KUNST CULTUUR 'Puur jazz spelen heeft geen zin' Alleen Naturalis heeft gratis entree niet nodig R6 e'ru k De bekende land- fotograaf Martin Kers Candy Dulfer: nieuwe cd, een tour en een optreden op North Sea Jazz Purper Extra alleen voor liefhebbers Een win-win-COmbinatie Topstukken 'Stedelijk' zijn op wereldreis zaterdag TJ mei 2003 Reeves. Foto: Reuters t Matrix' irdevol fouten MC - Nog geen etmaal The Matrix Reloaded' in ie is gegaan hebben bio- bezoekers blunders in de ntdekt. Op de website intistakes.com waar fans eten 'continuïteitsfouten' n melden, stond de teller jn al op 21Een behoor- ntal uitglijders is gecon- rd in de spectaculaire, en minuten durende ach- ijingsscène op een drukke irsweg. De omissies varië- n totaal ongeschonden liten die even daarvoor zijn geschoten tot de niet reging te brengen haar- van vechtersbazen op jortrazende vrachtwagen. rice Wendy er overleden N - Dame Wendy Hiller, n de belangrijkste actri- ïGroot-Brittannië is op leeftijd overleden. Hil- èr toneel- en filmcarrière jaar duurde, speelde on eer de rol van Eliza tie in 'Pygmalion'. Haar de film 'Major Barbara' U wordt beschouwd als nhaar beste. In 'Murder Orient Express' van Syd- ïmet (1974) speelde ze de lante prinses Dragomi- tkele van de andere films Hiller is te zien zijn 'Da- pperfield' (1969) en 'The mt Man' (1980). In 1958 ze een Oscar voor de bes- ol, voor 'Separate Tables'. één dag btw-tarief mc - Cd's en muziek- rijn op dinsdag 27 mei te net een laag btw-tarief. iziekindustrie onder met deze eendaagse ac- r pleidooi om de geluids- s evenveel te belasten als culturele goederen. :d's geldt nu nog een btw- ian 19 procent, terwijl rkaartjes en boeken met ocent worden belast. Mu- atform Nederland, waar enmaatschappijen, mu- nkels, artiesten, Con- Buma zijn vertegen- 1, pleit al jaren voor af- 1 ing van deze 'discrimine- 'regeling. rikante June 2 er overleden j- ille - June Carter Cash, teen pioniersfamilie in intrymuziek en echtgeno- icoon Johnny Cash, is op 2j ge leeftijd overleden. De ^dige muzikante, liedjes- Jster, actrice en schrijfster 'q, irenlang platen op met yCash. Enkele van hun Jkaanse hits waren 'Jack- 'If I Were a Carpenter', ^iiee ze een Grammy-on- wonnen. Het lied >f Fire' waarmee Johnny n 1963 een hit scoorde, ede door haar geschre- uwe cd's Jerry- en Dogsnob arendsveen - DogSnop yCan presenteren mor- n 17.00 uur hun nieuwe Splotz in Roelofarends- Rolling wheels, smoking nd red wine' heet de plaat van Dogsnob, win- d an de Haarlemse Rob Ac- 4a ird en Waterproof in Wa len. Voor meer info, zie 11e isite: www.dogsnob.nl. si ïrryCan, een nieuwe efit Roelofarendsveen, is eerste keer dat ze hun op cd zetten. >'s Martin Kers oordwijk se ie over de Neder- kust gemaakt die langs 'dene badplaatsen reist. 120 mei zijn de twaalf yjante billboards tussen Q„ n 21.00 uur in Noordwijk e te zien. De beelden van jane schepen bij Schier- jj] koog, de kaarsrechte bossche Zeewering en de ,51 pte duinen bij Zoutelan- ne( n de dynamiek van de andse kunstlijn zien. vervolg van voorpagina door Theo de With leiden - Naturalis is het enige museum in Leiden dat keihard 'nee' zegt tegen gratis openstel ling. Het natuurhistorisch mu seum heeft het ook niet nodig, want het trekt sinds de opening, vijfjaar geleden, grote drommen bezoekers. Naturalis is met stip het populairste museum van de stad. Toch wordt in het week einde van 24 en 25 mei met de prijs gestunt. Voor het Dino Weekend geldt een verlaagde toegangsprijs. Woordvoerster Marjolein Hage- raats: „Dat doen we voor het eerst. Volwassenen zijn 2 euro goedkoper uit. Het is een aar digheidje, omdat we grote druk te verwachten. De kassa's ko men voor deze gelegenheid bui ten, zodat er geen lange rijen ontstaan. Andere kortingen zijn niet geldig. Nee, voor gratis en tree zien wij geen enkele reden. Dat heeft Naturalis niet nodig." Museum Boerhaave heeft wel goede redenen om het voor beeld van het Rijksmuseum voor Volkenkunde te volgen. Boerhaave was net als Volken kunde tijdens de kerstvakantie al gratis geopend. „In die twee weken hadden we 3000 bezoe kers", aldus Ton Wiechmann. „Normaal trekken we in die pe riode zo'n 700 h 800 mensen. Het helpt dus. Onze directeur is van mening dat het museum ei genlijk altijd gratis zou moeten zijn. De Nederlander betaalt via de belasting al mee aan de rijks musea. Maar ja, je zit ook niet te wachten op allemaal daklozen en junks over de vloer, omdat ze hier gratis binnen kunnen." Boerhaave hoopt in september te beginnen met de gratis zater dag. „Het is de boodschappen - dag. Misschien kunnen we dat ombuigen tot museumdag. De zondag had ook gekund, maar op die dag gaan mensen toch al vaak naar een museum." Mia van Iterson vertelt namens De Lakenhal dat het stedelijk museum nog niet overweegt een dag gratis open te gaan. „De toegang is bij ons tot 18 jaar al gratis. We hebben het idee dat die 4 euro voor volwassenen geen belemmering vormt De La kenhal te bezoeken. Andere mu sea en attractieparken zijn duur der. Het is niet de prijs die men sen ervan weerhoudt naar een museum te gaan. Het zijn eer der factoren als tijdgebrek en het grote culturele aanbod. Bo vendien hebben wij de inkom sten uit de entreeprijzen ge woon nodig." Toch wordt bij De Lakenhal wel met een schuin oog naar Vol kenkunde gekeken. Van Iterson: „Als blijkt dat Volkenkunde op woensdagen honderden bezoe kers trekt, moeten wij zo'n expe riment misschien ook overwe gen. Vooralsnog blijft de gratis toegang beperkt tot 3 oktober, maar dat is traditie." Een zelfde geluid laat het Rijks museum van Oudheden horen. Plaatsvervangend directeur Tae- ke Kuipers: „Wij overwegen het nog niet, maar zijn wel zeer be nieuwd naar het verloop van dit experiment." Net als De Laken hal denkt ook de directie van Oudheden dat de entreeprijs niet zo veel invloed heeft op het bezoekersaantal. „Kwaliteit telt veel meer. Als Volkenkunde kan aantonen dat stunten met de prijs wel veel nieuwe bezoekers oplevert, moeten we ons daar nog eens op bezinnen. Ik ben er nog niet van overtuigd." door Ton Ouwehand alphen aan den run - Een nieu- we cd, getiteld 'Right in my soul', een tour en een optreden op het komende North Sea Jazz festival. Saxofoniste Candy Dulfer (van avond in Alphen) attendeert weer flink op haar bestaan. In het kantoor van waaruit moe der Inge Dulfer de boekingen verzorgt, hangen de gouden pla ten. Ook is er een plekje gereser veerd voor de export award. Niet dat saxofoniste Candy Dul fer (33) bovenmatig trots is op dat soort trofeeën. Ze merkt fijn tjes op dat de Vogeltjesdans twintig gouden platen oplever de, dus daar steken die zes van haar met muziek die ze wél leuk vindt, maar schril tegen af. Aan de andere kant heeft ze ge merkt dat het voor een Hollan der wel zaak is dat je je landge noten van tijd tot tijd op je be staan attendeert. „Als je niet el ke dag op de televisie bent, den ken de mensen dat je niks doet." Niet lang geleden stond ze in Parijs op het podium te spelen, toen ze overvallen werd door de gelukzalige gedachte dat ze zich nu toch in een positie bevond die je werkelijk 'de top' mag noemen. Ze stond voor een dol enthousiast publiek, terwijl ze het podium deelde met Prince, Sheila E. en Maceo Parker. „Ik dacht werkelijk: dit is de top, hoger kan ik niet komen. Dit zijn de mensen tegen wie ik vroeger vreselijk opkeek. Nu sta ik met ze te spelen. Een prachtig moment om te stoppen met m'n carrière, flitste door mijn hoofd. Onmiddellijk gevolgd door het idee dat dit juist de motivatie moet zijn nog verder te komen. Nu juist doorgaan." „En dan kom je na zo'n ervaring op Schiphol aan en dan zegt de taxichauffeur die me naar huis rijdt: 'Candy Dulfer, wat doe jij tegenwoordig. Ik zie jou ook nooit meer...'" Ze kan er wel om lachen, ze vindt het wel char mant, die Hollandse nuchter heid. Ze is er zelf ook mee be hept, blijkt als je een vraag stelt naar aanleiding van het door de platenmaatschappij verstrekte persbericht. 'Right in my soul' is haar eerste cd sinds vier jaar? Niks hoor, twee jaar geleden kwam ze nog met een liveplaat. Een nieuwe fase in haar carrière omdat het de eerste cd is waar op ze zelf zingt? Ben je gek, deed ze op andere platen ook wel. „Nee, een totale ommekeer is het niet. Ik heb gewoon een nieuwe platenmaatschappij. Ik had twaalf jaar bij BMG gezeten. Dat is een unicum. Dit is mijn eerste plaat voor Eagle Records. Wel nieuw is dat we producers van buitenaf hadden. We heb- Candy Dulfer: „Als je niet elke dag op de televisie bent, denken de mensen datje niks doet." Publiciteitsfoto ben de cd dit keer niet zelf ge produceerd. We hadden nieuwe nummers geschreven, maar wat productie-ideeën betreft zaten we een beetje vast. We wisten niet welke kant het uit moest. Een paar stukken hebben we toen laten remixen. Eentje door het Engelse duo George Stewart en Jon Kingsley Hall. Die had den het zo leuk gedaan, dat ik besloot ze de hele plaat te laten produceren." De Engelse studio, waar het duo werkt, was even wennen. „Het was in een heel armoedig com plex, een uur rijden van het cen trum van Londen. Ik hou van een mooie en gezellige accom modatie. Net toen ik dacht: wat moet ik hier? Kwam Baby Spice binnen, van de Spice Girls. Die was daar ook aan het opnemen. En die liep daar ook rond met een blik in haar ogen van: wat is het hier armoedig. Maar de sfeer was fantastisch. Het gaat uitein delijk om inspiratie en dat heb ben die Britten heel goed door. Niet vanuit de instelling dat het financieel wat oplevert, maar gericht op een zo goed mogelijk eindresultaat" Ze vindt het belangrijk wat va der Hans Dulfer van haar platen vindt. 'Mooi, maar wat een som bere liedjes,' had hij over de nieuwste gezegd. Maar ik vond dat dat wel eens tijd werd en daar was hij het mee eens. Het eindresultaat vond hij te gek. Als het maar goed is, staat hij voor heel veel muziek open. Als er geen optredens in het ver schiet liggen pakt ze niet gauw haar saxofoon. „Nee, zo ben ik niet. Mijn vader wel. Die speelt elke minuut van de dag. Ook nog als hij televisie kijkt Tot grote ergernis van mijn moeder. Ik ben niet lui, maar ik vind saxofoonspelen pas leuk als ik met anderen samenspeel." „Ik was al bekend toen ik heel jong was. Dat heeft altijd een enorme druk op me gelegd. Mensen vragen me wel eens waarom ik geen 'echte' jazz speel. Ik heb dat zoveel ge hoord, ik weet hoe het moet klinken maar zou daar eerst he lemaal in moeten duiken, er wordt al zoveel halfbakken jazz gemaakt." ,Als je goed jazz wilt spelen, móet je juist een paar keer flink afgaan. Je moet vallen en op staan met die schema's. Dat wil ik natuurlijk liever niet publieke lijk doen. Ik wil niet afgaan. Via omwegen heb ik het nu heus wel geleerd. Maar ik ben veel meer ontwikkeld in blues en in popmuziek. In muziek met min der akkoorden. Maar wie speelt er nog een goede mix van jazz theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Purper Extra Editie. Spel: Frans Mulder (tevens regie), Trudy Labij en Alfred van den Heuvel. Muzikale leiding: Marco Braam. Gezien: 16/5, schouwburg Leiden. Aldaar nog te zien: vanavond. Komend seizoen staat Trudy Labij weer met Willem Nijholt in een toneelstuk. Gelukkig maar, haar uitstapje van dit sei zoen naar Purper kunnen we dan snel weer vergeten. De tij delijk nieuw leven ingeblazen Purper-formule biedt haar niet bepaald een glansrol. Waarom laat zo'n gevierd blijspelactrice zich hiertoe verleiden? Purper bestond eigenlijk al eni ge tijd niet meer. Na twintig jaar met enkele onbetwiste hoogtepunten en de nodige dieptepunten was het echt op. Bij Frans Mulder, de laatste der Mohikanen als het om Purper gaat, begon er echter iets te knagen. Vandaar deze Extra Editie. Van de oude garde is Al fred van den Heuvel terugge keerd. Pianist Marco Braam is nieuw. Trudy Labij als gaste vanzelfsprekend ook. Purper op zijn best kon vooral muzikaal heel hilarisch zijn. De multicultiliedjespotpourri in dit laatste programma doet daar een klein beetje aan denken. 'Overal, overal, waar de mos lims zijn/ daar is het bal' en vergelijkbare teksten schallen door de schouwburg waar het publiek meezinggraag reageert. Het ruime Amsterdamse lied jesaanbod en andere dijenklet sers blijken goed inzetbaar. Ook de variant op het oeroude 'Ik ben met Catootje naar de bo termarkt geweest' slaat aan. Ditmaal zijn het diverse thera peutische behandelaars die met behulp van maskerachtige kar tonnetjes na elkaar een regeltje zingen. Natuurlijk gaan die kar tonnen verkleedpartijen voort durend mis, want dat hoort nu eenmaal bij de vette humor waar Frans Mulder zo van houdt. Maar als Trudy Labij een lang zame ballad moet zingen, schieten haar vocale kwaliteiten jammerlijk te kort. En als ze in een kort sketchje annex liedje slettebakkerig mag doen, kan deze rascomédienne plotseling geen maat meer houden. De vaak bekritiseerde Purperkwaal: veel overdrijving en flauwe lol broekerij, lijkt op zulke mo menten besmettelijk. Alfred van den Heuvel is in de ze Extra Editie het meest inge togen en levert aan het spel aar dige bijdragen. Frans Mulder die vrijwel alle teksten heeft ge schreven, geniet zichtbaar van deze revival. Zijn onvermoeiba re enthousiasme heeft daarbij iets sympathieks. Zijn voorlief de voor een sterke accentuering is en blijft echter omstreden. Als hij op de serieuze toer gaat, neigt hij heel vaak naar senti mentaliteit. En alleen wie na drukkelijke joligheid kan waar deren, zal van deze laatste Purper-productie genieten. theater recensie Dick van Teylingen An en Jan - Grootste Hits deel I. Met Marjolein Meijers (contrabas en zang), Jan Rot (gitaar en zang), Jacob Klaasse (piano en accordeon) en een gast. Gezien op 16 mei in het LAKtheater, Leiden. Vanavond herhaling. Ze zijn een fijn stel, An en Jan. Voor de kijkers links: charme zanger Jan Rot, die zijn ziel van achter zijn gitaar en van tussen zijn schouders de zaal in smijt. Geen tekst uit het wereldreper toire is veilig voor hem; veel even gewaardeerde als onbe grepen smartlappen zijn na zijn behandeling nooit meer dezelf de. Voor de kijkers rechts: Rot terdams trots Marjolein Meijers als de madonna met de lange nek, ondanks hakken en kapsel nog steeds ruim een kop klei ner, maar dapper swingend achter de grote bas. Niemand zal haar over het hoofd zien. En wat zij muzikaal nog missen, vult de bescheiden sterpianist Jacob Klaasse even subtiel als trefzeker aan. Een kerst of drie geleden ver zorgden An en Jan het feestelij ke oud-en-nieuwprogramma in het LAKtheater, en nu zijn ze terug, met een mooie verzame ling altijdgroenen. Vertaal nooit letterlijk, maar naar de geest, is het credo van Jan Rot, en zo werd Sealed with a kiss Zoen van papier, Nights in white sa tin Sneeuwwitte lakens en Love hurts Hartzeer. Rot wisselt als vanouds prachtige vondsten af met stoplappen, creativiteit met clichés en pareltjes met rederij kerij. "Ik liet over me lopen, maar niet steeds heen en weer" is een sterke tegenhanger van These boots are made for wal king. Jan Rot legt de lat hoog. Soms springt hij eroverheen, dan weer loopt hij eronderdoor. De combinatie met Marjolein Meijers (beter bekend als Annie van de Berini's) is een sterke. Ze en pop? Puur jazz spelen heeft in deze tijd geen zin. Je moet de jazz een beetje door de muziek heen vlechten. Het werkt niet als je tegen het publiek zegt: 'En nu moeten jullie even stil gaan zit ten, want ik ga 'All of me' spe len'. Je moet ze onbewust naar die muziek laten luisteren. Je moet het in een nieuw jasje gie ten. Als Charlie Parker nog had geleefd, was hij nu met house of drum'n'bass bezig. Dat weet ik 100% zeker." Candy Dulfer: vanavond in Het Kasteel in Alphen aan den Rijn; 23 mei in de Boerderij in Zoe- termeer. staat niet alleen goed te bassen, ze relativeert ook de melancho lieke hondenblik van haar podi- umgenoot met frisse Rotter damse humor. Tweestemmig zingen haalt het beste uit hun stemmen naar boven en ver doezelt de technische onvol maaktheden. An en Jan zijn kortom een win-win-combina- tie en hebben daarbij nog een snoepje van de week in de vorm van een mystery guest. Gisteravond was dat Ernst Da- ni"el Smit, musicalster en una voce particolare. Hij mocht Ben je eenzaam vannacht zingen, maar mooier waren nog Rots Schumannvertalingen uit Dich- terliebe ("als dichters zachtjes wenen, dan zijn ze gewoon aan het werk"). Waarom zou die man nog musicals doen als hij Ich grolle nicht zo mooi kan zingen? Tijd voor een carrière- stap. Daar zijn we dankzij An en Jan maar mooi achtergeko men. Vanavond in het LAK meer uit hun songbook, én een nieuwe geheime gast. Amsterdam - In de Hermita ge in St. Petersburg opent vrijdag de eerste tentoonstel ling van de internationale tournee van het Stedelijk Mu seum. Onder de titel The Past of the Present' wordt die tournee vanaf begin volgend jaar voortgezet in Shanghai, Singapore, Sao Paulo en Chi cago. De Hermitage verzocht het Stedelijk om werken van Co bra-kunstenaars en tijdge noten. De musea in Shang hai, Singapore en Sao Paulo hebben het Stedelijk om een bredere selectie aan hoogte punten uit de collectie ge vraagd die onder anderen Toorop, Mondriaan, Kand- insky, Picasso en jongere kunstenaars als Marlène Du mas, Robert Zandvliet en Ri- neke Dijkstra zal omvatten. Voor Chicago zijn bovendien plannen voor een aanvullen de foto-expositie in de maak. In navolging van gerenom meerde buitenlandse musea voor hedendaagse kunst als het Museum of Modem Art, het Guggenheim en het Cen tre Pompidou, stuurt het Stedelijk een aantal hoogte punten op reis om de zicht baarheid van zijn omvangrij ke collectie in tact te houden tijdens de komende renova tie en uitbreiding. Het Stede lijk toont de rest van dit jaar nog de afscheidstentoonstel- ling 'Tot zo ver' van oud-di recteur Rudi Fuchs, maar sluit daarna voor een aantal jaren zijn deuren. De tournee is mogelijk ge maakt door sponsoring van ABN/AMRO. Directeur Cor porate Communications Eric Bouwmeester stelde bij de presentatie van de plannen dat de bank geen enkele be moeienis heeft gehad met de samenstelling van de exposi ties: „Wij zien onze bijdrage primair als een zakelijke aangelegenheid die de rela ties met onze klanten zal kunnen versterken. Bij onze sponsoring staat de weder zijdse erkenning van eikaars motieven en integriteit altijd voorop en dat brengt met zich mee dat we ons nooit met de inhoud bemoeien." Stedelijk Museum-conserva tor Maarten Bertheux heeft uit de omvangrijke ABN/AMRO-collectie voor St. Petersburg twee schilde rijen van Asger Jom geselec teerd en in elk geval voor Shanghai, Singapore en Sao Paulo vijf werken van Jan Dibbets, Avery Preesman, Michael Raedecker, Han Schuil en opnieuw Jom. „Maar daar heb ik geen in spraak in gehad", verzekerde ABN/AMRO-hoofd kunstza ken Deborah Wolf in een toelichting op deze keus. De directeuren van de mu sea hebben naar aanleiding van de geplande sluiting zelf contact opgenomen met het Stedelijk. Volgens Bertheux zijn vooral de exposities in Shanghai, Singapore en Sao Paulo belangrijk^Dmdat in deze metropolen zelden op grote schaal moderne wes terse kunst wordt getoond: „De musea hebben daar nu eenmaal geen geld voor." Stedelijk Museum-directeur Stevijn van Heusden typeer de de tournee in dat verband als een soort missie-arbeid: „De westerse kunst heeft daar nog een groot terrein te veroveren." De Cobra-expo sitie in St. Petersburg is de eerste grootschalige exposi tie van deze stroming in Rusland en zal tot eind sep tember ook dienst doen als de Amsterdamse bijdrage aan de viering van het 300- jarig bestaan van de Russi sche stad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 27