KUNST CULTUUR Het leven doet pijn. Het leven is fijn 'Twools' van climax naar climax sVerbale explosie Chinese speurneus eindelijk op het witte doek ™an Eric van Sauers Vuur van Leidse Gasten komt laat EIDSE SCHOUWBURG 2003-2004 Monteiro. ]PD/Govert de Roos vrijdag 30 mei 2003 Voorronde Festival van het Levenslied in negen Leidse kroegen je Monteiro Bernstein - Antje Monteiro, nu fczien in de musical 'Aida', olgend jaar met het Me- Je Orkest stukken van Leo- lemstein. Aan het thea- licert wordt ook meege- Jdoor Lucretia van der ILoïs Lane-zangeres Mo- JKlemann, en Dick Co- pernstein's Broadway ok' is een muzikaal eer- n aan de legendarische aanse componist, die in de klassieke als lichte k uitgroeide tot een le- 'Bernstein's Broadway ok' is onder meer te b Rotterdam (Nieuwe f) en Den Haag (Anton aal). tiro geëerd )r hele oeuvre ieles - De Amerikaanse •r Robert de Niro krijgt 12 reTi Hollywood de 'Lifetime yement Award' uitgereikt, in de meest prestigieuze n van de Amerikaanse 01dustrie. Volgens het Ame- lse filminstituut (AFI) is "1 rjarige Robert De Niro een U.? meest gezichtsbepalen- gerespecteerde acteurs e afgelopen drie decennia i F' :hti door Jos van Duinen vervolg van voorpagina leiden - Morgen zou hij zeven jaar worden. 'Nog een nachtje slapen, en dan krijg ik mijn fiets je', zegt hij tegen papa. En zoals elke ochtend: 'Dag papa, ik ga nu naar school.' Het was de laatste keer. 'Een auto reed in volle vaart tegen mijn kind', zingt het duo Janssen en Jansens. Het is even stil in café De Waaghals. „Au, hou op", roept even later iemand in het publiek. Het leven doet pijn. Het leven is fijn. Mensen die het leven tot in hun tenen voelen tintelen, zoch ten gisterenavond hun weg in een van de negen deelnemende kroegen aan de voorronde van de vijfde editie van het Festival van het Levenslied. Om te treu ren om een drinkende vader of om een doodgereden zoon. Om moeder te eren met zang, dans en bier. De pijn van een in de steek gelaten geliefde. Of om lekker mee te zingen met André Hazes' Vlieger. De vijfkoppige groep 'Alles' uit Groesbeek is een hoogtepunt vanavond. Met schlagerhop brengen zij op overtuigende wij ze een eigentijdse en frisse ver sie van de smartlap. 'Manuela', rapt de in fietsketting en trai ningspak getooide mc, terwijl een diskjockey vette beats en scratches uit een apparaat trekt, een rasta cool op het biljart vi breert, en een homeboy nog wat gymnastiekoefeningen doet. De teksten zijn gejat, dat mag, want de muziek en de show staan als een huis. Zelfs Leidse Kees, dit jaar geen jurylid, deint mee. Heel anders doen de 'Chicks with Dicks' het. Het travestieduo Sjannie zong het 'nieuwe levenslied' in café De Twee Spiegels, goed voor een finaleplaats. Foto: Taco van der Eb is gek op valse sentimenten en clichés. Als de zon schijnt gaat het goed, als het regent niet. Ha ren zijn niet grijs maar zilver. Harten zijn niet goed maar goud. En liefde ontluikt per defi nitie in de lente. Ze bezingen in café Re-spons vooral moeder. 'Moeder, je was 't allergrootste loeder. En dat verborg je onder poeder. Je lazerde me van de trap af. Jij en pappie gingen scheiden. Mama, je bent en blijft het grote voorbeeld voor mij'. Het geheel, gebracht op hoge hakken en zilveren jurken, levert ze helaas geen finaleplaats op. Terwijl in Re-spons druk ge deind wordt, wordt er in café t Keizertje gepinkt. Het is Danny die hier de tranen trekt De twintigjarige zanger weet pre cies hoe dat moet, en doet dat al tien jaar. Gouden ketting om, te strakke spijkerbroek, biertje in de hand, en 'De Vlieger' van An dré Hazes brullen. Tranen wor den rijkelijk met bier geblust. En net als het allemaal teveel wordt gooit Danny het roer om. 'Geef mij maar Amsterdam'. Polonai se. Zo hoort het. En dan heeft hij ook nog een prachtige stem. Het levert hem voor de derde keer een finaleplaats op. Minder recht van spreken heeft Leidsche Leen. Het lukte deze 'echte Leienaar van 42 jaar' niet om een snaar te raken of een hart te breken. 'Ook al is mijn hart gebroken, ik doe net alsof ik lach', zingt hij. Maar dergelijke zinsneden moeten uit een smartlap blijken, en niet expli ciet worden uitgesproken. En tussen het zingen door enthou siast op kauwgom kauwen ver raadt je onzekerheid, vooral als je een erg algemeen lichtblauw overhemd draagt. Delftenaar John van Leeuwen doet dat be ter. Gehesen in een ordinaire blouse brengt hij precies dat vleugje vals in zijn stem dat bij een smartlap hoort. Het brengt hem in de finale. Een verrassende keuze van de jury is om de band Harde Hond door te laten gaan. De groep brengt een portie stevige en me lodieuze muziek op het podium dat helemaal niets met het le venslied of smartlappen te ma ken heeft. De teksten beslaan vooral mannen in kroegen met de gebruikelijke ellende, en doen erg veel aan De Dijk den ken. De muziek heeft een hoog Van Dik Hout-gehalte. Mooi, maar een finaleplaats voor 'Chicks with Dicks' zou gepaster zijn geweest. Ondertussen is de beer in 't Kei zertje helemaal los. Hier wordt echt gedeind en meegegalmd. Geliefden slaan de armen om el- kaars schouders, kijken elkaar diep in de ogen. Danny doet waar hij goed in is. Hij dient de smartlappen puur op. Het pu bliek geniet. Het is één groot feest van het gevoel. En van het leven zelf. De volgende twaalf artiesten gaan door naar de finale op 20 september 2003 in de Stadsge hoorzaal te Leiden. Categorie het Nieuwe Levenslied (eigen nummers): Harde Hond uit Rotterdam, Sjannie uit Budel, Eermoei uit Someren, Rinke Wietske uit Dronrijp, Harmina uit Assen en Duo Penotti uit Nieuwegein. Categorie Klassie kers (covers): Stefan Mondial uit Groenlo, Alles uit Groes beek, Danny uit Leiden, John van Leeuwen uit Delft, Willem Bey uit Leiden, Stefano uit Den Haag. Kaarten voor de finale kosten 10 euro en zijn vanaf 1 juli te koop bij de VVV Winkel en de Stadsgehoorzaal. nsv OOI oreografie van Edelman wordt de danseres gefilmd en de beelden simultaan vertoond op een van lamellen. Publiciteitsfoto theater recensie Roos van Put Voorstelling: Twools' 5 door Scapino Ballet Rotterdam. Choreografie: Ed Wubbe, Nanine Linning, André Gringas, Ruby Edelman, Annabelle Lopez Ochoa, Ederson Rodrigues Xavier. Gezien: 28/5 (première), schouwburg, Rotterdam. Nog te zien aldaar: t/m 1 juni. Vaart, energiek, vrolijk en pre tentieloos. Vier kernwoorden die 'Twools 5' typeren. Het concept voor 'Twools', negentig minuten non-stop dans met een opeen volging van korte stukken van verschuilende choreografen, en kele jaren geleden bedacht door artistiek leider Ed Wubbe van Scapino Ballet, is telkens weer verrassend. Niet eens omdat een nieuwe - intellectuele - invals hoek of het gedurfde discipline overschrijdende experiment een plek krijgt - dat gebeurt de laat ste tijd toch al te veel - maar vooral omdat de totale sfeer as sociaties oproept met een acht baan. Je vliegt van het ene hoog tepunt naar de volgende climax. Het resultaat: een heerlijke avond met opgewekte gezichten en een blij feestelijke stemming na de voorstelling. In een wervelend tempo voeren de uiteenlopende choreogra fieën je mee via repetitieve, ro buuste dans van het ensemble naar krachtige, vlijmscherpe duetten, vlug als kwikzilver tot een dierlijke mannensolo. Het is een willekeurige greep uit de elf stukken. In 'Twools 5' wordt energiek fysieke dans - in 'Gel Gun' van Ed Wubbe, in 'Hold fast' van André Gringas en in 'Zip, Zap en Zoef van Annabelle Lopez Ochoa - afgewisseld met mysterieuze momenten zoals in "Yo-Yo 1' en '2' van Ederson Ro drigues Xavier. Kronkelende lij ven, de dans - van vier mannen en één vrouw - is nu eens ner veus en onrustig van aard dan weer langzaam en traag. In het geheel is een spanningsboog aanwezig die zich beweegt van schokkerige naar vloeiende en strak gestrekte bewegingen. Toch ontbreekt het licht intel lectuele tintje niet in 'Twools 5'. In 'No articificial Sweetener' van Nanine Linning worden bizarre dichtregels - iets te - hard voor gedragen door één man, terwijl drie heren dansen (hoekig, ge haakte voeten, een horizontaal geplaatste romp met het verti caal gestrekte been waarna om de as wordt gedraaid). In de choreografie van Edelman wordt de dans live gefilmd door een cameraman die zich in een duet met een danseres bevindt: zij danst, hij filmt haar. De beel den - soms heel dicht op haar huid, dan weer van een korte of langere afstand - worden simul taan vertoond op een scherm van lamellen dat voor op het to neel staat en dat telkens open en dicht gaat. De filmer én de danseres worden bovendien ge filmd vanuit een andere hoek, hetgeen opnieuw een andere realiteit oplevert. Eenvoudig concept met een groots, driele dig effect. 'Twools 5' is kortom zinderend. muziek recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Leidse Gasten: Karei Boehlee (piano), Martijn van Iterson (gitaar). Huub Weijers (zang/trompet), Robin Koerts (basgitaar), Lodewijk van Gorp (zang/saxen), Tim Eijmaal (zang/gitaar), Simone Pormes (zang), Debbie llaha (zang), Oscar Kraal (drums) Gezien: 29/5, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar vanavond en morgenavond. Een terrasje, lekker eten met een goed glas en dan naar het LAK theater voor aangename mu ziek; het leek een prettig pro gramma voor een mooie mei avond. Alleen was de avond wel heel mooi en dus bleven er nog al wat kandidaat-luisteraars op hun terrasje zitten. Onherstel baar is het niet: ze kunnen nog twee dagen komen luisteren naar de 'Leidse Gasten'. Met de room van de Leidse jazz- en popscene sluit het LAK zijn the aterjaar af. Op het podium staan uitsteken de musici met klinkende cv's. Karei Boehlee, pianist van Toots Thielemans, onder veel meer. Oscar Kraal, die drumde bij Candy Duffer, Rosa King en Frank Boeijen. Simone Pormes, zangeres bij Trijntje Oosterhuis en achter Edsifia Rombley op het songfestival van 1998. En ga zo maar een tijdje door. Toch gebeurt er voor de pauze weinig opwindends. Als er zo meravondvoetbal bestaat, is dit zomeravondmuziek. Nou weet ik wel dat easy listening lang niet zo easy te spelen hoeft te zijn, maar gemiddeld was de set voor de pauze wel erg tam. Zan ger/trompettist Huub Weijers presenteert wel wat kleurrijker, maar blijft ook erg in het relaxte hoekje hangen. Naast de jazz- standards en nummers van Boehlee en gitarist Martijn van Iterson (cum laude afgestudeerd bij Wim Overgaauw) vertegen woordigde Tim Eijmaal het pop achtige gedeelte. Hij speelt in de nieuwe bezetting van Abel, is een prima gitarist, maar in de teksten van zijn sombere lief desliedjes donderen de emotio nele clichés over elkaar heen. Het lijkt wel of de musici ook niet helemaal geloven in wat ze te bieden hebben. Nummers worden vaak slapjes aangekon digd als 'een stukje', of 'een lied je van...' Je hoeft geen hoge borst op te zetten, maar je werk ook niet weg te relativeren. Mis schien inspireert het beperkte bezoek te weinig. Toch wordt het na de pauze beten afwisse lender en pittiger. Simone Por mes zingt 'Daydreaming" mooi en Lodewijk van Gorp blaast er een sterke altsaxsolo bij. Als zanger komt hij goed tot zijn recht in werk van Stevie Won der. En Huub Weijers pakt nog even uit met een Frans chanson en de toegift 'Just a gigolo'. Met wat meer regie zouden de Leid se Gasten veel overtuigender overkomen. Het vuur kwam wat laat, maar het was er. >nd< -I—1 n A J JL ial-fl digi theater recensie 11111 Wijnand Zeilstra ing: 'De Ware Liefde', van en 55 jEric van Sauers. Gezien: 28/5, schouwburg Leiden. veel cabaretiers, er zijn id-uppers. Stuk voor iten ze veel en meestal Eric van Sauers is ook id-up comedian annex ier die in zijn eentje an- uur op het podium veel staat te praten. Toch is n punt nagenoeg uniek, lers spreekt niet, hij lan- woord de zaal in. Alles formuleert, is één grote, explosie. Een combina- een stevig stemgeluid, ':elijke dictie en een lieve mimiek. Resultaat is ptreden waarvan een ge- ean|e kracht uitgaat. !n8 deiijk verschilt hij niet of 5t;' 'lijks van zijn vele colle- u^^Dok hij spreekt bijvoor- !ade[iitvoerig over de verschil- eelsen mannen en vrouwen. 'ezuujk hangt dit thema het afgelopen theaterseizoen kicht. Zijn eigen identiteit Iric van Sauers voomame- •r de presentatievorm, die igend is dat je aandacht simpelweg niet kan verslappen. Bij aanvang van 'De Ware Lief de' doet Van Sauers een beken tenis. Hij is al weer geruime tijd single, misschien zelfs wel - trendgevoelig als hij nu eenmaal is - een happy single. Maar ja, alleen is maar alleen. Wat is er in vorige relaties misgegaan?! Hij vertelt het verhaal op een dus danige manier dat je met hem sympathiseert, terwijl je tussen de regels door heus wel kunt merken waar hij zelf binnen de relatie in de fout is gegaan. Deze doorzichtige behoefte tot zelf rechtvaardiging werkt hoogst vermakelijk. Zijn relaas wordt af en toe on derbroken door een romantisch intermezzo. Het podium ligt niet voor niets bezaaid met rode rozen. Het zijn er te veel en ze zijn te plastic, de kitsch-knipoog is onmiskenbaar. Toch schetst Van Sauers in contrast met de humoristische passages enkele situaties waarin hij uiteindelijk glorieert als de reddende engel. Het geeft een aardige fijn in het programma die op zijn minst een theatrale samenhang sugge reert. Of dit de momenten zijn, waarop 'De Ware Liefde' geno ten kan worden, blijft onbekend: op dat punt breken de droom beelden af - het is natuurlijk wel ontnuchterend cabaret. Detectiveromans Leidse sinoloog Robert van Gulik herdrukt en verfilmd (advertentie) door Marjolein Hendriks leiden - De misdaadverhalen van Chinese Rechter Tie, die zich af spelen tijdens de Tang-dynastie 1300 jaar geleden, zijn vanaf vol gend jaar te zien op het witte doek. Deze week werd bekend dat de filmrechten op de mis daadromans die Robert van Gulik schreef, zijn verkocht aan een in ternationale combinatie van drie filmmaatschappijen. Eind dit jaar beginnen de opnamen voor de eerste in de reeks, 'Murder in Canton' De misdaadverhalen van Rech ter Tie werden door Robert van Gulik (1910-1967) geschreven in de jaren vijftig, toen hij Neder lands ambassadeur was in Tokio en regelmatig op bezoek in Chi na. Van Gulik studeerde sinolo gie aan de Leidse universiteit. Zijn boeken bereikten faam over de hele wereld en werden ver taald in achttien talen. Bij uitge verij Ravenberg Pers wordt mo menteel ook de hele Rechter Tie-serie herdrukt. De eerste twee boeken liggen inmiddels in de winkel. Zoon Willem van Gulik, hoogle raar aan de Universiteit Leiden, is blij met de hernieuwde be langstelling voor rechter Tie. „In Nederland bestaat nog steeds veel belangstelling voor de mis daadromans van mijn vader, maar de oude boeken bijna niet meer te vinden. Met de heruit gave komen we de liefhebbers tegemoet. Maar ik hoop ook dat E Tie aanslaat bij een nieuwe ge neratie lezers." Rechter Tie werd vereeuwigd in 17 boeken: 16 romans en een bundel korte verhalen. Miljoe nen exemplaren gingen over de toonbank, over de hele wereld. „Ik zou het wel eens uitgere kend willen zien hoeveel Neder landse schrijvers zo'n lezerspu bliek hebben gehaald", aldus de jonge Van Gulik niet zonder trots. „De boeken zijn echt door iedereen gelezen. Mensen van wie ik het totaal niet verwacht, blijken ze allemaal gelezen te hebben. Eigenlijk is het vreemd dat je in Nederland toch zo wei nig over hem hoort. Zijn vader, die een deel van zijn jeugd in Nederlands-Indië door bracht, raakte al op jonge leef tijd gefascineerd door de Chine se schrifttekens op de uithang borden van de Chinese winkels die hij om zich heen zag. Hij ging sinologie studeren in Lei den en Utrecht. In de jaren der tig werd hij diplomaat in Japan. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Japan betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Buiten landse diplomaten in Tokio werden als tegenstanders be schouwd en kregen, in afwach ting van hun uitzetting, huisar rest. In 1942 werd Van Gulik het land uitgezet. Hij mocht één koffer meenemen. Willekeurig pakte hij een paar boeken uit de kast, waaronder een boek over de historische figuur rechter Tie (630-700 na Chr.). Na de oorlog keerde hij terug naar Japan en probeerde hij Japanse uitgevers te bewegen tot een heruitgave, zonder resultaat. Daarop be I Willem van Gulik: „Westerlingen worden liever in spanning gehouden." Foto: Henk Bouwman sloot hij het boek te vertalen in het Engels en het zelf te publice ren. De Chinese detective was niet meteen een daverend succes. In Chinese literatuur is veel aan dacht voor familierelaties, maar de vele Chinese namen waren voor westerlingen moeilijk uit elkaar te houden. Bovendien be vat het boek maar liefst drie plots en wordt de dader meteen ten tonele gevoerd met de bijbe horende argumenten. Van Gulik junior vergelijkt de Chinese speurboeken met een schaak spel. „De lezer reconstrueert het spel tot het eindigt met een schaakmat. Westerlingen wor den liever in spanning gehou den." Van Gulik begon vanwege een gebrek aan belangstelling zelf met het schrijven van nieuwe Rechter Tie verhalen. De detec tives zijn bijzonder door de combinatie van spanning en Chinese cultuur. „Mijn vader moest alles uitleggen over die vreemde cultuur. Daarom maakte hij ook tekeningen bij zijn verhaal." De plaatjes laten vaak vrouwelijk naakt zien. Ja panse uitgevers wilden dit om publiek aan te trekken. Aanvan kelijk had Van Gulik daar be zwaar tegen, omdat het in strijd zou zijn met de Chinese zeden. Uiteindelijk ontdekte hij dat er wel degelijk sprake was van ero tiek in China. In Engeland kreeg Tie eind jaren zestig zijn eigen televisieserie. Van alle boeken zijn in China ook toneelstukken en films ge maakt. Paul Verhoeven heeft ooit rond gelopen met het idee Tie te verfilmen. „Het belang rijkste is een goede scenario schrijver. Blijkbaar heeft hij die niet gevonden." De filmrechten op de misdaad verhalen van Van Gulik zijn nu verkocht aan een internationale combinatie van drie filmmaat schappijen. John McTieman is gecontracteerd als regisseur. Hij regisseerde eerder kaskrakers als 'Die Hard', 'Last Action Hero' en 'The Thomas Crown Affair'. Er is lang onderhandelt over de ver filming. „We willen wel het prin cipe van mijn vader handhaven en kitsch vermijden," zegt Wil lem van Gulik. Zo zijn cliché- beelden van Chinezen uit den boze. „We willen recht doen aan de authenticiteit." De boeken zijn weliswaar fictief, maar in culturele zin en maat schappelijk verantwoord. Het oude Chinese rechtspraaksys teem wordt trouw gevolgd, waarbij de rechter tegelijkertijd ook aanklager, jurylid en politie chef is. Aanklagers en verdach ten worden gelijkwaardig be handeld: als een aanklager fout zit, krijgt hij strrf Van Gulik baseerde zijn boeken ook op persoonlijke ervaringen. Zo werd ooit zijn luitleraar, een taoïstische monnik, door colle ga's levend begraven, nadat hij beschuldigd was van onzedelij ke praktijken met vrouwen. Op deze gruwelijke gebeurtenis ba seerde Van Gufik zijn verhaal 'Het Spookklooster'. 'Tie, dat ben ik', zei Van Gufik ooit. „Hij zag in rechter Tie een soort ideaalbeeld. Tie was niet alleen rechtvaardig maar ook kunstzinnig onderlegd. Mijn va der bekwaamde zich in de Chi nese kalligrafie en de Chinese luit. Hij identificeerde zich ook met de helpers van Tie, met de vertrouwenspersoon die raad geeft, de Bourgondiër die houdt van het leven en de vechters baas." Stuur nu uw abonnement in LOTING 4 JUNI Kassa 071-5163888 www.leidseschouwburg.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 13