God voorzag de val van Saddar REGIO Kanttekeningen bij de zaak 'Bontje' Gefeliciteerd met je landgefeliciteerd met je regering DONDERDAG 17 APR| NAVRAAG Vanaf september is de eerste maandag van de n^aand weer 'sirene dag'. Na zeven jaar komt de minister van binnenlandse zaken erach- 'Als ik het alarm wil horen, «ndat moet ik een fietstocht maken' jaar lijks proef- alarm geen zoden aan de dijk zet. Navraag bij THEO WANDERS uit Hazerswoude-Rijndijk, die als voorzitter van buurtcomité Groenen dijk al jaren ijvert voor sirenes in de buurt. Bent u blij met wat meer geloei in uw gemeente: tivaalfin plaats van één keer per jaar? ..Zeker. Op zich draagt een maandelijks proef- alarm bij aan de be wustwording van de mensen. Nu, met sire nes die slechts één keer per jaar afgaan, vraagt iedereen zich af wat de betekenis van dat alarm is." En dat is? „Het proefalarm is een test of de systemen goed werken. Als er echt iets ernstigs aan de hand is, bijvoorbeeld een ramp in een chemische fabriek, waarschuwt de sirene de mensen om ramen en deuren te sluiten, binnen te blijven en af te stemmen op de regio nale radiozender." Voor uisde dure publiciteitscampagne van de overheid om uitleg te geven over het proefalarm dus niet nodig. „Nee, maar ik vind het toch goed dat er zo'n campagne komt. Als iedereen weer weet waarom de sirene afgaat, hoef je niets meer uit te leggen. Want elke eerste maandag van de maand word je er weer aan herinnerd." Geldt dat ook voor u? „Helaas niet. In buurtschap Groenendijk is geen enkele sirene te horen, tenzij de wind eens een keer niet uit het westen komt. Dat is een punt van zorg, dat ik al jaren geleden bij de gemeente Rijn- woude heb neergelegd. Maar de gemeente is met handen en voe ten gebonden aan het ministerie van binnenlandse zaken. Dat vindt het niet nodig om hier een sirene te plaatsen, ondanks de nabijheid van het chemische bedrijf Avery Dennison. Ik doe er niets meer tegen, mijn mogelijkheden zijn uitgeput. Als ik straks op de eerste maandag van de maand het proefalarm wil horen, moet ik maar een fietstochtje maken." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: ANP UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1903, Vrijdag 17 April LEIDEN - Bij gemeenteraadsbesluit werd op het verzoek van Gebrs. J. en J.N. Botermans om aan de straten op Vreewijk andere namen te geven, tegemoet gekomen. B. en Ws. stellen thans voor de namen Eerste straat, Middenstraat, Laatste straat, Dwarsstraat en Trekvliet te doen ven/allen en respectievelijk door de navolgende namen te doen vervangen: BiIderdijk-straatHugo-de-Groot-straat, Gerard- Dou-straat, Jan-van-Goyen-straat en Vreewijkkade. Voor zoover de naam van Jan van Goyen minder bekend mocht zijn, merken B. en Ws. op, dat ook deze een, zij het dan minder bekend, toch zeer verdienstelijk Leidsch schilderwas uit de 17de eeuw. STAKING - De dwangwetten zijn door de Eerste Kamer aangenomen. De staking is opgeheven. Die nederlaag verwondert ons niet. Wij heb ben haar voorspeld en gewaarschuwd, dat de bourgeoisie nog steeds sterker is dan de arbeiders. Aangetoond, dat het bij een politieke werkstaking de vraag is, of de arbeiders al dan niet baas zullen zijn in den Staat. ,,Neen", zegt de bezittende klasse, ,,wij zijn en blijven baas." En omdat een groot deel der arbeiders nog te bang en te dom is, kunnen de machthebbers nog steunen op bajonetten en kanon nen, op onderkruipers en verraders en aldus hun wil doordrijven. ANNO 1978, maandag 17 april LEIDEN - Zaterdag opende de zwembaden De Vliet en De Zijl hun deuren voor het nieuwe zwemseizoen. Terwijl de nachtvorst nog niet was opgetrokken, stonden de liefhebbers reeds in alle vroegte in de rij voor een eerste duik. De buitentemperatuur kwam nauwelijks bo ven de no graden uit. Zwembad De Vliet noteerde op de openingsdag al een dikke vijfhonderd bezoekers. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de Dalie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: 8.M. Essenberg, C.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82. Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv): 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut ine) p/kw €55.00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. OORLOGSDAGBOEK Molly Ackerman is 49 jaar en geboren en getogen Ameri kaanse. Ze woont en werkt in Leiden als beeldend kunstena res en is eigenaar van galerie EAE op de Nieuwe Rijn. „Het is nu een maand oorlog. Het klimaat is veranderd in deze maand van gekte. Nikos Kazantzakis, de Griekse schrijver en filosoof, schrijft in 'Rock Garden' over een be zoeker van de rotstuin van een monnik. Per ongeluk trapt hij tegen een kleine steen. Opvallend genoeg be gint de monnik te huilen. De man vraagt waarom hij huilt. Buiten de tuin is het oorlog, dus hij kan zich niet voorstel len dat zo'n ongelukje erg is. Maar de monnik weet dat het hele universum is veranderd: de steen zal nooit meer in exact dezelfde positie kunnen liggen als daarvoor. Als ik in mijn wagen naar het strand rijd, schieten de kleu rige bollenvelden aan me voorbij. Ik moet er even tus senuit, weg van CNN, e- mails, kranten en discussies. Weg van alle emoties. Weg van de constante behoefte om te weten wat er in de we reld gebeurt. Ik merk dat de Nederlandse nieuwsbulletins een anti-Amerikaans effect hebben op mijn Nederlandse partner. Het is subtiel, maar we hebben thuis ruzies over de oorlog, omdat we allebei zo begaan zijn met wat er met de mensen gebeurt. Op het strand van Noordwijk ontmoet ik een oude man met een grote hond. Ik vraag hem naar het ras van de hond. Hij vertelt me dat het een Sint-Bernhardhond is en laat een klein vaatje zien dat om zijn nek hangt. Op zijn beurt vraagt hij me of ik Ame rikaanse ben. Ik zeg 'ja'. Plot seling grijpt hij mijn arm en zegt: „Gefeliciteerd met je land, gefeliciteerd met je re gering!" Ik weet niet hoe te reageren. Ik voel me hier niet lekker bij. Is dit sarcasme? Als ik met mijn man richting zee loop en mijn tenen het zand raken, zegt hij tegen me dat de man waarschijnlijk rechts- conservatief is en meende wat hij zei. Dat hij echt trots is op de daden van Amerika. Eenmaal op een deken in het zand luister ik naar het bre ken van de golven en kijk naar paarden die door het water galopperen. Ik denk aan die 1 le september in New York. Ik was daar bij mijn nicht. Ze werkte voor MTV Nieuws. Evacuaties, tanks, ambulances en solda ten waren overal. Ik was enorm bang. Nooit eerder was ik dichter bij een oorlog dan op dat moment. Toen ik de stad inging wilde ik uit de ondergrondse stappen, te ruglopen naar het apparte ment van mijn nicht en de dag verlaten. Ik was een emo tioneel wrak. En nu zie ik elke dag Irakese straten vol met plunderaars en schietende burgerwachten. Ik begrijp niet hoe de Irakese burgers dat kunnen verdragen. Thuis brengt een vrouw me rozen, omdat ze mijn oor logsdagboek in de krant heeft gelezen. Het ontroert me. Het ROC besluit om op school niet meer over de oorlog te praten. Er is te veel kans op conflicten met zoveel natio naliteiten in dezelfde omge ving. Maar onderling praten we er nog wel over. Zo veel Irakezen verkeren in onzeker heid over het lot van hun fa milies. Geen telefoon, geen elektriciteit. Het duurt maan den voor ze zullen weten of..." Molly Ackerman Met ondergang van Irak staat ook de eindtijd voor de deur „Gevallen is de grote stad Babyion en zij is geworden een woonplaats van duivelen, een schi ii plaats van alle onreine geesten." (Openbaring 18:2). Illustratie uit een veertiende-eeuws man 1 ver te werpen en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde te brengen. Aan het feit dat de auteur die twee verbindt, zie je dat het een ge construeerd boek is." Wat denken gelovigen dat er gaat gebeuren, nu Irak is gevallen? Weinig, denkt Lietaert Peerbol- te. Hij verwacht dat de belangstelling voor de eindtijd weer snel zal wegebben. Mensen die het verband willen leggen tussen de oorlog in Irak en Babyion hebben volgens hem 'een inte ressant theologisch probleem'. Volgens de bijbel is het God zelf die Babyion ten val brengt. De neergang van Saddam Hoes sein is weliswaar snel gegaan, maar de oorlog was evident mensenwerk. „Diezelfde twee slachtigheid zie je rond de oprichting van de staat Israël: er is een groep joden die stug in Jordanië zijn blijven wonen, omdat de ware staat Israël door God gevestigd wordt, niet door mensen." Bush heeft er belang bij God buiten beeld te houden in zijn oorlogsretoriek. „Bush is er alert op dat hij de strijd niet tot een godsdienstoor log maakt. Van officiële zijde zal je nooit horen dat Hij de hand heeft gehad in de snelle over winning. Er is discussie of Bush eigenlijk wel gelovig is, maar ik denk van wel. In zijn milieu spelen eindtijdverwachtingen een grote rol." Bumpersticker 'Eng1 en 'heel fout' noemt de nieuwtestamenti- cus de Amerikaanse pamfletten uit de funda mentalistische kringen waaruit Bush zijn kie zers haalt. Buitengewoon antisemitistisc toon zijn die: de antichrist zou uit het jo< e volk komen. Maar het eindtijdgeloof ken 1 een vrolijke kant. In Amerika zijn horlogi t koop met teksten als: wéér een uur dichi het laatste oordeel. Gelovigen kunnen ei ker op hun bumper plakken met de waa wing dat de berijder wel eens plotseling mei opgenomen kan worden als Jezus te keert. Beware, at the Rapture the driver 0 car will be taken away. „En dat is bloeds bedoeld, niet als grapje." In Nederland zal het zo'n vaart niet lope leeft het actieve geloof aan de eindtijd vi bepaalde pinkstergemeenten. „Strengge gemeenten als Katwijk aan Zee zijn-een voorbeeld van hoe zorgvuldig het orthi protestantisme hiermee om gaat. Die 1; bij voorkeur helemaal aan God over. Sp< ren erover is not done, want dan ga je op stoel zitten. Eerlijk gezegd vind ik dat eei sympathieke oplossing." lietaert Peerbolte vindt het boek Openb zo gek nog niet, ook al neemt hij de drak hoeren, beesten en slangen met een kor zout. „De gedachte dat de tijd een einde is helemaal niet zo vreemd. De natuurki wijst erop dat alle materie een begin- en eindpunt heeft. Als je aanneemt dat God hand heeft in het begin van alles, ligt vo( hand dat hij dat ook heeft met het eind. ken wij maken dat niet meer mee, denki Silvan Schoonhoven oj SCHRIJVENDE LEZERS Ik ken deze zaak alleen van het glo baal doorlezen van de diverse aan deze zaak gerelateerde krantenartike len van de afgelopen jaren. Ek kan daarom één en ander niet precies op waarde inschatten, maar wil nu als burger van Sassenheim (dus 'collega' van de heer L. Bontje) wel eens enke le kanttekeningen plaatsen. Een aan tal punten valt mij in het artikel van 7 april op: - 'Sassenheim zou 450.000 euro op tafel moeten leggen en de heer Bontje blijft eigenaar van het terrein.' Alle belastingbetalende Sassenhei- mers mogen wel betalen, maar delen te zijner tijd niet mee in de opbreng sten bij verkoop van de (dure woon- bestemmings)grond. - 'De heer Bontje is een echte Sassen- heimer, die graag in het dorp wil blij ven.' Ik kan hier als ook echte Sas- senheimer, gezien de gang van za ken, geloof ik niet echt blij mee zijn. - 'Het kraanverhuurbedrijf draait al jaren zonder milieuvergunning.' Kan toch niet! - 'De heer Bontje werkt heel con structief mee.' 'Dit aanbod is de snel ste weg.' Kan ik mij niet voorstellen, gezien de periode dat deze zaak nu al speelt en dat hij nu pas is gaan kijken naar vrijliggende grond op het bedrij venterrein Sassenheim-Zuid. - 'Volgens de heer Bontje heeft hij recht op een vergoeding.' Het is triest als vermelde fouten zijn gemaakt. Daar mag enige compensatie tegen over staan. - 'De heer Bontje stelt dat hij in drie maanden verhuizen wel redt, want dat is nu ondernemen.' Schijnbaar heeft hij dat fenomeen laat ontdekt, want anders had de zaak al lang gere geld kunnen zijn. Er spelen voor hem vermoedelijk meer redenen mee, die naar mijn idee minder bedrijfsmatig zijn. - 'Die vervuiling is dan mijn risico.' Niet alleen dan, lijkt mij. De heer Bontje moet als veroorzaker in elk ge val de schoonmaakkosten zelf beta len en niet Sassenheim, ofwel de bur gers. En de eis van een geldige mi lieuvergunning is dus terecht, het moet nu snel aangepakt zijn. Hier laat ik het bij. Vaak wordt ge steld dat een gemeentelijke organisa tie onvoldoende of soms zelfs niet beseft dat men omgaat met gemeen schapsgelden. Dat bepaalde burgers dit zelf ook niet meer lijken te weten, is de reden van deze ingezonden brief. De heer Bontje mag zijn wens voren brengen, maar dan alle* zakelijke gronden en niet met nadering die riekt naar geldklt ten koste van zijn Sassenheim deburgers. De gemeente Sassenheim mo ook als 'ondernemer' afhandt het belang van de klant: alle b dus. Het argument van wethouder see 'Als wij Bontje betalen, is I van de dam.' is mijns inziens 1 belang, alleen of iemand wel recht op iets heeft. Piet van der Sas Irak is gevallen en Saddam spoor loos. Veel Amerikanen geloven dat dit niet zomaar gebeurt, maar dat God deze lijn al heeft uitgestippeld in de bijbel. Misschien gelooft George Bush zelf wel dat de eind tijd is aangebroken nu het moderne Babylon is gevallen. Dat zegt nieuwtestamenticus Bert Jan Lie taert Peerbolte van de Universiteit Leiden. „De eindtijd is net een hor rorfilm." Een grote hoer rijdt rond op een zevenkoppig monster. Een gods lasterlijk beest verschijnt uit zee. Water verandert in bloed. Onreine geesten komen als kikvorsen uit de bek van een draak. En engelen moorden een derde van de we reldbevolking uit. Er staat nogal wat te gebeuren als het laatste boek van de bijbel in derdaad een spoorboekje van de wereldgeschiedenis blijid. Veel Amerikaanse christenen geloven dat, nee, weten het zeker. Als het boek Openbaring spreekt over de val van Baby- Ion, de stad tussen de Eufraat en de Tigris, dan is de parallel met Bagdad en Irak snel getrok ken. Babyion, een 'schuilplaats voor onreine geesten', zal 'met geweld geworpen worden', voorspelt Johannes in het boek Open baring. „En de koningen der aarde, die met haar gehoe reerd hebben, zullen over haar wenen en weekla gen, wanneer zij de rook van haar verbranding zien." Gruwelijk Het geloof dat het einde der tijden voor de deur staat, laait om de zoveel tijd op. Rond het jaar duizend gebeurde het, tijdens de Reformatie, de olie crisis, de val van de Iraanse Shah en bij de eerste Golfoor log. I N ONDER ZOEK Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer voor de wetenschap. De rubriek In Onderzoek doet een greep uit de vele onderwerpen waar Leidse onderzoekers zich in hebben verdiept. Vandaag: nieuw testamenticus Bert Jan Lietaert Peerbolte. En nu weer. Vooral als er weer eens iets aan de hand is rond de Perzische Golf, stijgt direct de be langstelling voor het bijbelboek Openbaring. De eindtijd is net een horrorfilm, zegt Lietaert Peerbolte uit Leider dorp. Mensen vinden het even gruwelijk als fascinerend. In Ame rika bestaat een levendige markt van pamfletjes en populaire boek jes waarin driftig wordt gespecu leerd over de vraag of we in de eindtijd zitten of niet. „De conclu sie is dan: het lijkt er sterk op." Toch zitten christenen fout als ze denken dat Openbaring een dienstregeling voor de wereldge schiedenis geeft, zegt Lietaert Peerbolte. Johannes beschreef ge woon zijn eigen tijd, de eerste eeuw na Christus. „De 'hoer van Babylon' is volkomen duidelijk een symbool van het kwade Ro meinse rijk. De Romeinen hadden net als de Babyloniërs de tempel van Jeruzalem verwoest. God had een bedoeling met al die ellende, dachten de joden, en uiteindelijk zou hij zou de Romeinse keizer ten val brengen. Johannes beschreef dat in her kenbare beelden, die twintig eeuwen verder nog steeds overeind staan. En opeens weer ac tueel worden als er een dictator in Irak is - het vroegere Babyion." Poel van zwavel Johannes vertelt een beetje een vreemd verhaal, geeft de nieuwtestamenticus toe. Het eindtijdscenario zit onlogisch in elkaar. Na de val van Babylon is er nog een laatste oorlog van alle koningen op aarde tegen God. „Uiteraard wint God. Daarna worden de duivel en zijn tra wanten in een poel van zwavel ge gooid. De duivel wordt gekerkerd en Jezus regeert duizend jaar. Aan het eind van die tijd komt de duivel nog één keer vrij, hij wordt onmiddel lijk verslagen en dan pas komt het defini tieve oordeel." Het opmerkelijke plot is het resul taat van twee verschillende eindtijdver- wachtingen die de auteur in el kaar heeft ge schoven. Beide theorieën waren populair in de eerste eeuw na Christus. „Het Nieuwtestamenticus Bert Jan Lietaert Peerbolte was: God grijptin door de Messias te laten rege ren. Het andere is: God grijpt in door de aarde om-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14