Ruzie om 'porno' in dansvoorstelling Kunst helpt de mensen overleven KUNST CULTUUR 'De mensen bij de C1000 kijken toch op ons neer' ibi Soerjadi gaat vreemd op Bechsteinvleugel Effectvol spel bij De Wetten van Kepler Illegaal branden: lagere omzet muziekindustrie Bij Nathalie Choquette kan klassiek rlnllrnmkrh 7iin theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Parasieten'. Tekst: Marius von Mayenburg. Regie: Tanya Hermsen. Spel: Dominique Hoste, Victor Peeters, Caroline Rochlitz, Mathijs Scheepers en Dimme Treurniet. Gezien: 9/4, LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: vanavond en morgenavond. Mensen kunnen elkaar terrori seren. In 'Parasieten' zijn de vijf personages constant daarmee bezig. In sommige gevallen aan gemoedigd door een schuldge voel. De inhoud van het stuk dat het Brabants toneelgezelschap De Wetten van Kepler op het re pertoire heeft genomen, is dus nogal meedogenloos. Elke we derzijdse toenadering wordt consequent door kille afwijzin gen tegengehouden. Er spelen twee koppels. Bij het ene paar wordt de zwangere vrouw door haar partner mis handeld. Zij vlucht weg en komt terecht bij haar zus wier man tengevolge van een ongeval in een rolstoel is terechtgekomen. De veroorzaker van dat ongeluk komt met regelmaat langs. Vrijwel alle dialogen vormen een voortdurend pogen om het gebrek aan communicatie te overbruggen. Dat bepaalt in ze kere zin de inhoud van het stuk dat in feite statisch is opge bouwd. De achtergronden van de personages zijn summier be kend, van enige ontwikkeling is nauwelijks sprake. Het is dan ook geen gemakkelijke opgave om een dergelijk gegeven op het podium voldoende zeggings kracht mee te geven. De acteurs van De Wetten van Kepler kiezen voor een welhaast afstandelijke aanpak. Een goede keuze want dit stuk met zijn ex treme uitvergrotingen zou heel drakerig kunnen uitpakken. Er zijn overigens wel enkele hef tige momenten die de afstande lijkheid tijdelijk doorbreken. De suïcidale zwangere zus bijvoor beeld maakt van het kotsen en slikken van pillen extroverte scè nes. En als de invalide man uit zijn rolstoel valt, wordt hij door de veroorzaker van het ongeval weinig zachtzinnig daarin terug gezet. Overheersend is dat ech ter niet, 'Parasieten' is voorna melijk een taalbouwsel dat is ge baseerd op onaangename con frontaties. En juist op dat punt levert dit gezelschap vooral goed ingetogen ensemblespel. Dat er zo nodig af en toe ten koste van het gesproken woord muziek valt te beluisteren, bij voorbeeld 'It's now or never' door Elvis Presley, is minder in zichtelijk. Het stoort niet echt, maar overtuigt evenmin. Daar entegen doet het donkere decor met een enkel meubelstuk en een prominente plaats voor een moderne lift deze enscenering wel veel goed. De Wetten van Kepler toont met dit 'Parasieten' op een effectvolle manier een vorm van zwartgalligheid die nog wel enige tijd beklijft. hilversum/anp - Het bran den van cd's en het down loaden van liedjes van het in ternet zorgen wereldwijd op nieuw voor een forse daling van verkochte cd's. In 2002 werden in vergelijking met een jaar eerder 8 procent minder cd's verkocht, wat zorgde voor 7 procent min der omzet. Andere oorzaken voor de da lende verkoop van cd's zijn volgens de Internationale Fe deratie van Muziekprodu centen (IFPI) de economi sche onzekerheid en concur rentie van andere 'entertain- mentproducten', zoals dvd's. Deze schijfjes zorgden echter ook voor een grotere omzet van de muziekindustrie. De verkoop van muziek-dvd's nam met 9 procent toe. De federatie is druk bezig het illegaal downloaden van mu ziek tegen te gaan, onder meer door legale muziekpa gina's op internet te zetten. Ook worden steeds meer cd's 'piraterij-proofdat wil zeggen dat ze niet gekopi eerd kunnen worden. Musical over internaatjongeren in Leidse Schouwburg door Astrid Klein Beekman Amsterdam - „Geluk? Mij moet je niet vragen wat dat is." Die uitspraak in het begin van de musical 'Home' maakt meteen duidelijk dat de jongeren in het verhaal zich geen illusies ma ken. Overleven, dat doen ze. „Een klotezooi is het." 'Home', gebaseerd op gesprek ken met honderden uit huis ge plaatste jongeren, geeft met stoere taal, stevige muziek en swingende dans een rauw rea listisch beeld van hun bestaan. „Maar het is ook gewoon een goede show met een goed ver haal", zegt regisseur Koen van Dijk over de musical die aan staande maandag in de Leidse Schouwburg te zien is. Tiss, Tim, Lucky, Florie, Toko, Ravna en Motje wonen in een opvanghuis. Hun leven is zwaar en onzeker. Een 16-jarig meisje dat echt in een internaat woont zegt na de voorstelling gezien te hebben onder de indruk te zijn. In bijna alle karakters herkent ze wel iets van zichzelf. „Soms ben ik ook zo uitdagend als Motje, maar ik kan ook zo rustig zijn als Tiss." D(^makers van de musical wa rén? eerder al op bezoek in haar internaat. Ze vertelde hun toen dat een musical niet veel zin had: „De mensen bij de C1000 kijken toch op ons neer." „Nou, dan maken we deze mu sical toch voor hèn", was de re actie van regisseur Koen van Dijk. Is 'Home' daarmee een musical met een missie? Van Dijk trekt een vies gezicht. „Daar krijg ik de kriebels van. Nee, ik noem het liever verant woordelijkheid." Van Dijk regisseerde bekende musicals als 'Cyrano', 'Joe', 'De Griezelbus' en 'Into the Woods'. Met 'Home' begeeft hij zich op een nieuw pad omdat het stuk speciaal gemaakt is om te laten zien waar jongeren in tehuizen mee worstelen. Dick van den Heuvel (bekend van de politie serie 'Russen' en de thriller 'Moord in Tuschinski') schreef 'Home'. Hij gebruikte daarvoor verslagen van gesprekken met honderden kinderen die voor kortere of langere tijd uit huis zijn geplaatst. „Met 'Home' willen we deze we reld laten zien aan mensen die er helemaal niets van weten. Maar het is ook gewoon een goede show met een verhaal. Die twee staan niet haaks op el- kaa,r. Die versterken elkaar juist", zegt Van Dijk. De musical was in 2000 ook al in de theaters te zien omdat het Nationaal Fonds Kinderhulp toen veertig jaar bestond. De kem van het verhaal is hetzelfde gebleven, maar er is er een nieu we cast en een nieuwe regisseur. „Ik heb de vrijheid gekregen en heb het verhaal helemaal op z'n kop gezet." In de musical krijgt ook jong ta lent een kans. Juta Bolsius (27), een student van de «rfdeling Mu ziek Theater van het conservato rium in Tilburg: „Je kunt jezelf echt lekker profileren in de pro ductie. Als je in een ander stuk begint, mag je blij zijn als je in rij drie van het ballet mag staan." Ze is Florie. „Een heel heftig type. Iemand die veel heeft meegemaakt en aandacht vraagt door te stelen." Aan de ontmoeting met de in ternaatbewoners heeft ze veel gehad. „Toen zijn er een hele boel kwartjes gevallen. Je zag de personages uit het stuk er ge woon rondlopen." Stiekem hoopt Bolsius wel dat 'Home' iets goeds kan doen. „Vooral voor die 'ClOOO-mensen'. Daar zou ik tegen willen zeggen: 'Hal lo! Kijk eens wat verder. Die jon geren doen zo niet voor niets!" 'Home', 14 april in de Leidse Schouwburg. on Kastermans efietconcert r War Child •dam - In de Meervaart terdam is 28 april een •tvoorstelling ten bate ar Child. Aan de uitvoe- •titeld 'Musical Sterren far Child', nemen onder n Bastiaan Ragas, Stan- leson en Ruth Jacott et initiatief komt van de olspeler van de musical l', Ivo Chundro. „Bijna cs speel ik in een fictief tussen mooie decor- 1 terwijl het echte Bag- woest wordt en duizen deren traumatische er- n opdoen", verwoordt motief. erswoude (t zangers woude - Christelijk Ora- Vereniging Hazerswou- ct zangers en zangeres- O.V. Hazerswoude, tot irt 'Zang Vriendschap', •rt elke maandagavond 45 en 21.45 uur in de aal van de Gereformeer- aan de Korenmolen- Hazerswoude. Het re- omvat zowel heden- muziek als barok. Voor ïformatie: www.covha- ude.tk. e Oteiza gleden '(SASTiAN - De beroemde e beeldhouwer Jorge is overleden. Hij was 94 Od. Oteiza gold als één j meest vernieuwende laars van het naoorlogse Hij werd vooral bekend stract werk in steen en ijn werk werd wel verge- s iet dat van grote vak- rs als Henry Moore en Chillida. terclasses bij ihtenfestival iam - De relatie mees- ling staat dit jaar cen- dens het Grachtenfesti- msterdam. In dat kader meerdere masterclas- even. Sopraan Cristina om is een van de mees- haar zangkunsten op en zal overbrengen. Van lag 20 augustus tot en ïdag 24 augustus staan an tachtig concerten ge- p en rond de grachten isterdam. Vrijdag 22 au- o»vindt in de Rode Hoed ht van meester-leerling' ejOnder meer New Cool ive zal dit feestje opluis- loogtepunt van het :nfestival is het Prinsen- :oncert. roosendaal/anp - Truus Bronk- horst en Marien Jongewaard hebben zich met hun dansvoor stelling 'I feel good' de woede op de hals gehaald van de direc teur van de schouwburg in Roo sendaal, Leo Kievit. Hij heeft de dansers zelfs geschreven dat hij eenzesde deel van de uitkoop som voor de voorstelling, vorige maand in zijn theater, niet be taalt. Hij wil Bronkhorst en Jon gewaard voorlopig ook niet meer programmeren. Kievit vindt dat een gefilmd onderdeel van de voorstelling te zeer por nografisch is getint. „Het is helemaal geen porno. Als dit pomo was, zou de hele porno-industrie op apengapen liggen", aldus Marien Jonge waard. „Er is zelfs minder naakt te zien dan in de Nederlandse speelfilms en op de Nederlandse televisie. Er is in de film die we bij de voorstelling gebruiken wel de suggestie van de geslachts daad en die kan natuurlijk erg sterk we rken, maar suggestie is nou eenimaal een sterk onder deel van theater." Volgens Jongewaard liepen en kele rnonsen op 26 maart in Roosendaal de zaal uit. „Het doet me allemaal een beetje denken aan de jaren '50. Ik dacht dat we dit wel achter ons hadden." Kievit zegt dat hij alleen maar even zijn tanden wil laten zien. „Ik loop al heel wat jaartjes mee en ik weet dat je van je hart geen moordkuil moet maken. Een voorstelling kan slecht zijn of te genvallen, maar ik wil hebben wat ik gekocht heb. En dat was in dit geval een moderne dans voorstelling. Ik ben helemaal niet puriteins, maar je zag een kwartier lang gezichten en bo venlichamen van mensen die onder meer duidelijk klaarkwa men. Ik probeer hier in Roosen daal, toch geen grote plaats, de moderne dans op de kaart te krijgen. Misschien dat dit soort dingen in Amsterdam allemaal geaccepteerd worden, maar dit is niet geschikt voor het publiek in Roosendaal", aldus Kievit. „Er zijn mensen weggelopen en ik heb diverse telefoontjes ge had, onder meer van een leraar die met zijn klas was geweest. Het is erg zonde, vind ik." Jongewaard en Bronkhorst ne men het niet dat Kievit een deel (de duur van de film) van de uit koopsom niet wil betalen. „We gaan een brief schrijven aan de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties, dat het uit moet zijn met dit soort ge- dreig." De voorstelling 'I feel good' is volgende maand, van 8 tot en met 10 mei, te zien in het LAK theater in Leiden. aitPD - „Heel, heel mooi", nIA/ibi Soerjadi, enigszins e indruk, de historische sztvleugel, die hij sinds g fond 'te logeren heeft' op igoed de Wulperhorst in lij zijn hele carrière onaf- lijk is geweest van zijn le Bösendorferpiano die lar ter wereld ook immer 1de - heeft pianist Wibi i gisteren openlijk zijn 'erklaard aan een nieuw lent: de Bechsteinvleu- desverklaring heeft al net Jectaculair en openbaar als destijds zijn huwe- ïzoek aan zijn inmiddels iw Marion, die hij ten Fi van zijn voltallige pu- het Amsterdamse Con- ouw de hand vroeg. 5 Wulperhorst toonde i gistermiddag namelijk z üszt-Flügel Nr. 576, de vleugel die de firma Be- op 17 maart 1862 aan iszt leverde, en waarmee volgende maand - on er opnieuw in het Con- ouw - zijn Lisztrecital op n zal opluisteren, één Lisztnummer zal i op deze grondig geres- Tde piano spelen. We tl niet denken dat hij zich pu schaart onder de au- ke musici die de piano- efereren boven de mo- irbo-instrumenten. De p zijn recital speelt hij op "nternieuwe vleugel van Wibi Soerjadi bespeelt de legendarische concertvleugel van Fr anz Liszt. Foto: ANP/Toussaint Kluiters dezelfde firma. Dat de favoriete componist van Soerjadi, Franz Liszt, bijna an derhalve eeuw geleden op deze vleugel gespeeld heeft, daaraan hoeft niemand te twijfelen. Ie dere pianobouwer zag gi zaag zijn instrumenten onder de handen van deze beroemde pianovir tuoos bespeeld worden en daar op kreeg Liszt de ene n a de an- defe piano 'met de corr ïplimen- ten' aan huis bezorgd. Zo ook dit exemplaar van de firma Be- chstein, een van de vele piano's dus waarop Liszt heeft gespeeld. De 150-jarige Berlijnse piano bouwers zien nu hun nieuwste product al even graag in de han den van de bekende pianist Soerjadi. Daar halen ze met lief de een oud exemplaar, mét technische bemanning, voor dvèr uit Berlijn. door Hans Visser den haag - De sopraan Nathalie Choquette giert zingend, gekleed in een tutu, per driewieler over het podium. Van de verleidelijke Carmen maakt ze een oud vrouwtje. En bij haar vuurt Mo- zarts 'Koningin van de Nacht' haar coloraturen af, terwijl ze een bord spaghetti naar binnen werkt Ze heeft er wereldwijd succes mee. Maar het heeft een keerzijde. „Sinds mijn kinderen mij hebben zien optreden, begrij pen ze maar niet dat ze thuis nooit op de piano mogen klim men en spaghetti eten ze nu het liefst met hun handen." Vanavond treedt de Canadese komische sopraan Nathalie Choquette op in de Haagse Dr. Anton Philipszaal. IKAls kind al was ik dol op theater. En geluk kig groeide ik op in een milieu van diplomaten. Want als je er gens wordt geconfronteerd met mensen die een rol spelen, dan is het daar wel. Mijn ouders hadden dat ook snel door. Op mijn vierde lieten ze mij thuis graag al die mensen nadoen die ze in hun diplomatieke wereld hun spelen zagen spelen. Een beetje bekakt." „Voor een klassieke zangcarrière was ik dan ook niet geschikt. Ik heb wel de opleiding daarvoor gehad, maar steeds met het idee in mijn achterhoofd met muziek iets therapeutisch te moeten doen. Maar daar is het heel lang nooit van gekomen. Ik zong in koren en kerken en trad ook op in restaurants. Aan tafeltjes. Heel gek eigenlijk want toen ik daarmee begon was ik dodelijk verlegen. Maar na een paar ja ren verloor ik toch mijn schroom en kon ik bij de bin nenkomst van een klant al zien wat zijn muzikale smaak zou zijn. Ik leerde te spelen met de situatie van dat moment." „Pas toen ik werd gevraagd aan een muzikaal cabaretprogram ma mee te doen, gewoon een aardigheidje onder collega's, bleek ik te hebben gevonden wat ik zocht. Ik kon daar humor combineren met muziek. Ik liet mensen lachen en daarmee kon ik ze helpen. Want wat is er mooier dan mensen die in de problemen zitten, ze even daar uit weg te halen door ze te laten lachen? Toch is mensen laten lachen misschien wel het moei lijkste wat er in het theater be staat." „Ik begon parodieën te maken op al die idiote operadiva's en ik kan je verzekeren dat ik er van uit de operakoren waarin ik meezong, heel wat van nabij heb kunnen zien. En opera is natuurlijk een raar genre. Hoe vaak zit je daar niet te kijken naar iemand die wordt ver moord, maar nog een reeks van minuten blijft doorzingen. Prachtig, maar ook een beetje absurd. Daar mag je best eens een grap over maken. Belangrijk is dat je de muziek wel serieus blijft nemen. Maar de context, die mag komisch zijn. De mu ziek van Mozart en Puccini blijft natuurlijk onweerstaanbaar. Daar kun je grappen mee uitha len, maar belachelijk maken, dat lukt je niet eens. Je moet ze ook echt in hun waarde laten, an ders werkt de humor niet. Er is dan ook nog nooit iemand boos geworden om wat ik deed." „In wezen zijn mijn optredens niet veel anders dan een ge woon recital. Meestal met een pianist als begeleider, maar ook met een orkest, een kwartet of een koor. Ik ben eens opgetre den met het koor van het Russi sche leger. Ik wilde net als zij opkomen in zo'n uniform. Maar dat kon de leider niet waarde ren. Uiteindelijk kreeg ik het toch voor elkaar, dus zag je al snel al die stugge strenge man nen stikken van het lachen." „Eigenlijk doe ik op het toneel niet veel anders dan wat ook een clown doet, ik hou de men sen een spiegel voor. Humor is immers het onverwachte ele ment in het heel gewone, het al ledaagse. Chaplin was daar een meester in, voor mij nog steeds de grootste. Tijdloos." „Kunst helpt de mensen overle ven. Muziek kan je kracht geven. In een sombere bui kan een plaat van Rossini me behoorlijk opvrolijken. Maar ben ik een beetje weemoedig, dan kies ik voor Chopin en op een regen achtige, sombere dag heb ik veel baat bij Bach." „Ik heb veel wortels in mij, maar ik ben er intussen achter geko men dat mijn belangrijkste bron toch de muziek is. Die is inter nationaal, ook de reacties jej daarmee losmaakt. Daarmee i:s het mogelijk de kem van do Nathalie Choquette: „Opera is natuurlijk een raar genre. Foto: GPD menselijke natuur te raken. Maar er zijn een paar zaken waarmee ik geen grappen zal uithalen. De aria 'Casta Diva' van Bellini en het 'Ave Maria'. Al heb je sommige situaties niet in de hand. Zo trad ik een keer op met honden. Ik zong 'Die Scho ne Blaue Donau' en een paar honden waren erop getraind te reageren met geblaf. Maar toen ik even later doodserieus het 'Ave Maria' zong, rende een van die honden, zo'n heel kleintje, naar me toe en tilde een poot op. De rest hoef ik je vast niet te vertellen." Nathalie Choquette met orkest, vanavond in de Dr. Anton Phi lipszaal, Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19