KUNST CULTUUR Een romantische, schilderachtige dandy Grunberg promoot boek met boot en geit Stevige muziek die giert als een slippende versnellingsbak R7 Spetterend slotakkoord van Solomon Burke Kongens Garde te gast bij DVS woensdag 11 juni 2003 tewart. p AP/Luca Bruno sical met Rod Stewart - De grootste hits van itse popzanger Rod Ste- worden verwerkt in een ire musical. De productie Li e titel Tonight's the gaat komende herfst in ;n draaien. In de show, geiraks te zien is in het Victo- n t Jace Theater, krijgen 22 s van de inmiddels 58-jari- iwart een plaats. 'ei anenmeer door n| landicapten oe^i - Toneelgroep De Stra- iietf Sterren speelt vrijdag 13 de en eigentijdse bewerking Zwanenmeer' van Afcwski. De toneelclub be ïit mensen met een ver- elijke handicap. De voor g wordt gespeeld in het ft «bouw van VTV aan de nt ël Metzustraat 4 in Leiden jint om 20.00 uur. door Sandra Bos zwolle - „Wat een absurde tocht is dit hè?", merkt schrijver Amon Grunberg op. Niet meer of minder absurd dan zijn eigen boeken, maar dan op een gro teske manier. De protagonist in dit reisverslag wandelt in het laatste hoofdstuk met een geit door de binnenstad van Zwolle, voorafgegaan door zes mensen op skippyballen. Amon Grunberg (32) leunt ont spannen achterover op de boot Grietje die hem vanuit Arnhem, via Deventer, Zwolle, Harder wijk en Naarden naar Amster dam voert. Vergezeld door geit Carmen en schippers Nelly en Els. Een vaartocht ter promotie van zijn nieuwe boek 'De Asiel zoeker'. In Deventer stond hem maandag een hartelijke ont vangst te wachten door zijn vriendin Elayne Kleeman, die de aankomst met een wegwerpca mera vastlegde. In een boek handel hield Erasmus een toe spraak ter ontvangst van de schrijver, m2t een vette verwij zing naar Grunbergs eigen 'De mensheid zij geprezen'. Het be loofde fanfarekorps en de majo rettes ontbraken, die hadden el ders verplichtingen. Gisteren voeren van Deventer tot aan Wijhe een paar journa listen mee. Geduldig staat Grun berg hen te woord en beant woordt hij de vragen over zijn nieuwste boreling. In emotio neel opzicht een autobiogra fisch boek, vertrouwt hij toe. „Toen ik in 1995 in New York ging wonen dacht ik: als ik er gens anders opnieuw wil begin nen, dan kan dat dus gewoon." Maar, concludeert ook hoofd persoon Beck in 'De Asielzoe ker': 'je kunt nu eenmaal niet een Berlijnse Muur tussen jou en je verleden bouwen.' Grun bergs boeken zijn voor hem een soort zelfonderzoek. „Elk boek kruip ik dieper in dat zelfonder zoek. Ik merk dat ik somberder geworden ben. Melancholi- scher. In 'Fantoompijn' waren mensen nog uitwisselbaar. In 'De Asielzoeker' is dat niet meer zo. In die zin vind ik het on danks dat het mijn somberste boek is, ook een hoopvol boek. Ik denk dat het hoopvoller is als mensen niet meer uitwisselbaar zijn." Op een of andere manier voelen vlinders zich tot de boot aange trokken. Ze fladderen met de re gelmaat van de klok over het schuitje. „Nee, ik heb eigenlijk helemaal niets met dieren", zegt Grunberg. „Met deze geit wel." Het is die melancholische blik in de ogen, zegt hij. Eenzelfde me lancholie ziet hoofdpersoon Beck in 'De Asielzoeker' in de ogen van zijn vrouw. Carmen kijkt naar het IJssellandschap vanuit haar kooi op het dek. Ze lijkt zich prima te vermaken. El ke keer als het bootje aanlegt, laat Grunberg haar er even uit. Even de beentjes strekken. Rond 13.00 uur passeert Grietje de IJsselcentrale in Zwolle. Het comfort is sober doch eenvou dig op het bootje. Op het ritme van de golfslag werkt Grunberg aan zijn dagboek van de reis. 'Ik wil je niet aan het schrikken ma ken, maar ik heb al meer dan 24 uur niet gedoucht.' Het klinkt bijna als een bekentenis. Hij snakt naar een frisse douche. „Misschien ga ik vannacht toch maar even in een hotel slapen." De sluis voor Zwolle zit dicht. En blijft dicht. Gestremd door een boomstam. Pas om vier uur kan er een duiker komen. Zo lang kunnen we shantykoor D'I- sellanders en de organisatoren van het NK skippyballen niet la ten wachten. In allerijl wordt een taxi geregeld. Carmen gaat mee aan de ketting. Om klokslag drie uur staan we achter de Li brije. Dan komt het volgende circus op gang. Handen schud den, zeemansliedjes aanhoren, en ook hier gaat de meeste aan dacht van de fotografen uit naar geitje Carmen. Zichtbaar vermoeid ondergaat Grunberg de volgende signeer sessie en laat hij zich intervie wen. „Het promoten van mijn boeken vind ik niet de leukste kant van mijn werk", zegt hij eerlijk. „Maar deze vaartocht heeft toch veel meer dan het ge- bruikelijke heen en weer gevlieg van hotel naar hotel." Buck Goudriaan schrijft boek over zijn oom Gerard, de bekendste student van Leiden *nyJanssen ent De Parade „fr idam - Dansgezelschap Janssen Danst opent op in Rotterdam De Parade jaar. De dertiende tour- in het festival blijft tot en A) juni in Rotterdam, is van Mn met 13 juli in Den van 18 tot en met 27 juli jdjecht en tot slot van 1 tot z0 117 augustus in Amster- dedewerkenden aan De i zijn dit jaar onder ande- Jnj ex d'Electrique, De Paar- [et thedraal, De Dutch Don't t0 Division, Ad Visser, d,Royaal, Theatergroep lek ;rucht en Theater De Re no Idhouwen >e Tuin' merdam - In 'De Tuin' in merdam (Lindenhoves- zijn tot en met 26 okto- ive beelden uit Zim- I te bezichtigen. Daar- illen op 13, 14 en 15 ju- 112, 13,18, 19 en 20 juli i, 6, 7, 19, 20 en 21 sep- Irvan 10.00 tot 16.00 uur onge, Zimbabwaanse inaars een workshop houwen in hardsteen' ge- oor meer info, tel. 06- door Rody van der Pols leiden - Hoewel studenten een onlosmakelijk onderdeel van het Leidse straatbeeld vormen, zijn ze voor de gemiddelde Leidenaar een anonieme massa, slechts herkenbaar aan flodderige jasjes of luidruchtig gedrag. Hoe anders lag dat voor Gerard Goudriaan (1919-1949), de student die heel Leiden bij naam kende. Dandy, dichter en een bekende verschij ning over wie talloze anekdotes de ronde doen. Buck Goudriaan schreef een boek over het leven van zijn schilderachtige oom, dat hij morgenavond presenteert. Herinneringen heeft Buck Gou driaan (1945) niet aan de jonge re broer van zijn vader. Maar het mysterieuze aura waarmee de naam Gerard Goudriaan' in de familiekring werd omgeven, heeft hem al van jongs af aan te pakken. „Hij was de risee van de familie", vertelt de schrijver en socioloog. „Een nakomertje, al tijd lastig. Juist omdat er bij ons thuis altijd zo geheimzinnig over hem werd gedaan, vond ik hem mateloos intrigerend." Ook de vele anekdotes die hem in de loop der jaren ter oren kwamen, droegen bij aan zijn fascinatie. „Regelmatig herken den Leidenaren mijn achter naam", zegt Buck. „'Wist je dat hier vroeger in Leiden een stu dent met de naam Goudriaan heeft rondgelopen?', vroegen ze Buck Goudriaan met het boek over zijn legendarische oom. Foto: Mark Lamers Gerard Goudriaan (rechts) gaat in 1947 naar aanleiding van een weddenschap bij Mi nerva samen met een vriend te water. Foto: Archief me dan. Meestal deed ik maar alsof ik van niets wist, want ik was veel te benieuwd naar hun verhalen." De anekdotes die over hem de ronde doen, zijn dan ook tal loos. In zijn boek 'De gedrevene tussen de dorens; leven en werk van de Leidse dandy-student Gerard Goudriaan (1919-1949)' vult Buck er vele pagina's mee. „Heel bekend onder oudere Lei denaren is het verhaal van de tramrails", vertelt de schrijver. „Na een nachtje doorzakken op de sociëteit van het Leidsch Stu denten Corps wilde mijn oom naar zijn huis aan de Rijnsbur- gerweg wandelen door met zijn wandelstok de tramrails te vol gen. Maar omdat alle wissels richting remise stonden, kwam hij daar in plaats van thuis te recht. Toen heeft hij net zo lang op het personeel in staan praten tot ze de wissel hebben omgezet en hij alsnog via de rails naar de Rijnsburgerweg kon wandelen." Berucht waren ook de vele 'ver mommingen', waarin Gerard Goudriaan zich graag hulde. Zijn vroegere klasgenoot en vriend in de oorlogsjaren Jan Wijnbeek tekende er enkele op: „Als veilingmeester, sprekend in allerlei dialecten en bargoens, als wegrenner op een van alle gemakken voorziene racefiets, als admiraal in een der Leidse grachten zwemmend, als Russi sche grootvorst, als ach in zo vele figuren wist hij leven te bla zen." Hoewel Goudriaan zijn reputa tie voornamelijk te danken had aan zijn publieke optredens, ge noot hij ook enige bekendheid als dichter en kenner van de li teratuur. „Zijn ambitie was om een groot literair criticus te wor den", weet Buck. „In de oor logsjaren verdiende hij zijn geld met het schrijven van recensies voor de Nederlandsche Biblio- graphie, een maandblad voor boekenvrienden. Dat vond hij ontzettend leuk om te doen. He laas was dat na de oorlog voor bij. Kennelijk vond de nieuwe hoofdredacteur hem niet de ge schikte figuur voor die functie." Ook verscheen er in de oorlog een dichtbundel van zijn hand, 'De Wenteltrap', dat een inkijkje geeft in de zielenroerselen van de Leidse student. Buck: „Ik heb de tekst wel eens door de com puter gehaald. Het meest voor komende woord is 'onrust'. Daarna volgen nog: 'hart', 'lief de', 'sterven' en 'alleen'. Hij was een romantische, dandy-achtige figuur. Bekend is ook dat hij moeilijk met vrouwen overweg kon. Hij hield ervan de vrouw te aanbidden, zag haar het liefst als zijn 'muze'." Naarmate Goudriaan de dertig naderde, begon het meer en meer te wringen dat hij er nog steeds als een bon-vivant op los leefde. Colleges volgde hij so wieso niet, laat staan dat hij ten tamens aflegde. Liever bracht hij zijn nachten op de sociëteit van het Leidsch Studenten Corps ('Minerva') door. Buck: „Maar daar begonnen ze hem langza merhand ook als een ouwe vent te beschouwen. Zijn vrienden waren inmiddels allemaal afge studeerd en begonnen met wer ken." Juist toen Goudriaan een iets geregelder leven begon te leiden en zich op een professionele carrière leek te bezinnen, kwam hij op 1 juni 1949 door een auto ongeluk om het leven. „Met vijf medestudenten was hij in een 'duck' - een amfibie-auto uit het Amerikaanse leger - een tochtje gaan maken. Op de Witte Singel zijn ze uit de bocht gevlogen. Goudriaan overleed aan zijn verwondingen, de rest kwam, met de schrik vrij", vertelt Buck. „Leiden was diep geschokt. Alle kranten stonden er vol van. Vier dagen later is hij bij het Groene Kerkje in Oegstgeest begraven." Hoewel Buck Goudriaan tevre den is over zijn boek, heeft hij niet het gevoel dat hij zijn oom geheel heeft leren kennen. „Hij is een grillige, ongrijpbare fi guur. Gerard Goudriaan is en blijft een mysterie. Maar juist daardoor is hij ook zo fascine rend." Buck Goudriaan overhandigt morgen het eerste exemplaar van 'De gedrevene tussen de dorens; leven en werk van de Leidse dandy-student Gerard Goudriaan (1919-1949)' aan Willem Otterspeer. Dit gebeurt om 20.00 uur bij boekhandel Kooyker, Bree- straat 93, Leiden. VUUR n Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor sionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur f stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, telspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Maximum Overdrive. est omen', zeiden de Romeinen reeds. 'De I is een voorteken'. Soms 'dat ook, zeker in de mu- kun je aan de naam band geregeld aflezen muziek er wordt ge- J Zeker in het wat ruigere <1. Met Maximum Overdrive niet anders. De vlag dekt J' ïg, de naam slaat op de sk. Die is flink stevig en een slippende versnel- ir is zeker een markt voor, |i de vier heren uit erva- [Vooral live, in levenden lij- n speelt Maximum Over- opgericht in 1992, elke ':e zaal plat. „Lekker ge- jhoor", zegt gitarist Arjen lelt zich thuis in de Leidse Dit is zijn muziek. En wie binnenkort de muziek van Want de band stapt bin- 5 ort de studio in voor het men van een cd. In augus- II precies te zijn. De tijd aan voorafgaat besteedt ertal aan het intensief oe- van de nummers in een e oefenruimtes van het Muziekhuis. „Eigen nummers", zegt Gressie. „We werken ze hier uit, net zolang tot ze hele maal af zijn en we weten wat we willen. Dan zijn we ook minder tijd kwijt in de studio." Die studio is 'Next to Jaap' in Voorhout. „Een bollenschuur met een studio", zo vat bassist Marcel Singerling lachend sa men. „We zijn er een paar keer wezen kijken en er hangt een heel relaxte sfeer. Het is boven dien een prima studio met goe de spullen." Ook drummer Di on de la Rie kijkt reikhalzend uit naar de opnamen. „Het werd weer een keertje tijd. De laatste cd die we hebben opgenomen is alweer vier jaar oud. En zo'n cd is vooral bedoeld voor kroe gen en zalen. Om daar onze muziek te promoten. Ja, dan sta je sterker met een nieuwe cd dan met een ouwe. Zeker als-ie ook nog eens een keer goed klinkt." Daar komt bij dat Maximum Overdrive nog maar mondjes maat zijn oude nummers af draait. Singerling: „Een tijdje geleden stonden we stil qua ontwikkeling. Er zat eenvoudig- Maximum Overdrive in actie (zanger Henk van Alphen is net niet te zien), met volle overgave. „Een tijd je geleden stonden we stil qua ontwikkeling." Foto: PR weg geen vooruitgang meer in. We repeteerden alleen nog maar om onze muziek op ni veau te houden. Maar nieuw re pertoire kwam er bijna niet." En dat is sinds de komst van Gressie, een tijdje terug, weer wel het geval, weet zanger Henk van Alphen. Dat maakt het weer een stuk leuker om op te tre den, om te spelen. Het hoofd doel van de band. „Kijk, met die nieuwe cd gaan we echt niet lo pen leuren bij platenmaat schappijen. Mocht er toch be langstelling bestaan, dan is dat mooi, maar daar gaat het ons niet om." De platenmaatschappijen krij gen het cd'tje natuurlijk wel op gestuurd, zegt Singerling. Maar een publiciteitscampagne er omheen hoeven we niet te ver wachten. „Je moet gewoon re- eel zijn. Een heleboel bands proberen een contract te krij gen. Er zijn er maar een paar die er doorheen komen." Hup, repeteren maar weer. Vet te muziek. Vet in de zin van vol en luid. Beetje Jimi Hendrix, beetje The Cult, beetje Led Zep pelin. Dat soort invloeden. „Goed hè", lacht Van Alphen. „Zo goed, dat we binnenkort al lemaal niet meer hoeven te werken." Maximum Overdrive treedt op 13 juni op in Café De Tregter. Op 28 juni speelt de groep op het Galgewater Festival. Herman Joustra Musici, zangers en zange ressen uit de regio zijn ook steeds vaker op cd te beluis teren. In deze rubriek wor den deze schijfjes bespro ken. Belangstellenden kun nen cd's samen met een korte beschrijving van de uitvoerende(n) sturen naar de kunstredactie van het Leidsch Dagblad, Postbus 54,2300 AB Leiden. Blue Monday Take your time Toen we voor het eerst in Ier land waren, dachten we de Ierse muziek uithoeken te kunnen leren staat er bij de cd van Blue Monday te lezen. Maar zo simpel gaat het niet, vervolgt de inleiding van de Zoetenuoudse band. Om deze muziek echt te kunnen spe len, moet je de tijd nemen. Vandaar de titel van de plaat. Voor wie deze plaat rustig be luistert, ontvouwen zich al snel vergezichten van groene heuvels, daarachter de grijze zee, daarboven majestueuze wolkenpartijen. Mooi, maar ook een beetje melancholiek en eenzaamTypische instru menten als de accordeon, de blokfluit, zijn metalen broer tje, de 'tin whistle', mandoline en de banjo dragen daaraan bij. In de teksten - soms met een licht on-Iers accent gezon gen - wordt de romantiek van het Ierse dorpsleven en het landschap bezongen. Maar ook een lofzang op de 'low lands of Holland' ontbreekt niet. Where the grasses grow and the warm winds blow", zingt Nelis van der Krogt over de Ierse begeleiding. En zo lij ken het platteland rond Zoe- terwoude en de Ierse heuvels ineens heel wat met elkaar ge meen te hebben. Voor meer info, tel. 071-5803205. RvdP muziek recensie Louis Du Moulin Concert: Counting Crows. Met als speciale gasten Solomon Burke en Bettie Serveert. Gezien: 10/6, Ahoy', Rotterdam En het wonder geschiedde! Na dat eerst zijn bandleden en Bet tie Serveert zich op het podium bij de Counting Crows hadden gevoegd, kwam zowaar ook grand old Solomon Burke nog even terugschuifelen voor de fi nishing touch, zijnde het spet terende slotakkoord 'Hanging Around'. Waarmee wat allang in het broeierige Ahoy' een heerlijk avondje was op de val reep werd verheven tot een his torische gebeurtenis. Deze prachtfinale zal met name de Nederlandse vertegenwoor diger in dit 'drie halen, een be- talen'-programma goed hebben gedaan. Als spitsafbijter was Bettie Serveert er eerder met amper dertig speelminuten nogal bekaaid vanaf gekomen in vergelijking tot de andere speciale gast van de hoofdact Counting Crows, Solomon Bur ke. Zoals maandag op Pinkpop greep de herontdekte soulvete- raan deze buitenkans om nieu we fans voor zich te winnen met beide handen aan. Muzi kaal was zijn optreden ander maal vrij matig, maar voor de veelzijdige kolos gelden intus sen andere showbizz-wetten: als een van de weinige nog le vende en actieve vedetten uit de jaren zestig hangt Burke te genwoordig vooral de levende legende uit en wel eentje van de kermisachtige soort. Met die kitscherige act (inclusief gou den troon) is hij in de voetspo ren getreden van de altijd veel succesvollere James Brown, met dien verstande dat Burke zichzelf als onverslijtbare mu- ziekvorst gelukkig niet zo bloedserieus neemt. De tijden dat Adam Duritz (38) als opper-Kraai ongeveer ge noeg had aan een microfoon plus enig voetlicht zijn trou wens eveneens voorbij. Als dit concertbezoek aan het (niet uit verkochte) sportpaleis iets op nieuw duidelijk maakte, dan was het wel dat de aanvoerder van de kwaliteitspopband uit San Francisco inmidéels is uit gegroeid een geweldige pu- blieksbespeler. De gekwelde geest met de superstrot, die aanvankelijk zoveel moeite had met zijn (laat verworven) ster status, is stilaan omgeturnd tot een vlotte entertainer. katwijk - De Noorse HM Kon gens Garde speelt morgen in Katwijk. Dit muziekgezelschap vormt de erewacht van koning Harald de Vijfde en geldt als een van de beste drum- en show bands ter wereld, getuige de tweede plaats op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. De HM Kongens Garde is te gast bij de Katwijkse christelijke dnim- en showfanfare Door Vriendschap Sterk (DVS), die dit jaar vijftig jaar bestaat. De twee ontmoetten elkaar vorig jaar bij de tiendaagse Nova Scotia Mili tary Tattoo in Halifax in Canada. DVS en de HM Kongens Garde spelen morgen op diverse plek ken in Katwijk. Tot twee maal toe, vanaf 14.15 uur en vanaf 16.30 uur, houden ze samen een rondgang door het dorp. 's Avonds vanaf 19.00 uur geven ze een taptoe op het Marktplein aan de Zeeweg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19