Stadsgehoorzaal: honderd concerten Rudi Fuchs legt het nog één keer uit '"ime'^ros wint dt KUNST CULTUUR Oud nieuws van nieuwslezer Philip Freriks Theo Thijssenprijs Directeur Unger presenteert programmering voor seizoen 2003-2004 'Ik zit hiei in mijn verhaal' De stand van zaken in de hedendaagse kunst Ilse DeLange maakte besti Nederpopalbum aller tijdi vrijdag l8 APRIL 2003 theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Ik herinner me' door Philip Freriks en Femand Huard. Gezien: 17/4. Leidse Schouwburg. Zou het een trend zijn, nieuws lezers op het schouwburgpodi um? Noraly Beyer doet af en toe mee in 'De Vagina Monologen', Harmen Siezen vertelde en hup pelde een beetje mee in de mu sicalparodie 'Rocky over the rainbow' en dan nu Philip Fre riks met een eigen theaterpro gramma. Bij Noraly Beyer is het de formule van het programma waarin bekende Nederlandse vrouwen optreden en bij Har- men Siezen ging het om een amusante figurantenrol. Maar Philip Freriks heeft de hoofdrol. Het is dat hij ook nog een zan ger en een bandje heeft inge huurd, anders zou het zelfs een one man show zijn geweest. Aan de opzet van het program ma moet je eerst een beetje wennen. Freriks zegt steeds: 'Ik herinner me' en verwijst dan naar een persoonlijke herinne ring over zijn jeugd in Neder land en zijn verslaggeversjaren in Frankrijk, citeert vergane re clameslogans, laat jaren-vijftig- muziek even horen of noemt een oud nieuwsfeit. Vooral dat laatste heeft iets aparts: de nieuwslezer met oud nieuws. Philip Freriks gaat met andere woorden sterk op de nostalgi sche toer. Aanvankelijk stoort dat eindeloze 'Ik herinner mij', hetgeen Freriks heeft overgeno men van 'Ie me souviens' van Georges Pérec. En dan gaat hij ook nog eens regelmatig op een fiets zitten om al fietsende voor te dragen. Het neigt dus erg naar een bepaalde pose. Dat geldt in zekere zin ook voor de zanger die de hele avond zijn hoed ophoudt. Ter afwisseling zingt Femand Huard een aantal (zéér) bekende Franse chan sons. Het klinkt weliswaar be hoorlijk authentiek, wat hij voordraagt. Maar het neigt een beetje te duidelijk naar Yves Montand-epigonisme, vooral wanneer hij zich waagt aan de overbekende 'Les Feuilles Mor- tes'. Langzaam maar zeker e laat je je scepsis varen. D een compliment voor de sentator, de zanger en voc soepel en relaxed spel bandje. Die constante hert van dat zinnetje 'Ik herinne gaat ongemerkt als een 1 sche formule werken waa Freriks op fraaie wijze een beeld oproept. En de door nand Huard vertolkte li kleuren daar bijzonder goe Achteraf moet je dus toeg wat een curieuze avond. Nieuwe versie Madonna-dip new york - Madonna heeft een nieuwe versie gemaakt van haar clip 'American Life'. Eerder ver bood de Amerikaanse zangeres haar eigen video omdat ze de geweld- en anti-oorlogsthe ma's, vanwege de oorlog in Irak, ongepast vond. De nieuwe versie is minder gewelddadig. Madonna is nog altijd te zien in militair uniform, maar ze zingt alleen nog voor een achter grond van vlaggen van verschil lende landen. Prix de Rome voor Becket amsterdam - De Prix de Rome 2003 voor Kunst en Publieke Ruimte (20.000 euro) gaat naar James Beckett (1977, Harare, Zimbabwe). De tweede prijs (10.000 euro) is voor Katrin Korfmann (1971, Heidelberg, Duitsland). De twee basisprij zen (5000 euro) zijn voor To- moke Take (1970, Osaka, Japan) en Natasja Boezem (1968, Leer dam). De prijzen worden op 26 juni uitgereikt. De prijswinnaar krijgen aansluitend de moge lijkheid ergens te exposeren. Geldnood Festival Oude Muziek utrecht - Het Festival Oude Muziek komt geld te kort. Door de enorme stijging van de ho noraria van musici is er een te kort op de begroting ontstaan van 180.000 euro voor dit en het komende jaar. Dat zegt C. Vogel van het Utrechtse festival, dat wereldwijd hoog staat aan geschreven. Volgens Vogel is het jaarlijkse evenement slacht offer geworden van zijn eigen succes. „De wereld van de oude muziek is mede door ons toe doen sterk geprofessionali seerd. Hierdoor zijn de kosten van musici met meer dan 50 procent gestegen. Topensem- bles zijn alleen nog te betalen als er een flinke sponsor voor te vinden is." Verhoeven verfilmt 'Montyn' den haag - Regisseur Paul Ver hoeven gaat de roman 'Mon tyn' van Dirk Ayelt Kooiman verfilmen. Het bedrijf Get Reel Productions heeft de rechten verworven van het boek dat het controversiële levensverhaal vertelt van de Nederlandse kunstenaar Jan Montyn. In de Tweede Wereldoorlog gaf hij zijn leven een beslissende wen ding toen hij vrijwillig dienst nam bij de Duitse marine. Joop zoekt talent op dance-event Amsterdam - Joop van den En- de Theaterproducties heeft nieuw, gekleurd talent nodig voor de Nederlandse productie van Disney's 'The Lion King'. Dat talent hoopt Van den Ende op vrijdag 2 mei op te snorren op 'The Casting': een dance- event in The Power Zone in Amsterdam. Op dit dance- event zijn diverse top dj's aan wezig en optredens van R&B- groepen. Het eventueel daar rondswingende talent maakt kans op een gratis professionele vooropleiding voor de audities op de Lion King School. Disney's 'The Lion King', met muziek van Elton John, heeft een cast van in totaal zestig personen - de grootste ooit voor een Nederlandse musical- productie. In deze cast hebben vijftig volwassen castleden en twee kinderen een donkere of getinte huidskleur. Bachs Sarabande in Concertgebouw amsterdam - Het jaarlijkse Ko ninginnedagconcert vindt dit jaar speciaal ter gelegenheid van de 65e verjaardag van ko ningin Beatrix plaats in het Am sterdamse Concertgebouw. Het concert, dat alleen toegankelijk is voor genodigden, wordt op 25 april geopend door cellist Mstislav Rostropovich. Hij draagt de Sarabande uit Cel losuite nr. 2 van Johann Sebas- tiaan Bach op ter nagedachte nis aan prins Claus. Radio 4 zendt het concert rechtstreeks uit. Het Koninginnedagconcert vindt normaal gesproken altijd plaats in Paleis Noofdeinde in Den Haag. door Theo de With leiden - De kinderconcerten in de Leidse Stadsgehoorzaal zijn terug van weggeweest. Dat blijkt uit het nieuwe programma voor het seizoen 2003-2004 dat gistermid dag in De Waag is gepresenteerd. Directeur Petra Unger heeft bijna honderd concerten geboekt voor de muziekzaal aan de Breestraat. Marianne Weber treedt er voor het eerst op, maar ook de Ameri kaanse band Venice staat op het programma. Behalve voor popu laire muziek is er veel aandacht voor klassieke- en wereldmuziek. Die twee genres komen bij el kaar op het nieuwjaarsconcert. Afgelopen januari was dat er voor het eerst en Unger wil er graag een traditie van maken. Toen trad Amsterdam Sinfoniet- ta op - het ensemble in residen ce - met Trijntje Oosterhuis. „Voor het volgend nieuwjaars concert hebben we Bobby Mc- Ferrin weten te strikken", aldus een trotse Unger. McFerrin had ooit een wereldhit met 'Don't worry, be happy'. Hij zal behal ve zingen ook het orkest dirige ren. De Stadsgehoorzaal prolongeert haar series op onder meer het gebied van klassieke muziek, oude muziek, slagwerk, koffie concerten, internationale koren en romantiek. Het Orkest van de Achttiende Eeuw treedt op met acteur Hans Dagelet als vertel ler. Hij vertolkt een aantal mo nologen uit het toneelstuk 'Eg- mont' van Goethe en het orkest speelt de bijpassende muziek van Beethoven. Ook de Acade my of St Martin in the Fields, het beroemdste kamerorkest ter wereld, komt weer langs in Lei den. Op koorgebied zijn het Don Kosaken Koor en het Brati slava City Choir geboekt „Ik verheug me daar altijd erg op", zegt directeur Petra Unger. „Zulke prachtige stemmen." Ze kijkt ook uit naar de King's Singers. Hun concert noemt ze 'een snoepje'. „We hadden ze dit jaar ook in huis. Ik krijg er al tijd kippevel van." De King's Singers heeft ze ondergebracht in de categorie 'stemmen'. On der dat kopje valt ook Venice, de Amerikaanse band die met haar melodieuze muziek vorig jaar doorbrak in Nederland en er zelfs een Edison mee verdiende. Op het terrein van de popmu ziek staat meer te gebeuren in de Stadsgehoorzaal. Bijzonder is het concert van The Nits, die hun dertigjarig bestaan vieren. Voor die gelegenheid schuift toetsenist van het eerste uur, Robert Jan Stips, weer aan. Ook Focus, Brainbox en Flavium zijn terug van weggeweest. De le gendarische bands uit de jaren zeventig met grootheden als Kaz Lux en Thijs van Leer maken hun rentree op het concertpodi um. Unger zegt daarover „Zul ke bands trekken een nieuw pu bliek. Zeg maar de oudere jon geren. We hadden ze pas ook over de vloer bij Kayak. Het is vaak voor het eerst dat ze in de Stadsgehoorzaal komen." Vaste prik zijn de concerten van publiekslievelingen als BZN, Rob de Nijs en Benny Neyman. In dit rijtje past ook Marianne Weber. De zangeres van het le venslied - Mary Servaes zag in haar een opvolgster - komt voor het eerst naar de Stadsgehoor zaal. Meezingen kan verder met de speciale meezingconcerten 'Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben, deel 3' en 'Musical Sing Along". Petra Unger begrijpt de stijgende populariteit van zulke evenementen wel. „Mensen hebben een enorme behoefte om te zingen. Het is leuk om de badkamer eens te verruilen voor een concertzaal." Een andere doelgroep waar de Leidse muziektempel zich na drukkelijk op richt, zijn kinde ren. Er zijn drie speciale kinder concerten: twee populaire en één klassieke. Bijzonder is ook het optreden van Frank Groot hof met Amsterdam Sinfonietta. In het Van Gogh-jaar vertelt hij levensverhaal van de broers Theo en Vmcent van Gogh. Andere klinkende namen uit de programmering voor volgend seizoen zijn: Willy DeVille, Wibi Soeijadi, Xander de Buisonjé, Normaal, Jan Vayne en Giorgio Conté (broer van Paolo Conté). Ook de semi-klassieke zangeres Petra Berger komt naar Leiden. Haar album 'Eternal woman' stond 40 weken in de hitparade. Ze gaat de liederen over roem ruchte vrouwen nu uitvoeren met orkest en koor. Tom Parker is ook goed in het voor een groot publiek toegankelijk ma ken van klassieke muziek. „Hij deed dat altijd in grote zalen als het Nederlands Congresgebouw en sporthallen, maar nu kiest hij voor kleinere zalen en dus ook voor de onze", vertelt Unger. Wereldmuziek krijgt een steeds belangrijker aandeel in de pro grammering van de Stadsge hoorzaal. Er is flamenco uit Spanje, fado uit Portugal, folk uit Ierland, son uit Cuba, zigeu- nermuziek uit Oost-Europa en volksmuziek uit Rusland. Uit Afrika wordt de legendarische groep Orchestra Baobab inge vlogen. De band was een enor me hit in Senegal door de com binatie van Afrikaanse en Uu- baanse klanken. Orchestra Bao bab was eigenlijk opgeheven, maar Youssou N'dour heeft de muzikanten weer bij elkaar ge- Bobby - 'Don't worry, be hap py' - McFerrin komt naar de Stadsgehoor zaal voor het traditionele nieuwjaarscon cert met Am sterdam Sinfo nietta. Publiciteitsfoto kregen en Petra Unger haalt ze naar Leiden. Het eerste exemplaar van de sei zoensbrochure was gistermid dag voor cultuurwethouder Alexander Pechtold. Hij zegde nogmaals toe dat de Stadsge hoorzaal echt een tweede zaal krijgt als het Aalmarktgebied op de schop gaat. „Die belofte is gedaan en die staat nog steeds." door Herman Joustra vervolg van voorpagina leiden - Pontificaal zit hij 1 aan, Willem Brethouwer van Marketresponse. Met zich dirigent Roger Nieren Twee meter links van hem 1 de cellisten van het Nedeii Promenade Orkest, recht violisten. Brethouwer is es de klanten die door Imp Personal Quality Resul uitgenodigd. „Een tijdje zou ik nooit vooraan he durven zitten. Nu wel. Wa past goed bij mij. Ik zit hier den in mijn verhaal!" Na jaren directeurschap Brethouwer het tijd om eet te waaien, de geest fris te ken. „Een sabatical, ma noem het ook wel een im tional." Brethouwer besloe zogenoemde Pieterpad te k van Pieterburen naar de Pi< berg. In etappes. „Met fa vrienden, klanten en met eigen coach. Die coach 2 een gegeven moment tegen jij bent het archetype van rigent, een leider. Terwijl tijd dacht - om in orkestta te blijven - dat ik een pi was. Wel belangrijk, maar echt de leider van het gehei „Tijdens een van de eta kwam ik drie vrouwen tege wie er een in het Nederl Bach Ensemble zong. W deed wilde ze weten. En ii zeg ik: ik wil dirigent wor< De vrouw raadde hem aan tact te zoeken met de diii van het ensemble, Krijn K veld. „Die zei tegen mij: d ren is motiveren, een dii voelt haarscherp aan hoi sentimenten in een groep gen. En voor mijn vak, mail derzoek, geldt dat klantgi luisteren heel belangrijk is.i het klikte. Binnenkort geeft bedrijf samen met het ense een concert voor onze kla waarbij zij het concert ra samenstellen. Daar ligt taak, ook een soort cUxig Maar Koetsveld dirigeert he semble. En misschien no< Nierenberg in de toekoms nog wel eens uit." amsterdam/anp - Tentoonstel lingen mogen best wat avon tuurlijker, meent Rudi Fuchs. Hij doet nog één keer een po ging met 'Tot zo ver'. Fuchs ver trok begin dit jaar als artistiek directeur van het Stedelijk Mu seum. Bij wijze van afscheid laat hij met 'Tot zo ver' de stand van zaken in de hedendaagse kunst zien aan de hand van werken uit de collectie van het Stedelijk. Fuchs hing werken bij elkaar waarvan hij vindt dat ze bij el kaar horen. Niet op basis van stijl of tijd, maar qua „gevoel, toon en klank". Het levert ver rassende combinaties op en dat is precies wat Fuchs wilde. „Een tentoonstelling moet zijn als het leven op straat. Je weet niet wat je om de hoek tegenkomt. Als je dat wel weet, is de lol eraf', meent hij. Volgens de oud-directeur is de makke van veel kunsttentoon stellingen dat je al weet wat er komt. Fuchs noemt bijvoor beeld het Rijksmuseum een prachtig museum, maar zijn grote wens is de hele boel daar eens te verhangen. In de bovenzalen van het Stede lijk Museum kon Fuchs nog een keer zijn gang gaan. Hij koos vooral naoorlogs werk dat het museum in zijn tijd als muse umdirecteur (1993 - 2002) heeft verworven. Wrang is dat de ge meente Amsterdam en de FIOD onderzoekt of het museum zich onder het bewind van Fuchs aan de regels voor de invoer van kunstwerken heeft gehouden. De oud-directeur is er chagrijnig van. Zijn uitgestelde afscheids feest kan hem inmiddels wor den gestolen. Zorgen maakt HFuchs zich niet. „Het is een den haag/anp - De Stichting P.C. Hooftprijs voor Letterkunde heeft de Theo Thijssenprijs 2003, een oeuvreprijs bestemd voor kinder- en jeugdliteratuur, .toegekend aan Imme Dros. Het werk van Imme Dros, die in 1971 debuteerde met 'Het paard Rudolf, werd eerder bekroond met tien Zilveren Griffels, de Nienke van Hichtumprijs (1983) en de Woutertje Pieterse Prijs (1988). Dros schreef meer dan vijftig boeken: dierenverhalen, prentenboeken, puberteitsro mans en bewerkingen van klas sieke verhalen, waaronder de Odyssee. De Theo Thijssenprijs, de 'even knie' van de P.C. Hooftprijs, is Dros toegekend op voordracht van een jury onder voorzitter schap van de vorige laureai ke van Leeuwen. Het gezels roemt Dros om haar „eenvi ge, heldere stijl met het b plezier met rijm en ritme" „poëtische lichtheid van van haar werk". Daarnaast de schrijfster „lezers van 0 achttien, zesendertig en'zi tig jaar meegevoerd naar C seus, kleuters naar Chin theaterpubliek naar liefde oorlog." Aan de prijs is een even I bedrag verbonden als aa P.C. Hooftprijs, namelijk 6 euro. Daarvan wordt 25.00! ro besteed aan publicaties tiviteiten in verband met he kroonde oeuvre. De uitte heeft plaats op 19 septemb het Letterkundig Museum. Rudi Fuchs voor de muurschildering van de Amerikaanse kunstenaar Sol Lewitt. Foto: ANP/Evert Elzinga groot misverstand", zegt hij. Aanleiding voor het onderzoek zijn vier schilderijen en een beeld van Karei Appel, die vorig jaar niet volgens de regels Ne derland binnen zijn gekomen. Fuchs zegrdatbet Stedelijk ze in bruikleen kreeg^an de schilder. De instanties twijfelen hieraan en vermoeden een één-tweetje tussen museumdirecteur en kunstenaar, die met elkaar be vriend zijn. Terug naar 'Tot zo ver'. Eigenlijk is iedere vraag die je Fuchs er over stelt, er een te veel. „Je ziet het toch? Gebruik je ogen. Kij ken is het antwoord op iedere vraag", moppert hij. Iedereen zal iets anders in de tentoonstelling zien en dat legt de oud-directeur nog even uit. „Als je een actiefilm ziet die is opgenomen in Califomië en je bent een keer in Los Angeles ge weest, kijk je anders naar die film. Je gaat op zoek naar her kenningspunten. Zo is het ook met kunst, iedereen zoekt iets wat hij herkent en bij iedereen is dat anders." Het is precies de reden waarom Fuchs geen ver wachtingen uitspreekt over de hedendaagse kunst Tot zo ver, en wat de toekomst brengt weet ook Rudi Fuchs niet. de zeer vereerd te zijn mi onderscheiding. Op haar den 5500 stemmen uitgebi de nummer twee (Blöf Blauwe Ruis) kreeg er 300(1 de derde plaats eindigde Ac De Munnik met hun gelijkn ge album. In de toptien i verder nog platen van bant De Dijk, Doe Maar en de G< Earring. Opvallend is dat oudere p buiten de toptien vallen, gens de samenstellers kom omdat niet alleen het Rad publiek kon stemmen, maa de jongere stemmers die via het Nationaal Pop Insl meldden. Zo belandde bip beeld Cuby The Blizi ('Groeten uit Grollo') op de tiende plaats en 'Revolii van Q65 op plaats 26. hilversum/anp - Het debuutal- bum "World of Hurt' van de Al melose zangeres Ilse DeLange is het beste Nederpopalbum aller tijden volgens een verkiezing van AVRO Radio 2, het Alge meen Dagblad en het Nationaal Pop Instituut. In de verkiezings periode van drie weken kwamen in totaal 59.000 stemmen bin nen. Het AVRO-programma 'Schiffers FM' (Radio 2) maakte het resultaat van de stemming gisteren bekend. Het publiek kon via internet stemmen op honderd genomineerde albums, die een dwarsdoorsnede vor men van de Nederpop. Alle stro mingen waren vertegenwoor digd: van punk tot levenslied, van rock tot dance. DeLange kreeg een speciale gouden LP als prijs. Ze verklaar-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14