KUNST CULTUUR 'Een monumentje voor mezelf Vijftigste editie Biënnale Venetië groter dan ooit 'Een internationale uitstraling onderscheidt ons van de Amsterdamse raad tegj- snoeien op kunstenpla J Vijf orkesten op Pieterskerkpl Te sympathiek om een schurk te spel vrijdag 13 juni 2003 Evert van Seggelen opent eigen kunstgalerie Foto: ANP/Robin Utrecht Tentoonstelling over goocheltrucs den haag - Ter gelegenheid van het 22ste World Magie Congres in Den Haag is er een tentoon stelling over goochelen inge richt in het Museon. Op de ex positie zijn goocheldozen uit de afgelopen twee eeuwen te be wonderen die de Duitse goo chelaar Wittus Witt in dertig jaar tijd heeft verzameld. Zijn collectie staat als grootste in zijn soort in het Guinness Book of Records vermeld. Oeuvre-Edison Tony Bennett Amsterdam - De 76-jarige Ame rikaanse entertainer Tony Ben nett krijgt de Edison Jazz Oeu- vreprijs 2003. Met een carrière van meer dan een halve eeuw en een oeuvre van 67 albums heeft de Amerikaanse zanger vele generaties laten kennisma ken met zijn onmiskenbare stijl in swing, blues, big band en jazz. Op donderdag 10 juli zal de Edison op het Midsummer Jazz Gala in Den Haag aan Ben nett worden overhandigd. Die avond worden ook de andere Edison Jazz winnaars bekend gemaakt. Bennett verzorgt aan sluitend een optreden. Voorschotense 'modelvrouwen' leiden - De burgemeester van Voorschoten, W. M. Verver, en een bewoonster van Huize Bij dorp, zuster Hippolyte Wit kamp, zijn door fotografe Vivia- ne Sassen vereeuwigd voor de expositie 'role-models' in Den Haag. De foto-expositie maakt deel uit van 'Den Haag Sculp tuur', dat gisteren is geopend. Dit jaar staat de kunstmanifes tatie in het teken van vrouwen in de kunst door de eeuwen heen. De billboards waarop de Voorschotense 'modelvrouwen' staan afgebeeld, bevinden zich rond de Hofvijver in Den Haag. door Rody van der Pols leiden - Zo vaak als galeries ko men, zo vaak verdwijnen ze ook weer. Meestal nadat de galerie houder heeft moeten vaststel len dat van de handel in kunst nauwelijks te leven valt. In die valkuil zal Evert van Seggelen in ieder geval niet lopen. De Lei- denaar beschouwt zijn Segg- ment Art Gallery, die morgen open gaat, puur als hobby. „Voor het geld hoef ik het niet te doen. Het is voor mij echt een liefhebberij.'' De galerie zit pal naast uitzend bureau Seggment aan de Lam mermarkt, waarvan Van Segge len de eigenaar is. „We hebben de ruimte compleet gerestyled. Het ziet er prachtig uit. Wit par ket, mooie witte muren, een professioneel ophangsysteem." De eerste expositie, die tot het einde van de maand te zien is, betreft werk van Van Seggelen zelf. Kleurrijke, flamboyante doeken, die hij onlangs nog bij een hippe Londense galerie heeft tentoongesteld. „Tijdens de opening liep ik op wolken", vertelt Van Seggelen, die in Londen voor het eerst met zijn werk naar buiten trad. „Ik kreeg complimentjes van allerlei kunstkenners, prachtig. Acht doeken heb ik verkocht. Die hangen nu in Brazilië, Enge land, Schotland, Monaco en Portugal." In Londen ontmoette hij ook een Cubaanse schilder, die sa men met een aantal andere Cu banen de volgende expositie bij Seggment Art Gallery zal ver zorgen. „Mijn galerie moet een internationale uitstraling krij gen. Ik denk dat we ons daar mee kunnen onderscheiden van andere Leidse galeries. Schilders uit Rusland, Zuid- Afrika, Rusland. Mijn partner Peter Milosevic heeft een gale rie in Londen gehad en zodoen de een netwerk dat zich over de hele aardbol uitstrekt. Ik ben de kunstenmaker, hij is de kunst kenner." Wat niet wegneemt dat Van Seggelen het laatste woord houdt als het om potentiële ex posanten gaat. „Ik wil wel werk van ze gezien hebben voordat ik groen licht geef. Maar deze Cubaan maakt prachtige schil derijen. Figuratief, modem, maar met een onvervalst Cu baans sfeertje." Naast de wer ken van de 'gastschilders' denkt Van Seggelen er over om een vast hoekje voor zijn eigen doe ken te reserveren. „Zo k galerie toch een beetje J Seggelen-touch." Seggment Art Gallery,! mermarkt 206 in Leidi opend: maandag tot i vrijdag van 13.00 totf uur, zaterdag van 10, 18.00 uur of op afsprs foonnummer 071-570 06-48780746. door Rob Schoonen venetië - De vijftigste editie van de Biënnale van Venetië, die zondag wordt geopend, is gro ter dan ooit. De samensteller Francesco Bonami heeft onder de algemene en zeer gevleugel de titel 'Dreams and conflicts - the dictatorship of the viewer' maar liefst 380 kunstenaars bij eengebracht. Ook de negentien exposities die deze jubileum presentatie omvat, is een uni cum. En dus leggen de circa 250.000 bezoekers vanaf zon dag behoorlijk wat kilometers af. Bonami heeft het zichzelf mak kelijk gemaakt. Inhakend op het werk 'Het einde van de twintig ste eeuw' van Joseph Beuys, dat Biënnale-samensteller Harald Szeemann tijdens de vorige Biënnale als een soort symbool presenteerde, heeft Bonami ge kozen voor de enorme diversi teit die de hedendaagse beel dende kunst zou kenmerken. Keuzes worden door hem niet of nauwelijks gemaakt - dat wordt overgelaten aan de lan den die in de afzonderlijke pa viljoens zich soms wel, maar vaak ook helemaal niets gele gen laten liggen aan het centra le, wat ronkende thema. Een uitzondering vormt de door Bonami zelf samengestel de presentatie 'Schilderen - van Rauschenberg tot Murakami 1964-2003'. Te zien zijn vijftig doeken van kunstenaars die eerder op de Biënnale hebben geëxposeerd en dat vormt niet alleen een aardige déja vu als ook een eerbetoon aan vijftig jaar Biënnale, maar is tegelij kertijd een statement. Want Bo nami lijkt hiermee een brug naar de baaierd aan eigentijdse amsterdam/gpd - De bezuini ging van tien procent op het Amsterdamse Kunstenplan gaat niet door. De raadscommissie cultuur keerde zich gisteren in overgrote meerderheid tegen de als 'keihard vaststaande' be zuiniging van zes miljoen euro die wethouder Hannah Belliot (PvdA) eind mei aankondigde bij de presentatie van de uit gangspunten voor het Kunsten plan 2005-2008. De Amster damse Kunstraad noemde de bezuinigingen eerder al nood lottig voor het streven om de unieke culturele positie van de hoofdstad te verstevigen. Van de coalitiegenoten PvdA, WD en CDA, bleek alleen het CDA zich te kunnen vinden in het besluit van het college over de bijdrage van de kunstsector aan het totale bezuinigingspak ket van 100 miljoen euro voor de komende jaren. „Zes mil joen is erg, maar minder erg dan voor andere sectoren", al dus het CDA. Bijgevalle MT de voltallige oppositie |ej PvdA en WD er als ve[>e woordigers van de groot e( legepartijen geen gra !0t groeien: snijden met z joen is onverteerbaar on w( kunstsector dan veel te >ar wordt getroffen. PvdA-i Br Riem Vis wees haar p )e, noot op bijkomende factoren als de door het aangescherpte WW-reg ,b, het snoeien in Melkert die kunstenaars en insi hoe dan ook in grote men zullen brengen, economische recessie kunstsector ook een stakoj doen, maar een bedrag miljoen euro is voor P WD hoog genoeg. De gemeenteraad besli, gende week over de voojoo in de Voorjaarsnota 200 je in half mei de ombuigii m ratie van 100 miljoen we Brs gekondigd. At n ieG:el Een bezoeker passeert het werk van de Britse kunstenaar Chris Ofili op de Biënnale van Venetië. Foto: Reuters/Tony Gentile kunstuitingen te willen slaan. Het Nederlands paviljoen bleek toch niet te klein. Iets waar sa mensteller Rein Wolfs een beet je bevreesd voor was. Maar om dat het werk van de uit Deume afkomstige Erik van Lieshout vóór het Rietveld-paviljoen is opgesteld, hebben de andere vier deelnemers (Alicia Framis, Carlos Amorales, Meschac Ga- ba en Jeanne van Heeswijk) vol doende ruimte om tot hun recht te komen. De Biënnale is te bekijken tot en met 2 november. leiden - Op het Pieterskerkplein wordt morgenmiddag het mu ziekevenement 'Opus 5' gehou den. Vijf gerenommeerde or kesten organiseren dit festival om toerbeurt. Vanwege het 75- jarig bestaan van K&G was deze Leidse muziekvereniging dit jaar aan de beurt. De vijf deelnemers zijn geen marching bands, maar zogehe ten zitorkesten. De muzikanten geven een orkest vanaf een po dium. Naast K&G wordt er meegedaan door Humorkeske uit Middelburg, JD's Bigband Maja van Hall exposeert haar 'Filosloof op 'Den Haag Sculptuur' uit Dordrecht, Beatrix B j Hilversum en het Delft orkest. Het programmi van 13.00 tot 17.00 ui 15.00 uur is er als inte een optreden van de sh marchingband van K&G Het zwaartepunt van heOer rig jubileum van K&G lij 16 najaar. Er verschijnt djvro nieuwe cd en ook wordt bileumboek over de ges t P nis van het Leidse orkes?40 bracht. Het jubeljaar w !or december afgesloten njar reünie in de Groenoordl )ir Al tP 140 Cs IN MEMORIAM door Rody van der Pols noordwijk/den haag - Duizen den, zo niet miljoenen keren is de vrouw al in steen, brons, marmer of graniet vereeuwigd. Met vaak voluptueuze, ideale lichaamsvor men. Als godin, muze of seks bom. De vrouw als zwoegende sloof daarentegen, compleet met stofzuiger, dat was nog niet eer der vertoond. Volstrekt uniek was het beeldje dat de Noordwijkse beeldhouwer Maja van Hall in 1967 maakte. „Een beetje pijnlijk ook." Deze zomer is haar 'Filosloof op 'Den Haag Sculptuur' te zien. Dat wil zeggen: een nieu we, meer dan levensgrote versie van het 36 jaar oude origineel. „Ik werd plotseling gebeld", vertelt Van Hall in de werkka mer van haar Noordwijkse he renhuis. „Of ik het leuk zou vin den om dat beeld op het Lange Voorhout neer te zetten. Ze wa ren het in een oude catalogus tegengekomen en het paste perfect binnen het thema: 'mo- delvrouwen/role-models'. Ik heb altijd al met de gedachte gespeeld om een grote versie van dit beeld te maken. Dit was de ideale gelegenheid." Dus toog Van Hall naar een speciale werkplaats in Italië, ge schikt voor dit soort omvangrij ke klussen. Met hulp van haar zoon, kunstschilder en beeld houwer Jurriaan van Hall, laste ze de 'Filosloof in kort tijdsbe stek in elkaar. „Als vier paar handen aan één lichaam heb ben we gewerkt." Drie meter lang en meer dan twee meter hoog is het gevaarte dat tot 8 september op het Lange Voor hout te zien is, te midden van beelden van onder meer Camil- le Claudel, Charlotte van Pal- landt en Oswald Wenckebach. Knalblauw heeft ze het beeld geschilderd. „Puur pigment heb ik daarvoor gebruikt", zegt de beeldhouwer. „Toen ik het laatst in Den Haag aan het bij werken was, kwam de ene na de andere voorbijganger vragen waarom ik het toch die kleur gaf. Het blauw heeft verder geen speciale betekenis, maar zorgt ervoor dat je helemaal in het beeld wordt gezogen. Wat ik nu zo grappig vond, is dat ie dereen over die kleur begint en bijna niemand over die stofzui ger." Op haar werkkamer heeft ze een bronzen afgietsel van het origineel staan. Een bescheiden 'schetsje', humoristisch, maar ook enigszins schrijnend. „Een monumentje voor mezelf', noemt Van Hall het beeldje. „Drie verschillende 'sloofjes' heb ik destijds, in 1967, ge maakt: één met een stofzuiger, met een waslijn en met een strijkplank. Het is een monu mentje, maar tegelijkertijd klinkt er ook de nodige zelfspot en -kritiek in door. Zo van: wat ben je nu aan het doen? Heb je een eindeloze kunstopleiding achter de rug en loop je hier met een bult stof te zeulen." Indertijd droeg Van Hall de zorg voor haar drie kleine kin deren. Tussen de bedrijven door wijdde ze zich zo goed en zo kwaad als dat ging aan de kunst. „Nu kan ik me nog nau welijks voorstellen hoe ik het heb klaargespeeld. Aan de keu kentafel werkte ik. Mijn kinde ren hebben het er nog wel eens over. In hun herinnering lag het hele huis vol plakken was. Ernstig: „Ik heb in die periode ook wel mijn prioriteiten moe ten bijstellen. Want je wilt ge nieten van je vak, maar ook van je kinderen." Voor die tijd - de feministische golf lag nog in het verschiet - waren de 'sloofjes' unieke beeldjes, herinnert de kunste nares zich. „Maar er werd door de feministen maar zelden aan gerefereerd. Het onderwerp lag te gevoelig, was te pijnlijk." Als vrouw kon ze het 'maken', denkt ze, een beeld van een slo vende huisvrouw. „Had een man het gemaakt, dan was hem dat niet in dank afgenomen. Het is natuurlijk zo seksloos als het maar kan zijn. Het gaat wat dat betreft compleet tegen de traditie in. Van oudsher worden vrouwen natuurlijk als muze, als godin afgebeeld. Niet als sloof." Hoewel het ontwerp van toen is, is de stijl van de nieuwe 'ver sie' van nu, zegt Van Hall: ro buust, krachtig en stevig. Ze wijst naar een ander beeld van recente datum met soortgelijke kenmerken: een staande vrouw, stevig verankerd in haar sokkel, volledig in zichzelfgekeerd. „De aanleiding voor cfitwèrk vormde een foto van mijn kleindochter, waarop ze zo heel Maja van Hall: „Ik heb altijd al met de gedachte gespeeld om een gro te versie van dit beeld te ma ken." Foto: Dick Hogewo- ning verlegen staat te kijken. Tegelij kertijd drukt ze zo'n compleet en mooi gevoel uit. Met dat soort onschuld ben ik bezig: de poging van een mens om com pleet te blijven in een wereld die uit elkaar valt, die vaak zo pijnlijk is." Ook dit beeld had ze wel graag een plekje op het Lange Voor hout gegeven. Maar met zijn humoristische touch is de 'Fi losloof misschien meer ge schikt voor de open lucht, ver moedt Van Hall. Het lokt in ie der geval leuke reacties uit, voegt ze eraan toe. „Vooral van die leuke, jonge mannen van tegenwoordig, met zo'n baby- 'tje op hun buik gebonden. Stofzuigen, dat doe ik, zeggen ze dan." 'Den Haag Sculptuur', tot en met 8 september op de Lange Voorhout in Den Haag. Hij heeft nog net mogen mee maken dat Atticus Finch, de ad vocaat die hij speelde in 'To Kill A Mockingbird', werd verkozen tot grootste filmheld aller tij den. Het American Film Institu te - een organisatie waarin ac teurs, regisseurs en critici zit ting hebben - plaatste Finch nog vóór de avonturier Indiana Jones (Harrison Ford) en James Bond in 'Dr.No' (Sean Conne- ry). Finch was, aldus het AFI, een 'nobel karakter'. De verkiezing zal Gregory Peck, die in de huid van de raadsman kroop, goed hebben gedaan. Als ik het kan vermijden, speel ik geen rollen die middelmatig zijn", zei hij in een interview uit 1989. Peck, de lange wat slun gelachtige acteur, overleed gis teren in zijn huis in Los Ange les. Hij is 87 jaar geworden. Peck gold als een van de popu lairste acteurs uit de Ameri kaanse filmgeschiedenis. Vanaf zijn debuut in 1944 in de film Days of glory' was hij een ster. Hij werd vijf keer voor een Os car genomineerd. In 1962 kreeg hij het beeldje voor zijn rol als Finch, de advocaat die de be langen behartigt van een van verkrachting beschuldigde zwarte. Eldred Gregory Peck werd op 5 april 1916 geboren in La Jolla, Californië. Hij studeerde Engels op de Universiteit van Califor nië in Berkeley waar hij in het theater op de campus in vijf to neelstukken speelde. Na de universiteit vertrok hij met 195 dollar op zak naar New York waar hij in 1939 zijn Broadway- rol kreeg. Het stuk flopte, maar Peck had de interesse gewekt van studiobazen uit Hollywood. Het duurde niet lang of hij had een contract met vier filmmaat schappijen. Peck heeft de meest uiteenlo pende rollen op zijn naam staan. Hij speelde een priester in 'Keys of the Kingdom', een oorlogsheld in 'Twelve O'Clock High' en 'Pork Chop Hill', een cowboy in 'Yellow Sky' en 'The Gunfighter' en een romanticus in 'Roman Holiday'. Hij portret- Sp Gregory Peck 1916-2003 teerde legendarische figuren als koning David, F. Scott Fitzge rald, generaal Douglas MacAr- thur en president Abraham Lin coln. Sporadisch waren de rol len waarin Peck een schurk ge stalte moest geven. In 'The Boys from Brazil' speelde hij de nazi-arts Josef Mengele. Zowel op het witte doek als in het echte leven kwam Peck over als een rustige, waardige man. Geen schandaal bleef aan hem kleven. De scheiding van zijn eerste vrouw Greta in 1954 ver liep in goede harmonie. Goede doelen waren aan hem zeer wel besteed. Zo was hij onder meer voorzitter van de Amerikaanse kankerbestrijding en van een nationaal fonds ter bevordering van de kunsten. „Ik ben geen goeddoener", beweerde hij ooit toen hij werd onderscheiden voor zijn humanitaire werk. „Ik neem alleen maar deel viteiten waarin ik geloof1 Voor de film 'Gentlemai 40 Agreement' (1947) ontvi 'i0 een Oscarnominatie. De waarin hij een joodse joi speelt die zich te weer st gen antisemitisme, gold tijds als uitermate gedui p° agent waarschuwde herrbu het publiek tegen zich z 'B1 gen, omdat antisemitisr diep geworteld was in d£f: n enigde Staten. Peck sloe adviezen in de wind: 'Gf j] man's Agreement' werd kaskraker en won de Os beste film. Het was een van Pecks laai ten, evenals 'Captain H<!lefl Homblower', 'Roman H lde de oorlogsfilm 'The Gun Navarone' en 'To Kill a 1 kingbird'. Over de laatst hij: „Ik stopte er alles in had. Al mijn gevoelens wat ik heb geleerd in 46 ven over familieleven ei en kinderen. En al mijn lens over racisme en oi heid." Toen hij wat ouder wert den filmrollen schaars, scheen nog als een Ami se president in 'Amazin and Chuck' (1987), als schrijver in Old Gringo en een ondernemer mi hart op de goede plek i People's Money" (1991) speelde hij in enkele tv- -series. Peck heeft zich altijd aa meer progressieve zijde politieke spectrum bew Hij produceerde 'The T the Cantonsville Nine' i een film tegen de oorloj Vietnam. Ook steunde 1 campagne tegen de verl van de conservatief Rot als lid van het Hooggeri in 1987. Er waren geruc Peck zich beschikbaar v stellen als presidentskat voor de Democraten. M heeft dat altijd tegenges „Zelfs niet in het diepst mijn hart heb ik die Peter Kuijt tovi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16