'Juist dat extraatje kan het hem doen' KUNST CULTUUR 'Vrouwen, wacht niet totdat je kapot bent' Jip en Janneke zijn vijftig jaar R7 ■m Lucas van Leyden Mecenaat 'zamelt geld in' voor Lakenhal 'The Matrix Reloaded' breekt wereldwijd records Film over drie zusters Brontë Afscheidstentoonstelling Hedy d'Ancona is feest der herkenning Grensoverschrijdend Naarden dinsdag 20 mei 2003 fjadi. p/Toussaint Kluiters 1 platenlabel Wibi Soerjadi oncertpianist Wibi begint een eigen pla- onder de naam Soerja- cs. Na een lange juridi- jd heeft hij gebroken platenmaatschappij 1 Londen. De eerste cd et nieuwe label zal in den opgenomen en ligt ember in de winkels. |e Records gaat de dis- ■an de cd's van Soerjadi wereldwijd verzorgen, verkocht de afgelopen ler dan 350.000 cd's. zijn werk is bekroond d en platina. ruis als ;eschenk Ter promotie van de ïdse strip worden van met 31 mei voor de eer de Stripboekge- agen gehouden, leder- n een stripwinkel of bij ia of AKO-filiaal mini- euro aan strips be- rijgt gratis het Strip- rhenk mee naar huis. je is dit jaar helemaal an Jan Kmis, tekenaar Jans en de kinderen', onder meer een voor- ie uit het laatste deel populaire reeks. Het Leids Dichtersgilde mderdag om 20.00 uur C een avond met poë- iek, beeldende kunst larkt van kleine uitge- Irukkers. Deze zogehe- n Action' vindt plaats der van de Vrije Boe- n. Zo houden dertien een poëzie-estafette in van vier. Bij elk blok in beeldend kunste- plekke een kunstwerk, eind van de avond kun- >ekers er een bod op ït thema is 'De Andere De toegangsprijs be- 50 euro. ure prijs voor n Pamuk De Turkse schrijver am uk krijgt dit jaar de onal IMPAC Dublin Ii- vard voor zijn roman Carmozijn'. De prijs is voor de beste roman 01 in het Engels is ver- .Met 100.000 euro is ran de grootste literaire er wereld. 'Ik heet Kar- is een thriller die zich in de wereld van schil- miniaturen in het Is- an de zestiende eeuw. imuks zesde roman. leiden - Jip en Janneke zijn vijf tig jaar. Daarom zijn in heel Ne derland exposities waarin aan dacht wordt besteed aan de kin derboekenreeks van Annie M.G. Schmidt en de figuurtjes van te kenaar Fiep Westendorp. In het LUMC is gisteren een Leidse Jip- en-Janneke-tentoonstelling ge opend met kleurenprenten van Westendorp. Elk jaar wordt op 20 mei al de verjaardag van Annie M.G. Schmidt gevierd. Maar omdat het dit jaar 50 jaar geleden is dat de eerste Jip en Janneke-boeken van de hand van Annie M.G. Schmidt van de drukpers rol den, draait het nu vooral om de figuurtjes van illustratrice Fiep Westendorp. In boekhandel Kooyker in het LUMC opende Robert Holl, hoofd van het Willem-Alexander Kinder- en Jeugdcentrum, gis termiddag de tentoonstelling 'Jip en Janneke 50 jaar'. De ten toonstelling omvat de vijftig mooiste kleurenprenten die Fiep Westendorp maakte van Jip en Janneke. De prenten zijn tot en met 9 juni te zien in de win kels op het Leidse Plein in het LUMC en in het personeelsres- taurant aldaar. Samen met burgemeester Co- hen van Amsterdam opende Fiep Westendorp zelf gisteren de tentoonstelling van tekenin gen van Jip en Janneke op de Amsterdamse Nieuwmarkt. Eer der opende de 86-jarige tekena- res al de tentoonstelling 'Op be zoek bij Jip en Janneke' in het museum van haar geboorte plaats Zaltbommel. Hier is een keukentje in Jip-en-Janneke-stijl nagebouwd. Met een kapot kop je op het aanrecht. Precies zoals in de verhalen. In kasten en op glazen tafels liggen honderden boekjes en krantenstroken. Niet alleen van Jip en Janneke, maar ook van Otje en Pluk van de Pet- teflet. 'Op bezoek bij Jip en Janneke' is tot 3 oktober te zien in het Maarten van Rossummuseum in Zaltbommel. De Kunsthal in Rotterdam houdt later dit jaar een jubile umtentoonstelling van het oeu vre van Fiep Westendorp. De il lustratrice begon haar carrière op de kunstacademie in Rotter dam. De Kunsthal besteedt van af september niet alleen aan dacht aan Jip en Janneke, maar ook aan bekende personages als Floddertje, Pluk van de Petteflet en Otje. De Kunsthal stelt ook het deco- ratiewerk van Westendorp voor het cruiseschip de Nieuw Am sterdam van de Holland-Ameri- ka Lijn tentoon. Bovendien toont het museum haar illustra ties in Het Parool. De tentoonstelling laat originele tekeningen en documenten zien die nooit eerder publiekelijk zijn getoond, aldus het museum. Vanaf 13 september zijn Jip, Janneke en alle andere persona ges en illustraties te zien. De tentoonstelling loopt tot 11 ja nuari 2004. Belangstelling van jong en oud voor de tekeningen van Jip en Janneke die overal in Nederland te zien zijn. Foto: ANP/Toussaint Kluiters Bij uitgeverij Querido is een ju bileumboek verschenen over 50 jaar Jip en Janneke. En bij alle feestelijkheden hoort volgens de uitgeverij ook een wedstrijd. Querido is op zoek naar de per fecte Jip en Janneke van van daag de dag, die zich ergens op een peuterspeelzaal, kinderdag verblijf of in de eerste groepen van de basisschool moeten be vinden. door Rody van der Pols leiden - Een expositieruimte ver noemd naar een gul bedrijf, de namen van particuliere schenkers vereeuwigd op een koperen pla quette. Het is heel goed mogelijk in De Lakenhal nieuwe stijl. Want als het aan het Leids stedelijk museum ligt, wordt de geplande uitbreiding grotendeels door ver mogende particulieren, fondsen en bedrijven gefinancierd. Don derdag ziet het Lucas van Leyden Mecenaat het licht, de club die het geld moet gaan 'binnenbren gen'. „We moeten er in Neder land aan wennen dat we niet voor alles bij de overheid kunnen aankloppen." 'Fondsenwerving' heet het met een mooi woord: particulieren, bedrijven en instellingen verlei den tot een financiële bijdrage, meestal in ruil voor een klein eerbetoon. Een plaquette met de namen van de royale gevers, een zaal vernoemd naar een gul bedrijf. In Amerika schering en inslag, in Nederland een nog re latief nieuw fenomeen. Zeker in de museumwereld, waar de subsidiekraan tot enkele jaren geleden wagenwijd openstond. Maar de tijden veranderen: ook de musea worden geacht com merciëler te werk te gaan. En dan is fondsenwerving zeker geen overbodige luxe. „Er zijn op die manier heel mooie din gen gebeurd", zegt Leidenaar Joan de Wijkersiooth, voorzitter van het Lucas van Leyden Me cenaat en in het dagelijks leven hoogste baas van het Openbaar Ministerie. „Ga maar eens kij ken bij Beelden aan Zee in Sche- veningen. Een prachtig muse- a 17 JL Jgl 1 lp. m Joan de Wijkersiooth: „Als je als museum echt iets wilt bereiken, kun je niet gaan zitten wachten tot de gemeente met een zak geld over de brug komt." Foto: GPD/Harmen de Jong um, met bij de ingang een grote plaquette met namen van schenkers. Of het Mauritshuis, daar springen ze ook heel slim met sponsoring om." De Lakenhal zou ook die weg moeten bewandelen. De Wijker siooth: „Als je als museum echt iets wilt bereiken, kun je niet gaan zitten wachten tot de ge meente met een zak geld over de brug komt. Dan moet je ook zelf in actie komen." Daartoe heeft het museum onlangs het mecenaat in het leven geroepen, vernoemd naar Lucas van Ley den, een zestiende-eeuwse Leidse schilder. Een van de kun stenaars die de Renaissance naar de Noordelijke Nederlan den bracht. Het eerste wapenfeit van het mecenaat is het afleveren van een mooie, fullcolour folder, be doeld om mensen en bedrijven over te halen in de buidel te tas ten. Die folder wordt nu op rele vante plaatsen neergelegd, waaronder notariskantoren. Want ook het nalaten van een bedrag aan het museum hoort tot de mogelijkheden. Met dat geld heeft het mecenaat een aantal mooie plannen. Al lereerst moet het besteed wor den aan de geplande uitbreiding van De Lakenhal. Want die is hard nodig, benadrukt De Wij kersiooth. „Het museum ont beert een goede ruimte voor tij delijke exposities. Zodra die er is, kan de Lakenhal makkelijker inspelen op het circuit van rou lerende exposities. Dat schept de mogelijkheid het museum meer nationale en internationa le allure te verschaffen." Dat laatste zal ook zeker het ge val zijn wanneer het museum erin slaagt om naast de twee Rembrandts die het al bezit, nog een werk van de grote meester te verwerven. Zeker in verband met de Rembrandt-manifestatie die voor het jaar 2006 staat ge pland, de vierhonderdste ge boortedag van de in Leiden ge boren schilder. „Een doek uit zijn vroege, liefst Leidse periode zou mooi zijn. Daarmee bena druk je nog eens de Leidse con nectie van Rembrandt. Zoiets geeft het museum een veel bre dere uitstraling." Hoe het mece naat een doek van de schilder denkt te verwerven, laat De Wij kersiooth liever nog even in het midden. „Nee, daar kan ik beter nog niks over zeggen." Iets concreter zijn de plannen over samenwerking met de uni versiteit. „We denken bijvoor beeld aan het financieren van een bijzonder hoogleraar", ont hult De Wijkersiooth. „Zo ie mand zou onderzoek moeten doen op een terrein dat zowel voor de wetenschap als de mu seale wereld van belang is. Bij voorbeeld naar het veroude ringsproces van verven. De kunstwereld zou daar zeer bij gebaat zijn. En ik kan me voor stellen dat het voor een bedrijf dat verven produceert interes sant zou zijn om zo'n leerstoel te sponsoren." Het zijn dit soort projecten waarmee je je museum - én daarmee je stad - prestige geeft, zegt De Wijkersiooth. „Omge keerd kan het voor een bedrijf interessant zijn om op deze ma nier aan naamsbekendheid te werken." Moeite met een be drijfsnaam binnen de muren van een cultuurtempel heeft hij zeker niet. „Als er in Den Haag een Anton Philipszaal staat, waarom zou een museumzaal in de Lakenhal dan niet naar een schenker vernoemd kunnen worden? Uiteindelijk zijn het juist de extraatjes waarmee je je museum tot iets echt moois kunt maken." amsterdam/anp - De speelfilm 'The Matrix Reloaded', het twee de deel uit de Matrix-trilogie, heeft dit weekeinde niet alleen in Amerika, maar ook in Neder land records gebroken. In Nederland bezochten het eerste weekeinde ruim 230.000 mensen de film. The Matrix Reloaded' heeft daarmee het op twee na beste openingsweekein de ooit in Nederland op zijn naam gezet. Alleen de twee Har ry Potter-films trokken meer be zoekers, maar deze films waren voor vrijwel alle leeftijden toe gankelijk 'The Matrix Reloaded' mag alleen worden bezocht door publiek boven de 12 jaar, wat een beperking van de doel groep betekent. Ook in Amerika brak de tweede Matrix-films alle records. Het eerste weekeinde bracht de film ruim 93 miljoen dollar op. De enige film die in het eerste weekeinde meer bezoekers trok, was 'Spider-Man', maar ook de ze was voor een veel groter pu bliek toegankelijk. In Amerika mogen alleen kijkers boven de 16 naar 'The Matrix Reloaded'. Het tweede deel van de trilogie borduurt voort op het origineel uit 1999. Hoofdrolspeler Neo (Keanu Reeves) gaat de strijd aan met machines en compu terprogramma's die het dage lijks leven hebben overgeno men. Hij maakt deel uit van een kleine groep opstandelingen die met een ondergrondse stad als basis vechten tegen de compu ters. Ze doen dat met grensver leggende stunts, waarbij acteurs lijken te vliegen en kogels kun nen ontwijken. Bijzonder spec taculair in de nieuwe film is een autoachtervolging die een kwar tier duurt en waarvoor een stuk snelweg werd nagebouwd. De Matrix-trilogie wordt in no vember afgesloten met 'The Ma trix Revolutions'. Het jaar 2003 wordt daarom door filmliefheb bers bestempeld als het jaar van de Matrix. londen - Marleen Gorris is ge contracteerd voor het regisseren van een Britse film over de fami lie Brontë. Komende zomer al zouden de opnamen moeten beginnen voor het gedramati seerde relaas van de drie begaaf de, schrijvende zusters Charlot te, Emily en Anne. Charlotte Brontë (1816-1855) schreef in totaal vier romans, waaronder het wereldberoemde 'Jane Eyre'. Emily Brontë (1818-1848) com poneerde de niet minder be roemde roman 'Wuthering Heights' en Anne (1820-1849), ten slotte, schreef 'Agnes Grey' en 'The tenant of Wildfell Hall'. Het script voor de film was ei genlijk zeven jaar geleden al ver kocht aan DreamWorks, de maatschappij van Steven Spiel berg, zonder dat het tot een ver filming kwam. Hedy d Anco- na als baby zittend op de arm van haar vader. Publiciteits- wen. „Het is geen ideologie waardoor ik word aangedreven, maar de droefheid om het lot van anderen. Die compassie maakt van mij een doener", zegt de ex-non en actievoerder Carla Brünott in de begeleiden de tekst bij haar foto. Ook d'Ancona zelf komt aan het woord. Zij werd niet door Hoffman geportretteerd, maar leverde een zeer dierbare foto aan, daterend uit 1938. Daarop zien wij haar als baby zittend op de arm van haar vader, Elie d'Ancona. De tekst die zij erbij schreef spreekt boekdelen: 'De enige tastbare herinnering aan mijn vader'. Haar vader stierf kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog tijdens een transport vanuit een con centratiekamp. „Mijn kleine meisjeswoede over dit onrecht, en dat ikzelf die ander had kun nen zijn, is misschien wel de belangrijkste motivatie in mijn politieke werk", zegt zij daar over. Terecht vormt dit gedeelte het hart van de expositie. Jammer is wel dat de intimiteit daarvan verstoord wordt door het lawaai van de videofilms aan de andere kant van de ruimte. Het slot van de ten toonstelling gaat namelijk over de hedendaagse beeldvorming van politici in de media. Op de films zien we hoe politici zich in verkiezingstijd uitsloven om populair te worden gevonden. Mat Herben die bij een opticien belachelijke brillen past. Gerrit Zalm achter de flipperkast. En als toppunt van sensatie Win nie de Jong die haar fotorepor tage in de Panorama signeert. Zonder zich echt kritisch uit te laten signaleert d'Ancona deze ontwikkeling. Waarschijnlijk zouden de feministes uit de ja ren zeventig hier heel anders mee om zijn gegaan. Maar dat is al te lang geleden. Als een kalme, wijze vrouw bekijkt d'Ancona de dingen vanaf ge paste afstand. Tien sterke mannen zijn er nodig om de n Justin Yin in gereedheid te brengen. De ote werken van deze Brits/Chinese foto- te zien op het achtste fotofestival Naar- volgende week donderdag voor het pu- ingaat. Het overschrijden van grenzen is ia van het tweejaarlijkse evenement in de historische vestingstad. Het tentoongestelde werk, van zowel amateurs en professionals, beweegt zich op alle terreinen, van kunst tot commercie, van re portage tot reclame. Naast de expositie worden er ook lezingen gehouden en zijn er workshops voor fotografen. Foto: ANP/Koen Suyk beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Het persoonlijke is politiek, door de ogen van Hedy d'Ancona. Te zien: t/m 5/10, di t/m zo 10-17 uur, Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat 1Leiden. Voor wie in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw de tweede feministische golf be wust heeft meegemaakt, is de tentoonstelling die Hedy d'Ancona in het Rijksmuseum voor Volkenkunde samenstelde bij haar afscheid als voorzitter van de Raad van Toezicht, een feest van herkenning. Alleen de titel al: 'Het persoonlijke is poli tiek', roept beelden op van fa natieke Dolle Mina's die met ludieke acties streden voor za ken als gelijke behandeling op de arbeidsmarkt, het recht op abortus, de mogelijkheid om in deeltijd te werken en kinderop vang. Vanaf het allereerste be gin speelde d'Ancona daarbij een hoofdrol. In 1968 richtte zij samen met Joke Smit de actiegroep Man Vrouw Maatschappij op en vier jaar later was zij een van de ini tiatiefnemers van het feminis tisch maandblad Opzij. Het wa ren roerige tijden. Daarvan ge tuigt in de tentoonstelling on der meer een wand met affi ches. 'Van Agt moet weg omdat hij is Gods eigen seksist', staat op een aanplakbiljet waarmee het vrouwenbevrijdingsfront zich verzette tegen het anti- abortusbeleid. 'Vrouwen wacht niet te lang, wacht niet totdat je kapot bent', met deze woorden waarschuwt een affiche van de feministi sche uitgeverij De Bonte Was vrouwen voor onderdrukking in het huwelijk. Onder de tekst is een hele lijst symptomen opge somd waaraan zij kunnen mer ken dat ze er bijna aan onder door gaan: 'Als je regelmatig 's nachts gillend wakker wordt, als je je kinderen wilt wurgen, als je man je verbiedt met an deren te praten, als je opge lucht bent wanneer je man de deur uitgaat.' Andere posters wijzen vrouwen op het belang om verder te leren: 'Ingenieur Noortje de Vries. Wat klinkt daar zo gek aan?' Of pleiten voor zwaardere straffen voor verkrachters: 'Op verkrachting staat levenslang... Voor vrou wen'. Maar d'Ancona laat het niet bij het opfrissen van ons feminis tisch geheugen. In het tweede gedeelte van de expositie gaat zij op zoek naar de drijfveren van mensen en hoe die bepaald worden door hun persoonlijke omstandigheden. Fotograaf Thorn Hoffman maakte twaalf portretten van bekende en min der bekende mannen en vrou

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19