KUNST CULTUUR Minder museumbezoekers door mooie weer Springpop: muziek op hoog niveau ohannes ssion blijft etje onder de maat 'Eigenlijk zouden de musea altijd gratis moeten zijn' Caesar: heerlijke robuuste lichtvoetigheid Swingende muziek van bollenstreekorkesten Eerste prijzen in Christina Concours naar twee pianisten maandag 14 april 2003 muziek recensie -Susanne Lammers «Johannes Passion van J.S. Bach [het Bachkoor Holland en het Ijebouwkamerorkest o.l.v. Charles ff Met Nanneke Schaap (viola da en Wim Diepenhorst (orgel), rBartels (evangelist), Frans fifljnans (Christus), Julia Neumann an), Alison Browner (mezzo), as Post (tenor) en Charles van as). Gehoord: 12/4, Pieterskerk, Leiden. Cijs Donker schildert de Marekerk en omgeving. „Ik heb wel moeite met de architectuur. Al die verschillende gevels. Zet mij maar tussen de koeien." Foto: Mark Lamers In Naturalis was het gisteren niet drukker dan op een 'betaalde' dag in de herfst- of kerstvakantie. Foto: Mark Lamers lensverhaal van Christus Johannes met minder ische details dan Mat- iïij kijkt er meer van de ;ant naar, meer het grote eschouwend dan bij de tenissen betrokken, en 1 left ook zijn weerslag op nnes Passion van Bach, gint al met de koorpro- raarin het koor met een jeuze verheerlijking eer overwinning viert dan ensverhaal inzet. Aan de list is vervolgens de ;e taak ons toch te be- in het lijdensverhaal iristus. Evangelist Peter lichte heldere stem iet in de details. Hij is nan van grote gebaren, lingt zeer gepassioneerd den. Bij het verraad van krimpt hij ineen, om ver- i bij de woorden 'weinte :h' zijn verslagenheid los verdrietig uit te spin baar Bartels' gedreven- lleen tilt deze Johannes 1 niet op - daar is meer idig. achkoor Holland zingt armte en vurigheid. De 1 klinken smetteloos, met de juiste dosis dwepe- 0( I, de koren messcherp en eel gevoel voor drama. Concertgebouwkameror- teelt licht en adequaat, •dl blijven ontroering en ring uit. Alleen in de be ng van de aria's hoor je listisch stralen. Verder ze tamelijk terughou- door Theo de With leiden - De zon speelde de mu sea afgelopen weekeinde parten. Het Nationaal Museumweekend bracht minder mensen op de been dan andere jaren. Ook de Leidse musea hadden door het mooie weer minder aanloop. Wel zo prettig, vonden de bezoekers die de gratis toegankelijke musea wel bezochten. Kunnen ze ten minste iets zien. Voor de deur van Stedelijk Mu seum De Lakenhal zit Gijs Don ker te schilderen. Op zijn ezel staat een stadsgezicht in wor ding. Hij begon zaterdag met een wit doek en is nu - halver wege de zondagmiddag - een eind op streek met het 'Gezicht op de Oude Vest'. De koepel- vorm van de Marekerk neemt een centrale plek in op het schil derij. Gijs Donker, een van de drie befaamde broers Donker, is door Stedelijk Museum De La kenhal gevraagd een demon stratie landschapschilderen te geven. „Ik vat dat ruim op. Een stadsgezicht is een stedelijk landschap." Donker heeft voortdurend ge zelschap. Er is altijd wel iemand die over zijn schouder meekijkt. Het is in Leiden ook geen alle daags tafereel: een schilder op straat. „Ik werk graag buiten", vertelt Donker. „Dan kan ik di rect naai* de natuur schilderen. Meestal kies ik voor de rust van de polder. Ik heb een beetje schroom om als kunstenaar in de stad te gaan zitten. Boven dien heb ik moeite met architec tuur. Al die verschillende gevels. Zet mij maar tussen de koeien." Bij de ingang van De Lakenhal staat intussen een portier de museumgasten te turven. „Gis teren hadden we 340 bezoekers en vandaag hopen we de 600 te halen", zegt hij. „Het weer werkt niet mee. Mensen gaan liever naar het strand." Toch blijkt met name de expositie over de jodenvervolging in Leiden in trek te zijn. „Die loopt boven verwachting." Gijs Donker heeft intussen ge zelschap gekregen van collega Peter Wïllemsen. Die is naast hem neergeploft op een bankje aan de Oude Singel. Ze hebben onlangs samen een reis naar Bali gemaakt om te kunnen schilderen. „We gaan vaak sa men op pad", zegt Wïllemsen. „Komende week willen we de bollenstreek in." Ze filosoferen nog wat over de schilderkunst en over de musea. „Eigenlijk zouden musea net als in Engeland altijd gratis moeten zijn. Je zult maar bijstandsmoe der zijn. Dan heb je echt geen geld over voor museumbezoek als je naar de supermarkt bent geweest. Op die manier blijven Ruim 750.000 bezoekers tijdens Museumweekend amsterdam/anp ruim 750.000 mensen hebben tijdens het Nationaal Museumweek end een museum bezocht. De 580 musea die meededen, kre gen de afgelopen dagen drie tot vier keer zoveel bezoekers als in een ander weekeinde. Vol gens de Nederlandse Museum Vereniging waren veel musea gratis of konden belangstellen den met korting naar binnen. Vorig jaar trok het Museum weekend nog 950.000 tot een miljoen bezoekers. Dat was een record. Het Nationaal Muse umweekend werd voor de 23ste keer gehouden. De orga nisatie koos dit jaar als motto 'de kunst van het verzamelen'. De musea speelden op diverse manieren in op dat motto. In alle ruim vierhonderd musea die de Museumjaarkaart accep teren, werd het boekje 'Muse umhuizen' van kunsthistorica Ella Reitsma uitgedeeld. Het Museumweekend valt volgend jaar in het weekeinde van 17 en 18 april. musea elitaire bolwerken." Naturalis is deze zondag geens zins een elitair bolwerk Bezoe kers lopen af en aan. Toch is het ook hier beduidend minder druk dan in voorgaande jaren tijdens het Nationale Museum weekend. De teller bleef gisteren op 2000 steken en zaterdag wer den 1500 gasten geteld. Een woordvoerder wijst ook hier het weer als hoofdschuldige aan. Anneke en Bas Dreef uit Oegst- geest grepen de zomerse tempe raturen juist aan om een fiets tochtje naar Leiden te maken en dat te combineren met een be zoekje aan het natuurhistorisch museum. „We moeten tot onze schande bekennen dat we hier nooit eerder zijn geweest", zegt Anneke Dreef. „Terwijl we nu ontdekt hebben dat het een fan tastisch museum is. Het is onge looflijk wat hier allemaal te zien is. En het is ook nog zo mooi neergezet." Haar echtgenoot valt haar bij. „Een middag is veel tekort om alles nauwkeurig te bestuderen. We komen zeker een keer terug. Maar dan in de winter, zodat ik alle tijd heb om de computer animaties te bekijken en de proefjes te doen." Bij de uitgang worden ballon nen uitgedeeld met het op schrift 'Naturalis 5 jaar open'. Ze vinden gretig aftrek. „Ik heb 1500 ballonnen meegenomen en ze zijn bijna op", zegt de uit delen Ze zijn gratis en dus ko men de mensen erop af als be ren op de honing. Een man heeft al drie ballonnen te pak ken voor zijn kinderen en wil er nu nog één voor zijn vrouw. „Nee meneer, ze zijn voor de kinderen", laat de uitdeler we ten. „Straks kom ik er nog te kort." Er ontstaat een woorden wisseling. Het is de enige wanklank tijdens het verder ge moedelijke Museumweekend. zonder de solisten gaat et, en daar zit het pro- Sopraan Julia Neumann :en strakke stem die ver naar wel een beetje ste- jft. Mezzosopraan Alison er zingt haar eerste aria, -j er Stricken meiner Sün- tram en vlak; in 'Es ist icht!' klinkt ze iets min- ;epast, maar het schrij- komt van de viola da van Nanneke Schaap. Andreas Post heeft welis- en grote stem, maar zijn acht is dan weer zwak. In tein Sinn' klinkt hij eei- ots en hooghartig dan i ardig en schuldbewust. 78ag het orkest uitdrukken. 'Erwage' is het vooral nenspel van de twee vio- 1 de cello die de tekst geven. En de bas Charles tfassel ontroert met name zijn doorleefdheid. Ko- ommige uitvoerenden lo- »p hun tenen, anderen hun werk, en die combi- werkt niet inspirerend, laakt dat deze Johannes toch een beetje onder at blijft. muziek recensie Herman Joustra Concert: Springpop. Gezien: 12/4, Antonius Zalencentrum, Leiden Er wordt wel degelijk nog uit stekende popmuziek gemaakt in Leiden. Door de oude garde natuurlijk. Maar ook zeker door een aantal nieuwe bands. Dat maakt de editie van Springpop afgelopen zaterdag in het Anto nius Zalencentrum wel duide lijk. Jong en oud, allemaal bren gen ze muziek van hoog niveau. Aan Poll de eer om het spits af te bijten. De Leidse band is voortgekomen uit Rumbone en La Whora. Alternatieve rock met een spin, zo omschrijven de leden hun muziek zelf. Nou, alternatief is het zeker, in de zin van 'niet alledaags'. Hier en daar zijn invloeden te horen van King Crimson, met nu en dan fantasievolle dissonanten die op de een of andere manier toch weer in de muziek passen. Hier en daar ook een oneven maatsoort. De zang van Odette is helder en komt vooral tot zijn recht in de wat slepender num mers. Kortom, een prima ope ning van het festival. Dan is het de beurt aan Primal Rage, ook uit Leiden. De naam doet al iets ruigs vermoeden. De t-shirts van bassist Tim Sy- mons en zanger/gitarist Jon Sy- mons doen dat ook: Manowar en Megadeth staat daarop te le zen. Niet bepaald bands die zachtzinnig met de trommel vliezen omgaan. Dat doet Pri mal Rage dus ook niet. Zeer krachtige, luide, meeslepende nummers. Waarin volop ruimte is voor de beide gitaristen - naast Jon Symons is dat Rob Stegeman - om te excelleren. Snel en accuraat vliegen de vin gers over de gitaarhalzen. Puik. Na deze twee jonge bands, met leeftijden van rond de twintig, mag Breath Takin' Angels (voorheen Crackerman) aan de bak. De eerste gevestigde naam van Springpop. Een band van gelouterde muzikanten. Schijn baar moeiteloos zetten de Leid se heren een dampende rock and roll-act op de planken van het Antonius. Ruig, maar zeer toegankelijk. Met onder meer het nummer 'For the love sake', een hitje in spe. Sterke punt van de band is vooral de beheersing van de instrumenten. Geen noot te veel, maar wel precies daar waar het nodig is. Absent Minded is de volgende act, uit Leiderdorp. Een clubje van stuiterende jonge honden. Enorm energiek. Beïnvloed door Incubus, The G00G00 Dolls en Papa Roach, zeggen ze zelf. Dat is te horen ook. Snoei hard en krachtig speelt de band. Met de springende zan ger Jeroen van Woezik als blik vanger. Heel volwassen al, oa- danks dat ook hier weer vier tieners (misschien begin-twin- tig?) op het podium staan. Harde Hond dan. Mooie naam, mooie muziek. Nederlandstali ge pop uit Leiden. Harde Hond draait alweer een jaar of vijf mee in het popcircuit, met ste vige, pittige liedjes. En een en thousiaste podiumpresentatie. Jammer alleen dat de teksten niet goed te horen zijn. Zoals de versterking van de zang de hele avond al te wensen overlaat, terwijl alle instrumenten prima zijn te horen. Maar dat is dan ook een van de weinige min punten van de avond. Aan Panic in Detroit de eer de avond af te sluiten. Sneu alleen dat de eerste bezoekers zich dan al richting uitgang bege ven. Aan de muziek van deze Leidse band ligt het zeker niet. Al een jaartje of tien maakt Pa nic in Detroit opzwepende gi taarpop. Strakke ritmesectie. Strakke gitaren, afgemeten zang. In hoog tempo. Maar nooit nerveus klinkend. Een goede afsluiting van Springpop, een paar uur lang muziek van hoog niveau. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Caesar. Gezien: 12/4, LVC, Leiden. Caesar lijkt met het vierde al bum, simpel 'Caesar' gedoopt, weer als herboren uit de start blokken gekomen. Pas een paar weken in de schappen en nu al staat het album een in de Moordlijst van het muziekblad OOR. Niet alleen op het album maar ook live overtuigt de Amster damse formatie. 'Twist' is de lekkere opener in het goed vol gelopen LVC. Heerlijke stuwen de lijnen zijn er van gitarist Roald van Oosten en bassist Sem Bakker. De sound klinkt robuust maar steeds bij ieder nummer is er die kwinkslag, die prettige typische lichtvoetig heid van Caesar die steevast langs komt. 'Stop that girl' heeft dat lieve gevoelige al in de coupletten maar krijgt de heftige over stuurde passages pas in de re freintjes. Bij 'Stop that girl' en 'Before my head explodes' brengt drumster Marit de Loos haar hemelse tweede stem in stelling en geeft Caesar zo een extra meerwaarde. 'I know T' is de single, maar eigenlijk maakt het de eerste dertig minuten niet uit wat de Amsterdammers spelen. De songs zijn stuk voor stuk kleine miniatuurtjes, lied jes met een kop en een staart die van venijnig springerig naar uiterst licht dartelend kunnen omschakelen en steeds weer af sluiten met een geraffineerde climax. De band zet aan het eind van de set de hakken^fcog even ste vig, grillig in het zand door een aantal hardcore-achtige num mers te vertolken. Met songs als 'CIA' drukt Caesar nog even flink het gaspedaal in. De door bassist Sem Bakker vals en rauw gezongen songs laten de band gelukkig niet uit de bocht vliegen. Met het intrigerende en massaal meegezongen 'Situa tions/complications' geeft Cae sar aan het eind weer de typi sche Caesar-draai aan het con cert. Het eigenwijze trio bouwt gestaag aan een mooi eigen oeuvre. Na het wat teleurstel lende derde album 'Leaving Sparks' gaat het met vernieuwd elan de Nederlandse clubs langs en zal het ongetwijfeld aanbiedingen van de grote fes tivals in de achterzak hebben. jan Jade Boersma. litsfoto lositie in ands Lyceum (est - Leerlingen van de tionale afdeling van het ds Lyceum Oegstgeest 1 een expositie van eind werken ingericht. De voor het vak Art De- n op donderdag 17 april 00 tot 19.00 uur te be en in de achtergymzaal schoolgebouw aan de aan. De leerlingen zijn rig om uitleg over hun geven en vragen te be urden. e Wynn -bus Steve Wynn staat mor- ind op het podium van aan de Uiterstegracht, ongwriter richtte de iream Syndicate op, die ren tachtig furore maak- liedjes die teruggrepen New York-geluid van Te en de Velvet Under- Daarna maakte Wynn ntal soloplaten, met rudi- n re songs, die hem een aanhang bezorgden. De g van het concert is ur. De toegang bedraagt door Rody van der Pols noordwijkerhout/voorhout De bollenstreek swingde de pan uit, het afgelopen weekeinde. Vrijdagavond gaf de harmonie van muziekvereniging St. Cecilia een concert, waarvoor een heel bijzondere achtergrond was uit gezocht: het levensgrote Pano rama Tulipland, de titanenklus van schilder Leo van den Ende. Na maanden van oefenen bracht de harmonie in deze ou de bollenschuur in Voorhout een divers programma ten ge hore: filmmuziek uit 'Mask of Zorro' en 'Songs of the Wizz', maar ook de hits van Toto en een deel uit het Ierse tapdance spektakel 'The Lord of the Dance'. Om het repertoire iets meer power te geven, had de harmonie de assistentie van basgitarist Michel Hiep ingeroe pen. Zaterdagavond gaf St. Jeanne d'Arc haar jaarlijkse donateurs concert in de Schelft in Noord - wijkerhout. Ruim 1100 dona teurs kwamen luisteren naar het programma dat bol stond van de film-, musical- en operamu ziek. Maar voordat het zover was, gaven de slagwerkers een mysterieuze aftrap met fluores cerende stokken en witte hand schoenen in een verduisterde zaal. Daarna volgenden num mers als de 'Kilkenny Brigade', het thema uit 'The Lord of the Rings', 'You'll Never Walk Alone' en 'A Brand New Day'. Bij dat laatste nummer mochten de St. Cecilia musiceert tegen de achtergrond van Panorama Tulipland. Foto: Henk Bouwman leerling majorettes en de pompons van de vereniging hun kunsten vertonen. Verscheidene solisten stonden zaterdag in de spotlights, waar onder Marie-Christine Op den Kelder, die 'Mijn Droom' uit de musical Les Miserables ten ge hore bracht, en Annemieke van der Ploeg, die Conté Partiro ver tolkte. Voor Cees Romijn was het zijn laatste concert bij St. Jeanne d'Arc. Na 73 jaar lid maatschap heeft hij besloten er een punt achter te zetten. Voor de voorzitter aanleiding om hem in het zonnetje te zetten: zijn klarinet mag hij houden, zo dat hij bij de andere orkesten zijn hobby kan voortzetten. den haag - De 13-jarige Ka Hy- un Kim uit Amsterdam heeft gistermiddag de finale van het Prinses Christina Concours ge wonnen. In de categorie tot 20 jaar ging de eerste prijs naar de 18-jarige Hannes Minnaar uit Emmeloord. Ka Hyun Kim was op haar piano de beste van vijf finalisten in de categorie tot vijftien jaar. Zij won daarme(e onder meer een solistisch op treden met het Residentie Or kest. De pianist Minnaar won onder meer masterclasses. Ook mag de pianist een cd opne men en met zijn medefinalis ten een optreden verzorgen in Camegie Recital Hall in New York. Jeroen van Woezik, de energieke blikvanger van Absent Minded. Foto: Dick Hogewoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 13