Een swingende, muzikale zaterdag KUNST CULTUUR Raymtzer krijgt publiek niet over de streep Zomerconcerten Pieterskerk: begin vol hoofdpijneffecten Huis van verlangen van theatergroep Max smaakt naar méér Ï0 Fields of Rock Stemmi slotakkoo feestelijk Korend Allez Mama: ideaal beh; voor de zomermiddai Oerol: een bewogen horizon maandag l6 juni 2oo3 E-L'rfe. Foto: Lex van Rossen E-Life op Hague HipHop den haag - Hiphop in al zijn verschijningsvormen, daar draait het bij Hague HipHop op 5 juli allemaal om. Naast optre dens van bekende rappers op de Hofplaats, zal er een graffiti- wall rond het gebouw van de Tweede Kamer verrijzen. Ook worden er tumtablism-demon- straties (musiceren met draaita fels) gegeven en vinden de Haagse Breakdance Kampioen schappen plaats. De bekende rapper E-Iife zal de dag afslui ten met een optreden. Voor meer info, zie: www.haguehip- hop.nl. Violiste Mutter: Von Karajanprijs baden-baden - De Duitse violis te Anne-Sophie Mutter heeft gisteravond in Baden-Baden de Herbert von Karajanmuziek- prijs gekregen. Het was voor het eerst dat de prijs - waaraan een bedrag van 50.000 euro is ver bonden - werd uitgereikt. De 39-jarige Mutter maakte in 1977 haar debuut met Von Karajan als dirigent tijdens de Salzbur- ger Festspiele. Nu behoort zij tot de beroemdste violisten ter wereld. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Raymtzer. Gezien:13/6, LVC, Leiden. Zelfs het NOS journaal besteed de aandacht aan het uitbrengen van het singletje 'Kutmarroka- nen', dus wie kent Raymtzer. de nieuwe hip hop king, nou ei genlijk niet? De man uit Almere kokketeert er een beetje mee dat hij nooit op tijd is. In 'Altijd laat' geeft hij dat nog eens aan: ,,Als ze ons boeken vragen ze zich af: waar zijn ze nou.' Vrijdag dus geen uitzondering, maar geheel bui ten zijn schuld om. Opgezwolle die de zaal warm moet krijgen heeft wrat technische proble men en begint wat later aan de set, en aan het breakdance in termezzo wordt zo enthousiast deelgenomen dat de hoofdact, hot of niet, even moet wachten. Voor de goede orde: rapper Raymon Renssen, zoon van een Nederlandse moeder en Ma rokkaanse vader, heeft wat te melden. Eigenlijk zijn de single tjes 'Down met jou' en 'Kutma- rokkanen' de zwakste nummers van het album. Scherpzinnig en orgineel zijn de meeste rijmen van Raymtzer, waarin hij be wust stelling neemt en een flink portie maatschappijkritiek over ons heenstort. En de teksten krijgen ook nog eens geraffi neerde jazzy tapijtjes of mooie simpele keyboardmotiefjes mee. Vrijdagavond komt het er in het LVC niet echt uit. Raymtzer staat in de belangstelling van pers en publiek maar om half twaalf is de zaal amper voor een kwart gevuld. Tweemaal komt de rapper uit Almere goed door. In het begin heeft 'De verkeerde kant' de juiste flow en een ui terst treffend refrein: gooi je olie op het vuur of gooi je er zand op. Later in de set wordt Almere in 'Almere stad' flink të kakken gezet. Een slaapstad volgens Raymtzer waar je alleen maar kunt wonen, werken en winkelen. Raymtzer treedt met band op maar is bepaald ongelukkig in de keuze van zijn muzikanten. Bas en drums klinken uiterst eentonig en voorspelbaar. Daarnaast is het geluid bijzon der schel. Raymtzer probeert zijn publiek over de streep te trekken door meer agressie en volume in zijn stem te brengen. Hij krijgt het publiek vlak voor het podium op de knieen, maar het valt op dat naarmate het concert vordert het steeds drukker bij de bar wordt. En dat is een veeg teken. Nijmegen - Marilyn Manson was gisteren een van de exponenten op de eerste editie van het festival Fields Of Rock in Nijmegen. Het waren vooral de populaire en traditionele genres binnen metal en hardrock die hun opwachting maakte in het Nijmeegse Goffertpark: Autumn, het Newyorkse Prong, Ministry en publiekslieveling Metallica. De or ganisatie had de pech dat niet de minste bands verstek lieten gaan: indie-rockers Glassjaw, nu-metal boegbeelden Limp Bizkit en The Blood Brothers. Shockrocker Marilyn Manson scoorde weer goed bij het publiek, vooral vanwege het vermakelijke aspect van de show. Fo to: ANP/Robin Utrecht leiden/lisse - Overal klonk mu ziek, afgelopen zaterdagmiddag in Leiden. Niet alleen op het Pie terskerkplein, waar de jarige Leid- se muziekvereniging K G onder de naam Opus 5 een aantal Colle ga's had uitgenodigd, niet alleen op het Stadhuisplein, waar de derde editie van de Leidse Muziek Play In plaats had, maar ook ver spreid in de stad. Want al speelde K G, gezeten op stoeltjes op het lommerrijke plein voor de Pieterskerk de sterren van de hemel, de man nen van deze 75-jarige muziek vereniging hebben het marche ren in het bloed. Dus gingen op een gegeven moment de jasjes van de uniformen aan en trok het gezelschap al spelend over het Rapenburg. Om vervolgens bezweet, maar voldaan, een pilsje aan de buitentap te pak ken, waar een van de vier ande re muziekverenigingen swin gende klanken de lucht instuur de. Opus 5 slaat op het feit dat vijf muziekverenigingen jaar lijks bij toerbeurt bij elkaar op bezoek gaan. Dit keer was K G gastheer en traden Humores ke uit Middelburg, JD's Big band uit Dordrecht, Beatrix Brass uit Hilversum en het Delfts dansorkest in Leiden op. Elk orkest met een compleet ander repertoire, bezetting en instrumentarium. Maar één ding hebben ze alle vijf ge meen: muzikaliteit. Dat gold ook voor de 'gelegen heidsformatie' die even verder op, op het Stadhuisplein onder leiding van vader en zoon Sierat het podium betrad. Daar speel de zich de derde aflevering af van de Leidse Muziek Play In, waarbij elke muzikant die een blaasinstrument of een slagin- Bij K G begon het toch weer te kriebelen en al gauw stapte het gezelschap op en begon een korte muzikale mars door Leiden. Foto: Hielco Kuipers strument bespeelt kan mee doen, mits het in de wereld van harmonie, fanfare en brass band past. 's Ochtends vroeg was het repertoire uitgedeeld, waarna repetities volgden en om drie uur 's middags speel den jong en oud een zeer wis selend repertoire. Van swingen de evergreens tot technisch vrij moeilijke klassieke stukken. En het publiek vóór het podium genoot, afgemeten aan het ap plaus, met volle teugen van dit openluchtconcert. Voor wie Leiden zaterdagmid dag te druk was, had natuurlijk 's avonds ook naar Lisse kun nen gaan, waar het Symfo nieorkest Bloembollenstreek het seizoen afsloot met een avondprogramma in het Poel- huys. Een populaire medley, af gewisseld door werk van com ponisten als Mozart, Bruckner en Rossini werd ten gehore ge bracht door het Jeugdsymfo- nieorkest onder leiding van Erik Waerts en het juniorensymfo nieorkest olv Anneke van Dijk. Een mooi slot aan deze swin gende zaterdag. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'De 5e kamer" door theatergroep Max. Regie: Moniek Merkx Spel: Suzan Boogaerdt, Komeet Evers. Dorien Folkers e.a. Gezien: 14/6, Leidse Schouwburg, Leiden. De gewone wereld stelt aan kinderen hoge eisen. Maar in hun geheime, verzonnen wer kelijkheid kunnen ze hun fan tasieën en verlangens onge stoord botvieren. Daar zijn ze de liefsté, slimste en de aller mooiste van het land. En hoe wel deze gedachten meestal alleen in hpt hoofd van kinde ren bestaan, maakt \heater- groep Max (voorheen Maccus) ze nu tastbaar. Onder regie van Moniek Merkx speelt Max 'De 5e kamer'. Het publiek kan volop meedoen aan deze bijzondere, associatieve voor stelling. Met moderne high tech-snufjes kun je als Super man vliegen over de wolken krabbers van New York, en voelen hoe het is om toege juicht te worden als winnaar van Idols. 'De 5e kamer' neemt het pu bliek mee door de Leidse Schouwburg, tijdelijk het 'Huis van verlangen' gedoopt. De belevingstocht begint in de grote zaal waar zeven merk waardige gidsen zich voorstel len. Samen met hen gaat de toeschouwer op zoek naar het ultieme verlangen. Het spel op vijf verschillende locaties (de kamers) bestaat uit losse scè nes, die in willekeurige volgor de kunnen worden gespeeld. De samenhang zit vooral in de terugkerende personages. Al leen het uiteindelijke reisdoel, de 5e kamer, bewaart Max al tijd tot de finale. Déar zou de oplossing te vinden moeten zijn. Maar eerst wordt in de 'tuin kamer' het verlangen naar het onbekende ingelost. In de 'keukenkamer' mag het pu bliek zelf met de ogen dicht een wens doen. Op de trap vertrouwen Molly en Bafpunt het publiek hun geheime fan tasieën toe over „jonge katjes in de magnetron, astrofysica en het rekbare begrip van een elastiekje". Ze geven een meisje uit het publiek een 10 voor rekenen, want op de trap blinkt iedereen uit in zaken die normaal gesproken moei lijk zijn. En wie op zoek is naar de liefde mag van de ter plek ke gebrouwen roze liefdes drank proeven in de liefdeska mer. Max voert de spanning tijdens de voorstelling keurig op. Maar waar het uiteindelijk om te doen is - het vinden van het ultieme verlangen - dat blijkt toch enigszins een illusie. Na vier kamers vol wensen, dro men en verlangens, en sterke acteerprestaties van de spe lers, stelt 'De 5e kamer' een beetje teleur. Je kunt je afvra gen: is beroemd worden het echte geluk? Desondanks is het jammer dat het Huis van verlangen maar vijf kamers heeft, want zo'n unieke voor stelling smaakt gewoon naar méér. muziek recensie Susanne Lammi Concert slotcóncert van 1 Agathakerk Korendag. Geh rk.Li I »p Honderd jaar oud is z gil sinds kort helemaal in luister hersteld. Dat vi de St. Agathakerk mei Korendag, waarop vijf |3C derkoren en tien volw nenkoren zich preset den. De dag werd fee- besloten met een slogi" cert, door twee kind vier grotemensenkon door een professioneli werden geselecteerd. De jury koos voor een rieerd avondprogr; waarin alle leeftijdsgi vertegenwoordigd u Het vrolijke Kinderkt kosta, het jeugdkoor St. Agathakerk zelf, m< )fi ginnen. Kikosta zingt ciplineerd en aansu 1O5 met schwung en uil Het w hoofd bovendien. derkoor van de St. Ba f lomeusparochie uit r, hout heeft een iets sen jj repertoire, maar is w< f duidend minder zekei1® zichzelf. Vervolgens het A Capellakoor Lissi 'J. der leiding van Micl I de Rooij, drie prettig i gehoor liggende volks ren. De tempi zijn stra koor let mooi op dyna zingt geconcentreen 11(1 zuiver. Iets uitgesprokener ij 5 Paul Burgmeijers Oei nisch Kleinkoor St heim. Zij overtuigen een mooi samengestel gels programmaatje, >v j loopt van Byrd tot P en dat tot in de puntj gewerkt is. Het koor v door grote homoge transparantie en grote dacht voor details. Na de pauze wordt d veau helaas niet met dC haald. De drie lieden 2V de Gemengde Zangv ging Odeon ten brengt, kunnen niet schaduw staan van ht gelse Renaissance-rep n re en de uitvoering la; te wensen over. Het aan zuiverheid en baarheid van de stt wordt versterkt met lume en Schuberts, J P-l zate .ma 4e jnd koor bewerkte Laui dop icht: ïvlo Forelle, met muzika breisels van Mozart, ner en volksliedjes, wreed in stukjes doordat het koor stee nieuw zijn toon aang moet krijgen. De Hillegomse Oral Vereniging Asaf besli de avond, met onder re Mendelssohn Ban en de Cantique de Je< cine van Gabriel Faun is thuis in dit genre, raad met deze, in suikerzoete, muziek, heel fris wil het all niet meer klinken. Als[ mig slotaccoord vai a*ei feestelijke dag volda n°ei muziek recensie Susanne Lammers Concert Leo van Doeselaar (orgel) en Johannes Leertouwer (barokviool) met werken van Frescobaldi, Castelli, Pandolfi, Bach e.a. Gehoord: 15/6, Pieterskerk, Leiden. De 'Toccata sesta sopra i peda- li, e senza' van Giralomo Fres cobaldi, waarmee Leo van Doe selaar de serie zomerconcerten in de Pieterskerk begint, zit vol hoofdpijneffecten. Dat ligt deels aan Frescobaldi, die een nare, zware, zompige brei op zet, waaruit een melodietje zich naar boven moet worstelen, maar het ligt ook aan het orgel. Dat is, sinds bij de restauratie voor de middentoonsstemming werd gekozen, bij tijd en wijle gewoon verschrikkelijk vals. Frescobaldi's tweede Toccata, per spinettina e violino, is daar op een verademing. Dat blijkt vriendelijke muziek, het orgel omvat fluisterend fluitend de overdadig versierde vioolmelo die; deze toccata is speels en sierlijk. Bovendien is de samen klank van orgel en viool verras send aansprekend. De barokvi ool van Johannes Leertouwer klinkt slank en charmant en vooral erg helder. Tussen deze twee uitersten pendelt eigenlijk het hele con cert. Van Doeselaars solostuk ken neigen vaak naar bruut spierballenvertoon, waarbij vooral de scherpe kanten van het orgel in het oog springen, terwijl hij als begeleider van Leertouwer juist vooral fijnzin nig en ingehouden speelt. Maar door die grote verschillen in sfeer blijft de muziek voor mij toch een beetje steken in virtu oos etaleren van kundigheid, en komt het niet van echt genie ten. De 'Sonata seconda' van Dario Castelli wil zo afwisselend zijn, dat geen enkele stemming echt uitgewerkt wordt; in de 'Sonata detta La Bemabea' van Bernar do Pasquini verdringen de ver sieringen de variaties en elkaar. Na de pauze treedt ook Leer touwer als solist naar voren. Hij speelt het Adagio en Allegro van Johann Georg Pisendel ter voorbereiding op Bachs Cha conne, want naar alle waar schijnlijkheid liet Bach zich door Pisendel op het idee bren gen van vioolsolostukken. Leer touwer speelt heel nadrukkelijk en heel ruimtelijk, maar deson danks blijft Pisendels Allegro een beetje kortademig klinken. In de Chaconne dan, blijft de grote lijn veel beter te volgen, komt het werkelijk tot een ont dekkingsreis door deze soms akelig eenzame, schrijnende muziek. Vooral in de zachte passages laat Leertouwer melo die en begeleiding adembene mend mooi samenvallen. De orgelfuga die Van Doeselaar daarop laat volgen, lijkt vooral bedoeld om ons weer te wape nen voor de wereld buiten. Hoe bijzonder het ook is om weer eens Bach op het verbouwde Van Hagerbeerorgel te horen, echt nodig was het niet. Terschelling - Oerolgangers stonden gisteren op het strand van Terschelling tussen het vlaggenpro- ject 'Arte des las Playas' van de Argentijnse kunste naar Alejandro Propatoop. Het is een van de voor stellingen waarmee afgelopen weekeinde het cultu rele festival Oerol veelbelovend van start is gegaan. Tientallen theatergroepen bevolken de hele komen de week nog het waddeneiland, met voorstellingen die zo mogelijk aan de prachtige omgeving zijn aangepast of, sterker nog, daaruit voortvloeien. Het thema van dit jaar is: 'Een bewogen horizon'. Foto: ANP/Jan Heuff muziek recensie Hans Keijzers Concert Allez Mama. Gezien: 14/6, Berghpop in Noordwijk. Om half drie loopt het terrein van het zorgcentrum Willem van den Bergh, het festival ter rein van Berghpop, al lekker vol. De Harmonie van Katwijk heeft net zijn laatste noten ge blazen en het is tijd voor de hoofdact van de middag: Allez Mama. Swingende zydeco brengt de band met Lenny Laroux promi nent aan het stuur. Zijn trekzak bepaalt grotendeels de sound van Allez Mama. Veelvuldig buurt de groep bij andere stij len. Zo krijgt 'Nog eens zo'n dag' vette reggae basgrondto- nen mee, is er ruimte voor een luchtig Caraïbisch werkje of zijn er lekkere folkinvloeden. Druk alle instrumenten een beetje naar de achtergrond en hoor alleen even de stem van Laroux en je zou zweren dat je D ijügin i vt het lan maa dijkt de d Wim Kerkhof van de Stroopwafels hoort. „Ik vrouwen in huis wonei n( Laroux. maar volgens d l(je valt het allemaal best kele bewoners van het; trum genieten zichtbaa rand van het podium 0 ln^t peren mee met snare baar mondharp. g]g De voetjes gaan 's mid vei echt van de vloer, ma n links of rechts kijkt zi n(je flink aantal mensen maat van de muziek n aei gen. Allez Mama vorm ale behang. „Maak wal leven", roept Laroux bliek nog toe. „En begil Dikkie van der Woerdt al begrepen en de git ers zijn gitaar nog even pi e d langskomen. Laroux n v de volgende act de HÜjkh( van Katwijk is. Volgens y js van een heel andere l(j genlijk valt dat best n tenn de harmonie zet een jan( pittige 'Dancing Qui Va]i, Abba in. De man met|jnge redrum, die ook al nilst( slaan was bij Allez Mai n y weer buurten en slaat js eens netjes in de maat de ;rk z mer ofes kw, inva ek. E tor eta

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6