T rabbi wordt AfriCar GESPREK VAN DE DAG Koningin vindt gepantserde auto niet nodig Koud kunstje VRIJDAG 9 MEI 2003 DAGELIJKS LEVEN Koningin Beatrix rijdt in onbeveiligde auto's rond. In tegenstelling tot de BMW van de minister-president, zijn wagens waarvan de koninklijke familie gebruik maakt, niet ge pantserd en niet voorzien van kogelwerend glas. Dat blijkt uit onderzoek van studenten van de Postdoctorale Opleiding Journalistiek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De Rijksvoorlichtingsdienst bevestigde gis teren dat dit 'kennelijk zo is'. Volgens hof kringen vindt Beatrix een beveiligde auto niet nodig. 'Majesteit voelt zich veilig in haar eigen land', wordt gezegd. De LPF-fractie in de Tweede Kamer meent dat het kabinet de koningin tegen zichzelf moet beschermen en haar onmiddellijk de noodzakelijke beveiliging moet geven, ook als Beatrix dat niet wil. „Het blijkt maar weer hoe angstaanjagend slecht de beveili ging van belangrijke personen in Nederland is geregeld", zegt LPF-Kamerlid Joost Eerd- mans. „Het is gewoon wachten op de vol gende klap." Ook gerenommeerde beveili gingsbedrijven als Secuprofs BV in Eindho ven en Network Protection in Helmond vin den het 'vreemd' en 'onverantwoord' dat de koningin in zo n oude, onbeschermde auto rondrijdt. „Kogelwerende ruiten zijn essen tieel voor haar beveiliging", zegt Leo van der Putten, directeur van het Eindhovense be drijf dat de koningin en andere leden van het koninklijk huis een aantal keren bevei ligde. Hij verwijst naar de open auto waarin de Amerikaanse president J.F Kennedy werd neergeschoten. „De koningin zit zonder ex tra bescherming in feite ook in een open au to", verduidelijkt hij. „Kogels veranderen niet van richting als ze het glas raken." Beveiligingsexpert Hans Donkers van het Helmondse bedrijf denkt dat er geen staats hoofd in Europa is dat zich in een niet-be- veiligde auto laat vervoeren. „Er is ook een noodzaak de auto van de koningin te be- pantseren", zegt hij. „Als je aandacht wil krijgen voor je organisatie, dan is Beatrix ze ker een doelwit." Voor het chauffeursgilde dat de koninklijke familie rijdt, zijn de onbeveiligde auto's een grote zorg. Met name de verlengde, meer dan tien jaar oude Ford Scorpio waarmee koningin Beatrix doorgaans door het land toert, is door de grote ramen bijzonder kwetsbaar. Volgens de koninklijke bestuur ders 'gooi je er zo een baksteen doorheen'. Sinds de aanslag op het WTC in New York, en de moord op Pim Fortuyn ervaren zij een veel grotere verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de koningin en haar familie. De bezorgdheid van de chauffeurs betreft vooral het vervoer van de koningin zonder speciale politiebegeleiding. Beatrix houdt er niet van dat haar chauffeurs te hard rijden en eist dat zij keurig voor een rood vt licht stoppen. Maar in dergelijke situ; het staatshoofd wel een gemakkelijk 1 van 'kwaadwillenden', zegt een ingev Met uitzondering van de LPF, zijn de te andere Tweede Kamer fracties ten dend in hun reactie. Er wordt van uit dat door de beveiligers van het konin huis een goede risicoanalyse is gema; Eerdmans van de LPF begrijpt deze ri niet „Wanneer de koningin op 4 mei krans legt op de Dam, liggen op de d rondom het monument tal van schei schutters", zegt hij. „Dus blijkbaar is groot risico dat de koningin en haar g gevaar kunnen lopen. En ze gaat daai weer naar haar paleis in een gewone Hoe valt dat in vredesnaam te rijmen die veiligheidsmaatregelen." Monica Beek en Maarten Hogenstijn O, Ik VIND ME2ÊIF zo LELIJK. MENSELIJK De echtgenote van de MAROK KAANSE KONING Mohammed IV, prinses Salma Bennani, is gisteren bevallen van een ZOON. Het jonge tje, Hassan, is de kroonprins van het Noord-Afrikaanse land. De nieuwe prins verdringt zijn 37-jarige oom Mulay Rachid als eerste in de lijn van troonsopvolging. De 39-jarige koning en de veertien jaar jongere computerdeskundige trouwden in maart vorig jaar. Het huwelijk werd in juli gevierd. Het was de eerste keer dat een koninklijk huwelijk tot een publiek toegankelijke viering leidde, en dat werd in Marokko ge zien als bereidheid van het konings huis om te moderniseren. Foto: AP De eerste bedwinger van de MOUNT EVEREST, Sir Edmund Hillary, wordt ereburger van Nepal, zo meld den de media in dat land gisteren. Nepal verleent de Nieuw-Zeelander die titel op 29 mei. Dan is het 50 jaar geleden dat er voor het eerst ie mand op de hoogste plek ter wereld stondHillary krijgt de eer wegens zijn grote verdiensten voor Nepal. Koning Gyanendra moet het voorne men formeel nog goedkeuren, maar dat is volgens de kranten een forma liteit. De inmiddels 83-jarige Hillary maakte na de bedwinging van de 8848 meter hoge Everest in 1953 van Nepal zijn tweede thuis. Hij zet te zich jarenlang in voor de ontwik keling van de onherbergzame en achtergebleven regio in de Hima laya. Foto: AP Duitse hulpdiensten kregen woens dag een oproep van een automobi list dat er in de buurt van Oberthul- ba een DODE MAN naast een auto IN DE BERM lag. De politie van het nabijgelegen Schweinfurt ging op onderzoek uit, en ontdekte dat de 20-jarige Tsjech niet dood, maar wel stevig dronken en diep in dro menland was. Bij zijn poging om een lekke band te wisselen, werd de jongeman door slaap overmand. Na een bloedtest en het intrekken van zijn rijbewijs mocht hij zijn roes er gens anders gaan uitslapen. ROGER MOORE, de 75-jarige voor malige James Bond-acteur, is woensdagmiddag tijdens een optre den op Broadway in New York inge stort. Hij kampte met ademhalings problemen, maar maakte zijn bijrol in een zang- en dansspektakel na enige ogenblikken wel af. Later werd Moore ter observatie overge bracht naar een ZIEKENHUIS, zo bevestigde een van zijn naaste me dewerkers gisteren. Het duurde woensdag overigens even voordat de toeschouwers doorhadden dat de val niet bij het stuk hoorde, zo vertel den aanwezigen het Britse boule vardblad The Sun. Toen zijn ver schrikte medeacteurs hem vroegen hoe het ging, antwoorde Moore kalm: Jk geloof dat ik ben flauwge vallen." Na enige tijd vervolgde het stuk zich, en worstelde Moore zich door de laatste minuten van zijn op treden, aldus het blad. MOEDERDAG heeft voor 54,6 pro cent van de Nederlanders niet of NAUWELIJKS WAARDE Bijna 53 procent geeft moeder toch wat extra aandacht op de tweede zondag in mei. Dit heeft een onderzoeksbu reau van bungalowparkketen Center Pares uitgewezen. De meeste Ne derlanders die moeder wel in het zonnetje zetten, doen dat met een cadeautje. Ongeveer 13 procent brengt een bezoekje en 5 procent wenst zijn moeder via de telefoon een prettige moederdag. In Duits land en België zegt meer dan 60 procent iets aan moederdag te doen. Net als in Nederland hechten de moeders in Duitsland meerwaarde aan de verwendag dan de kinderen. In België ligt dat anders. Daar hecht ongeveer 45 procent van de moe ders en de kinderen veel waarde aan moederdag. Meer dan 150 gitaren van JOHN ENTWISTLE, de vorig jaar overleden bassist van de Britse rockgroep The Who, worden volgende week GE VEILD. De verzameling gitaren, kos tuums die hij op het podium droeg en prijzen die hij ontving moeten ongeveer een 700.000 euro opleve ren bij veilinghuis Sotheby's. Verder worden tekeningen van de hand van Entwistle, van de andere bandleden en foto's, posters en juwelen te koop aangeboden. Onder de gitaren is ook Entwistle's favoriet, een roze Fender bas die hij liefdevol 'Fran kenstein' noemde. Het instrument is door Entwistle zelf samengesteld uit de stukken van vijf bassen die hij op het podium stuksloeg, een ge woonte waar The Who in de jaren '60 veel opwinding mee veroorzaak te. Foto: AP Bij toeval zag ik mijn toekomst. Niet in een glazen bol of in de dikke bodem van een leeg whiskyglas, maar verdwaald op internet. Linkend van site naar site, had ik de hoop op vruchtbaar surfen tien dubbel-kliks eer deral opgegeven en was verdrinkend in die overvloedi ge zee van informatie allang niet meer in de veronder stellingdat ik werkelijk een school, studie of opleiding zou vinden die aansluit bij wie ik ben en wat ik wil worden. Zoiets simpels is blijkbaar teveel gevraagd. Totdat je iets ziet, waarbij ddt het enige is dat ze van je vragen. Dat is niet alleen een opluchting maar ook doodeng. Wie ik ben en wat ik kan is te achterhalen en te verbeteren, maar het is niet te veranderen. Het is alles wat ik heb en ik loop de kans dat zij dat niet genoeg vinden. Ze nemen liever tien talentvolle studenten aan, dan tien keer zoveel, waarvan bij de helft 'alles' op niets blijkt uit te lopen. Een kunstacademie kan zich die ar rogantie nog steeds veroorloven. Je mag je niet, zoals bij een universiteit, zomaar inschrijven en zelf wel zien of je die vier jaar weet door te ploeteren. Zij weten ook dat wat ze van je willen, misschien teveel is gevraagd en dus moet je je eerst door een toelatingsgesprek en een toelatingsexamen heen bluffen, voordat je daadwerke lijk mag beginnen. Ik ben bereid dat risico te nemen. Te laten zien wie ik ben, wat ik denk te kunnen en hun het recht geven daarover te oordelen. Dat kan heel pijnlijk worden, vooral omdat ik geen plan B heb. Dus sta met een doos vol boetseerwerk en een aanstelle rig grote schildersmap, alles wat ik in mijn onbezonnen vrije tijd aan creatieve uitspattingen heb gefabriceerd, op de lange gang te wachten. Onzeker, want wat ik heb meegebracht is veel onervaren werk dat nauwelijks het daglicht waardig is en zeker niet representatief voor een toelatingsgesprek. De combinatie van tekst en tekstver beelding eist wel dat ik naast mijn enthousiaste schrij verij zinnig beeldwerk laat zien. Als de deur eindelijk opengaat, komt er een knul naar buiten die er zelf uit ziet als levend kunstwerk, maar verder niet meer bij zich heeft dan een minuscuul rugzakje. Ik weet niet of zijn gesprekje succesvol is verlopen, maar ik voel me in eens wel erg ongemakkelijk om het hele circus dat ik heb meegesleurd. De voorstelling begint. Ik ben de dompteur die haar hoofd in de muil van de hongerige leeuw legt. Ik ben de acrobaat die hoog in de trapeze haar salto mortale springt. Ik ben de clown die blijft la chen, enkel en alleen omdat de rood geverfde mond mijn ware gezicht verbergt. En dat zit hem dwars. De man die in zijn eentje over mijn toekomst mag bepalen, zucht eens diep en kijkt me aan. Hij ziet me niet, zegt hij, niet in mijn beeld werk althans. Het zijn de afgewerkte plaatjes van een anonieme schepper. Ik ben bang dat er niets erger is dan dat. Dat valt wel mee. Hij acht het niet onmogelijk dat ik daar in korte tijd verbetering in kan brengen. Ik krijg de opdracht keihard aan de slag te gaan en me open te stellen vooreen meer onderzoekende en experimentele werkhouding. Dat betekent dat ik alles wat ik normaal Het Trabantje in het Duitse Neuruppin waarop dit ooievaarsstelletje vorig jaar nestelde, beviel blijkbaar zo goed dat het paartje onlangs is teruggekeerd. De 'plastic koektrommel' is w binnenkort weer te zien in Afrika. Foto: Reuters/Fabrizio Bensch De legendarische Trabant, het roet spuwende autootje uit de voormalige DDR, krijgt mogelijk een nieuwe bestemming: als goedkope volksauto voor de massa's in de Derde Wereld. Mocht de typische tweetakter als 'AfriCar" uit de dood herrij zen, dan komt de droom van ingenieur Gemot Sammet (59) uit. De leider van de afdeling ontwikkeling bij Trabant-produ- cent Sachsenring in het Duitse Zwickau was de ontwerper van de Trabant, waarvan er tussen 1958 en 1991 meer dan drie miljoen zijn vervaardigd. Sammet heeft altijd betreurd dat de productie van de handige, uit kunststof opgetrokken 'Trabbi' in 1991, kort na de val van het IJzeren Gordijn, werd stopgezet. „Ons machinepark is destijds voor een schijntje verkocht" In samenwerking met investeerder Peter Mandos en collega-ontwerper Roman Winkler bedacht Sammet het concept van de AfriCar. De nieuwe Trabant moet een krui sing worden tussen een personenwagen, een kleine truck en een tractor. Het ligt in de bedoeling de neo-Trabant in Zuid-Afrika te fa briceren. Dat land, met een gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking van rond achtduizend euro, zal ook de voornaamste afzetmarkt worden. De prijs moet op ongeveer drieduizend dollar komen te liggen, waarmee de AfriCar veel goedkoper zou zijn dan de goedkoopste auto op die markt, de Fiat Uno Mia. „Zo krijgt de bevolking van een ontwikkelingsland, die be schikt over relatief weinig middelen, de mogelijkheid om mobiel te worden", meent Roman Winkler. De initiatiefne mers benadrukken dat het niet gaat om een kopie van de oorspronkelijke Trabant. Die heeft het weliswaar geschopt tot 'cultauto', maar vertoont ernstige gebreken. Zo is de ori ginele Trabant, hoewel eenvoudig door de eigenaar t< reren, te onderhoudsgevoelig, te lawaaiig en te rokerij 1 auto werd ooit lacherig tot 'plastic koektrommel' omj doopt. Volgens Sammet werd aan de verdere ontwikkeling vi r Trabant tijdens het communisme bewust niets gedaa „Dat bepaalden de bazen in Moskou. Tientallen verse i de prototypes werden door ons uitgedacht: snellere, 21 dere en betere wagens. Werkelijk superauto's, die nu in modem zouden zijn. Maar slechts één type mocht in i saproductie worden genomen. De Russen wilden een nopolie houden op zware motoren. Het is zo jammer iets moois hebt ontwikkeld en dan te horen krijgt: vei het maar. En doordat de productiemiddelen niet wen vernieuwd, raakte de auto op den duur technisch ven derd." Maar met de AfriCar kunnen Sammets oude plannen kast worden gehaald. Sachsenring, dat zich na het sto y ten van de Trabant-productie tot toeleveringsbedrijf 11 autoindustrie ontwikkelde, moest vorig jaar faillissera i aanvragen. De medewerkers laten nu onderzoeken of 1 ductie van de Afri-Trabant haalbaar is. Het resultaat h e wordt verwacht in 2004. Dan moet blijken of de langj 1 koesterde droom van Gemot Sammet werkelijkheid z l den. e Wierd Duk niet mooi genoeg vind en weggooi, moet bewaren. De verplichting om vrijblijvend creatief te zijn is niet eens zo makkelijk als het lijkt. Ik hobbel naar alle musea voor hedendaagse kunst om inspiratie op te doen, maar zie vooral spuuglelijke 'meestenverken'. Makkelijke rotzooi waarbij de kunstenaar de artistieke vrijblijvendheid eerder lijkt te ge bruiken als excuus om het af te raffelen en zo een beurs te ontvangen. Ik maak graag dingen die mooi zijn om naar te kijken, dingen die iets voorstellen, zonder per de finitie rekening te houden met maat schappelijke diepgang. Hoe beoordeel je creativiteit? Een term die ze op de kunst academie bij voorbaat al naar het vloek- hoekje hebben verbannen. Hoe objectiefis een oordeel dat aan de hedendaagse kunststroming is verbonden? Dat zullen we merken als ik maandag terug moet komen. Mijn kamer ligt bezaaid met nieuwe impul sen. Er is verbetering maar geen verande ring. Ik ben wie ik ben, misschien in een verkeerde tijd. Misschien over twintig jaar is dat wat ik maak uit de kunst, maar zo ver kan ik nou ook weer niet in de toe komst kijken. Reageren? ReactIes_op_column@hotmail.com

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2