Meester in de rechten en de dans
KUNST CULTUUR
'Band van kneusjes' met
wereldsterren op podium
Straattegels als podiui
Gedegen maar
weinig verrassenc
Den Haag steekt bijntj
vier miljoen in theatej
Dj Armin van Buuren uit Leiderdorp brengt eerste album uit
'Menselijke kunst' in de Leidse Wa|
1
Renee Zellweger kruipt opnieuw
in de huid van Bridget Jones.
Foto: AFP/Evan Agostini
Zellweger weer
als Bridget Jones
londen - In november begin
nen in Londen de opnamen
van de tweede film over Bridget
Jones. Niet alleen actrice Renee
Zellweger keert terug in de
hoofdrol, maar ook de acteurs
Hugh Grant en Colin Firth zijn
in 'Bridget Jones: The Edge Of
Reason' opnieuw van de partij.
Voor de regie is Beeban Kidron
aangezocht die in het verleden
vooral tv-drama heeft gemaakt.
Schilderij naar
Katwijks Museum
katwijk - In het Katwijks Mu
seum is gisteravond het schil
derij 'Gezicht op Katwijk met
het Malle Gat en het Groot Bad
hotel' overgedragen. Het door
Kaspar Karssen (1810-1896) ge
maakte doek is onlangs met
steun van de Vereniging Rem
brandt en de Stichting Sponsor
gelden gekocht op een veiling
bij Christie's in Amsterdam.
Karssen was een van de beste
stads- en rivierschilders van
zijn tijd.
Onbekend werk
Edith Piaf ontdekt
parijs - Van de Franse zangeres
Edith Piaf (1915-1963) zijn zes
onbekende chansons ontdekt.
De liedjes werden in de Tweede
Wereldoorlog opgenomen,
maar nooit uitgegeven. Alge
meen was verondersteld dat de
chansons verloren waren ge
gaan. De opnamen zijn terug
gevonden in de archieven van
de Nationale Bibliotheek in Pa
rijs. De chansons zaten bij een
partij elpeemallen die platen
maatschappij Polydor in de ja
ren zestig uit haar kelders liet
opruimen om ruimte te schep
pen.
Komiek Buddy
Hackett overleden
los angeles - De Amerikaanse
komiek Buddy Hackett is op 78-
jarige leeftijd overleden. In zijn
ruim vijftig jaar durende loop
baan trad Hackett op in een
lange reeks Broadway-shows,
televisieprogramma's en films,
waaronder 'It's a mad mad mad
mad world' (1963) en 'The love
bug' (1968).
den haag/anp Burgemees
ter en wethouders van Den
Haag willen 3,85 miljoen eu
ro uitgeven aan een opknap
beurt voor de thuishavens
van het Nederlands Dans
Theater en het Residentie Or
kest. Als de gemeenteraad
met dat plan instemt, wordt
de gemeente ook eigenaar
van deze zalen, het Lucent
Dans Theater en de Dr. An
ton Philipszaal.
Wethouder Engering (cul
tuur) liet gisteren weten dat
ze in gesprek is met de direc
ties van de beide theaters in
het Haagse centrum. Aan de
gebouwen, die aan elkaar
zijn gebouwd op het
Spuiplein, moet behoorlijk
wat worden opgeknapt. Er is
veel achterstallig onderhoud
.NOS
let
ledi
,Bagi
!nos
Hetl
land
en de panden voldoen jaar i
meer aan Arbo-eisen. ZoGezc
de vluchtwegen en comGezc
nicatiesystemen niet gne.
De directeuren van de zjessi
waarschuwden vorig jaanisd
voor gevaarlijke situaties.De te
Als de gemeente de gebost
wen aanpakt, moet ookgrarr
uiterlijk daarvan verand^et t
vindt Engering. De buhisqi
wand van de PhilipszaflOS
met het huidige zwarte Netvi
te ontoegankelijk: er korqenpi
het aan B en W ligt gewKRO
doorzichtig glas in de griel -t
Gezien de 3,85 miljoen (ecti1
die de verbouwing iQnvc
gaan kosten, is het de bedoen
ling dat Den Haag de Code
voor het symbolische be*Jact
van 1 euro per stuk oierh;
neemt. Eind
muziek recensie
Hans Walraven
Concert: Live, Coldplay, Supergrass, Nada
Surf. Gezien: 1/7, Goffertpark, Nijmegen.
De oudere popliefhebber, die
het dit jaar bij Pinkpop liet af
weten, zat gisteren wel in het
Nijmeegse Goffertpark. En dat
had alles te maken met de
bands die op deze doordeweek
se dinsdag Nederland aande
den. Coldplay, Live en de sup
port acts Supergrass en Nada
Surf hebben een gedegen maar
weinig spectaculaire uitstraling,
die het op festivals meestal
moet afleggen tegen het vuur
werk of de extravagantie van de
jonge honden.
Live wordt wel eens vergeleken
met R.E.M., maar frontman Ed
Kowalczyk heeft bij lange na
niet het charisma van Michael
Stipe. Coldplay zou wat energie
en passie betreft de nieuwe U2
zijn, voorlopig ontbeert de
band, op zanger Chris Martin
na, nog podiumpersoonlijk
heid. 'Bedplassersmuziek',
noemde de zanger van Oasis de
muziek van zijn collega's ooit.
Wat albums betreft zijn Live en
vooral Coldplay nauwelijks te
kloppen. En wie de platen ge
kocht heeft, kocht ook een
kaartje voor de Goffert. Twinti
gers en dertigers, die elk num
mer van de hele middag en
avond met minimaal een be
leefd applaus beloonde
zomerse poprock van he
Surf vormde een aardig
ning. Ofschoon het vreen
dat hun enige radiohitje
lar' niet op de setlist ston
Het trio Supergrass is g
Engeland, stond een paünge
gen geleden nog op het
podium van het Britse |0ttoti
festival Glastonbury. Mgarn;
punky powerpop, zo 5 F-C
tussen de vroegere Jam S{
dertones in, klonk hier ^tver
feld. Halverwege het opJO-ui
kwam de eerste hagelbui'nFi<*
dag naar beneden. Nat bl^
bij Coldplay die door e het I
erg laat in Nijmegen arrif,t 09
Misschien daardoor was-^Q^
Chris Martin in het begPira.
de set ongeconcentreebap
als resultaat een vreerrid de
haspeld 'Trouble'. Ook
op was hij de draad evejj d6
Martin moest er zelf onemd.
zen, zei nog een keer 'dVA^
wel', wist gaandeweg fcavan
en het publiek onder c?ake;
te krijgen en revancheerW.OO
met een intense versie v;
l°w'. essd
Live sloot de dag af met 3 ari
wachte strakke show dErste
begin tot eind werd mee®0 T
gen. Uiteraard kwameij1^-
phin's Cry' en 'I Aloneir imE
Nederland is een echtf'rche
land' en de pathos en b^n
die Ed Kowalczyk en zijiVg c
over de hoofden heenstö3.50
werkten ideaal in zo'n f Well
setting. J®4,
door Mark van Bergen
leiderdorp - Armin van Buuren
staat te boek als de op vier na
beste dj ter wereld. Nummer
twee van Nederland zelfs. On
langs bracht de 26-jarige dj/pro
ducer, vorig jaar ook nog eens
afgestudeerd als meester in de
rechten, zijn eerste artiestenal
bum uit.
Dj's? Die wonen allemaal in
hartje grote stad. Om de hoek
bij discotheek en platenzaak,
maar toch in ieder geval mid
den in het bruisende leven. Zou
je denken. Armin van Buuren
niet. Laat hem en zijn vriendin
maar in hun rijtjeshuis in een
keurige nieuwbouwwijk in Lei
derdorp, onder de rook van zijn
geboorteplaats Leiden.
De zolder, waar hij zijn studio
heeft, is één uitpuilend muzi
kaal bolwerk, maar de rest van
het huis ademt vooral rust.
Bruisend leven heeft hij al ge
noeg om zich heen, als hij in
het weekeinde met zijn platen-
koffer de aardbol over trekt. Los
Angeles, Melbourne, Londen -
de grootste steden, de grootste
zalen.
En doordeweeks moet gewerkt
worden. Dan verandert het pla
ten draaien in platen maken en
- tot voor kort - huiswerk ma
ken. Want terwijl zijn dj-carri-
ère steeds succesvoller werd,
volgde Van Buuren ook nog
eens een rechtenstudie. Sinds
vorig jaar mag hij zich meester
noemen. Aanvankelijk studeer
de hij ook informatica, maar
dat was te veel van het goede.
En hoewel ook rechten pijn en
moeite kostte - uiteindelijk
deed hij er zeven jaar over -
heeft hij er geen moment aan
gedacht om die studie op te ge
ven.
„Tm not a quitter", zeg ik
graag. Als ik ergens mijn tanden
in zet, maak ik het af aldus
Van Buuren. „En ik vind rech
ten echt interessant. Kwesties
als auteursrechten en contrac
ten, bijvoorbeeld. Die komen
trouwens geregeld voorbij in
mijn werk. Een voordeel van
mijn studie was ook dat het
mijn leven een beetje in balans
hield. De maandag in de colle
gebank gaf rust en regelmaat na
een weekeinde draaien."
Bovendien ziet hij het als een
vangnet, voor als het ooit op
zou houden in de muziek.
Vooralsnog is daar geen sprake
van. Nu hij klaar is met zijn stu
die, heeft hij er zelfs meer tijd
voor gekregen. Hoewel hij er al
tijdens zijn studie het funda
ment voor legde, is het nu tijd
Armin van Buuren: „Als ik ergens mijn tanden in zet, maak ik het af. Foto: Hielco Kuipers
om twee grote projecten te oog
sten: zijn eigen label Armind,
maar vooral: '76', zijn eerste al
bum.
Zijn singles op vinyl en mix
compilaties op cd volgden el
kaar de afgelopen jaren snel op,
maar voor zijn eigen album wil
de hij ruim de tijd nemen. „Je
wordt er sneller op afgere
kend", legt hij uit. „Een single
is vooral bedoeld voor dj 's en is
over het algemeen vluchtig; een
artiestenalbum maak je voor
het grote publiek en draag je
een leven lang mee."
Het resultaat klinkt dan ook een
stuk anders dan zijn mix-cd's.
Waar die vooral de danser moe
ten aanspreken, richt '76' zich
ook op de luisteraar. Er klinken
meer ritmepatronen dan de
monotone vierkwartsbeat en er
is ruimte voor poppy invloeden:
van een gitaarsolo van broer en
Rockacademie-student Eller (de
hit 'Yet another day", met Ray
Wilson) tot vocalen van Krezips
Jacqueline Govaert ('I Would
Stay" in de remix).
Een album met karakter, noemt
Van Buiyren '76' (de titel ver
wijst naar zijn geboortejaar).
„Buiten de wens om veel voca
len te gebruiken, heb ik geen
enkel vooropgezet idee gehad
bij deze plaat. Ik heb me hele
maal laten leiden door wat ik
mooi vind." Zo zou hij ook het
liefst zijn héle stijl omschrijven.
Niet als 'trance', het genre
waarin hij meestal wordt inge
deeld.
„Trance staat voor mij voor de
trance van rond 1995, onlosma
kelijk verbonden met de appa
ratuur van die tijd. Wel gebruik
ik karakteristieken van toen: de
zang, de melodie, het zweveri
ge. Ik vind die nog steeds mooi,
maar geef er mijn eigen kleur
aan fen sta ook open voor ande
re invloeden."
Van Buuren kan zich geen le
ven zonder muziek herinneren.
„Mijn vader was een enorme
muziekfreak die thuis alles
draaide: van klassiek tot caba
ret, tot synthesizermuziek. Dat
hij uiteindelijk in het verlengde
van laatstgenoemde genre zou
gaan werken, had te maken met
een andere vroege fascinatie:
technologie."
„Mijn moeder had ooit, toen ik
een jaar of tien was, een com
puter gewonnen. Kort daarna
schreef ik mijn eerste compu
terprogramma. Ik snapte 't
meteen." Technisch én muzi
kaal raakte hij vervolgens in de
ban van dj Ben Liebrand, be
kend van zijn megamixen op de
radio. Van Buuren: „Zijn stijl
van mixen is onovertroffen."
Van 'het enige geld' dat hij ooit
leende kocht hij in 1992 een
sampler. „Dat ding heb ik hele
maal binnenstebuiten ge
keerd." Daarnaast ging hij rond
diezelfde tijd draaien in een
Leidse club. „Daar heb ik me
zelf opgeleid tot dj en min of
meer ook tot producer. Want
sloeg een plaat daar aan, dan
gebruikte ik die kennis om
thuis zelf platen te maken.
Echt serieus werd het in 1998,
toen Tijs Verwest (dj Tiësto)
hem vroeg releases uit te bren
gen op zijn label. „In 1996 had
ik in Engeland al een hit met
'Communication'. Die trok de
aandacht van Tijs, die toen zelf
ook nog niet zo bekend was. Ik
heb veel aan hem te danken.
Net als aan Ferry Corsten, met
wie ik nog steeds veel samen
werk." Inmiddels zijn juist zij
de enige Nederlandse dj's die
een plek hebben veroverd in de
mondiale dj-toptien van het
Britse danceblad DJ Magazine.
Tiësto op één, Van Buuren op
vijf, Corsten op negen. Vanwaar
toch het succes van de Neder
landse trance-school? Van
Buuren moet gokken. „Uiter
aard hebben we de radio mee,
waar de melodie en de zang
van trance het goed doet. En
misschien spreelri ook de men
geling van stijlen aan: in trance
komen de oude synthesizermu
ziek van artiesten als Jean Mi
chel Jarre en Vangelis in feite
samen met de housemuziek
van de jaren negentig. Feit is
dat trance een soort universele
uitlaatklep is geworden."
'76' van Armin van Buuren is
uit via Armind/United. Dj-sets:
5 juli: Sensation White, Am
sterdam; 21 juli: Armin Only,
Tilburg; 2 augustus: Dance
Valley, Spaarnwoude; 17 au
gustus: Lovefields, Landgraaf.
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor
professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig
Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen,
dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief
zijn. Vandaag: The George Experience uit Leiden.
Het zal je maar gebeuren: speel
je tijdens de Leidse Jazzweek in
het voorprogramma van Hans
Duffer, begint 'ie te klagen dat
'ie nooit meer zo'n goede band
voor zich wil hebben. „Ook
van het publiek kregen we echt
te gekke reacties. Er kwam zelfs
iemand keihard achter me aan
rennen om te bedanken voor
de geweldige avond", herin
nert rapper Hugo Knoppert
(24) zich. Om er lachend aan
toe te voegen: „Dat was toch
wel een beetje onze kennisma
king met het sterrendom."
En dan te bedenken dat Hans
Duffer niet eens de enige be
kende artiest is met wie The
George Experience het podium
heeft gedeeld: zo stonden de
Leidenaars in het 'naprogram-
ma' van Candy Duffer en fun
geerden ze als afterparty van
funklegende Maceo Parker, ja
renlang saxofonist in de band
van James Brown. De Leidse
muzikanten werden bij die ge
legenheid zelfs ter zijde ge
staan door Corey Parker, zoon
van Maceo, en Greg Boyer,
trombonist in de band van
Prince.
Een hele prestatie voor een
'band van kneusjes', zoals zan-
geres Sarah Feirabend (20) The
George Experience met gevoel
voor zelfspot kenschetst. Een
band bovendien, die nog maar
anderhalf jaar aan de weg tim
mert. „We zijn een beetje een
stelletje ongeregeld. Iedereen
gaat zijn eigen gang. We heb
ben ook helemaal geen fancy
kleding, of zo. Iedereen staat in
zijn gewone kloffie op het po
dium."
The George Experience mag
dan misschien een uitgekiende
show ontberen, hun speelple-
zier maakt veel goed. „We kun
nen goed spelen en hebben
een enorme drive", zegt Hugo.
Sarah: „Op het podium stralen
we ontzettend veel enthousias
me uit We staan daar altijd
met een big smile."
Maar ook puur getalsmatig im
poneert de Leidse band. Maar
liefst negen muzikanten staan
er op het podium: een rapper,
zangeres, drummer, bassist, gi
tarist, trompettist, tenorsaxofo
nist, altsaxofonist en dj. De sa
menstelling verraadt al enigs
zins het muzikale genre waar
binnen The George Experience
opereert: funk. Maar dat is niet
de enige invloed. Hugo: „Toen
ik op reis was, liet ik een de-
The George Experience met op de voorgrond zangeres Sarah Feirabend en rapper Hugo Knoppert.
Foto: Taco van der Eb
mo'tje aan een Engelsman ho
ren. Die omschreef ons als
'funky, jazzy, soul, hip hop'.
Zelf hebben we nog geen bete
re omschrijving kunnen vin
den."
Muziek dus, waarop je wel een
feestje kunt bouwen. Maar met
serieuze teksten, zegt Hugo.
„Over zaken die ons aan het
hart gaan. 'Unite' gaat bijvoor
beeld over racisme. Tussen de
nummers door vestig ik nog
wel eens de aandacht op maat
schappelijke kwesties, de aids-
problematiek bijvoorbeeld.
Maar ik zorg er wel voor dat
het niet doorslaat. Ik wil voor
komen dat mensen zoiets krij
gen van: heb je hem weer."
Uit de speakers klinkt onder
tussen een intense solo, ge
speeld op trombone. „Dat is
Greg Boyer", zegt Sarah. „De
trombonist van Prince, die tij
dens de afterparty van Maceo
Parker met ons heeft meege
speeld." Een concert dat puur
door eigen initiatief van de
grond is gekomen. „We wisten
dat Maceo in de Melkweg zou
spelen. Dus hebben we de
Amuse afgehuurd, een zaaltje
tegenover de Melkweg, en on
der het publiek van Maceo fly
ers verspreid."
„Het was best spannend", her
innert Hugo zich. „We liepen
een behoorlijk financieel risi
co." Maar het publiek liet het
niet afweten. Net zomin als
Corey Parker, de zoon Maceo,
met wie The George Experien
ce vooraf contact had opgeno
men. Die blies vrolijk een par
tijtje mee, evenals Greg Boyer.
Sarah: „Er werd zelfs een T-
shirt naar het podium gegooid.
Ik voelde me net een popster."
The George Experience speek
op 5 juli 's avonds in Jazzcafé
The Duke, Oude Singel 2, Lei
den.
Rody van der Pols
leiden - De Waag biedt de komende weken zoals
elke zomer weer onderdak aan beeldende kunst.
Dit jaar is het de beurt aan tien Leidse kunste
naars die in hun werk blijk gegeven van hun fas
cinatie voor de mens. De tentoonstelling 'It's on
ly human' wordt vrijdag geopend door Bart van
Mossel, directeur van de Leidse Schouwburg.
De tien beeldend kunstenaars verwerken dat
menselijke aspect allemaal op een heel andere
wijze in hun werk. Zo toont Astrid Beumer foto's,
waarin zij op zoek gaat naar de sensitieve, serene
en positieve kracht van de geportretteerde. De
witte mensbeelden van Jacques Turk ademen
een theatrale en sprookjesachtige sfeer uit en zijn
iderb
Dei
10 SC
ihunt
20 W
juist heel anoniem. Thomas Raat werkt w^9f^
goedkoop plakband in felle kleuren. Dg^ic
reageert hij op de agressieve beelden uit ;.repo
dia en de actualiteit. Paul Overdijk heeft jWeei
expositie fotoportretten bewerkt tot nie^i""^
surrealistische beelden. 3.45
De andere kunstenaars van wie werk in n-Co;
numentale Waag aan de Aalmarkt te zien"dn^
Frank Borst, Hanneke Francken, Marjol^r|r 0'
Haasteren, Mirjam Hoekman, Franceline wiss
en Bunny Soeters. De tentoonstelling 'Ilschia
human' blijft tot en met 24 augustus te z
Waag is van woensdag tot en met zon^aktl
opend van 12.00 tot 17.00 uur. is.c
Re;
it Fan
Zeventiende Gouden Pet Festival in binnenstad Leiden*
leiden - Straatmuzikanten ho
ren bij de stad, zoals acteurs bij
het theater. Toch krijgen deze
'troubadours van de straathoek'
niet altijd de aandacht die ze
verdienen. Op één dag per jaar
na dan. Want tijdens het Gou
den Pet Festival staat de com
plete Leidse binnenstad in het
teken van de straatmuziek. Ko
ren, levensliedzangers en
straatorkestjes. Op zondagmid
dag 6 juli dingen ze naar de
gunsten van het publiek en
daarmee naar de hoofdprijs, de
Gouden Pet.
Uit het hele land reizen de
straatmuzikanten die dag weer
af naar Leiden. Want het Gou
den Pet Festival, dat dit jaar
voor de zeventiende keer wordt
gehouden, is uniek. Twaalf
'speelplekken' heeft de organi
satie aangewezen. „Door de he
le binnenstad heen. Dus ook op
het Rapenburg en de Beesten
markt zitten muzikanten", al
dus organisator Frank van
Leeuwen.
Een kleine 25 deelnemers heb
ben zich dit jaar aangemeld.
Vanaf het middaguur brengen
ze ieder op vier plekken onge
veer een half uur muziek ten
gehore. „Dat is ook makkelijk
voor het publiek", zegt Van
Leeuwen. „De speelplekken
zijn vaak in de buurt van het
terras. Je kunt dus gewoon lek
ker blijven zitten en toch vier
acts zien."
Hoewel het publiek zijn goed
keuring vanzelfsprekend met
handgeklap en een muntstuk in
de omgekeerde pet kenbaar kan
maken, is het selecteren van
kandidaten voor de finale aan
de jury voorbehouden. De zes
finalisten mogen op het podi
um van het Stadhuisplein twee
nummers ten gehore brengen,
waarna de winnaar wordt aan
gewezen op basis van jury- én
publieksstemmen. De winnaar
gaat niet alleen met de Gouden
Pet naar huis, maar ook met
vijfhonderd euro prijzengeld.
Iedereen die wil, mag meedoen,
benadrukt Van Leeuwen. „We
selecteren niet op voorhand op
kwaliteit. Maar de praktijk wijst
uit dat mensen die er echt niks
van kunnen vanzelf al wegblij
ven. Ja, soms zit er natuurlijk
wel eens een misser tussen."
Hoe dan ook is het een divers
gezelschap dat zondag te be
luisteren valt. Wat te denken
van Halewyn uit Leiden, dat
volgens de eigen beschrijving
'lichte muziek uit duistere tij
den' laat horen. Gekleed in
middeleeuwse kledij spelen de
muzikanten op ouderwetse
muziekinstrumenten 1
draailier, de doedelzak^rov
mels, rinkelbellen en to Dei
Ook uit Leiden komt land h
Voce, dat drankliederen
eeuwen en streken speel1t' 23.
Arjen Land uit Brummdy 02
cheert zichzelf als een '1 025
ker met Finse wortels' d^,^
volksmuziek op een acq New
speelt. Met de 'uitheems
ken zit het sowieso we
Wat de denken van BetfJJ1^
Burgervlotbrug dat Iers^erst
rikaanse, Bretonse, GNews
Belgische en Schotse f1-21"
gehore brengt met tekst^di
'oorlog, liefde en wildtcenti
wen'. Djembéfda v$C Tu
woordigt het Afrikaanse
nent: deze twee Leidenai
len Senegalese ritmes
percussie-instrumenten.*
Traditioneler zijn wat y^S"
treft de Beidehandjes Vjtme
gen, die gespecialiseerd» 23.
Oud-Hollandse en
liedjes van toen'. En he(|QOf
Trio Gestrikt brengt 'eL_Ho
gezelligheid met een onigramr
te, Leidse r'. Het is onvdTotï
lijk: aan muziek op stij£h^
zondag niet te ontkomei
Gouden Pet Festival, zdl UTI
juli, vanaf 12.30 uur,ag93.
binnenstad. j,e da£
Hem v
Jacht