Verdoofd en beroofd GESPREK VAN DE DAG Voor Jim en Jamai is het kassa Camperclub: Laat vooral je gevoel spreken Plagiaatroddels horen bij Eurovisie Songfestival Festen DINSDAG 6 MEI 2003 DAGELIJKS LEVEN K 0/\K JE- Mou Nu ij MENSELIJK Rond de WERELDPREMIÈRE van het derde deel van het filmepos LORD OF THE RINGS, gepland in de Nieuw-Zeelandse hoofdstad Wellington, zijn proble men gerezen. Het stadsbestuur vindt de kosten te hoog. De film wordt in de cember voor het eerst vertoond. De keuze was op Nieuw-Zeeland gevallen, om dat een groot deel van de opnamen daar zijn gemaakt. Verder woont regisseur Peter Jackson in Wellington. De verkozen bioscoop moet echter grondig op de schop. De gemeenteraad besloot er eerder bijna 7 miljoen euro voor uit te trek ken, maar verlaagde dat bedrag vorige week tot 2 miljoen euro. Daarop dreigden de producerenten de première naar Los Angeles te verplaatsen. Inmiddels heeft Auckland (ook Nieuw-Zeeland) al fijntjes laten weten overeen prima bioscoop te beschikken. Voor mode-ontwerpster Coco Chanel was zij hét TOPMODEL van de jaren vijftig. In Hollywood-klassiekers speelde zij aan de zijde van Fred As- taire, Audrey Hepburn, Cary Grant en Gary Cooper: SUZY PARKER. Za terdag overleed ze op 69-jarige leef tijd. Haar kenmerken waren haar ro de haar en elegante figuur. Chanel liet haar in haar creaties fotografe ren door Richard Avedon en Milton Greene. Op het hoogtepunt van haar carrière was zij het bestbetaalde fo tomodel van haar tijd, en verdiende zij 200 dollar per uur. Haar filmde buut maakte Parker in 1957 in de musical 'Funny Face', met Fred As- taire en Audrey Hepburn. Ook trad zij op in 'Kiss Them For Me' met Ca ry Grant, 'Ten North Frederick' met Gary Cooper en in de televisieseries 'Twilight Zone' en 'Tarzan'. Foto: AP Laurence Olivier, Alec Guinness en John Gielgud niet, maar Jackie Chan (41), Arnold Schwarzenegger (54) en Meg Ryan (75) wel. De uitslag van een Britse verkiezing van de HONDERD GROOTSTE FILMSTERREN aller tijden is op zijn minst opmerkelijk te noemen, De Britse tv-zender Channel 4 hield de poll, en ontdekte dat het publiek een sterke voorkeur heeft voor acteurs die nog le ven. AL PACINO voert de lijst aan, gevolgd door Ro bert de Niro en Tom Hanks. De enige dode acteur in detop-10 is Ca ry Grant op de tiende plaats. Van de honderd sterren zijn er 23 reeds overleden, zoals Steve McQueen (14), Bruce Lee (49) en James De an (64). De eerste vrouw staat op 13: Audrey Hepburn. Van de honderd film sterren zijn er 27 vrouw, onder wie Marilyn Monroe (39), Meryl Streep (58) en Halle Berry (99). Foto: Reuters Wie elk jaar weer geniet van alle pla giaatschandaaltjes rond het Eurovisie Songfestival, kan ook nu weer genie ten. De meest opvallende rel aan de vooravond van het festijn, dit jaar in Letland, draait dit jaar om het Ierse lied, We've got the world. Het num mer lijkt wel heel erg op Fly on the wings of love, het winnende lied in 2000 van The Olson Brothers. De eer ste maten zijn identiek. Toeval, zeg gen de schrijvers. De EBU - European Broadcasting Union, de koepel van Europese omroepen - heeft, in een poging de rel de kop in te drukken, verklaard dat er niets aan de hand is, zanger Mickey Harte mag gewoon meedoen. Ook de Duitse en IJslandse inzendin gen zijn een dankbaar roddelonder- werp. Het lied van IJsland zou een kopie zijn van een nummer van de Amerikaanse singer-songwriter Ri chard-Marx, Right here waiting. De nationale componistenbond wees de beschuldiging van de hand. Ook hier gaf de EBU het groene licht. Let's get happy, door Ralph Siegel ge schreven, zou erg lijken op een hitje uit 1998, Weiss der Geier oder weiss er nicht van Wolfgang Petry. De schrij ver van dit lied heeft van Siegel geëist dat zijn naam ook bij het lied komt te staan. Zo niet, dan stapt hij naar de rechter. Die weg staat natuurlijk ook in de andere gevallen open. Maar de verwachting is dat dit alleen gebeurt als het nummer wint Ofschoon de advocaten van latin-popster Ricky Martin wel erg laks waren. Een half jaar na de winst van Marie N.'s I wan na bedachten ze dat het lied wel erg veel overeenkomsten had met de Martin-hit She bangs en kondigden een rechtszaak aan. Daar is het wach ten op. Hans Walraven De publiciteitsmachine van de Idols-sterren Jamai en Jim dendert door. Optimaal verdie nen, luidt nu het motto. De single 'Step right up' van Jamai schoot een aantal weken gele den al naar recordverkopen. Zijn collega Jim is nu aan de beurt, met 'Teil her'. Het plaatje is deze week uitsluitend bij Free Record Shop te koop, in ruil voor 2,99 euro en twee streep jescodes van grootverpakkingen Mars, Boun ty of Snickers. De actie verloopt voorspoedig, en marketing manager Ronald van Geest van Free Record Shop is tevreden. Cijfers wil hij niet geven. „Maar we verwachten dat Teil Her vrijdag binnenkomt op nummer één van de Pepsi Chart." Dat is één van de drie grote hitlijsten in ons land. Om op 1 te komen, moet je zo'n tienduizend singles per week verkopen. Jamai staat zowel in de Top-40 als in de Me ga- top50 al weken één, en in de Pepsi Chart sinds deze week op twee. „Vier keer platina", zegt Jamai's 'personal manager' Steven Ver schuijl trots. Verschuijl werkt bij AT Produc tions, het Haagse bureau dat alle tien de Idols-finalisten onder contract heeft. De ma nagers houden de zakelijke belangen van him cliënten scherp in de gaten, en verdie nen zelf ook als ze een sponsorcontract af sluiten. De Idols zijn in de wereld van de rinkelende kassa's beland. Platenmaatschappij BMG bood beide jongens al een contract aan. Jim sleepte de 'lucratieve' overeen komst met Mars binnen. Maar denk niet dat Jamai achterblijft, verzekert Verschuijl. „Hij is nog in de slag." Meer wil Verschuijl niet zeggen. „Maar het is toevallig wel iets vergelijkbaars met Jim." Hij zegt erover te waken dat verse sterren hun geld niet al te snel weer uitge ven. „Er wordt een zakelijke construc tie voor ze opgezet. Daarmee kunnen we ervoor zorgen dat ze optimaal verdienen. Want daar doen ze het toch voor." Dat klinkt wat al te berekenend, be seft Verschuijl onmiddellijk: „Okee, dat is toch een mooie bij komstigheid." Lindy Jense Idols Jamai (rechts) en Jim boeren niet slecht. Foto: ANP/Rick Nederstigt Op de belangrijke doorgaande we gen naar het zonnige zuiden wor den jaarlijks tientallen vakantiegan gers onderweg beroofd. Camper toeristen zijn veelvuldig doelwit van de vermoedelijk Oost-Europese ben des. Toeristenorganisaties geven waarschuwingen en tips. „We zijn er toch ingestonken." Een paar keer die nacht werd Peter van der Leur uit Amersfoort wak ker van een ongebruikelijk droge mond. Maar hij kwam er niet toe even wat water te drinken. Het gekke was dat hij zo weer wegviel, en in een diepe slaap verzonk. Toen hij 's morgens vroeg ont waakte, merkte hij wat hem en zijn vriendin in hun huurcamper was overkomen. De gepensioneerde militair kon een vloek niet onderdrukken en maakte zijn vriendin wakker. „We waren beroofd. Alle kastjes ston den open, de boel was overhoop gehaald; het gordijn naar de be stuurdersplaats was opengescho ven en daar lagen al onze papie ren." Toen drong ook het besef door dat ze waren verdoofd door een misselijkmakend gas, dat in de camper was gespoten. De daders hadden daarna het slot openge broken en kennelijk op hun gemak de camper doorzocht. „We hebben niets gemerkt, terwijl sommige kastjes bij het openen enorm kraakten en piepten." Een maal wakker merkten ze wel dege lijk iets. „Misselijk, hoofdpijn, alsof je bezopen en stoned tegelijk was. Het heeft ons zeker een uur gekost om het nummer te bellen waar we onze bankpassen en creditcards konden laten blokkeren. Ik kon mijn vingers bijna niet op de toet sen krijgen." Gaandeweg drong tot hen door dat de daders niet eens zoveel hadden buitgemaakt. Een porte monnee met 400 euro van haar, enkele tientallen euro's van hem en verder een gouden ketting, een beautycase en kleding. In vuilnis bakken en struikgewas vonden ze zelfs nog de groene verzekerings- kaart van de camper, een regenjas en sokken terug. De paspoorten hadden de daders gewoon laten liggen. Nog steeds beroerd en duizelig kostte het Van der Leur grote moeite enkele uren later een post van de gendarmerie te bereiken. Hen werd een onthutsend beeld geschetst. „Ik bleek ongeveer de vijftigste die dit jaar die aangifte van snelwegberoving kwam doen." Van der Leur en zijn vrien- AUTOSTAR r~ Campers op een kluitje op een parkeerplaats. Het lijkt veilig en beschermd, maar dat is het niet. Foto: United Photos de Boer/Marco de Swart Onder onervaren campertoeristen heerst de ernstige misvatting dat ze het veiligst overnachten op par keerplaatsen waar veel kampeer auto's staan. „Dat moet je dus juist niét doen. Voor die bendes ben je dan een aantrekkelijk doelwit. Je denkt misschien dat daar veel so ciale controle is, maar dat valt in de praktijk tegen", zegt woord voerder T. Boers van de Neder landse Kampeerauto Club (NKC). Zo biedt een plek op de parkeer plaats tussen vrachtwagens ook slechts schijnveiligheid, verzekert hij: „Je bent daarjuist aan het zicht onttrokken." Er is geen eenduidig recept om het toenemend aantal berovingen en inbraken in kampeerauto's langs de (Zuid-) Europese snelwegen te keren, weet Boers als ervaren cam perreiziger. „Ik rijd in elk geval al tijd de snelweg af om te gaan rus ten, en rij dan een kilometer of wat naar een dorp of stadje. Daar zoek ik dan bijvoorbeeld een plek op een pleintje bij een kerk, het liefst onder een lantaarn." De NKC-woordvoerder vindt het belangrijkste dat de campertoerist zijn intuïtie gebruikt. „Kijk goed om je heen voor je ergens gaat staan, oriënteer je op de sociale controle, en laat je gevoel spreken. We zijn in de loop van de avond nog wel eens ergens weggegaan, omdat we een sterk unheimisch gevoel kregen." Volgens NKC, ANWB en de Duitse zusterorganisatie ADAC doet de kampeerautoreiziger er goed aan - ondanks de kosten - toch maar een camping te zoeken. Andere tips luiden een inbraak- en narco- segasalarm te laten installeren, ex tra sloten op deuren en ramen te zetten en een kluis voor waarde- vólle spullen te nemen. Boers be twijfelt of een kluis de oplossing is. „Met een kluis loop je denk ik meer risico op schade en loop je zelf wellicht gevaar. Het is ook een illusie te denken datje een camper of caravan met die plastic raam pjes waterdicht kunt beveiligen. Als ze willen komen ze binnen. We hebben een lid dat een soort tank heeft gebouwd, met tralies voor de ramen en tal van sloten. Maar zelfs dat biedt geen garanties." Verdere Informatie: www.kampeerauto.nl www.i-tlpps.de/gaunertrlcks/lndex.html din waren volgens de politi slachtoffer geworden van el waarschijnlijk Roemeense |v die vooral de parkeer- en ri plaatsen langs de Autorou» Soleil tussen Lyon en MarsJ i werkterrein gebruikt. 3g De roversbende kiest 's naij e vooral campers van een bef t type als doelwit, omdat heflai latief eenvoudig is te forcens werd Van der Leur verteld, p ders hebben het vooral gedUi kampeerwagens met Duits ken. „Omdat vooral Duitse») sieraden zouden meeneme een ijzeren staafje wordt gemaakt in de rubberen sp| van het raam, zo legde de g E me uit, waarna een busje n)e gas naar binnen wordt leegv< ten. „We hebben er dagenlpc katterig gevoel aan overgelf r den." De Fransen zeiden del op het spoor te zijn. „Ze w^e nacht zelfs op twee parkeefd sen wezen posten. Helaas nf. de onze", aldus Van der Leer De rechercheurs stelden ééo' tie aan de orde, waarvan hiar hand enkele nachten heeft pn gelegen. „Ze vroegen of ze pr wakker hadden gemaakt. Els< wel eens voorgekomen bij i tiegangers die zo'n kluisje in camper hadden. Als de daa genoeg van hun gading kuiM vinden, maken ze je met grj weid wakker, en dwingen zf h een mes op de keel bijvoorph het kluisje te openen." Hetpa ook al eens gebeurd dat ee*9' was ontvoerd naar een pinjja maat, waar de vader onderip ging van zijn vrouw en kmtfrr: zijn rekening diende te pluïP Al twintig jaar was hij met #ri deren in de caravan naar ht den op vakantie geweest, eiQ was er wat gebeurd. „Mijn I din en ik gingen voor het etffl een camper, wilden eens ie ders. Mooie camper gehuur goed voorbereid. Na twee die de Bourgogne waren we di<D( naar het zuiden doorgerede di weg naar de Cam argue. Wef d ten water bijvullen. Dat konK; parkeerplaats, waar we ook* F ten te blijven slapen. We zij>n bene pal naast een toiletgelPg gaan staan, onder een enorva lamp. Met enkele wagens of31 heen. Maar ook daar hebbédf niets gemerkt." H Die nacht van de 7de april IP een maand achter hen, mafu houdt de Van der Leur nogie 1 bezig. Al is het alleen door d; d slepende verzekeringskwes? F zijn er toch in gestonken"v i Van der Leur. Hij had er vai ren over gehoord en over g< n „Maar je denkt natuurlijk di zoiets niet gebeurt." Om hiflj kantie niet geheel te laten b ven, zijn ze toch nog ruim éc week verder door Frankrijk^1 ken. „Ook om bij te komend thuis te gaan zitten sikkene' We hebben bij wijnboeren staan, daar ben je veilig." Istvan Kövi Pe' pi\ en ini :hc eel Van een boek een film maken lukt lang niet altijd. Meestal niet, eigenlijk. Van een film een toneelstuk ma ken is ook niet ieders werk. Toch vatte, twee jaar gele den, een Nederlandse schrijver het plan op van de film Festen een toneelstuk te maken. Een schrijver? Nou ja, een cabaretier, tevens freelance sportspecialist, er-Ook Dat Nog en onregelmatig medewerker van Kopspijkers. En deze Peter ging niet zomaar een film bewerken, maar Festen, het meesterwerk van Thomas Vinterberg en Mogens Rukov. Toevallig een meestenverk dat ik van achter naar voren ken. Op een scenariocursus heb ik het script uitvoerig geanalyseerd, aan de hand van een van de oude leraren van dezelfde Thomas Vinterberg. Toen Peter mij voor het eerst van zijn Festen-plan vertelde was mijn eerste reactie heel simpelvoor alle zekerheid reageerde ik de eerste tien seconden volstrekt niet. Eerst denken, dan praten. Peter is namelijk, ondanks al zijn successen, een gevoelig man en dat hij van mij het ant woord 'ja, wat een geweldig idee' verwachtte was over duidelijk. Die tien seconden die ik, tactisch geschoold inmiddels, het woord niet nam waren gelukkig vol- doende om Peter weer op zijn praatstoel te zetten. De incest-tragedie 'Festen', want daar gaat het over, zou door Peter en de andere mannen van cabaretgroep Nuhr duchtig worden opgevrolijkt. Want humor, daar waren zij goed in. Dat kon ik bevestigen, maar hoe zat het dan met de inhoud? Welnu, sprak Peter, het drama van de verkrachte zoon en zijn zus die zelfmoord had gepleegd zou verbeeld gaan worden door vader-tevens dader Piet en zoon Han Römer. Het marketingpotenti- eel van zo'n voorstelling zag ik direct voor me. Een top- cast, zeker kassatechnisch. Een parade van grote na men, grotendeels bekend van tv. Want ook zouden mee doen Ria Marks en Titus Tiel Groenesteege, gevoelig to- neelpaar, Saskia Temming (Oud Geld en meer) en dra matisch veelvraat Genio de Groot. En wat ik van die op zet vond, zo wilde Peter weten. Zou dat wat worden? Het kwam hem op een hooghartige lezing te staan over de dramatische structuur van Fes ten en op de vraag waarom in hemelsnaam een goed gelukte tragedie zou moeten worden opgevrolijkt. Net zomin als Jip en Jan- neke opknapt van een dubbele moord, wordt Festen be ter van ironisch commentaar en cabareteske snedighe den. Kortom, blijf van Festen af en verzin zelf iets. Vol gens mij verwoordde ik dit alles toen iets subtieler, maar ik zag het gezicht van Peter betrekken en nooit meer was Festen nog onderwerp van gesprek. Terwijl Peter her en der klaagde wie ik wel niet dacht dat ik was, belasterde ik vrolijk de hoogmoed waarmee suc cesvolle komedianten zich vandaag de dag vergrijpen aan meesterwerken. Dit alles gezegd zijnde is het nu tijd mij op de knieën te werpen en de tocht naar Canossa te aanvaarden. Twee weken geleden zag ik Festen, gespeeld door De Ploeg en extra ingehuurd dramatisch talent. De voorstelling was in Schie dam, in een schouwburg die er uitziet als een twintig maal vergrootte Finse sauna. Het pu bliek bestond voor 80% uit mensen die eens goed gingen zitten voor een avondje lachen, na alweer een zware week in de havens of de jeneverfabriek. Het werd een ge weldige avond. De ontroering en de pijn, waar de film Festen zijn terech te faam aan dankt, bleken voortreffe lijk bestand tegen het publieksvriende lijke talent van drie cabaretiers. De voorstelling wordt niet meer gespeeld, dus dit is geen reclame. De film blijft beter, natuurlijk Wel heb ik enorm ongelijk gehad. En ik ben er blij mee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2