De lessen van Radiohead GESPREK VAN DE DAG Joop Braakhekke vecht weer voor terrasje van twee tafels Band doet ondanks wereldwijd succes niet mee met 'de grote jongens' dinsdag 17 juni 2003 lit ti DAGELIJKS LEVEN "IK £>Ê<3F2-lJP H-ET MlCH- r) MütTCKl Ai- MENSEM M/E-T WEI^KEM MENSELIJK Tv-presentatrice LINDA DE MOL maakt binnenkort haar speelfilmde buut. Zij gaat in een romantische komedie een bijstandsmoeder spe len. Eerder acteerde De Mol in de tv-serie 'Spangen'. De FILM heeft als voorlopige titel 'Hebbes!', en is geschreven door Mischa Alexander. Hij tekende eerder voor 'All Stars', 'Volle Maan' en 'Feestje'. De Mol speelt in Hebbes! een vrouw wier man er met een ander vandoor gaat. De wanhoop nabij besluit de bij standsmoeder een cursus te volgen waarin ze leert hoe ze een miljonair aan de haak moet slaan. Hebbes! wordt geregisseerd door Pieter Kra mer, die eerder bioscoophits als 'Ja zuster, nee zuster' en 'Theo Thea en hettenenkaasimperium' maakte. Ook was hij verantwoordelijk voor tv- series als 'Hertenkamp' en '30 Mi nuten'. Het aantal rooms-katholieken is sinds het aantreden van paus JO HANNES PAULUS II in 1978 ge groeid van 757 miljoen tot bijna 1,1 miljard. Dit blijkt uit het nieuwe Statistisch Jaarboek van de Rooms- Katholieke Kerk. In Afrika groeide het aantal katholieken met 148 pro cent sterker dan de totale bevolking (83 procent). Er zijn nu 136 miljoen Afrikaanse katholieken. In Azië steeg het aantal met 73 procent tot 108 miljoen. In Noord-, Midden- en Zuid-Amerika wonen in totaal 528 miljoen rooms-katholieken, bijna de helft van het totaal. In Europa groei de het aantal weliswaar met 5,3 procent, maar de totale bevoking steeg met 6,8 procent. Brazilië is het land met de meeste rooms-ka tholieken (147,4 miljoen), gevolgd door Mexico (91,9 miljoen) en de Verenigde Staten (64,1 miljoen). Foto: AP ANDRÉ HAZES viert zaterdag en maandag zijn 25-jarig JUBILEUM met een groots opgezet concert in de Amsterdam ArenA. Het eerste concert was vorig jaar in een mum van tijd uitverkocht, voor het tweede zijn nu nog enkele van de 26.000 kaarten verkrijgbaar. Ter gelegen heid van hetjubileum verschijnt vol gende week ook het dubbelalbum '25 Jaar Hazes'. De compilatie om vat volgens Hazes' platenmaat schappij veertig favorieten van de zanger van het levenslied, waaron der De Vlieger, Kleine Jongen, Bloed Zweet En Tranen, Als Jij Maar Bij Me Bent, Zij Gelooft In Mij en Want Ik Hou Van Jou. De 2cd bevat ook twee nieuwe nummers. In het begeleidende 24 pagina's tellende boekje vertellen bekende figuren over de betekenis die Hazes voor hen heeft. Naar schatting 3000 mensen heb ben gisteren in Los Angeles AF SCHEID genomen van de vorige week overleden Hollywoodster GRE GORY PECK. De acteur werd in be sloten kring begraven, waarna tij dens een mis in de kathedraal Our Lady of The Angels door de vele be langstellenden werd stilgestaan bij zijn overlijden. Beroemdheden als Angie Dickinson, Lionel Richie, Dia ne Alexander (vlnr op de foto), Harri son Ford, Angelica Huston, Lauren Bacall en Harry Belafonte woonden de ceremonie bij. Foto EPA Een Deens pretpark heeft maandag de verkoop stopgezet van LOLLY'S in de vorm van het mannelijk GE SLACHTSDEEL. Het veelkleurige, tien centimeter lange snoepgoed werd in het pretpark Bakken voor 2,70 euro verkocht onder de naam 'Dillermaend', wat in het Deens zo veel betekent als 'piemel'. Het pret park gaf de maker van het snoep goed opdracht om te stoppen met de productie. ,,We beschouwen het als smakeloos", zei een woordvoer ster van Bakken, dat in 1853 werd gesticht en beweert het oudste pret park ter wereld te zijn. De lolly's zorgden voor veel opschudding in Denemarken, een op seksgebied doorgaans tolerant land, dat in 1969 als eerste land ter wereld por nografie legaliseerde. Het nieuwste boek uit de Harry Pot- ter-serie, HARRY POTTER en de Or de van de Feniks, is zó dik en al door zó veel Britten besteld dat de Britse posterijen overwegen om ex tra BESTELBUSJES in te zetten bij de postbezorging op 21 juni, wan neer het boek uitkomt. Het boek telt maar liefst 768 pagina's en weegt ongeveer een kilo. Naar schatting een half miljoen exemplaren zullen zaterdag in Groot-Brittannië per post worden afgeleverd. Een Britse postbode mag echter maar 16 kilo torsen tijdens zijn ronde. Vandaar de busjes. Er wacht de postbodes trouwens nog een probleem. Door de omvang van het boek zullen de meeste brievenbussen te klein zijn. Royal Mail vraagt alle mensen die een boek verwachten dan ook thuis te blijven, en te wachten tot het er is. Een inwoner van het Vlaamse Lede- gem heeft in negen dagen 258 kilo meter afgelegd, door op zijn knieën vanuit Rotterdam naar huis te KRUIPEN. De Belg Marcel Waey- tens heeft daarmee een record voor het Guinness Book of Records ver beterd. Daarnaast liet hij zich per afgelegde kilometer sponsoren voor een fonds voor kinderkanker.Waey- tens kroop elke dag twintig uur op handen en voeten. Per uur mocht hij tien minuten rusten. Hij legde de eerste dagen gemiddeld 2,5 kilome ter per uur af. Joop Braakhekke: ontlasting hebben. s die van armoe geen Het is mooi weer, dus tijd voor de eeuwig voortdurende soap rond het terras van loop Braakhekke in de Ruys- daelstraat in Amsterdam. De jarenlange strijd om de twee kleine tafeltjes aan weerszijden van de ingang van zijn restaurant Le Garage leek vorig jaar gestreden. De Raad van State besliste toen dat Braakhekke - ondanks jaarlijks betaalde precariorechten en een brief uit 1996 waarin de burgemeester hem een terrasvergunning toezegde - geen terrasrechten had. Het einde der tafel tjes? Volgens Braakhekke's advocaat 'ab-so-luut niet'. „Strikt genomen, luidde het oordeel, was er geen ver gunning. Maar er werd wel bij aangetekend dat die ta feltjes al twaalf jaar werden gedoogd. Dus of je die zo maar weg moest halen?" Niet dus, volgens Braakhekke. Met de zomerse temperaturen gingen de gewraakte meubelstukken weer de stoep op. En ja, daar verscheen opnieuw de politieman met wie Braakhekke al eerder zo n herrie had. De man sommeerde de restaurateur de boel binnen te halen, de laatste weigerde. De gemoede ren liepen hoog op. En het terrassenconflict ontaardde, aldus Braakhekke, in een opmerkelijk tafelgevecht. „Er zaten nog twee dames aan die tafel, aan hun des sert. Begint die agent ineens aan het tafellaken te trek ken. 'Je blijft met je handen van mijn spullen!' riep ik nog." Het hielp niet. De dames belandden uiteindelijk oor tg' en ch lafc en r 1< met hun dessert aan de bar en de spullen werden d 'e de agent meters verderop op de stoep gedeponeerd middels staan ze er weer en overweegt Braakhekke i aanklacht. iclil Overigens is hij niet de enige restaurateur die het m 'f» deze agent aan de stok heeft. Hans Jansen, uitbater1 y'1 Bark en De Knijp, had onlangs na de Edison-uitreik !f'p in het Concertgebouw nog leuke klandizie van een groepje artiesten. Tot de wijkagent tien minuten na W ficiële sluitingstijd luid amok kwam maken. „Middt de zaak sommeerde hij iedereen onmiddellijk trekken." Zoals hij eerder ook twee medewerl sluitingstijd nog even op een stoeltje buiten zate! binnen stuurde. Goed, regels zijn regels. Maar zou een beetje souple ,A" aldus de ondernemers, niet op zijn plaats zijn? Jans .Amsterdam een wereldstad? Kom nou. Zie je dit gi !n beuren in Parijs of Rome?" Misschien is de tijd rijp met andere gedupeerden een vuist te maken, naarj tie en/of deelraad te stappen. Braakhekke: „Weet je het is? Dat soort mensen denkt dat we hier elke dag de kaviaar en de champagne zitten. Onzin! Ik ken ci ee ga's die van armoe geen ontlasting hebben." Dntt =4fsr Met hun gelaagde mix van rock, trip hop, symfo en pop werd Radiohead een van de toonaangevende bands van de jaren negentig. Het nieuwe album 'Hail To The Thief sluit aan bij het alom erkende meesterwerk 'OK Computer'. „Wil je op een festival spelen, laat dan je ego maar thuis." Ze hebben leergeld betaald, zeggen ze. „Maar we hebben eigenlijk nooit anders gedaan." Ed O'Brien en Johnny Greenwood, de gitaristen van de Engelse groep Radiohead, doelen niet op het feit dat opnames van het nieuwe album Hail To The Thief maanden voor de release via internet uitlekten. De opnamen werden gestolen uit een studio in Los Angeles. „Voor mij is dat de achterkant van internet. Ik schaar dat onder kinderziektes", meent Greenwood. „Tus sen nu en tien jaar is het web het kanaal waarlangs muziek wordt uitgebracht. Wij drukken op een knop als een plaat klaar is en, hup, hij is gereleased." Ongelukkig, ja, dat was het wel. „De opnamen werden ge jat na de eerste dag van mixen. Gek was dat er twee maan den zat tussen het moment van stelen en het lekken. Maar moet j^ dan zo'n studio helemaal volhangen met camera's en security? Die paranoia is het niet waard." Uiteindelijk is het nog interessant ook, wil Greenwood na enig aandrin gen wel toegeven. „Ja, het is interessant om de demo's te vergelijken met het definitieve album. Fans krijgen zo een mooie indruk van hoe een band als Radiohead aan de songs werkt, natuurlijk. Dat inkijkje gun ik iedereen. Maar het moet wel beginnen met het eindproduct, vind ik. Iets moet eerst waarde hebben. Daarvoor moet de band eerst de handtekening eronder zetten." Met leergeld bedoelen O'Brien en Greenwood eerder dat Radiohead bij de opnamen van Hail To The Thief had be sloten niet meer dan zestien songs op te nemen.Nigel Godrich, onze producer, bezwoer ons niet te veel op te ne men. Hooguit zestien. Een album plus een aantal b-kantjes voor singles. Hij had groot gelijk. Hij wilde ons behoeden voor de fout die we in 2000 maakten met de cd Kid A. Daar namen we iets van 26 songs voor op, zodat er een compleet album over bleef." De overgebleven songs kwamen in 2001 terecht op Amnesiac, Er is de?e week geen COLUMN van Jijstus van Oei. Hij is ziek. een soort zuster- plaat. „Terwijl Kid A onmogelijk samen te stellen was", zucht O'Brien. Het samenstellen van een al bum, het in volgorde zetten van de songs, is cruciaal, menen O'Brien en Greenwood. Juist voor Radiohead, want dat is een albumband pur sang. Niet voor niets kwamen van de belang rijkste plaat van de groep, OK Computer (1997), geen singles. „OK Computer is één geheel", knikt Greenwood. Doce rend gaat hij verder: „Je hebt twee soorten albums, met al lebei evenveel waarde, daar hoor je me niet over. Je hebt het soort als OK Computer en Kid A. Je gaat met de muziek op een reis. De songs horen in die volgorde achter elkaar. Je moet OK Computer niet in de shuffle-stand draaien, maar van begin tot eind. En dan heb je de andere soort, de compilatie zeg maar. Bij ons een plaat als 'The Bends'. Dat is een collectie lied jes. Bij Hail To The Thief heb ben we in feite allebei ge daan. De eerste zeven songs, tot en met 'We suck Young Blood', zijn een ge heel. De rest is een collec tie losse songs. Persoon lijk bevalt me dit goed. Dit doet mij namelijk denken aan het vinyltijdperk, toen je elpees per kant draai de." Zijn docerende toon wordt er een van mijme- 4 ren. ,Als kind was ik bang voor dubbelelpees. Dat was zo véél. Ik was een ty pische kantjesdraaier. Van elpees van The Police draaide ik vaak steeds weer dezelfde kant. 'Ze- nyatta Mondata', 'Reggatta de blanc'; fantastische al bums, fascinerende beats." Beats. Het woord werkt als een wekker op Ed O'Brien, die zich voor Hail To The Thief geheel op de compu ter heeft gestort, onder meer om daar beats, ritmes en geluiden te vinden en te maken die iden kunnen worden, en ef nu zo goddelijk de esote- elders niet gevon op Hail To The Th. t rische stem van zanger en liedschrijver Thom Yorke begeleiden. Maar O'Brien is zeèr sceptisch over en kritisch op de software, zo blijkt. „Het is fascinerend om met computers muziek te maken. Wat er echter vreselijk aan is, is dat je een interface moet gebruiken. Ondanks de triljoenen mogelijkheden die er zijn, voel je je toch beperkt. Ik wil altijd nét dat ene ande re geluid. Software is een barrière. Software stuurt je en dat wil ik niet. Ik zou volledige controle willen hebben, maar zo voel ik dat niet. Dus schrijf ik nu mijn eigen software. Vergelijk het met foto's die met Photoshop zijn bewerkt. Je ziet het altijd. Zoals je ook aan muziek kunt horen welke software is gebruikt. Dat doet aan de computer als instru ment in zoverre niets af dat je er dingen mee kunt die an ders onmogelijk waren. Het is niet de computer, het is de kerel die de software heeft geschreven." Dus: eigen soft ware. „Een eigen handtekening. Ik kan weken bezig zijn met een programma om één geluid te krijgen, dat in feite Radiohead, met achteraan Ed O'Brien iol en Jonny Greenwood (tweede en der- don de van links). Links zanger Thom Yorke mer tijdens een optreden in New York. ?n d Foto's: GPD en AP/Chad Rachman ten - iedere softwaremaker kan maken, ma niet doet omdat er geen geld mee te\ j jj. dienenis." atej Veertien songs staan op Hail To The 1(jer Thief. Greenwood: „Over de volgori js f van de songs hebben we weken ge- jjt j, daan. Het is een zwaar onderschat n 0 derdeel van het maken van een plaat. We werden er ge jour van. Doe je het verkeerd, dan haal je mogelijk goede so ,en( weg omdat je ze toevallig even op een foute plek zet. B voo een plaat als deze zijn de veranderingen en mogelijkhe inn( eindeloos. Je kunt in feite een groot aantal verschillend platen samenstellen. Afhankelijk meteen van de eerste song, die uiteraard de toon zet en de sfeer bepaalt. We CH hebben ons eerste leergeld betaald bij meteen onze eq plaat, Pablo Honey'. Daar was de volgorde totaal arbit Hebben we toen hooguit twee uur over gedaan.' NCE Radiohead is een van de weinige Engelse bands die ooi de Verenigde Staten zijn doorgebroken. Hoogtepunt w het moment dat Kid A van niets op nummer 1 binnen- kwam in de Amerikaanse cd-top 200. Greenwood, nog ven( steeds in mijmerende bui: „Het was en is de gekste pla die in de VS ooit op nummer 1 heeft gestaan. En hoe fl jj, geerden ze in Engeland? Ze trokken hun neus op. Erg I ft,m gels om zo te reageren. Wat ze zeiden: Radiohead kom 10re dan wel op nummer 1 binnen in de VS, maar het was ii ,j week met laagste cd-verkopen ooit. Ze konden het niet brengen om positief te zijn. Heerlijk! Zo zijn Engelsen ]ere soms. Ik kan daar zeer van genieten. Er is een verklaring voor de uitzonderingspositie van R v diohead. „Toen we in 1993 naar de VS gingen, waren v lun niet erg geliefd in Engeland. Veel Engelse band die gin[ waren thuis gehyped. Engelsen kunnen zo ontzettend neerkijken op Amerika. Wij waren juist erg open, niet tl 31 ingenomen. We hebben er veel getourd. 's Morgens or uur kaarten in de tourbus in een voorstad van Seattle, leer je van. Al onze voorbeelden deden dat ook. Talkiiij Heads, R.E.M., Police. Toeren in busjes. Je aanpassen a^s wat in Amerika gebruikelijk is. Meet and greet, handjes min schudden. We voelden ons nergens te goed voor. ef re Je moet ons succes wel in perspectief zien. Wij doen ni jj^ mee met de grote jongens. Als U2 van een album net a ls veel exemplaren zou verkopen als van ons grootste sue OK Computer, zou het voor U2 een enorme flop zijn. G ^et voor R.E.M. precies zo. OK Computer heeft vijf miljoen ,e t0 verkocht. Pop van U2, hun slechtst verkopende cd, tus de zes en zeven miljoen. En ook Coldplay verkoopt me nm dan wij." lnaa Ze staan dit jaar op Werchter. Nederlandse optredens I men mogelijk volgend jaar. Greenwood spreekt over 'e theatertournee'. Ook hier leergeld.Als je als band den wi dat een festival alleen om jouw concert draait, ga je on roepelijk op je bek. Het gaat niet om jou. Het is een be langrijk verschil of je alleen fans om je heen hebt of feskN valbezoekers. Wil je op een festival spelen, laat dan je e erje maar thuis. Ik was een grote fan van The Happy Mond ,me] Ik had ze zo vaak gezien, geweldig. Maar op Glastonbu w speelden ze op ego. Vreselijk! Voor ons is een festival nu erg goed. Anders gaat het al) !nse maal te makkelijk, te comfortabel. Het is goed om eenv j dige kleedkamers te hebben zonder een witte vleugel. 1 Nederland denken we aan een theatertournee. We will )n°t steeds iets anders doen. Plaatsen beïnvloeden ons. Een lat tournee langs stadions is niks. Soms hebben we ideeën f(je° niet werken. We hebben ooit eens tournee gedaan met j0 tredens in tenten. Slecht idee." -- Theo Hakkert ijk ii fegai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2