REGIO Najaarsfeesten: door de eeuwen hee de natuur tevreden stemmen Door Lusanne krijgt een hllTTdfat ontvoering een gezicht Uit zn kwaadste VRIJDAG 29 AUGUSTlj NAVRAAG ledereen is blij dat de 11-jarige Lusanne van der Gun na een ontvoe ring weer terug is bij haar ouders in Friesland. Pas nu alles goed is af- Nieuwkoop weer over tot de orde van de dag. De school, waarop het meisje tot en met groep drie zat, leefde de afgelopen dagen intens mee met de Van der Guns. Navraag bij directeur VONK van de rooms-katholieke basisschool. Wanneer bereikte het nieuws van de ontvoering De Rietkraag? „Dat was - ik moet even te rugrekenen - maandag avond. Een ouder heeft toen contact met mij opge nomen. Daardoor kon ik de volgende ochtend alle leerkrachten meteen in lichten."' Hoe is de school met de on tvoeri ng omgegaan .Aanvankelijk hebben wij de ontvoering van Lusanne alleen besproken in de groepen zeven en acht, omdat die haar nog van vroeger kennen. Ook waren wij extra alert op signalen van de leerlingen. Maar hoe gaat zoiets? Het broertje van een vriendje uit groep acht zit in groep vijf. Die kent Lusanne dus ook. Het bericht gaat gonzen. Woensdag hebben dan ook alle groepen geïnformeerd, aangepast aan het niveau van de kinderen. We wilden de leerlingen vooral niet onnodig bang ma ken. Hoe heeft De Rietkraag gereageerd op de goede afloop? „Gistermorgen heb ik in alle groepen meegedeeld dat Lusanne weer bij haar papa en mama is. Nu zoekt de politie de man die haar heeft ontvoerd, heb ik de leerlingen verteld, maar die woont heel ver weg." WeUce reactie van de kinderen vond u het opmerkelijkst? „Een vriendje van Lusanne die naar aanleiding van de ontvoering met zijn naam in de krant stond, was bang dat hij daardoor nu ook gevaar loopt. Daarom strooi ik niet met namen. Ook hebben we de kinderen over de ontvoering laten tekenen. In die tekeningen valt te zien wat kinderen bezighoudt." Hoe groot is de angst voor parallellen? „Een kinderlokker, want daar denk je toch aan, is de schrik van ie dere ouder. Door Lusanne krijgt zo'n ontvoering een gezicht. Ik moet toegeven dat het mij daardoor ook meer raakt." Verwerkt u de ontvoering van Lusanne nog in uw lessen? „Later, in januari, gebruiken we deze zaak ongetwijfeld bij de les sen 'Mijn lijf is van mij' in de hogere groepen en de lessen 'Uit de schaduw' in de lagere groepen. We leren kinderen voor zichzelf op te komen. Toch kun je niet alle onheil voorkomen, zeker niet als een ontvoering geraffineerd in elkaar zit. Dat was kennelijk ook het geval bij Lusanne. Mogelijk dacht dat zij meeging met een behulp zame politieagent." foto: GPD tekst: Tim Brouwer de Koning UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1953, Zaterdag 29 Augustus LEIDEN - Deze week is er een luidruchtig einde gekomen aan een Leidse ergernis: de spoorbomen aan de Rijnsburgerweg. Wij hebben in de documenten uit de grijze oudheid niet kunnen vin den, wanneer deze ergernis haar intrede heeft gedaan in de Sleutel stad. Wel is er een ruwe slag naar te slaan, hoelang ze in totaal het ver keer door een van de hoofdverkeersaders hebben lamgelegd. In de laatste jaren voor het 'hoogrijden' was dat ongeveer 5 uur in de twaalf dag-uren, dat het verkeer op volle toeren draaide. Vroeger was het ui teraard veel minder. Maar gaan we voorzichtig vanuit dit gegeven ver der redeneren, dan blijkt dat deze bomen gedurende hun bestaan on geveer 75.000 uur gesloten zijn geweest. Dat is 3125 etmalen, het geen overeenkomt met acht en een half jaar! De periode van de bevrij ding tot de huidige dag is nog korter! ANNO 1978, dinsdag 29 augustus LEIDEN - In het houten noodgebouw van de openbare lagere school de Meerpaal zijn vanmorgen weer lessen gegeven. Zoals bekend wa ren er problemen met het gebouwtje aan het Broekplein, omdat het in het dak verwerkte spaanplaat schadelijk was voor de gezondheid. De zomervakantie werd door de gemeente benut om het spaanplaat uit het dak te verwijderen. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 In zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t-ruv. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO «Ld.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essen berg, C.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv.). 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19.60 (alleen aut ine) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0.50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging. 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19 30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van wérken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. Tobbetjesteken in Noordwijkerhout. Foto: archief Leidsch Dagblad Alle kans om kotsmisselijk te worden, de komende maand. Wie er zin in heeft, kan in de Duin- en Bollenstreek elke dag naar de kermis. Het is de tijd van de najaarsfeesten. Kermissen, zaklopen, tonknuppelen, ringsteken, alle dagen Koninginnedag. Een lange traditie die zo sterk is als nooit tevo ren. Maar waar komt die traditie van daan? Het najaarsfeest is van oudsher een van de jaarfeesten die sterk te maken hebben met de tijdsindelingen van vroeger. Ooit waren de dagen niet verdeeld in 24 gelijke deeltjes maar in twee: dag en nacht, uiteraard be paald door de opkomst en de onder gang van de zon. In die tijdsbeleving hadden de vier keerpunten in de ka lender bijzondere waarde. Die keer punten kennen we nog steeds. Het zijn de momenten dat de dag of de nacht het kortst zijn en de momen ten dat de dagen even lang zijn als de nachten: die keerpunten vallen op of rond 21 december, 21 juni, 21 maart en 21 september, de dagen dat de seizoenen wisselen. Die dagen hadden niet alleen een symbolisch of een sterrenkundig be lang. Ze waren ook kenmerkend voor de veranderingen die plaats vonden in de natuur. Veel meer dan nu, was de natuur allesbepalend voor het maatschappelijk leven. De mensen waren voor het overgrote gedeelte rechtstreeks afhankelijk van de opbrengst van het land. De na tuur kon je dan ook maar beter te vriend houden, dus vierden zij fees ten om de natuur te eren maar ook om haar gunstig te stemmen. Het najaars- of herfstfeest is een dankfeest voor de oogsten die dan zijn binnengehaald. Een mooi mo ment voor een feestje, de buit is bin nen en de winter is nog ver weg. Even geen zorgen in het harde be staan. Deze heidense tradities waren sterk genoeg geworteld om de invloeden van bijvoorbeeld de Romeinen, de kerstening en de wetenschap te weerstaan. Die invloeden waren er wel, met name de invloed van het christendom. De kerkelijke machten waren niet in staat om de heidense gebruiken te verbieden of af te schaffen en kozen eieren voor hun Ik houd van koeien. Om hun mooie, ovale en ontroerende ogen. En ik houd van varkens. Om hun kleine kraaloogjes die pret uitstralen. Bovendien, ze zijn zo ontzettend lief. Je kunt ze lekker onder hun kin krabben. Ze sluiten dan hun ogen van genoegen en hou den het kopje 'n beetje scheef. Oogjes weer even open wil zeggen: doorgaan, niet op houden. En ze zijn trouw. Ja ren geleden las ik het verhaal van een man die een varken als huisdier hield. Gewoon in zijn woonkamer. Zo'n tien jaar lang. Toen de man stierf, is het beest een dag of wat er na ook gestorven. Van ver driet. Maar niet iedereen denkt zo positief over het varken als ik. Ze vinden het vaak maar vie ze, gulzige en domme bees ten. Dat blijkt uit een reeks van teksten en uitdrukkingen die in onze taal voorkomen. Zo staat in een reisverslag uit 1602 te lezen: „De Verekens is een Ghediert dat tot vuyli- cheyt ende gulsicheyt seer ge negen is." En in Vlaanderen zeggen ze: een vuil varken houdt van schoon stroo, wat zoveel wil zeggen als 'de vuil ste mensen zijn het kieskeu rigst'. Over de vermeende domheid van dit lieve dier (in werkelijkheid zijn het zeer in telligente beesten) bestaat on der andere de zegswijze een boeren een varken zijn net ge lijk, want ze worden beiden al knorrende vet. De boer uit al mopperend en knorrend zijn ongenoegen over de slechte oogst, maar wordt ondertus sen slapend rijk (dit spreek woord gaat dus over de boe ren van 50, 60 jaar geleden, daar hoefde je meestal niet zo'n medelijden mee te heb ben; de huidige boeren zijn, onder andere door allerlei strenge Europese maatrege len, niet te beklagen) en het varken knort van genoegen als hij weer eens voor een goed gevulde trog staat. Ook in Katwijk is men op de hoogte van de morsigheid van het varken. Als het ergens een zootje, een puinhoop, een janboel is, dan zeggen ze daar loopt het varken met de kraam weg. Het varken staat hier symbolisch voor de rot zooi en ook de kraam heeft soms de negatieve gevoels waarde van 'wanordelijk ge heel'. Denk maar een 'gooi de hele (santé) kraam maar op de mestvaalt'. Dus als het varken met de kraam wegloopt, dan moet 't er wel een heel grote rommelzooi zijn. In datzelfde Katwijk komt de naam Varkenvisser heel veel voor. Op zich lijkt dat een zeer merkwaardige naam. Ooit ie mand op varkens zien vissen? Nee. Maar een varkenvis is een 'bruinvis' en dan wordt de naam wat begrijpelijker. Het Nederlands is overigens niet de enige taal waarin men een vis naar het varken heeft vernoemd: de Duitsers ken nen hem als Meerschwein en de Engelsen noemen het beest sea hog [hogis 'varken'). Maar dat maakt het voor mij nog niet begrijpelijk waarom de bruinvis naar het varken werd genoemd. Ze lijken vol strekt niet op elkaar. Ja, ze zijn allebei dik en ze hebben bei den een stompe snoet, maar daarmee houdt alle vergelij king op. Een raadsel. Kwaad. Ik ben ook dol op kin deren. Ik heb ze zelf (bewust) niet, maar ik 'leende' ze vroe ger graag. Van vrienden. Die waren blij even zonder te zijn. Ze bleven dan een paar da gen, werden op onbehoorlijke wijze verwend: bioscoop, ijs jes, pannenkoeken en patat eten, laat naar bed en veel spelletjes. En dan gingen ze weer terug naar hun ouders, ons vermoeid achterlatend. Ze waren schatten geweest. Maar, 't kunnen ook krengen zijn. Zeker als ze in die moei lijke periode komen dat de hormonen gaan werken en ze opstandig worden tegen elke vorm van gezag. Dat is hun lastige, moeilijke, 'kwaaie' leeftijd. In het Leids bestaat de beeldende uitdrukking uit z'n kwaadste zijn. Die slaat op kleine kinderen waar je niet meer de hele tijd op hoeft te letten en op teenagers die zich min of meer als volwas sen mensen gingen gedragen. Ze zijn de kwade last van de leeftijd voorbij. Uitwezen. Hoeveel woorden kent u voor het 'gezicht'? Even nadenken en ik kom op zeven: aangezicht, gelaat, bakkes, facie, ponem, smoel en tronie. Het Synoniemen woordenboek geeft ook nog bek (dat ik nooit zou gebrui- Boegsprietlopen in Sassenheim. Foto: archief Leidsch Dagblad ken voor 'gezicht'), fieselefacie, fieselemiin smoelwerk, snuit en reeks kan nog worded vuld met het mooie l|jc woord uitwezen. Je gfc straalt immers je helfe uif! ti Weet iemand hoe hej0 kolkentikkertje werdj^ speeld? ui Als antwoord op de *u| een kind 'waar ga je tn, werd vaak gezegd melskonte of naar 'tS merpontje. Kent iemj, meer van dit soort nlll sensantwoorden? Met dank aan Niek R Hetty Clavan, Johant, aard, Cees OverdevesL Paardekooper, JohaU en Wim Wasserman i Reacties en tips voor L briek kunt u sturen n dactie van deze kranl 54, 2300 AB Leiden, melding van de rubtL. 'Leids dialect'. E-mai de auteur kan ook: l mans@inl.nl Hans Heestermans geld. Veel van die gebruiken werden opgenomen in christelijke feesten. Het midwinterfeest werd kerstmis, het lentefeest werd Pasen en het winterfeest werd Allerheiligen. Ook Sinterklaas, net als Wodan rijdend Kermis in Noordwijk. Archieffoto: Dick Hogewoning op een wit paard en de brenger van geschenken, en Carnaval hebben heidense trekjes. Door die kerkelijke 'adoptie' zijn veel eeuwenoude heiden se gebruiken in stand gebleven. Andere hei dense rituelen, waar de kerk van af is ge bleven, hebben de tand des tijds niet doorstaan en zijn uit het collectieve geheu gen verdwenen. Met andere woorden: de kerk mag niet aange merkt worden als de bestrijder van heiden se rituelen, maar meer als de bescher mer daarvan. „Het najaarsfeest is een echt boeren feest", zegt de Voor- houtse amateur-ge schiedschrijver Joop Warmenhoven. „In onze streek wordt dat levens- en feestritme bepaald door de bol len. De boeren had den in september net de ene soort bollen er uit gehaald en had den even de tijd voor dat de nieuwe bollen de grond in moesten. Ja, dan wil je tussen het keiharde zwoegen door wel tijd maken om een feestje te vie ren." „Zulke Oogstdankda- P gen, zoals het bijvoorbeeld irjt land heet, stammen uit de o% zie je overal in Europa", zegty menhoven. „Die feesten vintje overal op een verschillend tij- plaats, maar dat heeft natuuj maken met de gewassen diei( of later worden geoogst. Hetfe ook een praktisch voordeel, j rondreizende kermisattractie nen natuurlijk niet op meerdj plaatsen tegelijk zijn. De kopj] met de Oranjeverenigingen ii gens mij te verklaren omdat L jaardag van Koningin Wilhelr 31 augustus, mooi past in de» de najaarsfeesten. Zeg maarf grondlegging van het vierenL ninginnedag." jj Bij een volksfeest hoort een Ik Warmenhoven: „De oorsprofc het woord kermis is 'het feesj de kerk', maar dat gold niet ij Voorhout. Daar vierden ze féj herberg De Bontekoe, de celi plaats bij uitstek voor het bo|| dorpje Voorhout. Toch hiel® zich niet geheel buiten het f£ Voorhout werd ongeveer gei met de kermis het 40-urengf houden. Drie dagen bidden L leiding van gastpredikers, wf kerk veertig uur achtereen og Die preken hadden drie the" een waarbij werd aangegeven een mens fout kon doen, eel bij verteld werd hoe kracht a den kon worden om die foul voorkomen en het laatste t het vragen van de steun va: Daarna konden de mensen jj even tegenaan." éi Gerard Baas m BI i De najaarsfeesten in de reg; De Zilk: 30 augustus tot en met 4 september Hillegom: 3 september tot en met 14 septembe Voorhout: 6 september tot en met 13 septembt i( Noordwijkerhout: 8 september tot en met dom dag 11 september Sassenheim: vrijdag 12 september tot en met z^e dag 20 september Lisse: 18 september tot en met 25 september I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 12