KUNST CULTUUR 'Vondel is in Nederland ongeëvenaard' ttiep Tn hef Vernieuwd Paard van Troje mikt op 200.000 bezoekers 'De beelden die in mijn hoofd zitten' NS vragen hulp in Kinderboekenweek (Zan Ko de Boywachter top Roodkapje en Ropfo Hood Explosief fanatisme in vissersdrarru In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Marrie Scheltes uit Alphen aan den Rijn. Het penseel en het potlood heeft ze al een tijdje links laten liggen. Tijdens de zomer maanden neemt Marrie Schel tes steevast twee maanden vrijaf van haar schilder- en il lustratiewerkzaamheden. „Even afstand nemen", ver klaart de kunstenares uit Al phen aan den Rijn. „Dat komt niet alleen mijn werk ten goe de. Het werkt ook heel stimu lerend. Ik zit nu alweer te po pelen om aan de slag te gaan." Want de rest van het jaar werkt ze vol overgave aan haar illustraties en schilderijen. Voor haarzelf, maar ook voor opdrachtgevers. Zo verscheen er onlangs een dichtbundel met illustraties van haar hand: 25 afbeeldingen, gemaakt in opdracht van het Diacones- senhuis in Leiden. Een bijzondere opdracht, ver- amsteroam/gpd - N v-stafdirec- teur Herfstbladeren Koen van Bries tot Rukwind vraagt tijdens de Kinderboekenweek 2003 van 1 tot en met 11 oktober hulp bij de oplossing van een aantal mysterieuze verdwijningen diep in de bossen. Docenten van groep zes en zeven van de basisscholen kunnen een 'Ge heim Dossier' over de verdwij ningen aanvragen. Achter deze titel verschuilt zich het gratis lespakket waarmee leerlingen aan deze spannende zoektocht kunnen deelnemen. De 49ste Kinderboekenweek draagt als motto 'Diep in het bos... Van Ko de Boswachter tot Roodkapje en Robin Hood'. „Het bos is een metafoor voor het leven en de verhalen die zich daar afspelen staan garant voor spanning, geheimzinnig heid en avontuur", verklaart CPNB-adjunct-directeur Paul Mosterd deze keus. Voorbeel den van bekende titels zijn Verhalen van het Wilde Woud' van Tonke Dragt, 'Alle sprook jes van Grimm' van de Gebroe ders Grimm, 'De boze heks geeft een feest' van Hanna Kraan en klassiekers als 'De wind in de wilgen' van Kenneth Grahame en 'Winnie de Poeh' van AA. Milne. Het grote aan bod voor kinderen tot en met zes jaar is samengevat in een voorleesgids. Ouderen kunnen een eigen keus maken uit de 'Kinderboekenmolen' die de CPNB zal verspreiden via basis scholen, boekhandels en biblio theken. Het Kinderboekenweekge schenk 'Het Zwanenmeer (maar dan anders)' is geschre ven door Francine Oomen en gaat over de avonturen van een twaalfjarige drieling. „Hun huis is een puinhoop, het zwembad water lijkt wel erwtensoep en KINDERBOEKENWEEK 2003 - 1 T/M 11 OKTOB als de kikkers door het huis heen springen en hun vader bijna niet meer van zijn kamer komt, beseffen Sam, Beer en Pip dat er iets moet verande ren", onthult Oomen alvast op de achterflap. Het geschenk is gedrukt in een oplage van 367.500 exemplaren en is gratis bij de aankoop van tenminste 9,99 euro aan kinderboeken. De auteur schreef en illustreerde vanaf 1990 een lange rij kinder boeken waarvan er vele werden bekroond. Het prentenboekje van dit jaar werd gemaakt door Michael Dudok de Wit, in 2001 met 'Father and Daughter/Vader en Dochter' winnaar van een Os car voor de beste korte anima tiefilm. De titel is 'Vier bevertjes in de nacht', de oplage be draagt 115.000 exemplaren en het is tijdens de Kinderboel week te koop voor 2,25 efl „Ik maak voor mijn films sfl honderden tekeningen j week, maar die staan altiji de context van beweging, maken voor kinderen is moi ker, omdat die tekeningen een heel eigen wet, ritme ei [j!j! riatie moeten beantwoord^ vertelt Dudok de Wit. De openbare bibliothekenPK men dit jaar deel aan de PP N derboekenweek met de 'Boeken over het bos verspreid in een oplage 147.000 exemplaren deelnemers daarmee hun nis over bossen uit ber< boeken als Mowgli's jun] Sherwood Forest van Hood testen. De oplossing! vanaf 13 oktober op www.kinderboekenweek.nl telt de kunstenares. Het boek je, waarvan 12.000 exemplaren zijn gedrukt, is bedoeld om de patiënten van het ziekenhuis een hart onder de riem te ste ken. In de bundel zijn teksten opgenomen van auteurs als Paul van Vliet, Ida Gerhardt, Liselore Gerritsen, Huub Oos terhuis en Anna Enquist, uit gekozen - en in sommige ge vallen zelfs geschreven - door medewerkers van het Diaco- nessenhuis. Nadat verscheidene illustrato ren waren benaderd om de teksten van passende afbeel dingen te voorzien, bleef Mar rie Scheltes uiteindelijk over. Ze maakte een mix van ab stracte en figuratieve illustra ties, in zwart-wit en in kleur. „Het boekje is voor een hele brede groep mensen bedoeld. Dus ik heb geprobeerd er voor Marrie Scheltes: „Er zijn zelfs al mensen van buiten het ziekenhuis komen vragen of ze een exemplaar konden kopen, zo mooi vonden ze het." Foto: Mark Lamers ieder wat wils in te stoppen." In juni werden de eerste boek jes uitgedeeld. De patiënten reageerden verheugd, weet Scheltes. „Sommige mensen waren echt diep geroerd. En ook het personeel reageerde zeer positief. Er zijn zelfs al mensen van buiten het zieken huis komen vragen of ze een exemplaar konden kopen, zo mooi vonden ze het." Het is typisch het soort illu stratieopdracht waarbij Schel tes zich thuis voelt. „Het liefst werk ik voor opdrachtgevers die iets doen in de sfeer van de zorg of het milieu. Op die ma nier doe je meer dan alleen maar een mooie illustratie ma ken. Je levert ook nog ergens een positieve bijdrage aan." Om een beetje 'in vorm' te blijven, gaat de kunstenares eens per week samen met een groepje gelijkgestemden mo deltekenen. En met diezelfde insteek heeft Scheltes ook tij denlang elke zaterdagochtend de repetitie van het symfo nieorkest van het Alphense muziekschool bijgewoond. „Fantastisch was dat. Je bent heerlijk aan het tekenen en je hoort nog mooie muziek ook. Iedere keer pikte ik er iemand anders uit, iemand waar ik iets mee had. Na afloop heb ik een tentoonstelling gemaakt van mijn tekeningen." De laatste tijd legt Scheltes zich in toenemende mate op het schilderen toe. „Daarin kan ik me helemaal ontplooi en. Ik merk ook dat mijn doe ken steeds abstracter worden. Momenteel wil ik graag de beelden creëren die ik in mijn hoofd heb zitten." Rody van der Pols theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Waanzee' door Onafhankelijk Toneel, naar het boek vai Robert Haasnoot in het Marokkaans mi Nederlandse boventiteling. Bewerking Robert Haasnoot en Ad van den Kieboom. Vertaling: Mahjoub Benmoussa. Regie en vormgeving: Gen Timmers Gezien: 30/8, Rotterdam. No te zien: 28/9, Leidse Schouwburg. Zes Marokkanen zingen met d pet in de hand op hele noten Jeruzalem, dat ik bemin, wij ti den uwe poorten in. Een o| merkelijk tafereel, in het lid van de wereldgeschieden Toch past het in de voorstellii die het Onafhankelijk Tone maakte naar de roman 'Waai zee' van Robert Haasnoot. De schrijver kwam op het spod van de geschiedenis van de Ka wijkse 'gekkenlogger', speurd getuigen en documenten op d verwerkte het verhaal tot go<| gedocumenteerde fictie. Op ui nodiging van regisseur Gen Timmers bewerkte Haasnoj zijn boek tot een toneelstuk, dl nu wordt gespeeld door Maroj kaanse acteurs van Theatj Tensift uit Marrakesh, de grofl waarmee Timmers al vier kef eerder een voorstelling maakt^ In 1915 wisten godvruchta. Katwijkers het zeker: de eindtf is begonnen. Goddeloze bal' gasten kwamen vanuit de st£ naar het strand en vlaki woedde een onmenselijk wref oorlog. Kleine gezelschappi. van gelovigen bereidden zit' voor op de dag des oordet Volgens hen was het mi 144.000 uitverkorenen gege\ het hemelse Jeruzalem te zii.C de rest ging onverbiddelijk n; de hel. Die uitverkiezing lag j bij de geboorte vast; je kon h; r niet verdienen, alleen versj k len. De combinatie van an r en machteloosheid vormde J zware psychische belasting. g Arend Falkenier was een m met bijzondere gaven: oerste jj veel natuurlijk overwicht, 0 zwaar gelovig. In 1915 ging si scheep op de Noordster. A-l boord raakte hij er van o\ tuigd dat de wereld was 0 gaan en dat het schip onder ding van God naar Jeruzal 4 zeilt. Hij test het geloof van z maten met fatale gevolgen gooit alle netten en zeilen ov in boord om de duivel te belet E zich daarachter te verstoppei Het lukt Haasnoot, Timmers ,c de acteurs (met Youssef Mansour als een dwingei 9 Arend) de klippen van spot 5! ironie te vermijden. Ze schet: lii een menselijk drama, inge a ven door religieus fanatisme een geïsoleerde gemeensch Als er geen ruimte meer is v F nuances en tegenstemmen M een gedreven profeet die dwingt te kiezen tussen reddjj<( en verdoemenis een vuurtjehg een kruitfabriek. Openluchtvoorstelling Gijsbreght van Aemstel op de Burcht in Leiden Krezip. Foto: United Photos de Boer/Michel Schnater Eerste lichting Rockacademie tilburg - Aan de Fontys Rock academie in Tilburg zijn gister avond de eerste zeven studen ten afgestudeerd. Zij zijn vier jaar geleden begonnen aan de eerste en tot nu toe enige oplei ding voor popmuzikanten in Nederland. Tijdens de diploma uitreiking in popcentrum 013 is ook de eerste cd van studenten gepresenteerd. De studenten studeren af in de richtingen performing, techniek, onderne merschap en docentschap. Het bekendste product van de aca demie is de band Krezip. Vrouw achter de drums bij Normaal borne - Tessa Boomkamp kruipt bij de boerenrockforma- tie Normaal achter het drum stel. Boomkamp, die als gitarist ook deel uitmaakt van de bege leidingsband van Marco Borsa- to, gaat van november tot en met februari met Bennie Jolink en de zijnen de Nederlandse theaters af. De blondine, die ja ren geleden cum laude afstu deerde aan het conservatorium in Enschede, is een van de drie nieuwe leden van de Achter- hoekse formatie. Natuurtekenen bij K&O Leiden leiden - K&O geeft met ingang van dinsdag 16 september de cursus natuurtekenen in kleur. In tien lessen leren deelnemers werken met kleur- en aquarel potloden. Docent is schrijver/il lustrator Maria Rademaker, van wie eind september het boek 'Natuurtekenen in kleur' ver schijnt. Aanmelding en meer informatie: tel. 071-5141141. English Choir zoekt versterking leiden - Het Leiden English Choir zoekt voor het komende lustrumjaar nog bassen en bari tons. Er staan concerten op de agenda voor 19 en 20 december 2003 ('Christmas Carols') en 4 en 5 juni 2004 ('Nicolas Canta te' van Britten). De repetities zijn op woensdagavond in wijk- gebouw Staalwijk aan de He renstraat in Leiden. Meer infor matie: tel 071-5141665. den haag/anp - Vier jaar heeft Den Haag het moeten stellen zonder eigen popzaal. De ingrijpende verbouwing van 't Paard duurde twee keer zo lang als voorzien en kostte fors meer geld dan begroot. Aan de lijdensweg van de popliefhebbers en -muzikanten in Den Haag en omgeving komt vandaag een einde, 't Paard van Troje, zoals het za lencomplex nu heet, is eindelijk weer open. In het eerste jaar wil directeur P. Jon ker 200.000 bezoekers trekken naar het pand in de Haagse binnenstad. „Twee keer zoveel mensen als in het oude Paard moet mogelijk zijn", zegt Jon ker. „Iedereen in Den Haag is heel erg benieuwd naar wat we gaan doen. Ik verwacht dat het gaat draaien als een tierelier." Het drie fraaie grachtenpanden om vattende gebouw was bij de sluiting in augustus 1999 volgens Jonker totaal uitgeleefd. Er moest veel gebeuren om het pand weer te laten voldoen aan de eisen van de tijd. De gevel bleef vrijwel onaangetast, maar verder werd praktisch alles ge sloopt en opnieuw opgebouwd. In de nieuwbouw is nog wel een aantal ele menten van het oude Paard gespaard gebleven. Anno 2003 beschikt 't Paard van Troje over drie zalen, een grote zaal met een capaciteit van 1100 bezoekers, een kleine zaal (300 man) en een café met restaurant. De hypermoderne inrichting van het gebouw sluit geluidsoverlast voor om wonenden praktisch uit. „We hebben als test het geluid in de grote zaal zo hard gezet dat we tegen de pijngrens aan zaten. De buren, die 60 centimeter verderop aan de andere kant van de muur in hun slaapkamer waren, hoor den niks", aldus een trotse Jonker. Het Paard van Troje wil de komende jaren uitgroeien tot een centrum dat een staalkaart biedt van alle populaire cultuuruitingen. „We kiezen niet voor een bepaalde stroming", zegt Jonker. „Wij bieden ruimte aan alles wat de moeite waard is en waar een publiek voor is." De directeur denkt aan festivals rond thema's als skatecultuur, crossover met theater en multimedia, naast de gewone programmering van muzikale optredens. Maar popmuziek voert uiteraard de boventoon in 't Paard van Troje. Dat blijkt morgen, als de popzaal voor het eerst open gaat voor het publiek. Een keur van Haagse popartiesten staat dan op het podium. Bandleden van onder anderen Golden Earring, Kane, Di-rect en Hallo Venray gaan in wisse lende samenstelling liedjes spelen voor een al geruime tijd uitverkochte zaal. Het is nog onduidelijk of popdiva Anouk aanwezig zal zijn op het feest, dat ook wordt opgeluisterd met een optreden van het duo Wipneus en Pim. land-Amerika Lijn te realiseren. In de begintijd hadden zijn voorstellingen een politieke la ding. „Dat is gaandeweg min der geworden, maar nooit hele maal verdwenen." Dat blijkt ook uit zijn versie van 'Gijs breght'. Bij de laatste scène weerklinkt Arabische muziek en daarmee legt de regisseur een link met het Midden-Oosten. Ook daar wordt dagelijks strijd geleverd met de vijand. Verder is hij trouw gebleven aan de zeventiende-eeuwse tekst van Vondel. Alleen heeft Gietelink rigoureus het mes ge zet in de lengte. Hij bracht het treurspel terug tot ruim ander half uur. „Het verhaal heeft ook niet zo heel veel om het lijf. De personages zijn in dramatisch opzicht misschien 'niet zo ge weldig goed uitgewerkt. Toch is het te gek voor woorden dat die prachtige taal van Vondel niet meer gespeeld wordt. Hij is in Nederland ongeëvenaard. Waarom wordt Shakespeare wel gespeeld en zijn tijdgenoot Vondel niet?" 'Gijsbreght van Aemstel' heeft een rijke opvoeringstraditie. Met de première van dit toneel stuk werd op 3 januari 1638 de Amsterdamse Schouwburg in gewijd. Tot 1968 werd Vondels drama elk jaar op nieuwjaars dag gespeeld in Amsterdam. De toneelvernieuwing ('Aktie To maat') maakte er eind jaren zestig een eind aan. „Sindsdien is het stuk nog wel opgevoerd, maar leidt het eigenlijk een kwijnend bestaan. Een prachti ge traditie is vernietigd. 'Gijs breght' is het symbool gewor den van alles wat fout was in theaterland." De zeventiende-eeuwse taal er vaart Gietelink niet als een hin dernis. „Welnee, om te lezen is het misschien lastig, maar de toeschouwers hoeven alleen maar te luisteren. Bovendien maken de acteurs het verhaal aanschouwelijk. Ik heb het be wust niet omgezet naar heden daags taalgebruik. Zulke De vijf acteurs die het verhaal van Gijsbreght van Aemstel spelen. Publiciteitsfoto kwatrijnen hoor je toch nooit meer. Ze brengen je dichter bij de tijd en bij het oergevoel van het toneelstuk." Overal strijkt het gezelschap voor een week neer. Deze for mule bevalt de regisseur uitste kend. „Je bent niet een van de vele gezelschappen die de plaatselijke schouwburg voor één avond bespeelt. In een week tijd leren we de stad echt een beetje kennen. Ik heb echt het idee dat we in elke stad iets bijzonders doen." Ab Gietelink is van plan volgend jaar een tournee te maken met 'Hamlet' van Shakespeare. Het liefst gaat hij ter plaatse een samenwerkingsverband aan met het theater in de stad. In Leiden heeft hij dat gedaan met de Leidse Schouwburg. „Direc teur Bart van Mossel heeft de voorstelling op de Burcht opge nomen in zijn seizoengids. Dat heeft goed geholpen, want de vijf voorstellingen in Leiden waren in mum van tijd uitver kocht." Er wordt nu een extra tribune geplaatst. 'Gijsbreght van Aemstel', dins dag 9 t/m zaterdag 13 septem ber, 21.00 uur, De Burcht, Lei den. Ab Gietelink: „Het Ontzet van Leiden is nooit ver weg." Foto: United Photos de Boer/Poppe de Boer door Theo de With leiden - De Burcht in Leiden gaat weer gebruikt worden als decor voor een serie openluchtvoor stellingen. Van dinsdag 9 tot en met zaterdag 13 september wordt daar elke avond 'Gijs breght van Aemstel' gespeeld. Het toneelstuk van Joost van den Vondel geldt als de klassie ker onder de toneelklassiekers. „Zonde dat het zelden gespeeld wordt", vindt initiatiefnemer en regisseur Ab Gietelink. Eind jaren negentig legde de Leidse theatergroep Het Arse naal drie zomers achter elkaar beslag op de Burcht. In het ka der van Leiden Cultuurstad werd in 1997 'Lucifer' - ook van Vondel - opgevoerd. De groep had daarna de smaak te pak ken. In de volgende zomers werden onder regie van Ruud Wessels ook 'Baeto' (van P.C. Hooft) en 'OntZ' (over Leidens Ontzet) gespeeld. Daarna werd het stil. Ab Gietelink springt nu met zijn theatergezelschap No made in het ontstane gat. Flij heeft vijftien monumentale plekken in Nederland uitgeko zen om 'Gijsbreght' te spelen. Vaak zijn dat historische loca ties als de Leidse Burcht, het Muiderslot en Slot Loevestein, maar ook een futuristische plek als het atrium van het Haagse stadhuis wordt niet geschuwd. „Elke locatie beïnvloedt de voorstelling op een andere ma nier", zegt Gietelink. „Dat maakt locatietheater ook zo bij zonder. Ik kom op plekken waar nooit eerder theater is ge maakt, zoals het droogdok van Hellevoetsluis. Een plek als de Burcht geeft het stuk bovendien een plaatselijk karakter. In plaats van over Amsterdam gaat het ineens over Leiden. Dat de vijand op de poorten van de stad beukt, kun je daar letterlijk uitbeelden. Het Ontzet van Lei den is dan ook nooit ver weg." Ab Gietelink studeerde filosofie aan de Universiteit van Amster dam. In 1984 richtte hij Noma de op om theaterprojecten over onder meer de VOC en de Hol-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18