over de koffiemolen. Hele maal 1956. door Willeke Heijkoop Nog even en het is 'diep in het bos' wat de klok slaat. Maar voordat de Kinderboekenweek losbarst, ligt op deze Leestafel nog een bescheiden greep uit wat er het afgelopen seizoen zo al aan lees- en voorleesboeken werd uitgebracht. Voor kinderen van zes tot en met zestien. Pelle kan het zelf wel van Joke van der Kamp (Querido, €10,95) tekeningen van Els van Egeraat) is een lekker voorlees boekje voor kinderen van een jaar of zes. In vijf flinke verha len staat het buitengewoon ei genwijze jongetje Pelle centraal. Hij doet bij voorkeur alles wat niet mag en dat is per definitie leuk voor jonge kinderen. Hij sluit zijn moeder - oeps! - op in de schuur en hij vist een tropi sche vis uit het aquarium van zijn vriendje en partner in cri me Thijs. Pelle en Thijs stappen samen zomaar op de bus om vervol gens te verdwalen: kortom: Pel le belandt voortdurend in situa ties waarvoor ouders van jonge kinderen zo benauwd zijn. E.jht mis gaat het uiteraard nooit. Pelle kan het zelf wel is het eerste kinderboek van tekst schrijver Joke van der Kamp. Kan ze gerust nog eens doen. De Nederlands/Belgische uitge verij Clavis bracht eerder dit jaar De verrekijker op de markt (door Maria C.P. van Velzen met illustraties van Philippe Goossens, €12,50) Hoofdper soon is Jolijn. Haar moeder is overleden bij een tragisch on geluk en Jolijn doet stuurse po gingen om te wennen aan de nieuwe vriendin van haar va der. Vlak voor de vakantie vindt ze ergens in het park een verre kijker. Die vondst bezorgt haar en klasgenoot Joris de avon tuurlijkste vakantie ooit. Nogal vergezocht, deze 'thriller voor achtjarigen'. Met iets te dappere kinderen en een iets te scherpe scheiding tussen de goeden en de slechten. Maar dat neemt niet weg dat het voor de doelgroep vast een fijn boek is. Op alle fronten mooi is Ik kom nooit meer terug! van Rindert Kromhout (Leopold, €13,95). Hoofdpersoon Mischa heeft enorm de smoor in over alle aandacht die naar zijn klei ne broertje Bennie gaat. Het verwende ventje haalt Mischa vooral de omstandighe j Mischa weer thuisbren a moeder heeft niet eens dat hij weg was... Ik ko s meer terug! is een ver! j verdriet en eenzaamht T| tegelijkertijd vol vrieni )r liefde en hoop. Gewel< S( voor de bovenbouw va |e sisschool. n Voor middelbare scho e Baby van Marjan vani ia (Gottmer, €12,50) ron< e[ smullen. Dit hedenda. denboek heeft als ther zwangerschap. De zesi Babette woont samen n moeder. Die brengt he deel van haar tijd dooi 2 vriend: Babettes vader j. wachting van zijn twef Babette is op zichzelf l j verstandige meid, ma< 11 tijdelijk op het verkeer [j. als ze aan het blowen i haar nieuwe vriendje 1 Na een vaag feestje bel^ samen in een bed en cL van het een het ander. 5, weken later ontdekt B j.. ze zwanger is. Vervolg te vouwt zich het minst 1 e ge scenario dat in zo'it j, mogelijk is. Leuk is hek„ maar alle betrokkenen de schouders eronder. roman recensie Wim Vogel 'Malocchio, een Toscaanse jeugd' door Geerten Meijsing. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: 17,95. Op de foto's die zijn Werkbrie- ven 1968-1981 verluchtigen, zijn ze te bewonderen: de jonge goden die als Joyce Co. de Nederlandse zangberg be stormden. Mooie jongens, mooie meisjes, aardige buren, prettige auto's - ook toen na tuurlijk al de Citroën DS - ver weg in hun Casa Colonica, hun boerenwoning op het platte land van Toscane. Van al dat verwachtingsvolle, van al die 'Haarlemse bluf, zo als Geerten Meijsing haar ka rakteriseerde, is nu, zoveel ja ren later, vrijwel niets overge bleven. Natuurlijk, er is een groeiend oeuvre. Maar de vrienden zijn vertrokken en ver dwenen, de vrouwen kregen kinderen van andere mannen en de buren werden een plaag. Als ook Chiara, de dochter ver trekt om in Amsterdam naar de middelbare school te gaan, weet Meijsing dat blijven zin loos is. Vooral omdat hij, toch een kunstliefhebber bij uitstek, er steeds meer achter komt hoe de Italiaanse kunst al eeuwen lang nauw verweven is met 'een wrede en barbaarse machtspo litiek'. Het is vooral die teloorgang van de Toscaanse idylle die Maloc chio, de nieuwe roman van Geerten Meijsing zijn noodza kelijke tragiek verschaft. Dat is er dus van de schepper van de Erwin-trilogie geworden: 'een vieze, oude man' die zijn li- Pelle kan het zelf wel Met tekeningen van Els van Egeraat DE LEESTAFEL Querido^ het bloed onder de nagels van- daan en moeder kiest steevast partij voor haar jongste. Op een dag is Mischa het zat. Hij pakt wat spullen en een beetje geld, stapt op zijn fiets en vertrekt. Om nooit meer terug te komen. Dan zullen zijn ouders eindelijk eens beseffen hoe slecht ze hun zoon hebben behandeld. Onderweg komt hij behalve te genslag, ook een aantal mensen tegen die aardig voor hem zijn. Met Jolanda en haar - geschei den - vader sluit hij vriend schap. Het zijn uiteindelijk om die heksen te temmen en weg te krijgen. Eerst jaren later dringt het tot de vader door dat het vertrek van de moeder voor zijn dochter een drama is ge weest. Het gevoel 'Wij samen tegen de wereld' is zijn gevoel geweest. De boze blilcken van Chiara laten hem vooral voelen dat hij tekort is geschoten. Het zijn voor mij die twee lij nen, de ontluistering van de jeugd en het groeiend inzicht in eigen onontkoombaar falen, die van Malocchio een geslaagde roman maken. Niet het struc tuurloze gebabbel over de kwa liteit, of de beperktheid, van het Toscaanse eten. Ook de groei ende verwijdering tussen Pro venier en zijn huurbaas interes seert mij niet echt, ofschoon ik die als leidmotief nog wel kan waarderen, per slot van reke ning vergrijst het Toscaanse pa radijs voor Provenier op vele ni veaus. De echte waarheid is, en dat is de harde werkelijkheid van de ze confrontatie van een schrij ver met zichzelf, dat hij van Toscane en van Lucca hield als van een vrouw en dat al die vrouwen, ook zijn dochter, zijn vertrokken. Malocchio moet daarom niet gelezen worden, Provenier zegt het zelf, als handleiding voor de opvoeding van jonge meisjes. Wel als een intieme brief van een 'buitengeliefde vader' aan zijn 'inniggeliefde dochter. Waar de verhoudingen zo lig gen, is ruimte voor nagelaten bekentenissen, voor intimiteit en waardevolle herinneringen. En Toscane? Dat blijkt bij nader inzien bewoond te worden door eenkennige, arrogante, zelfingenomen eigenheimers. Benieuwd hoe Sicilië bevalt, Meijsings nieuwe paradijs. chaam, vol tekenen van verval, haat, die slaapt in het kinder bedje van zijn vertrokken doch ter en die, zijn leven overziend, 'een overweldigend gevoel van mislukking en verlies' ervaart en bitter vaststelt dat het ge daan is. De ondergang van de vader loopt in Malocchio parallel met het opgroeien van Chiara. Als Chiara drie is, besluit haar moeder naar Nederland terug te keren. Er zit weinig anders op dan Chiara alleen op te voe den, zij het dat de plaats van de moeder in huis en in bed met een, in elk geval voor de vader, prettige regelmaat wordt inge nomen door nieuwe vriendin nen. Pas later weet Erik Prove nier, de hoofdpersoon van deze roman, dat die vriendinhen voor Chiara heksen waren die iets aan haar vader wilden ont futselen door met hem te sla pen. En even zo vele keren gebruikt Chiara haar boze, duistere blik,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14