Nick Cave verrassend veelzijdig KUNST CULTUUR Hollandse luister in Sint-Petersburg Delftsblauwe dildo als alternatief souvenir Carel Kraayenkof dolblij met Edisoif Gouden Griffel voir 'Godje' Zomerconcerten in Pieterskerk 55 U R< USA 37 dinsdag 3jni 2o03 Audrey Hepburn: postzegel als eerbewijs. Foto: AP Audrey Hepburn op postzegel new york - De U.S. Postal Ser vices eert actrice Audrey Hep- bum met haar portret op een postzegel. Hepbum werd voor al beroemd door haar rol van Eliza Doolittle in 'My Fair La dy'. Tijdens de Tweede Wereld oorlog woonde de actrice in Nederland. De postzegel met haar portret verschijnt op 11 ju ni. Justitie geeft schilderij terug Groningen - Concertmeester Mark Blekh van het Noord Ne derlands Orkest (NNO) heeft een schilderij van Jan Brueghel de Oude teruggekregen, dat jus titie in Antwerpen twee jaar ge leden in beslag nam. Justitie dacht dat Blekh het schilderij had gestolen en nam het in be slag toen hij het in een Ant werpse parkeergarage wilde verkopen. Blekhs advocaat heeft inmiddels echter kunnen aantonen dat zijn cliënt de rechtmatige eigenaar is van het doek Vergezicht met Molen en Wit Paard' uit 1611. Blekh, van Oekraïense origine en woon achtig in Antwerpen, wilde het verkopen voor 700.000 euro om voor zijn zus in Amerika een behandeling tegen kanker te bekostigen en een nieuwe viool te kopen. Emma Award Tasha's World den haag - De Haags/ Rotter damse formatie Tasha's World heeft in Engeland een Emma gewonnen. Deze Ethnic Multi cultural Media Awards worden jaarlijks uitgereikt aan mensen in de muziek-, film- en televi siebranche. Tasha's World kreeg de prijs in de categorie Best World Music Act/Produc tion'. De formatie versloeg de andere genomineerden Manu Chao en Orchestre Baobab. Ta sha's World werd twee jaar ge leden opgericht door de Haagse toetsenist/ producer John Grut- terswijk en de Rotterdamse zangeres Natasha Slagtand. Het debuutalbum van de band ver schijnt 16 juni in Nederland en Frankrijk. Eind deze maand staat de Engelse release ge pland. De groep speelt volgen de maand op het North Sea Jazz Festival. den haag/gpd - Een delfts blauw boerinnetje op een por seleinen godemiché oftewel kunstpenis, witte klompen als tulpen vaas. een geglazuurde Bossche bol, een tegeltje met de tekst 'ich bin ein Amster dammer': dat zijn souvenirs waar toeristen die Nederland bezoeken nog eens mee kun nen thuiskomen. Het gebruikelijke oubollige werk kan, als het project Dutch Souvenirs tenminste aanslaat, een beetje reiziger dan links la ten liggen. Het Europees Kera misch Werkcentrum (.ekwc) uit Den Bosch presenteert, na «een succesvolle show tijdens de Sa- lone Internazionale in Milaan, momenteel in een Amsterdam se galerie tientallen alternatie ven voor het aloude souvenir. Het .ekwc nodigde ruim veertig ontwerpers en beeldend kun stenaars uit binnen- en buitein- land uit om nieuwe concepten en ideeën voor de gebruikelijk e Hollandse cadeautjes van kerai- miek te ontwikkelen. Volgems het .ekwc dienen souvenirs om de herinnering aan een bezoek in den vreemde levend te hou den. Vroeger ging een souvenir door voor een bewijs van ie mands goede smaak. Maar het centrum vindt dat het meren deel van de hedendaagse sou venirs blijft steken in clichés. „Door de voorspelbaarheid worden de molentjes, koeien, klompen en tulpen geassoci eerd met 'goedkoop', zowel let terlijk als figuurlijk.'' De nieuwe generatie souvenirs, die met hulp van het Bossche centrum verder zijn ontwikkeld tot prototypen, worden tot en met 4 juli in Galerie Binnen in Amsterdam gepresenteerd. Tij dens en na deze expositie zul len de ontwerpen, zoals een pe- per-en-zoutstel in de vorm van een Hollandse regenwolk, een porseleinen baby die een junkie wordt, een baksteen met de tekst 'ontegenzeglijk', een six- pack van rood-wit-blauwe kof- fiebekers en een moskee als va riant op de KLM-huisjes, wor den getoond in een virtuele toeristenshop (www.dutch- souvenirs.org). Deze winkel is voor iedereen toegankelijk, maar voornamelijk bedoeld voor keramische bedrijven die een ontwerp in productie wil len nemen. 11 muziek recensie Peter Bruyn Concert Nick Cave and The Bad Seeds. Gezien: 2/6, Heineken Music Hall, Amsterdam. Wie naar aanleiding van de pla ten die Nick Cave de afgelopen jaren heeft volgezongen dacht dat de Australiër definitief een ballad-charmeur was gewor den, een soort Julio Iglesias met een punkverleden, die kon gis teravond in de Heineken Music Hal opgelucht ademhalen. Al tijdens het tweede nummer, het negen jaar oude Red Right Hand' verandert de zanger in een soort manische dirigent die wild gebarend over het podium ijsberend zijn musici - The Bad Seeds - van het ene naar het an dere crescendo stuurt. Alweer zes jaar geleden concer teerde Cave voor het laatst in ons land; toen in de 'stoeltjes' van het Rai-congrescentrum. Het was een indrukwekkende tour de chant, destijds in 1997. En dit jaar, na het verschijnen van zijn Bad Seeds-album 'Nocturama' had dezelfde Cave nog omstandig betoogd niet op tournee te gaan. Om prompt een paar maanden later een se rie concerten in Europa en Amerika aan te kondigen. De verkoop van 'Nocturama' ver loopt blijkbaar minder voor spoedig dan gehoopt. Enfin, pech voor Cave, maar een zegen voor zijn aanhang die de zanger/ songschrijver eindelijk weer eens 'live' aan het werk kan zien. En dat optre den bleek werkelijk heel erg goed. Cave, die als artiest jaren lang de podiumuitstraling had van een gewond roofdier, ont wikkelde zich het afgelopen de cennium steeds meer tot eem soort alternatieve 'crooner'. Nel; als Robbie Williams eigenlijk, die echter een vergelijkbare ontwikkeling doormaakte, maar dan vanuit de teeniebopper- muziek. Alleen schrijft en zingil: Cave liedjes die werkelijk er gens over gaan. En dat betreft dan de 'schuld en-boete' thematiek die zijn werk al vanaf het begin met zijn groep The Birthday Party - ruimi twee decennia geleden - be heerst. Zowel de door een saus van sentiment gehaalde ballads: als de confronterende roek- songs die een kettingzaag-ach- tige marteling van trommelvlies, en ruggengraat veroorzaken. Het romantische Still in Love', de maniakale titelsong van het eerste Bad Seeds-album uil 1984, 'From her to Eternity', heil: opzwepende, met Saints-zan- ger Chris Bailey als speciale: gast gezongen Bring it On' de monumentale live-favoriet 'The Mercy Seat'. Het toneelbeeld is sober, maai doeltreffend, net als de arrange ment en. De excentrieke Duits gitarist Blixa Bargeld besloot ir maart van dit jaar The Badl Seeds te verlaten om zich hele maal aan zijn andere project: 'Einsturzende Neubauten' te: kunnen wijden. Zijn rol van» 'creatieve ontregelaar' wordt in 1 de huidige groep moeiteloos overgenomen door violist War ren Ellis die er geen gewoontis; van maakt om met zijn rug naa ir het publiek te spelen, maar on - dertussen de meest angstaanja - gende geluidsvlagen uit z'n in - strument strijkt Nick Cave: wild gebarend over het podium ijsberend. Foto: ANP Cave slaagt er bij zijn uitvoerin gen in Amsterdam in het oude repertoire net zo'n actualiteit mee te geven als de recente nummers. Verrassend is het tenslotte dat de vijftien minu ten klokkende litanie 'Babe, I'm in Fire' van de laatste plaat bij voorbaat al een van de pu blieksfavorieten blijkt. Cave creëerde zijn eigen 'Subterrane an Homesick Blues' met deze maar liefst vierendertig cou pletten omvattende bronst- kreet. En de aanhang juichte. '9 1" Wilg] >gere fgblai pprok fdel [eers fcrokk Jerse nzoc Di Ipect pme 'Tulpvaas' van Hanna Tynkkynen. Publiciteitsfoto 'Pleasure divices' vanCrosemans Ocns. Publiciteitsfoto J w.i an. 'Dit is de kroon op mijn werk: Tg< 'gen door Hans Visser Amsterdam - Carel Kraayenhol is gisteravond bij het gala van d< klassieke Edisons in het Amster damse Concertgebouw onder scheiden met de Edison Klassiec Publieksprijs. De bandoneoi - speler kreeg de prijs voor zijn a:- bum Tango Royal' die hij vorg jaar opnam met zijn eigen Sec teto Canyengue, het Concertge bouw Kamerorkest en het Ne derlands Kamerkoor. „Heel bij zonder", noemt Kraayenhof zjn Edison. „Vooral omdat de piajs mij door het publiek is toege kend. Als je weet dat Astor Pi iz- zolla als componist altijd hieft geprobeerd de tango van de straat naar de concertzaal te brengen, dan is deze Edison op dit klassieke gala de erkenring voor de tango en mijn instru ment, de bandoneon. Deze Edi son is de kroon op mijn werk" Kraayenhof laat ook graag de te levisieregisseur Rudolf Spoor delen in de eer. Want hij was, het die de traan van prinses Maxima zo treffend in beeld bracht De traan die vloeide toen de bando- neonist bij haar huwelijk met Willem-Alexander voor haar Pi- azzolla's 'Adiós Nonino' speel de, het moment waarop de tan go Nederland leek te veroveren. Maar ook Ed Spanjaard, die het bekroonde album dirigeerde, zal hij altijd dankbaar zijn. „Aan hem heb ik het te danken dat ik op dat huwelijk mocht spelen." Minstens zo indrukwekkend vond Kraayenhof de komst naar Amsterdam van Lydia Pugliese, de weduwe van Osvaldo Puglie se. Net als Astor Piazzolla be hoorde hij tot de top van de Ar gentijnse tangowereld en Kraay enhof beschouwt hem als zijn artistieke peetvader en inspira tor in de vijftien jaar waarin hij de tango in Europa heeft uitge dragen. En blijkbaar heeft dat Kraayenhof geholpen. „Ik spee nu ook regelrrtig in Duil land." Maar ook in Neerland staat steeds vaker ojde grote col certpodia. „Kinend seizoi speel ik met ht Orkest van Oosten, het Gders Orkest het Residentie rkest. En er gen plannen \or optredens Rusland, Ierlar en Finland." Ook buitenlarse componist! hebben Kra;enhof intussi ontdekt: „Ik g binnenkort ni Rome. EnnicMorricone hei me gevraagdnee te spelen nieuwe corrosities voor e film. Mooie oiopartijen, wa« van ik de miiek al in huis hi En verder w'k ik mee aan nieuw albu1 van de Portugi fadozangen Dulce Ponti Trouwens, >k op de nieuwe 1» van Blof sp:l ik in twee stukkef1 ÜJ mee. En wat de>pvolger van 'Tanj Royal' breft: „Deze ma gaan we erken aan een nii album, Seet Tango', dat woi gekoppel aan een tournee, mend ataar. Een album wa: op he'wrk van Piazzolla en muziec it 'West Side Story" v; Leonrd Bernstein elkaar onl moe?n Heel logisch eigenlij wand» tango uit Buenos Aii en nuziek van de New Y01 se 7eit Side Story" vertellen ai leb bet verhaal van immigrr ter' Kjiyenhof trad gisteravond nf zijn Sexteto Canyengue, d pin 1988 oprichtte met bandi ionist Leo Vervelde. Ze stoi^_ <n daar in een programm nringd door grote namen e klassieke wereld, zoals merikaanse sopraan Rene F1 ning, de Russische violi Maxim Vengerov en de Zweed, sopraan Anne Sofie von Otti die ook allemaal met een Edis< naar huis gingen. De NPS zen< morgenavond om 20.00 uur Nederland 3 een registratie a het gala uit. int Russische fototentoonstelling en le; ringen in Leiden leiden - Leiden en Amsterdam waren hét voorbeeld voor tsaar Peter de Grote bij het bouwen van zijn eigen stad, Sint-Peters burg. Dat deze Russische metro pool deze zomer precies driehon derd jaar bestaat, is een feit dat ook niet aan Leiden voorbij gaat Op maar liefst drie locaties orga niseert het Russisch-Nederlands Centrum een tentoonstelling van de Russische fotografe Olga Shil- ler: bij galerie 'Kunst en Koffie', het Stadsbouwhuis en het RAP- architectuurcentrum. Ook de Uni versiteitsbibliotheek wijdt een tentoonstelling aan het voormali ge Leningrad. Wie door het centrum van Sint- Petersburg wandelt, kan zich in een zeventiende-eeuwse Hol landse stad wanen. Bij de aanleg van de stad aan de rivier de Ne va liet Peter de Grote zich inspi reren door de grachtenstructuur die hij in Leiden en Amsterdam had gezien. Van 1697 tot 1698 verbleef de Russische vorst na melijk in Holland om kennis en ideeën op te doen voor de scheepvaart en stedenbouw in zijn eigen land. Zo zijn er in de Peter en Paulvesting, de fortifi catie aan de monding van de Neva, allerlei Hollandse stijlken merken te vinden. Deze architectuur van de oude binnenstad staat centraal op het fotografisch werk van Olga Shil- ler, dat in Leiden geëxposeerd wordt Haar foto's zijn ook op genomen in het speciale jubile umboek dat ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan van de stad is uitgegeven. Behalve de oude luister van de architectuur tonen de foto's het dagelijks le ven in de Russische stad. Op 6 en 7 juni is de in Siberië geboren fotografe zelf aanwezig bij Galerie 'Koffie en Kunst' om haar werk toe te lichten. Deze twee dagen worden lezingen ge houden. Op 6 juni spreekt J. Raatschelders over 'Sint-Peters- burg en omgeving: Architectuur van paleizen en kerken gezien door een westers toerist'. Een dag later spreekt A. Serdjukova (in het Engels) over mythes en legendes van deze Russische stad. De lezingen zijn vrij toe gankelijk. De Leidse Universiteitsbiblio theek wijdt eveneens een ten toonstelling aan Sint-Peters- burg. Hier staat de Moed aan publicaties centraal, die de laat ste jaren over deze stad zijn ver schenen. Dat laatste heeft alles te maken met het proces van lerwaardering dat hier momen- :eel speelt. In 1991 herkreeg de stad niet alleen haar oude naam (tot die tijd was het 'Leningrad'), 1 pok werd de weg vrij gemaakt l/oor een geheel nieuwe ge- pchiedschrijving, niet langer be- 1 ast door de communistische i deologie. Het accent van de 1 entoonstelling ligt op boeken 1 bver literatuur, stadsmytholo- l\ gieën en cultuurgeschiedenis. Silnt-Petersburg in Leiden', op Foto's van St. Petersburg van de Russische fo tografe Olga Shiller op drie locaties in Lei den. Publiciteitsfoto: Olga Shiller 6 en 7 juni bij Galerie 'Kunst en Koffie', Burgsteeg 2 in Leiden. Geopend van 11.00 tot 20.00 uur. Van 10 tot 30 juni: Stads bouwhuis, Lange Gracht 72 in Leiden. Van 26 juli tot half sep tember zijn de foto's nog bij het RAP-architectuurcentrum, Nieuwstraat 33 in Leiden, te zien. De tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27 in Leiden, is te zien tot 30 juni. Thé Tjong-Khing wint derde öuden Penseel amsterdam/anp - De Gouden Griffel, de prijs voor het mooiste kinderboek, is toegekend aan 'Godje' van Daan Remmerts de Vries. Het Gou den Penseel 2003, voor de mooiste illustraties in een kinderboek, gaat naar Thé Tjong-Khing voor zijn tekeningen in 'Het Woordenboek van Vos en Haas' van Sylvia Vanden Heerde. Hij krijgt de onderscheiding voor de derde maal. Dat heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek gisteren bekendge maakt. De prijzen worden op 28 september uit gereikt, aan de vooravond van de 49ste Kinder boekenweek van 1 tot en met 11 oktober. Daan Remmerts de Vries is schrijver en tekenaar. Eerder kreeg hij eervolle vermeldingen voor zijn tekeningen in 'Mijn tuin, mijn tuin' van Ted van Lieshout en voor zijn boek Willis'. In 'Godje' be schrijft hij een paar dagen uit het leven van Rob bie, die zijn vriendjes pest en vernedert. Het boek toont volgens de jury met subtiele humor de comple>verhoudingen tussen jongetjes van een jaar of tn. Thé Tjong-iing kreeg zijn eerste Gouden Pen seel voor nele wiele stap' van Miep Diekman. In 1985 vieij opnieuw in de prijzen met zijn il lustraties 1 Kleine Sofie en Lange Wapper' van schrijfster Is Polgrom. In zijn nu bekroonde boek 'Het'oordenboek van Vos en Haas' wor den meer an duizend woorden eenvoudig uit gelegd en rduidelijkt met illustraties. Zilveren (ffels gaan naar Annemarie van Hae- ringen (H begin van de zee), Maritgen Matter (Schaap ét laarsjes), Selma Noort (Mag ik je spook ev lenen?), George Saunders (De zeer volharde e Gappers uit Frip) en Vibeke Roeper (Zwarte aper, scheurbuik). Twee Belgische prentenbken zijn bekroond met een Zilveren Penseel: iet ongelooflijke liefdesverhaal van Heer M(' van tekenaar Carll Cneut en 'In het pikkedoier' van Kitty Crowther. leiden - Titulair-organist Leo van Doeselaar en barokviolist Johannes Leertouwer openen op zondag 15 juni de serie zo merconcerten van en in de Pie terskerk. De twee brengen een afwisselend programma met al lereerst werken van Hamburgse componisten uit de 17de eeuw. Dit concert vindt mede plaats in het kader van het internatio nale Schnitger Festival in Alk maar - fantasievolle, zuidelijke meesters als Frescobaldi, Pandolfi en Castello. In het tweede deel van het program ma staan werken van Bach cen traal: Leertouwer speelt Bach's beroemde Chaconne en Van Doeselaar vertolkt de Magnifi cat-fuga, een van de vele in drukwekkende orgelwerken van Bach die als gevolg van de mid dentoonsstemming van 1 Van Hagerbeer-orgel zo zelden de Pieterskerk te horen zil De aanvang van het concers om 14.30 uur. Een week later, op zong 22 juni vanaf 16.00 uur, isr een kindervoorstelling met (*anist Klaas Stok en spreekstiteester en animator Johan lijmes. Verteld wordt een vroljjmuzi- kaal verhaal, waaraan m jonge publiek zelf actief kaj ieelne- men. De wisselwerkigtussen de musici en de kineEn be paalt de uiteindelijkarvulling van het concert. De tweede editie vanet Psal menfestival vindt op5, 27 en 28 juni plaats. JürgeEssl be speelt donderdag 2(juni het Van Hagerbeer-orgellij speelt dan onder meer psnbewer- kingen van Hamburgse compo nisten uit de 17de eeuw. Di concert, dat om 20.15 uur be gint, vindt mede plaats in he kader van het international Schnitger Festival. Het festiv» wordt afgesloten met een con cert door het Residentie Kamei koor onder leiding van Jos Ver munt, met psalmbewerkingei door de eeuwen heen. Ook c" concert begint om 20.15 uur. In juli (6, 13 en 20) zijn er dri solo-orgelconcerten met keur aan internationale org; nisten zoals Jan en David Jai sen (Nederland), Peter Thoma (België) en Vincent Ranger (C nada). En net als voorgaand keren ontbreken ook de inloopconcerten niet. Deze vin den plaats op 27 juli, 3 en 1( augustus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14