Rimpelrockers geven voorrang aan muziek Helft bezoekers Uitmarkt l komt uit de provincie KUNST CULTUUR Extra aandacht voor jongeren op Uitmarkt T Nacht van de Wansmaak op wereldtournee dinsdag 12 augustus 2003 R5 Rolling Stones trappen in De Kuip Nederlandse concertreeks af aninyde la Mauviniere •gj rin Leeuw >mar Sharif Egyptische acteur v Jf (71) krijgt dit jaar Leeuw op het Film- s Venetië. De presti- srscheiding is be- .rbetoon aan zijn ge- 1Sharif speelde on- 'Doctor Zhivago', if Arabia' en "Funny ngste film, 'Monsi- et les Fleurs du Co- ïet festival te zien ival begint op 26 duurt tot 6 sep- ie Sand op Breda .De Flora Band uit eedt 28, 29 en 30 11 september op bij Taptoe in Breda, 'kale evenement, i voor militaire be- tn, wordt elk jaar purgerkorps uitge- Flora Band zal op Ie evenement een '■ilrass' show ten ge- >n. Daarnaast speelt 5 en 6 september de Taptoe Delft. £jn loekt ictt)e platenmaat- i dp de Amerikaanse 'eÉminem gaat met leen tv-programma n »r de volgende rap- Isfrster. Interscope Re bbel dat ook onder- in artiesten als 50 0j Dre, gaat daartoe in ej^v-zender Show- t o gr am ma moet een van de zeer succes- ormule en de rap- ne)als die is te zien in lghle'. eri muziek recensie Louis Du Moulin Concert: The Rolling Stones. Gezien: n/8, De Kuip, Rotterdam. Herhaling daar: morgenavond. Voorts nog in Ahoy" (vrijdag), Vredenburg (Utecht, zaterdag) en Amsterdam Arena (dinsdag 19 en woensdag 20 augustus). Energiebesparing? The Rolling Stones wilden er gisteravond bij hun rentree in de uitverkochte, buitengewoon broeierige Kuip niets van weten. Hitterooster en hoge leeftijden ten spijt gaven Sir Mick en de zijnen zich vanaf het openingsnummer 'Brown Sugar' twee uur lang als in de voorbije veertig jaar voor dik honderd procent. „Als je in de ze band speelt, ben je automa tisch met topsport bezig", had Keith Richards zich in de aan loop laten ontvallen. Eerste conclusie dan ook bij de her nieuwde kennismaking: deze onvergelijkbare rimpelrockers kunnen vast nog een jaartje of tig vooruit. The Last Time? Ben je gek! The Stones boeken op deze 'Licks World Tour' andermaal tal van records. Die nieuwe mijlpalen betreffen dan wel de technische aspecten (als het ongekende stroomverbruik per stadionoptreden, voldoende voor twee woonwijken). Waar het showelement om de hoek komt kijken, hebben de levende legenden duidelijk een stapje terug gedaan in vergelijking met de vorige krachttoeren. Geen gigantische opblaaspop pen, monsterlijke creaties of uitschuifbare 'bruggen naar Ba byion' meer, maar slechts func tionele franje in de vorm van een videowall, een minipodium en twee confettikanonnen, aan gevuld met enig gedoseerd vuurwerk. De zo ontstane visuele versobe ring is bedoeld om de muziek meer voorrang te verlenen. Wat helemaal past in het campag neplan om de kloof tot de fans te verkleinen, waartoe ook het werken met verschillende 'werkplekken' en wisselende speellijsten behoort. Puurder en verrassender zou de uit- Ron Wood (links) en Keith Richards (rechts) tijdens het concert van gisteravond in De Kuip. Mick Jagger (foto rechts) benut het tachtig meter brede podium nauwelijks nog om hanig heen en weer te hollen. Foto's: Reuters/Michael Kooren komst moeten zijn, maar bin nen de speelruimte die The Sto nes zichzelf als nimmer hape rende giga-act toestaan blijven die begrippen toch zeer relatief. De serieuzere aanpak heeft ge leid tot een prominentere rol van de benjamin van de band, de 56-jarige Ronnie Wood. Zijn vaak clowneske gedrag heeft, nu hij eindelijk 'alcoholvrij' is, plaats gemaakt voor meer vlijmscherpe gitaarsoli, waar door eerste snarenbeul Keith Richards (59) voor het eerst minder power uitstraalt. Verder valt op dat Mick Jagger (60) zijn fans meer dan ooit overspoelt met complimentjes in sappig Nederlands, maar het tachtig meter brede podium ■jjl ^Rs|H ■>w '0*|t nauwelijks nog ten volle benut om veelvuldig hanig heen en weer te hollen: minder aflei dingsmanoeuvres rondom de band houden voor hem in meer precisie-arbeid, wellicht daar door ook de problemen van vo rige week met zijn strotten- itef U len j^ise Ledeboer 1 v Gaan of niet éél leuk en het kost vréselijk, want wie 1 zin om ook op de 1 de file te staan? Di- :hiel Buchel van het Uitburo, belast iisatie, kent het re- ;emopper over de ":te als zijn broek- van een elitair lurliefhebbers? Dat luchel niet zeggen, iringe schommelin- jfers uit publiekson- doen dat wél ver- Uitmarkt trekt ag een half mil- ïkers, waarvan zo'n van buiten Amster dam, of Den Haag de gretigheid waar- «d scala aan instel- het hele land zich imeldt, rechtvaar- iclusie dat de Uit- 978 gestart op twee iet Leidseplein, zon- >vincie' nooit de re- d verworven die zij iGeen instelling kan gpunt van marketing Qn bij deze nationale ^•an het culturele sei- ntbreken; bezoekers veJ enthousiasme van uj( verre omdat ze het als belangrijk erva- Jgforbereiding op wat ut, of zomaar voor de de bezoekers vorig jaar zeer te spreken was over de Uitmarkt, slechts één procent van de on dervraagden vond er om niet nader toegelichte redenen 'nauwelijks iets aan'. Het hoog ste cijfer werd toegekend aan de sfeer: een 8,2. De laagste waardering kreeg het gemak waarmee programma-onderde len te vinden waren: een 7,3. Dat is weliswaar een dikke vol doende, maar geen cijfer dat de organisatie op de lauweren doet rusten. Hebben de mopperaars mis schien toch gelijk dat het op het driedaagse evenement niet lan ger mogelijk is door de bomen het bos te zien? Wat steek je op in de file langs de kraampjes op de informatiemarkt, sjouwend met een steeds zwaarder we gende stapel folders? En kan je in een verre van muisstille mensenzee echt genieten van Chailly, Brigitte Kaandorp, Wibi Soerjadi of Karin Bloemen? Ook Uitmarkt-manager Arno Gorissen kent de verhalen over de massaliteit van het aanbod, maar wijst op de heldere cluste ring van de disciplines op het Uitmarkt-terrein: „Zo proberen we zoveel mogelijk intimiteit te scheppen. En op onze website kun je tegenwoordig vooraf een route samenstellen langs bij voorbeeld alleen de klassieke muziek of het literatuurpro gramma. De site werd vorig jaar maar liefst 100.000 keer be zocht." Buchel vindt bovendien dat de media de beeldvorming over de Uitmarkt een tikje uit het lood hebben geslagen. „Want wat kan je er tenslotte op tegen hebben dat mensen een posi tief contact met levende cultuur krijgen? Qua effect moeilijk meetbaar misschien, maar dat vraagt toch ook niemand zich af bij Pinkpop? Ik snap natuur lijk ook wel dat foto's van men senmassa's het in de kranten goed doen, maar lang niet alle optredens trekken evenveel pu bliek en er zijn heus plekjes ge noeg waar ook gezinnen met kinderen rustig kunnen zitten. Op de locatie aan de Amstel lag dat anders, maar het Museum plein en omgeving bieden in dat opzicht mogelijkheden ge noeg, vandaar dat we heel blij zijn dat we daar opnieuw te recht konden." Mikt de Uitmarkt voor de toe komst misschien op 600.000 mensen? Dat is toch prettig voor de sponsors zonder wie dit evenement ondenkbaar zou zijn? Buchel trekt een bedenke lijk gezicht. „Nee, absoluut niet, want ook de fysieke ruimte van Museumplein en omgeving, maar zelfs die van Amsterdam als geheel, kent wel begrenzin gen." De grenzen aan de groei zijn voor deze 26ste editie nauwgezet in het oog gehouden en dat zal ook de komende ja ren zo blijven. ^janisatie altijd weer n(jlus, want makkelijk vat 'simpel' vertier was ukkelijk niet de be- Mede - organisator =dries noemt geen na- 1 stelt nadrukkelijk: ^aanmeldt, moet aan ^le criteria voldoen, it dat we ook deelne- d(eren. Hoge en lage oeA in de navolging van trend ook in ons 'eran versmelten, maar ?n* is altijd belangrijker hakken van nog meer 1 f voBtste publieksonder- Jörgen Raymann presenteert op de Uitmarkt een programma met hiphop, rap en soul. dat 83 procent van Foto: Diana Wildschut Amsterdam - De 26ste editie van de Uit markt opent vrijdag avond 29 augustus met hiphop, nu-soul en r&b. Jörgen Ray mann presenteert op het Brandpodium te genover het Concert gebouw hiphoppers E-life en Postmen, rappers Raymzter en Opgezwolle, souldiva Sandra St Victor, de veelgeprezen Idols- deelnemer Hind, Tas- ha's World en Mi chael Franti met Spearhead. De muzi kale begeleiding is in handen van Dox Or chestra. Het concert is representatief voor de extra aandacht die op de jaarlijkse natio nale opening van het culturele seizoen dit keer aan jongeren en nieuwe trends wordt besteed. CosmicParadisolma- gine!, CJP en Stichting Doen brengen tijdens het driedaagse evene ment in The Remix- tent op het Museum plein optredens van onder anderen Marmou- cha, Hassans Angels, the Proöve en Bassline. Onder de noemer CJP Hangout worden op en rond de grootste mobiele halfpipe ter wereld, geplaatst boven de vijver op het Museumplein, demonstraties van topskaters, bmx-ers en inli- ners, workshops, breakdance, MC-battles en wedstrijden voor skaters en bmx-ers georgani seerd. Tot het slotconcert met een Wagner-program- ma door het Nederlands Philharmonisch Or kest op zondagavond 31 augustus geven meer dan tweeduizend artiesten op 28 podia ten minste 400 gratis optredens. Zoals gebruikelijk biedt het programma voor elke smaak wat wils. Paradiso is gereserveerd voor de dans. In de grote zaal wordt opgetreden door onder meer Scapino Ballet Rotterdam, Club Guy Rono en Rogie en Company. In de bovenzaal worden dansfilms vertoond, registraties van balletten, speciale choreografieën en historische opna mes. Het Nationale Ballet en Internationaal Danstheater staan zaterdag op het Brandpodi um, Introdans brengt daar zondag een voor proefje van het komend seizoen. Op zes buitenpodia op het Museumplein, in Jack Spijkerman presenteert het programma 'De Liefde'. Foto: Bob Bronshof het pand van de Mu ziekgroep Nederland aan de Paulus Pot terstraat en in het Concertgebouw wor den zaterdagavond 25 jazzconcerten georga niseerd. Onder de deelnemers zijn Da vid Kweksilber, Guus Janssen, Randall Cor- sen, het Rosenberg Trio en Chris Hinze. Dit onderdeel wordt om middernacht in het Concertgebouw afgesloten met een optreden onder ande ren Ramón Valle. Theaterliefhebbers kunnen zaterdag in de theaters op en rond het Leidseplein terecht voor het to neelfestival 'De Ver leiding', de opvolger van de vorig jaar suc cesvolle primeur 'De Opening'. Toneel groep Amsterdam, Orkater, Productie huis Rotterdam, De Theatercompagnie, Theatergroep de Kale en andere grote en kleine gezelschappen spelen twaalf uur lang in totaal dertig voorstel lingen. Kaartjes kosten twee euro per stuk. Jack Spijkerman presenteert zaterdagavond op het Brandpodium het programma 'De Liefde' met medewerking van artiesten als Karin Bloe men, Brigitte Kaandorp, Maarten van Roozen- daal en Sanne Wallis de Vries en muziek van Thé Lau, Krezip en Kasper van Kooten. Het Jeugdtheater De Krakeling bestaat 25 jaar en viert dat jubileum zaterdag en zondag uitbun dig met optredens van Circus Elleboog, Hakim, Dirk Scheele en de Liedjesband. De Stichting CPNB is voor het eerst aanwezig op de Uitmarkt met een Schrijverspodium (on der de verwachte gasten zijn Thomas Rosen- boom, Midas Dekkers en Mart Smeets). Ande re nieuwkomers zijn het Prins Bemhard Cul tuurfonds (presenteert artiesten en gezel schappen die van het fonds subsidie kregen) en de Nederlandse Museumvereniging die op de Uitmarkt voor de speciale prijs van 25 euro de nieuwe Museumkaart zal verkopen. Wie meer wil weten: vanaf 18 augustus staat het overzicht van het gehele programma op www.uitmarkt.nl hoofd. De beperkte experimen teerdrift komt voorts tot uit drukking via de inbreng van de vaste huurlingen. Zo vullen bassist Daryll Jones (de officieuze opvolger van Bill Wyman) en saxofonist Bobby Keys, al zo'n dertig jaar oproep kracht, braaf hun partijtjes in en is trouwe hulpstem Lisa Fi scher opnieuw veroordeeld tot het uithangen van de wulpse tante. Maar veel belangrijker is nog de zeer veilige koers die The Sto nes inhoudelijk op dit megafor- maat aanhouden. Van hen nog dolle muzikale sprongen ver wachten is veelgevraagd, maar een beetje meer avontuur zou best mogen. Nog het meest ge waagd pakken ze uit middels het rustgevende solo-blokje van Keith Richards (bestaande uit 'Thru Thru' en natuurlijk zijn stokpaardje 'Happy') en met de kale versies van 'Star Star', 'Litt le Red Rooster' en 'Street Figh ting Man' bij hun intermezzo ver in het tweede uur op het kleine 'veldplatform'. Daarna komen louter nog inkoppertjes voorbij: 'Gimme Shelter', 'Hon- ky Tonk Women' (voorzien van pikant animatiefilmpje), 'Start Me Up', 'Satisfaction' en de enige toegift 'Jumpin Jack Flash'. Alleen de gelukkigen die meer dere concerten bezoeken, krij gen het beloofde bredere palet voorgeschoteld. Wie de heren maar een keertje opzoekt op de grotere locaties (stadions en sporthallen) moet rekenen op het vertrouwde, stevige pakket 'gouwe ouwen'. De superbof konten die er in bijvoorbeeld Vredenburg bij mogen zijn heb ben dan wel kans op meer al ternatieven. Neemt allemaal niet weg dat het eerste Kuipbezoek van The Stones sinds 1995 snel uitdraai de op het verwachte uitbundige meezingfeest voor fans van alle leeftijden. Waarbij de Feye- noordburcht zich voor de zo veelste keer bewees als top of the bill qua swingende sfeerlo catie. Rubber Lips Co zullen de resterende vijf Nederlandse concerten dan ook moeite heb ben dit vroege hoogtepunt te overtreffen. amsterdam/anp - De Nacht van de Wansmaak maakt in 2004 een wereldtournee. De ludieke filmnacht, waarin obscure voorfilmpjes en fragmenten te zien zijn, is uitgenodigd op grote filmfes tivals in onder meer Korea, Amerika, Duitsland, Zweden en Spanje. De opmerkelijke compilatie draagt in het bui tenland de titel 'The Night of Bad Taste'. De vier Nederlandse edities van de vier uur durende ma rathonnacht trokken de af gelopen jaren tienduizenden bezoekers. Wat twaalf jaar geleden begon als een uit de hand gelopen grap, is uitge groeid tot een fenomeen met vele duizenden trouwe vol gelingen. De collectie smakeloze film fragmenten herbergde onder meer titels als 'Borsten als dodelijke wapens', 'De ge handicapte kungfu-doders', 'Excessen in de folterkel- ders', 'Emanuelle en de laat ste der kannibalen' en 'The incredibly strange creatures who stopped living and be came mixed-up zombies'. Het opmerkelijkste aan de films is misschien nog wel dat de wanproducten in de jaren zestig en zeventig in Nederland honderdduizen den bezoekers trokken. „Wansmaak is universeel", verklaart organisator Jan Doense de animo wor het programma in het buiten land. „Een nacht zoals wij die samenstellen, is blijkbaar uniek in de wereld." De trai lers en fragmenten worden ingeleid door Doense of zijn Belgische collega-cinefiel Jan Verheyen. „Het is geen klak keloze opsomming van on zin, we proberen het publiek ook uit te leggen hoe ze deze onbedoelde slechtheid kun nen plaatsen in de filmhisto rie." De buitenlandse versie van de Nacht van de Wansmaak bestaat uit de hoogtepunten van de vier Nederlandse edi ties. Het is de bedoeling dat in 2005 een nieuwe Neder landse editie van het evene ment langs de bioscopen gaat toeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 15