Schrijversportretten met pointe KUNST CULTUUR Geschilderde dieren geven kleur aan speelplaats Kamermuziekfestival Haaglanden in Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten Schilderende prins imiteert Aboriginals Vlinders plukkende Damien Hirst weer beschuldigd van sadisme Herinnering 'vijfde Beatle' leeft voort in museum woensdag 20 augustus 2003 voorschoten - Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten vormt binnenkort het schilderachtige decor van het eerste Kamermuziekfestival Haaglanden. Het festival is een initi atief van violiste Eva Stegeman, het Combattimento Con sort Amsterdam en het Cristofori Pianokwartet Amster dam. Op vrijdag 5 september heeft het Cristofori Pianokwartet Amsterdam een vermaarde Oostenrijkse klarinettist te gast: Alois Brandhofer, voormalig solo-klarinettist van de Berliner Philharmoniker. Het 'Quator pour la fin du temps' voor klarinet, viool, cello en piano werd door Mes- siaen geschreven in krijgsgevangenschap tijdens de Twee de Wereldoorlog. Op 6 september staat tijdens het middagconcert de Gran Partita van Mozart centraal. Dit keer echter niet uitge voerd door de dertien blazers die Mozart voorschreef, maar door hobo en pianokwartet in een recent ontdekte bewerking van de componist Schwencke (1767-1822). Henk Swinnen, solo-hoboïst van het Radio Kamerorkest en Combattimento Consort Amsterdam, vertolkt in sa menwerking met het Cristofori Pianokwartet Amsterdam dit nog niet uitgegeven werk. 's Avonds is het sonore timbre van de altviool te beluiste ren in Marchenbilder van Schumann, vertolkt door de Duitse altviolist Johannes Erkes en de Italiaans-Neder landse pianist Paolo Giacometti. Het festival wordt afge sloten met het romantische pianokwartet in A van Brahms. &to: EPA/Vince Bucci rlou Harris 1 Nederland - Emmylou Harris for een eenmalig con- Woensdag 3 december [pepsi Stage in Amster- fig jaar kon de 56-jarige •der van de country nog taande ovatie rekenen et Crossing Border Harris wordt begeleid ir band Spyboy. De toop voor dit concert jlterdag. Prijs voor ke van Dijk Het Prins Bern- ïurfonds heeft de Nijhoff Prijs 2003 toe- Tineke van Dijk 'expressieve en origi- ingen' van Italiaanse De prijs van 50.000 fdt 30 oktober uitge- De Nieuwe Kerk in Am- iTot Van Dijks 'vertaai- behoren werken van de rs Giorgio Bassani en iandello. [ij-dag devoort Gerrit Komrij (speciaal gedicht ge- Voor het Achterhoekse adje Bredevoort. De '°Bes Vaderlands draagt op 23 augustus voor e speciale Komrij-dag aajvoort. Het gedicht een beperkte oplage goen. Komrij, die zijn hejhet naburige Winters- bracht, draagt nog >r uit eigen werk. Ver- ndere vertellers te j,1 is er aandacht voor cht waar Komrij woont. ctman baas Z htendag i je - Bas Kwakman 1 oktober directeur st j ty International. Kwak- z0 niet alleen de scepter over het gedichtenfes- at )tterdam, maar ook ■x tarlijkse Gedichtendag. eejaat hij zich bezighou- w_een poëziesite. Kwak- jjtjjDofd van de afdeling ^catie van de Stichting rïgjnige Vorming Rotter- j^ras actief als beeldend jg ar en medeoprichter n -)lad Tortuca over lite- beeldende kunst. Siegfried Woldhek na 600 portretten nog niet uitgetekend door Peter van Brummelen Amsterdam - Je zou denken dat Siegfried Woldhek er met zijn 6oo portretten van vooral Ne derlandse schrijvers wel zo onge veer is. De tekenaar lacht. „Vroe ger heb ik ook wel eens gedacht dat er ooit een einde aan moest komen, nu weet ik dat ik hier eindeloos mee kan doorgaan. Er komen steeds nieuwe schrijvers bij. Maar van de oude garde heb ik ook nog lang niet iedereen ge had. Judith Herzberg heb ik bij voorbeeld nog nooit getekend. Ik ben zelfs nog niet eens aan Godfried Bomans toegekomen." Zijn collectie schrijversportret ten is uniek in Nederland. „Ik ben altijd bang dat iemand an ders zich ook op dit genre gaat storten. Er zijn natuurlijk colle ga's die ook wel eens een lite rair portret maken, maar nie mand is erin gespecialiseerd." In het buitenland is er de Ame rikaan David Levine, die al sinds 1963 karikaturen van schrijvers maakt voor The New York Review of Books. „Maar in alle bescheidenheid: ik denk dat er wereldwijd na Levine niemand zo veel schrijverspor tretten heeft gemaakt als ik." De invloed van David Levine op Woldheks vroege werk is duide lijk. „Ik kijk nog steeds altijd goed wat andere tekenaars doen. Dat kan inspirerend zijn. Dan denk ik: oh, dat mag ook. Maar als ik dat dan zelf ga doen, komt het eruit als toch weer gewoon een tekening van mijzelf." Dat valt ook op bij het bekijken van 'Knetterende lette ren': de tekenaar beheerst vele stijlen, gebruikt ook ieder denk baar materiaal, maar het resul taat is altijd onmiskenbaar Woldhek. Hij streeft vooral naar duidelijk heid. „Mijn portretten hebben geen bijschrift, dus het moet duidelijk zijn wie het is. Dat is mijn eerste opdracht. Verder mag ik van mijzelf niemand van opzij portretteren. Frontaal of driekwart is lastiger, maar wel veel spannender. Ten derde vind ik dat een tekening een idee moet hebben, een pointe. Als iemand de tekening hardop 'leest', moet het verhaal klop pen." Een schrijversportret kost de er varen Woldhek tegenwoordig gemiddeld zes uur. „Het be- De schrijvers Harry Mulisch en Jan Wolkers, zoals tekenaar Siegfried Woldhek ze heeft afgebeeld. Foto's: GPD denken is het lastigst. Dan is de rechterhersenhelft aan het werk. Soms ben ik er in een paar minuten, maar ik zit ook wel eens uren te broeden. Ik ben dan niet aanspreekbaar, een beetje chagrijnig zelfs. Maar als ik eenmaal aan het te kenen ben, kunnen er twee tv"s tegelijk aanstaan. Dat is de am bachtelijke kant." In het voorwoord van het boek 'Knetterende letteren' schrijft Peter van Straaten dat hij zich bij het zien van Woldheks werk altijd wanhopig afvraagt: waar om kan ik dat nou niet? Wat Van Straaten verwondert, is dat een zo begaafde tekenaar geen enkele opleiding op dat gebied heeft genoten. Woldhek is bio loog, een kunstacademie heeft hij nooit van binnen gezien. In zijn jeugd viel zijn tekentalent eigenlijk niemand op. „Op de lagere school mocht ik van de juffrouw bij feestelijke gelegenheden wel altijd een vlag op het bord tekenen, maar dat was het. Je had in die tijd ook nog geen tekenles. Alleen in de eerste klas van het gym nasium heb ik tekenen gehad. Vond ik wel leuk. Ik zat ook al tijd wel wat te krabbelen in de kantlijn van mijn schriften." Tijdens de studie biologie moest er wel worden getekend. „Heel veel zelfs. Je moest zo nauwkeurig mogelijk nateke nen wat je door een micro scoop zag. Een fantastische manier om goed te leren kijken. Ik was er wel goed in, maar blonk zeker niet uit." Maar toen hij in 1976 als afgestudeerd bio loog geen werk kon vinden, be sloot hij iets te doen met zijn tekentalent. „Ik dacht: wie weet kan ik daarmee iets verdienen. Maar hoe pak je dat aan? Ik trok al snel de conclusie dat vrij werk niets zou opleveren. Ik moest een opdrachtgever heb ben: een krant of een tijd schrift." Het werd Vrij Neder land. Het ambacht maakte hij zich gaandeweg eigen. „Ik ging met een het diepe in, wat een ge weldige manier is om iets te le ren." De deadline heeft hij nooit als hinderlijk ervaren. „Integendeel, een deadline is fantastisch: het moet af. Zonder deadline blijf je maar doorteke nen. In het begin ging ik nog wel eens tot zes uur 's ochtends door, maar toen ik later ook 'gewoon' werk vond, kon dat niet meer. Toen werd half één 's nachts de grens." Tot op de dag van vandaag combineert Woldhek het teke nen met geheel andere bezig heden. Lullige baantjes zijn het niet die hij overdag heeft. Bij de Vogelbescherming klom hij op tot directeur, een functie die hij ook lang bekleedde bij het We reld Natuur Fonds. Net als vroeger op school zit hij tegenwoordig ook nog geregeld te 'krabbelen'. Hij pakt een boekje met tekeningen die hij overdag maakte tijdens verga deringen. Fantasiedieren staan er in, vogeltjes, monsters, veel tekeningen van mannen aan vergadertafels. Irriteert het de anderen niet dat Woldhek tij dens zulke vergaderingen gaat zitten tekenen? „Misschien wel," zegt hij. „Maar ik ben meestal de voorzitter, dus ze zeggen niets." Uit zijn literaire portretten spreekt vaak een sterke voor- of afkeur. Soms lijken ze een re censie op zich, die niet zelden nogal negatief uitpakt. Siegfried Woldhek bestrijdt het. „Goed, bij mijn portret van Lulu Wang zal duidelijk zijn dat ik haar als schrijver niet erg serieus neem, maar dat is een uitzondering. Ik maak veel liever portretten van schrijvers die ik waardeer." in en de regio bestaat grote belangstelling voor professio- ;amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad genoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo ren of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Corina Zuider- Leiden. :el wat wijken met een iderboerderij. Maar ie dierentuin, daarop maar weinig buurten k maken. Een uitzon- larop vormt de Leidse iar sinds kort een heel :n in de Driftstraat re- twee luierende, Afri- ieien, een stel bruine lauterende apen en ingfti leeuwenpaar. En ze tiet eens achter tralies, de omwonenden hier- ,e'oze nachten hebben, hpingsplannen krijgen ies van Corina Zuider- t snel, hooguit doet de e geverfde dieren op verdwijnen. „Het is gastwerk voor de eeu- beaamt de Leidse es. „Maar voorlopig verf nog wel even erduin kan het weten. er istenares is inmiddels DeriPert als het gaat om L^jjpilderingen'. Eerder t etLZe sPecltiiin De Me- iall m in de Leidse Meren- ..P- Soortgelijke klussen deed ze daarvoor in de Antil- lenstraat en de Condorhorst. Dit keer was het grauwe, som bere speelplaatsje aan de Drift straat aan de beurt. Van de ge meente kreeg Zuiderduin de opdracht mee het een beetje kleur te geven. Verder mocht ze het naar eigen wens invul len. Dat een leeuwenpaar een plek je op het plein moest krijgen, stond van meet af aan vast. „Ik zag ze meteen voor me toen ik die skateheuvel in het oog kreeg: die leeuwen moesten het pleintje bewaken. De leeuw is toch de koning van het die renrijk." Wel lette de kunstena res erop dat de dieren een niet al te agressieve uitstraling zou den krijgen. „Ik heb ze een hele tijd in de dierentuin bestu deerd. Ik wilde dat ze vriende lijk zouden overkomen, zonder dat hun specifieke karakter verloren zou gaan." Een meisje met roze schoentjes stapt driftig over de snuit van de leeuw. Het dier boezemt haar blijkbaar weinig angst in, lijkt haar eerder te fascineren. Corina Zuiderduin: „De leeuw moet het pleintje bewaken." Foto: Hielco Kuipers „Die leeuw spreekt enorm aan, heb ik wel gemerkt", zegt Zui derduin. „Zowel ukkies als mensen van tachtig. Laatst zag ik twee vriendinnetjes die met elkaar lagen te praten - de één lag op de leeuw, de ander op de leeuwin." Bij het ontwerp voor het plein ging de kunstenares uit van de bestaande omgeving. „Ik heb eerst gekeken wat er al was. Die boom daar bijvoorbeeld. Een mooie boom, die nog mooier zou worden als ik er een cirkel van spelende aapjes omheen zou schilderen. En kijk, hij krijgt meteen iets ma gisch." Dat haar dieren nogal wat re acties losmaken, merkte de kunstenares gedurende de we ken dat ze met Cyrilla Ottenhof de verf op het asfalt aanbracht. „Vooral de kinderen vonden het prachtig. Leuk was dat ze soms hun moeder gingen ha len om ze iets te laten zien. Maar ook de oudere bewoners waren positief." Soms betrok Zuiderduin de kinderen ook bij het creatieve proces. „Die kinderen gaan vanzelf mee fantaseren als ze de hele tijd staan te kijken. Toen ik dat muurtje daar ging schilderen, heb ik aan ze ge vraagd wat er volgens hen moest komen. Beren kozen ze." Zo lopen er nu twee beren over het 'huisje' met een diep bruine vacht. „En nu maar ho pen dat de kleuren een beetje fris blijven", zegt de kunstena res. „En dat er geen graffiti op gespoten wordt." Rody van der Pols VUUR R O E F Musici, zangers en zangeres sen uit de regio zijn steeds vaker op cd te beluisteren. In deze rubriek worden de schijfjes besproken. Belang stellenden kunnen cd's sa men met een korte beschrij ving van de uitvoerende (n) sturen naar de kunstredactie van het Leidsch Dagblad, Postbus 54, 2300 AB Leiden. Floffgirl Hard as nails Het moet afgelopen zijn met de term rimpelrockers. Verzonnen door één of andere scribent om de Stones te typeren. Alsof ou de knakkers geen rock meer kunnen en mogen maken, Tuurlijk wel, rock mag dan al enkele decennia bestaan, met leeftijd heeft deze muzieksoort niets van doen. Jong of oud mag en kan rocken, als het maar ruig is. Wat dat betreft zit het met Floffgirl wel snor. Deze jonge Leidse rockers gaan te keer dat het een aard heeft op hun in eigen beheer uitge brachte cd 'Hard As Nails'. Acht nummers telt het schijfje, het ene nog stampender dan het andere. Een beetje ZZ Top, een beetje AC/DC, een beetje Motörhead, Ach, een beetje van alles eigenlijk. Duidelijk is wel dat de heren een voorliefde hebben voor het snellere werk. Geregeld scheuren zij met hoge snelheid door de nummers. Dat de wagen daardoor hier en daar een beetje rammelt en uit de bocht dreigt te vliegen, mag de pret niet drukken. Want de pret, dat is wel duide lijk, druipt van de nummers af. Zeker live moet Flojfgirl plezierig zijn om te aanschou wen en te beluisteren. Zo mo gen ze tot in lengten van jaren doorgaan. HJ den haag/gpd - De Britse beel dend kunstenaar Damien Hirst is er opnieuw in geslaagd mi lieugroeperingen tegen zich in het harnas te jagen. De omstre den artiest heeft deze zomer besteed aan het plukken van duizenden vlindervleugels ter vervolmaking van zijn kunst werk Amazing Revelations, dat volgende maand te zien is in de Londense galerie White Cube. Het is Hirsts eerste solo-exposi tie in zes jaar. De vlindervleu gels vormen de kern van een driehoekige collage. Het is niet bekend of de insecten bij leven en welzijn waren toen de artiest ze ontmantelde. Hirst is al jaren geobsedeerd door vlinders, die hij ziet als een metafoor voor sterfelijk heid. Twaalf jaar geleden, toen hij nog niet bekend was, vulde hij een galerie in de Londense wijk East End met honderden tropische vlinders. Sommige vlinders kwamen tevoorschijn uit cocons die op doeken waren bevestigd. Een ander vlinder schilderij hangt in de Saatchi- gallery in Londen en stervoet baller David Beckham kocht ooit een soortgelijk doek voor een half miljoen euro van Hirst. Dierenrechtenactivisten heke len Hirsts obsessie met vlin ders. De organisatie Peta (People for the Ethical Treat ment of Animals) noemt de kunstenaar een sadist. Peta- voorzitter Dawn Carr: „Je vraagt je af of Damien Hirst in zijn jeugdjaren een gedragsgestoord kind was dat voor de lol de vleugels van vlinders trok. Als volwassene vertoont hij in elk geval wel dat gedrag. Vlinder vleugels zijn schitterend als ze op een vlinder blijven zitten. Het in stukken scheuren van kwetsbare dieren is geen kunst, maar sadisme." Het is niet de eerste keer dat Hirst in aanvaring komt met milieugroeperingen. Midden ja ren negentig maakte hij er een gewoonte van om dode haaien, schapen en koeien in aquaria vol formaldehyde aan het pu bliek te tonen. Hij begon met hele exemplaren, maar kon het snijwerk niet laten. Voor zijn in stallatie 'Mother and child, divi ded' sneed hij overlangs een koe en een kalf doormidden. De kunstelite smulde: hij won er in 1995 de prestigieuze Tur ner Prize mee. Dierenvrienden protesteerden tegen zijn slacht - werk, maar Hirst verzekerde destijds dat hij de beesten le venloos had aangekocht. „De koe en het kalf zouden als inge blikt hondenvoer zijn geëindigd als ik de kadavers niet had ge kocht." Dieren, dood of levend, zullen in Hirsts werk blijven voorko men. In een interview heeft hij eerder laten weten dat hij een kunstwerk wil maken van de kruisiging van een koe. Het kruisbeeld zal tien meter hoog worden en kost alleen aan hightech materiaal meer dan een miljoen euro. Zijn zonen, Connor en Cassius, zullen door de kruisiging iets meer begrij pen van leven, dood en eeuwig heid, denkt de kunstenaar. londen/gpd - De Britse prins Harry heeft met schilderijen die hij voor zijn eindexamen moest maken opwinding veroorzaakt onder Aboriginal-kunstenaars. De creatieve geest aan het En gelse hof wordt ervan beschul digd authentieke Aboriginal- kunstmotieven te hebben mis bruikt voor zijn doeken. In mei werden foto's verspreid waarop prins Harry poseert voor twee van zijn werken op Eton College. De figuren op de schilderijen die sterk doen den ken aan een hagedis zouden volgens critici zijn gebaseerd op de cultuur van de oorspronke lijke bewoners van Australië. Julie Dowling, een vooraan staande Aboriginal-kunstenaar, zegt in The Guardian dat de prins de cultuur van haar volk heeft 'gestolen'. „Hij zou eens naar ons land moeten komen, dan kan hij zien waar de hage dis vandaan komt", aldus Dow ling. „De prins moet zich reali seren wat hij aanricht als hij een andere 'familie' besteelt. Zijn oma staat aan het hoofd van zijn kerk, hij zou respect moeten betonen aan andere re ligies." Volgens Buckingham Palace was de prins geenszins van plan om een Arboriginal-achtig kunstwerk te maken. „We heb ben tot dusver geen klachten gehad en het was niet de be doeling van de prins om men sen te beledigen", zegt een woordvoerder. De waarde van Harry's kunstui tingen wordt inmiddels geschat op 20.000 euro. Ter vergelijking: een schilderij van de Aborigi nal-kunstenaar Turkey Tolson bracht, kort voor zijn dood in 2001, zo'n 3.000 zend euro op. uvERPOOL/GPD - De gitaar van 'de vijfde Beatle' is terug in Li verpool. Het Museum of Liver pool Life heeft ruim 100.000 eu ro neergeteld voor het muziek instrument van Stuart Sutcliffe, die in 1962 op 21-jarige leeftijd overleed aan een hersenbloe ding. Zijn creatieve inbreng in de eerste jaren van The Beatles is van groot belang geweest voor het succes van de band. Het museum heeft een ver scheidenheid aan memorabilia uit Stuarts korte leven bemach tigd, die vanaf morgen te be wonderen zijn. Dat is net op tijd voor het Mathew Street Fes tival, het jaarlijkse Beatles-fes tijn dat komend weekeinde plaatsheeft. De collectie bestaat onder meer uit een zelfportret, een boek vol illustraties, foto's van Lennon met zijn vriendin Cynthia Po well en van Sutcliffes vriendin Astrid Kirchherr. Ook zit er een chequeboek tussen waarin staat dat Stuart in termijnen be taalde voor een gitaar die Len non had gekocht, een rapport van Sutcüffes mentor in de schilderkunst Eduardo Paolozzi over Stuarts afwezigheid we gens ernstige hoofdpijnen, en een brief van Astrid aan de moeder van Stuart, waarin ze vertelt hoe goed The Beatles haar hebben opgevangen na Stuarts overlijden. „Het geeft een kijkje in de eerste dagen van 's werelds beroemdste band", zegt museumdirecteur David Fleming. „Voor Liverpool is het een meesterzet om zulk fantastisch materiaal weer 'thuis' te hebben gekregen." Stuart overleed aan een interne bloeding die het gevolg was van een straatgevecht waarbij ook John Lennon betrokken was. Sommigen beweren dat Len non verantwoordelijk was voor de hoofdwond, hij haalde na melijk wel vaker agressief uit in de periode dat hij verslingerd was aan drank en amfetami nen. Veertig jaar nadat Stuart was overleden, besloot zijn zus Pau line de memorabilia te verko pen via het veilinghuis Bon- hams in Londen. Op 29 juli gin gen talloze brieven, poëzie, schetsboeken en foto's onder de hamer, waarvan het gros werd opgepikt door Beatle-fa- naten voor hun persoonlijke collectie. Pauline hield de nos talgie aan haar broer levend door al zijn eigendommen al die jaren te koesteren en in 2001 een biografie uit te bren gen onder de titel 'Stuart Sut cliffe: de Beatles' Schaduw'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17