'Ik hoef niet weg, ik ga GESPREK VAN DE DAG Herinneringen Voor Henny Stoel gloort 'het grote niks' DINSDAG 8 JULI 2003 DAGELIJKS LEVEN BEM IK NIET veeuTE ve&M.oeib^O VOURJE?' MENSELIJK Een Australische man heeft zich van een plaats in het Guinness Book of World Records verzekerd als 's we relds meest genereuze BLOEDDO NOR. Met het bloed dat de 66-jari- ge James Harrison al heeft gegeven, kunnen de benzinetanks van tien kleine auto's worden gevuld. Dat heeft het Australische Rode Kruis gisteren bekendgemaakt. Harrison begon enkele dagen na zijn 18de- verjaardag met bloed geven. ,,lk werd geïnspireerd toen ikzelf op 15- jarige leeftijd een levensreddende bloedtransfusie kreeg. Ik besloot om iets terug te doen voor de naamloze helden die mijn leven redden", al dus Harrison. Bij meer dan 800 be zoeken aan de bloedbank werd 480 liter bloed afgetapt van de kranige Australiër. Een Aziatische vrouw kreeg de schrik van haar leven toen ze kort voor de landing van een Qantas- vlucht uit Los Angeles in het Austra lische Melbourne ontdekte dat ze in het VERKEERDE VLIEGTUIG zat. De vrouw had een ticket voor een Cathay Pacific vlucht naar Hong Kong. De onoplettende reiziger stapte op het internationale vlieg veld van Los Angeles met een boar- dingcard van Cathay in het Qantas vliegtuig dat eerder van dezelfde ga- te zou vertrekken. De vrouw zocht zonder dat het grond- en cabineper soneel iets in de gaten had een plaatsje in het vliegtuig en sliep na genoeg de hele reis naar Melbourne. Ze werd ondergebracht in een hotel in Melbourne en vloog een dag later alsnog naar Hong Kong. 'JED' uit de tv-klassieker 'The Beverly Hillbillies' is OVERLEDEN. De acteur Buddy Ebsen stierf zondag op 95-jarige leeftijd in een ziekenhuis in het zuiden van Californië. Jed Clampett was het mWk hoofd van het Amerikaanse tv-gezin, dat het boerenland verruilde voor Beverly Hills, maar leefwijze niet aanpaste. De tv-serie hield van 1962 tot en met 1971 ook in Nederland velen aan de buis ge kluisterd. In de VS keken er telkens 60 miljoen mensen naar de 200 afleverin gen. De familie was rijk geworden, door dat Jed bij het jagen in de grond schoot en een oliebron aanboorde. Ze reden in een ouwe rammelkar naar de duurste wijk van de VS om er zich te vestigen. Voor alle vier de spelers betekende de serie de internationale sterstatus. Buddy Ebsen begon als danser op Broadway (waar hij in de legendarische revue 'Ziegfeld Follies' belandde) en drong door tot producties van MGM Filmstudio's. Hij speelde met Shirley Temple, Gregory Peck en Eleanor Powell. In de film 'Breakfast at Tiffany's' speelde hij de echt genoot van Audrey Hepburn. De rol van de Tin Man in 'The Wizard of Oz' met Judy Garland ging z'n neus voorbij wegens zijn allergie voor verf. Na 'Jed' speel de hij Ebsen de hoofdrol van privé-detective in de tv-serie 'Barnaby Jones'. Op zijn 93ste maakte hij zijn romandebuut met 'Kelly's Quest', een bestseller. Fo to: AFP Binnenkort op je mobiele telefoon: de bronstige kreet van de baviaan of de lok roep van de brulaap. De British Library heeft bekendgemaakt dat ze veertig ge luiden uit haar archief van honderdduizend geluidsopnames uit de dierenwereld heeft verkocht aan twee firma's die RINGTONES voor mobiele telefoons verko pen. Vanaf september kunnen de polyfone ringtones gedownload worden. ,,De Library heeft al eerder een reeks cd's met vogelgeluiden op de markt gebracht die veelvuldig gebruikt worden in dokterspraktijken vanwege het kalmerende ef fect", aldus Richard Ranft, curator van de DIERENGELUIDEN. ,,Wij hopen dat mensen hun ringtone net zo ontspannend vinden." De Nederlandse dak-en thuislo zen zijn het WK- STRAATVOET- BAL in het Oos tenrijkse Graz gisteren sterk begonnen. Ne derland zette in de openings wedstrijd Duits land met 14-0 aan de kant. Ook in de wed strijd tegen Wales, gister. WA avond, ging het goed. Deze par tij eindigde in een 9-0-zege voor de Nederlanders. Bondscoach Sander de Kra mer over de eerste wedstrijd: ,,Het liep gesmeerd. We hebben de Duitsers opge vreten. De spelers waren in het begin zenuwachtig, maar na het eerste doelpunt viel een last van hun schouders". De coach verwacht dat het 'andere Oranje' een goede kans maakt. „Favorieten zijn Brazilië, Zuid-Afrika, Engeland en Oos tenrijk. En ik denk dat we ons daar ook toe mogen rekenen. We hebben een fris en fit team dat keihard heeft getraind." Neem nou verdediger Jeroen. „Met schoenmaat 51 is hij niette passeren. Al heb je hem vier keer voorbijgespeeld, dan nog kom je hem tegen.", grapt hij. Spits Mike mocht niet mee naar Oosten rijk. Hij moet nog drie weken celstraf uitzitten wegens een aantal openstaande boetes. Foto: ANP Wie ben ik, behalve mijn lichaam? Een leraar script- schrijven stelde mij eens die vraag. Zijn antivoord was kort maar overtuigend. Je bent je herinneringen. Wat jou tot jou maakt zijn de sporen die het leven heeft achtergelaten. Je bent het verhaal van jouw le ven, en wie zich dat verhaal niet meer herinnert (door verval, dementie, of wat dan ook) houdt op zichzelf te zijn. Vergeten is bijna hetzelfde als ster ven. Ja, sombere overpeinzingen, zo aan het begin van de vakantietijd. Maar weet u. onlangs kwam in een zie kenhuis een definitief eind aan mijn illusies over mijn onsterfelijkheid en de onvergetelijkheid van verhalen. Ook daarom wil ik u nu meenemen naar Bamako, Mali. Het is de avond voor de finale van de Afrika Cup. Felix, reisgenoot, stelt voor om een taxi te nemen naar Le Segouvien, het beste muziekcafé van Bama ko. Dat lukt. Er speelt een bandje, verder is er nie mand. De sfeer is allerminst meeslepend, maar Felix verzekert mij dat hier, binnen een paar uur, de beste muzikanten van West-Afrika zullen opduiken: die zijn namelijk allemaal in de stad vanwege het slot- concert, morgen, na de finale van de Afrika Cup. Het bier is lauw, de percussionist van het huisbandje lijkt, al roffelend, te slapen. Ik kijk rond en zie dat een groot deel van de muren en het dak van Le Segouvien bekleed is met blauwe zeilen van de Ver enigde Naties. Overal in de ruimte ontwaar ik UN- logo's. De eigenaar heeft blijkbaar ooit ergens een vluchtelingenkampje ontmanteld.. Felix haalt bier voor de huisband. Ik kan me niet voorstellen dat ze nog trek hebben. Dat is wél zo. De percussionist doet zelfs even zijn ogen open. Opeens gaat het bandje over op Cubaans repertoire, van de hoogbejaarde, ook bij ons bekende 'Buena Vista Social Club'. Felix vertelt dat alle Malinese muzikanten Cubaanse muziek kennen, en anders om: met de slaven kwam Malinese muziek naar Cu ba, nu laten Cubanen Mali horen wat het geworden is. En wéér ontstaat iets nieu ws. Wat mooi, denk ik, en bestel zeventien lauwe biertjes voor de huisband, die ongemerkt lijkt uit te dijen. Voor de deur stopt een witte Rolls, de chauffeur stapt binnen, en wenkt dat het goed zit. Er verschijnt een statige Afrikaanse man in wit gewaad, zijn chauf feur grijpt de zangmicrofoon van de huisband en zet in. Felix fluistert dat de man in het wit de beroemd ste zanger van Senegal is. Diens chauffeur moet, al musicerend, de stemming peilen. Inmiddels zitten er al veel meer mensen in de ruimte. Felix legt uit wie wie is. Allemaal beroemdheden, die ik geen van al len ken. Om beurten sturen ze een mannetje het podium op: hun beste leerling, tevens hun gratis chauffeur en slippendrager. Aha, ddt is het: de voorrondes van de muziekwedstrijd worden uit gevochten door het personeel. Van de rest van de avond herinner ik mij zin gende genieën, rivieren lauw bier en een sol daat met een kalasjnikov die onder een boom op taxi's met dronken blanken stond te wachten. We moesten uitstappen. „Ge woon weglopen", zei Felix, „als ie ons doodschiet of neerknuppelt heeft die man echt een enorm probleem." Felix had gelijk. We kwamen lo pend, veilig en aangekleed thuis. De volgende dag won Ka meroen de Afrika Cup. Een van de winnende spelers was Foué. Vorige week stond hij in kranten over de hele wereld. Liggend op de grond, met grote, onbegrijpende, dode ogen. Hartaanval tijdens het voetballen. Ik was hem niet vergeten, al besefte ik dat pas doorzijn dood. Henny Stoel wordt bij het Journaal opgevolgd door Sacha de Boer. Foto: GPD „Het klinkt niet leuk, maar de narigheid van anderen maakt het werk voor ons interessant." Foto: GPD Het wordt een moeilijk afscheid, zegt Henny Stoel over haar vertrek bij het NOS Journaal. Vijftien jaar lang was ze een vertrouwde ver schijning in miljoenen huiskamers, de laatste driejaar glorieerde ze als 'anchorwoman' van het 8-uur Jour naal. „Het is wel prettig om af scheid te nemen op het moment dat ik nog gewaardeerd word. Ik hoef niet weg, ik ga weg." De wereld houdt de adem in als op 11 september twee vliegtuigen de torens van het WTC in New York doorboren. Henny Stoel heeft een vrije dag en zit aan de buis gekluisterd. „Ik heb meteen het Journaal gebeld: 'Ik ben er hoor, als het nodig is'. Maar het was niet nodig en dat is eigenlijk maar goed ook. Straks ben ik weg en dan wordt het ook door ande ren gedaan." De journalistiek is voor Stoel al 42 jaar lang een manier van leven. Sinds 1985 werkt ze bij het Jour naal, waar ze begon als plaatsver vangend chef van de binnenland redactie, sinds 1988 presenteert ze. Daarvoor werkte ze onder meer voor het politieke Vara-ra- dioprogramma In de rooie haan. „Ik werk al sinds mijn z 16de, zonder pauze. Nooit ziek geweest, geen zwangerschapsverlof, niks. Begrijp me goed: ik vind het werk nog steeds leuk en ik zal het ont zettend missen. Maar ik moet voor mezelf op de rem trappen. Haar vervroegde vertrek, op 12 ju li presenteert zij haar laatste Jour naal, zal een ingrijpende verande ring teweeg brengen in haar be staan. „Straks is het over en uit", zegt ze zelfverzekerd. In haar hart is het duidelijk zo ver nog niet, want de nieuwslezeres praat over haar werk alsof ze er nog midden in zit, en in de tegenwoordige tijd. Een dag na haar afscheid wordt ze 58. „Mijn man Henk is 61 en we zijn allebei nog hartstikke fit. We kunnen nu nog leuke dingen doen. Als je doorgaat tot het gaat je, heb je straks je leven lang al leen maar gewerkt." Het Grote Niks zal haar binnen kort overmeesteren, schatert Stoel. „We hebben een jonge jachthond, dus die moet veel be weging hebben. En een caravan, mét schotelantenne, waarmee we straks weer naar Frankrijk vertrek ken. Het voordeel is dat je voort aan niet terug hoeft omdat het werk roept. Ik doe nog wel de jaarlijkse Indië-herdenking op 15 augustus voor NOS Actueel. Dat is echt m'n laatste kunstje." In Tv Masqua van Ralph Inbar kwam Stoel onlangs zingend in beeld. Een oude passie, tussen 1959 en 1963 zong ze in het meis jeskoor Sweet Sixteen dat zelfs een hit scoorde met 'Peter'. „De gemiddelde leeftijd van de dames is nu rond de zestig en we vinden het nog zo leuk om te zingen dat we besloten hebben weer vijf keer per jaar bij elkaar te komen. Ver der wil ik Italiaans gaan leren en we hebben al een rits voorstellin gen in de schouwburg geboekt. Ik ben ook wel een huiselijk type, ik vind het heerlijk om achter de naaimachine te zitten. Een beetje ontspannen gaan leven, is het idee." Twee Golfoorlogen, de Bijlmer ramp, de vuurwerkramp in En schede, de val van Ceaucescu, de val van de Muur, de cafébrand in Volendam, de escalaties in het Is- raëlisch-Palestijnse conflict: het waren voor Stoel de krenten in de pap. „Het klinkt niet leuk, maar de narigheid van anderen maakt het werk voor ons interessant. Het leuke van deze baan is dat je op een plek zit waar alles samen komt. Waar de hele dag nieuws en beelden van over de hele wereld binnenkomen. Als er ergens iets gebeurt, zit ik er met m'n neus bovenop. Dat ga ik missen." Een pasgeboren olifantje in Blij- dorp, nieuws van om de hoek, daar houdt ze minder van. „Daar ligt niet mijn talent, maar ik erken wel dat die onderwerpen erin moeten omdat je niet alleen maar een loodzwaar Journaal kunt ma ken. Het moet ook een beetje een programma zijn met een span ningsboog. Beter zelf een aan sprekend binnenlands item ma ken dan uit gemakzucht een em mer buitenlands nieuws leeg kieperen." Het laatste jaar is er bij het Jour naal een kentering ingezet als ant woord op de maatschappelijke onvrede die Fortuyn naar boven haalde. „We laten niet langer al leen de hotemetoten aan het woord, maar ook de mensen op wie het nieuws zijn weerslag heeft", legt Stoel uit. „We hebben als Joumaalmakers te lang onder de kaasstolp gezeten. We moeten meer aandacht hebben voor wat broeit en smeult in de samenle ving. Op die terreinen zullen we onze voelhorens uit moeten ste ken. De verbinding tussen de staat en de straat, zoals onze hoofdredacteur Hans Laroes dat noemt, wordt gelegd in de repor tages zoals Marga van Praag die nu maakt. Over haar bijdragen zijn de meningen verdeeld, maar ze zijn altijd spraakmakend." Stoel kondigt alvast aan de Jour naalcollega's te blijven wijzen op taal- en spelfouten. „Met een col lega die tegelijkertijd afscheid neemt, vorm ik de taalcommissie, de 'Taaliban'. Als ik thuis zit en ik zie iets voorbij komen dat niet klopt, pak ik de telefoon of stuur ik een mailtje zodat het voor de volgende uitzending gecorrigeerd kan worden. Dat zal ik blijven doen." Het 8-uur Journaal wordt na haar vertrek overgenomen door Sacha de Boer. Maar niet omdat oud 'uit' is bij het Journaal, benadrukt Stoel. „Ik vind het nog steeds ge weldig dat ze mij drie jaar geleden hebben gevraagd Pia Dijkstra op te volgen. Toen ik bij de NOS ken baar maakte dat ik eerder wilde stoppen, zeiden ze: 'We zullen het onderzoeken, maar van ons hoef je niet weg'. Leeftijd is geen dis cussiepunt bij het Journaal. Har- men Siezen en Joop van Zijl zi in1 ook lang doorgegaan, en ik ge ne niet dat Philip Freriks al is ge- ;l" vraagd om over stoppen na te t denken. Ik denk dat je voor zo gei positie bij het NOS Journaal et sit' vertrouwenwekkend persoon v" moet zijn. Wat levenservaring d meegenomen op zo'n plek." 1 Natuurlijk speelt ook uiterlijkdei rol op televisie, beaamt Stoel, zorg dat ik er altijd netjes verzi311 bij zit, want er wordt toch op j,e gelet. Maar verder kun je je ge sit: zicht, vind ik tenminste, niet v ^ei anderen. Doe het er maar met 'd Het oog wil ook wat, zeggen zt Jd( dan. Maar is dat erg?" Schater1- „Zie ik er zo afgrijselijk uit dat zegt: Dat zou ons toch bespaa moeten worden?" De hetze die roddelblad Privé jaar geleden ontketende, maai vooral de talloze steunbetuigii *D gen die zij ontving, hebben Htiee ny Stoel uiteindelijk alleen mae~ zelfverzekerder gemaakt. Het 1 g weekblad omschreef de presei1 h trice als 'het lelijkste journaalg je zicht van Europa'. „Dat heb ik dit zeer aangetrokken, want ik de atz al gauw dat mensen die kritiek gei ten gelijk hebben. Het idee da 0lL ongetwijfeld mensen het er m ho eens waren en dat zo'n blad zin 2 een week op de salontafel ligt, vond ik heel naar. Daar staat te' genover dat ik van mensen uit vak regelmatig hoor dat ze me !rrr goed vinden en daar hecht ik ort genlijk meer waarde aan.ver In haar laatste Journaal-uitzet iet ding zal Henny Stoel een mini n je vragen om iets persoonlijks °d zeggen. „Ik doe het liever zelf dat er ineens iemand met een bloemen in beeld schuift. Ik \m even afscheid nemen van de k II kers, dat is wel zo netjes. Ik ga ieder geval zeggen dat het mijl1D' gen keus geweest is om te sto{ da pen. Dat ze niet denken dat ik r3~ ontslagen ben of zelf vind dat var oud ben. Door dat Privé-artiki eg van drie jaar geleden zijn er m ng' schien mensen die denken: 'Z Jld wel, nou moet ze tóch weg'. W °r zo zit het niet ik hoef niet weg n gó weg." Berrit de Lange

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2