KUNST CULTUUR Stones verlost van dictatuur van de mass Opgezette eekhoorns en agressieve golven De vissen raken door het dolle heen Limb# dancefetf; van foris Bijzondere show voor 'soeperpoebliek' in 'kleine zaal' Vredenburg Geslaagde Beach Pi Jackass-team zegt Lowlands af delft - De leden van het MTV- stuntprogramma Jackass heb ben hun optreden op het Low lands Festival op vrijdag 29 au gustus afgezegd in verband met promotionele verplichtingen voor MTV Amerika. De hele show 'Don't Try This At Home' komt te vervallen, meldt festi valorganisator Mojo. Jackass is een bij het MTV-publiek zeer populair cult-programma. Het zijn vooral de flauwe humor, de bizarre stunts (waaronder het vastnieten van testikels en het snuiven van zout) en situaties die de kijker vervullen met plaatsvervangende schaamte die het programma razend po pulair maken. Volgens muziek zender MTV kijken er in Neder land gemiddeld zo'n 100.000 mensen naar Jackass. 300.000 Mensen bezochten Parade amsterdam - Het rondreizende theaterfestival De Parade heeft dit jaar 285.000 bezoekers ge trokken. De dertiende editie \*an het evenement was de afge lopen maanden te zien in ach tereenvolgens Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam. Vorig jaar trok De Parade nog 250.000 bezoekers. Het zonnige weer van de afgelopen weken heeft veel extra bezoekers ge trokken, denkt de organisatie. Voor de tweede keer reist het gezelschap binnenkort naar Barcelona, waar het van 1 tot en met 12 oktober met Cata laanse artiesten onder de naam 'Boulevard of Broken Dreams' voorstellingen zal verzorgen. Berlijnse muur als kunstwerk den haag - In november 1989 werd een begin gemaakt met de afbraak; zeventien jaar later, in 2006, zou hij (voor even) weer moeten herrijzen: de Berlijnse Muur. Niet in zijn ouderwetse betonnen versie van het DDR- regime, maar in vuurbestendige kunststof De Keulse evene mentenorganisator Christof Blaesius wil kunstenaars uit de hele wereld uitnodigen om de nieuwe muur te versieren met onder meer graffiti en video voorstellingen. Op de Potzdam- merplatz, waar de Muur vroe ger dwars doorheen liep, zou den op met gas gevulde ballon nen voorstellingen van de oude Muur geprojecteerd moeten worden. Blaesius wil onder an deren Roger Waters van Pink Floyd vragen om The Wall' op nieuw in scène te zetten. Er staan Blaesius nog maar een paar probleempjes in de weg: de kosten, geschat op 25 mil joen euro, en de toestemming die hij moet krijgen van het Berlijnse gemeentebestuur. Van Zuydewijn vertaalt Caesar Amsterdam - Herbert de Roy van Zuydewijn, vorig jaar met de Martinus Nijhoff Prijs be kroond voor zijn vertaling van Homerus' Ilias en Odyssee, stort zich op William Shakespe are. De dichter/vertaler (1927) maakt een nieuwe vertaling van zowel Hamlet als van Julius Caesar. Hij voorziet de drama's ook van commentaar, zo blijkt uit een aankondiging van de Arbeiderspers. De bundel ver schijnt in november. door Rody van der Pots katwijk- Zomerse noten dwar relen door het Katwijks Muse um. Dan weer hard, dan weer zacht. Mooie klassieke muziek, waar menig museumbezoeker zwijgend naar zit te luisteren. Anderen kiezen voor meer ac tie. Zitten te aquarelleren, doen mee aan een workshop fotogra fie of luisteren naar de uitleg van een 'glas-in-loodkunste- naar'. Het is zaterdag allemaal mogelijk tijdens de Culturele Dag Katwijk. 'Strand, zee en duinen' luidt dit jaar het thema van de Culturele Dag, een initiatief om meer mensen met het Katwijks Mu seum kennis te laten maken. En in die opzet lijkt deze tweede editie van het evenement won derwel te slagen: 472 mensen nemen zaterdag een kijkje in het museum. Om aan een van de workshops deel te nemen, maar ook om de tentoonstelling te bezoeken. Aanleiding voor het thema vormt de zomerexpositie van het werk van Niek van der Plas, een negentiende-eeuwse im pressionist Zijn luchtige weer gaven van het dagelijks leven in de kustplaats zijn tevens de »Wc ISOi wat slome, luieoep krijgt. Nadat Jag^s'1 heeft voorgesteld, Ejd van het podium en.05 Richards plaats adPaul microfoon. Echt klinkt het nummcoi The Nightvanferz Bridges to BabyM8'- c niet. Het optreden dipje met de wel e^je rekte uitvoering vlünf mer 'Can't You Htac* king' van het albu£®a® gers'. Van het verjéner solo's maakt JaggJeQt indruk met eorf® mondharpsolo. 00.3 De Stones verlataren zaal-repertoire' en®-0; naar het geramdeK^j met de luid bejubel favoriet 'Start Me benut alle uithod podium. Het lijkt een beetje moe ^7.41 het tempo zakt ojJ Hei het nummer licht! zijn een soeperpc beert Jagger in zfeute derlands als hij Ti Hei inzet Keith Richards irax lichtelijk in de opJand 'Brown Sugar', v pas duidelijk word N mer gespeeld woqol Jagger gaat zingefeport 'Satisfaction', is ePPro1 want het dak ga#J^ denburg. De dertig Di dium bedanken nyan voor een bijzonde"l0h' dat was het, niet geringe afstand tirBrai publiek, maar ztf^or de bijzondere repi^J 03.0 Het publiek vermaakt zich opperbest tijdens de Culturele Dag Katwijk in het Katwijks Museum. Foto: Henk Bouwman omlijsting van het 'vioolcon- ruimte waar zo'n tien kinderen pen zitten te aquarellen, cert' van twee meisjes, dat tot temidden van scheepsmodel- Tim geeft daar zo zijn eigen in- in de verre hoeken van het mu- len, oude schilderijen en een terpretatie van het thema seum doordringt Ook in de kar compleet gevuld met schel- 'strand, zee en duinen'. Temid den van een in explosieve kleu ren rood, geel en blauw geschil derde zonondergang komt een grote raket van de Thunder- birds voorbij scheren. „Thuis teken ik heel veel dingen van de Thunderbirds, maar schilderen doe ik niet zo vaak", zegt het Katwijkse jongetje, dat door zijn opa is meegenomen naar het museum. „Het is fantastisch, Tim", zegt de docente Marijke Banning. „Zet je naam er maar op, dan mag je hem mee naar huis nemen." Op het binnenplaatsje van het museum geeft Willem van der Ven uit Rijnsburg een work shop fotografie. 'Twelve o'clock is lunch-time, not photo-time' en 'fotografie is net zo opwin dend als de jacht' zijn slechts twee van de prikkelende stellin gen die hij heeft opgehangen. In de kantine werkt Erik Kierof ondertussen aan een enorm schilderij, Miijan Miener is aan het beeldhouwen en Bea Riksen boetseert een salamander in de ruimte waar een replica van een ouderwets Katwijks huisje staat Behalve de workshops en de kunstenaars is er natuurlijk ook het museum zelf In de ten toonstellingsruimtes, waar het verleden van Katwijk in hon derden voorwerpen en schilde rijen staat uitgestald, is het een komen en gaan van mensen. Een man geeft een ruk aan het stuurrad, dat het middelpunt van een replica van een stuur hut vormt. Vlakbij, in een smal gangetje, zit Kees Putman achter zijn schil dersezel. Deze Noordwijker schildert vooral de zee in al zijn gedaantes. „Kijk, dit is een hele agressieve golf', zegt hij, wij zend naar een van zijn doeken. „Dit daarentegen is een beetje gemoedelijke golf. En deze is ronduit contemplatief." Een opgezette eekhoorn, de schedel van een tonijn en enke le gedroogde duingewassen vormen het studiemateriaal van de workshop krijttekenen van Frits Jansen „Is dat echt een opgezette eekhoornvraagt Charlotte. Met een aantal ande re kinderen zit ze geconcen treerd over haar vel papier ge bogen, krijtjes in de hand. Even later wil ze weten of ze haar te kening mag meenemen. „Na tuurlijk", stelt Jansen haar ge rust. „Jij bent de kunstenaar. Maar ik vind het wel leuk als hij nog even mag blijven hangen voor de andere bezoekers." recensie jeugdtheater Paulien Koopmans Voorstelling 'Dolfinarium' door Hilaria. Regie en spel: Rob Bijmans en Rob Strengers. Gezien: 17/8 openluchttheater Leidse Hout Leiden. Schuimrubber dolfijnen, orka's en inktvissen vliegen door de lucht. Druppels water spetteren rond. Een dompteur blaast op zijn fluitje en werpt als belo ning visjes in het water. Veel uit de onderwaterwereld van 'Dol finarium' blijft onzichtbaar. Wat zich precies achter de blauwe wand van het bassin af speelt, is geheim. Net als eerde re voorstellingen zoals 'It's rai ning teckels and dogs' en 'Het jaarfeest van Sint Hilaria' is dit nieuwste stuk van Hilaria een humoristisch schouwspel met veel muzieksamples, zonder al te veel tekst. 'Dolfinarium' heeft nog het meest weg van een circusachti ge parodie op een dolfijnen show. Al na enkele minuten blijkt dat dit niet zomaar een brave dolfijnenshow wordt Er gaat vooral veel mis. Een zwaardvis raakt de dompteur met zijn zwaard in diens edele delen. De vissen raken door het dolle heen en maken sprongen, salto's en flikflaks tot ze over de rand van het bassin kiepen. En door het openen van het ver keerde hek zwemmen er niet twee baby-orka's in het bassin maar een haaf Ondanks deze acties wil de voorstelling niet echt dyna misch worden. Dat komt bij voorbeeld door de ingenieuze zelfgemaakte draaiwip die zwembewegingen suggereert, maar geen snelle bewegingen toelaat. Deze machine laat de vissen iets te rustig deinen op het water. Ook verlopen de overgangen tussen de losse scè nes waaruit deze voorstelling is opgebouwd enigszins traag. Al zal dat bij een show met leven de dieren niet veel anders zijn. Ook de instructies aan drie vrij willigers uit het publiek houden de voorstelling op. Het samenspel tussen de spe lers van Hilaria en het publiek maakt gelukkig weer veel goed. Vooral de inbreng van de kin deren is mooi. Ze laten de an dere toeschouwers flink grieze len. Vrijwilliger Rein bedwingt de zwaardvis. Iris wordt achter volgd door een haaf En Beau wordt na een strenge ondervra ging - Raak je in paniek in een kleine ruimte? Word je misselijk in de zweefmolen? - in een lucht- en waterdichte kist tus sen de vissen in het water neer gelaten. Hoewel 'Dolfinarium' vooral een luchtige en komi sche voorstelling is, speelt het stuk hiermee onverwachts in op allerlei onderhuidse ang sten. »-st nieuwkoop - Little Boogie Boy, Frits Landesbergen Friends, André Vrolijk en zijn 'Swinging Accordeon' (foto), Joke Bruijs, Sunset Travel- Iers en Swing '99. De Rotarydub Nieuwkoop had ook dit jaar weer een reeks swingende acts weten te strikken voor Jazz aan de Plazz. Nadat 's ochtends op verscheidene plekken in Nieuwkoop een 'street parade' werd gehouden, ging tegen zonsondergang bij Restaurant Tijsterman het jazzfestijn voor de vijftiende keer van start. Het werd een goed bezochte editie. Zo'n duizend mensen genoten van de swingende jazzklanken. Vorig jaar bezochten zo'n zevenhonderd mensen het festival. „We hadden dit jaar natuurlijk uitzonderlijk mooi weer", verklaart een van de organisatoren de grote toeloop. „We zijn dik tevreden." Foto: Eric Taal Dgt landgraaf/anp heeft zich met het"^ vefields dancefestju' kaart gezet van Kr, derland. Voor hett hadden Extrema, IC reau Pinkpop de k. th geslagen voor het'j burgse dancefestivi maat. Volgens Mojo het festival op het Pul p gisteren 12.000 b^re trokken. De in\loedjj^ gens ziekte afwezkJ baas Jan Smeets ^ar graaf duidelijk te«y twee grote LovefiL0U naast het hoofdpo. c al erg aan Pinkp\Qr maar het waren Woodstock-element leen maar van Sha-i, stig konden zijaye doek vol vredige 1 bezoekers, een op- de en respect en <j men moesten het, pietijdperk doen he Buiten het verschil, de sfeer eigenlijk a anders dan op ft programma motive niet direct om vat tent naar de ande Behalve publiekstn sto miste Lovefiek vergelijking met au landse dancefestivs men of verrasse»»« kwamen 12.000 me festival af. »n door Louis du Moulin en Mark Roos rotterdam/utrecht - Zoals Sir Mick Co zich vorige week in de Kuip tot twee keer toe presen teerden als een geoliede grea test hitmachine, zo openbaarden ze zich vrijdag in het sportpaleis Aho/ en zaterdag in 'kleine zaal' Vredenburg als een pure pret- band, die kan putten uit een aanmerkelijk rijker oeuvre dan nog steeds algemeen wordt ge dacht Heel veel mag er al zijn be weerd over de hoge leeftijden van de heren en hun enorme geldzucht, maar verlost van de 'dictatuur van de massa' ser veerden The Rolling Stones de ene minder alledaagse lekkernij na de andere uit De setlist van Vredenburg, buiten de gebaan de paden, geeft aan waar de muzikale voorkeuren van de band zelf liggen. Was 'Jumping Jack Flash' in De Kuip de toegift, in Vredenburg is het een prettige binnenko mer, want met zo'n publieksfa voriet zit de stemming er gelijk goed in. Er is onmiddellijk spra ke van een zinderend sfeertje. Werkelijk niemand blijft op zijn stoel zitten. Bij 'Live With Me', van het album Get Yer Ya-Ya's Out' schuren Keith Richards en Ronnie Wood met de ruggen tegen elkaar. Richards - gedu rende het hele optreden luid The Stones serveerden op het podium van het Utrechtse Vredenburg de ene minder alledaagse lekkernij na de andere uit Foto: ANP/Paul Bergen bejubeld - dolt met bassist Da- ryil Jones en Wood zweept Bob by Keys op tot een weergaloze saxofoonsolo. The Stones hadden beloofd in kleinere zalen nummers te spe len die ze niet vaak spelen en - zoals Jagger het zelf zegt - die ze niet zo goed kunnen spelen. Het behoorlijk ruig klinkende Hand Of Fate', van het album 'Black and Blue', is daar een schoolvoorbeeld van. Een wer kelijk prachtige versie ook van 'No Ejqjectations', de ingetogen ballad van het album 'Beggar's Banquet', niet in de laatste plaats dankzij het prachtige sli- despel van Ronnie Wood. Dit soort werk, uit het eind van de jaren zestig, zul je niet snel ho ren in de voetbalstadions. Voor Worried About You' neemt Jagger plaats achter de piano en laat voor het eerst sinds tijden weer zijn krachtige falsetstem horen. Wood speelt een daverende solo. Richards staat er bij, leunt op hem en kijkt er vol bewondering naar. Een verrassende keuze is ook 'Saint Of Me'. Jagger zweept het publiek op en Richards duwt Wood heel vriendschappelijk bijna ondersteboven in dit fees telijke up tempo-nummer. Pu blieksfavoriet It's Only rock and roll' is weliswaar meer ge schikt voor het voetbalstadion dan voor een 'zaaltje' als Vre denburg, maar het zet het pu bliek wel in vuur en vlam. Keith Richards en Ronnie Wood lo pen elkaar bijna omver tijdens het nummer, wat maar aan geeft dat de twee een groter po dium gewend zijn. Je zou door de Blues Brothers bijna vergeten dat de Stones 'Everybody Needs Somebody To Love' ook op hun repertoire hebben. Er wordt volop gedanst in de zaal en de verschillende bordjes en spandoeken - 'Mick, shirt off!' en 'Ronnie Be Goode! zwaaien op de maat mee. Een opvallende keuze is de soulbal- lad 'That's how strong my love is', die de Stones in 1965 opna men en door Otis Redding be kend is geworden. Je kunt zien dat The Stones er lol in hebben en nummers spelen waarvan ze echt houden. De heren blijven op het soulpad met de oude kraker 'Going to a go go', die een iet- noordwijk - Muziek, muziek en nog eens muziek. Opi^an Noord wijk viel er zaterdagavond niet aan te ontkomenó Tra van de branding wilde genieten, moest naar een ander ken. In tien strandpaviljoens was de hele avond live mee luisteren in de meest uiteenlopende stijlen. Van dance*0"301 landstalig, van rock tot salsa. De Havenzangers (foto), min Van Eijk, dj Pieter, De Mexicano's, Nightlife, Caflfexpre en Trio Rob Janszen waren maar enkele van de muzikaoord-i in het zweet werkten. „Heel geslaagd, heel gezellig", n der Balk, eigenaar van Alexander Beach, dit eerste ever pas opgerichte Stichting Paviljoenen aan Zee NoordwijTRE( week gaan we het feest samen met de gemeente nogQ.1 1 ren, maar wat ons betreft doen we dit volgend jaar ge*g 21 nieuw." Foto: Henk Bouwman ,van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18