Kip en geiten in de bijrol bij Peer Gynt Het onverslijtbare succes van Abba KUNST 8c CULTUUR eel lef bij nogus en inKatoen Schatten uit bibliotheek Duivenvoorde Musical 'Mamma Mia!' een verfrissende ervaring voor Björn UIvaeus Beatrix- theater dicht door asbest Join - De Leidse band Id jfgelopen zaterdag de fi- ran de Popprijs Join in Iwijk (de voormalige Gro svan de Bollenstreek) ge en. De Leidenaren lieten unition, Candyland en lium achter zich. De prijs in de wacht sleepte is een den op Berghpop op 14 iNoordwijk, 500 euro te den bij een muziekwinkel ee dagen opnamen in een j. 14 Juni wordt overigens lukke dag voor ld. 's Mid- speelt de band op het fes- Vantijpop in Dordrecht en inds doen zij Berghpop in Iwijk aan. De plek op jpop verkreeg ld door een e talentenjacht te winnen, kado Awards in Zwijn- ean Men' in IX-theater mc - In het Omniversum jHaag gaat 28 juni een lelMAX-film in première, nMen'. Het is een docu- aire van Bob Talbot (Dol- jover twee duikers en nieke relatie met de zee. loei is om dieper te dui- in ooit iemand heeft ge in één ademteug. Theater op boerderij 't Geertje onvergetelijke ervaring muziek recensie Hans Keijzers LVanKatoen en Smogus. Gezien: 10/5, LVC, Leiden. it natuurlijk een demootje n en op je knieën gaan lig- lij de platenmaatschappij je plaatje alsjeblieft wil uit en. VanKatoen pakt het s aan. Alles in eigen hand rkoop zoveel mogelijk via iet. Met succes, want de 'Kikke' werd zo al de Me- p 100 ingeblazen. 'Doe het elf!' is dan ook de terechte fan de cd van de Maas- ieband. «oen is ook de eerste me- irdcore band die Neder- talige teksten toevoegt aan immers. Alles draait eigen- es om zanger Bas B am as- Hen gedreven frontman n publiek op een meester- aanier weet te bespelen, aan de nummers meer de orekant op. Soms komen ukende elementen van de om de hoek kijken, maar •lijven die in de periferie t sound hangen. Pakkend ooral de onweerstaanbare ritjes. 'Doe het dan zelf, if es op' en 'Alweer 'n dag' uk voor stuk nummers die één keer horen luidkeels unt brullen en het maakt id bij uitstek geschikt voor stivals. Op Parkpop kan itoen dit jaar in ieder geval sitekaartje afgeven, eeft Smogus ook genoeg, rapper Wiebe van den En- Is een veldheer staat hij zijn publiek en dirigeert publiek dat grotendeels in het LVC hangt met 'een impele handgebaren naar Smogus doet niet aan op- maar zet het pookje met- ide vijfde versnelling. Rap- 'an den Ende en Dani rap- fcerlijk tegen elkaar op en ten Jaypee en Amd H ge- i hardcoresound met hun ■sieve inzetten een ro- i achtergrond. unt is het bijna a capella elde 'I don't care'. Het is |i)k toeval omdat door ische problemen de ach- •ndbeat wegvalt. Smogus 'et in de valkuil van alleen Up tempo. De band laat de uiek soms mooi een rol 1 en juist bij die rustige tuten is Wiebe van den in zijn element. Hij laat tie LVC op de hurken zit- 'bij het refrein opspringen zet vier meisjes op het po- zingt deze toe. Zaterdag tn twee bands op het po- die je qua podiumact ei- 1 niets meer hoeft te leren met lef, inzet en lekkere nde ongs het publiek de eerste minuut volko- upakten. door Theo de With zoeterwoude - Terwijl de moe der van Peer Gynt op haar sterf bed ligt, knabbelt een geit aan een puntje van haar beddensprei. Het is een van de charmes van theater op locatie. Het toeval voegt onverwachte elementen toe. Zeker als een boerderij de rol van de schouwburg heeft overge nomen. Op geiten boerderij 't Geertje in Zoeterwoude werd af gelopen weekeinde twee keer het toneelstuk 'Peer Gynt' gespeeld. Met de geiten en de regen als vertolkers van de bijrollen. In het kader van het Jaar van de Boerderij heeft regisseur Jos Groenier een bewerking van 'Peer Gynt' van Henrik Ibsen ge maakt. Deze boerenversie wordt slechts op drie plekken in Ne derland gespeeld: op een Hol landse, een Friese en een Lim burgse boerderij, 't Geertje had de primeur. Deze geitenboerde rij heeft een recreatieve functie voor de regio en heeft daardoor ook genoeg ruimte om het pu bliek te bergen. De acteurs ne men de bezoekers mee langs vier plekken op 't Geertje waar de vijf bedrijven worden ge speeld. „Ze zijn al een week aan het re peteren en ik weet nog niet waar 't over gaat", fluistert een lid van de boerenfamilie als het toneel stuk een aanvang neemt bij de hooischuur. Het valt misschien ook niet mee. De vier acteurs (Nettie Blanken, Jack Vecht, Jara Lucieer en Joost Claes) spelen allerlei rollen. Zelfs de rol van Peer Gynt wordt afwisselend door de twee mannelijke spelers vertolkt. Bovendien 'zapt' regis seur Jos Groenier door het ver haal. Een korte scène hier, een dialoogje daar. Hij heeft het ver haal ingedikt met als voordeel dat hij ook allerlei ingewikkelde folklore uit de Noorse samenle ving eruit heeft gehaald. Er wordt op 't Geertje een helder verhaal verteld over een ambiti euze man die na zijn zoektocht door het leven met niets terug komt. Deze vertelling uit Noord- Europa wordt gecombineerd met uitheemse muziek, waar door het een thema van alle cul turen en alle tijden wordt. Om dat Peer Gynt een boerenzoon was, klopt de hele entourage van hooi, schuren, geiten en kippen. Het publiek ziet alle uit hoeken van de boerderij. Het wordt van de schuur naar de hooiberg naar het geitenverblijf gestuurd. Ondertussen probeert een pauw de acteurs te over schreeuwen en waait zo nu en dan een wolkje mestgeur over. Dat de milde meidag precies om acht uur gisteravond - het tijd stip dat de voorstelling begint - overgaat in een miezerige regen is een minder welkom aspect van locatietheater. De spelers zijn al uitgerust met rubberen laarzen. Het publiek krijgt gele regencapes uitgereikt. Bij het tweede bedrijf gaat het echt loos. Joost Claes en Jara Lucieer raken doorweekt als ze een vrijpartij op een paar strobalen moeten spelen. Maar zelfs dat geeft een extra dimensie en ver hoogt de geilheid van de scène. Ze zullen er echter niet rouwig om zijn geweest voor het derde bedrijf te mogen verkassen naar de schuur waarin de jonge gei ten staan. Het is er droog. De kippen zitten op stok en de geit- Tegen de achtergrond van de hooiberg spelen vier acteurs het verhaal van Peer Gynt, de boerenzoon die vol ambities de wijde wereld intrekt en als oude man gedesillusioneerd terugkeert. Foto: Mark Lamers voorschoten - De boeken van adellijke bewoners van Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten zijn voor het eerst te zien voor publiek. Op de tentoonstelling 'Boeken van Stand - Schatten uit een kasteelbibliotheek' zijn onder meer twee middeleeuwse handschriften te zien en vijfen twintig gedrukte werken, van de Gouden Eeuw tot aan de art-de- coperiode in de eerste helft van de vorige eeuw. De boeken weerspiegelen waar mee de bewoners van het kas teel zich zoal bezighielden. Zo verraadt een almanak - agenda - wie de eigenaar ontmoette en welke wijnen hij bestelde. Ook leende de Koninklijke Biblio theek een boek over Katwijk- Binnen en Katwijk aan Zee uit, dat ooit in het bezit was van de familie Van Wassenaer, die zes eeuwen in Duivenvoorde woon de. Tijdens de reguliere rondleidin gen wordt al aandacht aan de boeken besteed, maar belang stellenden kunnen op afspraak ook een speciale rondleiding krijgen, waarin de tentoonstel ling extra wordt belicht. Naast boeken zijn in het kasteel onder meer Europees en Opsters por selein, zilver en jachtwapens te vinden. De expositie 'Boeken van Stand - Schatten uit een kasteelbibliotheek' duurt tot,31 oktober. Voor inlichtingen en afspraken tel. 071-5613752. jes kijken belangstellend toe. Toch is er altijd een dier dat zijn nieuwsgierigheid niet kan be dwingen. Net als Peer Gynt weet een geitje te ontsnappen - in zijn geval uit de omheining. Hij springt op het geïmproviseerde podium en eist even de hoofdrol op. Hij loopt om het sterfbed heen en proeft van het bedden goed. Nettie Blanken speelt er als stervende moeder goed op in en kijkt schalks naar het beest, terwijl ze de herinnering uit spreekt hoe zij vroeger 'op de bok' zat. Het lijkt wel of de duivel ermee speelt. Ook een kip besluit de speelvloer te verkennen. Ze doet dat precies op het moment dat Peer Gynt vertelt dat hij zijn moeder soms voor kip uit schold, omdat ze zo kon kake len. De vier acteurs slaan zich manmoedig door de onver wachte verrassingen heen en doen dat op een prachtige ma nier. Ze voelen zich na een weekje duidelijk thuis op de boerderij en stralen dat ook uit. En dat maakt deze 'Peer Gynt' tot een onvergetelijke ervaring. door Martin Hermens Stockholm - Hits waren er volop. Revivals ook. En nu is er dan een musical. 'Mamma Mia!' brengt binnenkort het onverslijtbare re pertoire van Abba in ons land op nieuw tot leven. De roem en waardering voor het Zweedse viertal zijn vandaag de dag vele keren groter dan toen het kwar tet nog op de planken stond. Tot grote verbazing van Björn UIvae us, een van de drijvende krachten achter de band. „We hadden nooit het gevoel dat ons repertoi re meer dan dertig jaar zou over leven." Hij moet de beroemdste zoon van het Zweedse plaatsje Vaster- vik zijn. Niemand van de toen malige 20.000 inwoners kon ver moeden dat onder de rook van Volvo-stad Gothenburg op 25 april 1945 een jochie ter wereld zou komen dat, samen met zijn muzikale maatje Benny Anders- son (1946) uit Stockholm, het vaderland een definitieve plek in de popgeschiedenis zou geven. Björn UIvaeus, een van de mo toren achter de succesformatie Abba, had het zelf waarschijnlijk ook niet voor mogelijk gehou den. Ook al trokken de muziek en de poëzie hem meer dan de gedegen vakopleiding die zijn ouders hem voor ogen hielden. Maar de feiten liggen er de winst op het Eurovisie Songfes tival 1974 resulteerde in een lan ge reeks wereldhits. Ruim twin tig jaar geleden werd het Abba- tijdperk geruisloos afgesloten, al is er nooit een officiële punt achter de samenwerking van het viertal gezet. Het merendeel van de liedjes van Andersson en UI vaeus staat in elegant marmer gebeiteld aan de sterrenhemel van de popklassiekers. De waardering voor het viertal kwam pas later. Mensen als Bo no van de Ierse rockgroep U2 staken hun bewondering voor de prestaties van Abba niet on der stoelen of banken. Wijlen Kurt Cobain verklaarde fan te zijn. En de succesvolle producer Max Martin - de man achter Britney Spears en Backstreet Boys - vond inspiratie bij zijn vier landgenoten. Zelfs de pun kers van de jaren zeventig kon den niet om Abba heen, al ver zetten ze zich er destijds met luide stem tegen. Het geheim schuilt in de liedjes en de manier van produceren. „Ik heb eigenlijk niet zoveel her inneringen aan de ontstaansge schiedenis van de meeste Abba- songs", legt de inmiddels 58-ja- rige UIvaeus uit. „Pas in de stu dio hoorden we ze vaak voor het ee» st. We sleutelden er constant Björn UIvaeus: „Het is ongelofelijk dat er iedere keer weer zo'n revival komt. Vraag me niet om dat uit te leggen; ik weet het niet." Foto: GPD/Torbjoern Andersson aan. Veel anderen hadden zoiets van: als het refrein maar deugt. Wij keken daar op een andere manier naar. Bij ons moest alles kloppen: refrein, couplet en brug." „Pas na de definitieve studio- mix kregen we die professionele kick van: 'wow, nu hebben we iets bijzonders geschreven'. Dat gebeurde bij nummers als 'The wiener takes it all', 'Dancing queen' en 'Fernando'. De echte toppers, zeg maar. Ik vind deze songs de hoogtepunten van het hele Abba-oeuvre. Het was veel en hard werken; dat herinner ik me nog het meest van die tijd. Misschien was dat een van de ingrediënten van het succes." Met popmuziek houdt hij zich niet meer bezig. „Na Abba en de musical 'Chess' in 1984 hebben Bepny en ik het nog eens gepro beerd met twee talentvolle jonge Zweden: Karin en Anders Glen- mark. Maar dat haalde het niet bij wat we met Abba hadden be reikt. De jonge mensen maakten op dat moment al weer betere popmuziek dan wij dat konden. Voor Benny en mij voelde het als een natuurlijke stap om ons te richten op het muziektheater. Ik blijf graag luisteren naar goe der-songs. Maar de trends in de popmuziek gaan langs mij heen. Ik hoor alleen wat mijn dochters Anna en Emma draaien." „Veel popmuziek komt tegen woordig uit Zweden. Abba opende daarvoor in de jaren ze ventig de deuren. Dat hoor ik ook van anderen in het vak. En daar ben ik trots op. In onze tijd was het moeilijk voor een groep als Abba om door te breken. In Engeland en Amerika luisterden ze nauwelijks naar wat er buiten hun eigen land gebeurde. Het Eurovisie Songfestival was het enige alternatief voor Abba De zege van "Waterloo' beschouw ik nog altijd als een hoogtepunt uit mijn carrière." „Ik kijk nog elk jaar naar het songfestival. Niet dat je er goede muziek hoort; het is gewoon lol lig. Met de hele familie op de bank en dan allemaal gokken wie er gaat winnen. Het was een voordeel voor Abba dat de finale van 1974 in de Engelse bad plaats Brighton plaatsvond. De dag na de overwinning konden we per Rolls Royce direct door rijden naar de BBC-studio's in Londen. Was de finale toen in een ander land geweest, dan had onze overwinning een heel andere impact gehad." Nederland was een van de eer ste landen in de wereld waar Abba voet aan de grond kreeg. „Onze eerste hit buiten Zweden scoorden we bij jullie", vertelt UIvaeus. „Daarna volgden Duitsland en België. Die drie landen zijn altijd belangrijk voor ons geweest. In Engeland bleef het vechten. Pas anderhalf jaar na de hit met "Waterloo' scoor den we er opnieuw met 'SOS'. Maar vanaf dat moment ging het ook daar razend snel. Na de Beatles waren we er de band met de meeste nummer 1 hits." In Engeland begon eind jaren tachtig ook het avontuur dat zou resulteren in de musical 'Mamma Mia!'. „Het idee kwam van Judy Craymer, een goede vriendin van me. Ik werkte in dertijd met haar samen aan 'Chess' in Londen. Ze wilde een televisiespecial maken met Ab- ba-liedjes met daar omheen een verzonnen verhaal. Als je een goed verhaal vindt, zeiden Ben ny en ik, gaan we akkoord." Een geschikt verhaal kwam er maar niet. Het oorspronkelijke idee groeide daarentegen uit tot een volwaardige musical. „Ie mand attendeerde mij op Ca therine Johnson, een succesvol le scriptschrijfster uit Bristol. Na onze eerste ontmoeting wist ik zeker als er iemand is die deze musical kan schrijven, is zij het wel. Catherine kwam met het idee om twee generaties vrou wen op te voeren in het verhaal. Uit haar research bleek dat de Abba-songs uit de periode 1973- 1976 meer op tieners gericht wargp. Het materiaal van daar- na is volwassener qua tekst en muziek." „Het is nooit de bedoeling ge weest om het verhaal van Abba in die show te vertellen", bena drukt UIvaeus. „Dat zou te ver velend zijn, hahaha. Die tijd was voor ons allemaal een gesloten boek; niemand zat er op te wachten om die hele periode weer op te rakelen. Dat had kunnen eindigen in een nacht merrie." 'Mamma Mia!' ging op 6 april 1999 - exact 25 jaar na Abba's songfestivalzege - in première in het Londense Prince Edward Theatre. Het was meteen de show met het grootste aantal hits erin die ooit in West End te zien is geweest. Ruim twintig Abba-songs zijn gebruikt. Naast een simpel, maar geinig verhaal tje zit een groot deel van de aan stekelijkheid van de musical vooral in de manier waarop die bekende liedjes in het verhaal zijn verwerkt. „Grondregel was dat er niet aan de liedteksten gesleuteld zou worden. Dat gebeurt in de an derstalige versies wel. Het was de bedoeling dat we de eerste 'Mamma Mia!' in een vreemde taal in Nederland zouden doen. Iedereen riep dat je de liedtek sten niet kon vertalen; ze zou den te zeer bij de melodie ho ren. Ik was daar ook uitermate bezorgd over. Dus deden we een experiment in Nederland. Er werden vijf songs vertaald en in een studio ingezongen. Om te horen hoe het zou klinken. Toen bleek dat als de tekst goed is, het liedje ook goed blijft klinken." Voor de musical ging UIvaeus opnieuw aan de slag met de hits van dertig jaar geleden. De ar rangementen moesten partij voor partij opnieuw op papier gezet worden. Van al het vroege re sleutelwerk in de studio res teerden alleen de opnames. Na Londen is de musical overal ter wereld een topper. De Abba- songs blijken opnieuw onver slijtbaar. „Ik ben verrast door dat succes", geeft UIvaeus toe. „Het is ongelofelijk dat er iedere keer weer zo'n revival komt Vraag me niet om dat uit te leg gen; ik weet het niet. Het ge heim van de songs? Ik heb er geen antwoord op. We deden destijds onze uiterste best. We hadden veel ambitie, haalden er alles uit wat er toen in zat. Maar nooit met het gevoel dat dit re pertoire meer dan dertig jaar zou overleven." De musical 'Mamma Mia!' gaat 28 september in première in het Beatrix Theater in Utrecht De kaartverkoop begint mor gen. Op het Musical Awards Gala, vanavond om 20.30 uur op RTL4, is een voorproefje te zieiv utrecht/gpd - Het Beatrix- theater in Utrecht is op last van de Arbeidsinspectie voorlopig gesloten. In de toneeltoren van het door Joop van den Ende Thea terproducties gehuurde deel van de Jaarbeurs, is as best aangetroffen. De musical 'Copacabana' die tot 1 juni in het theater zou staan, is in elk geval tot en met dinsdag 13 mei ver plaatst naar het Pepsi Stage Theater, bij de Amsterdam Arena. De bezitters van een kaartje voor de Utrechtse voorstellingen zijn inmid dels telefonisch óp de hoogte gesteld. Ook twee jaar geleden werd in het Utrechtse theater as best aangetroffen en werd de première van 'Saturday Night Fever' daardoor een week uitgesteld. De Ar beidsinspectie heeft toen alleen een controle uitge voerd in de zaal, omdat die moest worden verbouwd. De toneeltoren, waar nu as best is ontdekt, werd buiten de inspectie gelaten. Het Beatrixtheater is gebouwd in de jaren zestig en bevat nog veel asbestplaten. Stof deeltjes van asbest die kun nen vrijkomen als een as- bestplaat wordt bescha digd, kunnen kanker ver oorzaken. Erwin van Lamb aart, direc teur van Van den Ende Theaterproducties en P. Rosier, directeur van de Jaarbeurs, melden dat luchtmonsters inmiddels hebben uitgewezen dat van stofdeeltjes geen sprake is. Van Lambaart voegt daar aan toe dat publiek en cast van musicals als 'Chicago' en 'Saturday Night Fever' van de afgelopen jaren, geen gezondheidsrisico's hebben gelopen. „Maar nu er opnieuw as best is aangetroffen bij een inspectie in verband met de komende grote verbouwing voor de musical 'Mamma Mia' (28 september in pre mière), vinden wij het te recht dat het theater last van de Arbeidsinspectie tij delijk is gesloten. Wij willen als huurder van de zaal honderd procent zekerheid dat de zaak veilig is." De asbest werd donderdag middag ontdekt. Direct daarna zijn alle bezitters van een kaartje voor 'Copa cabana' voor die avond door de Reserveerlijn ge beld met de mededeling dat 'vanwege ziekte de voorstelling was afgelast. „Het enige dat de mede werkers van de Reserveer lijn toen wisten, dat het niet door ging," zegt Erwin van Lambaart, directeur van Joop van den Ende Thea terproducties over deze on juiste informatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 13