KUNST Elke Johannes Passion heeft een eigen karakter CULTUUR Veel geknutsel in objecten van Evert Rodewijk 'Ouwe jongen' Steve Wynn is nog lang niet versleten R6 Carver speelt menselijk onvermogen Laatste Avondmaal op Sint Pietersplein Gergiev Festival in teken van Prokofjev euwen. Publiciteitsfoto Teeuwen Leiden De Leidse Schouwburg i woensdag 4 juni een orstelling ingelast van er Hans Teeuwen. Het een inspeelvoorstelling nieuwe programma yof love'. De kaartver- gint vandaag. Volgens burgdirecteur Bart van speelt Teeuwen volgend alleen in grote zalen en us niet meer in Leiden ijn. rschotenaar muziekprijs ioten - Voorschotenaar oiman heeft de Martin ïprijs gewonnen. Hij muziektheorieprijs, die e jaar in Gent wordt a, voor zijn artikel 'Oli- iiaen en de Franse har- dit artikel, dat in no- 13 in het tijdschrift iektheorie wordt ge- 1, maakt Mooiman van de verwantschap Franse harmonie en van organist/compo- Messiaen. samen The Dead icisco - Poplegende in treedt binnenkort ;ren op met de overge- den van de Californi- band Grateful Dead, noemt zich sinds de voorman Jerry Garcia d. Het is zestien jaar lat Dylan met de groep )ylan geeft negen con- et de groep. neltje speelt de Jongen De 13-jarige acteur Stkamp speelt de I in de film 'Kees de jdie eind dit jaar uit- jltkamp vertolkte vier (den ook de hoofdrol in ucces 'Kruimeltje'. In Jre film, gebaseerd op [jvan Theo Thijssen, pnnah Cheney (13) de losa Overbeek, de |fde van Kees. De Leid- chrijver Bob In 't Hout phet boek totfilm- p regie is in handen ré van Duren. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Steve Wynn the Miracles. Gezien:15/4, Q-bus, Leiden. In een interview gaf Steve Wynn onlangs aan dat hij een song soms binnen vijf minuten klaar heeft. Klasse natuurlijk, als je dat kunt. Wynn die eind jaren tach tig met The Dream Syndicate een wereldconcert gaf in het LVC kan bouwen op een aardig portie krediet, maar solo is het voor de Amerikaan na het uit eenvallen van de invloedrijke cultband behoorlijk kwakkelen geweest. Wel bracht hij een di arree aan platen uit, maar daar bij werd meer gekeken naar de kwantiteit dan de kwaliteit. Met 'Here come the Miracles' en het pas verschenen 'Static Trans mission' geeft Wynn weer de kwaliteitsdraai aan zijn werk en laat hij zoals in zijn goede jaren de gitaar flink scheuren. In Q-bus kiest Steve Wynn noodgedwongen voor een con cert met een meer akoestische inslag. Drumster Linda Pitmon is nog niet helemaal hersteld van een duimkwetsuur en doet eigenlijk alleen in de blessuretijd van het concert mee. 'The side I'll never show", 'California Sty le' en 'Carolyn' worden zo te ruggebracht tot een veredelde twee meter sessie voor drie he ren. Dat rustige eerste gedeelte blijft recht overeind staan mede doordat de degelijke Ameri kaanse liedjessmid Wynn een pareltje van een gitarist naast zich heeft staan. De jonge Jason Victor weet op een uitgekiende wijze zijn spel te doseren, soms zeer ingetogen, met een geraffi neerde sobere slide dan weer met spetterende gitaarerupties zoals in het tweede gedeelte van de set. Want daar lag ontegen zeggelijk gisteravond de kracht van het concert. Nadat drumster Linda Pitmon haar plaats had ingenomen - snaredrum voor de rechterhand en sambaballen in de gebles seerde linker - speelt Wynn het dak van Q-bus. Met 'The Am- bassaor of Soul' en 'The Days of Wine and Roses' van het de buutalbum van The Syndicate laat Steve Wynn zijn heftige psy chedelische kant doorkomen. Gitarist Jason Victor geselt zijn gitaar bij 'Amphetamine' en het intense 'John Coltrane Stereo Blues'. Echt een dampend setje van een ouwe jongen die geluk kig nog lang niet versleten is. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Johannes Passion door het Leids Kamerkoor o.l.v. Ton Beckers, het Brederode Consort o.l.v. Henk Cijzen en het Haarlemmermeers Oratoriumkoor Excelsior o.l.v Sytze Stel Gehoord: 6/4, Petruskerk, Leiden, 12/4, Oudshoomse Kerk, Alphen a/d Rijn en 15/4, Geref. Kerk, Nieuw-Vennep. In en om Leiden zijn dit jaar tenminste vier Johannes Passio nen uitgevoerd. Drie ervan zijn het vergelijken waard. Zo voerde het Leids Kamerkoor het werk uit in de Petruskerk. Met een ka merkoor verwacht je een klei ner, transparanter klankbeeld dan bij een oratoriumvereni ging, die veel meer zangers telt, die meestal minder geschoold zijn. Het koor van Beckers stelde geenszins teleur; bracht een so bere, ingetogen uitvoering, die indruk maakte. Maar die verge leken met vorig jaar iets lager scoorde. Over de hele Johannes lag een waas van matheid, die een enkele keer te traceren viel. Zo bleef het schitterende slotko- raal, dat als een rots van overtui ging en hoop kan blijven han gen, achter bij de andere evoca tieve, prachtig gezongen kora len. Fraai homogeen en gescan deerd weerklonken de turbae. In 'Ware dieser nicht ein Übeltater' gonsde het orkest eensgezind mee op de hitsige inhoud van de tekst. Het ad hoe samenge stelde orkest verdient lof, zowel in de grote orkestpartijen als in kleurrijk openbloeiende, of juist ingetogen soli. Op de bassen na getuigden alle solisten van een merkwaardige, hel doordringende klankkleur. Daarentegen was de bas Jelle Draijer vervuld van een wel haast omfloerste innerlijke be wogenheid, het lichtende mid delpunt van deze uitvoering. Ook de moeiteloos wendbare en gloedvolle stem van de nog zeer jonge Wiard Witholt is waard om gememoreerd te worden. Het Brederode Consort uit Al phen is een vocaal en instru mentaal ensemble dat zich toe legt op muziek uit de barokpe riode. In deze Johannes viel eveneens veel te genieten. Zo zongen de sopranen uitgespro ken vitaal, mooi articulerend en prachtig homogeen. De koralen gaf Gijzen stuk voor stuk een ei gen karakter. Klonk bij Beckers het slotkoor weinig energiek, het Brederode Consort zong voluit, evocatief 'Herr Jesu Christ, er- höre mich, ich will dich preisen ewiglich'. De hele uitvoering ademde een bevlogen, directe dramatiek met bloedstollende turbae en prachtige solistische momenten. De fraaiste stem had de bas Robbert Muuse. Hij nam zijn rol, evenals de alt, zeer serieus. In de kleine partijen zong én speelde hij Pilatus. De weerbars tige aria 'Eilt, eilt, ihr angefocht- 'nen Seelen' blies hij nieuw le ven in. Van de tenor evangelist, tevens ariazanger Richard Prada kan maar één ding gezegd wor den: twee rollen kan hij niet aan. Zijn stem liet het zeer geregeld afweten. Zong de sopraan Mar jolein Niels makkelijk maar te glad, Eline Harbers legde veel meer haar ziel en zaligheid in de altaria 'Es ist vollbracht'. Gisteravond voerde het Haar lemmermeers Oratoriumkoor Excelsior deze passie uit, en we derom was ik onder de indruk van wat een gewoon koor ver mag. Het betekent niet dat alle hoge a's loepzuiver waren, ook niet dat het tekort aan mannen niet hoorbaar was, maar toch: prachtig gescandeerde, beteke nisvolle turbae met vooral hel dere sopranen, een bijna overal overtuigend alert orkest dat spannend inspeelde op sferen en affecten. Koralen die gewel dig mooi, door puntige articula tie en geraffineerd gedoseerde dynamiek, inhoudelijk straal den. De allermooiste aria van deze Johannes was 'Zerfliesse, mein Herze, in Fluten der Zah- ren' door de sopraan Diane Ver doodt aangrijpend mooi ver tolkt. Niet overdreven, maar met een fantastische techniek, een glanzend wendbare stem en een groot inlevingsvermogen naar de luisteraar toe. Ludwig van Gijsegem leefde zich flamboyant uit, op andere plaatsen schuch ter, verwonderd of bedroefd, in de rol van verteller. Met een gro te innerlijke kracht zette de bas Hans de Vries Jezus neer als ie mand met een ontzagwekkend overwicht, én overgave aan zijn lot dat hij willens en wetens op zich nam. woensdag 16 april 2003 theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Onbegonnen Werk' door Carver. Gemaakt en geschreven door Beppie Melissen, Leny Breederveld, René van 't Hof, Peer Mascini en Jim van der Woude. Regie: Helmert Woudenberg. Gezien: 15/4, LAKtheater, Leiden. Nog te zien: 16 t/m 19/4, aldaar. Vorig jaar stond in het teken van het muizenfeuilleton Pi, Po, Pu, Pa Pé; in de nieuwste voor stelling kiest Carver voor een collage van meer en minder uit gewerkte beelden. 'Onbegonnen Werk' heet het, en hoe onmoge lijk het ook lijkt, ze zeggen veel over zoiets onbeschrijflijks als het leven zelf. Het begint met scherpe observaties die vertaald worden in altijd schrijnende en vaak oerkomische schetsjes. Peer Mascini, als een opper priesterlijke tovenaar uitgedost, praat met ontsporende teksten de verwarring naar een hoogte punt. Wie diep wil graven, zou kunnen stellen dat hij de ratio verbeeldt, die de mens alleen maar op een dwaalspoor brengt. Daaromheen spelen René van 't Hof, Leny Breederveld, Jim van der Woude en Beppie Melissen de menselijke ontoereikend heid. Het begint al geniaal, met een grote doos waaruit geklop en gekras klinkt. Dan prikt Van 't Hof een vinger door het karton en heel langzaam groeit het gat en wurmt hij zich, het gezicht op verbeten, uit het ei. Zelden zie je het moeizame geboren worden en de eerste wankele schreden sterker verbeeld. Van 't Hof kan heel mooi onhandig doen, maar hij excelleert ook in het trefzekere. Als schootbelust, jong hondje en als etnische stokkenvechter beweegt hij ver beten sierlijk en gesmeerd. Beppie Melissen en Leny Bree derveld houden zich meer bezig met verbaal sadomasochisme. Ze zetten bijvoorbeeld een cha- otica tegenover een precieze en het stapelen van steeds vreselij ker wordende zinnetjes, het be leefd en voorzichtig uit de hand laten lopen, is akelig raak. Melis sen is ook prachtig in een zeer herkenbare onzekere-mensen- tirade, waarin je door Jim van der Woude als Rus tot twee keer toe op het verkeerde been wordt gezet. Niet alle ideeën zijn om in te lijsten, maar Carver heeft zulke scherpe ogen, dat in elke scène toch zeker één moment eruit springt. Bovendien is 'Onbegon nen Werk' een lust voor het oog, een kleurrijk plaatjesboek, dat eüidigt met een buitengewoon poëtisch, maar in feite zeer grimmig beeld. Van illusies over het leven laat Carver weinig heel, en toch word je erdoor ge sterkt. rome - De Russische kunstenares Natalia Tsarkova poseert voor haar schilderij van paus Johannes Paulus II in haar studio in centraal Rome. Tsarkova hoopt haar meest recente werk, een verbeelding van het Laatste Avondmaal, op de voorgevel van het Apostolisch Paleis in Rome te mogen projecteren. De kolossale projec tie, van zo'n veertig bij veertig meter, zou morgenavond - op Witte Donderdag - op het Sint Pietersplein te zien moeten zijn. Foto: Reuters/Max Rossi rotterdam/anp - Het Gergiev Festival in Rotter dam staat dit jaar geheel in het teken van de mu ziek van de Russische componist Sergej Prokofjev. Het evenement van 4 tot en met 13 september in de Doelen en de Rotterdamse Schouwburg omvat onder meer zeven symfonische concerten, tien pianorecitals, opera, ballet, toneel, kamermuziek, historische films en een symposium. Het is daar mee het grootste festival dat ooit in Nederland aan Prokofjev is gewijd. Onder leiding van chef-dirigent Valery Gergiev van het Rotterdams Philharmonisch Orkest con centreert het tiendaagse muziekspektakel zich op het thema 'de verloren zoon'. Het is een verwij zing naar het leven van Prokofjev, die in 1891 in Oekraïne werd geboren. Hij verliet na de Oktober revolutie in 1917 Rusland, maakte furore in het Westen om uiteindelijk tot ieders verbazing weer naar zijn geboorteland terug te keren. De tien festivaldagen volgen Prokofjev op zijn reis naar huis, een tocht van het Parijs van 1927 naar het Moskou van 1947. In deze periode maakte hij beroemde werken als 'Peter en de wolf, 'Romeo en Julia',' Ivan de Verschrikkelijke' en het ballet 'De Verloren Zoon'. Het Gergiev Festival beleeft zijn achtste editie. Kunstwerk van Evert Rodewijk. Fc schijnlijk doet het er niet zoveel toe wat het precies voorstelt. Zoals je met verf en linnen een abstract schilderij kunt maken waarin de toeschouwer van alles en nog wat kan zien. Zo kan dat ook door een aantal voorwerpen samen te brengen. Eindeloos rijgt Rodewijk zijn spulletjes aan elkaar. Soms is dat grappig. Een vliegtuig geeft hij bijvoorbeeld als vleugels de hoom van een speelgoedtele foon, terwijl hij aan de neus van het toestel een klein vliegtuigje heeft bevestigd dat dienst doet als propeller. En in een hoek van de expositie ruimte zien wij een model van een zonnestelsel. Het is vervaar- j: Henk Bouwman digd van ijzerdraad, met daar aan vastgemaakt een aantal bal letjes en trechters die de hemel lichamen voorstellen. Hoewel Rodewijk veel van zijn objecten aan het plafond hangt, is het amusant om te zien dat hij daar in dit geval juist van heeft afge zien. Het zonnestelsel staat na melijk op een onderstel met wielen. Het wekt geen ontzag op, wij kunnen ermee doen wat wij willen. Toch is de artistieke waarde van deze objecten beperkt. Nadat je er twee of drie hebt gezien, weet je het eigenlijk wel. Sterker nog: met een beetje handigheid maak je de vierde en de vijfde gewoon zelf. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Objecten van Evert Rodewijk. Prijzen: 40 t/m 1.700 euro. Te zien: t/m 29/4, ma t/m do 9-18 uur, vrij 9-21 uur, za9-16 uur, De Watertoren, Noordhoek 5, Roelofarendsveen. De bovenste verdieping van De Watertoren in Roelofarendsveen is gevuld met een aantal vreemdsoortige objecten van plastic. Maker Evert Rodewiik stelde ze samen uit gebruiks voorwerpen en kinderspeel goed. Is dit kunst of geknutsel? Dat is een vraag die vrijwel di rect opkomt bij het zien van dit alles. Een deel van de ruimte wordt ingenomen door een hangende witte bol waar tegenaan allerlei gekleurde voorwerpen zijn ge plakt. We zien dopjes, staakjes, pud dingvormpjes, plastic schaapjes en een miniatuurolifant. Verder steken er twee langere sprieten uit de bol. Ze zijn opgebouwd uit plastic buisjes en kralen. En ook hier heeft Rodewijk allerlei plastic dieren aan zijn bouwsels toegevoegd. Wat wil hij met dit werk uitbeelden? Is het een sa telliet? Een wetenschappelijk model om de samenstelling van een ingewikkelde chemische stof inzichtelijk te maken? Of worden we hier geconfronteerd met een ruimtewezen dat ons met zijn gevaarlijke tentakels bedreigt? Het kan allemaal, en waar- Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor sionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur t stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, leelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Moeders Mooiste uit Leiden. opping op het creatieve at is theatersport in een dop, volgens Marcel „In een toneelstuk staan haal en de personages voren vast. Bij theater- Wordt alles ter plekke be- Er ontstaat iets onder de an het publiek. Dat het een hele eerlijke an theater." weet waarover hij praat, lefent deze 'sport' in- s al tien jaar, waarvan ste vijf bij Moeders e in Leiden. Dat bete ins per week 'trainen' en arkeer per jaar een rijd' spelen, zowel 'uit' lis'. En hoewel deze ijden het hart van de sport vormen, gaat de ihand liggende analogie voorbeeld een voetbal- titie niet op. „Winnen is k niet belangrijk. Er is lijks competitie." e regels op een rijtje. Tij en avondje theatersport twee teams van elk vier spelers tegen elkaar. De teams kiezen om de beurt een game, wat zoveel wil zeggen als de spelvorm waarin een scène wordt gegoten. „In totaal zijn er wel meer dan honderd games", zegt Voogt. „'Drie in de pan' bijvoorbeeld. Bij die spelvorm speel je een scène één keer neutraal en daama op drie verschillende manieren. Dat kunnen drie emoties zijn, maar ook drie film- of muziek stijlen." Een ander vast gegeven zijn de drie juryleden. Zij geven pun ten voor techniek, inhoud en amusement. Zijn de toeschou wers het niet met de jury eens, dan kunnen ze hun ongenoe gen met behulp van een welge mikte natte spons kenbaar ma ken. En dat is niet de enige participatie die van het publiek verwacht wordt Iedere spel vorm vraagt om de invulling van een aantal basisgegevens: beroepen, emoties, locaties, re laties, noem maar op. De toe schouwers mogen hun voor- „Het is belangrijk erop te vertrouwen dat er altijd wel iets in de je opkomt wanneer je op het podium staat." Foto: Ronald Segaar keuren luidkeels kenbaar ma ken. „De relatie met het publiek is daardoor wel enigszins dub belzinnig", grijnst Voogt. „Aan de ene kant probeer je het pu bliek te behagen, krijg je vaak hele positieve reacties. Aan de andere kant is het ook zo dat de toeschouwers de meest idi ote dingen proberen te beden ken, om het je zo moeilijk mo gelijk te maken." Het vraagt dan wel enig lef, om zonder tekst, zonder rol, zon der enig idee het podium op te stappen, beaamt Voogt. „Ver trouwen is daarbij heel belang rijk. Vertrouwen dat er altijd wel iets in je opkomt. Vertrou wen ook dat iemand anders het wel oppikt wanneer je het zelf even niet weet." Belangrijk is daarom om de drang tot ori ginaliteit te laten varen. „Want op het moment datje origineel wilt zijn, ga je al nadenken over wat je doet. En dat blokkeert het creatieve proces." Wie eenmaal zijn angst over wonnen heeft, krijgt er veel voor terug, zeggen Voogt en ook Richard Weenink. „Ik ben er een stuk extroverter door ge worden", zegt Weenink. Voogt: „Ook in het dagelijks leven heb ik een stuk meer zelfvertrou wen gekregen. Het toespreken van een grote groep wild vreemden gaat me een stuk ge makkelijker af." Maar bovenal is er het spelplezier, benadruk ken ze. Het idee dat je mag im proviseren, zeggen wat je wil, doen wat er in je opkomt. Weenink: „Als ik op donder dagavond naar de training fiets, heb ik echt zo'n gevoel van: hè lekker, alles mag weer." Moeders Mooiste speelt vrij dag 25 april een 'thuiswed strijd' in theater Imperium, Oude vest 33e, Leiden. Reser veren: tel. 071-5141141. Rody van der Pols

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19