Abri's van Blöte zijn mobiele museumpjes REGIO ,k Pepi Veiligheid op het strand is geen item in Noordwijk Marokko als leermeester voor Nederland Wij zijn toch de molenbouwers ■L VRIJDAG 6 JUNI 2003 NAVRAAG Zandvoort wil harde maatregelen treffen tegen jongeren die het strandplezier bederven. De gemeente denkt aan strandverboden, ho ge boetes en celstraffen. Het gaat om zo'n honderd, voornamelijk Marokkaanse, jongeren die bij mooi weer badgasten lastig vallen en overlast veroorzaken. Volgens wethouder Cerben van Duin (Noord- wijks Belang) heerst in Noordwijk rust en veiligheid. Heeft Noord wijk ook last van vervelende badgasten? „Nee, helemaal niet. Wij hebben een ander ach terland denk ik." U bedoelt dat Noordwijk niet in trek is bij jongeren? „Niet echt. Er komen weinig jongeren op ons strand. Wij heb ben Leiden als achterland." En de Leidse jongeren gaan naar Katwijk? „Dat kan best." Hoeft de politie of gemeente nooit in te grijpen wegens overlast? „Nou, we hebben in het verleden wel eens wat problemen met al cohol gehad. Jongeren die kratten bier het strand opslepen en daar gaan drinken. En we hebben ook wel eens problemen gehad tij dens het dauwtrappen, aan de vooravond van Hemelvaartsdag. Dan komen zo'n duizend jongeren op het strand bijeen. Bij Lange- velderslag werd dan best veel vernield en soms ook mensen in el kaar geslagen. Maar dit jaar ging het perfect; we hebben daar ste- vig wat maatregelen op genomen, met toezicht van honden en paarden. Nee, veiligheid op het strand is niet echt een item in Noordwijk." Wat vindt u van de Zandvoortse aanpak? „Het is goed om dit soort problemen keihard de kop in te drukken. Hard aanpakken, niet gedogen. De situatie lijkt een beetje op die we ook in een aantal zwembaden hebben gehad. Wat daar met meisjes gebeurde is verschrikkelijk. Een strandverbod is een paar denmiddel, maar kennelijk is het daar zo uit de hand gelopen dat er reden is om naar dit middel te grijpen. Ik wens Zandvoort dan ook alle sterkte met deze situatie." tekst: Erna Straatsma archieffoto: Mark Lamers UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1953, Zaterdag 6 Juni BINNENLAND - Een historische datum in de Nederlandse rechtsge schiedenis, de 2de Juni 1953. Op die dag maakte de Tweede Kamer een begin met wat men zou kunnen noemen de voorposten-scher mutseling, welke de inleiding belooft te worden van het grote parle mentaire debat over een nieuw Burgerlijk Wetboek, samengesteld door prof. Meyers. Het huidige Burgerlijk Wetboek is, wat men noemt, een 'oud beestje'. Het dateert reeds van 1 October 1838 en er is niet veel verbeeldingskracht voor nodig om te veronderstellen, dat het behalve oud ook wel verouderd is. In de Leidse hoogleraar prof. mr. E.M. Meyers bezit ons land een rechtsgeleerde van uitzonderlijk formaat. Onbestreden autoriteit in eigen land, jurist van groot internationaal gezag. Gedurende de be zetting gedwongen zijn werkzaamheid als hoogleraar te onderbreken, heeft prof. Meyers gelegenheid gevonden zich te beraden over de noodzakelijk vernieuwing van ons Burgerlijk Wetboek. Na de bevrij ding, in 1947, aanvaardde prof. Meyers de opdracht, hem bij K.B. verstrekt, een nieuw Burgerlijk Wetboek samen te stellen. ANNO 1978, dinsdag 6 juni LEIDEN - De verwachte chaos in de binnenstad van Leiden is gisteren uitgebleven. De afsluiting van een deel van de Marktenroute verliep een groot deel van de dag rustig. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B M. Essenberg, C P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie ld@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Lelden, tel 071-s 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5 '5° 567 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv.): 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail-. abonneeservice@hdc nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut. ine) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging. 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za. 10-13 AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV c.q. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte Informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. SCHRIJVENDE LEZERS Ik wil graag als Marokkaanse student reageren op een artikel uit het Leidsch Dagblad van 22 mei, waarin gesproken wordt over de verdeeld heid tussen de Marokkanen. Als eer ste wil ik graag melden dat de Marok kaanse cultuur zeer rijk is aan diverse (religieuze) bevolkingsgroepen zoals Joden, Christenen en Moslims. De basis van onze cultuur is respect en tolerantie. Onlangs hebben meer dan twee miljoen Marokkaanse staatsbur gers (Joden, Christenen en Moslims) in Casablanca gedemonstreerd tegen de aantasting van de Marokkaanse tolerantie die de afgelopen eeuwen is opgebouwd, waar ik enorm trots op ben. Naar mijn weten kennen wij in Ne derland meer dan 90 procent aan Marokkanen die tweetalig zijn opge voed, namelijk Berberse en Marok kaanse dialect. Beide dialecten zijn een mengelmoes van Arabisch, Spaans en Frans. Zelfs de Nederland se taal kent bijna 2000 woorden die uit het Berbers en het Arabisch ko men, woorden zoals 'geit' en 'aarde'. Dit komt onder andere door de han delsbetrekkingen tussen Nederland en Marokko in de 'Gouden eeuw". Naast het rijke dialect willen alle Ma rokkaanse ouders dat hun kinderen ook de klassieke Arabische taal goed beheersen, zowel mondeling als in geschrift. In het artikel wordt be weerd dat Arabisch slecht is voor de Marokkaanse jongeren, dit begrijp ik niet. Dus eigenlijk wordt er beweerd dat de Marokkaanse ouders hun kin deren al die jaren iets slechts hebben geleerd!? Als Marokkaan herken ik me niet in deze radicale opvattingen. Dit is ab soluut in strijd met onze Marokkaan se tolerantie. Wanneer we naar de wereldgeschiedenis kijken, dan zien we dat je altijd mensen hebt die op een minderwaardige manier mis bruik maken van diverse achtergron den om hun belangen te kunnen be hartigen. Verdeeldheid tussen Ma rokkanen stagneert in mijn ogen al leen de integratie en moet zeker niet door de Nederlandse overheid on dersteund worden, maar juist wor den bestreden. Als slot wil ik aangeven dat Neder land nog in de kinderschoenen staat met haar 'Multiculturele samenle ving' en.op zoek zou moeten gaan naar een leermeester. Zelf beveel ik Marokko aan, met haar rijke palet. Ahmed Nhari, Leiden. LEIDS DIALECT Hierbij wil ik reageren op het stuk 'Een authentieke blik op molenin gewanden' van maandag 12 mei jl. Met name het bezoek aan de hout zaagmolen d'Heesterboom. De wie ken draaien, maar helaas kan er niet gezaagd worden omdat de krukas verleden jaar gebroken is! Volgens de heer Ter Braak is er in Tsjechië een bedrijf dat wel zo'n krukas kan maken. De molen is haast 200 jaar oud, mijn vraag is: was de krukas ook zo oud? De Nederlanders wa ren de molenbouwers van Europa Nergens ter wereld zijn zoveel mo lens te vinden als hier in ons landje! Ook een krukas om bomen te za gen, is hier 200 jaar geleden al ge maakt! En nu zouden we naar Tsje chië moeten voor een krukas? Nee Co mijnheer Ter Braak, daar geloof niet in! Wij Nederlanders, die al jaCj ren de grootste waterbouwkundig werken ter wereld maken. Bruggei bouwen, tunnels boren, staalcon structies, schepen en motoren boi wen. Het lijkt mij pittig dat er hier in Ho land geen bedrijf te vinden is dat een krukas kan maken. Op de Roo seveltstraat zit een smederij-cons tructiebedrijf dat ook van alles kar maken. Het is nog lekker dichtbij ook! Met een beetje goeie wil van hun uit ben ik ervan overtuigd dat ye] dit bedrijf ook een krukas kan ma- jn, ken die er authentiek uit ziet. ne Dirk Bal Voorschot) Dit Een paar jaar geleden ver scheen er een artikel over non- sensantwoorden, als ik het wel heb in het maandblad 'Onze Taal'. U kent het verschijnsel van de nonsensantwoorden. Kinde ren stellen met recht de be langwekkende vraag aan moe der: 'Ma, wat eten we van avond?' Moeder is er niet hele maal met haar gedachten bij en antwoordt een beetje afwe zig en in andere gedachten verzonken: 'Gebakken venster bankjes', of'Husseflussen met je neus er tussen'. Of, wat nog een beetje erger is, 'Gestampt glas'. Op de vraag 'Wie heeft dat ge daan' of gewoon 'Wie?' is de nonsensicale reactie in Leiden: 'De knoop van 't spoor'. Het leek mij dat dit antwoord gere kend moest worden tot de ca tegorie nonsens. Want wat heeft een knoop nu met een NS-station te maken? Dat heeft hij ook niet. Maar knoop was geen voorwerp. Knoop was een meneer: Knoop dus, met een hoofdletter. Hij was, zo in het begin van de vorige eeuw, een bekende Leidse volksfiguur, die hand- en spandiensten verleende aan reizigers en speciaal aan stu denten die bij het station arri veerden. Tegen betaling van een gering bedrag bracht hij koffers, pakjes, tassen, kortom alles wat met enige moeite moest worden versleept, van het station naar je huis. In het prachtige boekje 'Kent U ze nog... de Leienaars', door R. Ekkart, I. Moerman en R. Spruit, kunt u een foto van hem zien. Helaas heb ik dat boek niet. Het is ook nergens meer te krijgen. Mocht iemand weten waar ik het te pakken zou kunnen krijgen, dan zou ik hem of haar mijn hele leven dankbaar zijn. Kies. Vroeger droegen sommi ge vrouwen, met name vrou wen die op het land werkten, een broek met een open kruis. Een kies wordt zo'n leuk kle dingstuk in het Leids ge noemd. Voor die landarbeids- ters was dat een zeer handige en gemakkelijke dracht. Als ze moesten plassen gingen ze ge woon even op hun hurken zit ten. Even de rok omhoog en ze konden zich geheel aan hun plas wijden. Maar kies heeft in Leiden nog veel meer betekenissen die iets met 'open' te maken hebben. Als iemand 's avonds de gor dijnen openhield, zodat je zeer ruim naar binnen kon kijken, dan kon er gezegd worden: 'Nou, wat een ope kies daarr!'. Ook als de deuren wagenwijd open stonden was de kreet: 'wat een openkles'. (In katho lieke gebieden was de kreet tot iemand die de deur open had laten staan: 'Bendegij in de kerk gebore, misschien?'). En een damesdecolleté dat veel te laag was uitgesneden kon ook rekenen op de hartgrondig ge meende uitroep: 'Ope kies!'. Zomerzorg. Je bent in een on verschillige bui. Niets interes seert je. Je collega komt langs en vertelt dat hij alle werk dat hij die middag op zijn compu ter had verricht met één onge lukkige streek heeft uitgewist. Het is niet meer terug te halen. Normaal ben je je collega goedgezind, maar door je rot- bui zeg je, bikkelhard: 'Zal mij een zorg zijn'. Schandelijk na tuurlijk, maar zulke dingen ge beuren. In Leiden bestaat een variant van deze uitdrukking. t zal mijn een Zomerzorg zijn. Zomerzorg was de naam van een befaamd Leids restaurant, op de Stationsweg. Vele Leie naars bezochten het en als je het niet bezocht had, dan ken de je in elk geval de naam. "t Zal me 'n zomerzorg zijn' klinkt iets vriendelijker dan 't zal me 'n zorg zijn', vind ik. Dat komt door die zomer. Daar schijnt de zon doorheen. Ik denk dat ik voortaan de Leidse variant maar ga gebrui ken. Dan komt het niet zo hard aan. Pepi. Een pepi is het Leidse woord voor 'snoepje'. Dacht ik. Schreef ik. Maar het is na tuurlijk in eerste aanleg niet een snoepje. Het is gewoon de afkorting van pepermuntje. Vooral gereformeerden en hervormden kregen vroeg< pepi's mee als ze ter kerke gen. Het kreeg dan ook weï oneerbiedige bijnaam van rukvoerr. Naar verluidt ded onverlaten ook pepi's in he collectezakje. In plaats van centen die ze mee hadden kregen van thuis. Weet iemand wat levenswa is? Met heel veel dank aan Ans Blom, mevrouw A. Gijzenij (Oegstgeest), Willem Koore man, Hanneke van Noort Henk van der Reijden en l lem van Venetiën. Reacties en tips voor deze n briek kunt u sturen naar de dactie van deze krant, Postl 54, 2300 AB Leiden, onder melding van de rubrieksnat 'Leids dialect'. E-mailen nai de auteur kan ook: heester- mans@inl.nl Hans Heestermans Er staat een enorm gevaarte in de hal van het Wassenaarse raadhuis De Paauw. Waarschijn lijk het grootste voorwerp dat ooit in het ge meentehuis is tentoongesteld. Aan alle kanten pakweg een meter of drie, vier breed. En hier en daar net zo hoog. Kortom, een joekel. „Ja, hij moet ook opvallen", zegt de maker en beden ker van het gevaarte, Rob Blöte. Het doet wat denken aan een grillig gevormd bushokje, een abri. „Het is ook een abri, een wachthuisje. Abri's beschermen de mensen te gen wind en regen. Nou, deze abri beschermt tegen het Nederlandse cultuurbeleid", grinnikt Blöte. Hij loopt naar de achterkant van het ge vaarte en wijst op een aangehecht kunstwerk. 'Object sluitpost van John Grundeken' staat er te lezen op een klein bordje. Het kunstwerk zelf bestaat uit ronde vormen met flarden tekst: 'Cultuur blijft sluitpost...' Ziedaar het idee van Blöte. De felgekleurde abri is niet alleen zelf een kunstwerk, het is vooral ook bedoeld als expositieruimte. Een mobiele expositieruimte, welteverstaan. Want deze abri, die als naam Wounded Bird' heeft gekregen, is demontabel en kan zo weer ergens anders wor den neergezet. Op die manier kunnen kunste naars hun werk aan het grote publiek laten zien, interesse kweken en hun werk mogelijk verkopen. „Dat is nu ontzettend moeilijk", betoogt Blöte. „Het is heel erg slecht gesteld met het cultuur beleid in Nederland. Cultuur is een sluitpost, we hebben niet eens een minister van cultuur. Dat zegt veel. De interesse van de overheid voor de kunstproductie is al sinds 1960 aan het te ruglopen. Met kunstproductie bedoel ik actuele kunst, kunst die nu wordt gemaakt. Dus niet de traditionele kunst van vroeger." „Een aantal jaren terug had je nog de BKR, de Beeldende Kunstenaars Regeling. De overheid kocht kunst van kunstenaars. Sinds de afschaf fing ervan verkopen hedendaagse kun stenaars veel minder. Terwijl ac tuele kunst heel belangrijk is. Een probleem is dat het grote publiek nau welijks actuele kunst onder ogen krijgt. De mensen willen er wel naar kijken, maar het moet ook kunnen. Musea kiezen in het algemeen voor traditionele kunst, omdat ze op zeker willen spelen. Een tentoonstelling van Monet trekt zo'n 100.000 bezoekers. Dat weten ze van tevoren. Ach, in een museum is het nu eenmaal altijd een elitair gedoe. Ze hebben geen zin om één kamertje in te richten voor actuele kunst." De mobiele abri is een handig hulpmiddel voor hedendaagse kunstenaars, denkt Blöte. „Het is een manier om het publiek direct te bereiken. Daarbij is het ook nog eens ontzettend leuk. Het hele bestaan is steeds egocentrischer ge worden. Dat geldt ook voor kunstenaars. Ook bij hen gaat het vaak om 'ieder voor zich'. Dan is het toch prettig als je met pakweg dertig man de openbare ruimte in kunt gaan, om allemaal je eigen kunst te laten zien." Want zo ziet Blöte het voor zich, een rondrei zende tentoonstelling van een stuk of wat abri's, allemaal verfraaid met kunstwerken van verschillende kunstenaars. En ook abri's ge maakt door andere kunstenaars. „Want deze hier en de maquettes heb ik allemaal zelf ge maakt. Het mooiste zou zijn als meer kunste naars ze ontwierpen. Dan kun je de mooiste uitzoeken en daarmee de straat op gaan." De abri in De Paauw is een blikvanger. Maar ook één die gauw irriteert. „Kijk ook maar eens goed. Deze roept ergernis op. Omdat er sprake is van wringende principes. Je hebt enerzijds de verticale en horizontale lijnen en anderzijds de scheve vlakken. Dat contrast, daar zit iets verve lends in. Zo is het ook bedoeld. Het vestigt de aandacht. En die naam, 'Wounded Bird', dat is natuurlijk de kunst van vandaag. De vogel mag dan gewond zijn - zie je hoe scheef die kuif staat, en die geknakte vleugel - maar hij staat nog wel fier overeind. Hij laat zich niet kisten." Visueel is het gevaarte nog aantrekkelijker als het waait. „Jahaaa, let op", roept Blöte en schudt eens stevig aan zijn kunstwerk dat ver vaarlijk kraakt. „Dat doet-ie ook als hij wind vangt. Mooi toch? Hij is heus wel stabiel hoor, hij zal niet omvallen. Het is leuk om te zien en valt op. Wat ook de aandacht trekt is het op bouwen van de abri's. In een uur of drie tover je een heel plein om tot een openluchtmu seum. Het moet toch aantrekkelijk zijn om zo extra aandacht te krijgen voor actuele kunst." Blöte bedoelt er maar mee Rob Blöte behandelt met zijn Foto: Hielco Kuipers erg) te zeggen dat zijn mobiele abri, de verplaatsb van re museummuur, een uitgekiende manier is om hedendaagse kunst onder de mensen te brengen. Maar een museummuur dan? „Nee vi dat is toch anders, hoor. De kunst die we aan trwl een museummuur zien, is los van de muur g maakt, heeft als zodanig niets met de muur ti imi maken. In het geval van de abri's wel. Die ku ken is speciaal voor de abri's gemaakt. Kijk nog maar eens naar het object 'Sluitpost'. De gol- om vende lijnen achterop de abri. En de ronde v eve men van het kunstwerk. Die harmoniëren prachtig." Pv. MC 'Wounded Bird' de kunst niet langer als sluitpi Herman Joustra

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10