Nieuwste sensatie heet Caradog Prichard BOEKEN Het leven had hem knijp gehad Beelden die niemand onberoerd laten En dan is Hannes weer terug! Siegels derde boek leest als een trein 'In de maneschijn' parel van de moderne literatuur uit het Verenigd Koninkrijk i HOC 144 VRIJDAG 5 SEPTEMBER 2003 Soms duiken er boeken op waar van je zou wensen dat iedereen ze las. Enkele jaren geleden ver oorzaakte 'Gloed' van de toen vrijwel vergeten maar inmiddels wereldwijd bejubelde Sandor Marai zo'n sensatie. Vorig jaar zorgde 'Aangeschoten' van de Australiër Kenneth Cook voor een gelijksoortig euforisch ge voel. En nu is daar 'In de mane schijn' van de Welshe schrijver Caradog Prichard (1904-1980), een parel van de moderne litera tuur uit het Verenigd Koninkrijk. roman recensie Nico de Boer 'In de maneschijn' door Caradog Prichard. Vertaling Frank Lekens. Uitgeverij Podium. Prijs: €18,00. n 1955 begon Prichard met 'dit adiospel voor stemmen', dat lij vanwege het overweldigen- le succes bij de bevolking van Vales tot een roman uitbouw- Het resulteerde in een bij- onder gave roman over een iypergevoelige jongen in een eine, hechte gemeenschap in et ruige noordwesten van Vales in het begin van de vori ge eeuw, waar de sociale con trole verstikkend was en het werk in de steengroeve bikkel hard. De roman houdt het mid den tussen moderne klassiekers als Roddy Doyles Paddy Clarke ha ha ha en Dylan Thomas' Under Milk Wood, dat ook eerst als hoorspel beroemd werd. Prichards Un nos ola leuad, zo als de oorspronkelijke titel luidt, verscheen in Wales in 1961. Het was daar onmiddel lijk een klassieker. Verder reikte de bekendheid niet vanwege de Welse taal. Daar kwam pas midden jaren negentig veran dering in toen het boek in het Engels werd vertaald als One moonlit night. Inmiddels is het wereldwijd aan een opmars be zig. Centraal in In de maneschijn, zoals de roman in het Neder lands is gedoopt, staat de inni ge verhouding van een moeder en haar zoontje. Hij groeit op bij zijn redderende en radeloze moeder die duistere geheimen met zich meedraagt en zich steeds vreemder gaat gedragen. Aanvankelijk is alles nog rozen- geur en maneschijn. De knaap beleeft dwaze, spannende en bizarre avonturen met zijn maatjes Huw en Moi. Gaande weg verandert dat onbezonnen leventje als de tragische ge beurtenissen zich opstapelen. Het drieste bestaan van de jon gens staat verder in schril con trast met de achtergrond waar tegen het verhaal speelt: de sta king van Welse steenhouwers in 1900-'03, de quasi-religieuze bewegingen in Wales in 1904- '05, en de Eerste Wereldoorlog, waarbij duizenden Welse man nen op hun volslagen onbeken de velden sneuvelden. Prichard verbindt in zijn boek het sociale onrecht dat de bevolking wordt aangedaan moeiteloos met het verhaal van het individu, in dit geval een tiener die haarscherp de rauwe grotemensenwereld observeert. Prichard weet een verzonken samenleving vanuit het per spectief van zijn kwetsbare hoofdpersoon op indrukwek kende wijze, tot leven te wek ken. Het drama van zijn nog prille leven bereikt een climax als zijn moeder voor de rest van haar leven in een gesticht ver Kasteel In Wales. Foto: Hans van Weel dwijnt: 'Ia, zei mama, en ze be gon stilletjes te huilen. Daarna kon ik geen verstandig woord meer uit haar krijgen. Ze rea geerde niet als ik iets tegen haar zei. Ze keek gewoon dwars door me heen, en zat in zichzelf te praten, of tegen iemand waar van ze dacht dat die achter haar stond. Ouwe schurken, zei ze, en ze keek achterom. Ja, jullie hebben die smeerlap hierheen gebracht. En zo ging ze maar door, ruziemakend met iemand die er niet was.' In de maneschijn zit vol aangrij pende en schrijnende, geweld dadige en vertederende, ont roerende en geestige scènes. Al leen de bijzondere namen van de hoofdpersonen - Wales kent slechts een gering aantal ach ternamen, de meesten krijgen bijnamen - werken soms al op de lachspieren, zoals Wil Ha ringkop of Eic Wïlias Kolenkit. En de agent in het dorp wordt door de jongens aangeduid als 'Kleine Will Politie z'n vader'. Maar wat het boek vooral zo onweerstaanbaar maakt, is de belevingswereld van het jonge tje, zijn hardnekkige geloof, zijn ontluikende seksualiteit, zijn liefde voor zijn gekke moeder, zijn vriendschappen, het ver driet om de dood van een vriendje. En zijn hang naar ge borgenheid en genegenheid, zijn honger naar een knuffel en een omhelzing, en zijn heime lijke passie voor de mooie acht tienjarige Ceri die hem op een uitje van school onverwachts even tegen haar boezem drukt. Dat Prichard onder invloed stond van Dylan Thomas' Un der Milk Wood is aan veel te merken, maar vooral aan de taal, die zich beweegt tussen verheven en banaal, rauw en poëtisch, kinderlijk en bijbels. Dialect, straat- en boekentaal wisselen elkaar af. Tussen Tho mas en Prichard zijn trouwens meer overeenkomsten aan te wijzen. Ze leefden beiden als trotse ballingen in Londen, ko ketteerden met hun afkomst en konden als notoire drinke broers niet van de fles afblijven. Op grond van zijn werk werd verondersteld dat Prichard een sombere, eenkennige man was. Volgens intimi was hij dat aller minst, hij was een ruimhartig gezelschapsmens die graag de bloemetjes buitenzette. roman recensie Wim Vogel 'De evangelist' door Bas van Putten. Uitg. Contact Prijs: €24,90. Aan doorzettingsvermogen en ideeën geen gebrek, vier ro mans in vier jaar tijd is niet ie dereen gegeven, maar tot fasci nerende literatuur hebben zij wat mij betreft nog niet geleid. Sinds Bas van Putten voor Doorn (2000) de debutanten prijs mocht ontvangen, is deze voormalige journalist kennelijk zo door het literaire vuur gegre pen dat het ene na het andere boek zich aandient. Zijn meest recente heet De evangelist, vuistdik en net zo vervelend. Thematisch mankeert er weinig aan De Evangelist. Johannes Bach, een tot in de nagels van zijn tenen gefrustreerde muzi kale binnenvetter, meent zijn persoonlijke, godsdienstige, maatschappelijke en politieke irritaties te moeten verwerken in Koralen, een opera waarin met alle waarden wordt gespot. De beschrijving van die mega lomane uitvoering levert verre weg de aardigste hoofdstukken op, vooral omdat Bachs uit gangspunt nog zo gek niet is. Hij wil het heilige ontheiligen omdat de wereld weliswaar massaal Gods lof zingt maar niemand Hem meer werkelijk ziet. Hij wil de mensheid aan klagen omdat zij God vergeten is en slechts zichzelf celebreert. Maar wat de roman soms on leesbaar en onbegrijpelijk maakt, zijn Bachs paginalange, maniakale overpeinzingen. 'Denken is het doen vermijden' en dus wordt de lezer honder den bladzijdes lang gekoppeld aan een illusieloze cynicus die, gefascineerd door en opgeslo ten in zichzelf, over alles en ie dereen zijn opvattingen prijs geeft zonder dat iemand daar ook maar om verlegen zit. Over de liefde en vrouwen in het algemeen en over Dora, zijn vijftien jaar jongere vriendin in het bijzonder. Een mooie meid moet dat zijn, afgestudeerd op Proust, van wie het niet te be grijpen valt waarom ze, on danks alle vernederingen en botheden, steeds opnieuw te Hyperintelligent betoog van Susan Sontag non-fictie recensie Aly Knol 'Kijken naar de pijn van anderen' door 1 Sontag. Vertaling Heieen ten Holt Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: €19,90. Hen kan geen krant inkijken, p welke dag of in welke maand an het jaar ook, zonder in ie- ere regel de verschrikkelijkste ewijzen van de slechtheid van e mens aan te treffen... Elke rant is vanaf de eerste regel tot laatste slechts een samen- Epsel van verschrikkingen, rlogen, misdaden, diefstal- n, uitspattingen, martelingen, e wandaden van vorsten, van ities of van afzonderlijke indi- duen, een algehele orgie van uwelen. En met dit weerzin- rekkende eetlustbevorderende rankje spoelt de beschaafde rger dagelijks zijn ontbijt rwinds Baudelaire deze tekst om- - treeks 1860 schreef, is er eigen- jk niets veranderd, behalve dat moderne mens dankzij de ieuwe technologie thans over constante aanvoer van ipen en gruwelen kan be- ":en. Maar ook nu nog irdt veelvuldig geklaagd dat al ze beelden afstompen, het lededogen met de slachtoffers rrdoven. 'Maar wat wil men genlijk? Dat beelden van achtingen worden beperkt tot, ten we zeggen, eens in de eek?', vraagt de Amerikaanse hrijfster Susan Sontag zich af 1 haar nieuwste boek Kijken aar de pijn van anderen. Haar rrontrustende antwoord: 'Er nooit een Commissie van lezicht komen om de ver klikkingen te rantsoeneren neinde hun vermogen tot loqueren in stand te houden, n de verschrikkingen zelf zul- n niet afnemen. 1 Kijken naar de pijn van an- tren analyseert Sontag wat het igelijks door de media ver- Drgde bombardement aan eelden van wreedheid, ellende n oorlogen met de mens doet. to vals sentiment moet ze larbij niets hebben, wat leidt t allerlei hoogst ongemakke- jke stellingen. Dat er ook een egeerte om iets gruwelijks te bestaat: 'Iedereen weet Een Vietnamese politieman schiet een lid van de Vietcong dood. Een gruwelijke foto van Eddie Adams, bekroond met de Pulitzer Prize. Foto: AP/Eddie Adams dat het niet uitsluitend uit nieuwsgierigheid is dat passe rend verkeer op de snelweg vaart mindert wanneer er een verschrikkelijk ongeluk is ge beurd.' Ze noemt iemand die altijd weer verbaasd is dat verdorven heid bestaat, die steeds op nieuw teleurgesteld (zelfs onge lovig) reageert op bewijzen van de gruwelijke wreedheden die mensen hun medemensen kunnen aandoen onverbloemd 'moreel en psychologisch on volwassen'. Sontag: 'Boven een bepaalde leeftijd heeft niemand meer recht op dit soort on schuld of oppervlakkigheid, op deze mate van onwetendheid of vergeetachtigheid. En ook mededogen als reflex verdient in haar ogen geen ge nade. Want als we mededogen voelen, kunnen we ons inbeel den dat we niet medeplichtig zijn aan de oorzaak van het lij den. 'Ons mededogen is zowel een brevet van onschuld als van onmacht. In dat opzicht kan het (al onze goede bedoelingen ten spijt) een irrelevante - om niet te zeggen ongepaste - reac tie zijn.' En dan hamert ze het er (bij de veelal westerse toe schouwer) in: 'Het is onze taak om ons meegevoel met dege nen die lijden onder een oorlog of een moorddadig politiek re gime terzijde te schuiven en na te gaan hoe onze voorrechten zich verhouden tot hun lijden, hoe ze - hoewel we daar liever niet bij stilstaan - wellicht direct verband houden met hun lij den, zoals de rijkdom van enke len de armoede van anderen kan betekenen.' Sontags boek biedt ook een ca leidoscopisch overzicht hoe oorlogen in kunst" en fotografie zijn verbeeld: van Goya's schrij nende etsenserie De rampen van de oorlog over de wreedhe den van Napoleons soldaten, toen ze in 1808 Spanje binnen vielen, en de propagandafoto's die de Engelse fotograaf Fenton tijdens de Krimoorlog (1854- 1856) maakte, tot de beroemde foto van Robert Capa uit de Spaanse Burgeroorlog (1936- 1939) van een dodelijk geraakte republikeinse soldaat en de (te levisiebeelden van 11 septem ber 2001, van het planten van de Russische vlag op de Rijks dag in Berlijn, 1945, tot de drie delige fotoserie van een Tali- ban-soldaat die op gruwelijke wijze wordt afgeslacht in Afgha nistan. Met haar boek wil Susan Sontag eigenlijk maar één ding: 'Men kan zich verplicht voelen naar foto's te kijken waarop ver schrikkelijke wreedheden en misdaden zijn vastgelegd. Men moet zich verplicht voelen er over na te denken wat het bete kent om ernaar te kijken, na te denken over ons vermogen om te bevatten wat erop te zien is.' Sontags conclusie: wie zelf nooit heeft meegemaakt 'hoe verschrikkelijk, hoe angstaanja gend oorlog is; en hoe normaal oorlog wordt', zal het niet echt künnen bevatten. 'Dat onuit roeibare gevoel hebben alle sol daten en alle journalisten of hulpverleners of onafhankelijke waarnemers die onder vuur hebben gelegen en het geluk hebben gehad te ontsnappen aan de dood die anderen, vlak bij hen, neermaaide. En ze heb ben gelijk.' Kijken naar de pijn van ande ren is een hyperintelligent be toog, dat niemand onberoerd kan laten. roman recensie Theo Hakkert 'Salomo's dochter' door Hannes Meinkema. Uitgeverij Contact. Prijs: €22,95. En dan is er koffie. Het boek is nog bekender geworden dan de reclamekreet en dat wil toch wel wat zeggen. En dan is er koffie van Hannes Meinkema was dé roman die het levensge- woel van de jaren zeventig al wist te vangen toen dat leven nog in alle hevigheid woelde. Met het feminisme als voor naamste thema. Met driehoeks verhoudingen, met een plas tisch beschreven abortus en met een afkeer van de burgerlij ke Hollandse cultuur waar de titel zo cynisch naar verwijst. Bij de cultuur van die tijd hoor de ook dat mannelijke boekbe sprekers die zich kritisch over het boek uitlieten er, volgens de vrouwelijke lezers, geen snars van hadden begrepen omdat ze verstrikt waren in hun manne lijke preoccupaties. Male chau vinist pigs. Allemaal. Met haar latere boeken wist Hannes Meinkema niet het succes van En dan is er koffie te evenaren. Gevolg was dat rond haar het imago van verstokt fe ministe is komen te hangen. Een naam uit het verleden ook. Maar zie: aan de vooravond van haar 60e verjaardag, (ze is 12 september jarig), heeft ze een lijvige roman doen uitgeven die moet laten zien dat ze als schrijfster nog volop meetelt. Liefst 415 pagina's telt Salomo's dochter. De roman bevat het levensver haal van Janna, een universitair docente. (Rosa in En dan is er koffie was ook al in het onder wijs werkzaam). Op een dag ziet ze zowaar het meisje terug waar ze in haar jonge jaren meer dan verkikkerd op was. Janna heeft zich tegenover deze Kaatje als tweede, zo niet eerste moeder gezien. De obsessieve relatie tussen Janna en het meisje was voor Kaatje's moe der Gerda destijds reden om Janna de toegang tot het kind verder te ontzeggen. Maar dan, jaren later, komt Kaatje dood leuk de collegezaal binnenlo pen. Eerst kent ze Janna niet te rug. Om vervolgens bij Janna in te trekken. Het begin van meer trammelant dan iemand kon bevroeden. Salomo's dochter is een boek dat lekker leest, dat op voor hand. Maar in de 415 pagina's zit veel en hardnekkig kaf tus-- sen het koren. Ronduit frustre rend is het om na 168 pagina's doorgeworsteld te hebben de schrijfster haar arbeid tot dan toe zelf te zien samenvatten als: 'Mijn verhaal is simpel. Ik ging van een klein meisje houden, daardoor ging ik verlangen naar kinderen, het bleek dat ik die niet kon krijgen, en ik verloor het kleine meisje.' Zo kort hoeft het ook weer niet, maar een beetje compacter had wel ge mogen. Het boek is al voor de helft voorbij voor Kaatje de college zaal binnen komt wandelen. In de eerste helft heeft Meinkema uitgebreid Janna's obsessieve belangstelling beschreven. Ge noeg om niet zo'n bijster posi tief beeld van haar op te roe pen. Met name haar betweteri ge opmerkingen over opvoe ding zijn vreselijk. Ze weet veel te goed wat anderen fout doen bij de opvoeding van kinderen. Ik vind haar opmerkingen en meningen bovendien niet stro ken met haar naïeve karakter. Hetzelfde geldt voor de kritiek die ze heeft op de film Sophie's choice. Op dat soort momenten schemert naar mijn gevoel de schrijfster zelf al te nadrukkelijk door de tekst heen. Krampach tig is de manier waarop Mein kema probeert het boek in een bepaald tijdsgewricht te plaat sen. Dat doet ze niet gedoseerd maar in flinke porties tegelijk. Bijvoorbeeld door in een uitge breide alinea met documenten van de anti-militaristische ac tiegroep Onkruit, Reagan, MX- raketten en vredesdemonstra ties op de proppen te komen. Wel geslaagd is hoe ze in korte intermezzo's reflecteert op de werking van het geheugen en zo zelf vraagtekens plaatst bij hoe ze de gebeurtenissen in 1981 mag interpreteren en of die niet gekleurd zijn door ken nis achteraf. De sporadische man in het boek is uiteraard opgetrokken van bordkarton. 'De ideale lief de is die van de moeder,voor de dochter,' beweert Janna ergens. Geerten Meijsing laat in zijn nieuwe roman, Malocchio, over de relatie tussen een alleen staande vader en zijn'dochter, zien hoe beperkt die bewering rugkeert naar Bach die er voor namelijk prijs opstelt iedere vle selijke begeerte met zijn geest te verkrachten. Ergerlijk is daarnaast dat de le zer niet goed doorkrijgt waar om het met de kennelijk groot se muzikale kwaliteiten van Bach nooit iets is geworden. Een halfzachte docent op hel conservatorium zou wat lastig zijn geweest maar Bach lijkt mij niet de persoon zich van zo'n iemand veel aan te trekken. Hij doet dat namelijk van niemand. En hoe zo'n sociaal slecht func tionerende man dan toch plot seling steenrijk kan worden in de platenindustrie, misschien" moeten we dat probleem eens aan Heinsbroek voorleggen. Tenslotte is er de gortdroge stijl J die wel raad weet met mijn be geerte verder te lezen. Vorm en i inhoud één, natuurlijk. De doordachte en ingewikkelde compositie van De evangelist lijkt niet voor niets op die van een modern muziekwerk maar 1 wat moet je met zinnen als: 'Hem trok de spanning van het wagen magisch', 'Hij hoorde met een spottend, onbeschoft geluid een grootscheeps regen water klokken in de dakgoot', 'Er was een moed geactiveerd in haar', 'Het leven had hem knijp gehad', enz. En naar die brakke taal van een dronken ra cist, een vrouwen- en homoha ter, zou de lezer urenlang moe ten luisteren... Ik heb het volbracht. Ik raad dat niemand aan. U bent gewaar schuwd. TOP-10 FICTIE 1. (1) Nicci French, De verborgen glimlach. Ambo/Anthos, 18,90 2. (5) Heieen van Royen, Godin van de jacht. Vassallucci, 19,95 3. (-) Donna Tartt, De kleine vriend. De Bezige Bij, 17,50 4. (-) Michel Faber, Lelieblank, scharlakenrood. Podium, 25,00 5. (-) Weis Hickman, Oorlog der zielen deel 3. Luitingh/Sijthoff, 22,50 6. (-) John Grisham, De claim. Bruna, 19,95 7. (2) Isabel Allende, Het rijk van de gouden draak. Wereldbibliotheek, 17,90 8. (3) Renate Dorrestein, Het duister dat ons scheidt. Contact, 18,50 9. (-) Geerten Meijsing, Malocchio. Arbeiderspers, 17,95 10. (-) Ronald Giphart en Eric van den Eisen, Heldinnen. Podium, 25,00 De paperback-editie van 'De kleine vriend' stuwt de Tartt - verkoop weer omhoog. Ook Mi chel Fabers zeer volumineuze, maar weergaloze liedes-epos doet het goed. De boekentoptien wordt weke lijks samengestelJtep basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere. thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Criminele opzet' door Sheldon Slegel. Uitgeverij De Boekerij. Prijs: €14,95. Niet alleen Steve Martini pro duceert veel betere legal thril lers dan de beroemde John Gri sham, ook de boeken van Shel don Siegel mogen er zijn. Zijn fierde boek Criminele opzet leest weer als een trein. Advocaat Mike Daley en part ner (huidige in de advocatuur, ex op huwelijksvlak) Rosie Fer nandez moeten het dit keer compleet van hun familie heb ben. En daar zijn ze bepaald niet blij mee. Rosies nichtje An gelina bijvoorbeeld wordt er van verdacht haar man, filmre gisseur Richard MacArthur, te hebben vermoord. Rosies broer Tony heeft steek penningen aangenomen van een Democraat om de bouw van een groot project in Holly- wood-Noord soepeler te laten verlopen. En tot overmaat van ramp heeft Mike een verhou ding met een rechter en wordt de zoon van kantoorgenote Ca rolyn O'Malley verdachte van drugshandel. Voor een klein kantoor als dat van de hoofdpersonen is het bijna onbegonnen werk om, af gezien van de talrijke emoties die bij de zaken spelen, dit tot een goed einde te brengen. Niet i£ de laatste plaats omdat An gelina niet bepaald meewerkt, om maar te zwijgen van de za kenpartners (onder wie een zoon) van het slachtoffer. Een kleine, maar belangrijke rol is ook nu weer weggelegd voor Mikes broer, privé-detective Pe te. Siegels dialogen behoren tot de betere uit het subgenre. Maar zijn (lees: Mikes) monolo gues interieurs behoren met die welke Nelson DeMille (Kracht meting, Missie Saigon) aan het papier toevertrouwt, tot de top. ff

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19