Fulltime middeleeuwer van REGIO Gratis publiciteit voor White Power in Leidsch Dagblad Fouten bij bij aanleg N207^ Geen motie van afkeuring, maar motie van treurnis NAVRAAG Minister Veerman wil het gebruik van katten- en hondenbont in kle ding niet verbieden. Het verwerken van de vachtjes tot kleding, de import ervan en de de handel erin stuit op geen enkel bezwaar. Fa brikanten zijn ook niet Nepbont is gewoon verplicht om het ge- 1 r j y 7 y bruik van katten- en beter Clan echt bont hondenbont in het kle dinglabel te vermel den. Het fokken van honden en katten voor bont is wel verboden. Kledinggigant MEXX INTERNATIONAL, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Voorschoten, gebruikt geen bont, vertelt een woord voerster. Ik wilde n iets vragen over en hondenbont. „Aaahhhh." Bevatten de kleding stukken van Mexx strookjes katten-, dan wel hondenvacht? „Nou, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Geen flauw idee eigenlijk. Maar weet u wat? Ik zal het even navragen.'' (vijf minuten later) „Nou, ik heb het nage vraagd, maar we gebrui ken helemóal geen echt bont. Wel imitatiebont, omdat de modetrends daar omvragen." Waarom geen katten- vachtje, dat is toch veel fraaier dan nepbont? „Het imatiebont van tegenwoordig is van zulke goede kwaliteit dat we geen echt bont nodig hebben. Waarschijnlijk zijn we er ook principieel tegen, dat heb ik daarnet niet gevraagd. En het is na tuurlijk ook een stuk goedkoper dan echt bont. Nep is gewoon be ter." Bont is wel weer erg in, hè? „Ja, al een paar jaar. Van die bontkraagjes en zo. Langharig en een beetje pluizig." Kent u kledingfabrikanten die wel katten of honden in hun kleding venverken? „Nee. Onze markt is ook maar heel klein. Je hebt weinig echte kle dingfabrikanten in Nederland. Oilily heb je en Gsus en Turnover, dat is het wel zo'n beetje. Misschien kunt u het daar eens vragen." tekst: Ema Straatsma foto: Jur Engelchor UIT DE ARCHIEVEN het gebnuk van katten- Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg, C.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIES 071-5 356300 Sprinters (rubrieksadv): 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut. ine) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0.50 korting per betaling VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV. Afdeling Lezersservice, postbus 507.2003 PA Haarlem. ZATERDAG 5 JULI COLOFON ANNO 1978, woensdag 5 juli ALPHEN AAN DEN RIJN - De deelnemers aan de 31-ste Alphense fietsvierdaagse 'Laura' konden zich gisteren meermalen spiegelen in grote regenplassen langs de weg. Striemende'regenbuien teisterden van tijd tot tijd de ruim 1200 deelnemers tellende karavaan, die zich af en toe kon laten koesteren door een aarzelend zonnetje. Die regen, maar vooral ook de wind-op-kop in de toch al lastige duinen speelde menigeen parten. Om vijf uur sloot eigenlijk de eindcontrole in Al phen, maar na dat tijdstip moesten nog dik tweehonderd deelnemers zich melden. Maar elke binnenkomer, ook na sluitingstijd kreeg zijn felbegeerde laatste stempeltje. LEIDEN - Uit cijfers van het Hoogheemraadschap van Rijnland blijkt dat de regenval van de laatste dagen toch wel uitzonderlijk genoemd mag worden. In de laatste 30 jaar viel er gemiddeld in juli 79 millime ter. Tijdens de eerste vijf juli-dagen van dit jaar werd er al 71 millime ter gemeten! Overigens blijken zich plaatselijk grote verschillen voor te doen. Zo stond de 34 millimeter die het laatste etmaal in Leiden viel, in schril contrast met de 6 millimeter die in Gouda gemeten werd. Kat wijk, 17 mm., en Valkenburg, 15,5 mm., la gen daarjuist tussenin. ANNO 1978, woensdag 5 juli LEIDEN - De re- gen-, hagel- en onweersbuien die vannacht en vanochtend vroeg over het westen van ons land trokken, hebben op vele plaatsen voor wateroverlast gezorgd. In het Kooikwartier was men van ochtend in touw om het overtollige wa ter weer de wo ning uit te krij gen. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO cLd.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. De liefde voor hun vak van Archeotolken Hans Siebelink en Maud van den Akker Leuk, beetje verkleden als Romeinse soldaat. Met een grassprietje tussen de tanden hangen over de deurrand van je middeleeuwse gildewoning. Of dreigend in een dierenvel rond struinen, om zogenaamd een konijn neer te knuppelen. Maar wie denkt dat werken in themapark Archeon een veredeld verkleedpartijtje is, zit er goed naast. Archeotolk zijn is een seri eus beroep voor Hans Siebelink en Maud van den Akker. Voor de deur van het badhuis veegt een Romeinse legioensoldaat zijn stoepje aan. Met een oerdegelijke, eenentwintigste-eeuwse bezem. Over de kinderkopjes van de Hee- restrate, waar middeleeuwse bebou wing de toon zet, slentert een jager- verzamelaar uit de steentijd richting uitgang. In Archeon is het rond slui tingstijd een wonderlijk mengel moesje van anachronismen. Hans Siebelink beantwoordt, in zijn rol als stadswacht nog een paar laat ste vragen van een groepje scholie ren. Op zijn hoofd een 'ijzerhoet' - wee degene die helm durft te zeggen - aan zijn riem een hazelaar, een middeleeuws zwaard. De bovenste van zijn zeven lagen kleding is geel zwart, de kleuren van 'zijn' stad. Siebelink zijgt neer op een houten bank in het huis van de hout- en rietbewerker, een van de circa vijf tien panden die samen de middel eeuwse kern in Archeon vormen. Vroeger las hij de nodige boeken over geschiedkundige zaken, vertelt Siebelink. En als er een opgraving was, wilde de 50-jarige Hillegommer er nog wel eens gaan kijken. Maar meer dan een hobby was geschiede nis eigenlijk niet voor hem. Het was zijn Achterhoekse zuinig heid - van oorsprong komt Siebelink uit het oosten van het land - die hem in contact bracht met Archeon. Grinnikend: „Ik heb op een functie hier gesolliciteerd, zodat ik een keer gratis naar binnen kon." Wat Siebe link zag, stond hem zodanig aan, dat hij besloot een dag per week als Ar cheon bij te klussen als Archeotolk. In die tijd werkte hij nog in de psy chiatrische zorg. Maar daar was hij op uitgekeken. „Na twee jaar ben ik hier fulltime middeleeuwer gewor den." Wie op een feestje vertelt dat hij 'full-time middeleeuwer' is, zal de nodige lollige reacties krijgen. Maar Siebelink praat met de ernst van een chirurg, die net uitlegt hoe hij dank zij een urenlange gecompliceerde operatie het leven van een patiënt heeft gered, over zijn beroep. „Ik ben begonnen als beenbewerker in de prehistorie. Ik had al een eigen replicabedrijfje, ik voerde opdrach ten uit voor het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden. Ik maakte bij voorbeeld al benen fluiten, van edel hert- of schapenbotten. Hier in Ar cheon heb ik een opleiding gekregen van iemand van 90 jaar. Maar ik leer vooral veel door zelfstudie. De mees te mensen die hier werken, weten meer dan een doorsnee conservator in een doorsnee museum." Als Archeotolk beoefent Siebelink zijn ambacht en laat dus 'live' zien hoe het er vroeger in Nederland aan Archeotolk Hans Siebelink maakt een praatje met een collega in het middeleeuwse dorp in Archeon. Foto: Mark Lamers toe ging. Ook beantwoordt hij vra gen van het publiek. „Ik mag hier al les doen, bijvoorbeeld gaan vissen, als het maar middeleeuws verant woord is." Zo is er gelegenheid om muziekinstrumenten te bespelen, kinderschoentjes van leer te maken of onderzoek voor een universiteit te doen naar de haksporen die een ste nen bijl achterlaten. Zelf werkt de Hillegommer op het moment veel met groepen die hij rondleidt door het themapark. Van daar zijn stadswachten-outfit, grin nikt Siebelink. ,,Als je een helm of zwaard draagt, luisteren zowel kin deren als volwassen beter naar je. Dat is heel geinig. Blijkbaar straal je toch meer autoriteit uit." De Archeonkoorts die Hans in volle hevigheid raakte, bleek besmettelijk. Zijn hele gezin vertoont ondertussen de verschijnselen. Dochters Maaike (17) en Nienke (15) komen al jaren met hun vader mee. „Voor hen was het een leuke speeltuin. Ze konden hutten bouwen boven de stal, geiten melken. Beiden werken nu zelf in Archeon. Maaike kan in haar eentje de bakkerij draaiende houden. Ze wilde vroeger liever hierheen dan op vakantie. Ze gaat ook museologie studeren." Ondertussen werkt Maaike in het Romeinse deel van het park. Siebe link: „Toen ze begon te puberen, wilde ze niet bij haar vader blijven." Ook echtgenote Sjoukje is regelmatig in Archeon terug te vinden „Dan maken we samen muziek hier. Zij werkt als muziektherapeute. We tre den wel vaker samen op als middel eeuws duo." „Hoe meer je je in de Middeleeuwen verdiept, hoe meer je ontdekt wat een leuke periode het eigenlijk was", constateert Siebelink. „Vooral de Frankische maatschappij in de veer tiende eeuw. Dat was een hele hech te sociale gemeenschap. Wie zich niet aan regels hield, werd uit de stad gezet. Er waren bijvoorbeeld strenge wetten op de hygiëne. Die beelden die je vaak in films ziet, dat varkens door de straten scharrelen, kloppen helemaal niet." Eén vraag over de voordelen van de Middeleeuwen stellen, lokt bij Siebe link een stortvloed aan informatie uit. Over de vele kennis die de men sen toen hadden, van winkelslui tingswetten tot voorbehoedmidde len, over de rechtspraak, over de ge middelde lengte en leeftijd van mid deleeuwers. Klamp een Archeotolk aan en je komt voorlopig niet meer los, grin nikt Maud van den Akker met een blik vol herkenning. Zelf werkt de 22-jarige Haarlemse ook als tolk in Alphen aan de Rijn. IKAls je een schoenmaker vraagt hoe hij een schoen maakt, sta je er drie uur later nog. Iedere archeotolk heeft zijn ei gen insteek. Het zijn mensen met bezieling. Het is je passie. Re-enactment was al de liefhebberij van Maud. Re-enacters zijn mensen die een periode uit de geschiedenis zo goed mogelijk kopiëren qua kle ding, werktuigen en wapens en zo optredens verzorgen. Zelf zit Maud bij een gezelschap dat zich met de vijftiende eeuw bezighoudt. Bij Ar cheon kwam ze terecht toen ze een bijbaantje vond. Omdat ze door haar hobby ook met boogschieten in aan raking was gekomen, helpt ze daar op het schuttersterrein van de Mid deleeuwse hoek. Ze begeleidt bezoe kers die een poging wagen met een handboog te schieten. Van den Akker gaat ver in haar lief hebberij. Wie haar belt als ze niet thuis is, hoort op haar voicemail de mededeling 'dat ze even op een an dere plaats in een andere tijd' is. En haar kapsel is een extreem kort pagekopje, dat ze ook nog eens don kerder heeft geverfd om zoveel mo gelijk op haar heldin Jeanne d'Arc te lijken. „In Archeon reageren de mensen met 'gaaf, wat een toewij ding' op mijn haar. En in de trein te rug, op weg naar huis, hoor ik 'hé, een bloempot'. Dan zit je weer in een heel ander wereldje", grijnst ze. Tijdens Archeon-uren kruipt Maud in de huid van haar alter ego Amelia van Velsen. Trots toont ze de groene jurk, en blauwwollen overrok die bij dat karakter horen. Een hoofddoek? verbergt haar Jeanne d'Arc-coupe. Pronkstuk is de kralenketting met daaraan een medaillon van herten-' gewei.Als ik die omdoe, voel ik mf echt Amelia. Ik heb de ketting van mijn oma gehad. Ik voel me er heel'J>e vrouwelijk mee.rj1 „Ik heb een uitgebreide inwijding iip' de Middeleeuwen gehad toen ik hiesP begon te werken. Ik heb geleerd ho? v£ de mensen destijds in het leven r\ stonden, wat geld bijvoorbeeld voo/1 ze betekende, wat voor kleding en ,n schoeisel ze droegen. Ik denk zelf J1 dat het wel een fijne tijd was om in M te leven. Er gold een bepaald soort r?' hoffelijkheid, er waren strikte regels. 1 Zo mocht een ridder bijvoorbeeld niet worden gedood bij een gevechl Als je hem van een paard kon afsle-^1 pen, nam je hem mee en vroeg je losgeld" F» Soms denkt Van den Akker dat het werk in Archeon een vlucht uit de huidige maatschappij betekent. Al- 1 hoewel ze er zelf niet aan moet denrv ken daadwerkelijk in de Middeleeu-P wen terug te keren. „O nee, voor j' geen goud. Ik zou heel zielig in een jj» hoekje zitten. Ik zou de taal niet be- grijpen, waardoor je toch een 1S vreemde bent. Je valt buiten de maatschappij. Na drie weken zou i^ dood zijn." Ilse Thoonsen Wat doe je als je racistische graf fiti signaleert in Oegstgeest? Juist, je stuurt een brief naar het Leidsch Dagblad, dan komt het vast wel bij de gemeente Oegst geest terecht. Wat doe je als je journalist bent en je ziet deze brief? Je belt met de gemeente en krijgt te horen dat de melding nog niet bekend is, maar: - dat een melding per telefoon nu eenmaal sneller is; - dat er in het weekeinde van 28 juni wél een aantal hakenkruizen binnen 24 uur is verwijderd; - dat speci aal voor kwetsende graffiti een calamiteitenregeling bestaat bij de gemeente Oegstgeest; - dat het zogeheten White Powerlogo beschikt over een geringe be kendheid; - en dat dit laatste feit een snelle melding (en snelle verwijdering) onwaarschijnlijk maakt. 'Hè, da's jammer, denkt de jour naliste' - bijzonder goed op de hoogte van de twijfelachtige ach tergrond van haar eeuwig door startende bron en de tendenti euze inhoud van de brief - 'geen verhaal of misschien toch wel? We gaan het proberen'. Het verhaal wordt geschreven en een foto wordt gemaakt. De komkommertijd is in aantocht. Wat heeft verslaggeefster Saskia Stoelinga, en met haar het Leidsch Dagblad, nu bereikt met het geïllustreerde verhaaltje 'Oegstgeest laks bij racistische graffiti' in de krant van 3 juli? Ze hebben: - ervoor gezorgd dat het White Powerlogo vanaf nu kan rekenen op een hogere bekendheid bin nen de Leidse regio (cijfers to nen aan dat zeven van de tien Nederlanders dit logo niet aan kunnen wijzen of kunnen om schrijven); - het onjuiste beeld geschetst dat de graffitibestrij ding van de gemeente Oegst geest (budget jaarlijks 13 dui zend euro en in 2002 361 verwij deringen) racistische muurklad deraars rustig hun gang gaan; - een perfect sjabloon gegeven aan 'graffiti racisten' die het logo nog niet beheersten; - een waar schijnlijke afname van het aantal hakenkruizen in Oegstgeest te weeggebracht en een toename van het aantal White Power lo go's. De schandalige graffiti-uiting is - dankzij de scherpe waarneming van de heer Wieffering, één van de weinige Oegstgeestenaren be kend met het White Power logo en het artikel van mevrouw Stoe linga - op vrijdag 4 juli verwij derd. Jan-Willem Anholts, Voorlichter gem. Oegstgeest. Hulpdiensten moeten voor de zoveelste keer in actie ko men na weer een ernstig ongeval op de N207. Archieffoto: United Photos De Boer/Rob Hendriks Ik wil reageren op de plannen van de provincie Noord-Hollancr 1 om de 'dodenweg' N207 veiliger te maken. Ik maak meerdere j pa e 1 malen per week noodzakelijk gebruik van dé N207. Maar tot ei gernis van inwoners van Zwaanshoek of Beinsdorp wordt de weg steeds meer gemeden. *?c Los van alle domme geldverspillingen, zoals reeds jaren ge- eis beurt, is er een krankzinnige fout gemaakt bij het aanleggen va die weg. Twaalf kilometer lang zijn er geen pechstroken of an dere vlucht- of uitwijkmogelijkheden te bekennen. Er is nauwe lijks een berm. Twaalf kilometer de andere kant op op dezelfde weg, richting Alphen aan de Rijn, tel ik 31 vluchtstroken of parkeerplaat sen. Bij dit gedeelte van de N207, dat al langer bestaat dan het deel dat nu de benaming 'dodenweg' heeft gekregen, zijn er oofc= wegverbredingen bij de stoplichten. Krijg je op de dodenweg een klapband, een steentje in de voor ruit, pech of een aanrijding: je kunt geen kant op. Is een beetje gewoon nadenken dan niet genoeg om fouten uit het verleden op te lossen? En natuurlijk helpen camera's bij de stoplichten ook, want op snelheid en roodlicht moet daar hoognodig wor den gecontroleerd. Ronald Poortman} Hillegoi Graag wil ik, voor de zuiver heid, een misverstand recht zetten. De Leidse CDA-frac- tie heeft, in tegenstelling tot wat het Leidsch Dagblad donderdag berichtte, afgelo pen woensdag géén 'motie van afkeuring' ingediend. In een motie van afkeuring wordt het beleid van een po liticus afgekeurd en deze po liticus verbindt daar door gaans de consequentie aan om op te stappen. Een motie van afkeuring staat daarom ook wel bekend als motie van wantrouwen. De motie van woensdag avond 'betreurt de gang van zaken rond de informatie voorziening'. Het is daarmee een zogenaamde 'motie van treurnis'. Het eventueel aan nemen van een dergelijke motie leidt niet tot het aftre den van een wethouder. Het is uiteraard wel een duide lijk, stevig signaal en daar mee inderdaad, zoals in het artikel gesteld, het op eén na zwaarste motie-wapen. De CDA-fractie heeft de dis cussie met wethouder Hille- brand inzake de Aalmarkt plannen steeds stevig, maar correct willen voeren. Daar om hecht ik er aan om dui-l delijk te maken dat wij niet I op 'het hoofd van de wet houder' uit waren. Dit zou geconcludeerd kunnen wort den uit de term 'motie van afkeuring' die in het verslag: in de krant van donderdag i'es gebruikt. Jan-Jaap de Haar CDA-fractie Leider

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14