Vrouwelijke vechtlust in een mannenwereld BOEKEN Soapster Katja slaat meedogenloos terug King geen bedreiging voor Connelly Overleven op de hoogste terp van Nederlan( Ode aan een wielerlegende De overstroming HOC 144 VRIJDAG 13 JUNI 2003 Als een boek naast letters ook verschillende geuren kon bevatten, zou geen lezer in 'Le lieblank, scharlakenrood' ver komen. Met veel overtuiging schetst Michel Faber de stank in de straten en bordelen van het ne- gentiende-eeuwse Londen. De 950 pagina's tellende roman is niet weg te leggen voor hij uit is. roman recensie Mieske van Eek 'Lelieblank, scharlakenrood' door Michel Faber. Vertaling: Harm Damsma Niek Miedema. Uitgeverij Podium. Prijs: €25,00. Als in een ouderwetse negentiende-eeuwse roman neemt Michel Faber zijn lezers al meteen op de eerste bladzijden bij de hand in Lelieblank scharlakenrood. Hij is een al wetende verteller, die zich overal toegang verschaft. Een cynische maar zorgzame gids die zijn gevolg door het pikkedonker loodst en wijst op oneffenheden, straatvuil en andere gevaren in een nachtelijke stad. Anders dan de grote schrijvers in de negen tiende eeuw noemt Faber de dingen bij de naam. In onverbloemde, soms schokkende taal doet hij vrolijk verslag van de seksuele uitspattingen die zich afspelen achter een facade van preutse vroomheid of vrome preutsheid. Het is de tijd van koningin Vic toria en van de dubbele moraal. De tijd van mannenmacht en minachting voor de vrouw. Het verhaal begint in 1874 in Church Lane, het soort straat waar 'zelfs de katten hol ogig en mager zijn bij gebrek aan vlees'. Fa ber roept hier een sfeer op van 'eeuwenou de gebouwen, zwaar leunend op hun kruk ken van ijzeren afvoerbuizen'. Hij voert de lezer mee de trap op in t?en van die huizen: „Kijk waar u loopt; van de trap zijn een paar treden doorgerot. Maar ik weet welke. Vertrouw gerust op mij." Die trap zal de le zer nog vaker moeten nemen tot een mis stap het hout doet bezwijken. Het kost even voor de schrijver zijn gasten kennis laat maken met de echte heldin van het boek. Tijdens het wachten schetst Fa ber de vuilheid, de zonde en het verderf, maar ook de mode en het oprukken van de moderne tijd, die vol beloften aan de poon rammelt. Maar de prostituee Sugar is het wachten waard, al is het alleen maar omdat ze zo afwijkt van het gangbare: ze is letter lijk getekend door de huidziekte psoriasis. Dat belet de mannen niet verzot op haar te zijn. Haar marktwaarde ligt, niet in het minst door haar welbespraaktheid, een flink stuk hoger dan bij menige mooiere lotgenote. Vol haat zit ze: op haar moeder die haar sinds haar dertiende verkocht aan wie haar roman recensie Nico de Boer 'Interview' door Theodor Holman. Uitgeverij Mets Schilt Prijs: €7,90. Veel films zijn op een boek ge baseerd, veel minder boeken op een film. Bij de recente, succes volle Nederlandse film Inter view van regisseur Theo van Gogh, gespeeld door Katja Schuurman en Pierre Bokma, is dat nu wel gebeurd. Schrijver en journalist Theodor Holman herschreef en bewerkte name lijk zijn eigen filmscenario tot een novelle, ook Interview ge doopt, met foto's uit de film op het omslag. Interview gaat over een politiek redacteur van een krant, die te gen zijn zin de ongekend popu laire soapactrice Katja moet gaan interviewen, juist op de avond dat het kabinet-Balke nende I valt In de film worden die rollen vertolkt door Katja Schuurman en Pierre Bokma die daar ook nog eens Katja en Pierre heten. Schuurman zit zichzelf daarbij als de soapster Katja wel heel dicht op de huid. Zij is immers een publieke fi guur, een mediaster, om wie je, hoezeer je ook je best doet, niet heen kunt. Bij Bokma, een van Nederlands beste (toneel) ac teurs, speelt dit minder. Ook het boek zit de 'werkelijk heid' dicht op de hielen. Ik heb de film (nog) niet gezien. Toch kostte het mij door de voorge schiedenis enige moeite om in Holmans novelle de beide hoofdpersonen Katja en Pierre als 'gewone' romanfiguren te zien. De soapster gedraagt zich tijdens het 'interview' zoals het publiek van haar verwacht: een verwende jonge vrouw bij wie alles om de buitenkant draait. De journalist graaft in het pri- vé-leven van de actrice, want hij aast op zijn primeur. En als hij daarvoor zijn gesprekspart ner moet beduvelen, dan moet Katja Schuurman in de film 'Interview*. Foto: ANP dat maar. Het is een cliché, en daarvan zijn er wel meer in het boek. Zo schildert Holman de functie van politiek redacteur wel erg romantisch af, alsof het kritisch volgen van het parlement en de regering voor een verslaggever het hoogst haalbare is. Toch zegt het boek ook iets wezen lijks over de journalistiek: hoe zorgvuldig en weloverwogen zij ook te werk gaat. zij parasiteert hoe dan ook op degene bij wie zij haar informatie haalt. In Interview is niets wat het lijkt. Het gesprek verloopt aan vankelijk moeizaam, maar al lengs ontstaat - op het randje van geloofwaardigheid - een band tussen de actrice en de verslaggever. Achter de facade van het oppervlakkige soapster retje blijkt meer schuil te gaan. En ook de journalist, die ge traumatiseerd is door het ver lies van zijn dochtertje en zijn verblijf als oorlogscorrespon dent in Bosnië, blijkt minder 'slachtoffer' van het lot te zijn dan hij voorwendt. Ze dagen elkaar uit in een spel van aantrekken en afstoten. De twee zijn aan elkaar gewaagd, en Holman speelt ze geslepen tegen elkaar uit Hij kan uitste kende dialogen schrijven en verstaat de kunst van het schrij ven van een spannende, thril lerachtige plot. Zijn stijl is ge jaagd, met korte, beeldende zinnen. De novelle leest, niet verrassend, dan ook als een filmscript, maar dan een met vlees om de botten. Even dreigt de boel nog te ont sporen. De twee kemphanen tieren en schelden dat het een aard heeft. Maar dat doen ze zo plat en banaal, zo weinig fanta sierijk ook, dat het potsierlijk wordt Gelukkig blijkt dit mod dergooien de opmaat te zijn voor een onverwachte apotheo se die alles op losse schroeven zet. Pierre verloochent Katja omwille van zijn primeur. Maar Katja slaat genadeloos terug. Nu naar de bioscoop, want het maakt wél reuze nieuwsgierig naar de manier waarop Schuur man en Bokma zich in de film uit deze verbale worstelpartij weten te redden. DE LEESTAFEL In de rubriek De Leestafel wordt wekelijks een ander genre boeken besproken. Deze week de nieuwe oogst thrillers. door Arno Ruitenbeek Als een van 's werelds beste thrillerauteurs Michael Connelly een debutant een groot talent noemt en diens eerste boek vol ka rakter en rauwe verrassingen, dan moet je dat lezen. Jonathon Kings De zwarte kant van middernacht (De Boekerij, €14,95) is inderdaad veelbelovend, maar Connelly hoeft niet te vrezen voor concurrentie. Natuur- en milieuactivisten vormen de on verwachte verdachten van een serie kinder moorden in Florida. De lijkjes worden aan getroffen in de moerassige doolhof de Everglades, niet toevallig ook de onher bergzame plek waar ex-politieman Max Freeman voorlopig zijn leven slijt. Hij is de eerste verdachte. En dat is niet zo gek. Want hij vindt een van de lijken én stapte uit het korps van de stad Philadelphia nadat hij een twaalfjarige dief had doodgeschoten. Ook duikt in de loop van het koortsachtige onderzoek een aantal andere bewijzen tegen Freeman op. Voor de lezers is snel duidelijk dat iemand Free man er probeert in te luizen. Onderzoeks leider Hammonds is net dom genoeg om dat niet te doorzien. Het verhaal zit redelijk goed in elkaar. Spanning is er net voldoende. Probleem zit 'm bij misdaadjournalist King (vooralsnog?) in de karakters. Freeman is geen spranke lende persoonlijkheid, maar wordt onnodig flets door zijn overdadig, maar vaak niet le gitiem aanwezige advocaat Bille Manches ter. Dat is een stotterende vrouwenversier der en veelverdiener die er niet voor terug- HOLLAND deinst zijn cliënt goede beleggingsadviezen te geven en zijn logeerkamer aan te bieden. Ter gelegenheid van het honderdste ge boortejaar van de auteur start pocket-uit geverij Pandora een nieuwe Simenon- reeks. Deze maand zijn de eerste twaalf de len verschenen: zes van Simenons psycho maar wilde, op de mannen en op God en 'zijn hele flikkerse schepping'. In de tijd die zij niet in haar nering steekt schrijft zij een roman, waarin zij zich wreekt op alles wat haar en haars gelijken door mannen is aan gedaan. Monsterlijke wreedheden ver trouwt zij toe aan het papier. Tot zij het lokkende fortuin ontmoet in de persoon van de stinkend rijke parfumver koper William Rackham. Als aan het aas eenmaal gebeten is, haalt zij zonder moeite de buit binnen. Maar ze wil niets aan het toeval overlaten en begint zich te verdiepen in het leven van haar prooi en de zijnen. Sinds ze zich hult in een geur van zeep en parfum kan ze zich van lieverlee haar woe de niet meer voorstellen en raakt ze ver vreemd van het papier waaraan zij haar wraakfantasieën heeft toevertrouwd. Zo maakt ze op afstand kennis met de preutse en kinderlijke Agnes, de vrouw van haar minnaar, die zich ontpopt tot een an dere, wat tragische heldin in het verhaal. Agnes ziet haar maandstonden aan voor een dodelijke ziekte en haar lijfarts wil niets liever dan haar zo snel mogelijk opnemen in een psychiatrische inrichting. De levens van deze twee vrouwen kruisen elkaar in een donkere nacht en raken steeds meer met elkaar verweven. Waarbij de hoer steeds meer opschuift naar de wei nig begerenswaardige plaats die de echtge note inneemt, terwijl de echtgenote ver dwijnt als in een droom en zelfs de alwe tende verteller niet kan of wil zeggen waar zij terechtgekomen is. Zij lijkt letterlijk de onzichtbaarheid bereikt te hebben, die fei telijk van de gegoede vrouwen in die tijd werd geëist. Het is ondoenlijk hier de ne- genhondervijftig pagina's van Faber samen te vatten. Een aantrekkelijk paar vormen nog de doktersdochter Emmeiine Fox, die zich het lot van de arme prostituees aan trekt en Henri Rackham, de oudere broer van William, die dominee zou willen wor den, als hij maar niet zo gekweld werd door zondige fantasieën. In stilte zijn Ei en Henri Rackham verliefd op elkaar ber laat de lezer gul meegluren in hunt tische dromen. Lelieblank, scharlakenrood is een boek tegenstellingen. Tussen arm en rijk, tus vak liefde en haat, tussen recht en onrecht ieic tussen stank en geur. Anders dan je 1,3 4 zo n boek zou verwachten, legt de hoopFde een beter leven het hier niet af tegen oritl' somberheid. Wat vooral treft, is de veteide' lust van de vrouw die hogerop wil ko in een mannenwereld, zonder dat ze medemenselijkheid verliest. Faber sd in een weergaloze stijl, die de lezer n sleept, soms grimmig, vaak cynisch, m A( altijd opgewekt. Een boek als een droom. Michel Faber werd in 1960 geboren in[ Haag. Toen hij zeven jaar was emigrei ,v r hij met zijn ouders naar Australië. Si ^ori 1993 woont hij in Schotland. Wat een miste kans voor de Nederlandse letteren »rvir TOP-10 FICTIE 1. (3) Abdelkader Benali, De langverwachte. Vassalucci, 19,50 2. (4) Renate Dorrestein, Het duister dat ons scheidt. Contact, 18,50 3. (2) Heieen van Royen, Godin van de jacht. Vassalucci, 19,95 4. (5) Rascha Peper, Wie scheep gaat. Contact, 19,90 5. (7) Nicci French, De mensen die weggingen. Ambo/Anthos, 2,50 6. (-) Tomas Ross, De zesde mei. De Bezige Bij, 18,90 7. (1) Kees van Kooten, Tijdelijk nieuw. De Bezige Bij, 15,00 8. (-) John Grisham, De claim. Bruna, 19,95 9. (8) Michel Faber, Lelieblank, scharlaken rood. Podium, 25,00 10. (-) Oek de Jong, Hokwerda's kind. Augustus, 24,95 Juni is een maand van va kantiebundels, niet voor het uitgeven van groot, nieuw literair werk. De toptien spreekt wat dat betreft boekdelen. De enige nieuw komers waren al eerder in de toptien vertegenwoor digd. En nu maar hopen dat Michel Faber met zijn alom bejubelde roman (zie elders op deze pagina) zich nog enige tijd weet te handha ven. De boekentoptien wordt wekelijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boeken in Haar lem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhan del Harkema in Hilversum, Boekhandel Los in Bussum en Boekhandel De Ark in Al- mere. Zijn palmares boezemt nog altijd enorm veel ontzag in. Vijf keer de Tour gewonnen, vijf keer de Giro, vijf keer Luik-Bastenaken-Luik, ze ven keer Milaan-San Remo, drie keer Parijs-Roubaix enzovoort. Eddy Merckx is niet minder dan een legende. Uitgeverij Lannoo wijdde een schitterend fotoboek aan hem, onder de titel 'Merckx, mens my the' (€49,50). Behalve een ode aan de wielrenner Merckx (in de foto bijschriften wordt niet op een superlatief meer of minder gekeken) is het boek van Philippe Brunei en Rik Vanwalleghem vooral een ode aan het wielrennen van beginjaren zeventig. Foto's van coureurs in gebreide truien met het logo van de sponsor erop, het potje bril cream naast de spiegel, of van Eddy die met een handpompje zelf zijn tubes de gewenste hardheid geeft. Op de foto's zien we hem kop in Parijs-Roubaix; boksend met zijn zoontje Axel, en onthutst dat hij in de Tour van 1975 op de Puy de Dome een mep van eenl se supporter kreeg, die de Belg na zoveel overwinningen meer A zat was. De supporter kreeg zijn zin: op de laatste pagina's van boek wordt de aftakeling van Merckx pijnlijk zichtbaar. Foto's uit besproken boek logische romans en zes van zijn thrillers rond Maigret. Eén daarvan is het debuut van de legendarische commissaris (Maigret in Holland) uit 1932 dat zich nota bene in Delfzijl afspeelt. 'Een kleine stad met hooguit tien tot vijf tien straten, met fraaie rode klinkers die zo recht waren gelegd als tegels in een keuken. Lage huizen, ook van baksteen, waarvan er talloze getooid waren met betimmeringen in vrolijke, lichte kleuren', noteert Sime- non. Maigret is er vanuit Parijs beland om dat een Franse hoogleraar bij de moord op een leraar aan de Delfzijlse zeevaartschool betrokken lijkt. Ter introductie van de reeks brengt Pando ra de kennismakingspocket Maigret en Ho tel Étoile du Nord uit voor het luttele be drag van één euro. De andere delen kosten voorlopig vijf euro. De boekbinder van Pandora heeft nog wel even werk, want het totale oeuvre van Simenon omvat 199 boe ken. De fans van inspecteur Fandorin zullen waarschijnlijk al weer enige dagen onder gedoken zitten. Bij uitgeverij De Geus ver scheen onlangs deel vijf uit de reeks van thriller-reeks van Boris Akoenin, Bijzonde re opdrachten (€20,00)Het Russische fe nomeen speelt graag leentjebuur bij zijn grote landgenoten uit de negentiende eeuw, maar dan met veel humor en span ning. Bijzondere opdrachten bevat twee ro mans. In de ene achterhaalt Fandorin het brein van een oplichtersbende, in het twee de bevrijdt hij Moskou van een seriemoor denaar. Zo knap geschreven dat Paul Ver hoeven de verfilming van de reeks voorbe reidt. (Bijdragen: Martin Hendriksma). roman recensie Wim Vogel 'De overstroming" door Mariët Meester Uitgeverij Meulenhoff. Prijs: €17,50. Iedereen dood, alleen jij en een paar andere mensen overleven. Het paradijs kan opnieuw wor den ingericht. Dat soort fanta sieën kennen we allemaal. Maar Golding liet in zijn mees terlijke Lord of the Flies al zien dat alle ellende altijd opnieuw begint en ook Gerard Walschap kwam in Houtekiet, en in het vervolg daarop feitelijk tot de zelfde slotsom. Voor verbete ring lijkt de mens nauwelijks vatbaar. In haar nieuwe roman De over stroming slaagt Mariët Meester er wel in de contouren van dat nieuwe paradijs te suggereren. Want wat heb je nodig om te overleven? Onderdak, voedsel, het vermogen tot aanpassing aan die nieuwe omstandighe den en vooral aan de paar men sen met wie je het maar moet zien te rooien. Een moderne versie van de zondvloedmythe is deze para bel, is dit sprookje geworden. Een mythe waarin het lot aan vankelijk alles lijkt te bepalen Marii'l Mccslcr maar waarin God en zijn goden niet één keer worden genoemd; een parabel omdat de gelijke nissen met onze van overvloed bulkende samenleving confron terend zijn en een sprookje om dat alles wat er gebeurt (geluk kig?) niet kan gebeuren. Twee Amsterdamse dertigers, vriend en vriendin, ontdekken in de polder tussen Breukelen en Loenen een terp van onge veer elf meter hoog en een half voetbalveld groot. In de slordi ge boerderij op de terp wonen broer en zus Spijker en een twintigtal koeien. Het stel krijgt toestemming een woonwagen als weekendhuisje op de terp te plaatsen. Hun plezier wordt snel minder als ook anderen zich daar nes telen: een Rotterdams echtpaar en een patser met een pooier wagen en een caravan met voortent, plastic stoelen en de hele rimram. De Amsterdam mers houden het voor gezien. De week die de ik-persoon, de vrouw, er in november alleen zal doorbrengen, zal meteen haar laatste zijn. Die nacht stormt en regent het onophoudelijk. Als het licht wordt, blijkt de terp een eenza me bult te zijn temidden van brak water. De flats van Breuke len in de verte zijn verdwenen, de gsm weigert, elektriciteit wordt niet meer geleverd, de tv sneeuwt zelfs niet meer. Neder land is verdwenen. Broer en zus, de vrouw in de woonwa gen, de patser en een twintigja rige, hoogblonde Rotterdamse zijn tot elkaar veroordeeld. En dat niet voor een paar dagen, voor altijd! Mariët Meester beschrijft aardig hoe de vroegere kilte tussen haar personages op misvejl den blijkt te berusten. Als hl werkelijk op aan komt, f mens slim genoeg toena? te zoeken, taken op baf' kwaliteit te verdelen en hij, maar vooral zij, zelfs il de seksuele drift te bevi met diegene die tot vooil uitsluitend afkeer opwektef Door te verwijzingen nar soortgelijke situatie in Mörings In Babyion, dool Fortuyn te citeren en doa soms wat te gemakkelijk! reotypering van haar per ges plaatst Mariët Meeste! roman midden in onze s leving. Haar boodschap, die bevat deze parabel c delijk, is optimistisch: alsl werkelijk op aankomt, mensen veranderen, zittel net als wilgentakken, vol d moed nieuw leven. De overstroming is boek. Alle verontrustend! lijken onzin. Dat neem weg dat Meesters creatl een nieuw paradijs vódf prettig leesbaar is, de spel goed vasthoudt, ons val leert aangaande het ovfl| op een terp en ons in iet val laat nadenken ovei vermogens hoe om te ga! de grilligheden van het lel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18