KUNST CULTUUR 'Een bijnaam raak je nooit meer kwijt' Jos Brink speelt tekstdichter Jacques van Tol Stem en harp verketteren en strelen op eerste Floraconcert Sereen afscheid van violist Jaring Walta Rewind wint Highschool Music Competition 'Saliera' gestolen uit Weens museum Veelzijdij dj Tiëst( heerst ovi Gelredon Alexande Kluge wi Büchner-pi maandag 12 mei 2003 Sean Connery. Foto: AP/Markus Schreiber Verfilming 'Gloed' met Sean Connery praag - De Tsjechisch-Ameri- kaanse regisseur Milos Forman gaat het boek 'Gloed' van de Hongaarse schrijver Sandor Mar ai (1900-1989) verfilmen met de Britse acteur Sean Con nery en de Duitse acteur Klaus Maria Brandauer in de hoofd rollen. Voor het schrijven van het draaiboek zou Forman de Franse schrijver Jean-Claude Carrière hebben benaderd. For man is aan het einde van de 'Praagse Lente' in 1969 naar de Verenigde Staten geëmigreerd. Tot zijn bekendste films horen 'Amadeus', 'Hair' en 'One flew over the cuckoo's nest'. 548 Gitaristen spelen 'Hey Joe' warschau - Een orkest van 548 gitaristen, professionals en amateurs, heeft zaterdag in de Poolse stad Wroclaw het be roemde 'Hey Joe' van Jimi Hendrix ten gehore gebracht. Het nummer van de in 1970 overleden Amerikaanse gitarist was gearrangeerd door vier or kestleiders. Zij dirigeerden de gitaristen tijdens het optreden op het grote marktplein in het historische centrum van de stad. De organisatoren hopen met het concert in het Guin ness Book of Records te komen. muziek recensie Aad van der Ven Concert Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden, m.m.v. Jaring Waita (viool). 'Music for a Strange Wedding' van Loevendie, 'Celebration' van Van Vlijmen en Symfonie nr. 9 van Sjostakovitsj. Gehoord: 9/5, Philipszaal, Den Haag (uitzending: 23/5, Radio 4,14.00 uur). Heel vioolspelend Nederland was er voor naar Den Haag ge komen. Jaring Walta, eerste concertmeester van het Resi dentie Orkest, nam afscheid. Concertmeesters van andere orkesten waren er bij, ook Theo Olof, een van Walta's voorgan gers in de residentie. Jaring Walta: een Fries die ruim dertig jaar geleden via Amster dam (Concertgebouworkest) en Enschede (Overijssels Philhar- monisch Orkest) naar Den Haag kwam en daar als con certmeester steun en toeverlaat werd voor menig beginnend or kestlid (en voor af en toe een minder ervaren gastdirigent). Hij nam muzikaal afscheid op een manier die voor hem sym bolisch was. Het ging hier immers niet om een soloconcert, maar om een optreden van een concertmees ter, prominent maar tegelijk dienstbaar. Kortom, een taak voor een teamspeler als Walta, die weliswaar belangrijke en buitengewoon moeilijke con certen heeft gespeeld (Stravins ky, Bartók, Schönberg, Mader- na en anderen), maar die aan de eerste lessenaar - en in zijn leskamer in het Koninklijk Con servatorium - zijn bestemming vond. In voor hem geschreven 'Cele bration' van Jan van Vlijmen is een dun gepenseelde, meestal serene solopartij vrijwel voort durend ingebed in een rijk ge nuanceerde orkestrale textuur. Het karakter van die door Walta met een slanke toon gespeelde partij is overwegend bespiege lend, alsof met de vaak ijle, zich boven het orkest verheffende noten anderen tot rust worden gemaand. Het 25 minuten du rende werk begint met mysteri euze, vreemd resonerende kor te signalen in de diepte, alsof we klopgeluiden uit een onder grondse ruimte horen, waarna de contrafagot begint te brom men, ongeveer zoals Ravels Pia noconcert voor de linkerhand zich verheft. 'Celebration' - de titel slaat ook op het volgend jaar te vieren eeuwfeest van het Residentie Orkest - is zo gecomponeerd, dat de muziek over een lange periode geleidelijk versnelt. Na een cadens van de violist veran dert niet alleen het tempo (rus tiger), maar ook de klank, die plotseling dichter wordt en een subtiele vermenging van kolo riet vertoont op de manier van de door Van Vlijmen zeer be wonderde Oostenrijkse meester Alban Berg ("Wozzeck'). Daar bereikte de door Jaap van Zwe den attent en toegewijd gediri geerde uitvoering haar mooiste momenten. K Amsterdam/anp - Jos Brink gaat in 2004 de rol van Jacques van Tol spelen in een musical over deze roemruchte tekstdichter. Van Tol is een van de belangrijk ste schrijvers uit de Nederlandse cabaretgeschiedenis, maar was 'fout' in de oorlog. Brink bevestigde vrijdag dat er plannen zijn voor de musical over Van Tol (1897-1969). Koen van Dijk (bekend van onder muziek recensie Hans Keijzers Highschool Music Competition 2003 met Formally Known Ass, Deliberate Jeopardization, J.A.R.D, 2Bad, Rewind, Touch of Brilliance, Anemic en Sub Rosa. Gezien: 9/4, Bonaventura College, Leiden. Het uitstekende samenspel werd door de jury geroemd, maar vooral de echte volwassen stem. De Oegstgeestse groep Rewind onderscheidde zich vrijdag bij de Highschool Music Competition in het Bonaven tura College juist door zangeres Wendy Righart van Gelder en kon de hoofdprijs van 750 Euro in ontvangst nemen. Er werd niet alleen eigen werk gespeeld. Het gedicht 'Soulstoot' van Tim de Visser, winnaar van de door de Zuid Hollandse Popunie ge organiseerde gedichtenwed strijd, werd door alle acht groe pen van eigen muziek voorzien. Aan het eind van de avond is de dichter himself vol lof over de liedjes. Hoewel de tekst bij de diverse groepen nog wel eens ondersneeuwt in de brij van muziek. Aan het eind van de avond laat De Visser zelf maar even zien hoe zijn gedicht voor gedragen dient te worden. Als een energieke jonge Bart Cha- bot wervelt hij door het gedicht. De ultra jonge groep JAR.D met leden van twaalf en dertien jaar zetten een ongelooflijk pro fessioneel kwartiertje Neder landstalige softpunk neer. Alle rockclichés worden door de formatie uit Roelofarendsveen uit de kast gehaald. Ze zijn ook nog eens de band met een paar liedjes die echt blijven hangen. Ongetwijfeld zal de jury dat meegenomen hebben. Aan het eind van de avond trek ken nog twee bandjes flink aan de bel. De sterke eenheid Ane mie overtuigt met hun hardco- rewerk. Podiumdier Roy Bon hof bespeelt zijn publiek en pleegt met zijn grundstem een regelrechte aanslag op de stem banden. De liedjes van Sub Ro sa staan bol van tempowisselin gen. Gedurende de set wisselt het trio met speels gemak van stijl zonder dat het geforceerd gaat klinken. Jammer alleen van de wat zwakke vocalen. Winnaar Rewind heeft met Wendy Righart Van Gelder die stem gelukkig wel. Daarnaast heeft de band uit Oegstgeest de potentie om in de toekomst nog aardig te groeien. meer de musical 'Joe') gaat de tekst schrijven, Ruut Weissman regisseert. Brink vindt de rol beslist een uitdaging, vooral vanwege het dubbele karakter van het perso nage. „Hij heeft hartstikke mooi werk geschreven. Bijna alles voor Louis Davids en voor Snip en Snap en later ook vrij veel voor Wim Sonneveld. Na de oorlog werd hij weliswaar gezui verd en mocht hij niet meer werken, maar hij werd toch door iedereen gevraagd. Hij ge bruikte allerlei schuilnamen, maar sommige artiesten, zoals Sonneveld, zetten zijn teksten gewoon op hun eigen naam." Volgens Brink was Van Tol vol slagen a-politiek. „Ik begrijp ook niet hoe die man bij de NSB heeft kunnen gaan." Van Tols grootste misdrijf was dat hij tek sten aanleverde voor het foute 'Zondagmiddagcabaret' van Paulus de Ruyter, een persoon die overigens niet bestond. Het cabaret was van antisemitische signatuur. „Het maakte ook de voortgang van de geallieerden belachelijk Dat heeft veel men sen een hoop ergernis bezorgd, meteen ook doordat het eigen lijk allemaal zo goed was. Het Draaiorgel De Joker staat voor de ingang van de Hooglandse Kerk en lokt met zijn warme klank de bezoekers naar binnen. Foto: Dick Hogewoning Vijfde Leidse Draaiorgeldag in en om Hooglandse Kerk door Theo de With leiden - Joker, Teddybeer, Paarde- kop, Hummel, Dubbeldik. Het zijn geen alledaagse namen. Toch worden ze liefkozend uitgespro ken. Zeker door de Leidse orgel man 'Ouwe' Krul. Met zijn geruite pet slentert deze markante per soonlijkheid van het ene naar het andere draaiorgel in de Hoog landse Kerk. Een stuk of veertig van deze Oudhollandse muziekin strumenten bevolken deze zater dag het historische hart van Lei den. De Joker staat pal naast de deur van de Hooglandse Kerk en trekt met zijn warme klanken bezoe kers naar binnen. De vijfde Leidse Draaiorgeldag is een laagdrempelig evenement. Jan en alleman loopt in en uit. 'Ou we' Krul ziet het met een twin keling in zijn ogen aan. Terwijl De Joker de popsong 'Because the night' omzet in orgelmuziek, incasseert hij geregeld een schouderklopje. „De omstan digheden zijn ideaal", zegt hij. „Mensen lopen over de markt en kunnen hier even binnen wippen, maar er zijn er ook ge noeg die heel bewust naar de Draaiorgeldag komen." De draaiorgelmannen vormen één grote familie. En Krul blijkt de pater familias. Van elk orgel kent hij de details. Bij elk instru ment heeft hij een verhaal. „Dit is De Grote Buik. Op 3 oktober staat hij altijd voor het ANWB- kantoor, maar hij komt uit Nieuw-Vennep. Dit orgel heeft zelfs een keer voor de koningin gespeeld." Om de beurt mogen de orgels in de kerk hun kunsten vertonen. Er wordt op gedanst, er wordt bij gezongen, er is zelfs een duet met het kerkorgel. Elk orgel blijkt een eigen geluid te heb ben. Op straat lijken alle draai orgels hetzelfde geluid te produ ceren, maar niets is minder waar. Het varieert van piepend hoog tot stemmig laag. 'Ouwe' Krul wijst naar de Pluto. Het draaiorgel is ooit in Rotterdam gebouwd, maar nu in War- monds bezit „Die wordt 'De Brombeer' genoemd. Omdat hij zo diep van toon is. Het zit te gen het brommen aan. Maar het is wel verschrikkelijk mooi." Even verderop staat 'De Ce- mentmolen'. „Tja, als je een maal een bijnaam hebt, kom je daar nooit meer vanaf. Het wiel van dit orgel leek heel erg op dat van een cementmolen. Van daar." Krul heeft 45 jaar ervaring als orgelman, maar sinds de in voering van de euro speelt hij niet meer op straat. „Het is niet lonend meer. Vroeger kreeg je een piek. Vijftig eurocent is meer dan een gulden en dat vin den de meeste mensen net te veel om te geven. Je krijgt dus hooguit twintig eurocent en dat zet geen zoden aan de dijk.*' Hij speelt met zijn orgel Dubbeldik nu alleen nog op bestelling: op feesten en partijen. De liefde voor het vak raakt de Leidenaar nooit meer kwijt „Orgelman zijn is 99 procent liefde voor het instrument en één procent werk. Een orgelman vindt het niet erg om honderd uur in de week te werken, om dat hij zoveel van zijn draaiorgel houdt. Het wordt hem soms wel onmogelijk gemaakt zijn werk te doen." Liefkozend streelt hij het front van Amazone. „Dit orgel bijvoorbeeld bevindt zich al sinds 1958 in Leiden. Helaas is het tegenwoordig te groot om nog mee de straat op te gaan. Je wordt dan echt weggekeken." Zijn lieveling staat ernaast. „Mijn collega's zullen me het niet in dank afnemen, maar De Bloemenmeid is echt het mooi ste orgel van vandaag. Het heeft zoveel ziel. Ach ja, de klank van De Bloemenmeid is fenome naal. Als dit orgel speelt, krijg je spontaan tranen in je ogen. Zo mooi. En de beelden die erop staan, zijn uniek. Ze zijn ander halve eeuw oud. Als je met de eigenaar ruzie wil, moet je zeg gen dat je ze wilt kopen. Voor geen goud doet hij dat. Gelukkig speelt dit orgel nog wel elke dag: in Den Haag. Net als de Calypso dat in Leiden doet. Elke rechtge aarde Leienaar kent 'm." wenen - Dit beeldje van de Italiaanse Renaissancekunstenaar Benvenuto Cellini is afgelopen weekeinde gestolen uit het Kunsthistorisch Museum in Wenen. De geschatte waarde van het kleinood, beter bekend als 'Saliera' ('Zoutvat'), is meer dan 50 miljoen euro. Een of meer dieven klommen via een bouwsteiger naar de eerste verdieping, sloegen een ruit en het glas van een vitrine in en namen het gouden beeldje mee. Het alarm ging wel af, maar om onduidelijke redenen was de beveiliging pas vier uur later ter plaat se. De sculptuur stelt een schip voor dat als zoutreservaat kan dienen. Naast het schip zit een mannelijke fi guur die de zee symboliseert met daartegenover een vrouw die voor de aarde staat. Het beeldje is dermate beroemd dat het onmogelijk te verkopen is, zegt de directeur van het museum. Het gouden zoutvaatje is het enige werk van Cellini uit zijn tijd als goudsmid dat door experts als authentiek is aangemerkt. Foto: AP Photo/Kunsthistoris^ies Museum vt muziek recensie Lidy van der Spek Floraconcert: Rachel Ann Morgan, mezzosopraan en harp, Henri Bok, basklarinet. Gehoord: 11/5, Hortus Botanicus, Leiden. Het eerste Floraconcert 2003 bestaat uit twee totaal verschil lende onderdelen. Voor de pau ze Rachel Ann Morgan in volle glorie: hartelijk, geestig, uitno digend. Ze neemt ons mee op reis, even Nederland aandoen, dan naar Japan en eindigen dicht bij huis, in Vlaanderen. Ze heeft haar Keltische harp thuis gelaten om eens te laten horen dat Welshe liedjes het ook uit stekend doen met haar 'gewo ne' harp; een schitterende Erard uit 1914, erfgoed van nie mand minder dan Rosa Spier. Morgans stem past zich moei teloos aan bij de sfeer van iede re song; van fluisterflinterdun, klagelijk, weemoedig tot uit bundig voluit met een diepe warme resonance. Het eerste Japanse gedichtje is geïnspi reerd op de haiku, kort expres sief: en fijnzinnig getoonzet door Burckhardt Söll in een Oosters idioom. Haar slaaplied je uit Nieuw-Zeeland over een maori-moeder die haar baby wiegt, behandelt ze teder in lichte toetsen en vriendelijke begeleiding, terwijl ze van, te voren fijntjes de krijgslustige kant van de maori aankaart. We steken zeeën over, belan den in Rusland met een gedicht van Poesjkin over een jong zi geunermeisje dat haar oeroude echtgenoot haat. En dat ver woordt in de meest verschrik kelijke superlatieven, hem ver volgens opzadelt met haar ro mantische nieuwe en vooral jonge liefde. Onmiddellijk is Morgans stem heilig en kijverig, om weer te smachten als het gaat om haar nieuwe romance. Stem en harp verketteren en strelen. Natuurlijk gaan we naar Wales, de geboortegrond van Rachel Ann, in een geestig ge zongen liedje met diepe g's en slissende klanken, over een joli ge strijkende, schrobbende, ve gende geliefde. Een Spaanse dame in een Irish ballad wast haar voetjes in de avond, bor stelt heur haar in 'broad day light' en vangt nachtvlinders met een gouden net in 't pikke donker. Morgan schildert de ta ferelen met schwung, brutaal vrolijk wanneer de vrijer haar pettycoat tot de knieën optrekt, en overdreven articulerend in het nonsens-refrein. Ze neemt 'afscheid' eerst in Vlaanderen, dan in Wales en zoals altijd po sitief wenst Morgan ons harte lijk 'the best side and not the worst' toe. Na de pauze in de zonovergo ten Hortus Botanicus treedt de basklarinettist Henri Bok ,ep. Ook hij kout er lustig op los, zeer van zichzelf en de muziek vervuld. Met een zwoel 'Sum mertime'achtige sound laat hij gaandeweg de veelkleurigheid van zijn instrument horen. De meest tot de verbeelding spre kende compositie is 'Disclosed Behaviours' voor basklarinet en live electronics van de Deense componist Lars Graugaard, die bij deze Nederlandse première zelf de computerbesturing in handen heeft. De intense klank van Boks in strument wordt mede bepaald door het onderste stuk (de be ker) van zijn klarinet, dat ge maakt is van glanzendzwart eb benhout uit Zuid-Amerika. Het groeiproces van bloemen, bo men en planten wordt tot klin ken gebracht. In ontlading, be weging, zuiging en welhaast heidense krachten lijkt het wel of zuurstof en voedsel zich een weg banen door wortelstelsels, in klokkende en ploppende contracties. Een interessante, dwingende reis door de micro kosmos. In bloedwarme zinnen met tra gische uithalen zwiert even een Braziliaanse wind door de Oranjerie. Ook de wals 'Een liedje dat Villa Lobos niet heeft geschreven' trilt van ragfijn uit getrokken draden, die weemoe dig opbollen en weer verslap pen. Bok laat geluid geboren worden, opbloeien en sterven: opgaan, blinken en verzinken^ cabaret werd gehaat, maa beluisterd", aldus caban ner Jacques Klöters. ,AUe dubbel aan Van Tol. Hij ook onderduikers gehad, v de oorlog toch weer ee zachtende omstandigheid De plannen zijn nog in ei prematuur stadium, blijkt woorden van Brink, die va is zich flink met de ontwil van de rol te bemoeien. muziek recensie Niels Weiten Concert: Tiësto in concert. Geaat Gelredome, Arnhem. Ooit begon hij door te lui hoe Ferry Maat het kunsl te in diens Soulshow. Ni daarna reeg hij zelf zijn 6 te platen aan elkaar i plaatselijk nachtcafé. En woordig voorziet hij zijn én andermans muziek vi unieke stijl. Tijs Venvt Breda is vaker remixer en kant, dan enkel plaatjesd Dat hij mag worden bescl als de verpersoonlijkin Nederlands succes in de nationale dance-wereld,t hij door als eerste een voetbalstadion uit te verb Het thema van het op had door de tot beste dji wereld gekroonde Bral niet treffender gekozen b worden: planeet Aarde. 1 relddeel wordt herkenbal een eigen décor, prachtij jecties van vj Micha Kk bijpassend T-shirt van de ser der dj's zelf. Tiëstó past al jaren binnen hel dat omschreven wordt al trance of trance. Zijn 1 king hiervan klinkt door rige melodieën en opzw ritmes zowel fris als toe lijk. Zaterdagnacht wor op spaarzame momente invloeden uit techno, house en electro in veil En met de hulp van eet opduikende Dinand Wa van Kane, wordt aangi dat ook het refrein vi rocknummer (Rain Onl een houseritme past. Vloeiende overgangen brassband, Aziatische 1 en Senegalese trommel een vette housebeat, gf van precisie en lef. Het a aan vocalen valt over het genomen wat tegen, m komen de zangeressen en Jan Johnston pen goedmaken. De Engelse ton vertolkte het door bewerkte nummer Venu wijl ze geroutineerd maakt van het hele podi het onderdeel van de sh aan Noord-Amerika ga wordt met 'Tears Froi Moon' alvast wat van dl we plaat gebracht. Maar gen producties zoals 'Lel dustiy' en 'Flight 643' 0 ken natuurlijk niet. Dc kracht van het optredi hem dan ook in een goeej seerde inzet van zekerhel onverwachte wendinga ook in het evenwicht hoogtepunten en wete neer gas terug te nem Tiësto zichzelf ook weg feren en de interactie d ander laat uitvoeren, zijn gevoel voor show. jena/dpa/anp - De chense schrijver en fil ker Alexander Kluge ki jaar de belangrijkste literatuurprijs, de Büchner-prijs. De 71 Kluge heeft romans, lenbundels, essays, fill televisieprogramma's naam staan. In 2000. scheen zijn belangl boek, 'Die Chronik dè fühle'. Voor zijn literaire werk hij vele prijzen. In 1993 ving hij de Heinrich Ból Behalve 'Die Chronik dl fühle' zijn 'Lebed (1962), 'Schlachtbes bung* (1964), 'Gelegeri arbeit einer Sklavin' (191 'Die Patriotin' (1979) W de werken van zijn hand De Georg Büchner waaraan een bedrag 40.000 euro verbonde werd in 1923 ingesteld dere winnaars zijn ondl deren Friedrich Dürreii Heinrich Böll, Wolf mann, Botho Strauss, G Grass en Erich Kastner.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14