KUNST CULTUUR 3ja meneer De Ru, dat weten wij wel' m jp^J Leidse kunstuitleen kan wél kostendekkend zijn Wereld van verschil tussen Johannes en Matthaus Passion Expositie Wassenaar valt tegen Jezus timmert zijn eigen kruis R7 Pietje Bell 2: De jacht op de tsarenkroon woensdag 9 april 2003 - EPA/Andy Butterton ling van nspullen ;n - Een paar oorbellen [arilyn Monroe ooit heeft igen en een originele pos- in de hand van popartkun- ar Andy Warhol. Het zijn naar twee van de 290 voor- en die morgen op de the- liling 'At the movies' bij er and Owen Galeries en geveild. De poster |t waarschijnlijk drie- tot onderd euro op. Voor de illen tellen de fans naar ichting tussen de zeven- genhonderd euro neer. neken Night uitgesteld rdam - Heineken Night iteam, het muziekspekta- Ahoy' met in de hoofdrol- ykah Badu, Jay-Z, Post- DJ Grandmaster Flash en gaat vrijdag en zaterdag oor. De organisatoren >n tot uitstel moeten be- n, omdat de geboekte Tikaanse artiesten in ver- met de oorlog in Irak niet Nederland willen reizen. ;en wordt of het mogelijk de twee concerten te ver- ;en. Reeds gekochte kaar- ijven geldig. itolen fresco's npeji gevonden s - De Italiaanse politie gisteren twee gestolen i s uit een villa in Pompeji iiden. De dieven hadden ij ndschilderingen uit een van de Villa van de Kuise djaars gehakt en de omrin- itekeningen vernield. De li ;vond de fresco's, die oud zijn, in een verla- •bouw in de omgeving van i ieji. de Hartog er uitgegeven uht - Uitgeverij Signature :eert komende zomer op- 'Hollands Glorie' en 'De )fcin' van de vorig jaar over- :1 schrijver Jan de Hartog. njl het in 1940 verschenen nds Glorie' is kenmer- v voor de over de hele we ll glezen auteur. Nadat het i iroor het eerst was gepu- ti rd, werden er in vijftien 1 den meer dan 142.000 i ilaren van verkocht. De l[ se vertaling betekende De ji gs internationale door- Bachs passiewerken weer tal van keren uitgevoerd in Leidse regio door ILidy van der Spek leiden - In de aanloop naar Pasen voe ren t;al van koren in Leiden en omge ving weer de passionen van Johann Se bastian Bach uit. Honderden zangers en hun publiek leven daar maanden lang naar toe. Voor veel koorleden is de passic:tijd de mooiste tijd van het jaar. De ui tvoering van Bachs Johannes of Matthaus Passion is voor velen zelfs de belangrijkste reden om in een koor te zingen. Voor muziekliefhebbers zijn Bachs pas sionen ook één groot hoogtepunt. Maar er ligt een wereld van verschil tussen de Johannes en Matthaus Pas sion. Alleen al in lengte; de Matthaus duurt met zijn twee uur en veertig mi nuten zo'n vijftig minuten langer dan de Johannes Passion. Hoe is dat zo ge komen? In de vijfde eeuw na Christus werd door paus Leo de Grote al verordon neerd om op Goede Vrijdag uit het Jo hannes evangelie vanaf hoofdstuk 18 te lezen dat abrupt begint bij de gevan genneming van Jezus. Maar daarvóór, op Palmzondag, moest Matthaus 26 voorgelezen worden, waarin belangrij ke gebeurtenissen uit Jezus' leven wor den beschreven, zoals het besluit van de hogepriester en oudsten om Jezus te doden, de zalving door Maria Magdale- na, de instelling van het Avondmaal en het gebed in Gethsemane. In Matthaus staat Jezus dus nog midden tussen zijn discipelen. Waar in de Matthaus het accent gelegd wordt op Jezus als mens, benadrukt de Johannes het beeld van Jezus als zoon van God. Dat wordt direct in de ope ningskoren van de passies al duidelijk. Vangt Bachs Matthaus aan met het dra matische 'Kommt ihr Töchter, helft mir klagen', de Johannes begint veel afstan delijker met 'Herr unser Herrscher... wahre Gottessohn'. In de Matthaus zijn de kernwoorden verdriet, medelijden, boetedoening, ge duld en schuld, en wordt Jezus aange sproken als mein Hiiter, mein Jesus, herzliebster Jesu. Terwijl de Johannes het heeft over der Held, Herr Christ, grosser König Gottes Sohn. Je wordt in de Matthaus met je neus op de (mis) handeling gedrukt met 'Lasst Ihn, hal- tet, bindet nicht!' en in 'Sind Blitze, sind Donner' barst de collectieve woe de en verontwaardiging los. Veel meer plaats voor triomf is er gebo den in de Johannes: 'Dessen Ruhm in aller Landen herrlich ist'. Zo zijn er vele voorbeelden te noemen van eenzelfde strekking, menselijk dra ma versus Goddelijke overwinning (op de dood). Alvorens de lijdenstijd in en rond Lei den in al zijn hevigheid losbarst, ne men we een kijkje achter de schermen bij de christelijke oratoriumvereniging Ex Animo onder leiding van dirigent Wim de Ru. Een generale repetitie van het muzikale menselijke drama om trent Jezus. Zo'n tweeduizend jaar gele den geboren in de stad Davids (Bethle hem), als zoon van de timmerman Jo sef uit Nazareth. En van zijn vrouw Ma ria, die nog maagd was toen de geboor te haar werd Het heilige vuur laait op bij de generale van Ex Animo door Udy van der Spek leiden - Dat Wim de Ru, dirigent van Ex Animo, opteert voor een Matthaus zal duidelijk zijn voor de vele liefhebbers die elk jaar weer naar zijn gedreven uitvoe ring komen luisteren. Voor De Ru geldt in de eerste plaats het mensellijk drama, met de daaruit voortvloeiende emoties. Als je weent dan doe je dat voluit en met overgave, en als je woest bent d;an moet die woede ook losbarsten. Je diepste overtui ging zet je niet onder de koren maat. Niet voor niets is De Ru een groot bewonderaar van de volbloed Italiaan Riccardo Cha- illy die evenmin het drama schuwt. Ook op de generale repetitie in de Hooglandse Kerk wordt de sfeer bepaald door deze visie. Het breed opgezette openings koor hoor je buiten op straat kolken. Binnen in de kerk vibreert een mengeling van spanning en ont spanning. Iedereen staat en zit daar gewoon in z'n dagelijkse kloffie. Solisten hangen nog een beetje rond tussen bank en voorgestoelte, nemen bij hun aria snel de juiste plaats in maar zingen nog naar het koor toe, want zo heeft Ex Animo op de generale er ook wat aan. Ko mende zaterdag, wanneer Ex Animo ihet oratorium van Bach voor de 61ste keer uitvoert, kij ken ze inaar een rij ruggen, van solisten en dubbele orkestbezet ting. Wim de Ru's jeugdkoor Opmaat staat als een perk bonte viooltjes tussen rie twee gigantische gro- te-mensenbermen. Serieus in de partituur meelezend als ze niet aan de beurt zijn, maar perfect op de dirigent lettend als hij exact aangeeft wanneer ze moe ten invallen. De evangelist in spijkerbroek en schipperstrui heeft een harde dobber aan de grootste en wel licht belangrijkste rol, het kleur rijk en indringend vertellen van de dramatische afloop van Je zus' prediking op aarde. Im mers, de boodschap op Goede Vrijdag houdt op bij het graf. Zijn stem is bepaald nog niet warm gezongen. Om dit te com penseren trekt hij geregeld veel te veel aan de tekst ten koste van inhoud en schoonheid. Maar la ten we hopen dat daar de gene rale goed voor is. De sopraan Djoke Winkler Prins maakt, zelfs als ze even te laat invalt nog een stralende, professionele indruk, met haar heldere, verreikende, kleurrijke stem. Als Joep Brö- cheler moeizaam het grote lijf in de zingstand zet en licht hijgend zijn eerste zinnen laat opborre len uit zijn brede tors, vraag je je even af of er zo langzamerhand niet een jongere Jezus moet op staan. Maar komen zijn stem en dictie op gang, dan is zijn rol weer ijzersterk. Zo nu en dan slaat De Ru gede cideerd af. 'Koor twee, dit moet een halve toon hoger gezongen worden, dat weten jullie toch'. Alom berouwvolle hoofden en geknik, 'Ja dat weten wij wel, maar dat is ingewikkelder dan je denkt, meneer De Ru'. En bij de tweede keer lukt het toch! De contrabas en hobo zetten weer fraai in en het koor zingt van een leien dakje. „Nog één keer deze inzet, articuleren, naar elkaar luisteren maar bovenal: kijk naar mij en verstop je niet achter je partituur!" Het zijn standaardwaarschuwingen. Dan plotseling breekt de stra lend feestelijke klank door van Dirigent Wim de Ru repeteert met Ex Animo in de Hooglandse Kerk. „Nog één keer deze inzet, articuleren, naar elkaar luisteren, maar boven al: kijk naar mij en verstopje niet achter je partituur!" Foto: Henk Bouwman het kerkorgel waar Joop Brons het samengestelde register sesquialter heeft uitgetrokken. Hetzelfde register dat Bach in zijn uitvoering ook gebruikte wanneer hij de beschikking had over een groot kerkorgel. Ex Animo zingt hartstochtelijk sa men met De Ru's kinderkoor Opmaat 'O Mensch, bewein dein Sünde gross', de opmaat voor een 'nieuwe', enerverende Matthaus. Matthaus Passion, Ex Animo o.Lv. Wim de Ru, m.m.v. het Randstedelijk Begeleidings Or kest en het Jeugdkoor Opmaat, za 12 april, 19.30 uur, Hoog landse Kerk, Leiden. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'Zee, strand en duin', werk van Wassenaarders. Prijzen: 165 t/m 3.000 euro. Te zien: t/m 11/5, do t/m zo 12-16 uur, Raadhuis De Paauw, Raadhuislaan 22, Wassenaar. Zeven vrolijke vissen bewegen voor het raam van de tentoon stellingszaal in het Wassenaarse raadhuis De Paauw. Wie buiten een wandeling maakt in het park, denkt misschien dat de zaal is veranderd in een groot aquarium, maar eenmaal bin nen blijkt dat er veel meer is te zien. Behalve de vissen die Ma- riska Toetenel van papier-ma- ché maakte, is er werk van ze ventien anderen tentoongesteld. Bijna allemaal inwoners van Wassenaar. Geen wonder dat zij zich voor hun objecten, schilde rijen, tekeningen en fotografie hebben laten inspireren door de zee, het strand en de duinen. Het resultaat valt een beetje te gen. Hoewel de meeste expo santen een opleiding aan een kunstacademie hebben geno ten, zien veel werken er amateu ristisch uit. Er zijn realistische aquarellen en schilderijen van het strand en de duinen, stillevens met schelpen, terracotta beeldjes van dikke da mes in badpak en foto's van vo gels die pootje baden. Variatie genoeg, maar het meeste werk boeit nauwelijks. De makers hebben te letterlijk afgebeeld wat wij als toeschouwers zelf dagelijks om ons heen kunnen zien. Het is allemaal te gemak kelijk en te vanzelfsprekend. Terwijl echte kunst daar juist van afwijkt, een eigen visie op de werkelijkheid geeft. Vier deelnemers doen daartoe een poging en geven de exposi tie op die manier toch een beet je pit. Van schilderes Dons Dep- pe hangt er een expressionis tisch duin met helmgras. Arnold Hoogendorp fotografeerde schelpen en vogelveren, die hij zo rangschikte dat er abstracte composities zijn ontstaan. Ma- riet Möller schilderde duinland schappen die sprankelen van licht en kleur. Maar het meest verrassend zijn twee werken in gemengde techniek van Ina Or- baan. Als enige voegt zij echt iets toe aan het thema. In bijna abstracte schilderijtjes toont zij niet het landschap, maar de bo dem waaruit zee, strand en duin bestaan en hoe het er krioelt van leven. Orbaan concentreert zich op het afbeelden van de kracht van de natuur. n a n 3^ BH i- J m II k l i .41 I In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor ofessionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: een kerkelijke musicalgroep uit Oude Wetering. acht parochies in de Veen- eek komen ze. De ruim hon- td amateurs die vrijdag en erdag de musical 'Jesus irist Superstar' uitvoeren in Jacobus de Meerderekerk in de Wetering. Het zijn pre- de parochies die Charles rsthuis als pastoraal werker der zijn hoede heeft. Hij ving uiden op dat er behoefte aan activiteiten voor 'jon en en jong-volwassenen'. larom kwam hij met het idee Dr een musical op de prop- l „Er zijn meerdere musi- s met een religieuze lading, ar 'Jesus Christ Superstar' is treweg het bekendst." Leimuiden kwamen Nelle- Knelange en André Möllers >uw elke woensdagavond ar de repetities. Ze zingen al- •ei in een koor, maar raakten een heel verschillende ma- T bij de musical betrokken, or Nelleke Knelange is het verwezenlijking van een oom. „Jesus Christ Superstar de eerste film die ik ooit als meisje in een bioscoop in Leiden. Ik vond het gewel dig. Samen met mijn zus kocht ik meteen de dubbel-lp. Het is altijd mijn favoriete musical gebleven. Toen ik van dit initia tief hoorde, heb ik direct audi tie gedaan. En ik werd aange nomen voor Annas, een van de twee vrouwenrollen." André Möllers was minder en thousiast. Een vriend probeer de hem te strikken voor de mu sical, maar de Leimuidenaar hield de boot af. Op woensdag avond begeleidt hij immers de scouting in zijn woonplaats. Om van het gezeur af te zijn, beloofde hij één keer op een repetitie te komen kijken. „Ik was van plan op de achter grond lekker een beetje mee te zingen, maar ik werd naar vo ren geroepen om voor te zin gen. Aan het eind van de avond werd gèvraagd of ik de rol van Jezus wilde zingen." In eerste instantie voelde Möl lers er weinig voor. „Ik sta niet zo graag op de voorgrond. Anoniem in een koor zingen ligt me beter. Ik heb me uitein- Meer dan honderd amateurs uit de Veenstreek werken aan de musical 'Jesus Christ Superstar'. „Zonder onderlinge jaloezie. Of je rol nu groot of klein is, iedereen mag er zijn." Foto: Eric Taal delijk laten overtuigen en daar heb ik geen spijt van. Maar dat ligt ook aan de rest van het team. We zijn een hechte groep geworden. Het is eigenlijk niet de bedoeling in deze voorstel ling, maar met Judas kan ik bij voorbeeld heel goed overweg. We zijn als twee paar handen op één buik." De Leimuidenaar heeft ontdekt dat de rol goed bij hem past. „Ik werk als timmerman in de restauratie. Momenteel ben ik kasteel Oud-Wassenaar aan het opknappen. Ik heb echt enge lengeduld. Het zal daarom zijn dat er vaak een beroep op mij wordt gedaan. Ik ben voorman in de bouw, maar vind dat ie dereen evenveel waardering verdient. Een timmerman is niets meer dan degene die de vloer aanveegt. Samen klaar je een klus. En dat geldt ook voor 'Jesus Christ Superstar'. Ik heb dan wel de hoofdrol, maar ie dereen is even belangrijk." Omdat Möllers timmerman is, heeft hij ook meegebouwd aan het decor. „Het klinkt mis schien wrang, maar ik heb mijn eigen kruis getimmerd. Ik vond dat wel een veilig idee. Nu weet ik zeker dat het goed is en dat het kruis niet omvalt als ik eraan vastgenageld word." Dat gebeurt morgen avond voor het eerst. Bij deze generale repetitie wordt ook publiek toegelaten, omdat de voorstellingen op vrijdag en za terdag al lang uitverkocht zijn. „Tja, het gebeurt zelden dat de kerk zo vol zit", constateert Charles Horsthuis. „Per keer kunnen we 550 bezoekers kwijt. Het leuke is dat je met zo'n musical ook niet-kerkelij- ke mensen bereikt. Je geeft ze toch een boodschap mee. Over liefde en verraad. Maar je laat ook zien dat een groep van honderd mensen in staat is zo'n project van de grond te til len. Zonder onderlinge jaloe zie. Of je rol nu groot of klein is, iedereen mag er zijn." 'Jesus Christ Superstar", vr 11 en za 12 april, Jacobus de Meerderekerk, Meerkreuk 3, Oude Wetering. Theo de With vervolg van voorpagina leiden - Een rendabele kunstuit leen: het kan wel degelijk, zo be toogt Esther Gottschalk, direc teur van de Federatie Kunstuit leen. Ook in Leiden, zo stelt zij in het bezwaarschrift waarin zij het collegebesluit aanvecht om de Leidse kunstuitleen te slui ten. Haar overtuiging stoelt niet alleen op het onderzoek dat NL Eyes in 2002 naar de Leidse situ atie uitvoerde, maai- wordt ook ondersteund door talloze voor beelden uit de praktijk. Voor de instellingen CBK De venter, CBK Dordrecht, CBK Groningen, SBK Amstelveen, Ar totheek Zuid-Oost Amsterdam en diverse Noord-Hollandse kunstuitlenen geldt dat ze én kostendekkend zijn én op een zeker moment te maken hebben gehad met het invoeren van een nieuwe tarievenstructuur en ta riefsverhogingen, zegt Gott- schalk, directeur van een orga nisatie waarbij meer dan negen tig kunstuitleenvestigingen in Nederland zijn aangesloten. Niet alleen heeft dat tot meer in komsten geleid, maar ook tot meer abonnees, ondanks de ho gere tarieven. Gottschalk schrijft: „Deze ogenschijnlijke paradox wordt verklaard uit het feit dat meer inkomsten leiden tot verbetering van de collectie en service, meer budget voor marketing, tot een positieve dy namiek in de organisatie en daardoor tot meer publieksbe reik." Dat deze optie in de nota 'Her overweging taken CBK Leiden' uitgesloten wordt, ziet Gott schalk als een blunder. Maar ook op andere vlakken rammelt de nota. Zo verwijst Gottschalk het argument dat de kunstuit leen niet laagdrempelig zou zijn - een van de hoofdargumenten die Pechtold aanvoert voor de sluiting - naar het rijk der fabe len. De directeur wijst op een onder zoek van het Sociaal Cultureel Planbureau uit het jaar 2000, waar uit blijkt dat het kunstuit- leenpubliek voor 25 procent be staat uit lager opgeleiden en mensen met een beneden mo daal inkomen. „En dat is ook ze ker in Leiden het geval", zegt Gottschalk. Daarbij staat het Leidse besluit haaks op de landelijke en pro vinciale politiek, die juist inves teert in kunstuitlenen. Ook zegt Gottschalk niets te weten van de landelijk neergaande trend die in de gemeentelijke nota wordt geschetst. „Ik weet niet op welke cijfers de schrijvers daarvan zich beroepen, maar ik ken ze niet. In tegendeel: recent onderzoek laat juist zien dat er sprake is van groei van het aantal abon nementen." Ook spreekt Gottschalk haar verbazing uit over het op voor hand al uitkleden van het ambi tieuze 'Kijkplein' - de huidige Lammermarkt - dat in de toe komst het culturele hart van Lei den moet vormen. Het CBK en Stedelijk Museum De Lakenhal zouden zich hier tot een nieuw, dynamisch geheel moeten ver binden. Maar met het opheffen van de kunstuitleen blijft er weinig van het CBK over, vreest Gottschalk. „De collectie wordt verkocht en herplaatst. De volgende stap is, vrees ik, dat het in zijn geheel wordt opgeheven." Morgenavond wordt het colle gebesluit om de kilftstuitleen te sluiten in de gemeenteraad ter sprake gebracht. Rotterdam - De opvolger van de film 'Pietje Bell' heet 'Pietje Bell 2: De jacht op de tsarenkroon'. De opnamen zijn al begonnen en duren tot en met juni. Meer dan 840.000 mensen hebben de eerste rolprent over de jeugd held sinds de première op 15 november vorig jaar bekeken. De film draait nog in 35 biosco pen. Volgens de producent, Shooting Star Filmcompany, schreeuwde 'Pietje Bell' al meteen om een opvolger. Maria Peters, verant woordelijk voor scenario en re gie, moest bij de samenstelling van de eerste film veel mogelijk heden en ideeën laten liggen. „Pietje Bell is immers een legen de, die voortkomt uit een hele serie boeken van Chris van Ab- koude. Uit al die boeken zeefde Peters elementen die samen een aanstekelijk verhaal vormden. Maar de avonturen van Pietje Bell waren eigenlijk nog niet af. Al tijdens het schrijven voor de eerste film ontstonden direct de contouren voor nog een Pietje Bell-film", aldus een woord voerder. In de nieuwe Bell komen alle bekende karakters terug. Dezelf de acteurs spelen hen. Nieuwe gezichten zijn die van Eric van den Donk, John Kraaykamp jr. en Fedja van Huet. De première is 18 december.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19