KUNST CULTUUR Gewaagd, maar geslaagd experiment van Floraband Peter Dijkstra maakt zijn eerste Matthaus onvergetelijk Formule 'De Veen gaat Vreemd' nog niet sleets De drie musketiers blijft afstandeli EMI-aandelen kelderen door Robbie Williams Praten ove koetjes, kalfj leven en doi Muzikale energie op TexMex Night maandag 14 april 200j muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Matthaus Passion door Leiderdorps Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra, m.m.v. Achim Kleinlein, tenor, evangelist. Mare Pantus, bas (Christuspartij), Renate Arends, sopraan, Wilke te Brummelstroete, mezzosopraan, Ludwig van Cijsegem, tenor, Jelle Draijer, bas, het Roder Jongenskoor en het Barokorkest van studenten Oude Muziek. Gehoord: 13/4, Pieterskerk, Leiden. Eindelijk is er een jong mens GRONiNGEN/GPD - De aandelen van platenmaatschappij EMI zijn fors gedaald nadat de nieu we cd van Robbie Williams op een tegenvallende plaats is bin nen gekomen in de Amerikaan se hitparade. De nieuwe cd van Williams, 'Es- capology', is deze week in de Billboard Album Chart binnen gekomen op nummer 43, goed voor verkoop van 'slechts' 21.000 exemplaren. Dit heeft er volgens het Australische nieuwsbureau Undercover toe geleid dat de aandelen van EMI direct met tien procent in waar de zijn gedaald. Ook in zijn thuisland Engeland, waar 'Escapology' eerder is uit gebracht, staat Williams deze week op de 43ste plaats. In Ne derland staat het album op nummer 6. Wereldwijd zijn er van 'Escapology' nu circa zeven miljoen stuks verkocht, waarvan in Nederland nu ongeveer 200.000. Williams sloot eind vorig jaar een megacontract van 125 mil joen euro met platenmaat schappij EMI. Als voorwaarde zou zijn gesteld, dat EMI moest zorgen voor een doorbraak van Williams in de Verenigde Staten. Het debacle vertoont volgens het vaktijdschrift Muziek en Beeld gelijkenis met dat van Ma- riah Carey enkele jaren geleden. „Die sloot ook een megadeal met EMI, verkocht in Amerika vervolgens 'slechts' 500.000 1 exemplaren van haar album 'Glitter' en werd vervolgens met een afkoopsom van 40 miljoen dollar weer gedumpt Als de ver kopen op deze schaal doorzet ten, verkoopt Williams zelfs nog minder dan Carey." Vorige maand meldde EMI-baas David Munns in The New York Times, dat in Amerika vier mil joen exemplaren van het album uitgeleverd zouden gaan wor den aan de handel. Dat houdt in dat er dus nog een slordige 3.979.000 exemplaren in de win kels liggen. opgestaan die na de Matthaus niet op z'n horloge kijkt om te zien in hoe korte tijd het werk geklaard is. Peter Dijkstra luis terde onbedoeld naar Prediker die meer dan 2000 jaar geleden schreef 'Alles heeft zijn uur, alle dingen onder de hemel hebben hun tijd'. Dijkstra nam die tijd ruimschoots om zijn eerste Mat thaus onvergetelijk te maken. Niet koste wat kost langzaam; er waren genoeg delen die snel en flitsend voorbij joegen. Maar er waren momenten, al in het eer ste koraal, vol uitgesponnen ver twijfeling en nóg verwonderlij ker, welhaast verslagen in 'Du edles Angesichte'. Hier werd de tijd uitgerekt met slechts drie in strumenten, theorbe, kistorgel en contrabas. Wat deze Matthaus bovendien bijzonder maakte, was de rol van het dubbelorkest. Dijkstra koos niet alleen voor authentie ke instrumenten - dat gebeurt vaker - maar ook nam hij daar voor studenten van de afdeling oude muziek en historische uit voeringspraktijk van het Ko ninklijk Conservatorium, Den Haag, aangevuld met professio nele barokmusici. Deze jonge mensen liet Dijkstra onder zijn indringende directie, elk instru ment met zijn bevlogen li chaamstaal benaderend, 'mee praten' met koor en solisten. Als menselijke stemmen, die aan grijpend waarneembaar acte de présence gaven. Zo waren de twee houten flauto traverso's en de twee obo's da caccia met hun iets gevoileerde beeldende taal zó schitterend in samenspraak met de sopraan Renate Arends in 'Aus Liebe will mein Heiland sterbendat de Pieterskerk verstomd de adem inhield. Zelfs in het helse 'Sein Blut komme über uns und uns- re Kinder' participeerden de fluiten hoorbaar aangedaan. Ook de beide jonge concert meesters stegen onder die be geesterde aandacht van Dijkstra boven zichzelf uit. Van de solisten maakten de bas Jelle Draijer en de evangelist Achim Kleinlein de meeste in druk. Kleinlein om zijn flamboy ante helderheid en inhoudelijke zeggingskracht, Jelle Draijer om zijn overgave en innerlijke, rust, waardoor zijn stem van Binnen uit verwarmde. Ook Wilke te Brummelstroete zong de wel licht langste, in elk geval de langst ervaren aria spannend en vernieuwend door na het da ca po een andere, ingetogen be schouwelijke sfeer te creëren. Mare Pantus zette een promi nent aanwezige Christus neer, meer in de stijl van de Johannes Passie. Van berusting en verstil ling voor toekomend lijden was zo geen sprake. In het laatste kwartet kwam de tenor Ludwig van Gijsegem pas helemaal tot zijn recht. Tot slot nog het kleine wonder van het Roder Jongenskoor. Na drie Matthausen waarin het knapen- of jongerenkoor nau welijks te horen was, werden wij gisteren overweldigd door een stralende jonge klank die kleur rijk opbloeide boven het Leider dorps Kamerkoor, dat nu al mag bogen op een boeiende en tot de verbeelding sprekende uit voering van Bachs onvolprezen lijdensverhaal naar het evange lie van Matthaus. De Dutch Divas zingen met live begeleiding van de Floraband en dat blijkt een gouden greep. Foto: Dick Hogewoning Dutch Divas maken indruk op 'Gala of the Year' door Theo de With rijnsburg - Het is een gewaagd experiment. Op het 'Gala of the Year7 begeleidt de Floraband za terdagavond voor het eerst in haar bestaan drie professionele zangeressen. Voor de Dutch Di vas is het de eerste keer dat ze li ve met een amateurorkest zin gen. En er kon 's middags slechts één keer gerepeteerd worden. Het experiment blijkt op de ga- la-avond gunstig uit te pakken. Gewaagd, maar geslaagd. Sport hal De Middelmors in Rijnsburg is omgetoverd tot een muziek- paleis. De zevenhonderd bezoe kers worden verwend. Met pau ken en een voice-over wordt het gala ingeleid. Er is een batterij lampen opgehangen en op een groot scherm wordt steeds een toelichting gegeven op de ge speelde nummers. Showgroep Valentine en het Lollipop Show ballet visualiseren de muziek van de Floraband. Het Rijnsburgse muziekgezel schap is meer dan een dorps fanfare. Onder leiding van diri gent René Mulders laat de Flo raband horen dat ze in staat is tot grootse muzikale prestaties. Niet alleen de rode uniformen zijn strak. Er wordt ook strak ge speeld. Met name de medley van successen van de Engelse rockformatie Queen maakt in druk. Nummers als 'Another one bites the dust', 'Don't stop me now" en "We will rock you' zijn naadloos aaneen gesmeed. De Floraband heeft er elders al groot succes mee geboekt. En dat is begrijpelijk, want deze bombastische muziek blijkt wonderwel bij het Rijnsburgse korps te passen. Het is daarom een raadsel waar om het Lollipop Showballet een twaalf minuten durende show mag verzorgen met muziek uit 'Saturday Night Fever'. De mu ziek staat op tape en de Flora band kijkt dus werkloos toe. De zes dansers bewegen op de Ne derlandstalige versie van liedjes als 'Staying alive' en 'How deep is your love', afkomstig uit de musical 'Saturday Night Fever' die tot voor kort in Utrecht te zien was. Ze playbacken mee met de nummers en doen be kende dansjes zoals John Tra volta die ooit ook deed. Het op treden van het Lollipop Show ballet heeft meer weg van een playbackshow dan van een bal let. De Dutch Divas maken alles goed. De drie zangeressen heb ben allemaal ervaring op het po dium van het Eurovisie Songfes tival: Sandra Reemer (1972, 1976, 1979), Maggie MacNeal (1974, 1980) en Marga Bult (1987). Ze hebben hun gardero be aangepast aan de Floraband. De diva's dragen rode glitterjur ken met een lieshoge split Ze blijken geroutineerde entertai ners. Na eerst een paar num mers met orkestband te hebben gezongen, is het tijd voor het echte orkest „De Floraband heeft zich hele maal dood gewerkt op ons re pertoire", zegt Marga Bult. Het klinkt als een excuus vooraf. Dat blijkt geenszins nodig. Het or kest en de Dutch Divas zijn aan elkaar gewaagd. Er worden oude songfestivaldeuntjes gespeeld, maar ook disco van Chic, Diana Ross en Sister Sledge. En het klopt allemaal. Het klinkt prach tig en wat minstens zo belang rijk is: ze hebben er allebei ont zettend veel lol in. Het plezier straalt er vanaf en slaat ook over op het publiek. Op het Eurovisie Songfestival is een paar jaar geleden het orkest afgeschaft, maar op dit Rijns burgse podium wordt bewezen dat een live orkest absoluut een meerwaarde heeft. Een orkest band blijft ingeblikte muziek. „Dit gaan we meer doen", roept Maggie MacNeal. „Ik voel het aan mijn water." Kunnen die Dutch Divas niet voor Neder land naar het Eurovisie Songfes tival? Met de Floraband erbij als begeleidend orkest. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Hoe komt het kalf maat' van Keesen&Co. Tekstf Gerritsen. Regie: Willibrord Keest Wim Bouwens, Reinout Busstn Marisa van Eyle, Monique Kuijp Mlchlel Nooter. Iemand komt bij je op b Hij heeft een neus die dt dacht vraagt, maar je ka ijdelheid en neemt je voo beslist niets over te zegge houdt je zo bezig, dat det in de tweede zin ter komt. De neus in 'Hoe komt hi bij zijn maat' van Keesen de kanker van Lucia (Mc Kuijpers). In de keuken vc met vier vrienden en vei een gesprek dat veel kanti gaat, maar indirect stee hetzelfde terugkomt. Voa ga (Marisa van Eyle) lui niet om Lucia's aanst dood in het gesprek te v den. Lucia vangt dat op ra nuchterheid waar vaak de hoop doorheen schemert De drie mannen spelen n prominente, maar belai rollen. David (Reinout I maker) mag graag een I zieken en voeren, bij voa met zijn spelletje 'links oft met twee gesloten handen daarin is kiezen moeilijk, leven is kiezen; besteed je moeite aan het zorgvuld ken van keuzes of laat je i gen gebeuren, en vind j manier om met de uitkot leven? Dit soort kwesties slinks en slim verstopt tekst. Walter (Michiel Nooter) b nieuwe vriend van Lucia eerdere 'liefdes van haar verloor ze al na zeven door ongelukken, dus zijn tie lijkt niet zonder risia teur Esther Gerritsen heel subtiel afwisseling, I en spanning in de tek vlecht verhaalelementen elkaar heen, speelt met di tie tussen verhaal en wa heid, met suggestie en oi kende bewegingen, en hei goed oor voor dialogen.] het einde (een lang citaat onthechting) is wat gefon Erg grappig is de manier vi ze Olga het gesprek en de ties bij de vraag aan Lud wil je het allerliefst' laat n ren: het moet iets bijna gelijks zijn, zodat we wi best doen, maar het niet dan ben jij verdrietig en ki troosten, want dan ben goeie vriendin. In hoeve oprecht is of vals, emot begaan, onhandig of on blijft in het midden. Dankzij het mooie evei tussen tekst, de zorgvuldi gie en de sterke spelers 'Hoe komt het kalf bij zijn van het begin tot het einde door Joris Rietbroek roelofarendsveen - Een pro gramma als Idols kunnen ze in Roelofarendsveen missen als kiespijn, zo lijkt het. Het evene ment De Veen gaat Vreemd van jongerensociëteit Splotsz bewijst dit elk jaar weer. Meer dan der tig amateur-muzikanten verto nen in zes gelegenheidsbands hun talent door populaire co vers te spelen in een stampvolle feesttent. Het is alweer de elfde editie en dat de formule nog niet sleets is, bewees de drukte van zaterdag. Even na het begin van de eerste band kan er al geen kip meer bij. Gedurende de avond waaiert de muziek alle kanten op, van Ike en Tina Tur ner tot Audioslave en van Eury- thmics tot Avril Lavigne, waarbij de gitaar overheerst. Ruim tien jaar geleden kwamen énkele vrijwilligers van Splotsz op het idee een avond te organi seren met enkel gelegenheids bands, waarvoor de leden van diverse Veense bandjes 'vreemdgaan,' zodat ze eens met andere muzikanten samen spelen. Tijdens die eerste editie in 1993 bleek Splotsz al te klein door de grote belangstelling. Vandaar dat De Veen gaat Vreemd sindsdien in een grote tent wordt gehouden. Tegen woordig zijn het vooral 'bandlo ze' muzikanten die met dit eve nement de kans krijgen voor een groot publiek op te treden. Het is een concept dat nog jaren mee kan. De muziek van The Fighters of Slavewax Reality klinkt even hef tig als de bandnaam. De band opent de avond met het werk van doorgewinterde rockbands als Foo Fighters, Soulwax, Mas ters of Reality en Audioslave. Zanger Jeroen Koenis weet hier en daar zelfs de oerschreeuw van Audioslave-zanger Chris Cornell te benaderen. Vierstem mig zang- en brulwerk en een jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'De drie musketiers' door Artemis. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Bouke Oldenhof. Spel: Martijn Fischer, Matthieu Güthschmidt, Jaap ten Holt e.a. Gezien: 12/4, Leidse Schouwburg. Theater Artemis verdedigt al ja ren zijn goede naam met voor stellingen als 'Maanvirus', 'Drie', "Wiesje wast zich af en 'Waters nood'. Artemis maakt associa tief, herkenbaar, verantwoord en een tikje intellectualistisch theater. Dat wekt bij 'De drie musketiers' hooggespannen verwachtingen. Maar juist bij deze historische voorstelling, waarbij Artemis de zaken groots en meeslepend aanpakt, ver dwijnt dit fijne voorgevoel snel. De voorstelling is een vrije be werking van 'De drie Muske tiers' en 'De man met het ijze ren masker' van de Franse schrijver Alexandre Dumas (1802-1870). Samen tellen deze lijvige romans ruim 2000 pagi na's, inclusief het vervolg 'De drie musketiers 20 jaar later'. Zo'n reusachtig verhaal over een episode uit de Franse geschie denis moet Artemis wel in stuk ken knippen. Dat heeft geleid tot een wirwar aan verhaallijnen en personages. In de voorstel ling zien we de drie musketiers (Porthos, Athos en Aramis) in hun jonge, wilde jaren én als oude vechtersbazen. In Parijs raken zij in gevecht met D'Artagnan, die later onbewust een cruciale rol zal spelen bij het van de troon stoten van de koning. Op een vrolijk gemas kerd bal wordt koning Louis XIV vervangen door zijn doodge zwegen tweelingbroer Philip, die tot dat moment geboeid vastzit in de gevangenis en achter een masker van de buitenwereld wordt afgeschermd. De tegenstelling tussen de twee broers is levensgroot. Loid het chique leven aan het li de Zonnekoning en vult zj gen met dans, diners en| tjes schermen; Philip verpi in de gevangenis. Dit lijk solide basis voor een over 'eer, moed, trots en zoals Artemis vooraf digt. Maar door de grote daad aan decors, kostuu muziek komt deze sub niet goed uit de verf. Lei wel de versterkte geluidse (smak, kleng, tssakl) die I vechten en gooi- en smi horen. Jammer genoeg is deze va ling minder herkenbaar dl dere theaterstukken van mis. Het verhaal is te Fn heroïsch en te chauvini Een rode draad zoals 'Eén allen, allen voor één' klii Nederlandse oren als efl kreet. Daarmee blijft 'D musketiers' te veel op om een gevoelige snaar te De twee zangeressen van The Crazy Goocooboora's brengen een overtuigende uitvoering van 'Sk8ter Boy*. Ze zijn een van de hoogtepunten van 'De Veen gaat Vreemd'. Foto: Dick Hogewoning human beatbox maken het op treden af. Ook de Tabasco Blues Band en The Angry Lions geven stevige shows weg. Eerstge noemde haalt 'Proud Mary" van Ike Tina Turner door de rock- mangel en de Lions geven een stampende uitvoering van 'Pa radise City" van Guns 'n Roses ten beste. Naast de muziek is de aankle ding ook belangrijk. Maffe ver kleedpartijen bleven dit jaar uit, maar het publiek kreeg wel een f 1 kijkje in de oefenruimtes van de bands aan de hand van filmpjes. Ook de kleurige decors en ver sierselen in de zaal, uitgewerkt door een groep van acht jonge ren, mochten er zijn. Enkele kunstenaars van Topaze, ook vormgever van het Lowlandsfes- tival, hielpen de groep bij het ontwerp. Enkele bands hebben twee vo calisten in de gelederen. The Crazy Goocooboora's bijvoor beeld spelen bekende hits wn i Skunk Anansie, Krezip en Avril Lavigne, gezongen door Cecile en Anita. Hun eigen uitvoering van Sk8ter Boy is overtuigend. Sharon en Janine en hun groep Slipgevaar gaan voor hits uit de sixties met een stevige rockaan- pak. Zo krijgt 'Brown Eyed Girl' van Van Morrison een punkbe handeling, evenals nummers van de Beatles en de Rolling Stones. Afsluiter Nottenadder heeft het meest gevarieerde repertoire. Zanger/toetsenist Edwin Turk en begeleiders spelen naast 'Waiting for the sun' van The Doors en 'The man who sold the world' van David Bowie een liedje van Caesar, speciaal voor degenen die de Amsterdamse band die avond in het LVC moesten missen. De laatste noot van de avond, 'Perfect Day' van Lou Reed, had niet beter geko zen kunnen worden aan het einde van een geslaagd De Veen gaat Vreemd. door Maarten Baanders leiden - „U wordt vast steeds luidruchtiger. Ge woonlijk is dat not done in de Stadsgehoorzaal, maar vanavond is het done\", riep de zanger van Homesick the Louisiana Men, die zaterdag avond het spits afbeet van de Cajun/Zyde- co/TexMex Night. Hij wees op de ruime dansvloer die in de grote zaal was vrijgemaakt. Ondanks de oproep liet het publiek zich maar moeilijk overhalen om te dansen. En dat terwijl de bands in de loop van de avond toch heel wat mu zikale energie de zalen in pompten. Stil zaten de mensen te luisteren naar het pittige, veelstemmige geluid van Homesick die Louisiana Men. Mondharmonica, accordeon, drums, gitaren en wasborden werden met feestelijke overgave be speeld. Je kon je van deze muzikanten makkelijk voorstellen dat ze urenlang zo door zouden willen gaan. De sfeer van het vroegere westen van de Verenigde Staten was levensecht aanwezig. Des ondanks bleef de dansvloer leeg en ook bij het tweede optreden - van The Bayou Mosquitos in de foyer - dansten slechts twee mensen, i deuropening achter de ruggen van de me die aandachtig luisterde naar de afwisselend en kalme zang met nostalgisch jankende gita Bij het beweeglijke optreden van Max Tax Banditos in de grote zaal druppelden dei dansende paren de vloer op. Bij de brui' show kon dit niet uitblijven. De contrabassii woog dansend met zijn instrument over h neel en bleef zelfs liggend aan de snaren plul Zijn tegenpool was de saxofonist van de band, Captain Gumbo. Stevig in de grond v kerd, onbeweeglijk en met een donkere bi stond hij een stroom loopjes en extatische ken de zaal in te blazen, zanger/harmonicaspeler van de groep h: daarentegen weer tot het meer beweeglijke muzikant. Hij ging zelfs spelend de zaal kreeg het publiek zover dat hethem aarzelen zong. Intussen gingen steeds meer men» dansvloer op. Vol werd het er niet, maar meer ruimte hadden ze om hun groeiend en siasme uit te leven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14