'Driehoek boven
bil is prachtig'
GESPREK VAN DE DAG
Onderzoek naar fatale
auto-ongeluk Lady Di
Lingerie-ontwerpster
Marlies Dekkers vindt naakt
haar grootste concurrent
Niet doen Roel
ZATERDAG 30 AUGUSTUS 2(
DAGELIJKS LEVEN
ALT NOO EV£K/ K&cHTOp (TH A r £irr£Af
\?HN KiEAAEK) WC/voer EE/V AilEKLAATST£_
MENSELIJK
De 15-jarige IRAANSE REGISSEU
SE Hana Makhmalbaf heeft tijdens
het filmfestival van Venetië niet
naar haar eigen film mogen kijken.
Volgens medewerkers van de bio
scoop was ze te jong. Makhmalbaf,
dochter van een beroemde filmfami
lie uit Iran, mocht woensdagavond
niet naar binnen bij de persvoorstel
ling van haar debuutfilm 'Joy of Ma
dness'. De film van 73 minuten gaat
over de pogingen van haar zuster
Samira om een film te produceren
in de Afghaanse hoofdstad Kabul.
Daar werd de film ook opgenomen.
De blanke Zuid-Afrikaanse rugby-in-
ternational GEO CRONJÉ (23) is uit
het nationale team gezet omdat hij
weigerde een kamer te delen met
zijn zwarte teamgenoot Quinton Da
vids. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse
rugbybond (SARFU) donderdag be
kendgemaakt. Het incident deed
zich voor tijdens een trainingskamp
van het Zuid-Afrikaanse team ter
voorbereiding op het WK-rugby dat
in oktober en november in Australië
wordt gehouden.
Zes jaar na dato wordt op Britse bo
dem een onderzoek gestart naar het
tragische ongeluk waarbij Prinses
Diana en haar minnaar Dodi Fayed
het leven verloren. De gemeente Sur
rey, waar Fayed is begraven, zal vol
gende week beslissen wanneer de
verhoren starten.
Diana (36) en Dodi (42) werden sa
men met hun chauffeur Henri Paul
gedood toen de Mercedes waarin ze
door Parijs reden tegen een muur
botste. Dat gebeurde in een onver
lichte tunnel nabij Point D'Alma, na
dat de auto op hoge snelheid was
achtervolgd door paparazzi fotogra
fen. Ondanks de grote interesse in
het achterhalen van de precieze toe
dracht voor dit ongeval, is dat nooit
gebeurd.
Het onderzoeksrapport door een
Franse rechter werd nooit gepubli
ceerd en Dodi's vader Mohammed al
Fayed, multimiljonair en baas van
het beroemde Londense Harrod's,
heeft sindsdien gepleit voor een
openbare hoorzitting omdat hij niet
geloofde dat het een ongeval was. Te
veel vragen bleven onbeantwoord.
Zo is onbekend waarom de Franse
politie eventueel bewijsmateriaal
verdoezelde. Enkele uren na het on
geval waren de sporen gewist en was
de tunnel heropend. Ook werd ach
teraf gezegd dat chauffeur Paul, en
één van de achtervolgende paparaz
zi, lid waren van de Britse geheime
dienst MI6. Dat is niet officieel be
vestigd noch is een reden gegeven
voor hun betrokkenheid bij een va
kantie van Lady Di en haar minnaar.
Volgens Mohammed heeft het Ko
ningshuis willen voorkomen dat Do
di, een moslim, zou trouwen met
Diana.
Een Franse rechter heeft chauffeur
Paul aangewezen als schuldige, om
dat hij drank en drugs zou hebben
genuttigd voordat hij achter het
stuur was gekropen. De hoge snel
heid waarmee hij door de tunnel
reed, was fataal. Maar de Mercedes is
niet geflitst, terwijl andere automobi
listen op hetzelfde traject wel wer
den bekeurd voor snelheidsovertre
dingen. Enkele minuten voor het on
geluk gingen de lampen in de tunnel
uit waardoor de camera's aldaar niet
functioneerden.
De paparazzi foto's die door de poli
tie ter plaatse in beslag zijn genomen
én een witte Fiat Uno die bij het on
geluk betrokken was, zijn bovendien
onvindbaar. Diana's bodyguard Tre
vor Rees Jones heeft het ongeluk
overleefd, maar zegt zich er niets van
te kunnen herinneren.
De Engelse rechtsgeleerde Michael
Burgess uit Surrey krijgt de leiding
over de heropende zaak waarvoor
een miljoen pond (1,45 miljoen eu
ro) is uitgetrokken. De prinsen Wil
liam en Harry zouden grote interesse
hebben in het onderzoek naar de
dood van hun moeder. Net als Mo
hammed willen ook zij, zo zeggen in
siders, nog steeds de onderste steen
boven krijgen. Volgens een woord-
voerder'van de gemeente Surrey is
het gpen kwestie van maanden maar
van weken voordat het onderzoek
begint.
Esther Gotink
Marlies Dekkers. Foto: Gl
/Jean-Pierre Jans
Marlies Dekkers (1965) is ontwerp
ster. Ze maakt spraakmakende lin
gerie voor vrouwen en mannen.
Deze maand zit ze tien jaar in het
vak. Haar nieuwe show op 1 sep
tember in Rotterdam is uitver
kocht. Die dag komt ook 'Marlies
Dekkers, 33 propositions' uit, een
boek over beauty, erotiek, mode en
'de diepte van woorden'.
Oosterhout
„Ik kom uit een echt arbeidersmi
lieu in Brabant, in de tijd waarin
een kind van de dokter automa
tisch mocht doorleren en je als ar
beiderskind als vanzelfsprekend
naar de huishoudschool ging. Ik
kom nog steeds mensen tegen die
dat niet willen gelo
ven. Maar ja, die ko
men meestal uit de
grachtengordel. Ei
genlijk is er nog
steeds niks veran
derd. De arbeiders
kinderen van toen,
dat zijn nu de kinde
ren van allochtonen.
Bij ons thuis was het niet gewoon
dat je verder leerde. Je ging snel
aan het werk, geld verdienen. Dat
ik wilde doorleren, vonden mijn
ouders in het begin helemaal niks.
Of misschien was het wel meer
het milieu om hen heen. Ik bezat
in die dagen een heel beperkte
vocabulaire. Die heb ik inmiddels
wel verrijkt, puur op mijn gevoel
de verschillen geleerd tussen kun
nen en kennen, liggen en leggen.
Ik ben nooit rancuneus geweest,
maar ik heb wel doorgezet, mezelf
opgewerkt. Een poosje op de la
borato riumschool en vervolgens
naar de avondschool, de mavo, de
havo. En dat betaalde ik zelf, met
bijbaantjes. Ik verheug me erop
dat mijn dochtertje straks naar
school gaat, en ik haar kan helpen
leren. Dat is voor mij een soort in
haalslag."
Kunstacademie Sint Joost
„Ik heb wel eens gezegd dat ik lie
ver wis- en scheikunde had ge
daan. Omdat ik hoe dan ook wilde
bewijzen dat ik hersens had. Maar
het werd de kunstacademie, een
compleet andere wereld. In mijn
oude milieu ging alles recht voor
zijn raap. Je wist meteen waar je
aan toe was. Hier werden allerlei
psychologische spelletjes ge
speeld. Er studeerden veel kunste
naarskinderen die fluitend door
het atheneum waren gefietst.
Behalve ik was er nog één jongen
uit de arbeidersklasse. Hij doet nu
nog steeds de styling voor mijn
shows. Voor de meesten was die
studie een aardigheid, ik heb me
er echt een bult voor gewerkt. Het
enige wat ik zeker wist, was dat ik
iets met mode wilde. Ik was dan
misschien niet goed in taal, maar
kon me wel uitspreken door din
gen te maken."
Blotebillenjurk
„Die blotebillenjurk, pfff, dat is al
weer vijftien jaar terug. Cum lau-
de geslaagd, ja. Maar veel mensen
op school vonden het echt hele
maal niks wat ik maakte. Het was
geen trend, het had niks met de
mode te maken. Ik vond het ge
woon mooi een verrukkelijk li
chaam te laten zien, vormen te to
nen, 'verhullend te onthullen'.
Die kleertjes waren slechts een
hulpmiddel. In die blotebillenjurk
heb ik overigens nog eens door
Amsterdam gelopen, met een
paar vriendinnen. Op het Leidse-
plein kreeg ik een staande ovatie,
van vrouwen én mannen."
Dagboeken
„Mijn kleren zijn mijn dagboek.
Omdat ik niet zo goed met woor
den uit de voeten kon. stopte ik
daar alles van mezelf in, al vanaf
mijn vijftiende. Ik heb ze ook be
waard. Soms trek ik nog wel eens
een doos open. Dan komen alle
herinneringen heftig weer boven.
Alles wat ik nu maak, is gebaseerd
op die oude dagboeken: complex,
diep, met de jaren ook steeds rij
per. verfijnder. Maar wel met het
zelfde handschrift. En het blijven
mijn eigen verhalen, al vertel ik
die er niet bij. Iedereen moet er
zijn eigen gevoel bij kunnen heb
ben. Zoals je dat ook hebt bij een
goede popsong."
Zilver
„Mijn dochtertje. Ze is vijf, maar
zegt nu al, als ze mooie lingerie
ziet: 'Mam, wil je dat
bewaren tot ik zestien
ben?' Net zoals ik als
klein meisje al stond te
popelen. Dat vind ik
nog steeds een leuk
gevoel; ergens naar
verlangen. In mijn
jeugd lag er natuur
lijk nog geen geraffi
neerde lingerie in de
winkels. Het was ge
woon, functioneel
ondergoed en toch
had ik er al iets mee.
In mijn nieuwe show
kom ik nu ook met
een meisjeslijn - nou
ja, jonge-vrouwenlijn.
Ik kom nu in de leef
tijd dat ik vrienden
heb met dochters van
vijftien, zestien jaar. Die
zien hun
moeders in
mijn lingerie
en vragen
voor hun ver
jaardag 'een
eerste Marlies
Dekkers-setje'.
Spannend om te
doen. Aan de ene kant zijn ze nog
zo pril, maar het zijn ook al jonge
vrouwen, die menstrueren en al
heel wat meer weten dan wij vroe
ger. Nee, ik doe niet aan marke-
tingonderzoek. Het gaat gewoon
op gevoel, terug naar mezelf."
Erotiek
„Pfff, complex hoor. Voor vrou
wen is de laatste twintig jaar ont
zettend veel veranderd. In de tijd
van vóór de pil was seks er vooral
om een kind te krijgen, en daar
mee einde verhaal. Wilde je iets
spannends, dan was je aangewe
zen op de sekswinkel of op stereo
tiepe kant-en-bonbonlingerie.
Niks aan, en je was ook nog met
een een slechte vrouw.
Lingerie moet spannend zijn, per
soonlijk, je moet je er lekker in
voelen. Het is je eigen geheimtaal
onder je kleren. Het komt het
dichtst op je huid, het dichtst bij
je persoonlijkheid, je fantasieën
en ook je .onzekerheden. In deze
tijd, waarin op alle mogelijke ma
nieren met seksualiteit gespeeld
wordt, kunnen vrouwen eindelijk
eens zelf bepalen hoe mooi ze er
uit willen zien. Zelf voel ik me op
en top vrouw als ik in mijn jarre
tels en op hoge hakken door het
huis loop. Het voelt prettig, het is
mooi.
Werk van Dekkers: „Lingerie moet spannend zijn, persoonlijk, je moetje er lekker in voelen. Het is je eigen ge
heimtaal onder je kleren. Het komt het dichtst bij je huid." Foto/Henk Bouwman
"Ja,
ik geloof
dat ik met
mijn werk zeker wat opengebro
ken heb. Eens per jaar sta ik in de
winkel, om te helpen en natuur
lijk, te luisteren. Er zijn nog altijd
vrouwen die wel willen, maar
moeilijk durven. Het is fantastisch
als je dan iemand over de streep
kunt trekken. Als vrouw ben je
heel veel: moeder, minnares, ma
donna en hoer.
„Kinky? Nee, dat heeft niks met
mij te maken: te stoer, grof, zwaar,
macho. Mensen die zich daarmee
bezighouden, vinden mijn werk
meestal ook spuuglelijk."
Lustobject
„Dat woord is in het begin veel
gevallen. Ik zou vrouwen als lust
object neerzetten. Misschien heeft
dat te maken met de tijd waarin je
als vrouw je bh moest verbranden
en verhullende kleding moest
dragen. Het is goed hoor, dat die
feministische golf er is geweest.
Anders had ik hier misschien he
lemaal niet gezeten als zelfstandi
ge vrouw. Maar ze pakten ons
toen wel een stuk van onze vrou
welijkheid af.
De laatste zes, zeven jaar hoor ik
er overigens niks meer over. Jonge
meiden van nu hebben heldinnen
zoals Britney Spears en kleden
zich daarnaar. Zelfverzekerd. De
mensen zijn vrijer geworden. Ik ga
veel uit, en ook in de uitgaanswe-
reld zie je hoe expliciet seksuele
codes worden gebruikt zonder dat
er vervolgens echt iets gebeurt.
Men gaat gewoon weer naar huis.
Je kunt je wel afvragen waar het
breekpunt ligt. Hoe jong zit seksu
aliteit in de mens? Daar ben ik zelf
nog niet echt uit."
Grote maten
„Niet makkelijk hoor. En door
ontwerpers vaak vreselijk onder
schat. De eerste paar jaar maakte
ik me boos als die klanten zeiden:
'Jij bent er om onze problemen op
te lossen.' Zij wilden ook wel eens
iets moois, logisch, maar toen was
ik net begonnen, met veel gepie
ker en zorgen om niet failliet te.
gaan. Bijna iedereen ging failliet.
Uiteindelijk heb ik er acht jaar aan
gewerkt en nu gaan we echt tot
maat 95E. Wil je er alsjeblieft wel
bij zetten dat ik ook maatje AA
doe? Want die vrouwen hebben
het vaak ook niet gemakkelijk.
Ach, waar het allemaal om gaat, is
jezelf trots en met flair te presen
teren. Of je nou Kate Bush bent,
met niks, of Karin Bloemen."
Mooiste pli
„Daar ben ik noj
steeds naar op zoe
De driehoek zo vlak
ven de bil is prachtig,
wel bij mannen als bij vro
wen. En de nek. Helemaal bl<
niks voor mij. Al ben ik, toen
nog niet exact wist wat ik wili
tijdens een modeshow ook w
eens naakt verschenen. Bloot
eigenlijk mijn grootste concu
rent. Daar moet ik het van wi
nen."
Markies De Sade
„Ik vind hem interessant, nie
door het geweld, maar omda
een wereld creëerde die buit
het normale patroon ligt. Wï(
dat het porno is, begrijpt het
Mannen zoals De Sade, Bau<
re, Battaille zijn mijn leraren
dat ze erotiek boven het ban
verheffen. Het gaat om scho
heid, kracht, maar ook over
slechte, het negatieve, over 1
ver een mens kan gaan. Dat
geert me. En ik put er inspin
uit. Ja, Baudelaire heb ik ooi
werkt in een van mijn ontwe
een dichtregel in het kruisje:
ver (ever) be sober'."
Seduced
„Een lijn die ik ooit, heel, he«
lang geleden, voor Hunkemö
heb ontworpen. Misschien w
een naïef missiegevoel. Ik ho
dat er vrouwen zijn die daar<
een stapje verder zijn gekom
lag mijn lingerie er meer op
grond dan dat ze netjes op d
hanger hing."
Zakenvrouw
„Zakendoen is leuk én creati
Het is nog steeds een echte 1
nenwereld. Ik vlieg veel naar
den. in zo'n Cityhopper, om
door alleen maar zakenmen:
pak. Zelf zie ik er dan vaak hi
subtiel sexy uit, maar dat val
mannen helemaal niet op. D
zijn zo gefocust op hun werk
Soms is het wel een gek idee
je, met je bedrijf, overal in d<
ten wordt gehouden. Van N<
York tot Moskou: er wordt o|
gelet. Victoria's Secret heeft
binnen willen halen. Gewelt
Maar dan kun je zelf niets m
opzetten. En volgend jaar b(
nen we een eigen zaak in Ne
York. Zelfs Nike heeft mijn
tie in huis, heb ik gehoord. 2
gen de ontwikkeling van de
op de voet."
Corrie Verkerk
Meghan Ferrll: Marlies Dekkers, 3
tlons, TOS Publishers, ISBN 90-5981-0
Euro 39,95
Houd het dan nooit op? Al die jongens
die hun zakken gevuld hebben en niet
weten wat ze met hun vrije tijd moeten
doen. En die dan besluiten in de poli
tiek te gaan. Vorige week stonden op
pagina 3 van deze krant twee corres
ponderende berichten. Het eerste: 'Ne
telenbos wil Europa in'. Tineke wil
lijsttrekker worden voor de PvdA in het
Europees parlement. Ze krijgt concur
rentie van Max van den Berg en Maar
tje van Putten. Maartje, zij is ombuds
vrouw bij de Wereldbank, ken ik niet
maar Max en Tineke lijken mij prima
kandidaten. Ambitieus volkje natuur
lijk maar wel hun hele leven bezig met
het algemeen belang. Max was als jon
ge jongen al wethouder in Groningen,
li ij is voorzitter van de PvdA geweest en
directeur van Novib. En al die banen
heeft hij netjes gedaan. Mijn stem krijgt
hij. Tineke was wethouder van Haar
lemmermeer, kamerlid, staatsecretaris
en minister. Een fraaie carrière in het
bestuurlijke. Toen ze nog in de Haar
lemmermeer werkte, was zij te vinden
in ieder zaaltje waar over het algemeen
welzijn gediscussieerd werd. Ook zij
kan mijn stem krijgen. Alle vertrouwen
in.
Andere krantenkop op dezelfde pagina:
'Pieper wil wel in de politiek'. Bij welke
partij Roel zich wil aansluiten is nog
niet bekend. Dat is het trouwens zelden
met die rijkelui die naar Den Haag toe
willen. Roel vindt dat Nederlatui ten
onder dreigt te gaan aan middelmatig
heid. Hij mist 'de juiste spirit om de
maatschappelijke problemen aan te
pakken'. Piepers carrière heeft de afge
lopen tien jaar ook weer niet zoveel
pieken gekend dus of hij de juiste spirit
wel heeft, kun je je afvragen. Maar los
daarvan: ik word een beetje treurig van
al die middelbare mannen die te veel
geld hebben en te weinig om handen
en die dan 'wel iets in de politiek willen
doen'. Heinsbroek die bonje maakt in
kabinet en partij en die dan voor zich
zelf begint. Is gelukkig niets van terecht
gekomen. Mens, wel een aardige man
lijkt mij, die al heel lang de politiek in
wil. Maar die het wat dat betreft nau
welijks verder heeft geschopt dan de ac
tie 'Een tonnetje voor Pim'. Wat moeten
we toch metal die lui?
Natuurlijk er zijn vaak genoeg mensen
uit het bedrijfsleven weggeplukt om
minister te worden. Pieter Winsemius,
Hans Weijers om er een paar te noe
men. Maar die mannen de
den vier jaar braaf hun best
en keerden dan weer terug
naar vrouw, kinderen en
McKinsey. Maar zeg eens
eerlijk: Kent u één gepensio
neerde multimiljonair
die 'wel de politiek in
wilde' en waar iets
van terecht is geko
men? Ik niet.
Roel, ga vrijwilli
gerswerk doen, be
storm de beurs, ga
golf spelen, ga je
moeder pesten, wees
lief voor je vrouw.
Maar een carrière in
de politiek? Niet doen
Roel, niet doen.
Diana en Dodi. Foto: EPA