Eindelijk plezierige uitreiking Toneelprijzen p,™ emouè' KUNST 8t CULTUUR Kunstenaars Ruigoord openen schilderfestival Noordwijk Koning en praatjesmaker Feestje voor bijna 80-jarige Kouwenaar Kunstenaars aan het werk $te prijs g Laurentius schoten/vlissincen - lorkest Jong Laurentius uit schoten heeft tijdens het inaal Jeugdfestival in Vlis- n de eerste prijs op het rdeel 'mars' gewonnen. De °Hfdertig muzikanten met ,0' emiddelde leeftijd van f jaar namen het op tegen ni hingbands uit heel Neder- eh De jury oordeelde dat de ichotenaren de mooiste c linatie van een parcours en musiceren ten beste JeT 1 gdwerk van istenaars erl ieer - De eerste schreden id( t kunstpad van artiesten «Veldhoen, Klaas Gub- Comeille, Matthijs Röling ter van Straaten zijn vanaf o sdag te bewonderen in het Raadhuis in Aalsmeer, de rde titel 'De Verborgen ch «tekening' zijn zo'n twee- evi erd jeugdwerken van in- itk els gerenommeerde kun- ars bijeengebracht. Behal- gdwerk van levende ar- is er ook een werkje uit ran de toen 14-jarige Carel m ik. In de tentoonstelling naast de kinderwerken is een recent product. De v0 itie duurt tot en met 27 ooo Bezoekers iüfolweekeinde jejHELLiNc - Het eerste week- van het festival Oerol op hè helling heeft 22.000 toe- wers getrokken. Dat is p0 linder dan vorig jaar. Vol de organisatie is in totaal icent van alle kaarten al hL Vorig jaar bezochten mensen Terschelling tij- Oerol. Het festival staat agen lang in het teken van Y k, beeldende kunst, dans I irstellingen. Oerol duurt en met zondag. „J Bowie jïhoy' iVejiRDAM - David Bowie gaat ,n end najaar op wereldtoer- b, n doet daarbij ook Neder- en aan. Hij staat woensdag 15 erj »er in Ahoy' in Rotterdam. Tjorverkoop voor het con- legint zaterdag. Bowie t tijdens 'A Reality Tour' in ïtien landen en hoopt in leen miljoen bezoekers te en. Het is de eerste grote dtoernee van Bowie sinds door Theo de With noordwijk - Met een optreden van bewoners van de voormalige kunste naarskolonie Ruigoord is gisteravond de vijfde editie van het Noordwijk Zo mer Schilder Festival geopend. Hon derd kunstenaars nemen voor een week hun intrek in de badplaats en gaan dagelijks met hun ezel op pad. Een veiling van de gemaakte doeken sluit zondagmiddag het festival af. Om hun aanwezigheid luid en duide lijk kenbaar te maken, waren er gis teravond op de boulevard optredens van onder anderen zangeres Johan na, Afrikaanse trommelaars en levend kunstwerk Fabiola. Prachtig stond ze daar. Een plaatje. In het duin langs de Koningin Wilhelmi- na Boulevard. De zon zakt langzaam in de zee en Fabiola, het levende kunstwerk uit Amsterdam, stond in een grote schilderijlijst vooral beeldig te wezen. Noordwijk had gisteravond iets van Oerol. Bij de opening van het vijfde Noordwijk Zomer Schilder Fes tival werd de boulevard door een veelkleurig palet onder handen geno men. De festivaltent naast de vuurtoren dient de hele week als uitvalsbasis voor de honderd kunstenaars die tot en met zondag op het strand, in het duin en op straat schilderen. Het zijn meer deelnemers dan ooit. „Het wordt ongetwijfeld een probleem om de geproduceerde schilderijen een plek te geven", zegt scheidend voor zitter Eylard van Hall. „Ik hoop daar om dat jullie geen vijfhonderd grote doeken schilderen." Het werk is de hele week in ,de tent te koop en zon dagmiddag ook op de afsluitende vei- ling. Aan de andere kant van de vuurtoren was gisteravond de 'Luchtbus'gepar- keerd. In deze met wolken beschil derde bus is een groot aantal mensen uit de voormalige kunstenaarskolonie Ruigoord naar Noordwijk gekomen. Het lijken vooral overjarige hippies die niet bepaald volgens de laatste mode gekleed zijn. Een vrouw werkt in de autospiegel haar make-up bij en kijkt of haar roze strik nog goed zit. De aanwezigheid van de Ideurrijke kunstenaars vrolijkt de troosteloze omgeving elk geval op. Helemaal als de roze gestrikte vrouw Johanna blijkt te heten en zich als zangeres ontpopt. Ze begeleidt zich zelf op de accordeon en zingt net zo makkelijk Spaanse liederen als een nummer van Mariene Dietrich. Uit de bus komt een vrouwelijke clown die in de praktijk brengt wat ze bij de cursus mime heeft geleerd. Optre dens die in artistiek opzicht geen hoogstandjes zijn, maar die wel de juist sfeer weten te scheppen. Het is geen toeval dat kunstenaars uit Ruigoord zijn uitgenodigd voor de opening van de lustrumeditie van het schilderfestival. De kolonie, die moet wijken voor uitbreiding van het Am sterdamse havengebied, was vijftien jaar geleden de bakermat van de After Nature-beweging die de heersende trend om abstract te schilderen aan hun laars lapten en gingen werken naar hun eigen waarneming. Naar de natuur. Ook op het festival in Noord wijk wordt volgens die wijze gewerkt. De komende dagen wordt er naar model geschilderd, maar ook op het strand gevonden voorwerpen worden op doek gezet. Sommige deelnemers wilden daar niet op wachten. Op de treden naar de vuurtoren installeer den zich gisteravond zes kunstenaars, schetsen makend van het bonte tafe reel dat zich voor hun ogen afspeel de. Als Fabiola in het duin uit glim mend papier wordt gepakt, zoeken nog meer mensen hun schilderspul len. Met haar grote groene bril en bloemetjeshoed schreeuwt ze er om geschilderd te worden. Met een brede penseel wordt Fabiola in groen, rood en blauw op het doek gekwast. Inder daad, een plaatje. Louis d'Or voor Bert Luppes Ariane Schluter wint Theo d'or Publieksprijs naar Gislebert Thierens dans recensie Rinus van der Heijden door Max Smith amsterdam/gpd - Ariane Schlu ter is gelauwerd met de Theo d'Or 2003 voor de beste vrouwe lijke dragende rol. De Louis d'Or 2003 voor de beste mannelijke dragende rol is toegekend aan Bert Luppes. Tijdens een feeste lijke uitreiking werden gister avond in theater Carré in Am sterdam de jaarlijkse prijzen van de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouwdirecties (VSCD) bekendgemaakt. Ariane Schluter kreeg de hoge toneelonderscheiding voor haar vertolking van Nina Leeds in 'Strange Interlude'. Dit stuk van Eugène O'Neill werd door Het Nationale Toneel in een regie van Johan Doesburg uitge bracht. Bert Luppes verwierf de Louis d'Or voor zijn uitbeelding van Georges Vermeersch in 'Vrijdag' van Hugo Claus. De voorstelling van ZT Hollandia is door Johan Simons geregis seerd. De Colombina voor de beste vrouwelijke bijdragende rol is dit jaar gewonnen door Carice van Houten voor haar invulling van Macha in 'Een meeuw' naar Tsjechov. Theu Boermans heeft het stuk geënsceneerd bij De Theatercompagnie. De prijs voor de beste mannelijke bij dragende rol, de Arlecchino, is gegaan naar Kees Boot voor zijn vertolking van Wayne Hudson in de voorstelling 'Popcorn' van Ben Elton door Zep. Zo saai als de uitreiking van de VSCD-Toneelprijzen verleden jaar was, zo uitbundig en vrolijk is het nu gegaan. Dankzij Dirk Tanghe van de Paardenkathe draal in Utrecht. Als vorige win naar van de NRC-Publieksprijs met het door hem geregisseer de 'Midsummemightsdream' had hij de verplichting om de toekenning van onder meer de Louis en Theo d'Or feestelijk te omlijsten. Hij maakte er gisteravond een oppeppend festijn van. Bij bin nenkomst in de zaal van theater Carré in Amsterdam werd het publiek verwelkomd met op band afgespeelde swingende muziek van onder anderen Glenn Miller. Op de orkestbak zaten tientallen fleurig als pic colo verklede jongens en meis jes op de maat mee te deinen. Als opgetogen muzikanten zwaaiden ze met hun nage bootste instrumenten. Dirk Tanghe, ook met zo'n picco lopakje aan, stond al huppe lend uitbundig te dirigeren. De feestelijk gedekte tafels voor de genomineerden hebben alle ruimte gekregen midden in de zaal. Voorafgegaan door andere piccolo's werden ze als in een streetparade met bijpassende muziek in triomf naar hun zit plaatsen geleid. Thomas de Bres en Hylke van Sprundel, die als de Puckjes in 'Midsummer- nightsdream' zo'n enorm suc ces hadden, vervulden opnieuw de rol van deze twee ondeugen de satyrs. Zij maakten de prijs winnaars bekend. Twee elfjes reikten de bloemen aan. De piccolo's hadden zich in middels tot een erehaag in de zaal opgesteld. Bij de uitreiking van de belangrijkste prijzen, de Louis en Theo d' Or, liepen ze samen met de winnaar het po dium op om daar uiting te ge ven aan him vreugde. Dit werk te dermate aanstekelijk dat Theo d'Or-winnares Ariane Schluter spontaan begon mee te dansen. Tijdens hun cabareteske pre sentatie stelden Thomas de Bres en Hylke van Sprundel voor om de bestaande Toneel prijzen te vervangen door ande re, ludiekere. Zij noemden on der meer de 'Hartelijk welkom - zoek het maar zelf uit bokaal' voor het minst gastvrije theater. En de 'Zure Appel Prijs' voor de meest narrige recensent. Er ontstond onder de aanwezigen hilariteit toen na het vertonen van een kort filmpje met Louis Bouwmeester, naar wie de Louis d'Or is vernoemd, de pic colo's met de pet rond gingen. De collecte is bestemd voor een opknapbeurt van het graf van Louis Bouwmeester. Het feest sloeg dusdanig aan, dat menigeen zich na afloop af vroeg of Gislebert Thierens dit volgend jaar kan evenaren. Het door zijn impresariaat uitge brachte 'Gloed' heeft dit keer de NRC-Publieksprijs gewonnen. Straks is het dus zijn beurt om voor de feestelijke aankleding te zorgen. Voorstelling: 'Kontakthof', regie/choreografie: Pina Bausch. Gezien. 14/6, Theater Carré, Amsterdam. Nog maar een week geleden zette Pina Bausch in 'Agua' in op jeugd en schoonheid, afge lopen weekeinde waren oude mensen het materiaal waarmee zij de choreografie 'Kontakthof für Damen und Herren ab 65' kneedde. 'Kontakthof speelt zich af in een soort parochiezaal, een ontmoetingsruimte waarin veertien vrouwen en twaalf mannen moeite doen elkaar te leren kennen, maar vooral hun beste beentje voorzetten om als individu bemind te worden. Ze hebben daar veel voor over: ze tonen hun handen en tanden als aan een slavenkoopman, kleden zich om, doen elkaar pijn, winden elkaar op. Dat zulk menselijk gedrag van alle leeftijden is, is bekend. Maar deze 'Kontakthof wordt vertolkt door mensen van bo ven de 65 jaar. Op muziek uit lang vervlogen tijden: Duitsta lig, via krakende grammofoon platen met teksten als 'Genadi ge Frau, du bist ja so schön' en 'Oh Fraulein Grietschen, wenn ich dich halt im Arm'. Bespotte lijk, zulke muziek en zulke oude mensen? Welnee, Pina Bausch heeft met 'Kontakthof drie uur tere emotie neergezet. Zij laat zien hoe oude mensen het le ven op een toneel als het ware uitademen, hoe kwetsbaarheid prachtig theater kan opleveren, als je het maar goed aanpakt. En dat kan Pina Bausch. Haar signatuur ligt als een aureool over de voorstelling. Kleine de tails, als het plaatsen van een vinger voor de mond, het in een wijde kring lopen en het pu bliek almaar blijven aankijken en dat allemaal eindeloos her haald. Het werkt bijna trans cendent op de toeschouwers, die de 26 onervaren acteurs een daverende ovatie gaven. Om nooit te vergeten, zo mooi. ert Boekje over Jantje van Leiden tan Joustra int s0 i - Jantje van Leiden, die !n we allemaal van de uit- ing 'je er met een jantje- er( «den van afmaken'. Da's 01 id die er met de pet naar n Maar waar komt die uit- 10 ing nu vandaan, oftewel: ie1ras die Jantje van Leiden ties? b vraag geeft Luc Panhuy- lJv ït antwoord, in het boekje de veelzeggende naam 1van Leiden'. Het is deel de serie "Verloren verle- een reeks over 'gedenk- v ige momenten en figuren vaderlandse geschiede- 'anhuysen maakt daarin m ijk dat de bekende uit- c v ing terug te voeren is naar •8e ireuk uit de zeventiende eentje ook die duidelijk idere lading had. Hij ver- it verhaal van de zestien- -K' iwse kleersnijder Jan Isz, oftewel Jan van Lei- lie er maar niet in slaagde ijn beroep zijn brood te nen, waar hij het ook tai erde. Na talloze omzwer- iaI 1 in het buitenland, keer- 1 Beukelsz terug naar Lei- de 1 begon daar een herberg, 1 Witte Lely. Van zijn klan- oorde hij verhalen over aaireker uit Munster, een doper, die de katholieke 0 ekritiseerde. rk had het in die periode ;el te verduren, iets waartoe l™. anderen Maarten Luther tingli de aanzet hadden -^a in. Zo ontstond de bewe- an de Wederdopers, lie- o0he de kinderdoop verwier- anuit de gedachte dat je pas kunt kiezen welk geloof je kunt nemen als je volwassen bent. Beukelsz voelde zich zeer aangetrokken tot de leer van de Wederdopers, liet zich zelf op nieuw dopen en vertrok naar Munster. Daar kwam hij na verloop van tijd aan het hoofd te staan van de beweging in Munster, het Nieuwe Jeruzalem, en riep zich uit tot koning. Bisschop Franz van Waldeck veroverde uitein delijk de stad en nam Jan ge vangen. Van Leiden had zich koning durven noemen, hij had buiten de kerk om gedoopt en hij had veelwijverij ingevoerd. Kortom, hij 'had zich van God noch gebod iets aangetrokken', schrijft Van Panhuysen. Dat kon de katholieke kerk na tuurlijk niet over zijn kant laten gaan. Van Waldeck liet hem op gruwelijke wijze executeren. En Jans 'gedwaal' leidde ook nog eens tot het ontstaan een wei nig vleiende uitdrukking voor iemand 'die mensen afscheepte met mooie praatjes'. Want dat betekende de uitdrukking heel vroeger. door Jan-Hendrik Bakker Rotterdam - Als een dichter tachtig wordt is hij of al lang vergeten of inmiddels een ge vierd man. Van Gerrit Kouwe naar moet het laatste gezegd worden. Hoewel de dichter pas op 9 augustus zijn verjaar dag viert, was Poetry Interna tional gisteravond vrijwel ge heel gewijd aan Kouwenaar. Het werd een heel vrolijk avondje. Kouwenaar kreeg gisteravond twee cadeaus aangeboden. Al lereerst een cd met daarop muzikale bewerkingen van Kouwenaars gedichten. Noortje Korst (zang) en Anne- miek Geyn (piano) brachten enkele ervan ten gehore. Het moet gezegd dat die gezongen gedichten, gedragen door een meditatieve piano, heel goed werken. Opeens viel het op hoeveel er eigenlijk rijmt in Kouwenaars taal. Het tweede cadeau bestond uit een speciale feestbundel, uitgegeven door Querido, waarin achtendertig Neder landse dichters een hommage brengen aan Kouwenaar. 'Oud worden dat doe je ook maar voor het eerst' heet de bundel, naar een pregnante uitspraak van de dichter. Echt leuk vond Kouwenaar die hoge leeftijd niet. Vorig jaar overleed zijn vrouw 'en ver wacht van mij ook niet meer dat ik de wereld ga bestor men', zei hij. Kouwenaars re dacteur Jan Kuijper sloot zijn korte toespraakje dan ook af met 'een welgemeend godver domme - hoera!', waarop de dichter een grote bos bloemen in de armen kreeg. Te klagen over succes heeft Kouwenaar op deze leeftijd bepaald niet. Zijn bundel 'Totaal witte ka mer' beleefde in korte tijd zes drukken, wat heel hoog is voor een dichtbundel. Onderhoudend en interessant was het podiumgesprek dat Kouwenaar voerde met René Puthaar. Hoe zou je vroeger als jonge dichter van twintig gekeken hebben naar de dich ter die je nu bent geworden?, wilde deze weten. Kouwenaar hoefde niet lang te aarzelen. „De jonge dichter zou niet on tevreden geweest zijn met mij", antwoordde hij. „Net zo als ik niet ontevreden ben over mijn eerste bundel." Kouwenaar bekende ook ronduit te behoren tot de groep van precieze dichters die 'wat peuteren op de vier kante centimeter'. Puthaar hield hem voor dat de groep der Vijftigers, met voorman nen ais Lucebert en Hugo Claus, en waaruit ook Kouwe naar komt, toch dichters wa ren van het volle, brede leven, op zoek naar afwisseling en veelvormigheid. Kouwenaar zei dat die geest van Vijftig toch niet meer voor hem gold. Hij zocht zijn kracht in de be perking. „Ik voel me nu veel meer verwant met Remco Campert, die heeft ook die hang naar dat perfecte, dat precieze... Ik beperk me maar tot dat ene kleine paginaatje, tot dat sterfelijk beetje onster felijke regeltjes." Leeuwarden - De Amerikaanse popartkunstenaar Andy Warhol ongedwongen aan het werk: het is typisch een foto van Angelika Platen, de Duitse fo tografe wiens werk van 29 juni tot en met 21 sep tember in het-Fries Museum in Leeuwarden te zien is. In de periode 1968-1973 schoot Platen foto's van vele bekende kunstenaars, zoals Joseph Beuys, Christo, Gerhard Richter, Georg Baselitz, Sigmar Polke, Panamarenko, Edward Kienholz, Markus Lü- pertz en Hanne Darboven. Als fotojournaliste had Platen gemakkelijk toe gang tot de kunstenaars van haar generatie en was met vele bevriend. Ook was zij aanwezig op de belangrijke kunstevenementen van die tijd, zo als de Documenta in Kassei en de Biënnale in Ve-> netië. Onderscheidend in haar fotografie is dat ze- in tegenstelling tot veel andere fotografen - de kunstenaars altijd in relatie tot hun werk heeft ge portretteerd. Niet slechts de kunstenaar zelf, maar ook zijn of haar kunst staat centraal. Op Platens portretten zijn de beroemdheden in spe onbekommerd met hun werk in de weer: Mario Merz bijvoorbeeld zit in een van zijn iglo's, Walter de Maria kruipt op zijn knieën op een startbaan, Arnuld Rainer staat voor een van zijn zelfportret ten. Haar foto's geven een tijdsbeeld van de inter nationale kunstscène aan het einde van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig, een tijd die bol stond van de veranderingen. In 1997 maakte Platen, na een carrière in de recla me, een nieuwe start in de portretfotografie. Een aantal kunstenaars heeft ze na dertig jaar opnieuw gefotografeerd, zoals Hanne Darboven, Gilbert 8t George, Arnulf Rainer en Francois Morellet. Foto: Angelika Platen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17