KUNST CULTUUR Yes met Wakeman niet erg opgefrist Botero zien is hem onthouden Laatste eer voor Pola's Farce Majeure Frank Sinatra is soms wel een beetje Brits Harmonie bij MadrigaalkooiJ,® Craig David naar Nederland Sean Paul op Two 77 Splash Harry Potter best verkochte boek Bacterie redt Italiaanse fresco's Festival Boulevard vooral spannend 'Bedrieger' in Paleis op de Dam Het Holland Festival kliit uit het dal N Craig David. Foto: AP Rotterdam - Craig David, die op het moment met popvete raan Sting een hit heeft met 'Ri se Fall", speelt op vrijdag 21 november in de Heineken Mu sic Hall in Amsterdam. De Brit was met zijn debuutalbum 'Bom to do it' zeer succesvol met meer dan 7 miljoen ver kochte cd's wereldwijd. Zijn tweede cd, 'Slicker than your Average', doet het ook prima. De kaartverkoop begint zater- dag. Amsterdam - Nieuwe dance- hall-held Sean Paul is een van de publiekstrekkers voor het komende 'Two 77 Splash', het jaarlijkse reggaefestival dat op zondag 6 juli plaatsvindt in zo wel de Heineken Music Hall als de aangrenzende Pepsi Stage in Amsterdam. Andere smaakma kers op het festival zijn Bunny Wailer, Junior Kelly, Israel Vi bration en Burning Spear. Te genover voornoemde podium- attracties in de HMH staan van af 13.00 uur in de Pepsi Stage o.a. Abijah, LMS, Patrice, Tony Rebel, Queen Africa en diverse dj's. Bezoekertjes met een leng te tot 1 meter tien hebben ove rigens gratis toegang. den haag - Harry Potter and the Order of the Phoenix'het vijfde avontuur van schrijfster J.K. Rowling, is nog geen week na de start van de spectaculaire verkoop het best verkochte boek in Nederland. Het boek, waarvan in ons land 100.000 exemplaren waren verspreid onder de detaillisten, belandt van niets op 1 in de Bestseller 60, de CPNB-lijst met verkoop gegevens van meer dan 300 boekwinkels. Een prestatie die nog niet eerder met een Engels talig boek is neergezet. rome - Italiaanse kunstrestau rateurs die proberen een van 's werelds grootste series middel eeuwse fresco's te redden, wor den daarbij geholpen door een gekweekte hongerige bacterie. Een lijmsoort die was gebruikt bij een eerdere, klungelige res tauratiepoging, vertroebelde een van de schilderingen uit de veertiende en vijftiende eeuw van de Camposanto, de be graafplaats in Pisa. Weten schappers lieten er een bacterie op los, de zogeheten pseudom- onas stutzeri. Het resultaat was spectaculair. De bacterie had binnen tien uur 80 procent van de lijm weggewerkt en de kleu rige uitdossing van de engelen en de heilige Efisius tevoor schijn gehaald. den bosch - Theaterfestival Boulevard in Den Bosch moet vooral spannend zijn voor het publiek. Dat zei festivaldirec teur G. Overdam gisteren bij de presentatie van de festivalpro grammering. Tijdens de negen tiende editie van Boulevard zijn 85 muziek- en theatergroepen te zien die in totaal 340 keer op treden. Tijdens het festival gaan 35 voorstellingen in première. Van Overdam wil vooral in ar tistieke zin meer. „Het belang rijkste streven is om de onvoor spelbaarheid en de interactie met het publiek de komende ja ren aan te wakkeren, met be houd van het laagdrempelige karakter van het festival", aldus Overdam. Theaterfestival Bou levard wordt dit jaar gehouden van 8 tot en met 17 augustus. Amsterdam - Prinses Margriet heeft gisteren in het Koninklijk Paleis op de Dam de tentoon stelling 'Een bedrieger in het Paleis' geopend. Met deze 'be drieger' wordt Jacob de Wit (1695-1754) bedoeld, de kun stenaar die al tijdens zijn leven grote roem verwierf met be drieglijk echte beeldhouwwer ken in olieverf in plaats van steen. In de volksmond zijn ze in de loop van de tijd 'Witjes' gaan heten. De expositie duurt tot en met eind augustus en is dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur. muziek recensie Louis Du Moulin Concert Yes in het kader van 'Full Cirde Tour' Met Jon Anderson (zang. harp, tamboerijn), Chris Squire (bas), Alan White (drums). Steve Howe (gitaar), Rick Wakeman (toetsen). Gezien: 24/6, Ahoy', Rotterdam. Moeder oogt nog even fraai als vroeger, maar ze moet er wel al lerlei cosmetische trucs voor uithalen. Yes is na 35 roerige ja ren onverminderd in beweging, zij het dat de manoeuvres van het Britse symforockinstituut toch wel steeds geforceerder overkomen. Met name het van oudsher sterkste wapen, de in dringende ijle stem van front man Jon Anderson, maakte gis teravond bij de hernieuwde kennismaking in Ahoy' een on gekend fragiele indruk. De "Yes Story' laat zich lezen als enerzijds een unieke reality popsoap (vanwege de menings verschillen en personeelswisse- theater recensie Willem Hoogendoorn Voorstelling: openingsavond met Farce Majeure, Scott Capurro, Lisa Lampanelli, Harry Glotzbach e.a. Gezien: 25/6, Koninklijke Schouwburg, Den Haag Nog te zien aldaar t/m 28/6, De pet van Alexander Pola hangt tijdens het optreden van Farce Majeure prominent op het toneel, alsof de voormalige eigenaar er toch nog een beetje is. Met een applausje brachten Henk van der Horst, Jan Fille- kers, Fred Benavente en Ted de Braak aan het begin van hun lingen) en anderzijds als het verhaal van een onverwoestba re muziekmachine. Stond twee jaar geleden een nieuw hoofd stuk in het teken van het grote gebaar in de vorm van de sa menwerking met een heus symfonie-orkest, het lokmiddel van de lopende 'Full Circle Tour' is toen vooral de rentree van toetsenist Rick Wakeman. Met hem, die overigens al een paar keer eerder herintrad, op nieuw in de gelederen kan Yes zich weer afficheren als zijnde in de meest succesvolle bezet ting uit de beginjaren zeventig. Gelukkig heeft deze verloren zoon, die sinds zijn eerste ver trek in 1974 tientallen eigen al bums uitbracht, genoegen ge nomen met een evenredig aan deel in het huidige podiumpak ket. Vanzelfsprekend zijn voor hem enige soli weggelegd, maar Rick Wakeman 'tript' zeker niet meer 'ego' dan Jon Anderson (ook als harpist) of snarenvir- tuoos Steve Howe, die in zijn eentje de pauze mag inluiden met de platmaker 'The Qap'. De diplomatieke verdeling van de 'etalageruimte' draagt er wellicht toe bij dat deze zoveel ste uitgave van Yes niet meer overtuigt als een (h)echte groep. Hier staan vijf vakkundi ge muzikanten keurig hun best te doen, beslist met succes, maar het blijft toch een vrij koele, strak geprogrammeerde vertoning die geen illusies op roept over veel onderlinge saamhorigheid. Dat de heren dondersgoed be seffen voor wie ze het doen mag blijken uit de veilige reper toirekeuze: voornamelijk trou we veertigplussers, dus dan bij voorbeeld ook maar de meest hapklare finale met 'I've Seen All Good People' en 'Round about'. Verder geen extra's, on danks de heftige roep om meer van de ongeveer 8000 losgebar sten fans. Jammer, maar niet getreurd want Yes komt straks wel weer terug met ander stunt werk. Gedacht wordt aan een gezamenlijke tournee volgend jaar met The Dead, voorheen Grateful Dead. De indringende, ijle stem van frontman Jon Anderson maakte tijdens het concert in Ahoy' een ongekend fragiele indruk. reünie-voorstelling in Den Haag een kleine hommage aan de in 1992 overleden Pola. Dat ze hem missen, zoals ze zeggen lijdt geen twijfel. Vrijwel alle teksten van het cabaretekse vijf tal, ooit een zeer succesvolle tv- act, werden door Pola geschre ven. Allicht dat ze er daarom van af hebben gezien bij deze eenmalige terugkeer op de Big Night of Comedy in de Haagse schouwburg iets nieuws te doen. Er zijn aan het begin een paar verse grappen over het ko ninklijk huis, maar verder be perken de vier zestigers zich er toe een lange aaneenschakeling van oude tv-opnamen die op een groot doek worden ver toond aan elkaar te praten. Weet je nog wel, oudje? Toen wij populair waren, toen Van Agt er nog was, de oliecrisis, Kiele Kiele Koeweit... En telkens is er 'Het is uit het leven gegre pen', het lijflied van het kwintet dat moeizaam gezongen wordt. De heren houden zich kortom strikt aan hun woord: dit optre den is een eenmalige reünie en zeker geen start van een nieuwe carrière. Het publiek, opvallend op leeftijd vergeleken met wat er in de andere vier zalen van de drukke Koninklijke Schouw burg is te vinden, vindt het evengoed prachtig en bewijst Farce Majeure met een staande ovatie de laatste eer. De grote zaal zit vol en dat geldt voor de meeste (kleinere) ruimtes van de schouwburg op de ope ningsavond van het stand up- festijn waar Farce Majeure ver dwaald is geraakt. Het Paradijs op de zolder is Danger Zone gedoopt, maar het is niet nodig bevreesd te zijn voor de grappen van spreek- stalmeester Rich Vos en Carie Karavas, een 'pedante New Yorkse furie' zoals ze is aange kondigd. Een paar onschuldige beledigingen, ingestudeerde poses en al dan niet grove grap pen en het is alweer tijd om aan de dwaal te gaan door de schouwburg naar de zaal waar het jonge Nederlandse talent staat, de enige ruimte waar uit bundig wordt gelachen. Bij Harry Glotzbach en Vincent Geers is dat geen probleem. Beiden maken de reputatie die ze zich hebben verworven in het kroegcircuit waar. Opval lend trouwens dat al die stand- uppers voortdurend over zich zelf praten. Glotzbach kan dat zeer innemend als hij over zijn Lingo-verslaving vertelt en zich erover beklaagt dat hij vanwege de vogelpest de Donald Duck drie maanden niet heeft ont vangen. Een praatje maken met het publiek gaat hem minder goed af; het zal niet lang duren voordat hij zich tot het cabaret bekeert. Vincent Geers is meer de stand-upper van de korte, al dan niet geslaagde en snelle grap; hij werkt weinig uit, maar heeft beslist charme. Expositie schilderijen en beeldhouwwerken in het Haags Gemeentemuseum den haag/anp - Botero zien is hem onthouden. Zijn voloptueu- ze figuren zijn dan ook wereld wijd bekend. Tot 28 september zijn ongeveer honderd meestal recente schilderijen en een aan tal beeldhouwwerken van hem te zien in het Gemeentemuseum Den Haag. De Colombiaan Fernando Bo tero is voor de expositie uit zijn woonplaats Parijs overgeko men. „Ze zeggen van mij: hij schildert dikke mensen, maar dat is niet zo, ik verheerlijk het volume. Ik probeeer het plas tisch en sensueel te laten zijn, dat geeft plezier. Neem het 'Joodse bruidje' van Rem brandt, dat zou je willen op eten." Botero wordt verweten dat hij gemakzuchtig is, dat zijn for mule te gemakkelijk is. „Een goede schilder heeft zijn eigen stijl, die altijd is te herkennen. Je moet al aan een stuk fruit kunnen zien dat die door hém is geschilderd", pareert hij. „Een goed kunstenaar spreekt klare taal. Daarom is hij bij voorbeeld ook gek op Giaco- metti, die met zijn magere figu ren een pure tegenpool van hem is. „Die is ook heel uitge sproken." Botero schildert meestal heel grote doeken „want dat loont tenminste de moeite". Hij is verrukt hoe die uitkomen in het Gemeentemuseum in Den Haag, dat door Berlage werd ontworpen. „Dit gebouw! Die zalen! Het licht! Vooral het licht dat door de daken komt, dat is het meest zuivere licht. Zo heb ik het in mijn atelier in Parijs ook. Mijn doeken komen hier precies uit zoals ik ze heb be doeld, de kleuren zijn exact zo als ik ze heb willen laten zijn." In zijn studio in Parijs laat hij mensen en dingen die hij op straat of elders heeft gezien en indruk op hem hebben ge maakt, op zich inwerken. Hij transformeert ze in zijn hoofd tot de figuren die uiteindelijk op zijn doeken belanden. „Maar op straat kijk ik verder om me heen en zie ik alles als een ander, hoor!", vertelt de in middels 70-jarige oud-stieren- vechter. In Nederland heeft hij te weinig tijd nu om inspiratie op te doen. „Maar de Hollandse meesters inspireren altijd." Hij is geboren in Medellin, waar nauwelijks iets aan kunst te vin den was. Het gezin was arm. De ouders van Fernando vonden dat hun spruit maar stieren vechter moest worden, daar was tenminste brood mee te verdienen. De jonge Colombi- theater recensie Hans Visser Voorstelling: 'The Rat Pack. Live from Las Vegas'met Stephen Triffitt, George Daniel Long en Michael Nielson. Gezien: 24/6, Carré. Amsterdam. Nog te zien aldaar: t/m 29/6 (za en zo, ook matinee) Eigenlijk is het best een aardige show. Maar 'The Rat Pack, Live from Las Vegas' is alles bij el kaar toch net niet het soort show dat Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis jr., zo'n veertig jaar geleden vaak gaven in The Sands, Sinatra's eigen casino in Las Vegas. De hoofdrolspelers lijken uiter lijk behoorlijk veel op de drie heren die ze tot leven moeten wekken. Zeker Stephen Triffitt is met zijn verschijning, de macho houding en zijn gebaren en motoriek, sprekend de Sina tra van die dagen. En als zanger komt hij verrassend ver. George Daniel Long blijkt als Sammy Davis jr. ook nog leuk te kun nen tappen en dansen. En Mi chael Nielson staat in de rol van Dean Martin, right from the bar', leuk wiebelend op de be nen. Misschien een beetje over dreven waardoor hij ongewild iets komisch krijgt, wat wel zo aangenaam in een voorstelling waarin alles authentiek moet lijken. Want in die neiging tot echtheid schuilt ook het gevaar van het 'dood kopiëren'. De drie vaardig imiterende Brit ten raken niet echt aan de kem van datgene wat Sinatra, Martin en Davis zo boeiend maakte. Want het echte trio, dat op het podium een beetje de beest uit hing, liet en passant wel dege lijk zien waarom dit werelds sterren waren. Een Sammy Da- vis jr. was uniek in de wijze waarop hij in 'Mr. Bojangles' een sfeer van magie creëerde. Het grote geheim van de magie rond 'The Rat Pack' was boven dien dat de heren onderling echte vrienden waren, ze voel den elkaar aan en deelden ooit zelfs eikaars vriendinnen voor één nacht, als waren het auto's. Er broeide iets, iets dat niet valt na te spelen. Daar komt bij dat de vijftien- koppige big band in de vaak originele arrangementen een wat gezapige indruk maakt. Niettemin staat de show garant voor. een paar uur lekker zo meravond amusement. Ook de toevoeging van drie dansende zangeressen, die een Bob Fos- se-achtige entree maken, zor gen voor een niet authentieke, maar wel aardig extra element. 'eec uro irler loon V( ebt egel AMSTERDAM/GPD - Het Hokf^j Festival (HF), dat zondagP digt, verwacht dit jaar in tèf 45.000 bezoekers. Dat is[ hoogste aantal van de laats! - Zv ren en zeker na de wegens l hee sidieperikelen uitgeklede dspor van vorig jaar. Het HF liet af in ren weten dat hiermee neno noeg het maximum ajg oly kaarten is bereikt dat hetlmet verkopen. Opvallend was cfcss w dit jaar weer lange rijen b|der r kassa stonden en dat er Sng v; wachtlijsten waren voor ieidin] taal 26 uitverkochte voorst jrnpi: gen. |ene. „Na het jarenlange gevechflit ja extra subsidie is bewezen <fc proi met een beetje meer sub van Rijk en gemeente h< 'q|(4 veel meer kunt doen", al du tistiek leider Ivo van Hove{%yj| en gemeente Amsterdam f men in februari 2002 fr - Ale 750.000 euro extra over de Be Ro waarmee het totale subsidji naa drag voor 2003 en 2004 na* posi miljoen euro steeg. Het Hlekorr schikte dit jaar over een tde sli budget van 4,2 miljoen larau waarvan 3,6 miljoen eurdgeva de programmering werdjrrent steed. Het aantal verke, de 1 kaarten zorgde voor inkoifnent van in totaal 600.000 eur(stanci gen 180.000 euro in 200fcniet voorlaatste volwaardige leteke van het festival. innin Het bezoekersaantal varjaar. Amsterdam Roots Festival sinds een paar jaar muffig programma van wereldmi onder de paraplu van h^Olli valt en ook zondag eii wordt dit jaar niet meer ©al - teld bij het totale aantal Hl-Koer zoekers. Alleen al afgeloptfecorc terdag trok het gratis tiicht Open Air in het Oosteftn kw 55.000 bezoekers, 15.000 jendaJ dan in 2002. 1 pogir Volgend jaar zal het Hdeebh Festival onder meer voorstwijdei gen brengen met de werë Bruir roemde filmactrice Isjelfde Huttert, en een multi-dijKoén naire productie over het Mderde telingenvraagstuk van PeteZe is i Iers. op de >en in Fernando Botero: „Ik verheerlijk het volume. Ik probeer het plastisch en sensueel te laten zijn, dat geeft plezier. Foto: WFA/Frank van Rossum aan bleek echter geen groot ta lent in de door velen als zeer wreed beschouwde sport. Hij hield ermee op en nam een te- kencurus bij een school in de omgeving. Hij ging naar de aca demie in de hoofdstad en won een tweede prijs bij een teken wedstrijd. De eerste was trou wens niet haalbaar, want die was altijd bestemd voor de dochter van de president. Van het geld ging hij een we reldreis maken en slokte hij overal ter wereld kunst op. Die reis en zijn voorliefde voor de koloniale barok van zijn eigen continent hebben geleid tot de eigen stijl die hij in 1957 begon te vinden, aldus John Sillevis, conservator van het Gemeente museum. Inmiddels heeft Bote ro ongeveer 1500 schilderwer ken op zijn naam gebracht. „Ik heb ook al tientallen jaren elke dag gewerkt", vertelt hij. Volgens Sillevis is het voor Bo tero niet helemaal pluis in ei gen land. „Hij is al eens bijna ontvoerd enzo". De kunstenaar heeft ook maatschappijkritische doeken geschilderd, zoals 'Zon der titel' waarop twee agenten met knuppels een man het hoofd kapotslaan (1978) en 'Bloedbad in Colombia' (2000). „Ik ben niet alleen maar een toeschouwer. Het is je plicht niet onverschillig te zijn." muziek recensie Lidy van der Spek Concert Madrigaalkoor van het Studenten Muziekgezelschap Sempre Crescendo o.l.v. Anneke Veenhoff Gehoord: 25/6, Lokhorstkerk, Leiden. Dat studenten in deze tijd van studiedruk nog ruimte vinden om met elkaar te musiceren is bij voorbaat al een applausje waard. Het Madrigaalkoor van Sempre Crescendo, onder voor treffelijke leiding van Anneke Veenhoff, verdiende in toene mende mate dat applaus gister avond in de Lokhorstkerk. In het studentenkoor zijn de heren duidelijk in de minder heid, wat vooral in de eerste lie deren problemen geeft. In de 7 Canzonetten van de 16de-eeu- wer Anerio laten de dames zich van hun allerfelste en soms zelfs schelste kant horen. Het heeft wel wat, zo'n scherp randje, maar in samenspel met de drie tenoren en twee bassen klinkt het af en toe wel een beetje té dol. En omdat deze liederen een vrij eenduidig ka rakter hebben blijft dit tot in het zevende vers knagen. Ook in Monteverdi's 'Lasciate mi morire' is het klankvolume te groot, te hel, te weinig drama tisch en subtiel; een zeer vitaal sterfgeval! Maar Schuberts 'Standchen' brengt uitkomst en ommekeer; met de pittige solist Baukje Zit man, die lekker scherp articu leert, in grappige sensuele uit haaltjes 'Leise, leise' op de ka merdeur van de geliefde klopt. Met elke zin sleept zij de vrou wen mee, die even spits en flir tend meezingen. Er ontstaat een fraaie wisselwerking tussen het licht staccatoachtige piano spel van Anneke Veenhoff en de luchtige woordjes van het lied. Stoer en voluit wordt er gezon gen in 'An die Sonne' dat Veen hoff even krachtig introduceert op de piano. Poulencs zonnige volksliedjes in voor zijn doen stralende, harmonische meerstemmig heid stelen de show. De pittige refreintjes, lichte echo-effecten, canonische passages dansen om je oren. In 'Tisserands' (we vers) hoor je het ketsen en licht - Kam stampen van de schietspfiet nil grappig verbeeld door het[wedst la-la gezang. Met drie sjDeee rende songs uit 'Porgy&g-hoc Bess' neemt het Madrigaiaugus afscheid. Hoekige synq de an verrassende ritmes, lich het pi luchtig gezongen, geven Homer wenste swingende effect thuis praan Sofija Cipusev l|uis en haar lied met zwoele buigQoetin en Amerikaanse 'slang', "laat op necessarily so" leent ziclhieuwi voortreffelijk voor. een de Ook het instrumentale geück Bo heeft hoog, spectaculair nok die Niet dat de gezusters de»tinge. Boukje (cello) en Femke |t op 22 heel fijnzinnig en delicaafnma. I len, maar meer omdat ziickBo den onbevangen een gew toon produceren in Mei sohns Eerste Trio in d. veel durf en flair banen z (met in de hogere region^WCI niet altijd zuivere viool kleurrijke weg door de vit Andri gespeelde pianopartij vailtraine per Jansen. Wat kan hij jterpolc dig spelen, zelfs zonder B. Hij tuur, uit het blote hoofdlrkzaan mer dat ook hij te wein)e Dolf neemt voor verfijning en Bs Zani king. ïedekla Jt bij ee R Rnh!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16