KUNST CULTUUR
'Gaat u maar rustig liggen. Alles komt goed'
'Wel kinderlijk, niet kid
Woods amuseert zich op kunstparty
'Omdat we van kunst houden'
I
Geen re
van gew
Abba-st
Prijs vo(
Trujillo
woensdag 13 augusl
Elvis Costello. Foto: AP
Elvis Costello
naar Nederland
Rotterdam - Zanger Elvis
Costello komt voor twee con
certen naar Nederland. Hij
treedt op 13 oktober op in De
Doelen in Rotterdam en op 14
oktober is hij te bewonderen in
Pepsi Stage in Amsterdam. De
kaartverkoop voor beide con
certen begint zaterdag bij de
bekende adressen.
Openluchttheater
Leidse Hout
leiden - In het Openluchtthea
ter in de Leidse Hout wordt
aanstaande zondag een voor
stelling gegeven. De jeugdthea
tergroep Hilaria speelt 'Dolfina
rium'. bedoeld voor kinderen
van 4 tot 12 jaar. De voorstel
ling. georganiseerd door de
Raadsherenbuurt, is gratis toe
gankelijk en begint om 14.30
uur.
Vier maal Nicci
French in toptien
den haag - Het Britse schrij
versechtpaar Nicci Gerrard en
Sean French komt met zijn
jongste thriller 'De verborgen
glimlach' deze week binnen op
de eerste plaats van de Bestsel
ler 60, de CPNB-lijst met ver
koopgegevens van meer dan
driehonderd boekwinkels. De
topnotering voor hun negende
thriller maakt het aandeel van
de Britten in de lijst opmerke
lijk groot. De goedkope editie
'De mensen cfie weggingen'
(2,50 euro) staat op de tweede
plaats, de pocketuitgave 'On
derhuids' op vier. De roman
'Onderstroom' die Nicci Ger
rard alleen schreef prijkt op de
tiende plek. De literaire de
buutroman van Sean French.
'Dit is het begin', verschijnt in
september bij uitgeverij Anthos.
Ruim 15 miljoen
van cultuurfonds
Amsterdam - Het Prins Bem-
hard Cultuurfonds heeft vorig
jaar ruim 15,6 miljoen euro uit
gekeerd aan culturele projec
ten. Dat blijkt uit het jaarverslag
van het fonds. Van de 7435 ver
zoeken werden er 3674 gehono
reerd. Voor 2003 heeft het fonds
16,1 miljoen euro te besteden.
Het meeste geld (22 procent)
heeft het fonds uitgegeven in de
sector muziek.
door Louis Du Moulin
Rotterdam - Pikant record voor VIP's
International Art Galleries. Exposant
Ronnie Wood, gitarist voor The Rol
ling Stones en aan de weg timme
rend als realistische kunstschilder,
was gisteravond maar liefst zeventig
minuten aanwezig op de voor hem
georganiseerde piuty op het Weste
lijk Handelsterrein. Een mooiere
blijk van waardering voor dit Rotter
damse stuntwerk - met als speciale
blikvangers loco-burgemeester De
Faria, Herman Heinsbroek en Joke
Bruijs - is amper denkbaar.
„Overal waar zijn schilderijen te zien
zijn. komt Wood voor hooguit een
half uurtje langs. In Madrid en Mün-
chen was hij zelfs al na tien minuten
verdwenen,'' aldus een dolgelukkige
VlP's-baas Peter de Raaf. „In dit ge
val toonde hij zich uitermate tevre
den over de professionele invulling
van de tentoonstelling. 'Deze aanpak
klopt alles wat ik tot nog toe in Ame
rika, Japan en elders in Europa heb
mogen meemaken', liet hij me we
ten.
Volgend jaar komt er dan ook een
vervolg, wanneer Wood hier weer
langs komt in het kader van de tijde
lijke hereniging met Rod Stewart en
The Faces die op stapel staat."
Het feestje rond de opening van de
Ronnie Wood Art Show' leverde, an
ders dan De Raaf had gehoopt, geen
spectaculaire transacties op. Voor
Beggars Banquethet 'masterpiece'
van Woody, meldde zich bijvoor
beeld niet de Britse diamantair die
had beloofd honderdduizenden eu
ro's te zullen neertellen voor de ver
werving.
Ronnie Wood zelf toonde zich gedu
rende zijn rondgang langs de diverse
andere 'etalages' de beminnelijkheid
zelve. Ondanks alle verboden was hij
wel degelijk bereid om de binnenge
drongen fans te voorzien van hand
tekeningen op alle mogelijke Stones-
attributen. Wie hem aansprak kreeg
normaal antwoord, geen moment
wekte hij de indruk even plichtmatig
te zijn overgekomen vanuit Amster
dam, dezer dagen de uitvalsbasis
van de band waarmee hij vanavond
weer in de Kuip staat. En dat terwijl
zijn maatjes werden verwacht op een
exclusieve party in 'hotspot' Pana
ma, waarvoor maandagavond tij
dens het eerste Stones-concert in het
Feyenoord-stadion een aantal mooie
meiden werd geronseld. De geringe
interesse van Wood voor dat gebeu
ren zal wel te maken met de aanwe
zigheid van zijn vrouw en twee
zoons gedurende dit deel van de
'Licks World Tour'.
Rolling Stones-bassist Ron Wood kwam met zijn vrouw Josephine naar de galerie in
Rotterdam. Foto: ANP/Robert Vos
Bijzondere theaterbelevenis op strand van Noordwijk
door Theo de With
vervolg van voorpagina
noordwijk - Particulier of zie
kenfonds? Het is een wat onge
bruikelijke vraag bij een theater
kassa. Toch wordt die vraag ge
steld aan alle bezoekers van de
voorstelling 'Beeldenstorm' op
het Noordwijkse strand. De strui
se hoofdzuster informeert ter
loops ook naar bloeddruk, hart
kwalen of andere ongemakken.
Het publiek dat zich bij de vuur
toren meldt voor de voorstelling
- gisteravond werd de eerste ge
speeld uit een reeks van zes -
weet dat er iets ongewoons op
het programma staat.
Wit kapje, pantykousjes, platte
schoenen. De hoofdzuster gaat
kloek voorop en neemt de be
zoekers mee voor een fikse
wandeling over het strand. De
plotseling uit zee opgekomen
mist ontneemt elk zicht Daar
door doemen de rechtop staan
de brancards heel onverwacht
op. De zuster houdt halt. Een
jongeman trekt cirkels in het
zand. Een andere jongen ligt
exact in het midden en komt
langzaam tot leven.
„Het is dat Yvonne meedoet,
anders zou ik nooit naar zoiets
toegaan", fluistert een toe
schouwer. Bij de productie
'Beeldenstorm' zijn veel jonge
ren uit Noordwijk betrokken.
Initiatiefnemer Geert van der
Velden uit Leiderdorp heeft de
voorstelling in samenspraak
met hen gemaakt. Hij maakt
'beeldend theater'. Dat wil zeg
gen dat er nauwelijks sprake is
van een verhaal, maar dat het
publiek gewoon de beelden
Bezoekers liggen vastgegespt op brancards. Klonen van zuster Klivia drentelen heen en weer. „Wilt u een beetje water? Foto: Hielco Kuipers
moet ondergaan. Zonder naar
de betekenis te zoeken.
Van der Velden schotelt op het
strand ter hoogte van de Noor
derduinen een scala aan beel
den voor. Achter de bedden
duiken nog meer zusters op. Ze
lijken allemaal klonen van zus
ter Klivia. Van die ouderwetse,
gesteven zusters. Acht zijn het
er. Allemaal hebben ze een be
vroren glimlach op hun gezicht.
Kan zowel geruststellend als
bedreigend zijn. Ze knopen ro
de stukjes touw aan elkaar en
vangen daar een aantal mensen
mee. Die worden afgevoerd.
Ondertussen verzorgen twee
zusters een 'optreden'. De één
zingt en de ander begeleidt met
de sambaballen. Ze zullen er
'Idols' niet mee winnen.
Telefoon! Een Klivia-kloon wijst
naar mij. Het is voor mij. Ik
krijg te horen dat ik deze zuster
moet volgen. Zij zal goed voor
mij zorgen. Ik word naar een
veld met brancards gebracht.
Ze stopt me in. Als ik onder
zwart plastic lig, word ik vast
gegespt. Daar lig ik dan. Te sta
ren naar de grauwe hemel. Om
me heen zie ik steeds meer
mensen hetzelfde lot onder
gaan. Dit publiek kan in elk ge
val niet tussentijds weglopen.
„Gaat u maar rustig liggen. Al
les komt goed." De zusters
drentelen maar heen en weer.
„Wilt u een beetje water? Zo'n
ziekenhuis maakt dorstig, hè."
Hier en daar worden mensen
een beetje giechelig. Er worden
koptelefoons uitgedeeld. Medi
tatieve muziek klinkt. Terwijl
gordijnen op een roe naar vo.-
ren worden gesjouwd, richt een
stem zich tot mij. Hij stelt zich
voor als de stem van mijn on
derbewustzijn en hij wil graag
een goed gesprek met mij heb
ben. Volgens hem ben ik vast
geroest in mijn dagelijks be
staan en luister ik zelden naar
hem. Minuten lang orakelt de
stem maar door. Mijn ogen val
len dicht.
Als ik ze weer open, wordt er
door twee danseressen met
stokken een rituele dans uitge
voerd. Gaandeweg bewegen
zich steeds meer dansers tus
sen de bedden door. Ze dansen
ook achter de wapperende la
kens, waarachter sterke lampen
zijn opgesteld. Spookachtige
schimmen zijn het resultaat.
Op een van de lakens verschijnt
een gezicht en op een ander
zijn groene ogen geprojecteerd.
Als de stem weer opduikt,
waarschuwt hij voor de toene
mende kracht van de beelden.
Het zou gevaarlijk kunnen wor
den. De zusters gaan daarom
weer aan het werk. De patiën
ten worden gemaand terug te
gaan naar de vuurtoren. Een
lang lint slingert over het in
middels donkere strand. Achter
de hoofdzuster aan.
'Beeldenstorm' heeft nieuwe
beelden aan mijn onderbe
wustzijn toegevoegd. Ik weet
niet of ze blijven hangen, om
dat ik niet weet wat ze beteke
nen. Het enige dat ik weet is dat
ik vanavond absoluut een bij
zondere theaterervaring heb
ondergaan.
'Beeldenstorm', t/m 17 augus
tus, 20.30 uur, Vuurtoren-
plein, Noordwijk. Entree: 1 eu
ro. Reserveren: fieldsofwon-
der@planet.nl
arnhem/gpd - Het
en blijft nee: er kon
ciële release van
nummer 'Just like tl
staat geen complet
name van dat nurru
ten Benny Anderssi
Ulvaeus via hun ma
mail weten.
Abba-fan Marnix te
Doetinchem was e<
gonnen om het
nummer, een van
songs die Abba in 1
alsnog officieel uit
krijgen. Hij stuurde
ties richting Stockl
hoop de Abba-herei
gedachten te breng
geren al jaren om
name vrij te geven.
„Benny en Björn
belangstelling kenm
van de actie, ma.
woord blijft nee'
manager Gorel Ha
Stockholm weten.
Ten Brinke is tl
„Het blijft jamme
moeten het nu doei
vier illegale versies,
dat platenmaatscf
versal de heren in
over de streep kan
De Abba-fan kan zi
den in de reden d^
heren aangeven. ,Ji
is in 1997 nog opni
door Michael B. Tri
luidstechnicus vanl
versal wilde de soi
voegen aan een gj
versie van het albi
tors'. Daar staken
ren een stokje vooi
stellen ze wel te hoi
capelle aan den
Carolina Trujillo
voor haar roman
van Mal Abrigo'
Toonder Geert j an
zenprijs voor liter:
buten 2002. Dat he#
ting Poets of all Ni
bekendgemaakt. Aar
een bedrag van 50(|
bonden. De 'Bastaa
Abrigo' is volgens L
alleen spannend er
halend, maar ook
gever Meulenhoff
een grootse, spam
over vriendschap
over macht en
over goed en kwaai
Trujillo Piriz werd
ren in Montevidei
zesde vluchtte ze
moeder en zusje 1
land. Haar vader bl
tieke gevangene i
achter. Ze studeert
landse taal- en let
Amsterdam.
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor
professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur
volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen,
toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn.
Vandaag: de werkgroep Kunstpromotie Voorhout.
De hal van het gemeentehuis
in Voorhout is helder en licht.
Dat komt de kunstwerken die
er staan en hangen ten goede.
Het licht maakt alles net een
stukje frisser. Greetje de Graaf
en Riet Lippits zien het glimla
chend aan. De twee vrouwen
zorgen geregeld voor de verse
aanvoer van kunstwerken naar
het gemeentehuis. Daar zijn ze
ook voor, ze zijn immers lid
van de werkgroep Kunstpro
motie Voorhout.
Een hele mond vol ja, maar
een betere naam is niet zo 1-2-
3 voor handen. „Want wij pro
moten kunst", zegt De Graaf.
„Mensen die hun werk graag
willen exposeren, geven wij
een kans."
Lippits vult haar aan: „Omdat
we van kunst houden, we zijn
niet commercieel bezig, we
verdienen er niks aan. Sterker
nog, de werkgroep bestaat uit
vier vrijwilligsters. Buiten ons
zijn dat ook nog Hester Mila
en Addy Warmenhoven.
De werkgroep begon een jaar
of elf geleden. Uppits: .Aan
vankelijk nog onder een ande
re naam. Voorhout Creatief.
Maar dat gaf te veel verwar
ring. Men dacht geregeld dat
wij cursussen gaven, om men
sen plezierig bezig te hou
den." De Graaf: „En in het ge
meenteboekje werden we ge
zet onder het kopje Creatieve
Cursussen, of Hobby's." Lip
pits: „En we wilden gewoon
onder de K van Kunst vallen."
Dat de hal, de kantine en een
gang van een gemeentehuis
kunnen worden gebruikt als
tentoonstellingsruimte is ge
weldig, maar tegelijkertijd ook
volkomen normaal voor wie
de geschiedenis kent. Het is
(inmiddels oud-)burgemeester
De Goeij geweest die de zaak
ruim elf jaar geleden aan het
rollen bracht. De Graaf: „Ik zat
destijds in het bestuur van de
Volksuniversiteit en we wer
den benaderd door De Goeij.
Of wij deze ruimte in het ge
meentehuis wilden benutten.
Voor kunst bijvoorbeeld."
Zo ontstond de werkgroep en
alras hingen en stonden de
eerste kunstwerken klaar.
„Eerst van kunstenaars uit
Riet Lippits (links) en Greetje de Graaf: „Je merkt dat de behoefte onder kunstenaars om te exposeren
heel groot is." Foto: Henk Bouwman
Voorhout. Maar inmiddels
hoeft dat niet meer per se. Nu
hangt hier kunst van kunste
naars uit heel Nederland."
Lippits: „Je merkt dat de be
hoefte onder kunstenaars om
te exposeren heel groot is. We
hebben inmiddels een wacht
tijd van een paar jaar. Tot eind
2005 zitten we al vol." De
Graaf: „Ja, men hangt hier
graag hoor. Is ook begrijpelijk.
Goed licht. En ruime wanden,
hier kan veel hangen. Hier
hoefje de kunstwerken niet in
een Ideine ruimte te proppen.
Zo komen ze veel beter tot
hun recht." Lippits: „Wat dat
betreft: we hebben altijd een
combinatie van ruimtelijk
werk en plat werk, beelden en
schilderijen."
Zo is er in de loop der jaren al
heel wat aantrekkelijks te zien
geweest. De Graaf en Lippits
zetten zo maar wat hoogte
punten op een rij. Zo was daar
jaren geleden de Joegoslavi
sche Brajnovic. Vader, moeder
en twee zoons, asielzoekers in
Voorhout. Maar bovenal bege
nadigd kunstenaars herinne
ren ze zich: „Geweldig was
het. Zo hadden ze een prach
tig drieluik gemaakt. Indruk
wekkend."
Ook de tentoonstelling van het
werk van Nicolaas de Waard,
overleden in 1987, in bruikleen
gekregen van zijn dochter, valt
onder de noemer imposant.
„En dan Carina Roesenbach",
zegt Lippits. „Die hadden we
hier laatst. Glas. Zo vreselijk
mooi. Echt een wereld op zich,
dat glas." „Ja, hoor", beaamt
De Graaf: „We hebben hier
echt van alles. Dat maakt het
nou juist zo leuk."
Op dit moment is er een ten
toonstelling van vier kunste
naars in het gemeentehuis
van Voorhout: schilderijen
van Ans Schumacher en Jean
ne van Eist, en beelden van
Bea van Laatum en Fred
Schumacher. De expositie is
nog te bezichtigen tot en met
4 september, tijdens kantoor-
Herman Joustra
K3: 39 voorstellingen in Circustheater Scheveningen
den haag/gpd - K3 is deze week
begonnen aan een reeks van 39,
uitverkochte concerten in het
Circustheater in Scheveningen.
Wie als volwassene Kathleen
Aerts, Kristel Verbeke en Karen
Damen ziet, snapt er niks van.
Het zijn leuke, vlotte, vriendelij
ke meiden van respectievelijk
25, 27 en 28 jaar oud, maar hoe
is het in vredesnaam mogelijk
dat kinderen van nog geen vijf
jaar de drie Vlaamse vrouwen
zien als leeftijdgenoten, zelfs als
vriendinnen? Kristel, Kathleen
en Karen schudden het hoofd.
Nee, zelf snappen ze het ook
niet goed. „Behalve dan", pro
beert Kristel het fenomeen K3
uit te leggen, „dat kinderen zich
met ons kunnen identificeren.
We zijn niet onbereikbaar zoals
de meeste artiesten dat wel
zijn."
En dat klopt ook wel, want de
drie Belgische vrouwen zien er
uit als grote kinderen. Hun kle
ding en sieraden zijn vrolijk,
hun haar is speels, de make-up
maakt hen jong, zodat kinderen
de kleine rimpels en kraaien-
pootjes, die er toch echt wel
zijn, niet meer direct waarne
men. „En", zo legt Karen uit,
„K3 bestaat uit een meisje met
rood, een meisje met blond en
een meisje met zwart haar. Zo
kan echt elk kind zich in ons
herkennen." Toch is het meer
dan alleen het uiterlijk. Het is
ook het gedrag volgens Kath
leen. „We doen gewoon lekker
gek en dat spreekt aan."
Buiten het podium komen ze
wel over als drie volwassen
vrouwen. „Dat zijn we ook",
reageert Karen. „Het is echt niet
zo dat we altijd maar staan te
springen." Kristel valt haar la
chend bij: „We zijn wel kinder
lijk, maar zeker niet kinds." Als
ze thuis zijn, zien ze er ook niet
Meidengroep K3: „We gaan door tot we veertig zijn." Fol
als grote kleuters uit, maken ze
duidelijk.
Toch is de populariteit bij de
massa's Nederlandse en Belgi
sche kinderen niet alleen te ver
klaren door het uiterlijk en het
gedrag van Kathleen, Kristel en
Karen. Natuurlijk speelt ook de
muziek een belangrijke rol. De
nummers van K3 klinken swin
gend, zijn modem en gaan over
onderwerpen - verliefdheid bij
voorbeeld - die kinderen aan
spreken. De allerkleinsten zul
len de teksten nog niet begrij
pen, maar K3 vindt ook fans
onder de tien- en tu.
„We maken heel v5
optimistische, ha£
muziek", verwoora
repertoire van K3. Dl
Spice Girl-achtig",jio
aan.
De drang om eenr0'
wassener) publiek |0(
hebben de drie daii
„We blijven voorlj
kaar", aldus Kathle j-,
mee 'een vette roc 3
langs de wereld infeg
pen, opheldert. „W v
tot we veertig zijn",*11