KUNST CULTUUR Weinig interesse in Oud Ade voor Van Dik Hout Sprankelend spel in Pluk van de Petteflet Bekende kost en verrassingen bij Comedy Night Gitaarspel zo soepel als bretel maakt indi Candy Dulfer kan jazz niet helemaal loslaten MAANDAG 19 MEI 2003 Marcel Thielemans. Foto: archief Marcel Thielemans overleden Rijswijk - De voormalige or kestleider van de Nederlandse formatie The Ramblers. Marcel Thielemans, is op 91-jarige leef tijd overleden. The Ramblers staan sinds 1992 in het Guin ness Book of Records als oudste dansorkest ter wereld. De uit België afkomstige Thielemans maakte ruim zestig jaar deel uit van het orkest dat in 1926 werd opgericht. Aanvankelijk deed hij dat als trombonist maar vanaf 1978 werd hij orkestlei der. In 1998 nam Thielemans afscheid als orkestleider. The Ramblers maakten meer dan 3000 radiouitzendingen voor de Hilversumse Draad Omroep, de AVRO, de VARA en de TROS. Het orkest zette ruim vijfhon derd nummers op plaat en cd. Het orkest treedt nog altijd op. 'De Tweeling' naar Amerika Amsterdam - De rechten van de Nederlandse film 'De Tweeling' van regisseur Ben Sombogaart zijn aan de Amerikaanse distri buteur Miramax verkocht. De film is vanaf februari 2004 in de Amerikaanse bioscopen te zien. De laatste Nederlandse film die in Amerika in de bioscopen werd vertoond, was 'Zus zo' van regisseuse Paula van der Oest. Deze film was dit jaar ge nomineerd voor een Oscar. muziek recensie Joris Rietbroek Concert: Van Dik Hout Gezien: 17/5, Meddle, Oud Ade. Het gebeurt niet vaak dat een klein dorp als Oud Ade bekende artiesten als Van Dik Hout over de vloer krijgt. Jongerensocië- teit Meddle had de band afgelo pen zaterdag gecontracteerd voor haar jaarlijkse feestweek end. Van Dik Hout heeft inmid dels vijf goed verkochte albums en een best-of-compilatie op zak, die veelal goud of platina zijn geworden. Onlangs werd een tournee langs de grote Ne derlandse popzalen afgerond. Nu zijn de festivals en de feest tenten aan de beurt. De voor de gelegenheid neerge zette feesttent bij Meddle was binnen een mum van tijd uit verkocht, al werd snel duidelijk dat het merendeel van de 650 bezoekers meer voor een gezel lig samenzijn was gekomen dan voor een optreden van een rockband. De naam Van Dik Hout trekt veel publiek, maar de muziek is voor hen kennelijk oninteressant. Het spreekt boekdelen dat het, tijdens het concert, voor de bar drukker is dan voor het podium. Ongetwijfeld gebeurt het vaker dat mensen een feesttent uit sluitend voor de gezelligheid bezoeken. Van Dik Hout heeft er zichtbaar ervaring mee. „Geef me nog één keer alles", zingt zanger Martin Buitenhuis op gegeven moment. Het pu bliek staat stil en kijkt ernaar. Buitenhuis kan bij ieder ingezet nummer in zijn handen klap pen wat hij wil, slechts een handjevol fans volgen zijn voor- „Geef me nog één keer alles", zingt zanger Martin Buitenhuis. Het publiek staat stil en kijkt ernaar. Foto: Eric Taal beeld. Daarom houdt de band de handrem er stevig op. Van Dik Hout speelt technisch wel goed en geeft Oud Ade een degelijke set, waarbij nieuw werk en de grootste hits voor bijkomen. Saai of vervelend wordt het nooit, maar specta culair evenmin. Alleen met hun grootste hit 'Stil in Mij,' dat onlangs door luiste raars van 3FM en lezers van OOR is uitgeroepen tot het bes te Nederlandse lied ooit, weet Van Dik Hout uiteindelijk de hele tent te veroveren. Toch jammer, want ook al speelt de groep op de automatische pi loot, er staan wel mooiere nummers op de setlijst, zoals 'Stap voor Stap,' 'Laat het los' en het onverwoestbare 'Meer dan een ander.' De band speelt de nummers van de nieuwste cd Vandaag alleen maar winnaars' wel een stuk bevlogener dan het oudere theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Comedy Night. Gezien: 18/5, schouwburg Leiden. Van de vijf optredens van de in gelaste Comedy Night in de schouwburg kennen we er ten minste twee van het Leids ca baretfestival. Twee jaar geleden stond het damesduo Zusje Voogd in de finale. Fris en ener giek was het toenmalige optre den van Sjamke en Nellerike Voogd. Dat geldt nog steeds. Maar er is nog niet veel veran derd. Weer krijgen we de auto matische moppenlijn en het speelse voorstelspeÜetje voor geschoteld. Een nog niet eerder gehoord lied en een parodie op bruilofthumor vormen de rest van de programmabijdrage. Het is wel vlot en aardig, maar van een spectaculaire artistieke ont wikkeling in de afgelopen twee jaar getuigt het niet. Renee van Bavel die vorig jaar in de finale van het Leids Caba retfestival winnaarpotentie had, valt nu tegen. Ze heeft haar bij drage niet handig samenge steld. Ook zij brengt voorname lijk 'oud' materiaal, zoals bij voorbeeld het verhaal over de excessen tijdens een ontgroe ning. Aanvankelijk doet ze stoer, maar dat slaat onvol doende aan. Het ontgroenings- verhaal kost relatief veel tijd. En van haar prachtige stem laat ze te weinig horen. Dat ze in een meezingüed het publiek laat aanmodderen, is misschien wel even grappig, maar diezelfde tijd had ze zelf kunnen invul len. Een slordige en gemak zuchtige bijdrage van een - ge zien haar mogelijkheden - veel belovend talent. Guido Weijers daarentegen pakte zijn kans volop. Dat hij ook ooit op het Leids Cabaret festival heeft gestaan, zijn we inmiddels vergeten. Dat maakte toen kennelijk weinig indruk. En het is alsof hij zich nu in een keer daarvoor wil revancheren. Hij vormt de slotact van de avond en stort zich werkelijk met tomeloze energie op het publiek. Soms, gooit hij het op taalgrapjes: een 'half gesneden brood' is toch eigenlijk hele maal doorgesneden? Meestal rijn het iets meer uitgewerkte dromen en verhalen. Hij wil bij voorbeeld kunnen vliegen en heeft aerobics-les gegeven aan vakantievierende Duitsers op Mallorca. Een hoog flauwekul- gehalte, waar hij echter wel wat van maakt Hij lijkt het publiek het gemakkelijkst voor zich te kunnen winnen, al is hij met rijn slotoptreden dat mag uitlo pen, wel in het voordeel. In dat opricht had Roué Ver veer die de avond mocht ope nen, het moeilijker. Juist daar om valt het gemak waarmee hij de zaal bespeelt, in aangename zin op. De vorm is pure stand up comedy. Hij brengt zijn bij drage als het uitproberen van rijn nieuwe programma 'Eigen vermogen'. Losjes vertelt hij over van alles en nog wat. Het rijn alledaagse wederwaardig- theater recensie Kees Groenenboom Voorstelling: Pluk van de Petteflet door Stichting S.I.P. Tekst Flip van Duijn. Regie: Bruun Kuijt Muziek: Peter van Hintum. Met o.a.: Folcmar Louman, Jasmijn Utermark, Wil van der Meer. Klara Uleman, Kim van Zeben, Albert Klein Kranenburg. Gezien: 18/5, Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Nog te zien: o.a. 15/6 Den Haag; 24/9 Zoetermeer, 26/10 Rotterdam; 5/11 Leidse Schouwburg; 16/11 Hoofddorp; 2 t/m 4/1 Amsterdam. Met 'Nijntje', de muzikale thea terbewerking van Dick Bruna's wereldberoemde schepping, had de Stichting S.I.P. een hit. Opvolger 'Pluk van de Petteflet' mikt op wat oudere kinderen, vanaf een jaar of zes. De titel van het populaire kinderboek is al genoeg om volle theaters te trekken. Waarbij Flip van Duijn als bewerker ervoor garant moet staan dat het artistieke erfgoed van rijn moeder, Annie M.G. Schmidt, niet tekort wordt gedaan. Wat dat laatste betreft rit het wel goed met deze voorstelling. De talloze lezers van het boek over het jongetje met de hijs kraan, die woont in het torentje van de Petteflet, komen in het theater veel bekenden tegen. Verrassend veel personages zijn in de voorstelling gestopt, van mevrouw Helderder, Aagje, De Portier en Meneer Pen tot Va der Muis, Egeltje, de Bijen en de Heen- en Weerwolf. De zes acteurs toveren ze tevoorschijn door een maskertje op te ste ken, een ander jasje aan te doen of een hoed op te zetten. Ook bewonderenswaardig is hoezeer het boek wordt ge volgd. Lang niet alle verwikke lingen konden in de vijf kwar tier durende musical worden gepropt, maar de grote lijn wordt wel gevolgd. Rode draad is de dreigende verwoesting van de Torteltuin. Die moet, zeer naar de zin van de propere me vrouw Helderder, plaats maken voor een 'keurig tegelplant soentje met in het midden een bloemperkje met afrikaantjes'. Met hulp van de Kluizelaar weet Pluk het onheil, dat de dieren in de Torteltuin dakloos dreigt te maken, af te wenden. Die trouw aan het boek is met een ook een zwak punt van de voorstelling. 'Pluk van de Pette flet' werd geschreven als feuille ton en is een aaneenschakeling van kleine avonturen. In de to neelbewerking wordt de span ningsboog daardoor te lang op gerekt en te veel onderbroken door nevenintriges. Dat is echter een probleem dat de lezertjes niet zullen hebben. Die hebben al zoveel voorken nis dat ze zullen genieten van de verhalen die ze uit het boek kennen. De rest zullen ze er zelf wel bij denken, zoals de meeu- wenaanval op mevrouw Hel derder, die op het toneel nogal abstract wordt verbeeld. De vormgeving is eenvoudig, met een boomachtige kapstok en een trap, die Pluks torentje moet verbeelden. De kostuums verwijzen duidelijk naar de illu straties van Fiep Westendorp. Opmerkelijk is de sombere, nogal dreigende belichting. En wat de voorstelling mist aan spanning, is in de muziek wat Verrassend veel personages zijn in de voorstelling gestopt, van mevrouw Helderder, De Portier en Me neer Pen tot Vader Muis, de Bijen en de Heen- en Weerwolf. Foto: ANP/Leo van Velzen werk. De nieuwe single 'Stap in het licht,' die gedragen wordt door een felle pianomelodie, wordt enthousiast gespeeld en de vonk springt over op het pu bliek. Helaas loopt het dan al tegen het einde van de set. De rockende toegiften 'Laarzen aan mijn voeten' en 'Mijn held heden waar hij een geestige draai aan weet te geven. Wat hij laat zien, maakt nieuwsgierig naar het volledige programma. Dat laatste geldt zeker ook voor de bijdrage van Kasper van Kooten. Dit is proefdraaien voor het programma waarmee hij in februari volgend jaar te rugkeert in de schouwburg. Vanuit rijn eerste echte danser varingen in zijn vroege jeugd (het 'schuifelen en plakken') komt hij te spreken op de dans bewegingen bij diverse muziek stromingen. Het rijn perfecte observaties. Maar de imitatie van Martin Simek of het stukje Afrikaanse ritmiek mogen er ook rijn. Deze eerste solovoor stelling van de veelzijdige Van Kooten zou wel eens heel bij zonder kunnen worden. muziek recensie Ken Vos Concert Candy Dulfer Band. Gezien: 17/5, het Kasteel, Alphen a/d Rijn. De muziek van Candy Dulfer evolueert met kleine stapjes. Die richting waarin ze ontwik kelt, is langzaam maar zeker die van de pop, maar helemaal haar jazz-achtergrond loslaten kan ze ook niet. Tekenend is dat ze weer John Coltrane's 'Impressions' in een funkversie in haar programma heeft opge nomen. De aanleiding voor haar huidige toemee is haar vo rige maand ten doop gehouden cd, 'Right in My Soul'. Teke nend voor haar populariteit in Japan is dat het album daar met een bonustrack is uitgebracht, zodat de fans weer eens dieper in de buidel mogen tasten. Het programma in Alphen, goed voor een bijzonder lange, energieke set van bijna zeven kwartier, begon met vooral stukken van het nieuwe album, om te eindigen met bekender werk. De toerband is compact met vier muzikanten, maar is geheel anders dan de basisbe zetting op de cd. Voor de visue le afleiding waren ook drie vi deoschermen meegenomen waarop ritmische clips te zien waren die vage associaties met de muziek opriepen. Op het po dium heeft de band een ouder wets aandoende bezetting met keyboards, gitaar, basgitaar en drums, maar qua arrangemen ten was er mede dankzij kundig gebruik van samples en andere elektronica door toetsenspeler Thomas Bank toch genoeg vari atie om de aandacht vast te houden. Minder pakkend was de zang van de saxofoniste, zeker wan neer die het ritmisch uitroepen van het refrein overstijgt, waar toe Candy zich vroeger beperk te. Een slechte zangeres is ze niet, maar haar stem is nu een maal lang niet zo expressief als haar saxofoon. Haar saxofoonspel is door de jaren nauwelijks van stijl veran derd, ze speelt nog altijd met dezelfde agressieve Dave San- bom-vibrato die op zoveel r&b- producties te horen is. Jammer genoeg wordt het synthesizer- gebruik soms wat overtreden. Wie wil er nu een saxofoon ho ren die klinkt als een scratcher? Candy Dulfer en haar band maakten vooral indruk met hun ritmisch strakke spel. Of het nu een ballad, medium-tempo shuffle of een snelle funkbeat was, basgitarist Kenneth Bruce en drummer Cyriel Directie overtuigden door hun profes sionele aanpak. Dulfer zelf was op haar best in uitgesponnen saxsolo's in enkele langzamere stukken als ze de tijd nam rus tig haar verhaal op te bouwen. In de goed gevulde zaal van het Kasteel werden aan het eind vrij makkelijk twee toegiften afge dwongen waarbij een extra lan ge versie van het minstens tien Jaar oude 'Sax-A-Go-Go' liet horen dat het geluid van Candy Dulfer nog voor een groot deel leunt op hetzelfde soort effect bejag ris toen en dat ze zich ook maar weinig aangetrokken heeft van de nieuwe ontwikke lingen in de zwarte popmuziek. rijn' klinken weer behoorlijk routineus, al kan dit het publiek weinig bommen. Wie een ge dreven Van Dik Hout aan het werk wil zien kan beter een concert in een popzari bezoe ken. Dan rijn er vast meer en thousiaste fans waarvoor de groep wel alles geeft. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Leiderdorps Kamerko Peter Dijkstra, m.m.v. Barbara mezzosopraan, Patrick Pranger; en Erwin Wiersinga, orgel. Gd 18/5, Petruskerk, Leiden Zo kort na de eerste uiti van een zeer overtuigend thaus Passion zorgde h derdorps Kamerkoor o.l.i Dijkstra gisteren alwee, een indrukwekkend mot eert. Als 'aanvulling' op latief korte Requiem van flé brengt het koor twee tige 'Geistliche Gesang Max Reger en een Mot Ferenc Liszt. De Slot mezzosopraan Barbara zingt ris voorbereiding o rol in het Requiem een voor Vrede van Francis P en een Ave Verum vat Langlais. Met de allereerste woordi Regers gezang, waarin een oktaaf omhoog wot sprongen, is de zwevend^ klank van een bovenzin schoonheid. In toenel mate doseert Dijkstra de, op- en afgaande dynat beweging uiterst doordad het 'Fröhlich aufwacha 'Nachtlied' lijkt de zon d breken, zó open en ruit wordt hier gezongen. Nóch de bariton Patrick ger, noch de mezzo B Kozelj hebben een waan liedstem. Beiden vibren hoorlijk en zingen weit tiem. Waarbij gezegd mot den dat met name Kozt klankvolle, verdragende heeft. Het is toch de waarom het Motet van IJ listisch wat teleurstelt En om de twee liederen vai lenc en Langlais overtuig betreft techniek en zang maar ingetogenheid miss Het Requiem van M Duruflé is één stromendt van gebeden en akklai van vertwijfeling en ang smeking en lofzang. Het 1 koor zingt schitterend, bijzonder de engelachtig sopranen. Het spel van Wiersinga op een uitgesf klein orgel is voortreffeliji De golfbeweging in dit em, die Peter Dijkstra vol houden spanning voortd in stand houdt, nodigt meditatie. Tot de brandii barst in het Christe Elei bijtende kleuren en bi mende beweging als Schreeuw1 van Edvard i Om weer op te lossen licht meanderende lijn v pranen bij betoverend oq met glanzend zilveren re tie. De klankkleur van Pn stem in 'Hostias et prea is bepaald ingehouden a gevoileerd. Kozelj maakt goede manier gebruik v akoestiek in het 'Pie Jesus ze haar stem laat wiegen ruimte. Ook weer in het Dei zingen de sopranen parant en zuiver ris opw bloesemblad. Fraai artici met een warm coloriet de 'bevrijding van de dood' door de bassen smeekt. Waarop het plen striemende veelkleurigfn Dies lila, de 'dag van toe roept en de tenoren tu rant en hel 'het vuur' 1 laaien. Het orgel kondij een uitwaaierende veelkl engelen aan, die de afgel ne begeleiden naar de I stad Jeruzalem. Dat Jeni wordt in een lange doo nend uitgesponnen lijn e sioen van vrede'. te veel gestopt. Het zijn bepaald geen kmderdeuntjes die com ponist Peter van Hintum de zaal in stuurt. Mooi is het wel, die bijzondere harmonieën en onverwacht afslaande melodie lijnen, maar voor kinderen mis schien moeilijk te behappen. En te dramatisch is het hier en daar zeker. De acteurs doen het uitstekend. Vooral Kim van Zeben, die de poepende duif Dollie speelt en de Majoor en de Adjudant tege lijkertijd, is geweldig op dreef. Ook Albert Klein Kranenburg maakt wat moois van zijn rol len. Maar het is bovenal het sprankelende samenspel dat van 'Pluk' een leuke voorstel ling maakt. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Louis van Dijk, piano, en het Rosenberg Trio. Gehoord: 16/5, Stadsgehoorzaal, Leiden. Na enig vermakelijk gerommel op het podium met aimabele knikjes richting zaal, wordt er grondig gestemd. Het Rosen berg Trio heeft twee spiksplin ternieuwe gitaren aangeschaft, en nieuw hout en nieuwe sna ren 'werken'. Of dat nu aan de maagdelijkheid van de instru menten lag of dat met name de slaggitaar teveel versterking had, de balans van pianospel, gitaren en basgitaar was niet al tijd even optimaal. Met name de slaggitaar kon uitdijen tot een hele banjosectie waardoor razendsnelle gedeelten, een en kele keer zelfs een heel stuk aan stamperigheid leden. Louis van Dijk sprak overigens over rit mes meedogenloos ris beton en gitaarspel zo soepel ris bre tels in een ode aan het het Ro senberg Trio. Het samenspel tussen deze jon gens is weergaloos. Warmbloe dige gipsy muziek laat zich moeiteloos smeltend vermen gen met het schitterende 'slag werk' van Louis van Dijk. De drie gebroeders inclusief Van Dijk zijn bevlogen, zeer getalen teerde improvisators op diverse muziekgenres. Hun spel is in de eerste plaats door en door vi taal. Het is een voortdurend feest van uit de tent lokken, meevieren, afstoten, om elkaar weer wiegend te omhelzen. De eerste blues die meteen op hol slaat met swingend piano spel, ranselende gitaren ver raadt al het smeulende zigeu nerbloed. Hele vriendelijke klokjes met fluwelen klepels in troduceren de robuuste, doch melancholische grondmelodie van Stochelo's sologitaar. Tel kens weer krijgt één instrument de ruimte om te excelleren. Verrassend en helder contraste rend klinken de drie stukken van Duke Ellington, die ris een sonate of een klassieke s nie twee snelle hoekde; een rustig middenstuk b Het eerste deel swingt, p door de snelle perfect g( ritmes, en het sublieme s spel. Het middenstuk i evenwichtig opgebouwi mooie gedekte kleurwi gen. Louis van Dijk gooit het (derde) scherzo-: deel met forse sterke fraa van het toetsenbord af: len. Ondersteund door mend 'slag'werk en ver door de sologitaar die ris pas gepoetst koper. Stochelo, de sologitarist, poneerde speciaal voo zesjarige zoon Pepito e venslustige doeltreffende die, waarop naar ha wordt geïmproviseerd. Va gooit het thema in een b druppeltjes tintelend fe ver, met ris badmat een warme bas. Op een kleii puntje na - het te proi aanwezige spel van Noi slaggitaar - lijkt dit kwaitf elkaar geboren; dat zij nog lang en gelukkig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6