KUNST CULTUUR 'Een gedicht als een scène uit Monty Python' van Otii straalt;? allure u Organist Essl speelt gloedvol als de ondergaande zon Musicai Vaderlijke Postmen nog vol maatschappijkritiek R)t Stunten met Harry Potter VRIJDAG 27 JUNI 2003 =»n Heather Nova. Foto: ANP/Marcel Antonisse Heather Nova naar Nederland Amsterdam - De Amerikaanse zangeres Heather Nova komt naar Nederland. Ze geeft twee akoestische optredens in rela tief kleine zalen. Ze staat woensdag 17 september op het podium in Carré te Amsterdam. Een dag later geeft ze een con cert in de Oosterpoort in Gro ningen. Op het moment werkt Nova aan een nieuwe cd, die na de zomer in de winkels ligt. De Amerikaanse geldt als een graag geziene festivalartiest. In het verleden speelde ze twee keer op Pinkpop en vier keer op Lowlands. ld in regiofinale van Grote Prijs leiden - De Leidse band ld heeft zich geplaatst voor de re giofinale-west van de Grote Prijs van Nederland, de meest prestigieuze popwedstrijd van het land. De jury selecteerde ld uit honderden ingezonden de mo's. De band mag zich op 10 oktober in popcentrum Water front in Rotterdam meten met vijf andere groepen uit de rgeio Leiden, Den Haag en Rotter dam. De winnaar van de regio finale-west gaat naar de lande lijke finale. Eerder dit jaar won ld al twee talentenjachten, De PopPrijs Join (voorheen de Gro te Prijs van de Bollenstreek) en de Mikado Awards in Dor drecht. 'Grease' wijkt toch uit Rotterdam - Het conflict rond de voorstellingen van de musi cal 'Grease' in het Rotterdamse Nieuwe Luxor is opgelost. De show verhuist alsnog naar het Oude Luxor, maar blijft daar langer staan. Omdat producent Joop van den Ende de lopende serie voorstellingen van zijn musical '3 Musketiers' in het Nieuwe Luxor met enkele maanden wilde verlengen, vroeg hij een aantal producen ten met hun voorstellingen te verhuizen. Uiteindelijk hield al leen Hans Teeuwen voet bij stuk en gaat zijn geplande serie in het Rotterdamse theater ge woon door. Ook de producent van de groots opgezette pro ductie van de Amerikaanse mu sical 'Grease' weigerde aanvan kelijk plaats te maken, maar verhuist nu toch naar het Oude Luxor voor de periode van 2 t/m 7 december. Op 20 augus tus is de première in het Am sterdamse Carré. Renee Zellweger als Janis Joplin los angeles - Actrice Renee Zellweger gaat rockzangeres Ja- nis Joplin spelen in de film 'Pie ce of my heart'. De opnamen beginnen in de eerste maanden van 2004, aldus het Amerikaan se filmblad Variety deze week. Janis Joplin overleed in 1970 op 27-jarige leeftijd. Ze kwam net als Zellweger uit Texas. Zellwe ger maakte eerder furore in de films 'Chicago' en 'Bridget Jo nes's Diary". amsterdam/gpd - Er is een prij zenslag losgebroken rond het nieuwste boek over de avontu ren van Harry Potter. Grote winkelketens, onder meer Al- bert Heijn en het Kruidvat, stunten met de Engelse versie van het boek 'Harry Potter and the Order of the Phoenix' van schrijfster J. K. Rowling. Tot verdriet van de erkende boek handel. Bij het Kruidvat kost het boek 18,95 euro, elf euro minder dan de adviesprijs (29,95 euro). Al- bert Heijn vraagt 19,95 euro en duizend airmiles, omgerekend zo'n tien euro. Terwijl de Bruna-winkels, zoals de meeste boekhandels, een prijs hante ren van 21,95 euro. Winkelke tens kunnen met de Engelse versie van Potter stunten omdat de prijs voor buitenlandse boe ken niet gebonden is aan een vaste boekenprijs, zoals voor Nederlandse boeken wel geldt. .if' Frank Koenegracht kan niet zonder humor in zijn poëzie door Rody van der Pols leiden - Een soort 'gekke tijdreis'. Zo noemt dichter Frank Koenegracht het samenstellen van zijn onlangs verschenen ver zamelbundel 'Vroege sneeuw4. Uit meer dan dertig jaar poëzie koos de Leidenaar zijn beste werk. „Het gekke is dat ik me van de betere gedichten nog precies de tijd en plek kan herin neren waarop ze ontstonden." Confronterend was het ook wel om al die oude poëzie weer on der ogen te krijgen, zegt de dichter, gezeten in de tuin van zijn Leidse herenhuis. „Je ziet jezelf daar ineens weer zitten, als jongen van twintig, nog heel erg tastend naar een eigen stijl." Veel poëzie uit die eerste jaren haalde de verzamelbun del dan ook niet. En de gedich ten die wel werden opgeno men, herschreef hij groten deels. „Veel was gewoon nog niet af. Nu wel. Hier sta ik hele maal achter." Vijf-, zesentwintig was Koene- gracht nog maar, toen zijn de buutbundel verscheen. En dat alles dankzij zijn grote idool, de dichter Lucebert. Koenegracht kan zich nog goed herinneren hoe hij in een spontane opwel ling een pakketje gedichten naar het boegbeeld van de Vijf tigers' stuurde. „Vermoedelijk had ik wat gedronken", zegt Koenegracht lachend. „Ik kreeg een leuk, aanmoedigend briefje van hem terug, waarin hij on der andere schreef dat hij het zo leuk vond dat ik medicijnen studeerde. Want zo'n exacte studie werd in die dagen maar weinig artistiek gevonden." Lucebert stuurde de gedichten naar uitgeverij De Bezige Bij, die wel brood zag in de springe rige, stekelige poëzie van de Jazzprijzen voor Metheny, Madna en Sambeat den haag - Pat Metheny, Rob Madna en Perico Sambeat zijn dit jaar de winnaars van de Bird Awards, de prestigieuze jazzprijzen die op het North Sea Jazz (NSJ) Fes tival worden uitgereikt. Dat maakte de NSJ-orga- nisatie, impresariaat Mojo Concerts, gisteren be kend. Jazzgitarist Metheny geldt dit jaar als de 'Artist in Re sidence' van het muziek evenement, maar wordt dus nog meer gelauwerd. Hij krijgt de Bird Award Special Appreciation voor zijn gehele oeuvre. Dit keer is besloten die prijs niet aan één, maar aan twee artiesten te geven. Zo krijgt de Nederlandse pianist/trompettist Rob Madna er ook een. Madna is onlangs overle den. Wegens zijn bijzon dere kwaliteiten eert de festivalorganisatie hem postuum. Autodidact Ma dna geldt als een van de belangrijkste vertegen woordigers van de Neder landse naoorlogse jazzge- neratie. Tijdens NSJ bren gen diverse musici een muzikaal eerbetoon aan hem. Perico Sambeat krijgt de award 'Artist deserving wider recognition'. De Spaanse saxofonist ver dient volgens de jury een grotere bekendheid. Vol gens de kenners gaat er een authentieke geest schuil achter deze impro visator. De prijzen wor den uitgereikt op het North Sea Jazz Festival, dat dit jaar plaatsheeft van 11 tot en met 13 juli in het Nederlands Con grescentrum in Den Haag. Leidse student. „Wel moest ik er snel nog even een heel stel bij maken", herinnert Koene- gracht zich. In 1971 lag het bundeltje in de winkels. Tot grote trots van Koenegracht voorzien van een buikbandje met daarop 'aanbevolen door Lucebert'. Met zijn voorliefde voor de be weging van Vijftig liep Koene gracht in feite uit de pas met de tijdgeest. Toen hij begin jaren zestig dankzij de Ooievaarpoc kets de 'experimentele poëzie' van mensen als Remco Cam- pert, Gerrit Kouwenaar en Lu cebert ontdekte, was deze lite raire 'revolutie' feitelijk alweer overgewaaid. „Tja, ik was al achterhaald toen ik begon", lacht Koenegracht. In Koenegrachts geboorteplaats Rotterdam deed op dat mo ment de volgende literaire ge neratie alweer van zich spre ken. Maar met het pleidooi van mensen als Jules Deelder, C.B. Vaandrager, Hans Verhagen en Hans Sleutelaar voor de 'kale werkelijkheid' in de literatuur kon Koenegracht niet zoveel. „Wat de mensen op straat zei den, interesseerde me niet. Bo vendien had ik een hekel aan Rotterdam. Ik vond het een rotstad en snapte niet wat die mensen daar te zoeken had den." Nee, dan Leiden. Bij zijn aan komst in de Sleutelstad ging er voor Koenegracht een wereld open. „Die rijkdom aan cul tuur. Ik wist niet dat het be stond. In Rotterdam-Zuid had je helemaal niets. Ja, drie rijen flats en een tunnel." Koene gracht werd lid van het Leidsch Studenten Corps, vertrok er na een jaar weer. maar laafde zich toch aan de 'negentiende- eeuwse' romantiek van het stu dentenwereldje. .Alleen al zo'n Frank Koenegracht: „Die dodelijke ernst van veel van die poëzieliefhebbers heb ik nooit goed begrepen." Foto: Taco van der Eb collegezaal in het Kamerlingh Onnes Laboratorium waar Ein stein nog had gestaan. Of dat Academiegebouw. Of zo'n stu deervertrek van een hoogleraar vergelijkende anatomie, hele maal vol met skeletten van pin guïns, slangen, apen." Graag spiegelt Koenegracht zich dan ook aan negentiende- eeuwse student-dichters als Piet Paaltjens en Klikspaan. Net als deze 'ernstige humoristen' mag Koenegracht graag een plaagstootje uitdelen, iets wat hem door de literaire kritiek niet altijd in dank is afgeno men. „Die dodelijke ernst van veel van die poëzieliefhebbers heb ik nooit goed begrepen. Die heilige aanbidding. Ik heb het wel eens tijdens Poetry Interna tional meegemaakt: van die mensen die erbij zitten alsof ze een kerkdienst bijwonen. Die gaan bij wijze van spreken al bijna huilen nog voordat je aan je gedicht begonnen bent." In dat opzicht heeft hij het tij nu mee, constateert Koene gracht: humor in de poëzie is niet langer verdacht. De Leidse dichter zou dan ook niet zonder kunnen. Sommige gedichten ontrollen zich voor zijn geestes oog als een scène uit Monty Py thon. „Je hebt zo'n filmpje van ze: de honderd meter voor mensen zonder richtingsgevoel. Als het startschot klinkt, begin nen alle deelnemers door elkaar te rennen. Dat soort absurde humor komt in mijn poëzie vrij veel voor." 'Vroege sneeuw', Frank Koene gracht, Uitgeverij De Bezige Bij, 25,00 euro. Postmen: „De VS willen overal agent spelen, maar wie stopt hen?" Foto: GPD/PR door Jeroen Veenstra voorburg - De schrik zat er in toen onlangs de nieuwe single 'Long Time' van Postmen ver scheen. Stevig gitaarwerk domi neert het nummer, dus rees de vraag 'Zou Anouk zoveel invloed hebben op haar vriendje Anony mous Mis dat rock zijn producties gaat beheersen?'. Nu het album 'Era' uit is, blijkt het allemaal wel mee te vallen. „We wilden ge woon duidelijk laten horen dat we er weer waren. Het geluid van Postmen op het nieuwe visitekaartje 'Era' grijpt te rug op het vorige werk (debuutal bum 'Documents' uit 1998, opvol ger 'Revival' uit 2001), maar heeft tegelijkertijd grenzen verlegd. Er is meer soul en jazz te horen, naast de altijd al aanwezige reggae. En die eerste 'rocky' single 'Long Ti me' dan? „We wilden gewoon dui delijk laten horen dat we er weer waren", verklaart bandlid G-Boah. „Tijdens live optredens speelden we al vaker rockversies van som mige van onze nummers. Zo vreemd is het dus niet", gaat maatje Mis verder. „Ik heb voor deze plaat ook veel naar System of A Down geluisterd. Naast de mu ziek, sprak hun kritiek op de Ver enigde Staten mij aan. In het nummer 'Free World' bekritiseren wij ook de rol die Amerika speelt. De VS willen overal agent spelen, maar wie stopt hen? Ik ben van mening dat als mensen in de Ara bische wereld hun vrouwen willen behandelen zoals ze doen, ze dat zélf moeten weten." De drie leden van Postmen (Rolla- rocka completeert het van huisuit Rotterdamse trio) schromen niet hun mening te ventileren. „Ik be grijp het standpunt van Raymzter (bekend van de hit 'Kutmarroka- nen', red.) volledig. Hij zegt din gen die niet alleen voor Marokka nen gelden, maar ook voor Suri- namers, Kaapverdiërs en Antillia- nen." il CHE reei Ha lvoc It h( de jft T iste ;gel< im t afge ijk v jsei Voorstelling: 'Give me that spotlij irci en theater recensie Wijnand Zeilstra CEL0 lanj den< PHP® ightfcen musicalgezelschap Ofcs er Muzikale leiding: Martin van der Bri Regie: Birgit van Cleef Choreogrr Aukje Bolle rde Gezien: 26/6, Stadsgehoorzaal, Leln S€ Aldaar nog te zien: 27/6 en 28/6[Jez( 20.Q0uur rte j in 1 :eloi 1- .voel Een stevige stap vooruitL q musicalgezelschap Otis zijn nieuwe productie 'Giv edj that spotlight'. Tot nog tot rejJ de groep namelijk een musicalsamenvattingen inLe showjasje uitgebracht. Da hield men zich weliswaar i verkort, maar toch keuri^®H de oorspronkelijk verha^- s Deze keer wilde men ze\F* verhaallijn bedenken, waa^H nen reeds bestaande mu^ d( nummers als het ware t Aja nieuwe samenhangende text zouden krijgen. Req j->a van bestaand musicalmat< (j|e dus- i Ui Dat is makkelijker gezegd^j gedaan. Of die nieuwe cc^ttj natie van lied en verhaal Bnt perfect past, is wel eens ius uj lijk te zeggen. De verstaan^ heid van de Engelstalige te^encj is soms kwetsbaar, ook al,nse Otis er alles aan om dat m^e e( luidstechniek zo goed moj op te vangen. Lld In het verhaal bevinden wi op de set van een filmmu Dat levert voldoende alibtl C diverse scènes met liedjes fff, brengen. Bovendien zet drie dames in de schijnwe\EN De een krijgt eindelijk dej( 0Q fessionele erkenning van^ 7 beroemde vader, de tvCg j- vindt een nieuwe geliefde yan derde krijgt de kans van ha^ L ven om een echte ster te,re cj enki De grote media-aandacht die de Nederlandstalige Raymzter kreeg, heeft Postmen niet doen besluiten hun Engelstalige teksten te ver vangen door Nederlandse 'lyrics'. Mis: „Wij zijn in het verleden ook in het nieuws geweest, bijvoor beeld toen we gevangenissen en asielzoekerscentra bezochten. Om aandacht te krijgen hoeven we dus niet 'in het Nederlands te rap- pëh. Ik voel me gevangen in deze taal. Met Engelse teksten kun je ook naar het buitenland, en bo vendien ben ik niet echt down met de huidige Nederlandstalige succesvolle rappers. Anonymous Mis doelt met name op Brainpo wer. „Ik ben geen fan van hem. Hij maakt handig gebruik van zijn opleiding communicatie. Want de media omarmen hem. Terwijl hij in feite de makkelijke weg neemt." Mis heeft al enige tijd een innige relatie met de Haagse rockzange res. Tegelijk met de release van 'Era' werd bekend dat het muzika le paar, na Benjahmin vorig jaar, een tweede baby verwacht. Behal ve kritische teksten gaan de num mers ook over het gezinsleven. „Wij hebben inmiddels alle drie een gezin met kinderen", zegt G- Boah. Aan de sleutelbos die voor hem op tafel ligt, zit een. sleutel hanger met fotootjes van zijn kin deren. 'Not A Day" en 'Children's Song' zijn liedjes over familiezaken. „In Children's Song' laten we onze kinderen bijvoorbeeld weten dat we de voorwaarden willen schep pen om hun een goed leven te bieden", zegt Mis. „Zelf hebben we vroeger ook wel narigheid uit gehaald, maar onze ouders steun den ons wel. Ook als we voor lo sers werden uitgemaakt, omdat we alleen maar in de kelder bezig wa ren muziek te maken. Maar we hebben nu eenmaal geen baan van 9 tot 5." Postmen speelt onder meer op 29 augustus op Lowlands. den. Dit verhaalkader functio prima. Aanvankelijk riet g overigens nog niet echtC eg uit. Het podium staat boi Het oogt wel vrolijk, maat lijn valt er nog niet in te^ dekken. Als de filmauditie^cjVO( maal voorbij rijn, komt hest va haal lekker op gang. En da^.st v je alle reserves oprij zetten^^ Otis vervolgens op de plajen n brengt, straalt ronduit P]Qatj0 sionele allure uit. |en e| Het is dan ook goed te mi:n ZQ dat muzikale leiding, ,eDje choreografie en zangbe^^ ding in vakkundige handese cjl geweest. Daar ontkom j^^ aan, als je serieus genome^ wa} worden. Op musicalgebie^ we immers in Nederlanaaj. langzamerhand het nodig c wend. Dat weet Otis ook en je (er> gewoon voortdurend de tie van dit gezelschap orf die verwachtingen van eei^ j- wend publiek te voldoe^^ dan is het leuk om te ria van' ze dat nog waarmaken ookj0rm; Daarbij past bewondering] wee de handige, slimme en c te wijze waarop de enscenjJoe] in elkaar is gezet. Het moy voorstelbaar veel werk ht^'f: gekost om dit grootsci)m spektakel zo soepel te kq en laten verlopen. 'scoac De muziek klopt, het koor, voet ruime kansen en diverse ]]e_ ten grijpen op het juiste ment hun kans. Zonder ren tekort te willen doen,*SI I ten in elk geval de name.J- de drie hoofdrolspeelster®™ noemd worden. j^c Hun stemmen vallen ajSSj tc naam op. Dat geldt voor rcujt Ravensbergen, Mirte Haal^^ en vooral voor Anna van,^^ terhoven die soms heel*ntnr voor de dag komt. Op de eerste plaats sta£ote pj tuurlijk de prestatie van ron hele groep die terecht v* give me that spotlight. ja een ter in -erdste een h muziek recensie Lidy van der Spek Concert Jürgen Essl, orgel. Gehoord: 26/6, Pieterskerk, Leiden. De Duitser Jürgen Essl bespeelt het Van Hagerbeerorgel tijdens een prachtige zonsondergang, te zien door één van de hoge ramen van de Pieterskerk. Zijn programma heeft hij bijkans symmetrisch samengesteld. Als hoekstenen fungeren Praeambu- lum in d en in G van Scheidemann en Lübeck, twee keer een voorspel dus. Als tweede en één na? laatste stuk een Magnificat van Praetorius respectie velijk Weckmann, en in het midden Scheidemanns Toccata in g en een koraal. Als extra een Canzona in d nogmaals van Matthias Weckmann. Een canzo na is eigenlijk een instrumentale be werking van een chanson. Het zjjn lichte, vrij snelle en heel ritmische 'liedjes'. Ook deze Canzona sprankelt van lichte staccatoachtige nootjes, die Es sl registreert met het hoge scherpe fluitje, de sifflet. Zijn spel is fraai ge articuleerd, wars van plakkerigheid. Dat was overigens de hele avond niet aan de orde. Scheidemann, leerling van J.P. Swee- linck, is de man die het niet moet hebben van drukke ingewikkelde fi guren. Met brede, statige akkoorden zet Essl de koraalmelodie uit in een volle frisse registratie. In de eerste va riatie komt de cantus firmus (vaste koraalmelodie) in de baskant in nasale kleuren naar voren, terwijl Essl de melodie in de tweede versie aan de diskant (hoge register) laat oplich ten, waarbij hij in gorgelende klanken een lichte snelle variant er omheen werkt. Weckmann's Magnificat is ongeveer één generatie later geschreven dan dat van Praetorius. Als leerling van Praetorius en Scheidemann is hij door beiden beïnvloed, strengheid doortrokken van liefde. Maar in de middentoonstemming kunnen som mige harmonieën nu eenmaal wat venijniger, dissonanter schuren dan in de gelijkzwevende stemming van het moderne orgel. En dat is duidelijk te horen in de derde versie van het Magnificat waarin de bekende ko raalmelodie even heftig aan knarsen onderhevig is. Opvallend in Jacob Praetorius' Magnificat is de variant op drie kla vieren met een dubbele sopraanpartij 'im Schnarrwerk' (met tongwerk). Er wordt weer volgens het verwach tingspatroon lekker voortgeborduurd op kleine thema's in hele en halve echootjes of in subtiele veranderin gen daarop; net iets verhoogd of ver laagd. Jürgen Essl speelt de herhalin gen een beetje pesterig, zo van: jij doet dit? ik lekker ook, maar net iets leuker. En onder al dat nasale, aange name getreiter sust hij de boel met een lang aangehouden grondto{|fg| Tot slot, in Vincent Lübeck's Pr. bulum in G begint Essl met eenlT N looflijk stevige en barse voetoefi als een boos kind op orgelles. - grondwerk uitwaaiert in een :uw ee spectrum van klank en kleur, jsserei komt er weer iets nieuws om d#l Min waaien, een kleine frase in hellPmen' stratie met een beetje fugatis4e Grc genspel. Of sprankelende meelt prog migheid als een bruisende w^rgrin waaruit toch steeds weer een (Bene lijk kort melodietje spat. Essl van di sterk; gloedvol en transparant j111 en ondergaande zon. lustin levera p es en 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14