Wie wordt winnaar van de Libris Literatuurprijs? KUNST CULTUUR 'Di-rect, die hadden we moeten hebben Groot onderzoek naar oorzaken kunstvandalisme Peyton Place van Toneelgroep Würz op de rand van parodie R7 zou dit ek niet d hebben Cabaretier Dolf Jansen als boegbeeld van War Child op Bevrijdingsfestivals dinsdag 6 MEI 2003 'arker den L Voormalig fotomo- |ce Suzy Parker is af- jekeinde op 69-jarige rieden. Zij was een fcllendste gezichten «vijftig, met haar vol- (r. Zij fungeerde on- als modelgezicht irper Coco Chanel. leslintje lick Bruna |l- Dick Bruna heeft In voorleeslintje ge- (et kader van de Na- jrleesdag op woens- De schrijver/ teke- Ijntje wordt gezien »rvan het Neder- tleesboek'. Ook thof en Annemarie ;len in de prijzen, or het tv-program- traat', waarin voor- ilangrijk onderdeel werd in het zonne- idat een groot deel inet Kok in 1997 momen aan het Na- rleesontbijt. Vogels door Iris van den Boom leiden/gpd - Beschadiging van kunst - al dan niet opzettelijk - in Nederlandse musea en ge meenten lijkt zo zorgwekkend dat het Instituut Collectie Ne derland een onderzoek instelt naar 'kunstvandalisme'. Samen met criminologen, juristen en museumdirecties bekijkt het in stituut wat de verhouding is tus sen het opzettelijk molesteren van kunst en de beschadigingen 'per ongeluk'. Ook moet in beeld komen wie 'de kunstvan daal' is. Volgens de Groningse ontwikke- dagboek van Premier Pim' van de Linde en Tjerk p. Karakter Uitgevers. s' vragen geef ik ird", is het stan- >ord van een politi- journalist wat spe- r komende ontwik- in toch is die vraag spunt voor een heu- roman, 'Het gehei- jk van Premier Pim', door de campagne- Leefbaar Nederland tr Linde en oud-poli kandidaat kamerlid laar Nederland Tjerk [tel al aangeeft gaan er van uit dat For- fnoordaanslag over- Vtrkiezingen wint en jrf in het Catshuis te- uj Maar de 'wat als' ?n|n dit geval ook beter woord kunnen wor- vJeder geval niet door iteurs. Want na een een leuke menge- iten en fictie, ont- boek. Het premier- Fortuyn levert nau- ander verhaal op mierschap van Bal- ivendien - er daar ioek bij vlagen irri- ^|ten de auteurs zich- n erg grote rol toe in dkomen van rege erakkoord, werkelijkheid af en aangepast geeft het et boek een chrono- redelijk beeld van Ie politieke jaar sinds jP de Ljnde was als ,l|eider nauw betrok- opkomst van Fortuyn tker bij Leefbaar Ne- Dat nauwe contact fch in geloofwaardige gangen en dialogen Ti, de ik-figuur, flert na 6 mei, de da- auteurs niet meer ineringen aan For- in putten. Vanaf dat irdt het boek een ensionaal. Politici :n ijdel. Westerterp, lijkheid een kanslo- ie voerde, is fractie- ;eworden. Als mees- op de achtergrond 'ortuyn door het mij- m de kabinetsforma- it zelfs het voorzitter- 1de Tweede Kamer lo lt hij daar zijn kruis- de oude politiek lortzetten. Daarmee lerterp een wel erg van zichzelf, idelijk bloedt het Fortuyns kabinet psterd door ruziënde coalitiepartners kabinet Balkenende, it het kabinet valt is in de werkelijkheid, waarop het kabinet nde komt is anders, eet onwaarschijnlijk, de wat als vraag wel ■i itellend beantwoord. Balkenende, het éigens de schrijvers dftm zou dit boek niet )ben. lingspsycholoog dr. G. Breeuws- ma, gespecialiseerd in de relatie tussen kunst en psychologie, treden musea nauwelijks naar buiten met beschadigingen aan de collectie. Ook hij is betrokken bij het onderzoek. „De angst voor negatieve publiciteit en voor na-aapgedrag is groot." Het Instituut Collectie Neder land wil nog niet spreken over een probleem met kunstvanda lisme. Harde resultaten zijn er nog niet. „We zijn bezig kennis te bundelen en stelselmatig bij te houden wat in musea aan vandalisme en beschadigingen gebeurt", zegt Antoinette Visser, hoofd van de afdeling advies. Ze bevestigt dat musea hun mond het liefst dichthouden over schade aan de collectie. „Men is toch bang vandalisme over zich af te roepen. Maar het blijft de zorg van elke museumdirec teur." Directeur Engelsman van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden zegt geen last te heb ben van kunstvandalisme. „Vol strekt niet. Ja, van een van de beeldjes in de beeldentuin zijn de spiegeltjes een paar keer af gebroken. En er is een keer een videoband gestolen. Dat is alles. Het is in elk geval niet van die orde dat we bij ons van een pro bleem kunnen spreken." Het Kröller Müllermuseum in Otterlo op de Veluwe beaamt wel dat er sprake is van een groot probleem. Beelden in de tuin vallen regelmatig ten prooi aan vandalisme. Ook werken in afgelegen zaaltjes lopen extra ri sico. „Vaak komt vandalisme voort uit verveling", zegt hoofd collectie en presentatie P. de Jonge. Vooral grote groepen scholieren zijn een probleem. „Maar we hebben ook een keu rige dame gehad, die verf van een Van Gogh had gehaald. Als souvenir voor thuis." Bij Flehite in Amersfoort sprin gen vooral beschadigingen door dommigheid in het oog. Een be zoeker die even op een vitrine gaat staan bijvoorbeeld. Of een moeder die een schilderij van de muur haalt om het aan haar dochtertje te laten zien. Volgens conservator G. Raven kijken be zoekers tegenwoordig veel 'met hun handen'. Psycholoog Breeuwsma meent dat opzettelijke beschadigingen - meestal kleine - vaak voortko men uit een soort geldings drang. „Net even stiekem wat 'toevoegen' aan het werk van de kunstenaar." Preventie is onder museumdi recteuren een belangrijke item. Alles 'achter glas' wordt vaak niet toegejuicht omdat werken daarmee aan zeggingskracht en charme inleveren. Camerabe waking of meer suppoosten zijn kostbaar. Breeuwsma: „Ook ruimtegebruik is een punt. Moet je musea beschikbaar stellen voor officiële recepties? Die be zoekers zijn eerder geneigd kunst aan te raken - al dan niet met kwade bedoelingen - omdat ze zich na sluitingstijd in een bijzondere positie voelen." vlissingen/gpd - Vrijheid is vlie gen als een vogel. En als dat niet lukt is een luchtmachthelikopter ook wel goed. Een dagje festival hoppen met cabaretier Dolf Jan sen. 'Eerlijk gezegd heb ik al hoogtevrees als ik op m'n vrien din kruip'. Bevrijdingsdag 2003, 10 uur in de morgen. In een KLM-termi- nal op Schiphol verzamelt zich een bont gezelschap. Buiten staan drie kolossale helikopters van de Koninklijke Luchtmacht te wachten op de dingen die ko men gaan. Binnen maken de le den van de rockbands Within Temptation en Di-rect een hoop herrie, de opwinding voor het schoolreisje. In een hoekje gaat het er rustiger aan toe. Daar zit cabaretier Dolf Jansen, die net als de beide groepen vandaag een aantal (maar dan andere) Bevrijdingsfestivals aandoet. Jansen zal via Vlissingen en Rot terdam naar Utrecht vliegen, om de bliksemtoumee te beslui ten in Almere en Amsterdam. Als boegbeeld van War Child, de stichting die zich inzet voor kin deren in oorlogsgebieden. De mensen van War Child hebben in de vroege morgen nog zo hun twijfels. Woordvoerster Aase Kretzschman „Het is voor het eerst dat we ons niet door een popgroep maar door een caba retier laten vertegenwoordigen. We hebben geen idee hoe daar op gereageerd gaat worden. Een andere onzekerheid is Dolf zelf. Zijn optredens mogen niet lan ger dan twintig minuten duren. Ik hoop dat hij zich daaraan houdt." Aan de voorbereiding van de ca baretier zal het niet liggen. Ter wijl de piloten het gezelschap op een toeristische route trakte ren - dwars door Rotterdam over de Maas! - neemt de we derhelft van Lebbis zijn teksten nog maar eens door. Habtom Mehari, de muzikant uit Eritrea die Jansen tijdens de optredens begeleidt, heeft zo zijn eigen voorbereiding: hij slaapt. In Vlissingen is er opeens eufo rie: wij stappen fluitend uit, ter wijl (zo blijkt uit een telefoontje) zangeres Sharon den Adel van Within Temptation op weg naar Wageningen de helikopterbewe gingen niet heeft kunnen ver dragen. Watje! Dolf Jansen mag het Bevrij dingsfestival in Vlissingen ope nen, tot spijt overigens van een plaatselijke medewerker die wat loopt te mokken: Within Temptation, Di-Rect, dat zijn toppers, die hadden we moeten hebben." Toch zijn er ondanks de regen een kleine duizend mensen op het Bellamypark en Dolf Jansen heeft er geen moeite mee de voornamelijk jonge fes tivalgangers in no-time om zijn vingers te winden. De grappen zijn raak, de boodschap (Vrij heid is niet te koop') duidelijk. Tevredenheid alom na het eer ste optreden, al voelde Dolf Jan sen zelf zich op het podium nog wat ongelukkig: „Ik moest erg wennen aan de ambiance en al le drukte; uiteindelijk heb ik nauwelijk iets gedaan van wat ik voorbereid had.Dat komt dan straks wel." Hij krijgt nog wel een reprimande van de piloten: in zijn conference had Jansen het over de landmacht, maar ze zijn toch echt van de lucht macht. Bewust of onbewust: in Rotterdam zal Jansen de fout nóg twee keer maken. De ontvangst in de Maasstad doet het ergste vrezen. Als het gezelschap zich achter het podi um bij de Laurenskerk meldt weet de beveiliging van niets: „Dolf Jansen? Dolf wie?" Maar de man kent dat gezicht en die markante kuif toch wel ergens van en laat de busjes binnen. Op het podium heeft de nor maal toch zo goedgebekte caba retier het niet makkelijk. Dit pu bliek wil muziek, zo te zien liefst harde muziek, en de vonk slaat niet over. Als ook zijn Feye- noordgrappen niet echt aan slaan en een licht beschonken festivalganger overal doorheen schreeuwt, gaat de hele War Child-boodschap overboord en beperkt de Amsterdammer zich tot grappen die hun waarde in het verleden al hebben bewe zen. Het mag niet baten. Na twintig minuten lijkt hij blij het podium te mogen verlaten. Op de weg terug naar Rotter dam Airport hangt Ruud de Wild aan de lijn voor een inter view. Over War Child, maar ze ker ook over het 'late night'-tele- visieprogramma dat hij vanaf september bijna dagelijks voor de VARA gaat presenteren. „Of ik dat voor het geld doe? Nee zeg, er zijn grenzen aan wat mijn girorekening kan bevat ten." En weer gaat het de helikopter in, nu met een cameraploeg van TrosLunch Tv in zijn rug. De sfeer wordt melig. „Roger, Ro ger, wie is toch die Roger?", vraagt Jansen die via een kopte lefoon naar de piloten luistert. Weer op de grond doen de mensen van de Utrechtse politie vrolijk mee door de helikopter een parkeerbon te geven. Voor hen is het ook een beetje feest vandaag. theater recensie Bert Jansma Voorstelling: 'Peyton Place, a small town peep show' van Grace MetaJious door Toneelgroep Würz Bewerking en regie: Jules Terlingen. Met Barbara Cozens, Hans van Hechten, Marleen Scholten, Veronieke Schrickx, Jules Teilingen, Rupert van Heijningen. Gezien: 2/5, Kunstpassage, Den Haag. Nog te zien aldaar t/m 10/5. Verder Rotterdam (locatie Verolme werf, Oostdijk 29 IJsselmonde) 16 t/m 24/5, Den Haag (Appeltheater) 5/6 t/m 21/6. Ooit kon je door de lege stra ten van Nederland wandelend de tv-serie 'Peyton Place' ge heel volgen door gewoon door het ene na het andere huiska merraam naar binnen te kij ken. De gordijnen waren nog open en iederéén zat in die ja ren zestig voor de buis voor de oer-soap over dat fictieve Amerikaanse stadje. Niemand wist meer dat die belevenissen kwamen uit een schandaalro man van Grace Metalious die in de boekwinkels bij de rode oortjes-literatuur beland was. Jules Terlingen heeft bij To neelgroep Würz zowel de her innering aan die serie als dat boek opgepakt voor een thea terversie van één uur en drie kwartier, 'Peyton Place, a small town peepshow'. Terlin gen maakte er binnen het ka der van de nostalgie, met de breed waaierende filmmuziek, met de vertelstem in het En gels van een van de actrices die de scènes bindt, een ware stijloefening van. De wereld van de familie Har rington, van Dr. Rossi, van de ongetrouwde moeder Con stance Mackenzie en haar dochter Alison, komt uit de herinnering vandaan als in plastic verpakt. Acteurs als Barbie-poppen, op het randje van de overdrijving spelend, de seksbom van het stadje met haar voorgevormde Jane Russell-bh, de lang aangehou den veelbetekende blikken. Net niet 'over de top', net geen parodie, net geen 'camp' maar er dicht tegen aan. Het zoete suiker van de herin nering aan die tv-serie steekt schril af bij het in wezen enge geraamte van Grace Meta lious' boek: een driestuiverwe- reld van hypocrisie, seks, drank, machtsmisbruik, in cest, abortus en al wat taboe was. Personages zonder een enkele gedachte, gedreven door oerinstincten, maar dan verborgen onder de verstik kend schone schijn van fat soen. De voorstelling is fraai vorm gegeven in de hal van het prachtige voormalige bankge bouw aan de Kneuterdijk in Den Haag. Mooi belicht, met acteurs die elkaar voortdu rend vanachter de pilaren be spieden. Regisseur Terlingen heeft met eerdere regies bij De Appel laten zien dat hij knap de inhoud van een stuk in een ongebruikelijke vorm kan gie ten. Ook hier. Alleen kun je bij de inhoud wel wat vraagte kens zetten. Want veel is het natuurlijk niet wat Metalious te bieden heeft. Je kunt er eer der lacherig over doen, dan dat het je ook maar iets doet. De lengte van de voorstelling (er zou een half uur uit moe ten) staat niet in verhouding tot de gewichtloosheid van het gegeven. Er wordt vaak leuk geacteerd op die rand van de overdrijving. Bij de een (Ru pert van Heijningen als een enge redacteur van het plaat selijke sufferdje) wat amateu ristisch, bij de ander (Barbara Gozens als Constance Mack enzie) met net dat mooie B- film gevoel. Echt leuk wordt het bij Hans van Hechten als de oude Harrington, die zijn teksten met een heerlijk ge voel voor ingehouden kome die plaatst. Terlingen zelf is goed als Dr Rossi en als een drankzuchtige slechterik. door Jacob Moerman Amsterdam - Het literaire circus staat morgenavond weer in de belangstelling wanneer de win naar van de Libris Literatuurprijs tijdens het televisieprogramma 'De avond van het boek' bekend wordt gemaakt. Zes schrijvers, Oek de Jong, Allard Schroder, Doeschka Meijsing, Abdelkader Benali, Marek van der Jagt en Rob van der Linden, komen voor de prijs in aanmerking. De auteur van het winnende boek ontvangt een oorkonde en een bedrag van 50.000 euro. Een wandeling langs de zes ge nomineerden toont aan dat de jury, deze keer onder voorzitter schap van Jeltje van Nieuwen- hoven, een voorkeur hebben voor schrijvers met een eigen zinnige schrijfstijl. In het jury rapport worden in ieder geval steeds voornamelijk lovende woorden besteed aan de vertel wijze. Hier volgen de korte por tretten van de zes genomineer den. Allard Schroder Een van de grote verrassingen, omdat de roman 'De hydograaf van Allard Schroder vorig jaar al werd bekroond met die andere belangrijke commerciële prijs, de AKO Literatuurprijs. In het boek is de schrijver gekropen in de huid van een natuurkundige die de wetten van de zeeën on derzoekt in het belang van de scheepvaart. Op basis van zijn karige nalatenschap komt ver volgens een universum tot le ven, waarin het onrustige en ro mantische zeemansbestaan wordt gekoppeld aan een be- Abdelkader Benali: veel lovende worden voor zijn roman 'De lang verwachte'. Foto: GPD/Sieko Kloosterhuis schrijving van de onschuldige periode aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. De jury heeft vooral veel waardering voor de stijl, de 'uiterst sugges tieve formuleringen, die onder de geringste schommelingen van het gemoed de diepten van de zee doen vermoeden.' Abdelkader Benali Abdelkader Benali is langzaam maar zeker een bekende naam geworden in het Nederlandse li teraire landschap. Zijn 'Bruiloft aan zee' uit 1996 werd bekroond met de Geertjan Lubberhuizen Prijs voor het beste romande buut en prijkte op de nomina- tielijst voor de Libris Literatuur prijs. De kans is groot dat hij de ze keer de prijs in de wacht weet te slepen. De jury heeft veel lo vende worden over voor zijn ro man 'De langverwachte', een fa milieverhaal over een migran tengezin in Rotterdam. Opval lend is dat de loftuitingen van de jury deze keer niet alleen over de stijl gaan: 'De langver wachte is een gedurfde roman, die op aanstekelijke en tegen draadse wijze over het botsen van twee culturen en de con frontatie van het oude en het nieuwe gaat, zonder ook maar in de verste verte te moralise ren.' Marek van der Jagt Drie jaar geleden deed Marek van der Jagt zijn intrede in de Nederlandse literatuur met 'De geschiedenis van mijn kaalheid'. De roman won meteen de An ton Wachterprijs 2000 voor het beste debuut, maar de prijsuit reiking werd geblokkeerd toen het gerucht opdook dat zich achter de naam Van der Jagt de schrijver Arnon Grimberg ver school. Nu is hij genomineerd voor de roman 'Gstaad 95-98'. De kans is klein dat hij tijdens de bekendmaking aanwezig is. Ook is hij niet de gedoodverfde winnaar. De jury prijst vooral zijn 'bijna luchtige, vanzelfspre kende stijl, die het niet zoekt in exorbitante beeldspraak, maar kiest voor kaalslag, directheid en grote precisie.' Oek de Jong Met de roman 'Hokwerda's kind' is Oek de Jong naast Ab delkader Benali een grote kans hebber. Hij brak al in 1979 door met 'Opwaaiende zomerjurken', vrijwel unaniem door de critici toegejuicht en bekroond met de F. Bordewijkprijs. Pas zes jaar daarna volgde zijn tweede ro man, 'Cirkel in het gras', waarna voor een belangrijk deel de stilte intrad en De Jong alleen zo nu en dan een essay, reisverhaal of een novelle publiceerde. Naar de verschijning van een nieuwe roman werd dan ook lange tijd uitgekeken. 'Hokwerda's doch ter' geeft een portret van een jonge vrouw en is inmiddels ook genomineerd voor de Gouden Uil Literatuurprijs. De jury van de Librisprijs spreekt van 'vak manschap, literaire bevlogen heid en virtuositeit'. Rob van der Linden Ook aan de schrijfstijl van Rob van der Linden, de enige debu tant, wijdt de jury veel lovende woorden: Van der Linden be schikt over een glasheldere, puntige en zwierige stijl waar het vertellersplezier van afspat en die je de indruk geeft dat het allemaal zo even voor de vuist weg is bedacht.' Hij is genomi neerd voor 'De hand, de kaars de mot', een roman over een man die zich heeft teruggetrok ken in de Israëlische woestijn en daar zijn herinneringen aan een dagboek toevertrouwt. Het re sultaat is een familiekroniek, waarin allerlei personages elkaar in snel tempo afwisselen. 'Zijn beeldspraak is treffend, vaak geestig en altijd meeslepend', al dus de jury. Doesclika Meijsing De jury van de Libris Literatuur prijs heeft dit jaar een duidelijke voorkeur voor familiekronieken, aangezien ook de roman '100% chemie' van Doeschka Meijsing op de nominatielijst prijkt Meij sing, die al in 1974 haar eerste boek publiceerde en in 1981 de Multatuliprijs ontving, probeert zich in deze roman in te leven in een moeder die in 1934 als kind uit Duitsland naar Nederland kwam. Het resultaat is een wis selwerking tussen heden en ver leden. 'De kracht van '100% chemie' ligt in de moeiteloze overgangen tussen fictie en overlevering, droom en herinne ring, verlangen en werkelijk heid', aldus het juryrapport. •Sw Marek van der Jagt (Arnon Grunberg): kleine kans dat hij tijdens de bekendmaking aanwezig is. Foto: ANP/Oliver Stratmann

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19