KUNST CULTUUR Het stadhuis zoals de Leienaar het ziet ruisbestuiving levert mooiste resultaten op' Het symfonieorkest is springlevend in de Bollenstreek Publiek loopt weg bij West Side Story Twarres draait de versterkers open R7 e Meekers en bang zijn n gezicht zaterdag 12 april 2003 Kopland. IPD/Bert Jippes land schrijft bundel pam - De dichter Rutger ld schrijft de Gedichten - idel 2004. De dag waar- chten in Nederland en eren extra aandacht krij- eft volgend jaar voor de eer plaats. Kopland is n de meest gewaardeerde s in de Nederlandstalige en zijn werk werd in vele •rtaald. De organiseren- iting Poetry Internatio- d het daarom logisch i de bundel voor de lus- itie te laten schrijven, d maakt tien gedichten bundel, die vanaf Ge dag (29 januari 2004) te jgdtheater recensie strid Klein Beekman ng: 'Wie is er bang voor...' van ers. Te zien: 13/4, LAKtheater, 5/4, Stadstheater, Zoetermeer. hpje staat op het toneel, kt maakt veel goed als je bent en bang voor spo- bnsters of boemannen, pcreter is de angst voor of dat ze je uiüachen. kers geven bang zijn een in de dansvoorstelling Buters 'Wie is er bang jeografie komt van Ingrid br. Het toneel, een plaat- pn prentenboek, wordt poor vier dansers en een jkt. Met dans, muziek, i soms ook wat woor- n zij zien dat iedereen bang is. Ook als ze zeg- dat niet zo is. Maar is die angst helemaal voor nodig. ;ne dit allemaal door- ot de kleuterhersens? stig, zo niet onmogelijk, Waarschijnlijk zal het kind verschillen. Leuk le meesten het aan de in de zaal te horen wél. ■r heeft van 'Wie is er ir...' dan ook een fanta- snelle, bij vlagen grap- soms ook spannende ing gemaakt, e gaat het verhaal wel de hak op de tak, maar jes lijken daar niet al te :ite mee te hebben. Net un eigen hoofd lopen en werkelijkheid ook op um door elkaar heen. et De Meekers goed om itlampje over de kleu- te laten schijnen. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Bloembollenstreek Symfonieorkest o.l.v. Annelies Smit, Jeugdorkest o.l.v. Erik Waerts en Juniorenorkest o.l.v. Anneke van Dijk, solisten Christopher Waerts, trompet en Wouter Peelne, viool. Gehoord: 11/4, De Nachtegaal, Lisse. Het symfonieorkest is springle vend in de Bloembollenstreek, want zo zegt de voorzitter 'Cul tuur wordt hier een warm hart toegedragen'. Ook door Hotel de Nachtegaal, dat een mooie ruime zaal, extra verlichting, en een groot podium ter beschik king stelde. Het Juniorenorkest onder moe derlijke leiding van Anneke van Dijk presenteert zich met piep kleine viooltjes en cellotjes, dwarsfluiten, klarinetten, trom petten, een grote trom, alles doet mee. Nog schuchter in de Tsjechische dans, in het leuke Israëlische liedje Hava Nagila (kom laten we vrolijk wezen) laat de trom en tamboerijn zich pittig ritmisch horen. Klarinet, fluiten en even later de trom petten zingen boven de viool klank uit tot in het laatste trom geroffel. Dan treedt de eerste solist op, de twaalfjarige Chris topher Waerts met zijn glim mende trompet. Hij speelt kor daat een jolige melodie die zachtjes opgevangen wordt door kleine strijkerstreken. Het juniororkest voert een heuse wereldpremière uit met een da capo en een échte cadens voor de solist, in het Trompetconcert nr 1 van Christophers vader de dirigent Erik Waerts. Met een mooi pastoraal langzaam mid dendeel waarin een sfeervolle echo-trompet op de achter- grond.Ook in de Barbier van Sevilla hoor je de trompetten er helder bovenuit tetteren, maar let op, ook de strijkers krijgen steeds meer klank en kleur. Proficiat Junioren! Bij het wisselen van de wacht - het Symfonieorkest Bloembol lenstreek bevolkt druppelsge wijs het podium - racen de ju nioren dwars door de zaal om stoom af te blazen en te geinen met het wachtende Jeugdorkest Onder leiding van Annelies Smit trachten de senioren een mooie orkestklank op te bou wen in een Sinfonia van Joh- .Chnstian Bach. Dat lukt de blazers (inclusief een paar mooie donkere fagotten) een stuk beter dan de violen die nog te veel aarzelen, geen volle ho mogene samenklank krijgen. Het is dat Annelies het tempo er goed inhoudt, want het valt niet mee om zuiver en klankvol de boventoon te voeren, Voor de jonge Wouter Peelen die so leert in het Vioolconcert in A van een zekere J.B. Accolay is het een harde dobber. Maar on verstoord en onverdroten wordt de klankkleur warmer en intoneert hij beter. Ook het or kest komt meer op dreef. Peelen speelt met groot gemak zonder partituur, petje af! Hij moet vooral nog werken aan zuiverheid, want daar schort het nog wel aan. De senioren zouden gebaat zijn bij een pro fessionele aanvoerder (van de violen) en een goede eerste cel list die samen het hele gezel schap mee kunnen trekken. Niettemin leveren orkest en so list een verschrikkelijk leuk en soms al virtuoos staaltje musi ceren. door Ad van Kaam leiden - Wie afscheid neemt van het Leidse gemeentebestuur, krijgt als dank voor bewezen diensten de roemer en de wijn uitgereikt. Met die traditie van het weggeven van een kopie van de glazen fles van Bastiaen Boers uit 1690 brak het stadsbestuur deze week, althans als het om vertrekkende burgemeesters of wethouders gaat. B en W hebben kunstenaar Nick Oudshoom gevraagd om voor vertrekkende gemeentebestuur ders iets origineels en eigentijds te bedenken. Een uitdaging die Oudshoom - 'Ik doe anders nooit in opdrachten' - met een blij gemoed aanging. De eer om het eerste kunstwerk in ont vangst te nemen, viel deze week te beurt aan staatssecretaris Me- lanie Schultz, ex-wethouder van Leiden. Nick Oudshoom (1949) maakte als ondernemer al naam en faam met zijn winkel Licht In terieur, aan de Breestraat, en als kunstenaar met een serie zeef drukken van musici als Van Morrisson en John Lee Hooker. Hij exposeerde op het North Sea Jazz Festival en Crossing Border, en de combinatie van pop en art - in de beste traditie van Andy Warhol - bracht hem eigenlijk als vanzelfsprekend van de ene passie - muziek - naar de ande re: historie. In dit geval de ge schiedenis van Nederland in het algemeen en die van zijn stad Leiden in het bijzonder. Na zijn Prisoners of Rock Roll is het nu dus tijd voor iets ge heel anders. Hoewel, heel veel verschil tussen die onderwerpen - muziek en geschiedenis - be staat er voor Oudshoom niet. In beide gevallen praat hij over een fascinatie en bewondering voor bepaalde personen en over de emotie die ze bij hem oproepen. En of dat nou Mick Jagger, Elvis Presley of Frank Zappa aan de ene kant zijn, of Rembrandt, Erasmus en Willem van Oranje aan de andere, maakt hem ei genlijk niet zoveel uit. Het gaat Oudshoom om het beeld en de verbeelding. Over de zeggings kracht van zijn helden. Zo heet zijn nieuwe serie zeef drukken ook: Hollandse Helden. Zij, die Nederland in de 16e en 17e eeuw op de kaart hebben gezet. Die van het zompige lage landje aan de zee een wereld macht maakten op velerlei fron ten. Mannen als Constantijn Huygens, Michiel Adriaenszoon de Ruyter, Tromp, Boerhaave of de genoemde Vader des Vader lands, Willem van Oranje. Hij begon in 2000 aan de serie van 27 portretten, heeft ze stuk voor stuk geschetst, geschilderd (acrylaat op mazeniet), gefoto grafeerd, gerasterd en vervol gens in zeefdruk tot leven ge bracht. Ze liggen uitgespreid op de vloer van zijn atelier. In zwart, in blauw, ja zelfs in oran je. Herkenbaar tot en met, want realistisch afgebeeld. Een toe lichting is niet nodig voor wie ook maar een beetje besef heeft van kopstukken uit een ver ver leden. ,Als ik moet gaan uitleg gen dat dit Rembrandt is, doe ik volgens mij iets niet goed." Hij noemt het voorlopig vinger oefeningen, want het project is nog lang niet af. „Misschien over twee jaar. Dan hebben ze kleuren waar Karei Appel van verschiet", zegt hij lachend. „Wat ik doe is het uitvergroten van de werkelijkheid. Zodat je er op een andere manier naar kijkt. Maar let vooral ook op de tek sten in het beeld. Dat zet ze nog eens extra apart. Deze bijvoor beeld is uit de briefwisseling tussen Rembrandt en Constan tijn Huygens. De schilder gaf de secretaris van Frederik Hendrik opdracht hoe hij het portret dat hij van hem had geschilderd het beste kon ophangen. Een vreemd gemoed als eer vergoed, schreef hij. Zo heb ik elk portret van een historische tekst voor zien." Kan het nog leuker? Natuurlijk kan dat. Als de gemeente waar je je hele leven woont bij je aan klopt om te vragen of je in het verlengde van die muzikale en historische helden iets kunt doen dat betrekking heeft op de stad en haar historie. „Ik heb nooit opdrachten gedaan, altijd vrij werk. Maar dit trof me als een mooie uitdaging. Mijn oog viel op het stadhuis. Obligaat vanzelfsprekend, want iedereen kent die lange renaissance gevel natuurlijk. Ik wil het daarom op een andere manier laten zien. Bepaalde beelden eruit halen, andere kleuren eraan geven, de tails uitvergroten en zo er op een andere manier naar kijken. Het blijft het stadhuis, het blijft herkenbaar, maar het staat in een heel ander perspectief. Net als bij mijn helden en mijn pop sterren." Het fotograferen, plakken en monteren resulteerde in een se- rie'van vier zeefdrukken met als titel De Voorkant van de Macht. „Want zo ziet de Leienaar na tuurlijk zijn stadhuis uit 1598 - als de plaats waar de macht van oudsher zetelt. Daar geef je je kind aan, daar ga je trouwen, daar haal je je rijbewijs en je uit reksel uit het geboorteregister. Daar bepalen ze wat er gebeurt. Die symboliek vind je terug in de vier zeefdrukken. Op de De Tiender Maand der derden, zie je het poortje van Jan van Hout. Met een historische tekst. Op De Tijdelijkheid kom je Jan van der Does tegen, met zijn postdui- venbrief aan Boiset, de geuzen- leider ten tijde van het Leids Be leg. In De Eeuwigheid, De Eeu wige Roem zie je burgemeester Van der Werf met zijn originele handtekening. En tenslotte De Gerechtigheid en De Vrede, twee grootheden gepersonifieerd in Willem van Oranje, die overi gens ondertekende met Guillau- me van Nassau. Het beeld is di rect onttrokken aan het stad- kijkt." Foto: Hielco Kuipers huis, de tekst is historisch ver antwoord." De handschriften en teksten staan ook op het bijbehorende boekje en op de fraaie map waarin Oudshoom zijn zeef drukken heeft vervat. De gewo ne Leidenaar heeft pech. Zoals gezegd, dit is het officiële af scheidsgeschenk van de ge meente aan zijn bestuurders in een voorlopige oplage van 100 stuks. Vindt Nick Oudshoom het niet jammer, ras-Leidenaar als hij is, dat de verspreiding beperkt blijft tot een elitegroepje? „Tja, daar is het een opdracht voor. En de opdrachtgever bepaalt nu een maal wat die ermee doet. Ik vond het in elk geval voor een Leidse kunstenaar een eervolle opdracht. Het sloot precies aan bij de dingen doe ik doe en die ik leuk vind." theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'West Side Story' door Nueva Manteca en Jeroen van Merwijk. Gezien: 11/4, schouwburg Leiden Normaal gesproken zie je in de pauze een run op de koffie. Gis teravond was het echter druk bij de garderobe. Tientallen bezoe kers stapten voortijdig op. Dat komt in Leiden zelden voor. En inderdaad, wie een echte musi cal had verwacht, kwam be hoorlijk bedrogen uit. Geen zang, geen dans, geen acteurs, geen decors - alleen een band en een verteller. Maar wat voor band en wat voor verteller! Toch konden ze kennelijk vele thea terbezoekers niet boeien. Zij haakten af - typisch een geval van verstoorde verwachtingspa tronen. Toegegeven, op één punt heb ben de afhakers gelijk. In het programmaboek van de schouwburg was ook dans be loofd. Dat onderdeel blijkt ge schrapt, het zal uiteindelijk niet in het concept hebben gepast. Wat echter resteert, is de unieke samenwerking van een topband als Nueva Manteca en een hoogst eigenzinnige cabaretier als Jeroen van Merwijk. Het is een uiterst zeldzame combinatie van een concert en een cabaret voorstelling geworden. Van Merwijk parafraseert het bekende verhaal van The West Side Story. Het is een combina tie van de criticus die recen seert, het koor in de klassieke tragedie dat commentaar geeft, de deskundploog die de achter gronden van het verhaal analy seert en de cabaretier die persi fleert. En dat alles met de spot tende logica van Van Merwijk: 'Komt alles toch nog goed? Het CDA ziet de toekomst met ver trouwen tegemoet!' Hoofdmoot van de avond is de 'Latin Tribute to West Side Sto ry' om de titel van de cd te cite ren. Nueva Manteca geeft een perfecte latin jazz versie van dit algemeen erkende meesterwerk van Leonard Bernstein ten bes te. Bandleider Jan Laurens Har tong heeft knappe arrangemen ten bedacht. Zijn versie van 'Maria', bijvoorbeeld, is hoeki ger, feller en scheiper dan je doorgaans gewend bent. Het klinkt schitterend. Zoals bij latin jazz gebruikelijk, is er ook hier bij Nueva Manteca een glansrol voor de blazers en de percussio nisten weggelegd. Dat alles wordt aangevuld met een die nende bas en een voornamelijk ritmisch gebruik van de vleugel met karakteristieke latin-loopjes. Heel veel moois dus, maar geen mooi, romantisch verhaal. Alle zwijmelarij wordt hier wegge blazen, weggetrommeld en weggëïroniseerd. (advertentie) )rugse saxofonist mengt jazz met andere stijlen k> de With icce - Saxofonist Toon Roos hsdag zijn nieuwe cd 'Free at poop in de Amsterdamse pop- (cweg. Het is alweer .tien jaar ge it de Woubrugse muzikant een pder zijn eigen naam uitbracht, jft in die periode niet stilgeze- veel op tournee geweest met per het Dutch Jazz Orchestra. |n ontwikkelde zijn smaak zich p dat is te horen op de nieuwe t de Toon Roos Group, waar jazz jatsgemaakt voor fusion. heeft een andere associatie oord fusion. Vanwege de na- jlyriek en groove noem ik onze Sensual Fusion: een sensuele hg van stijlen, waarbij jazz nog it uitgangspunt is. Er worden eel nadrukkelijk invloeden uit pk, latin en bossanova toege- legt Toon Roos geduldig uit. Ivan de composities op 'Free at 1 zijn eigen hand. Het andere Jomamelijk geschreven door Ie pianist Karei Boehlee, met j al sinds 1983 samenwerkt, naakt ook deel uit van de zes- Toon Roos Group. „We zijn i Karei en ik begrijpen elkaar IWe zijn allebei intuïtieve spe lers. In muzikaal opzicht weten we el kaar ook ontzettend te prikkelen. We zoeken het avontuur op en kiezen niet voor de veiligste weg." De nu 39-jarige Roos leert op de mu ziekschool in zijn geboorteplaats Al phen aan den Rijn de saxofoon bespe len. Op het Rotterdams Conservatori um bekwaamt hij zich verder op het in strument. Op zijn negentiende breekt hij door. Hij speelt met het Metropole Orkest, maakt zijn debuut op het North Sea Jazz Festival, wint de Wessel Ilcken Prijs en presenteert zijn debuutalbum 'First Impression'. Sindsdien behoort hij tot een van de vooraanstaande jazz musici in Nederland. Twee jaar geleden werd die status onderstreept met de Bird Award, uitgereikt op het North Sea Jazz Festival. „De eerste tien jaar van mijn loopbaan heb ik vooral de standards, het beken de repertoire, gespeeld", vertelt de saxofonist. „Zo begint iedereen. Je maakt je op die manier de traditie ei gen. Muzikaal gezien ben ik een kind van de jaren zestig, zeventig. De jazz bloeide vooral in de jaren dertig, veertig en vijftig. Ik ben daar dus niet mee op gegroeid. The Beaües waren mijn hel den, maar vanwege mijn talent voor jazz moest ik verder terug in de tijd. Pas gaandeweg ontwikkel je als jazzmuzi kant een eigen stijl. Door veel te luiste ren en veel te spelen vind je een eigen plek. Dat heeft ook te maken met het ouder worden; je emotionele zeggings kracht groeit." Toon Roos: „Mijn muziek vraagt rust, concentratie en luisterervaring van het pu bliek. Dat past niet bij de tijdgeest." Foto: Hielco Kuipers Toch zijn de Beaües nooit helemaal verdwenen. „Ik houd van de melodie en de harmonie in hun liedjes en wil die melodische kracht ook in mijn ei gen muziek. Een sterke melodie kun je meteen nafluiten. Mijn streven is om ritme - het fysieke, het seksuele - in evenwicht te brengen met het intellec tuele van de melodie en harmonie. En dan moet uiteraard het hart er bij voor de emotie." Roos beseft dat hij met zijn muziek niet snel een miljoenenpubliek zal bereiken. „Creatieve muziek stelt hoge eisen aan de luisteraar. Hij moet zich steeds openstellen voor iets anders. Ik werk niet volgens vaste patronen en dat is wat de commercie graag wil. Bij mij is het een artistieke zoektocht. Met als ge volg dat er soms tien jaar geen plaat verschijnt. Mijn muziek vraagt rust, concentratie en luisterervaring van het publiek. Dat past niet bij de tijdgeest. Mensen nemen die tijd niet meer. Ik woon niet voor niets in Woubrugge. Al les vertraagt in een dorp. Die rust heb ik nodig om tot een goed product te komen. De onrust is er wel, die zit in mezelf in de vorm van creatieve ener gie." „Het is belangrijk om als muzikant trouw te blijven aan je eigen smaak. Je moet je niet door de commercie laten verleiden. Ik bedoel niet dat je star moet zijn. Juist niet, want kruisbestui ving levert vaak de mooiste resultaten op. Sting is daar een goed voorbeeld van. Hij heeft popmuziek gemaakt met hulp van jazzmuzikanten. Dat levert een intelligenter soort popmuziek op. Geraffineerd, maar lekker. Sting deed geen knieval naar de massa, maar durf de zich kwetsbaar op te stellen." Die weg wil Toon Roos ook inslaan. „Kwetsbaarheid tonen op het podium is natuurlijk doodeng. Maar het is wel de manier om mensen te bereiken. Ik houd niet van muzikanten die het van powerplay moeten hebben. Dat is bijna een kwestie van intimidatie. Muziek moet oprecht zijn, uit iemands ziel ko men. Als het goed is, ben ik over twintig jaar nog blij met deze cd. Omdat het echt is." 'Free at last', Toon Roos Group, JJ- Tracks/Challenge Records. Concert: dinsdag 15 april, 21.00 uur, Melkweg, Lijpbaansgracht 234a, Amsterdam. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Twarres. Gehoord: 11/4, Stadsgehoorzaal, Leiden Voor fanatieke Fryske Kriters is een concert van Twarres een te genvaller. Mirjam Timmer en Johan van der Veen zingen wel geteld twee Friestalige num mers. Het Engels overheerst. En wie voor de sfeervolle luister liedjes is gekomen, zit ook een beetje in de verkeerde zaal. Veel nummers worden behoorlijk opgepompt en gaan een eind in de richting van gemakkelijke au- tomuziek. Een prettig tempo, maar niet te veel nuance. Het best is Twarres in de dro merige, akoestische nummers, die een behaaglijk houtvuur op roepen, ook al steken de teksten, als je goed luistert, best een beetje. Dan is Twarres wellui dend en oprecht, zonder flau wekul. Maar met alleen lieve luisterliedjes vul je blijkbaar geen avond. Dus worden de ver sterkers open gedraaid en het ritme versneld. En dan maakt Twarres niet veel meer dan mid- dle-of-the-road-muziek. Lekker in het gehoor liggend, maar niet iets om bij stil te staan. Twarres' presentatie toont iets van die uiteenlopende stijlen. Ze hebben het podium ingericht als een psychedelische huiska mer, met banken en een over de rand hangend vloerkleed, met grote cirkels behangpapier - en met een hyperbeweeglijke, soms verblindende lichtshow. Maar verder komt de meeste bewe ging van aandoenlijke homevi deo's. Miijam staat en speelt zingend gitaar, Johan geit met de band en dat is het. Bijzonder aan Twarres is de stem van Mirjam Timmer. Die klinkt onschuldig, kwetsbaar en omfloerst. In de innemere lied jes, zoals het verdrietige 'Lady bird', maar ook 'Another Day, met prominent aanwezige vio liste Yfke de Jong, komt ze het best tot haar recht. Ook het be scheiden gearrangeerde 'Why' is een traktatie. In de hardere nummers wordt ze een beetje schril, alsof ze tegen een berg moet opzingen, of wordt ze ver sterkt tot temerig. Het geluid van Johan van der Veen vormt een aangenaam contrast in 'Friday Night' en na tuurlijk in 'Wêr bisto', maar solo krast zijn stem aan je oren, zoals hij bewijst in het feestelijk be doelde 'Well hello'. Goede, sfeervolle liedjes zijn Twarres niet genoeg, ze willen meer. Maai' met liedjes als het beeld schone 'Do' staan ze sterker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 31