Maanden in een boot met ee kwaadaardige Bengaalse tijge BOEKEN Geert Mak, maar dan op z'n Frans Een misdienaar met een pikzwarte ziel Dooigescholen De Bijlmer anders bekeken De laatste stad Jan Fontijn rekent af met zijn roomse jeugd Jan Fontijn Biefstuk en benzine Sublieme thriller over moord op Fortuyi Eerherstel oude Hollandse keukei Warm aanbevolen: de spekpannenkoek HDC 144 VRIJDAG 11 APRIL 2003 Maar weinig mensen zullen hem het nadoen: verhuizen naar de Bijl mer. De bekende Nederlandse fotograaf Theo Baart (bekend van foto boeken als Snelweg/High ways in Nederland, 1996; Bouwlust, 1999; Atlas van de verandering, 2000) verhuisde vijfjaar geleden naar Am sterdam-Zuidoost, de Bijlmermeer. Aanvankelijk stond de Bijlmer be kend als het ultieme modernistische stedenbouwkundig project met hoogbouw en veel groen. Maar al het aanvankelijke gejubel werd al snel achterhaald door de praktijk. De Bijlmer kreeg al snel het imago DE LEESTAFEL door Martin Hendriksma In de rubriek de Leestafel wordt wekelijks een ander genre boe ken besproken. Deze keer, in ver band met de naderende voor jaarsvakanties, een kwartet exoti sche reisverslagen. Colin Thubron brak jaren gele den in Nederland door met de reisroman Achter de muur, waarin hij de geheimen van Chi na op soevereine wijze blootleg de. Vooral zijn schitterende schrijfstijl, zijn deskundigheid en zijn inlevingsvermogen ste ken positief af bij die andere grote reisboekenschrijver, Paul Theroux (die weer meer humor heeft). Thubrons nieuwste boek, De laatste stad (Atlas,€19,90) speelt zich diep in de Peruviaanse jungle af. Twee westerse echtpa ren en een priester gaan onder steund door lokale dragers en gidsen op zoek naar de resten van de Inca-beschaving. Thu bron heeft het als roman opge schreven. Dat betekent dat be halve het oogverblindende na tuurschoon ook de geschiedenis van de vijf hoofdpersonages uit gebreid uit de doeken wordt ge daan. Al snel blijkt dat de hoog gestemde verwachtingen van de COLIN THUBRON reizigers niet synchroon lopen met de barre praktijk. Een van de vijf wordt geveld door een tropisch virus en komt tegen het eind van het boek zelfs te over lijden. Thubron tekent het allemaal met veel psychologische inle ving op, maar geeft intussen ook een fascinerend beeld van de Zuid-Amerikaanse binnenlan den. Lees bijvoorbeeld deze passage: 'Uit de ravijnen aan hun voeten kolkten wolken op. Louis en Josiane sjokten achter hun paarden aan, verfomfaaid en stilletjes, terwijl de gids met zijn stok zwaaiend de bergen aanwees en de Inca-namen riep. Aan de horizon tekenden de toppen van Vilcabamba zich als een onaardse vesting af tegen de hemel. Zo te zien waren ze on neembaar. Wolkenflarden scho ten als kruitdamp langs de na bije kammen en stuwden reus achtige rooksignalen de onna tuurlijk blauwe ïucht in. Af en toe viel er een spat regen.' De continue dreiging die in de lucht hangt, levert in samen hang met die bedwelmende na tuur een prachtboek op. Veel dichter bij huis blijft Mi chael Sanders. Hij besluit met zijn gezin een jaar naar het ge huchtje Les Arques (169 inwo ners) in de Zuid-Franse Lot te verhuizen en doet daar in Ode aan Les Arques (Byblos, €19,90) tamelijk in opgesmukt verslag van. Een bijzonder dorp dat, zo als vrijwel het gehele Franse platteland door een jarenlange leegloop wordt gekweld, maar met de komst van een Michelin- restaurant en een museumpje nieuw aanzien krijgt. Mooi beschreven zijn Sanders pogingen om met de gemeen schap in contact te komen, waarbij de restauranthouders een centrale rol spelen. En, voor wie het nog niet wist: die chag- van een getto: een wijk met veel problemen en een hoge criminaliteit. Maar, er is hoop. Een grote, vernieuwingsoperatie (1992-2009) moet de Bijlmer redden. Veel van de flats worden vervangen door minder anonieme wijken met laagbouw. Hier woont Baart tegenwoordig met zijn gezin. Sinds zijn verhuizing fotografeert Baart de transformatie van de Bijlmer. Het fotoportret van de stadswijk TerritoriumNAi Uit- gevers/ldeas on Paper, Prijs: 27,50) is gelardeerd met interviews met zijn buren en gesprekken met beleidsmakers. Foto: uit besproken boek rijnige en arrogante Franse bou- langer of paysan ontpopt zich als je hem eenmaal leert kennen als je grootste vriend. Wat Geert Mak deed voor Jorwerd, doet Michael Sanders voor het min stens zo pittoreske Les Arques: een klein monumentje oprich ten. Tot slot twee reisboeken over Afrika. Annie Caulfield scheurt met een taxichauffeur door de wondere wereld van West-Afri- ka. In De betovering van Benin (Arena, €22,50) toont ze aan dat voor ons exotische taferelen als voodoo-prinsessen en tovenaars in dat land nog aan de orde van de dag zijn. Ze ontloopt het avontuur daarbij bepaald niet. Bij tijd en wijle vliegen de kogels haar om de oren Marcus Stevens publiceert een roman over een Amerikaanse zakenman wiens vliegtuig een noodstop in de Afrikaanse jung le moet maken (In het donkere hart van Afrika, Sirene, 17,95) Plotseling is hij al zijn zekerhe den kwijt en moet hij zich bezig houden met de laatste survival technieken. Als hij niet snel op duikt, besluiten zijn vrouw en zijn zoontje naar hem op zoek te gaan. In het door burgeroorlo gen verscheurde Congo is dat een missie die gedoemd te mis lukken lijkt De Man Booker literaire prijs voor het Britse Gemenebest ging dit jaar naar de voormalige Britse ko lonie Canada. De schrijver Yann Martel kreeg de felbegeerde prijs voor zijn roman 'Het leven van Pi', een zeer lezenswaardig boek. roman recensie Margot Engelen 'Het leven van Pi' door Yann Martel. Vertaling Gerda Baardman en Tjadine Stheeman Uitgeverij Bert Bakker. Prijs: 17.95- De samenvattingen die de diver se media gaven van het boek vlak na de bekroning deden nu niet direct smachten naar meer: een zestienjarig Indiaas jongetje dat in 1977 schipbreuk lijdt en daarna in een sloep maanden lang ronddobbert op de ocea nen, slechts in gezelschap van een grote gemene Bengaalse tij ger; wat valt daar nu van te ma ken? Heel wat, bewijst Martel. In het boek verzoent Martel op humoristische wijze de drie gro te religies; het christendom, de TOP-10 FICTIE 1.(1) Thomas Rosenboom, De nieuwe man. Querido, 18,95 2. (2) Nicci Gerrard, De onderstroom. Boekerij, 17,50 3. (9) Judith Koelemeijer, Het zwijgen van Maria Zachea. Plataan, 17,50 4. (4) Boudewijn Büch, Het geheim van Eberwein. De Arbeiderspers, 15,95 5. (-) Hans Achterhuis, Werelden van tijd. Lemniscaat, 3,50 6. (-) Hella Haasse, Sleuteloog. Querido, 16,95 7. (-) Leif Davidsen, De vrouw op de foto. De Geus, 3,00 8. (-) Tessa de Loo, De tweeling. Arbeiderspers, 15,95 9. (10) Reve/Matena, De avonden, een beeldverhaal. Bezige Bij, 19,90 10. (-) Henning Mankell, Moordenaar zonder gezicht. De Geus, 3,00 In het kader van de Maand van de Filosofie schreef Hans Ach terhuis een essay dat de hele maand april goedkoop verkrijg baar is. Bij uitgeverij De Geus hadden ze het goedkope boek al eerder ontdekt. Twee span nende Scandinavische thrillers van Leif Davidsen en Henning Mankell kregen een ultragoed- kope heruitvoering. Hella Haas- se doer het voor het volle pond, maar die schreef dan ook een alombejubelde indische roman. De boekentoptien wordt weke lijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere. roman recensie Wim Vogel 'Biefstuk en benzine' door Jan Fontijn. Uitgeverij Van Oorschot Prijs: €16,00 In de derde klas van het Amster damse Ignatiuslyceum leent hij uit de bibliotheek Dostojevski's De gebroeders Karamazov. 'Uit welk land komt die Dostojevski? vraagt zijn vader aan tafel. 'Uit Rusland.' 'Ik verbied het je om communistische boeken te le zen. Dat doet een katholieke jongen niet' Zoals een katholieke slagers- zoon in de jaren veertig en vijftig een heleboel dingen niet deed: onaneren, twijfelen aan het ge zag van zijn vader, aan dat van de paters, laat staan aan dat van God de vader. Uiteindelijk komt Jan, de hoofdpersoon uit Bief stuk en benzine, Jan Fontijns ro mandebuut, erachter dat het hem allemaal aangepraat is door volwassen mensen. De vele lezers van Het zwijgen van Maria Zachea, waarin Ju dith Koelemeijer heel geraffi neerd broers en zussen van een groot Zaans gezin hun leven van na de oorlog laat vertellen, kun nen met Biefstuk en benzine op nieuw hun katholieke jeugd be leven. Een jeugd die zich op een klein gebied afspeelde: langs de Amstel, in de Willibrorduskerk, op het Ignatius, een besloten en gesloten wereld met vaste regels en rituelen. Als het onweert, loopt moeder met wijwater door het huis en bidden de twaalf kinderen een rozenhoedje. Zondags na de hoogmis het uitgebreide koffie drinken, het kerst ontbijt na de nachtmis, de Katholieke Illustra tie, de indrukwekkende retraites op school en natuurlijk de hand van de broeder of van de pater net iets te lang op je schouder. Nee, de vrijheidsroes, eind jaren zestig, begin jaren zeventig, vond niet voor niets zoveel weerklank in Nijmegen en Til- burg. Het is knap hoe Jan Fontijn erin slaagt van deze toch bekende ontwikkelingsgeschiedenis een I aangrijpende Bildungsromfn te maken. Biefstuk en benzine is een ontroerend, herkenbaar maar altijd persoonlijk verslag van de moeizame en pijnlijke weg die eeirintelligente Amster damse jongen moest gaan om van een trouwe misdienaar een individu te worden dat iets te kiezen heeft en dat nog durft ook. Daarbij is de opbouw van deze halfklassieke roman slim, de stijl altijd helder en onopgesmukt en accentueert Fontijn kleine ge beurtenissen precies voldoende om ze hun beslissende plaats te geven in het mozaïek dat lang zaam maar zeker vorm krijgt. Hoewel dat niet zo lijkt, is de in vloed van de oorlog alles bepa lend. Willem Frederik Hermans wees er in de jaren veertig en vijftig niet voor niets op dat on ze zogenaamde beschaving maar een dun laagje vernis is en dat het beest in de mens altijd op de loer ligt en zijn kansen grijpt als de omstandigheden zelfs maar weinig veranderen. Biefstuk en benzine onderstreept die visie van de eerste tot de laatste bladzijde. Door de oorlog en de inzakken de economie verandert de keu rige katholieke slager en huisva der in een. drankzuchtige, egoïs tische man die zogenaamd geïn teresseerd met zijn klanten praat maar nauwelijks met zijn vrouw en kinderen. Als hij zijn islam, en de hindoeleer. Pi kon als klein jongetje in Pondicher- ry, voorheen Frans-India, niet kiezen tussen de drie geloven en werd daarom naast hindoe ook maar moslim en christen. Dat leidt tot fantastische en verma kelijke situaties, vooral bij zijn verbijsterde ouders: 'Die jongen doet godsdiensten op als een hond vlooien!' Tijdens zijn onafzienbare tijd op zee verzoent Pi de religies op een hoger niveau. Het enige wat hij niet kan verdragen is niet eens het atheïsme, maar de zui vere feitelijkheid van het agnos ticisme: 'Twijfel tot levensfiloso fie verheffen is net zoiets als im mobiliteit als vervoersvorm kie zen.' De lange maanden op zijn sloep, gegeseld door de elemen ten, zijn angsten, honger en dorst en tal van andere gevaren maken van Pi Patel een mens die diep gelooft in fictie als le vensreddend middel. Als hij na ruim een half jaar aanspoelt in Mexico en Japanse technici de tails komen vragen over de Ja panse boot waarmee hij verging en waarvan sindsdien niets meer is teruggevonden, geloven zij zijn verhaal niet. 'Is liefde soms niet moeilijk te geloven', vraagt Pi de rechtlijnig redelijke mannen, 'Is God soms niet moeilijk te geloven?' En inderdaad, de bereidheid om een schrijver te geloven, wordt in Het leven van Pi behoorlijk opgerekt. Pi (van Piscine, een huisvriend van zijn ouders was fanatiek zwemmer) dobbert na het vergaan van zijn schip dat op weg was naar Canada in zijn eentje rond in een 34-persoons reddingssloep. Dan krijgt hij ge zelschap van Richard Parker de grote Bengaalse tijger uit de die rentuin van zijn vader die net als alle andere verkochte dieren op weg was naar een ander conti nent. Richard Parker klimt aan boord, wordt zeeziek en kruipt in een hoekje weg. De volgende och tend blijkt dat nergens in de ver re omtrek een levend wezen te bekennen valt, behalve in hun sloep. Daar schuilen een zwaar gewonde zebra, een lelijke hye na en een rat die Pi handig in de hongerige muil van Richard Par ker werpt om tijd te winnen. La ter spoelt op een pallet bananen ook nog Jus d'Orange aan, het naar haar gekwijl vernoemde orang-oetangwijfje. De hyena vreet op gruwelijke wijze de arme gewonde zebra op en vervolgens Jus d'Orange. Een paar dagen later vreet Ri chard Parker de hyena op, dan nog even de rat te eti dan moet Pi iets slims bed om niet de volgende te wi Hij besluit de kwaadaardi ger van 200 kilo als een c teur aan te pakken en her richten met behulp van P zeeziekte, een schril oranji je en stukken vis of schildp De Japanse technici die willen horen over de schip geloven, zoals gezegd, nie de verhalen van de uitgehi de jongen. Speciaal voo dist Pi een ander verha kort, waarin helemaal gee ren voorkomen want die spuugzat. In zijn nieuwe v geen Pi meer die als een Sint Sebastiaan belaagd door een zwerm vliegenc sen en zich beschermt m schildpadschild. Nu zit Pi sloep met zijn moeder, e wonde matroos en een sterlijke kok. De op waarheid en feite brande Japanse technici I toch maar voor de eerste van Pi's verhaal. De leze zelf kiezen. Het leven vat een verbazend onderhol boek, met humor, taal- en dienstgrapjes en ook eni| for thought. thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Doorgeschoten' door René Appel. Uitgeverij Bert Bakker. Prijs: €16,95. De Amsterdamse rechters die zich buigen over de tekst van het vonnis in de zaak-Volkert van der G., hebben het gemak kelijk vergeleken bij hun fictieve collega's die Ronald Arends moeten berechten. Want in de sublieme thriller Doorgeschoten die René Appel zojuist afscheid de, is in tegenstelling tot de moordzaak- Fortuyn wél sprake van een complot. Appel, Neerlands meester van psychologische thrillers, heeft er bovendien een complot met een mol én meer dodelijke slachtof fers van gemaakt. Een roman die tegelijkertijd zo dichtbij de werkelijkheid en de lezer staat, dat ons slechts diep respect voor de auteur (dié met Zinloos Remé Appel geweld de Gouden Strop 2001 won) past. Ronald, zijn vriendin Selma Ver- duyn en wat andere loslopende krakers en studenten die zich het Politiek Actie Front (PAF) noemen, beginnen hee schuldig met eieren gooie de openlijk biseksuele Hordijk (Fortuyn), frontmj de Echte Nederlandse (ENP). Van PAF-lid Jeroen krijgt I het pistool waarmee hij zij te angst Hordijk neerknalt het in het echt dan feiteli houdt, afgezien van wat sche schermutselingen, het in Doorgeschoten pas De kwalijke hoofdrol is c weggelegd voor Leo Meei (Herben), een ex-militair ENP-touwtjes in handen genomen. Selma lijkt, door haar zelfverdediging nieken, zich letterlijk en I lijk aan de smerige machl te kunnen onttrekken. D knoping is perfect. Niet onvermeld mag Mondria blijven, in wie w der al te veel moeite The Gogh menen te herkenne pel mag vaker sleutelrt schrijven als ze zo leuk en nend tegelijk zijn. autoriteit verliest, staat plotse ling alles ter discussie. Dan grijpt ook de dood zijn kans: twee broers, een zus en de moe der overlijden. En hoewel de geestelijkheid blijft wijzen op Gods plan met de mensen, ont staan er voor Jan steeds meer breuken en ongerijmdheden. Zijn eigen, kleine oorlog, ook op seksueel gebied, wint hij over tuigend maar wel met veel pijn en met grote verliezen. Als de enige van het midden standsgezin, als enige zelfs van de hele straat, mocht Jan naar de middelbare school, en feite lijk is er dan, ontvankelijk als hij is voor literatuur en dus voor ideeën, qua ontwikkeling geen weg meer terug. Biefstuk en ben zine laat zien hoeveel individue le moed er voor nodig was die weg te gaan. Het is goed dat Fontijn die weg, die velen van zijn generatie zijn gegaan, heeft vastgelegd. Ik heb dit romandebuut met be wondering gelezen, met veel herkenning ook en niet te verge ten met een tóch en nogal wat tranen. Oude gerechten, mits modern aangepakt kunnen best wel culinaire hoogstandjes zijn. Zelfs spekpa koeken. Foto: Hielco Kuipers kookboek recensie Ray Simoen 'Oerhollands, de nieuwe keuken' door Manon Sikkel en Michiel Klflnhammer. Uitgeverij Becht Prijs: 13,50 euro. Hoe je pizza, paella of nasi moet maken, weten Nederlanders wel. Maar vraag maar eens of ze 'blote mannetjes in 't veld' of 'Amsterdamse huisjes' kunnen bereiden en je ontmoet alleen ongelovige blikken. Eerst zal je gevraagd worden wat dat zijn en of je het überhaupt wel kunt eten. Nee, de traditionele 'oer-Hol- landse' keuken mag zich niet in een grote populariteit en be kendheid verheugen. Onbekend en onbemind. Niet alleen bij de Nederlanders zelf, maar ook bij gasten uit het buitenland die aanschuiven bij ons aan tafel. De Franse meesterkok Bocuse noemde Nederland een culinai re woestijn, waar niemand ooit in staat is geweest om klassie kers als boeuf bourguignon, chateaubriand of pêche melba uit te vinden zoals Bocuse's il lustere Franse voorouders wel hebben gedaan. Natuurlijk hebben in het verle den Nederlanders nooit die culi naire vondsten gedaan als de Fransen, Italianen of Spanjaar den. En natuurlijk werden hier groentes plat gekookt en tot een smurrie gestampt. Ook waar is dat bij ons schraalhans aan tafel het hoogste woord had, zuinig als we zijn, te druk als we het hadden met leegpompen van polders en te arm als velen wa ren om duurdere ingrediënten te kopen. Maar dat wil niet zeg gen dat de oude gerechten niet te eten zijn. Je moet ze alleen wat moderner aanpakken. Niet meer plat koken, minder gul met vet zijn en nieuwe kruiden gebruiken. Dat is de le spreekt uit het boekje '0 lands, de nieuwe keuken schreven door Manon Sikl Michiel Klonhammer. Hun boekje is een 67 p? lang eerherstel voor de Hollandse keuken, die don grondig afgestoft en smi aangepast wordt aan de den van nu. Oude gerechl een moderner en gezond! je. Lezend in dit luchtig ge ven boekje ontstaat van2 lust om schorseneren ntf me fralche, spekpannenM met avocadomousse of SM paling en asperges te ra Voor de nieuwsgierigen,! mannetjes in het veld zijd bonen met witte boned nog bekend als 'blote billej het groen' of 'naakte kiiw in 't gras'. En Amstera huisjes? Die staan op pad van dit amusante boekje ra keuken van betovergrora der.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20