Zingende missionarissen Gospel groeit tegen klippen op De boodschap van het Harlem Gospel Choir KOOR Optreden in Bloemendaal Het Harlem Gospel Choir, vorig jaar tijdens het Crossing Border Festival (uiterst rechts Allen Bailey). Foto: René Keijzer Vrijwel alle grote zwarte populaire zangers, van Sam Cooke. Al Green en Marvin Gaye tot Alicia Keys, Macy Gray en Erykah Badu, hebben hun stemmen te danken aan de kerk. Het is een van de redenen waarom McDonald's een van de grootste sponsors is van gospel in Amerika - momenteel de snelst groeiende muziekbranche. Het hamburgerbedrijf ondersteunt al twintig jaar Cospefest, een megafestijn in Madison Square Gardens. Bij de finale in New York begin juni traden toppers uit het vak op, zoals Heze- kiah Walker, Vickie Winans, Cissy Houston, Rev. Timothy Wright en Melba Moore in een pro- gramma met de beste amateurtalenten uit de regio New York. Dit concours levert de sterren van morgen op. De andere reden voor sponsors om gospel seri eus te nemen vormt de naamsbekendheid in een hoofdzakelijk zwarte markt, die marketing technisch moeilijk te bereiken is. In de gospel gaan miljarden dollars om en bevechten drie FM-radiostations in New York elkaar op leven en dood om een zo groot mogelijk deel van de marktte kunnen bedienen. De financiële belangen verdragen zich slecht met de verheven idealen van de muziek en haar vertolkers zelf, maar is nog niets vergeleken bij de omvang van de gehele christelijke muziekin dustrie zelf. Een recent schandaal met de metal- /symfoband Evanescence, vorige week op Pink pop, die haar eigen nest bevuilde, deed deze in dustrietak op haar grondvesten schudden. Gospel zoekt al langere tijd en met succes naar de cross-over met funk, dancehall, hiphop en nu soul. Minder bekend is dat het muziekgenre ook wijdverspreide subculturele vormen kent, zoals gospelpoëzie (spoken word), praise dancers (een soort jazzballet), christian rap, stepteams (denk aan majorettes met batons) en drillteams (cheerleaders). En zelfs gospel comedy nights zijn in trek geraakt. Gods naam is groot en het Harlem Gospel Choir kan het weten. Het wereldvermaarde koor met een missie, reist eik jaar negen keer de aardkloot rond. Volgende week komen de in 1986 opgerichte 'Angels Of Harlem' (met dank aan U2) naar Nederland, als vreemde eend in de bijt op de Haarlemse Koorbiënnale. Van Harlem naar Haarlem met een omwegje langs het goddeloze casino van Foxwoods in Connecticut. door John Oomkes J U Ier, en niet in een van de presbyte- riaanse kerken verderop, kun je zieltjes vinden die je kunt repare ren", grijnst Allen Bailey. Preken voor eigen pa rochie is er in het casino niet bij. Op enkele tien tallen meters lonken verleidelijke eenarmige bandieten. Iets verderop weerklinken gesmoor de vreugdekreten aan Black Jack-tafels. Een kit scherige fontein spuit kleurrijke watersporen door de immense speelhal. Als gewone stervelin gen in verzoeking moeten worden geleid, dan verstaan Amerikaanse casino-eigenaren hun missie tot in de puntjes. Welkom in Foxwoods - niet zo'n mistroostig af gelegen weekendhotel in New Engeland dat een hoofdrol speelde in The Shining met Jack Ni cholson, maar een perfect georganiseerd pret park waar veelal oudere Amerikaanse echtparen met verduiveld gemak van hun overtollige dol lars worden afgeholpen. Een verwenbedrijf met hotels, restaurants, speelzalen, sauna's en een smetteloos geoutilleerd Concertgebouw met 1380 stoelen. In de coulissen opzij van het grote podium hijst 'brother' Bailey (62founder (oprichter) en di recteur van het Harlem Gospel Choir zich net als elke avond in een veelkleurig tuniek. „We treden opmerkelijk vaak in casino's op", zegt hij en ver telt over zijn ervaringen in casino's te Londen, Parijs, Australië, Nieuw-Zeeland. „Natuurlijk joeg Jezus met een zweep de geldhandelaren uit de tempel van Zijn Vader, maar dat wil niet zeg gen dat iemand die een paar dollar in een fruit automaat stopt goddelozer is dan ik. Of minder heilig. Daar worden we later, na ons leven hier op aarde, niet op afgerekend maar wel op de vraag Wat heb je voor je naaste, the next person, gedaan? Wat kom je in de hemel doen, wat je op aarde hebt verzuimd?" In de bus op weg naar Foxwoods hangt de lan derige sfeer die we zo goed kennen van toerende rockbandjes of van een uitgeputte musicalcast: the morning after the night before. Er wordt vooral bijgeslapen. De conversatie, zo die er al is, gaat over uiterlijkheden. Gospelzangers zijn net gewone mensen - of sopraan Gia volgende week ook meegaat naar Milaan? Tenor Will showt zijn nieuwe bedrijfskleding en strijkt het logo van het koor keer op keer liefkozend glad. Pas op de plaats van bestemming bij de lunch in het kolossale bedrijfsrestaurant van deze Poels des Verderfs keert het flamboyante karakter te rug dat deze gospelpushers kernmerkt. Brother Will en brother Jay imiteren een twintigtal klas sieke Amerikaanse film- en tv-helden, compleet met herkenningsmelodie, oneliners en achter grondgeluiden. Steeds meer personeelsleden van Foxwoods schuiven hier in de luxekantine aan: Amerikanen voelen instinctmatig aan wan neer er opgetreden wordt. Van The A-Team tot AutoMan. Spiderman en The Blues Brothers zei len voorbij. Showtime! Doek! Of liever gezegd, geen doek! Bij de echte matinee wandelen de elf zangers van het Harlem Gospel Choir en hun drie funky begeleiders zon der toeters en bellen het podium op. Praise the lord, hallelujah! What a beautiful day, my friend! Bailey spreekt de concertgangers toe alsof ze al in de kerk zitten: „Nee, die bak popcorn die U onder de arm heeft, stoort de Heer niet, broeder. Geef me maar een handje. Eh...een handje pop corn, bedoel ik." Kijk, zo win je zieltjes. Bailey, in een toelichting: „Mijn God is een vergevende God. We krijgen van allerlei christenen vaak de zelfde vraag voorgeworpen: 'Hoe we denken te rechtvaardigen dat we in dit soort poelen van zonde en afgoderij kunnen optreden'. En dan zeg ik: Zo ronselen we onze nieuwe recruten." Het blijkt geen praatje voor de vaak. Na afloop van een tournee wordt het Harlem Gospel Choir vaak opgebeld: of een van de pinkstergemeenten ipentecostat) of baptistenkerken in Harlem kan worden bezocht tijdens een eredienst. Het leidt al jaren tot een religieus geïnspireerd toerisme. Voordat Brother Bailey zijn koor oprichtte, leer de hij uit zijn doppen te kijken als de door de wol geverfde roadmanager van Lionel Richie en The Commodores. Het waren de dagen dat Lio nel nog saxofoon speelde, terwijl de rest van de band opgaf over She's A Brickhouse. Met andere woorden: Bailey moet je vooral geen mietje noe men. „Gospel gaat over mensen die hebben geleden", zegt Allen. „En in deze tijden lijden mensen wat af, geloof me. We maken een geheel nieuwe we reld mee en dat bedoel ik niet positief. Tussen de bombardementen en de recessie door ervaren de mensen weer wat het is om een naaste te hebben. Het Kwaad kent geen kleur: het boze is het boze. En de mensen verlangen ernaar geïn spireerd te worden. Natuurlijk komen de men sen op onze muziek af en willen ze na afloop met je op de foto of je even knuffelen. Maar we zijn geen entertainers, we zijn missionarissen voor Christus. En net als Hij matigen we ons geen vooroordeel aan: Hij bekommerde zich toch over Maria Magdalena?! Een hoer!" Het Harlem Gospel Choir is opgericht volgens de universele beginselen die Dr. Martin Luther King Jr. predikte. Anders dan hedendaagse gospel sterren als Donnie McClurkin, die de jeugd waarschuwt voor de verderfelijke boodschap van rappers en r&b-sterren als Eminem en Jah Rule, verkondigt Bailey vergevingsgezindheid. Allen: „Jah Rule en Eminem zijn allemaal grootge bracht in de kerk, daar ligt hun achtergrond. Waarom zou je je tegen hen afeetten? Omdat ze grootspraak betrachten en vloeken? We zijn alle maal Gods kinderen en dat willen we uitstralen. Die houding levert ons een internationaal pu bliek op. We hebben net een telefoontje gehad: of we in Indonesië willen optreden. Da s toch het grootste moslimland ter wereld?! Je hoeft helemaal niet een christen te zijn om gospel te kunnen zingen. Je moet God in je leven hebben - dat wel. Natuurlijk zouden joden en moslims deel kunnen uitmaken van het Harlem Gospel Choir. Atheïsten uit den boze? Nee, we hebben we al eens eentje in onze gelederen ge had." Hij lacht met de aanstekelijkheid van een stand up comedian. „We hebben ruimte voor ie dereen! Nu hebben we een boeddhiste onder ons. Kijk, toen ik dit koor oprichtte ging het er om het begrip te vergroten voor de Afrikaans- Amerikaanse cultuur in de VS, voor zover deze te maken heeft met de kerk. Overal waar we aan de slag gaan, ook in dit casino bidden we samen, net zoals een footballteam een yell laat horen voor de match. En wat we vragen is simpel: als we hier het leven van slechts één iemand mogen raken, dan is onze inspanning al de moeite waard." In Foxwoods gaat het dak eraf - net als bij Alicia Keys, Kenny Rodgers, Tony Bennett of een van de andere tientallen sterren die hier met grote biënnale regelmaat optreden. Het repertoire van de Har lem Gospel Choir is weliswaar niet eigentijds met krakers als This Little Light Of Mine, Oh Happy Day (Edwin Hawkins Singers), Amen (Otis Redding) of een cover van Kool The Gang's /ee/goori-klassieker Celebration, maar de arrangementen zijn dat nadrukkelijk wel. De bravado waarmee niet zelden driestemmig ge zongen wordt drijft tegenwoordig op vette beats, pakkende grooves en gelikt showmanship. En het heeft niets gemeen met de derderangs, gelik te 'witte gospel' die de Evangelische Omroep doorgaans propageert. Bailey is eerlijk genoeg om toe te geven dat het concert hier in New England een proefballonne tje is, een showcase.Als het bevit, mogen we hier vaker terugkomen. Connecticut ligt maar drie uur rijden van New York, maar dit is wat we WASP-country noemen: wit, angelsaksisch en protestant van origine. Met zwarten en gospel hebben ze hier doorgaans weinig op." Hij scha tert het uit:Als we hier nooit meer ons gezicht mogen laten zien, kan ik ze alsnog racisme ver wijten! Hahaha!" Bloedserieus: „Ons uitgangspunt is dat wij, ver tegenwoordigers van zwart Amerika, iets terug moeten geven aan de mensen. Onze kerken in Harlem - ik ben zelf grootgebracht door ouders die baptist waren - zijn mede daarom zeven da gen per week open. Op onze tournees kom je bijvoorbeeld in Engeland of Duitsland voor de Het Harlem Gospel Choir treedt vrijdag 20 juni op in het Openlucht Theater Caprera, Ho ge Duin Daalseweg 2, Bloe mendaal. Aanvang 20.15 uur. Op diezelfde middag is er vanaf 16.00 uur een workshop met le den van het koor. Beide evene menten maken deel uit van de Tweede Internationale Koorbiën nale en Eric Ericson Masterclass Haarlem 2003. Aanmelden via Kristien Jansen, e-mail: koorbien- nale@kristienjansen.demon.nl of tel. 020 4683 415. Backstagekaart uitgegeven door het Foxwoods casino.Foto: PR dichte deur te staan van kerken die slechts een dag per week open zijn. Hoe kan een kerk nou dicht zijn? Dat kan toch niet? Wij, de leden van de kerk, belijden ons geloof niet alleen met de tnond en al dan niet door te zingen, maar door er te zijn." Allen en zijn vrouw Anna Bailey runnen feitelijk drie koren, waarvan twee onder de naam The Harlem Gospel Choir. Allereerst het beste gezel schap dat rond de beste professionele zangers is opgebouwd en dat het grootste deel van het jaar toert. Daarnaast is er het Yeserveteam', dat blijft rondhangen in New York en daar bijvoorbeeld elke zondagmiddag optreedt tijdens een speciale gospelbrunch in de nachtclub van B.B. King aan de 42ste Straat; het is zowel kweekvijver als vete- ranenteam. En dan is er als derde ook nog een 150-koppig kerkkoor dat elke zondag de eredien sten in West Harlem (124th St/7th Ave.) op stel ten zet. Hier kwamen Bono en zijn U2-collega's naar toe, toen ze met Rattle and Hum een muzikaal reis verslag maakten van hun bedevaart langs alle bronnen van muzikale inspiratie. Het Harlem Gospel Choir zong de backing voor de hit Angel of Harlem waarna wereldwijde bekendheid defi nitief verzekerd was, ook bij een jong publiek dat niets op heeft met Mahalia Jackson, Marion Wil liams, James Brown in The Blues Brothers of Whoopi Goldberg in Sister Act. Sindsdien lopen platenmaatschappijen de deuren in Harlem plat. De Baileys moeten er niets van hebben. Om pro blemen met auteursrechten te vermijden wordt er ook geen enkele compositie van eigen men sen - en alle vocalisten schrijven - op het reper toire gezet. Allen: „We zijn op tour geweest met The Chieftains. En we krijgen nu verzoeken van Van Morrison en April Lavigne." De zangers ontvangen een betrekkelijk klein ho norarium. Het overgrote deel van de inkomsten van het Harlem Gospel Choir, dat wordt gerund door een stichting zonder winstoogmerk, wordt voor liefdadigheid en hulpverlening aangewend. Bailey: „We hebben een programma dat de kerk helpt om de allerarmsten van een maaltijd te voorzien. We runnen zelf de hulpverlening aan jongeren die drugs gebruiken of ongewenst moeder worden. We dragen ons steentje bij als oudere mensen in de buurt verlegen zitten om woonruimte." „Kan ik van dit inkomen bestaan?", herhaalt te nor Willie Lee Anderson III (26) de vraag. „Nee. Je moet er een baan bijhebben. Ik sta op de no minatie voor de musical The Lion King en ik zing met enkele anderen in dit koor in een musical The Road To Jericho. Ik prijs de dag waarop ik twee jaar terug bij dit koor kwam. Het heeft mijn leven veranderd. Ik ben opgegroeid in een deel van The Bronx, waar veel van mijn leeftijdgenoten door geweld om het leven zijn gekomen. Ik heb ze als vliegen platgeslagen zien worden. Straatbendes en zo. Hier in het Harlem Gospel Choir zie ik niet al leen de wereld, maar kan ik leven met gelijkge stemde mensen." „Onze kerk is zeven dagen per week geopend", zegt Bailey, „24 uur per dag kun je er terecht. De kerk is er voor de mensen. Daarom zie je een zwarte kerk nooit failliet gaan of ermee kappen. A black church never goes out of business. Want iedereen die geholpen wordt, helpt op den duur weer via diezelfde kerk anderen die even hulpe loos zijn. Zeg eens, brother: had Jezus Christus wel eens een weekendje vrij?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 36