De cultstatus van Rosa
MEDIA
Wie zijn toch die jongens van
Vier dertigers en de liefde
BC-politieserie Mercey Beat bij VARA
Nieuw blad, nu écht
over het echte leven
jnny Stoel
;»st op 12 juli
"or het laatst
Goede tijden slechte tijden-fans omarmen Elly de Graaf
HOC 648
zaterdag 21 juni 2o03
Mischa de Bruijn
iIrsum - De pagina's glim-
er staan foto's van mooie
ien en cursussen in Tosca-
maar het is géén glossy,
y, dat doet denken aan ar-
n over Florence in twee
i, of helemaal ontspannen
n een uurtje.
de lezeressen van het
ve blad Joie de Vivre ne-
volgens de makers écht de
m te genieten van het le-
En doen dat ook nog het
met hun gezin. Ze zijn
n de 29 en 55 jaar, hoog
|eid en hebben een goed
nen.
blad van Credits Media in
terdam - uitgever van on-
heer Blvd. - ügt deze week
in een oplage van honderddui
zend in de kiosken. Een perfec
te timing, meent creatief direc
teur Onno Aerden. Het tijd
schrift komt ter wereld in eco
nomisch barre tijden, waarin
men troost zoekt bij de warme
geborgenheid van het gezin.
Toevallig: financieel haalbaar
en het gezinsleven, dat zijn ook
de codewoorden van Joie de Vi
vre.
„De uitbundige luxe en het
drukke bestaan van de jaren
negentig zijn geweest. Deze tijd
vraagt om herbezinning", zegt
Aerden. „De economie maakt
korte metten met de uitbundige
levensstijl van die tijd. Mensen
herontdekken thuis, het gezins
leven."
Een voorbeeld: reizen maken,
dat willen vrouwen met een ge
zin ook wel. Maar met de kin
deren acht uur in het vliegtuig,
dat is geen doen, redeneert Joie
de Vivre. Dus zijn alle reizen in
het blad hooguit drie uur vlie
gen weg. En dat moeder en va
der er wel eens met z'n tweeën
tussenuit willen, daar is ook
aan gedacht. Daarvoor is de ru
briek 'Even weg': een uitstapje
in eigen land. Aerden: „Het
moet niet te duur zijn, niet te
ver en kindvriendelijk. Een
haalbare kaart."
Verder zijn in het blad te vin
den: kooktips (hoe maak je een
auberginetaartje), shop-advie
zen (een gietijzeren pan van
ontwerper Timo Sarpaneva) en
een column van psychologe Ri
ta Kohnstamm (vakantiestress).
Het is het Fingerspitzengefühl
dat Aerden ertoe heeft gebracht
met het blad te komen. Hij
hoopt dat Joie de Vivre het ide
ale vervolg wordt voor lezeres
sen van 'lifestyle-magazine'
Blvd., zodra deze de dertig na
deren.
y Stoel
isum/mediaredactie -
,||V Stoel presenteert op za-
i 12 juli haar laatste Acht
[umaal. De presentatrice,
|n dag later 58 jaar wordt,
pa achttien jaar bij het
bumaal met pensioen.
ny Stoel is sinds drie jaar
brwoman' van het bulle-
ren acht uur, dat zij beurte-
Ie| presenteert met Philip
s$. In juli 2000 volgde zij
g^ijkstra op, die naar de
kijvertrok.
985 tot 1988 was zij
•rvangend chef van de
iandredactie van het
tal. Sinds 1988 is ze bij de
ieuwsrubriek presenta-
eindredacteur.
Stoel wordt opgevolgd
icha de Boer.
Realitytrend slaat over naar radio en internet
Hilversum - Multimediaal en
real-life; de realitytrend slaat
over naar radio en internet. In
het project Lovecontrol.nl zoe
ken vier hoofdpersonen ant
woord op de vraag: Is een ul
tieme liefdesrelatie nog wel
van deze tijd?
Uitgerust met een mobiele te
lefoon met microfoontje wor
den de hoofdpersonen Mat-
thijs, Gina, Meindert en Erica
gevolgd als ze de hoofdvraag
voorleggen aan onder anderen
familie, vrienden en (ex)gelief
den. Tijdens de conversaties
stellen de vier dertigers per
soonlijke thema's aan de orde
als hun al of niet te hoogge
spannen verwachtingen, het
dilemma van de keuze tussen
het eigen geluk en de gebor
genheid van een langdurige re
latie en de mogelijkheid geluk
te plannen. Kortom: bestaat er
zoiets als Lovecontrol?
Lovecontrol.nl is zaterdag
avond eenmalig op de radio
(747 AM) te volgen, daarna
gaat het project verder op in
ternet. In de radio-uitzending
wordt twee uur lang gescha
keld tussen de vier hoofdper
sonen onder regie van initia
tiefnemers Nathalie Faber en
Carolien Euser, de gebruiker
van internet kan vanaf dat mo
ment zelf kiezen welke per
soon ze willen volgen.
„We hebben gekozen voor vier
mensen die ieder op hun eigen
manier bezig zijn met dilem
ma's in de liefde", vertelt Fa
ber. „Ze zijn single, co-ouder
of hebben een samengesteld
gezin. Gina bijvoorbeeld heeft
zes kinderen, van zichzelf en
via haar nieuwe partner. Zij
worstelt duidelijk met de vraag
hoe zij in dat drukke gezin een
plekje voor zichzelf kan ver
overen. De hoofdpersonen
hebben met elkaar gemeen dat
ze een sociaal netwerk hebben
dat interessant is om nader
kennis mee te maken."
'Lovecontrollers' Faber en Eu
ser schakelen bij de radio-uit
zending 'oorgetuigen' in, die
de hoofdpersonen continu
volgen. Faber: „Zij geven ook
commentaar op de beslomme
ringen van de vier, omdat zij
precies weten wat de betref
fende persoon meemaakt en
de context kennen waarin een
bepaald gesprek plaatsvindt."
Erica uit Muiden, Matthijs en
Meindert uit Amsterdam en
Gina uit Noord-Limburg zijn
allerminst de Sex and the city
types van wie Faber van te vo
ren had gedacht dat ze zich
massaal zouden aanmelden.
„Dat juist dat soort types heel
moeilijk te bewegen was, vond
ik zó typisch. Net als het feit
dat meer mannen dan vrou
wen bereid waren mee te
doen. Vrouwen zijn duidelijk
banger om de controle over de
eigen situatie te verliezen."
Een klein 'scenariootje komt
eraan te pas om alles in goede
banen te leiden, zegt Faber.
„Welke gesprekken wanneer
worden afgetapt, welke ont
moetingen plaatsvinden, alles
gaat in nauw overleg met de
hoofdpersonen." Of het nu
gaat om een romantisch eten
tje met een nieuwe vlam, een
flinke discussie met vrienden
in de kroeg of een toevallige
ontboezeming in de kappers
stoel. Voordeel daarbij is, zegt
Faber, de grote mate van ano
nimiteit. Het multimediale
reality-project, dat Faber liever
omschrijft als 'voyeurisme met
de oren' is vanaf zaterdag zes
weken lang te volgen via inter
net. In augustus ligt Lovecon
trol even stil, daarna gaat het
project online door.
Berrit de Lange
Lovecontrol.nl, vandaag, 22.00
uur op 747AM.
www. lovecontrol. nl
j
d0sum/mediaredactie - De
l0 begint dinsdag (21.00
3rd ederland 3) met de nieu-
ou icesvolle BBC-politieserie
ii Beat. In een door man
collega's gedomineerde
ing moet superintendent
Blake (gespeeld door
Gwynne) voortdurend
bewijzen.
;t de zorgen die ze op
;erk heeft, is haar privé-
ler ook niet eenvoudiger
daLvorden. Een gezin met
eeriinderen én een man die
Is is, eisen ook zo de no-
jganisatorische (en enro
ll vaardigheden.
Susan's rechterhand op het
werk, inspecteur Jim Oulton,
kampt met vergelijkbare pro
blemen. In z'n werk wordt hij,
als zeer ervaren politieman die
goed functioneert onder moei
lijke omstandigheden, erg ge
respecteerd. Thuis heeft hij het
echter een stuk moeilijker om
de dagelijkse gang van zaken
onder controle te houden en de
financiële eindjes aan elkaar te
knopen. In de eerste aflevering,
Deep End, krijgt Susans team te
maken met de ontvoering van
een negenjarige jongen.
Ter voorbereiding op haar rol
in Mersey Beat trok Haydn
Gwynne een tijdlang op met
een aantal agenten cüe werken
voor een korps zoals dat in de
serie wordt geportretteerd.
Gwynne: „Daardoor besefte ik
dat het enige wat ik wist over de
politie en het politiewerk geba
seerd was op dingen die je op tv
ziet. Het was dus erg leerzaam
om op te trekken met agenten
en inspecteurs." De interactie
tussen de agenten en de ont
wikkelingen in hun privé-levens
zijn in Mersey Beat minstens zo
belangrijk als de (misdaad)za-
ken die tot een goed einde
moeten worden gebracht.
Gwynne: „Mijn ervaring was
dat voor agenten, juist door de
ernstige zaken waarmee ze ge
confronteerd worden, een goe
de onderlinge band waarbij ook
goed gelachen kan worden, erg
belangrijk is.'Uitvoerend pro
ducent Mal Young benadrukt
dat Mersey Beat aandacht be
steedt aan het leven van de
agenten en dat leven reikt ver
der dan enkel de uren waarin ze
geüniformeerd zijn. „Daardoor
kunnen kijkers zich ook goed in
de verschillende karakters her
kennen. De agenten in 'Mersey
Beat' zijn gewone mensen, net
als wij."
Elly de Graaf: „Zelfs mijn vader moppert wel eens dat ik meer van me af moet bijten..." Foto: GPD
Haast ongemerkt is ze een cultfi-
guur geworden in Goede tijden,
slechte tijden. Rosa Gonzalez, de
onderdanige huishoudster van
'bad gu/ Ludo Sanders, wordt al
3 jaar gespeeld door Elly de
Graaf. „Ze noemen me ook wel
eens een doos. Daar lach ik al
leen maar om."
door Jacques Hendriks
Hilversum - 'Rosa Rules!' 'Rosa
is zoooooo coool!' 'Zonder Rosa
zou Ludo allang zelfmoord
hebben gepleegd'. 'Rosa moet
meer respect krijgen'. Elly de
Graaf (48) kan smakelijk lachen
om de hartstochtelijke kreten
van GTST-fans op internet.
„Rosa Rules? Ik wist maar am
per wat het betekende toen col
lega's mij erop wezen."
Sinds 3 jaar speelt D Graaf - al
tijd in dezelfde jurk - de rol van
Rosa, de huishoudster van de
welgestelde crimineel Ludo
Sanders (Erik de Vogel). Een
kleine rol, maar wel een die re
acties oproept. „Sommigen
zien Rosa als een echt moeder
figuur, maar ze noemen me ook
wel eens een doos. Daar lach ik
alleen maar om."
Sinds kort staat er op de officië
le website van GTST ook een
uitgebreid interview met De
Graaf. Fans vragen om signeer-
foto's en haar superfan, een
meisje van 12 uit Almere, zou
zo graag willen dat 'Rosa' een
keertje bij haar op visite komt.
„Ik hoor er nu toch echt een
beetje bij", zegt ze met lichte
trots.
Acteren was niet nieuw voor
haar. Inmiddels is ze al 23 jaar
trouw aan haar amateur-to
neelvereniging. Bij die groep
speelde ze al grote en kleine
rollen, voornamelijk in wat seri
euzere toneelstukken.Als er
een keer een soort van Sound-
mixshow komt voor tv-acteurs,
dan doe ik mee", had ze altijd
al gezegd. Een jaar of vier, vijf
geleden deed de AVRO een op
roep voor de Nationale Soap
wedstrijd. „Er waren zo'n 5000
aanmeldingen, waaruit uitein
delijk 64 mensen geselecteerd
werden. Daar zat ik ook bij.
Verder ben ik niet gekomen.
Heel jammer. Niet dat ik nou
per se wilde winnen, maar ge
woon omdat ik het vreselijk
leuk vond om te doen."
Ze had de smaak te pakken. En
nadat ze zich bij een aantal cas
tingbureaus had aangemeld,
volgde al snel een telefoontje
van Bureau Harry Klooster, de
'hofleverancier' van Goede Tij
den. Een screentest was niet
nodig, Elly kroop in de huid van
Rosa Gonzalez. En terwijl ande
re edelfiguranten kwamen en
weer gingen, bleef Rosa.
Ze lijken wel een beetje op el
kaar, vindt Elly. „Dat zorgzame
van Rosa heb ik wel in me.
Maar ik ben niet bepaald een
huishoudelijk type. Bovendien
zou ik me nooit zo laten behan
delen als Rosa, die regelmatig
door meneer Sanders afge
snauwd wordt. Grappig trou
wens hoe mensen daar op rea
geren. Zelfs mijn vader mop
pert wel eens dat ik meer van
me af moet bijten..."
Onmisbaar
In werkelijkheid is 'meneer
Sanders' een uiterst collegiale
man. „Al mijn GTST-collega's
nemen me serieus, maar met
hem heb ik natuurlijk het mees
te contact. Laatst had ik het er
over dat ik de laatste tijd niet zo
veel scènes had. 'Maar niette
min ben je onmisbaar', zei Erik
toen. Zo ontzettend lief. Dat
meent hij ook. Als er een scène
op tv is geweest waarin hij weer
eens heel lelijk tegen me deed,
dan zegt hij de volgende dag:
'En? Heb je gekeken? Wat wa
ren we weer goed hè?' We! Dat
vind ik zo geweldig!"
Ook van anderen krijgt ze wel
eens een knuffel als compli
ment, maar het liefst zou Elly
nog meer willen. „Ik heb een
gesprek gehad met de huidige
producer Dag Neysen en daarin
gevraagd om wat meer speel
tijd. Hij zei dat hij niks kon be
loven, maar zou er zeker met de
schrijvers over praten, dus wie
weet. Ik blijf hopen. Ik hoef
geen eigen verhaallijn, maar
wat langere scènes zou al heel
leuk zijn. Jonge mensen die to
taal geen toneelervaring heb
ben, worden zo van straat ge
plukt en krijgen wel die kans,
waarom ik dan niet met mijn 23
jaar toneelervaring en nu 3 jaar
Goede Tijden?"
Het frustreert haar niet, zegt ze,
dat al zo veel van haar jeugdige
(ex-)collega's, zoals Katja
Schuurman, Georgina Verbaan
en Angela Schijf, ware sterren
zijn geworden die regelmatig
op de covers van roddelbladen
prijken. „Al die première-feest
jes hoeven van mij niet, hoor.
Inmiddels word ik dan wel wat
vaker herkend, maar nooit op
een vervelende manier. Dat wil
ik graag zo houden." Toch
heeft ze wel degelijk haar dro
men. „Wat ik dolgraag eens zou
willen doen, is een gastrol in
een serie als IC of Baantjer."
Allerleukste
Maar het allerleukste zou ze het
vinden om in GTST als Rosa
wat meer van haar acteer-
kunsten te mogen vertonen.
„Op internet lees je allerlei sug
gesties van fans. Bijvoorbeeld
dat Rosa wat met meneer
Harmsen krijgt of met de veel
jongere Dennis, omdat die op
nu eenmaal oudere vrouwen
valt."
Het mooiste zou toch zijn als
Rosa een relatie kreeg met haar
baas, meneer Sanders? „Nee,
haha, die heeft al zo veel slanke
vriendinnen gehad, Rosa is zijn
type helemaal niet..."
lijm
leen bal of zet ze een biertje voor en
h worden weer jongens. Zelden is
er verbeeld dan door het trio in de
fspotjes van Amstel. Ze suggereren
jn te zijn van jongs af aan. Met hun
ge humor houden de drie de sfeer in
an jongens onder elkaar. Maar wie
werkelijk?
)omen (39), de allesweter
■et
'd bekent Bart Oomen - degene met
letje tussen zijn tanden - dat hij lie-
(rouwengezelschap is, maar onder
ji, zoals in de Amstel-spotjes, dat is
tonder. Een jaar of 8 geleden begon
iRomijn Conen aan zijn eerste bier-
iges. Voor het vervolg kwam Edward
lerbij. Hij kende hen niet, „maar we
elkaar kunnen kennen, zeg ik al-
rienden zijn ze intussen wel gewor-
en vrienden door dik en dun, zoals
mercials suggereren, maar ze zien
(eregeld op feestjes en zo. „We kun-
goed met elkaar vinden. Het is elke
(er gezellig. Op de set is het jongens-
n jr^r meteen."
<ert)egin waren de geintjes die de Am-
ïnden uithaalden, vriendelijk en
iaqjiaar allengs mochten ze wat harder
I, „omdat we weten dat vriendschap
verduren. Ik ben geregeld het lulle-
iiiddle-of-the-road guy die in de
rdt gezet, maar dat is niet erg."
tn keer een reclame-acteur ge-
maar dat is zijn eer te na. „Van
Izigheden nemen de spotjes de min-
In beslag. Een dag of zes per jaar,
et." Hij volgde de kleinkunst-aca-
p Amsterdam. Hij noemt zichzelf
bund acteur. Gespeeld bij Maat-
Discordia, van avantgarde tot re-
i-toneel, in openluchttheaters ge-
elf multimedia-yoorstellingen ge-
gewerkt voor tv en film. „Ik, ben een
Bart Oomen Foto: Klaas Koppe
echte allesvreter." Vijfjaar zong en danste
hij in musicals. „Mooie, grote rollen in vet
te Van den Ende-producties zoals Oliver en
Anatevka met veel voorstellingen."
De Amstel-reclames noemt hij het slag
roomtoefje op zijn acteercarrière, zowel ar
tistiek als zakelijk. „Ik heb mazzel gehad
dat ze zo goed geworden zijn. Financieel
gezien: „Inmiddels is het een slagroom
taart. Door de commercials kon ik wat re
serve kweken, een storting te doen voor
mijn pensioen.
Hij kijkt ervan op als hem wordt voorge
houden dat hij de categorie kantinedrin
kers vertegenwoordigt in het Amstel-trio.
„Dat hoor ik voor het eerst." Het sportieve
type vindt hij zichzelf wel, al doet hij vrij
wel niets aan sport, hooguit wat aan condi
tietraining vanwege zijn slechte rug. Hij is
een bierdrinker, bevestigt hij volmondig.
„Na een werkdag mag ik graag een whiskey
nemen of een glas wijn, maar ik houd van
bier en drink het liefst in gezelschap. Ik ga
me niet thuis eenzaam zitten volgieten.
Dan blijft het bij hooguit één biertje."
Romijn Conen (36), de wijndrinker
Doordat Romijn Conen wordt gezien als
het type intellectuele wijndrinker is, past
hij eigenlijk niet in de biercultuur. Maar
misschien is dat juist slim van de reclame
makers van Amstel. Kwestie van een nieu
we doelgroep aanboren. Hij wijkt af van
zijn twee maatjes, die kracht en gevatheid
tonen. „Ik ben de kleinste, minst opvallen
de en meest serieuze jongen, die de ande
ren nodig heeft, omdat zij zijn wat ik niet
ben. Volgens mij zijn echte vriendschappen
daarop gebaseerd. We pesten elkaar, pak
ken elkaar op zwakheden, maar als het no
dig is, zijn we er voor elkaar." Dicht bij je
zelf blijven, is zijn idee van acteren. „Een
vriendelijke jongen, soms grappig in zijn
onhandigheid, iemand die wil charmeren,
maar nooit macho is. Dat is de rol waar ik
het meest voor wordt gevraagd."
Theater werd hem met de paplepel ingego
ten. Zijn vader had in het Limburgse Broek
huizen een klein huistheater. Theu Boer-
mans was er kind aan huis. Bram en Freek,
Liesbeth List en Ramses Shaffy deden er
hun tryouts. „Van jongs af aan heb ik naast
het podium gezeten. Het was vanzelfspre
kend dat ik iets in die richting ging doen."
Hij volgde de drama-academie in Eindho
ven en werkte daarna twee jaar bij Het Na
tionale Toneel. In Den Bosch, waar hij
woont, richtte hij met een paar vrienden
De Wetten van Kepler op. Ruim 5 jaar en 12
voorstellingen later, een goedlopend gezel
schap achterlatend, besloot hij als freelan
ce-acteur verder te gaan.
Hij heeft geaarzeld in het Amstel-bootje te
stappen. „Het Persil-syndroom zat er diep
in. Sommige acteurs zijn nooit meer aan de
bak gekomen na hun reclame-activiteiten.
Ik wil op artistiek gebied iets bereiken, seri
eus genomen worden als acteur. Aan de
andere kant zou ik gek zijn geweest als ik
zo'n aanbod had laten lopen, zeker omdat
ik erdoor uit de financiële nood kwam. Bij
De Wetten van Kepler werkte ik de eerste
Romijn Conen Foto: Joep Lennarts
paar jaar met behoud van uitkering. Daar
kun je geen vrouw en twee kinderen van
onderhouden. Ik had het geluk dat het con
cept heel goed was. Mini-speelfilmpjes uit
het leven van drie jongens. Ik heb een goe
de gok genomen." Of het door de Amstel-
reclames komt weet hij niet, maar hij ziet
sindsdien steeds meer professionele ac
teurs opduiken in spotjes. „Reclame is niet
vies meer."
Intussen heeft hij in Liever verliefd zijn de
buut kunnen maken als speelfilmacteur.
Eind dit jaar begint op tv weer de zieken
huisserie Hartslag met hem als arts. Ook dit
najaar gaat hij op toemee langs de schouw
burgen met de zwarte comedy 'Koken met
Elvis
Met voetbal heeft hij weinig meer, mede als
gevolg van zwakke knieën en enkels. In het
begin was hij bang door de spotjes op
straat lastig gevallen te worden. Het tegen
deel is het geval. „Ik word veel herkend,
maar op een subtiele, aangename manier.
Een vrouw zei laatst dat ze haar man beter
is gaan begrijpen door de Amstel-filmpjes."
Edward Stelder (35), het feestbeest
Hij kwam er als laatste bij, Edward Stelder,
de dikste van de drie Amstel-jongens. Nee,
hij is niet toegenomen in de taille sinds hij
5 jaar geleden mee ging doen. „Ik heb altijd
rond dit gewicht geschommeld. Voor de
eerste commercial ben ik 10 kilo afgevallen
omdat de brouwer niet de suggestie wilde
wekken dat je van bier dik wordt, maar re
clamebureau PMS zei: laat die jongen voor
al blijven zoals-ie is."
Ze zochten een feestbeest als karakter en
waren bij hem aan het goede adres. „Nu
misschien wat minder, maar ik ben altijd
een gangmaker geweest."
Hij is blind aan één oog, gevolg van een
spontane netvliesscheuring waardoor het is
weggeschrompeld. Op tv zie je er niks van.
Een glazen oog pakkend: „Dan zit dit er
voor." Ermee te koop lopen wil hij niet,
bang als hij is zielig gevonden te worden.
Geboren in Venlo. Hij volgde de opleiding
in Amsterdam, waar hij is blijven wonen.
Sinds vorig jaar is hij getrouwd, wat een
beetje in tegenspraak lijkt met het onbe
zorgde vrijgezellenbestaan in de reclame
filmpjes.
Een eigen huis heeft hij intussen ook. „Dat
had ik zonder Amstel nooit kunnen ko
pen." Heel lukratief noemt hij zijn contract,
dat minstens nog een jaar doorloopt. „Niet
dat ik er schatrijk van word, maar ik kan er
van leven."
Voetballen doet hij niet. Een bierdrinker is
hij slechts bij fasen. Maar in de reacties op
straat maakt dat niet uit. Die hebben hem
verbaasd. „Want wees eerlijk: wat is nou
een bierreclame? Mensen hebben er geen
idee van wat ik aan privacy heb ingeleverd.
Het zijn alleen maar positieve reacties,
maar ze gaan met veel geschreeuw ge
paard. Als ik de deur uitga begint het, pas
als ik weer binnenkom houdt het op. Op
een of andere manier straal ik onbezonnen
gezelligheid uit. Mensen beginnen meteen
te brullen als ze me zien." Laatst nog op
Edward Stelder Foto: Klaas
een jazzfestival sprong iemand hem letter
lijk in de nek van enthousiasme. Hij moet
toegeven dat hij dat onderhand behoorlijk
zat is.
Na zijn opleiding deed hij aan modem to
neel. „Bij het spelen van een Marguerite
Duras-stuk vroeg ik me af waar ik in Gods
naam mee bezig was." Als acteur wil hij
vooral de comedy-kant van karakter en
scène zoeken. Hij richtte een eigen gezel
schap op en speelde vier jaar in een klein
theater. Ook deed hij rollenspelen op be-
drijfstrainingen. Daar was de lol vanaf. „Ik
was blij dat Amstel voorbij kwam, want
mijn acteercarrière was op sterven na
dood."
Sinsdien zijn hem niet alleen rollen aange
boden in tv-series als Doe 12, maar heeft
hij ook de financiële vrijheid verworven om
zich toe te leggen op scenarioschrijven,
waar hij zich nu grotendeels aan wijdt. Hij
schreef onder meer veel afleveringen van
Westenwind en de ziekenhuis-serie IC en
werkt aan de verfilming van het Giphart-
boek Ik omhels je met duizend armen.