KUNST CULTUUR Winkels kijken en kunst keuren Dolly Grip is klaar voor de studio Matthaus van Bachkoor sober, traditioneel en prachtig 1)1 kïUR R Drie uur wandelen langs etalages in Leidse binnenstad 'Weg en wee als visueel hoorspel 'Matthaus' the remix: lachwekkend zaterdag ig april 2003 m muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Matthaus Passion door Bachkoor Holland o.l.v. Charles de Wolff, m.m.v. Caroline Stam. sopraan. Katharina Peetz, alt/mezzosopraan. Peter Bartels, tenor (evangelist). Maarten Koningsberger, bariton (Christuspartij). Alexei Grigorev, tenor. Wolf Matthias Friedrich, bas/bariton, Residentie Orkest. concertmeesters Jaring Walta en lliya Warenberg, Aart Bergwerff, orgel en het Haags Matrozenkoor, instudering Arie Hoek. Gehoord: 18/4, Pieterskerk. Leiden. We hebben dit jaar zowat alles gehad op het gebied van 'uit voeringspraktijk Matthaus Pas sion'. Uitvoeringen met po- diumvullende oratoriumvereni gingen, levensgrote dubbelor- kesten; kamerkoren met barok- orkest inclusief darmsnaren, ho ge stokken en aangepaste stok- voering, Matthaussen met louter en alleen jongenskoor dat zich verdeelt over tweemaal vier stemsoorten. Dan Ton Koop man die opteert voor tweemaal acht stemmen; en het enfant terrible Paul McReesh die weer denkt dat Koopman er niets van weet. Omdat Johann Sebastian zélf ooit geschreven heeft dat hij 16 zangers moest hebben voor een 8-stemmig motet, in twee kerken; dat zou dan het bewijs zijn dat Bach z'n Matthaus al leen met acht solisten zou wil len uitvoeren. Maar we weten ook dat Bach worstelde met een eeuwig tekort aan mooie ge schoolde stemmen; dan ben je al gauw tevreden met acht goe de zangers. Hoe het ook zij. gisteren was het weer dé dag bij uitstek om het lijdensverhaal van Jezus muzi kaal te memoreren. De chef de bureau van Bachkoor Holland. Mark Rijnsburger, kon het bij aanvang niet beter venvoorden: 'Ik wens U een GOEDE vrijdag'. Bachkoor Holland onder leiding van Charles de Wolff koos voor een middelgroot koor, met een ruime dubbele orkestbezetting, allen leden van het Residentie Orkest. Waarin de eerste en tweede concertmeester Jaring Walta en lliya Warenberg de warm homogene klankkleur be paalden en de hoboïste Pauline Oostenrijk excelleerde, met na me in de aria 'Aus Liebe will mein Heiland sterben'. De hele Matthaus droeg een glans van oud goud, als van een prachtig traditioneel geciseleerd juweel dat door de eeuwen heen zijn waarde behoudt, wellicht vermeerdert. Maar waarin geen plaats was voor vernieuwingen, dan hoogstens het feit dat ook De Wolff steeds meer tijd neemt voor contemplatie en versobe ring, zoals bij enkele koralen. En wat juist opviel in openings- en slotkoor was de stralende, licht en warm vibrerende klankkleur van het 'Bach'-koor. Het klinkt ten diepste vreugdevol, en ver langend naar iets dat boven onszelf uitstijgt. Het toppunt van integriteit en schoonheid is elk jaar weer de bevlogen diepglanzende stem van Maarten Koningsberger in de Christuspartij. Die diepgang en welhaast heilige klank in de woorden (tot Judas) 'Mein Freund warum bist du kom men' gaan je door merg en been. Voor de derde keer hoorde ik dit jaar de tenor Alexei Grigorev, die zich in toenemende mate inleef de in het lijdensverhaal; in plaats van een heldenrol in een opera te vertolken waar het aan vankelijk meer op leek. Voor 't eerst zong hij aangrijpend mooi in het recitatief 'Mein Jesus schweigt zu falschen Zeugen stille', zónder overdreven pa thos. Het duet met de bariton Wolf Matthias Friedrich in 'Es taugt nicht dass wir sie in den Gotteskasten legen' had iets op merkelijk eensgezinds: één van kleur, één van hartstocht. De mezzosopraan Katharina Peetz heeft een onvoorstelbaar groot volume en een doordringende helle klankkleur die gaandeweg verzachtte door haar diepe inle- vingvermogen. Het 'Blute nur' liep op de zilveren, vederlichte stem van Caroline Stam langs rozen, helaas onafwendbaar met scherpe doornen. De meest schrijnende tegenstel ling van deze Matthaus-uitvoe- ring ontstond in de turba Weis sage Christe, wer ist's der dich schlug' en het ontzagwekkend gezongen koraal 'Wer hat dich so geschlagen'. Een wisselwer king in ieders hart tussen duis ternis en ochtendgloren. door Theo de With leiden - Een dagdeel moet een wandelaar er wel voor uittrek ken. Je doet al gauw drie uur over de etalages van 88 winkels die de rode draad vormen van de wandeling 'Kunst in de Wijk'. Aan de hand van een gids en een routekaart word je kriskras door allerlei straatjes en steegjes ge stuurd. Winkels kijken, kunst keuren. Soms heeft het veel weg van een speurtocht. Dat ene schilderij past dan zo goed tussen de koopwaar achter de winkelruit dat het gewoonweg niet opvalt Neem bijvoorbeeld dat schattige schilderij van Wïeteke van Dort Het vrolijke berentafereel past perfect in de etalage van speel goedwinkel Liló aan de Nieuw- straat. Je zou er achteloos aan voorbij lopen omdat het net zo goed reclamemateriaal kan zijn. De Haagse kunstenares, vooral bekend van haar alter ego Tante Lien, wedt echter op meerdere paarden. Haar werk is op nog twee andere adressen te zien. 'Kunst in de Wijk' ontstond twee jaar geleden om het 25-jarig ju bileum van de Pieters- en Aca- demiewijk luister bij te zetten. Wegens bewezen succes wordt het evenement nu herhaald in een nog grotere opzet. Tot en met 3 mei kan de route worden gelopen. Op diverse plekken in de stad is het gidsje gratis ver krijgbaar. De kunsttour begint bij de Hor tus Botanicus. Via het Rapen burg wordt de wandelaar naar de Breestraat geleid. Hier zijn veel deelnemers aan 'Kunst in de Wijk' te vinden. Winkels als Lundia en Van Uffelen Mode beperken zich tot één schilderij tje. Soms is er in de etalage zelfs he lemaal niets te zien. Bij In- nolicht en Heeren van Bree dwaalt de blik tevergeefs langs de uitgestalde koopwaar. Boekhandel Van Stockum pakt daarentegen groots uit. De hele etalage is ingeruimd voor Yvon ne Né. Zij is naast kunstenares ook dichteres en daarom bij de boekhandel op haar plaats. Er hangen drie grote doeken in de etalage. Op de achterzijde staan gedichten over Naturalis, blijkt als de winkel wordt betreden. Binnen liggen ook tekeningen en dichtbundels te kijk. „Ja, we krijgen vrij veel reacties", zegt verkoopster Erica van Ooster hout. „Je kunt er bijna niet om heen. We hebben ook een enor me etalage. Het valt niet altijd mee om die met alleen boeken te vullen. Met die grote doeken konden we eindelijk de hoogte in." Van Stockum wisselt tussentijds zelfs nog van kunst. De Leidse kunstenaressen Flore de Koning en Feng komen later deze maand aan bod. Hi-fi centrum Overgaauw, aan de overzijde van de Breestraat, doet evenmin kinderachtig. Tussen de dvd- spelers en videorecorders staat een aantal forse schilderijen van Margareth Meulmeester uit Lis- se. Ze zijn krachtig van kleur. „Een mooi schilderij geeft kip- pevel", wordt de deelname ge motiveerd. „Net als een goede stereo-installatie met de juiste luidsprekers. Beeld en geluid kunnen dezelfde emotie veroor zaken." Na de Breestraat wordt de wan delaar via Botermarkt en Nieu we Rijn naar de omgeving van de Burcht gestuurd. De Burg- steeg is het juweeltje van de route. Tussen de gevels is hoog in de lucht de tekst Love is in the air aangebracht door kunste naar Jan Kleingeld. Vorige zo mer maakte hij met witte letters de strofe So let love grow in de Hortus. Een leuk idee om elk jaar op een andere plek in Lei den een liefdeskreet te slaken. Kleingelds bijdrage ontgaat de Boven de Burgsteeg heeft kunstenaar Jan Kleingeld in het kader van 'Kunst in de Wijk' de kreet 'Love is in the air' aangebracht. Foto: Hielco Kuipers meeste passanten echter. Zij tu ren in de etalages en zelden om hoog. De applicatie van Mariëlle den Engelsman op de ruit van Fiorella valt evenmin direct op. Je kijkt er dwars doorheen naar de uitgestalde zomermode. Aan de overkant van de steeg ge beurt dat niet. In de overvolle platenzaak van Pieter van Ulden valt een groot beeld van kunste naar Jacques Turk onmiddellijk op. Tussen de lp's staat een sculptuur van twee kinderen. Het lijkt oud maar dat is bedrog, want ze zijn getooid met moder ne attributen. Drie panden verder zit galerie Kunst en Koffie. Wie kickt op bekende namen, kan hier te recht. Er hangen schilderijtjes van actrice Sylvia de Leur. Heel iets anders zien we verderop in juwelierszaak Borg Daphne. Tussen de kostbare sieraden staan de ranzige tekeningen van Eric Schreurs, bekend van de strip Joop Klepzeiker. De tegen stelling is groot. Toch leuk dat een juwelier er niet bij voorbaat vanuit gaat dat zijn clièntele aanstoot neemt aan de weinige frisse taferelen die Schreurs aan het papier toevertrouwt. Zo zijn er meer leuke verrassin gen. Tussen de lappen vleqs van slagerij Van der Vooren hangen portretten van Robin Akkerman. In kapsalon Sjenkels Sjenkels wordt een ode aan Herman Brood gebracht. Maskers van leerlingen van het Vlietlanden College fleuren de etalage van boekhandel De Kier op. Een buste van keramiek heeft een plek gevonden tussen de bh's van Pretty Girl. Op het laatste adres, schoenmakerij Zierikzee, staan een rode en een gouden pad tussen het opgelapte schoeisel. Ze zijn een voorbode van de kunstroute 'Reisgenoten' die komende zomer in het Groene Hart kan worden gelo pen of gefietst. 'Kunst in de Wijk' is een mooie warming-up. 'Kunst in de Wijk\ t/m 3 mei, gratis gids bij Hortus, VW, ga leries en deelnemers. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: "Weg en weer' door Leporello en HETPALEIS. Tekst: Ödon Horvath. Regie-. Dirk Opstaele. Spe Andrea Bardos. Lieve Claes, Chariot Deschamps e.a. Gezien: 18/4, Leidj Schouwburg, Leiden. 'Weg en weer' van Ensera Leporello en HETPALEIS I het meest op een visueel ho spel. Je hebt aan twee oren ogen gewoonweg te kort. amper een uur tijd storten twee Vlaamse gezelschapp een waterval aan teksten, l ren, echo's en associaties 0 het publiek uit. De bizarre komedie 'Weg weer' is een bewerking van '1 und her' (1930) van de Hi gaarse toneelschrijver 0< van Horvdth. Leporello HETPALEIS toverden dit s om tot een muzikale voors ling. De muzikale rode draai het stuk 'Aan de waterkant een fuga van componist M delson. In dit meerstemn stuk lijken de geluiden vooit bracht uit een muzikale w derdoos van Pandora. Sc klinken de vocalen als een briek vol bonzende en sissei machines, soms meer klass en ingetogen. Weg en weer' is opgebouwd verschillende sketches rondi stuk niemandsland: een I die twee vijandige landen 1 elkaar verbindt. Hoofdperso ge is de apotheker Havileck, boren in het ene land, maar gegroeid in het andere Zijn onduidelijke status leidt reet tot juridisch geharrev Douaniers sturen hem van kastje naar de muur, omdat niet over de juiste papieren schikt. Havileck leeft daar het rusteloze leven van 1 noodgedwongen zwerver. Dat levert een stuk vol dy miek op. Die beweging misschien oorspronkelijk sterker, omdat 'Hin und her1 een ronddraaiende schijf w gespeeld. De opgejaagde H leek moest daardoor voort rend blijven bewegen. IV hoewel de spelers in 'Weg weer' alleen van links rechts gaaaupp het podium het effect er niet minder om. Ook de gebeurtenissen ver gen de jachtigheid. Er zijn de brug geheime onderhall lingen tussen presiden drugssmokkel door twee ju die de douaniers verleiden misleiden, een radeloze moordenaar en wanhopiger liefdheden tussen de twee 01 zijden. Als toeschouwer is weinig om te beoordelen wat er vo bij raast. 'Weg en weer' is d< om niet in één woord moo lelijk. Het fascineert en irriti bij vlagen, maar het ontn ook. Bovendien is het oni werp - asiel aanvragen en migreren - nog altijd acti (advertenties) ictueea Leidse muzikant Eelco Romein winnaar Grote Prijs van Zuid-Holland door Rody van der Pols leiden - Drie wensen heeft de Leidse muzikant Eelco Romein. Nummer één: een keer op een popfestival spelen. Nummer twee: een mooie plaat afleveren. En nummer drie: ooit op het Low lands Festival staan. Met een op treden op het Bevrijdingsfestival in Rotterdam is wens nummer één gerealiseerd. Platenlabel Ex celsior zal waarschijnlijk helpen bij het realiseren van nummer twee. En als die plaat aanslaat, is Lowlands nog slechts een kwestie van tijd. Dichterbij en een stuk concreter is dus het optreden van de Lei- denaar op het Bevrijdingsfesti val in Rotterdam op 5 mei. Het is een van de beloningen die Romein in de wacht heeft ge sleept met het winnen van de Grote Prijs van Zuid-Holland in de categorie singer/songwriter. De jury prees de zanger en gita rist vanwege zijn 'mooie, eerlijke liedjes' en zijn 'overtuigende presentatie'. „Dat laatste vond ik wel grappig, want meestal stelt mijn presentatie niet zoveel voor. Maar dit keer hoorde ik van verscheidene mensen dat ik zelfverzekerd overkwam." Hoewel Romein als solo-artiest een prijs heeft gewonnen, bete kent dat geenszins dat zijn an dere muzikale activiteiten op een lager pitje komen te staan. Want de Leidenaar is toch in de eerste plaats frontman van de band Dolly Grip. „Dat 'front- Eelco Romein: Ik schrijf de nummers en ik zing ze. Dan word je al snel het 'gezicht' van de band." Foto: Hielco Kuipers man' klinkt altijd een beetje ake lig, vind ik. Maar in de praktijk komt het er wel op neer. Ik schrijf de nummers en ik zing ze. Dan word je toch al snel als het 'gezicht' van de band ge zien." In de drie jaar dat Dolly Grip be staat, is al het nodige gebeurd. Niet alleen kreeg de eerste demo goede recensies en drong hij zelfs tot lokale radiostations door, de band belandde ook, na slechts een jaartje in de oefen ruimte te hebben 'aangerot- zooid', in de finale van de Am sterdamse Popprijs. „Dat was wel ontzettend maf. We hadden nog nooit op een podium ge staan, mochten we nu meteen in de Melkweg en de Paradiso optreden. Helaas liep de finale door onervarenheid en zenu wen helemaal in de soep." Desondanks was Dolly Grip op lokaal niveau 'gelanceerd'. Het gerenommeerde Excelsior-label bleek interesse te hebben voor de puntige popliedjes van Ro mein. Frans Hagenaars, de pro ducer die eerder met Bettie Ser veert, Johan en Caesar werkte, zou de plaat opnemen. „Ik dacht toen: wauw, nu zal het al lemaal wel heel snel gaan." Maar dat viel tegen. „We moes ten eerst nog flink wat podium- ervaring opdoen en onze bas sist, die niet strak genoeg speel de, vervangen." Inmiddels is die podiumerva ring opgedaan - onder meer door in het voorprogramma van Johan en Caesar te spelen - en heeft Dolly Grip een nieuwe bassist. „Ik heb er alle begrip voor dat ze bij Excelsior zo kri tisch zijn", zegt Romein. „Hage naars wil muziek opnemen waar hij volledig achter staat." En wat Romein betreft gaat dat binnen kort daadwerkelijk gebeuren. „Dolly Grip is er klaar voor. We kunnen de studio in." De liedjes die straks op plaat moeten staan, zijn stuk voor stuk melodieus, pakkend en puntig. 'Met een kop en een staart', zoals dat heet. „Ietwat melancholisch, maar bijna altijd hoopvol", zegt Romein, die Nick Drake en The Pixies tot zijn be langrijkste invloeden rekent. Met teksten die opzettelijk vaag en enigszins absurdistisch zijn. „Het is misschien een beetje laf, maar ik vind het nu eenmaal heel moeilijk om direct te zijn." Vaag en absurdistisch is ook de bandnaam, Dolly Grip, wel enigszins. „Een vinding van on ze drummer", vertelt Romein. „Dolly Grip is een begrip uit de filmwereld. Het verwijst naar de persoon die de camera bedient die op de rails staat. Een beetje rare naam. hè. Een beetje nich terig. We hebben wel eens over wogen om onze bandnaam te veranderen. Maar zoals dat gaat met namen: je raakt er toch aan gehecht. Inmiddels wil niemand er meer vanaf." Eelco Romein is 5 mei te zien op het Bevrijdingsfestival in Rotterdam. Aanstaande dins dag speelt hij in Jazzcafé The Duke, Oude Singel 2 in Leiden. BATAVIA STAD outlet shopping Topmerken met 30% tot 70% korting Herman Brood. Foto: Hans van Weel Film over leven Herman Brood 'hilversum - Productiemaat schappij Junior Advertising gaat - een film maken over het leven ~~van Herman Brood. De titel wordt 'Kijken Kreng'. Acteur- zanger Ernst Löw speelt de hoofdrol. „De titel heeft te ma- ken met Broods drang bekeken te worden, terwijl hij eigenlijk zo'n verlegen man was", zegt Löw. „Maar het is ook een ver- wijzing naar het opschrift 'Eten Kreng' op de broodtrommel die Brood heeft ontworpen." muziek recensie Mark van Bergen Concert: Matthaus Passion - The Remix. Gezien: 17/4. Melkweg, Amsterdam. R ff Het begin is nog braaf. Een sere ne koorpartij uit het begin van Bachs 'Matthaus Passion' klinkt op uit de boxen van het Amster damse poppodium Melkweg. CMaar dan. Een diep pompende A hartslag. De driekwartsmaat van nhet origineel wordt plotseling 3 een dansbare vierkwarts. 3 'Schuld!', buldert een elektro- pnisch vervormd koor nu, terwijl 1 op een reusachtig scherm bom bardementen en andere oor logstaferelen worden geprojec- 1 teerd. Vooral die hartslag zit natuurlijk vol symboliek. Het heiligste der heiligste muziekwerken leeft nog volop, maar het bloed mag best eens ververst. De chirurgen: een team van tien vooraan staande Nederlandse dj/produ cers en vj's, onder artistieke lei ding van Joost van Bellen (mu ziek) en Gerald van der Knaap (beeld). In lange witte dokters- Ijassen - badge met 'I Love Bach' op de borst - staan ze achter een „bataljon van apparatuur, waar '^vandaan ze de ene na de andere 'sample en projectie de zaal in vuren. Ze gaan ver, érg ver als je de 'Matthaus' er naast legt. Dat zien ook enkele grijze Bachfana- ten ('zijn hier geen zitplaatsen?') die het toch maar aangedurfd hebben om naar deze eigentijd se bewerking te komen. Natuur lijk is er geen spaan heel gelaten van het meesterwerk - hoe kan het ook anders als je Jezus' lij densverhaal vertelt via video clips en zelfs sms'jes. Om de zo veel tijd komen ze met de be kende Nokia-pieptoon binnen op het scherm: bij het verraad ("XXX, Judas') en bij de verloo chening ('Ik ken die gast GVD niet!'), bijvoorbeeld. Het zijn slechts enkele van de vele foefjes die deze 'remix" haast lachwekkend maken. Maar dat kan toch niet de be doeling zijn geweest, daarvoor sijpelt er soms teveel maat schappelijke pretentie door de mengtafels heen. De op zich best indringende finale rond de kruisiging (mooi begeleid door duistere techno van dj Laidback Luke) is immers één groot visu eel bombardement van mense lijk leed uit de recente geschie denis. Het Lijden gaat door, willen de makers maar zeggen. Maar ook; wat doen wij eraan? Ze geven een voorschotje op het ant woord door na de reeks gruwe len een collage van zachte, o zo onschuldige reclamespots te to nen. Een mooi dilemma natuur lijk, maar zonder dramatiek l~komt ze niet over. Daarvoor 4 moeten we toch bij de maestro zelf zijn. De winst van de remix? O Een nieuwe deur naar hem is w geopend. (advertentie) Lezing René Diekstra "Als leven pijn doet" reserveren gewenst Entree 2 ..uw complete boekhandel c Woensdag 23 april, M 20.00 uur Breestraat 161. Leiden 071 -5120885

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18