'Appel zorgde voor veel misverstanden' Gloed: lijden omwille van de waarheid KUNST CULTUUR Gouden Kalveren voortaan in achttien categorieën Sprankelend conc Musica ad Rhenu Frans de Ruiter eerste hoogleraar Faculteit der Kunsten Stilzitten R.E.S.P.E.( is onmoge donderdag 17 APRIL 20 den haag/gpd - Het Nederlands Film Festival voert het aantal jaarlijks uit te reiken Gouden Kal veren op tot achttien stuks. Ook de Kalveren die tot dusver om de vijfjaar werden toegekend in 'technische' disciplines zullen voortaan elk jaar worden uitge reikt. In het verleden werd het Gou den Kalf voor de Vakprijs jaar lijks afwisselend uitgereikt voor montage, camera, geluid, mu ziek of production design. De winnaar kwam tot stand door een enquête die werd gehouden onder Nederlandse filmprofes sionals. Vanaf de komende edi tie van het Nederlands Film Fes tival (24 september tot en met 3 oktober) zullen deze onder scheidingen worden toegekend door dezelfde jury die ook de andere Gouden Kalveren te ver delen heeft. Het festival gaat intussen door met het bij toerbeurt geven van extra aandacht aan een van deze vijf meer specialistische discipli nes. Dit jaar is montage aan de beurt. De Grote Prijs van de Neder landse Film, het Gouden Kalf, wordt door de jury nu in zestien categorieën uitgereikt: Beste Lange Speelfilm, Beste Regie, Beste Acteur, Beste Actrice, Bes te Korte Film, Beste Lange Do cumentaire, Beste Korte Docu mentaire, Beste Lange TV-dra- maproductie, Beste Korte TV- dramaproductie, Beste Scena rio, Beste Montage, Beste Came ra, Beste Geluid, Beste Muziek, Beste Production Design en de Speciale Juryprijs. Daarnaast vergeeft het festival- Foto: AP Photo/Mark J. Terrill Toni Braxton in New Yorkse Aïda new vork - Toni Braxton gaat vier maanden lang de Broad way-cast van de musical 'Aïda' versterken. De popster, bekend van hits als Breathe Again', 'Un-Break My Heart' en 'He Wasn't Man Enough', figureer de al eerder in de musicalversie van Disney-kaskraker 'Beauty and the Beast'Zij speelde toen Belle. 'Van Doesburg' in Kroller-Miiller otter 10 - Het Kröller-Müller Museum in Otterlo heeft een schilderij van de oprichter van de beweging De Stijl, Theo van Doesburg, gekocht. Het gaat om het doek Contra-compositie X. Het schilderij, dat bijna 600.000 euro kost, is gekocht met financiële steun van de overheid, de SponsorBingo Lo terij en de Vereniging Rem brandt. Cultuurprijs Voorschoten voorschoten - De gemeente Voorschoten vraagt de Voor schotenaren kandidaten aan te dragen voor de Cultuurprijs. Sinds 1995 reikt men deze prijs elke twee jaar uit aan mensen, verenigingen of organisaties die zich op een breed cultureel ge bied verdienstelijk hebben ge maakt en die het culturele leven in Voorschoten een impuls hebben gegeven. Wolkers prijst museumkaart aan Amstelveen - Jan Wolkers heeft gisteren in het Cobra-museum in Amstelveen de nieuwe Muse umkaart in ontvangst geno men. Hij heeft de kaart versierd. De pas geeft gratis toegang tot ruim vierhonderd musea. De houders krijgen tevens een ma gazine met aanbiedingen. De nieuwe, goedkopere 'Museum kaart' moet in 2007 verspreid zijn over 300.000 houders. Dat is het streven van de Neder landse Museumvereniging (NMV). De huidige Museum- jaarkaart telt 120.000 gebrui kers. De NMV ziet meer kansen voor de nieuwe kaart omdat die aanmerkelijk goedkoper is dankzij sponsoring. De prijs daalt van 35 euro voor volwas senen naar 25 euro. Jongeren tot en met 24 jaar betalen nu nog 15 euro, maar dat wordt 12,50 euro. De Museumkaart is vanaf 17 april verkrijgbaar. door Rody van der Pols leiden - Stel: je hebt een wiskun deknobbel en bent een virtuoos op de viool. Tot voor kort stond je dan na de middelbare school voor de cruciale keuze: universi teit of conservatorium, weten schap of praktijk. Juist met het oog op dit soort 'dubbeltalenten' is twee jaar geleden de Faculteit der Kunsten in het leven geroe pen, een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden en de Haagse Hogeschool vafi Beel dende Kunsten, Muziek en Dans. Met Frans de Ruiter heeft deze faculteit zijn eerste hoogleraar gekregen. Uitgesleten traptreden slingeren zich richting de nok van het Leidse Academiegebouw. Pal onder het dak van dit stokoude pand is de nieuwste faculteit van de Leidse universiteit ge huisvest. Een ontvangstruimte, een secretariaat en een verga derruimte: veel meer stelt het voorlopig niet voor. Is ook niet nodig, want vooralsnog fungeert de faculteit vooral als een soort 'bemiddelingsbureau', dat do centen en studenten aan elkaar koppelt, legt De Ruiter uit. „Pas in 2005 beginnen we met onze eigen bacheloropleiding." Met de oprichting van deze fa culteit in december 2001 zijn wetenschap en kunst - traditio neel strikt gescheiden in het Ne derlandse onderwijssysteem - elkaar een stapje dichter gena derd. Door het samenwerkings verband tussen universiteit en hogeschool openen zich allerlei nieuwe mogelijkheden voor stu denten van beide instellingen. Een student kunstgeschiedenis wordt in de gelegenheid gesteld om het penseel eens ter hand te nemen en omgekeerd kan een sopraan zich verdiepen in, bij voorbeeld, de Duitse romantiek van de negentiende eeuw. Daar naast is het voor 'dubbeltalen ten' een stuk eenvoudiger ge worden om zowel een weten schappelijke als een kunstoplei ding tot een goed einde te bren gen. Over gebrek aan belangstelling heeft de nieuwe faculteit niet te klagen, stelt de kersverse hoog- Frans de Ruiter: „In de kunst wordt, net zo goed als in de wetenschap, volop geëxperimenteerd." Foto: Henk Bouwman leraar, tevens directeur van het Koninklijk Conservatorium en voorzitter van het college van bestuur van de hogeschool. „Momenteel zijn er zo'n drie honderd studenten die over en weer lessen volgen in Leiden en Den Haag." Niet alleen betekent dit dat de studenten 'keuzevak ken' kunnen uitzoeken, ook is er de mogelijkheid om aan com plete major-minorprogramma's deel te nemen. In normaal Ne derlands betekent dit dat de hoofdstudie (de 'major') gecom bineerd wordt met een pakket van vakken die een ander vakge bied (de 'minor') beslaan. Een voorbeeld van zo'n combi natie is archeologie als 'major' met een 'minor' in beeldregi stratie. „Een hele praktische combinatie, waarbij de archeo loog leert zo om zijn vondsten aan het publiek te presenteren", aldus De Ruiter. „Denk daarbij aan film en video. De student krijgt niet alleen theoretische kaders aangereikt, maar ook praktische vaardigheden." Of wat te denken van de combina tie wiskunde-muziek, met keu zevakken als '(electro)akoestiek', 'musical signal processing', 'sig naal- en systeemtheorie' en 'al goritmische compositie'. Momenteel zijn er negen com pleet uitgewerkte combinaties, maar in de praktijk is het aantal mogelijkheden schier oneindig. Het merendeel van deze 'les pakketten' is samengesteld uit vakken die al in Leiden of Den Haag gegeven werden. Maar daarnaast heeft de vakgroep ook een aantal nieuwe programma's in het leven geroepen, vertelt De Ruiter. De minor 'kunst za ken' bijvoorbeeld, verzorgd door docenten van de universiteit en het Centrum voor Bedrijfswe tenschappen. Hier leren aanko mende kunstenaars alles over netwerken, investeren, marke ting, project management, het voeren van een financiële admi nistratie en al die andere zaken zo noodzakelijk om een plekje in de wereld van het kunstbe drijf te veroveren. En dat is, volgens De Ruiter, nog maar het begin. „In het volgen de seizoen gaan we het vak 'Mu ziekgeschiedenis' geven, waar voor we nu al 160 inschrijvingen hebben. Ook denken we mo menteel hard na over een pro gramma getiteld 'Cultuurpoli tiek in Europees verband'. Wat gaat er goed en wat gaat er fout met het Brusselse cultuhrbeleid. Erg interessante materie." Met de komst van de hoogleraar behoort ook promoveren in de kunsten tot de mogelijkheid. De Ruiter benadrukt dat zo'n pro motie wel meer inhoudt dan al leen het uitvoeren van bijvoor beeld een vioolconcert, zoals dat in het buitenland vaak het geval is. „Zo iemand moet op zijn minst over een brede en diepgaande kennis van een oeu vre beschikken. Hij moet kun nen aangeven welke methodes hij heeft gebruikt om een artis tiek probleem op te lossen. Want in dat opricht heeft Karei Appel met zijn uitspraak dat hij 'maar wat aanrommelt' veel misverstanden de wereld in ge holpen. In de kunst wordt, net zo goed als in de wetenschap, ook volop geëxperimenteerd en onderzocht." bestuur, indien zij daan leiding riet, het Goud voor de Cultuurprijs persoon of instantie die bijzondere wijze verdi heeft gemaakt voor de landse filmcultuur. Ten er het Gouden Kalf voo blieksprijs, dat wordt u aan de speelfilm met de waardering van de fe zoekers. muziek recensii Maarten Baandei Voorstelling: 'R.E.S.P.E.CT. 2'.| 16/4 Stadsgehoorzaal, Lt Bij het eerste nummer is al duidelijk dat de sto zaal uit hadden gemoe ach out, I'll be there' groep en de Tamla- sfeer van de jaren zest bezit van de zaal. De vi ressen en twee zangen helemaal de stem vo muziek: rauw, vitaal, fel sueel. De gfitterkostut uitbundige licht en di armgebaren zorgen voa stroomlijnde show, pret past bij het genre van riekfabriek die Tamla was. In deze chique en zwii ting volgen de numme soepel op. Maar ondai gladheid creëren de gro een persoonlijke sfeer, bliek kan niet stil blijv en het blijft niet bij kl de handen. Tussen de wordt stevig gedanst. Een show als deze doet fen wat een rijkdom ai in de Motown- en Soul maakt rijn. Nummers Four Tops, Marvin G and Turner, Aretha en The Supremes hoev te beginnen of je merkt een thuisgevoel door gaat. Er worden nogal leys gezongen. Deels is omdat je van minuut to verrast wordt met iet meteen herkent, maar andere kant mis je tocl die nummers niet heli horen rijn. De hartstochtelijke komt bij de drie vn sterren van het pro Jennifer Phillips, M Jongh en Brenda Edw reet uit de aderen. Ook nen, Robert Walker 1 Ward, fascineren met I rijdige stemmen. Goe< wel songs waarin je iets nummers van James hadden iets mogen m van de gekte waarmee t ger zich op het podiu festeerde. Het slotnuni be there', heel anders j dan Michael Jackson I is het zachte, tedere van een opwindende au Eric Schneider in toneelbewerking Sandor Marai's beststeller door Willem Hoogendoorn leiden - Het kon bijna niet uit blijven: van Sandor Marai's beststeller 'Gloed' is een toneel bewerking gemaakt In een nacht maakt een oude generaal, die bezoek krijgt van rijn grote jeugdmakker, de balans op van rijn leven. Acteur Eric Schneider brengt de generaal tot leven in een lange monoloog. Op 29 april staat het stuk in de Leidse Schouwburg. Een echte jager, zo verzekerde een jagende vriend Eric Schnei der, voelt alles als hij op jacht is. Het zal hem dus beslist niet ont gaan als iemand achter rijn rug rijn geweer schoudert en op hem mikt. Intuïtief weet hij het en riet hij de schutter en tegelij kertijd, in het vizier van het ge weer, zichzelf. Het is kennis die Schneider (69) van pas kwam voor rijn rol in 'Gloed', een toneelstuk op basis van het succesvolle boek uit 1942 van de Hongaar Sandor Mérai (1900-1989). Schneider speelt daarin de rol van een ou de generaal die na veertig jaar eenzaamheid bezoek krijgt van een jeugdvriend - dezelfde die ooit het geweer op hem richtte, maar niet de trekker overhaalde. Hij had een vermeende overspe lige relatie met de vrouw van de generaal en besloot zich na het akkefietje voorgoed terug te trekken. Waarom schoot hij niet? „Dat is de vraag die de generaal, Hen- rik, zich 41 jaar lang stelt", ver telt Eric Schneider. „Hij heeft zich teruggetrokken in een vleu gel van rijn landhuis en piekert en tobt. Had rijn beste vriend echt rijn geweer op hem ge- (advertentie) Heineken Music Hall WOENSDAG 23 APRIL 2003 AMSTERDAM ALoVEFn 'COULDN'T HAVE SAID IT BETTER' THE LAST WORLD TOUR THeat Loaf Kaartverkoop door Ticket Service via de grotere postkantoren, WVs en GWK's, 0900-300.1250 0,45 p.m.), www.ticketservice.nl en de bekende voorverkoopadressen. Entree: 44 (excl. servicekosten). Aanvang: 20.00 uur. richt? Had hij het niet verdiend gedood te worden? En waarom komt Konrad na al die jaren op eens weer boven water?" Tragisch, hoor, vindt Schneider. „De vraag is of de generaal het eigenlijk allemaal wel wil weten. Wij mensen rijn verschrikkelijke waarheidszoekers, juist omdat we zo kunnen lijden onder wat we weten. Daarom rijn we tege lijk bang voor de waarheid, in het geval van de generaal na tuurlijk omdat het een verraad zou betekenen aan hun vriend schap. Dat is ook het echte the ma van dit stuk: vriendschap. 'Gloed' is het mooiste boek dat ik ken over dat onderwerp." Volgens Schneider is het name lijk omwille van de vriendschap dat Konrad op z'n oude dag nog een keer rijn oude vriend wil zien. „Hij komt uit zichzelf. Uit vriendschap, ondanks wat er vroeger is gebeurd. Dat gebaar volstaat, hij hoeft helemaal niks terug te zeggen, hij hoeft dat niet uit te leggen. In zekere zin maakt het hem tot de hoofdrol speler. De generaal wordt in het stuk eigenlijk steeds kleiner. Je gaat steeds meer compassie met hem krijgen." In de bewerking die Ger Thijs maakte van het boek, is het ver haal van die ene nacht een grote monoloog voor de generaal ge worden die aan zijn vriend Kon rad (Dries Smits) uitlegt wat hij zich al die jaren heeft bedacht en wat er van rijn inmiddels overleden vrouw is geworden. Het is een pittige rol - het stuk duurt bijna zeven kwartier - die wel wat weg heeft van de grote monoloog die Schneider twee seizoenen geleden speelde bij De Appel in Thomas Bemhards 'Minetti'. „Ger Thijs heeft een prachtige bewerking gemaakt van het boek", vindt Schneider. „Op grond daarvan heb ik de rol ge accepteerd, want ik kende het boek toen nog niet. Ik weet nu hoe moeilijk het is om die hele achtergrond, het Oostenrijk van voor de oorlog, die hele wereld van toen, terug te brengen in zo'n bewerking. Overigens is het voor het stuk niet belangrijk om het boek gelezen te hebben. Wat wij horen van het publiek is dat negentig procent het boek hele maal niet heeft gemist. Zelfs heb ik nog niet gehoord dat 'het boek toch beter is'. Het is een beetje toverij in een oud kasteel, zonder sentimentaliteit en bui tengemeen aangrijpend en ont roerend." De derde, kleine, rol in het stuk is voor actrice Heieen Pimentel (86) die na lange tijd een rentree op het toneel maakt. Voor Schneider betekent het een weerzien. „Ik heb haar toen ik jong was nog net zien spelen en haar zelfs nog eens geregisseerd. In haar tijd was ze een grote ster, in 1952 was ze actrice van het jaar. Ze speelt de rol van de oude voedster en doet dat won derschoon. Ze is in het stuk de enige die bij de generaal geble ven is, die alles heeft overleefd. Ze vertegenwoordigt de wereld, het leven, de warmte, ze heeft Hendrik toen hij klein was het leven gered. Aan het eind blijft ze met hem achter, in alle rust. Want zo gaat het. Een mens leert langzaam het leven te be grijpen en dan gaat'ie dood." 'Gloed' naar de roman van Sandor Mar ai, dinsdag 29 april in de Leidse Schouwburg. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Musica ad Rhenum o.l.v. Jed Wentz, traverso. Gehoord: 16/4, de Waag, Leiden. Jed Wentz is een gezellige vertel ler en een bevlogen musicus. Hij bespeelt de oude houten traver so, want zo zei hij onlangs voor de radio, zo'n moderne dwars fluit is me te glad, te makkelijk. Ik wil worstelen met het instru ment en dat lukt me veel beter met zo'n 'dwarse' traverso. Ook in de muziek zoekt hij het grilli ge, weerbarstige, niet het minst het virtuoze. Met de fagottist Yukiko Muraka mi en de klavecinist Michael Borgstede vormt hij een trio dat zich heeft toegelegd op 18e- eeuwse Italiaanse muziek, met een snufje Handel. Locatelli, on der andere violist/uitgever, emi greerde net als de Amerikaan Jed Wentz naar Amsterdam. Zijn Sonata in C is minder lekker ge schreven voor de traverso dan Giovanni Platti's Sonate in G, die veel meer vanuit het instru ment zelf gecomponeerd is. Van de basso continuo (fagot en cla- vecimbel) komt de fagot in deze sonate meer tot z'n recht In het andante van Locatelli was de toch donkere klankkleur maar nauwelijks te horen. In Platti's Sonata in G is de over gang van de barok naar de Em- pfindsamkeit die wat later aan het Mannheimer hof floreert, al duidelijk hoorbaar in het sfeer volle en lieflijke non tanto ada gio, waarin de fagot doordringende tu voert. Licht en wendba Wentz in de Siciliana, transparant in de uitge versieringen, virtuoos in het allegro, betove zend snel, nog steeds tig in twee variaties op ta. Niettemin neemt hij subtiele fraseringen. Nardini's Sonate in G i verterend, aangenaam drie delen. Het largo ki ning door een delical vóórdat de golvende z'n intrede doet. Comp laatste snelle allegro, n pige kleine echo's en houdend preluderen slotnoot. Wentz spee nend en kleurrijk. De clavecimbel is een 1 apart. Michael Borgste gedreven, zeer muzikal nist' die zijn stem 00 continuo heel persoo horen met geraffineert ten. Bovendien maakt I gantische toon, soms zi overheersend. Twee speelt Borgstede voor bel solo, waarvan Han Guerra' (ariabewerkinj brillant spektakelstuk maakt. Geminiani's 'Scottish f wijsjes waarin de 'goi vooral wordt tentoi door gecompliceerd! ringskunst. Met die k in elegante klaag vriendelijke volksdeui dit trio een sprankelenl in de Waag af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16