GESPREK VAN DE DAG 'Ik kom net om de hoek kijken' De bedreigde 'brug tussen ernst en luchtigheid' m Nv De duw Jonge regisseur Tim Oliehoek maakt grote bioscoopfilm 'Vet Hard' mmttm 4 i 4 ie w De Franse hoofdstad Parijs heeft sinds donderdagavond een MAR- LENE DIETRICHPLEIN. Het plein ligt in het 16e arrondisse ment, niet ver van het Galliera- museum waar vandaag een ten toonstelling wordt geopend die is gewijd aan de filmgarderobe van de ster. Dietrich, die wereldbe roemd werd door de film der Blaue Engel, is in 1992 overle den in Parijs. De in Berlijn gebo ren Dietrich verliet Duitsland in 1933 en keerde er pas na de Tweede Wereldoorlog terug. Haar anti-nazi-activisme werd haar daar niet in dank afgenomen. Toen zij in 1960 in Berlijn op trad, werd zij uitgejouwd. Daarna keerde zij er nooit meer terug. Pas na jarenlange discussies werd in 1997 in Berlijn een plein naar haar genoemd. Foto: AP ZATERDAG 14 JUNI 2003 DAGELIJKS LEVEN Gelukkig hoeft Dolf van der Lin den dit niet meer mee te maken: het achteloos ogende voorstel van bureau McKinsey om het door hem opgerichte Metropole Orkest maar op te heffen, gewoon als be zuinigingsmaatregel bij de om roep. Van der Linden, zó legenda risch dat Frans Halsema ooit nog een lied over hem zong, stierf in 1999. Het was in de feestelijke en rom melige dagen vlak na de bevrij ding dat Radio Herrijzend Neder land vond dat er een amuse mentsorkest moet komen 'om de lichte muze op hoog niveau' te dienen. Het orkest, alleen al door genoemde taakstelling uniek, doet dat tot op heden. Buitenlandse vedettes treden ook graag met het alom gewaardeerde orkest op: re cent stond de begeleiding van Pa trick Bruel op het programma, de Fransman die vorig jaar het best verkochte album van zijn land maakte en door de liefhebbers van het chanson aanbeden wordt. Het orkest begeleidde in de 58 jaar van zijn bestaan een bont ge zelschap, variërend van Dave Bru- beck tot Wim Sonneveld in zijn tot op heden beroemde creatie van Willem Parel. Vaak was het orkest ook zelf het stralend mid delpunt van uitzending: waar het Metropole was, was het feest. De eerste uitzending van het Metro- Dolf van der Linden met het door hem opgerichte Metropole Orkest in 1947. Foto: GPD pole was op 25 november 1945, en het gezelschap slaagde er vol gens critici al snel in 'glansrijk een brug te slaan tussen ernst en luchtigheid, tussen muziek en verstrooiing'. De praktijk viel in de eerste dagen niet mee. Van der Linden had wel een flinke club muzikanten bij eengebracht, maar die hadden de grootste moeite om naar de stu dio's in Hilversum te komen: nie mand had immers een auto en de treinen waren nog minder be trouwbaar dan nu. Maar de stemming, het enthousi asme en de wil deden wonderen. Van der Linden en zijn ploeg wa ren al snel zo'n beetje dagelijks op de radio. Vanaf 1956 kwam het or kest ook geregeld op tv, met name als begeleider van de songfestival kandidaten en korte tijd later ook van al die grote sterren die hun Edison kwamen ophalen tijdens het Grand Gala du Disque. Individuele musici bereikten een belangrijke eigen status, zoals de violisten Benny Behr en Sem Nij- veen, de altsaxofonist Piet Noor- dijk en pianist Dick Schallies, die het eerste arrangement van 'Aan de Amsterdamse Grachten' maak te. In 1980 ging Dolf van der Linden onder luid protest met pensioen. ite idc Hij werd opgevolgd door Rogier[^e van Otterloo, die echter te make kreeg met een zekere kritiek op het orkest. Het zou niet modern genoeg meer zijn. De arrange menten waren niet strak genoeg,r voor de nieuwe tijd. Van Otterlo 1 streed daar wel met enig succes tegen, maar stierf al in 1988. Hi orkest raakte daarna in een flin dip, kampend met een suf imaj Drie jaar later kwam Dick Bakk aan het bewind, componist van het winnende songfestivallied Ding-a-dong van Teach-In. Hij Dl verjongde het orkest op het ge bied van mensen, activiteiten e natuurlijk de muziek zelf. Het M tropole was niet weg te slaan bij !Tt het North Sea Jazz Festival en d( JfF Uitmarkt bijvoorbeeld, en bel; de zelfs in poptempels als Par so om acts als Boudewijn de Groot en Blof te begeleiden. Dolf van der Linden kon er de l( wel van inzien. Toen hij het ork V tijdens het vijftigjarig jubileum^ nog eens dirigeerde zei hij ver guld: „Het is fantastisch dat het 111 nog is en meer nog: dat het er 0 10 deze manier nog is." Het Metro pole Orkest won verschillende prijzen, waaronder de Zilveren Reiss-microfoon, de Gouden Harp en de Gouden Notenkraki IK re UTII |ar "óEft-P&NIC je. O hi P£ veJZJMKPAG VAM JE MO BOEK-? MENSELIJK Het in de middeleeuwen door storm verwoeste STADJE ESON wordt in het Lauwersmeergebied herbouwd. Dat heeft de gemeen te Dongeradeel bekend gemaakt. Het ministerie van landbouw, natuurbeheer en visserij heeft donderdag de vergunning afge geven voor de bouw van een ves tingstadje in het natuurgebied. Ook worden drie terpen die des tijds verwoest zijn binnendijks herbouwd. Volgens wethouder Oosterhof van Dongeradeel is het niet helemaal zeker dat Eson ooit heeft bestaan. „We gaan er van uit dat er in de middeleeuwen een stadje heeft gestaan. Het is echter in de loop tijd een soort legende geworden", aldus Oos terhof. HILLARY CLINTON, de voorma lige first lady van de Verenigde Staten, heeft medelijden met Monica Lewinsky en iedereen die te maken heeft gehad met het seksschandaal rond haar man en de voormalige Witte Huis-stagiai re. Zij zei dat gisteren in het pro gramma 'Tonight' van de Britse televisiezender ITN. Het schan daal rond de relatie van Clinton en Lewinsky heeft volgens Hil lary zoveel slachtoffers gemaakt omdat politieke tegenstanders van haar man 'bereid waren wie dan ook te vernietigen om een eind te kunnen maken aan het presidentschap van mijn man'. Over hun eerste vakantie na het officieel verhoor over Monica zei zij tegen ITN: „Ik was niet in staat met hem te praten en dat was erg moeilijk, omdat hij niet alleen mijn man was, maar ook omdat hij dertig jaar lang mijn beste vriend was geweest." De populariteit van Hillary Clinton is sinds de publicatie van haar boek flink gestegen. Foto: AFP Voor een 24-jarige Taiwanees is vrijdag de 13de wel een erg ake lige ONGELUKSDAG geworden. Zijn vriendin pleegde zelfmoord. Toen de man haar in het lijken huis opzocht, bleek zij een man te zijn. Het stel had al een half jaar verkering. De moeder van de overledene vertelde de verdrieti ge man dat haar zoon zich altijd al als vrouw had verkleed. De man liet wel een briefje achter waarin hij zei dat hij het niet lan ger aankon de schijn op te hou den. Het volgende geval is zowel merkwaardig als waar gebeurd. Een gezin, vader, moederen tivee dochters, gaat op vakantie naar een camping bij een meer. Pal aan het meer ligt een strook bos van ongeveer honderd meter breed. Aan de andere kant van die bosrand ligt een provinciale weg. En als je die weg, hij is druk in de zomer, oversteekt ben je bij de camping. Vanaf het meer gezien is dus de volgorde: meer, bos, weg camping. Iedere camping heeft zijn eigen ritme. In deze camping hij ligt in de Provence, werd er 's mor gens ingekocht en gekookt, tussen de middag warm gegeten, dan een siësta en rond half vier trok de bevolking naar het meer voor zonnebad en zwemmerij. Het gezin in kwestie - vaderen moeder midden veertig de dochters veertien en tivaalf- had die gewoontes ook aangenomen. In de buurt van het meer sloegen de kinderen altijd links af naar het jongerenstrandje en pa en ma werden bruin bij de andere vaders en moeders. Op zekere avond wandelde de vrouw rond half zeven terug naar de camping terwijl haar man nog wat strandspullen bij elkaar zocht. Bij de weg aangekomen ziet zij een motor - vertelde ik u al dat er veel motorverkeer op die weg was? - tegen een boom aan liggen en een motorrijder die er in shock bijstaat. Op de weg ligt temidden van een groep mensen een meisje met lang zwart haar in een plas bloed. De moeder meent in het meisje haar oudste dochter te herkennen. Toen gebeurde er iets merkwaardigs: de vrouw drong zich niet naar voren om het meisje beter te kunnen zien. Nee, zij draaide zich om en liep of er niets ge beurd was het bospad weer op richting meer. Na vijftig meter kwam zij haar oudste dochter tegen die op weg was naar de camping. „Hé mam riep het kind vrolijk. „Ga je nou nog zwemmen?" Weer gebeurde iets merkwaardigs: de vrouw sloot het kind niet verheugd in de armen. Integendeel de moeder begon geweldig uit te varen: „Kun je niet beter uitkijken met oversteken, jij ook altijd, potver dit en potver dat, het is altijd wat niet jou.En meer van die dingen die boze ouders te gen hun kinderen roepen. De moeder ging zelfs zo ver het meisje een duw te geven zodat het bijna in de struiken vloog. Nog iets vreemds: ik heb dit verhaal de afge lopen jaren een aantal malen aan mensen verteld. Maar bijna iedereen vindt het ge drag van de moeder heel normaal. Vooral vrou- wen zeggen zich goed in haar te kunnen ver plaatsen. Ik weet niet hoe u daarover denkt. Overigens bleek gelukkig niemand zwaar ge wond bij dat ongeluk. Die duw op het bospad is bij mijn weten de enige keer geweest dat mijn vrouw handtastelijk was tegenover een van on ze kinderen. JOHAN CRUIJFF reikt op 2 juli de eerste diploma's uit van de naar hem genoemde opleiding. Het gaat om 25 studenten die af studeren aan de Johan Cruyff University (JCU). Zij begonnen hun opleiding commerciële eco nomie vier jaar geleden aan de JCU. De JCU is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Uitgangspunt van de opleiding is dat studenten een leven als top sporter combineren met een maatschappelijke carrière. In het eerste jaar schreven veertig stu denten in. Nu beginnen ieder jaar honderd studenten aan deze vierjarige opleiding. Afgestu deerden kunnen gaan werken in management- en marketingfunc ties bij sportclubs en bonden en bij bedrijven die een rol in de sportwereld willen spelen. Foto: EPA Op zijn twaalfde wist Tim Oliehoek dat hij 'bij de film' wilde, op zijn zes tiende begon hij aan zijn eerste gro te videofilm. Hiervoor mobiliseerde hij zo'n beetje de hele bevolking van zijn toenmalige woonplaats Stompwijk. En de spetterende pre mière in een plantenkas was de ab solute uitsmijter. Daarna ging hij naar de Filmacademie en nu begint hij als 24-jarige binnenkort aan zijn eerste grote bioscoopfilm waarvoor 4 miljoen euro beschikbaar is. En hij weet inmiddels zeker dat hij geen acteur of cameraman, maar regis seur wil zijn. „Ik heb graag zelf de touwtjes in handen." Prijzen en een Oscarnominatie heeft hij al binnen. Zijn nieuwste opdracht, het maken van een gro te bioscoopfilm, lijkt op het uitko men van een droom. „Och, ik zie het meer als een start, want ik kom net om de hoek kijken en heb nog een lange weg te gaan en denk steeds 'Mannetje, je moet door'. Je bent er tenslotte nooit, want al heb je een film af, dan wil je er het liefst nog wat aan veran deren, want het is nooit perfect. Ik doe mijn werk nu ook heel an ders dan zes jaar terug. Ik was toen echt helemaal bezeten van mijn werk, want ook toen vond ik het al vrij ondankbaar en vrij stom als je je talenten niet volop ge bruikt. Ik ging in mijn pubertijd ook nooit met vrienden uit en ik was voor het eerst dronken bij de première van Buy or die. Ik had daar wel twee jaar keihard aan ge werkt. Ik liep toen door alle media aan dacht die ik ineens kreeg behoor lijk naast mijn schoenen, maar omdat ik na Buy or die naar de Filmacademie ben gegaan, ben ik wel weer met de beide voetjes op de grond gekomen. Ik ben nu wat nuchterder en meer mezelf. Ik weet dat er naast film maken ook een ander leven is en dat komt vooral door Sander, met wie ik alweer zes jaar samenwoon, maar stilzitten doe ik nooit." Waar gaat je nieuwe film over en wie krijgen de hoofdrollen? „Over Bennie, een crimineel, die een nieuw leven zonder misdaad wil beginnen. Zijn oude makker en broeder in de misdaad ligt op sterven en heeft een nieuwe lever nodig. Die is niet voorhanden, maar met veel geld en via een ille gaal adresje is er misschien wel wat te regelen. De ellende begint Tim Oliehoek maakte op zijn 21ste zijn eerste bioscoopfilm. Nu is hij 24 jaar en begint hij aan de miljoenenfilm 'Vet hard'. Foto: George Verberne opnieuw of niet, dat is de ham vraag van de film, waar je pas ant woord op krijgt als je hem ziet. Het is natuurlijk wel een film met actie, spectaculaire stunts, humor en ontroering. De rol van Bennie wordt gespeeld door Jack Wouterse, een acteur die misschien nog niet zo bekend is, maar dat gaat veranderen. Die man is de personificatie van ruwe bolster blanke pit. Echt, naturel, ruw en met een groot knuffelge halte. Andere acteurs worden mo menteel gecast en er circuleren bij ons grote namen, maar die kan ik nog niet noemen, omdat ze zelf nog niet benaderd zijn." Hoe is de film tot stand gekomen? „Het is een remake van een Deen se film Old men in new cars. Pro ducent San Fu Maltha, de baas van Costa! en Phileine zegt sorry, vond dit zo'n mooie film en zag hoe het publiek in Denemarken reageerde. Hij wilde aanvankelijk de film naar Nederland halen, maar besloot toch tot een remake. Ondertussen had hij mij de laatste jaren van een afstandje gevolgd en we sloten een overeenkomst, zeg maar een 'gentlemen agree ment'. Hij zou The champ finan cieren en daarna zou ik Vet hard maken. Mooier kan niet, want het is wel fantastisch deze kans te krijgen. Ik was gelijk ook helemaal enthousiast, want ik krijg nu een vrijbrief een groot publiek te ver maken. Het wordt een coproduc tie met de Belgen en we zijn al op zoek naar locaties die niets van doen hebben met de misdaad, dus geen lege fabrieksterreinen of autogarages. We kijken uit naar Tim Oliehoek maakte het KPN-reclamespotje met het kunst gebit in smerig water dat werd beloond met de Loden Leeuw voor de irritantste televisiereclame. Foto: GPD Voor Dick Maas heeft Tim Oliehoek veel respect: „Flodder was een gouden vondst." Foto: ANP/Ton Schutz klassieke en lieflijke locaties zodat het geweld extra opvalt, want er wordt natuurlijk wel actie gevoerd en een achtervolging hoort erbij." Hoe is het met de concurrentie in Nederland? „Die is er vrij weinig. Ik heb daar naast een eigen stijl waardoor ik absoluut mijn gang kan gaan. Voor veteranen als Paul Verhoe ven en Dick Maas heb ik veel res pect. Verhoeven was vooral met Basic instinct super en Maas weet precies wat het publiek wil zien. De lift was geniaal en Flodder was een gouden vondst, maar zijn nieuwste projecten vind ik wat te oppervlakkig en te cartoonach tig." Wanneer is een film voor jou een succes? „Ik ga tijdens premières altijd met mijn rug naar het filmdoek zitten. Als ik zie dat de bezoekers schrik ken, huilen, lachen en een flinke stoot adrenaline krijgen, ben ik geslaagd. En natuurlijk als ieder een er over praat, want daar gaat het om: de film moet reacties 0 roepen." iRD Wat is de belangrijkste eigensch een van een regisseur? „Je moet zeker weten dat wat ji gor maakt uniek is. Je moet passie over kunnen brengen, vooral o| lass je acteurs. Want als je er zelf niéd. R in gelooft, wordt het nooit wat. e Het belangrijkste van je werk is voorbereiden, voorbereiden en voorbereiden. Met je crew mol daarnaast voortdurend commi^f ceren, want zij zijn gespeciali seerd in allerlei deelgebieden e n als regisseur maak je vooral de keuzes. Als ik niet tot in het klei eno ste detail weet wat en hoe en w »en ik het wil, wordt het niks. Vroej ngir deed ik alles zelf, nu dat heb ik okt geleerd, want al die disciplines aris zijn beroepen waar mensen vo iparl doorgeleerd hebben, maar ik h nin; nog wel steeds alle touwtjes in handen." Irene Nieuwenhuijse

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2