KUNST CULTUUR Leids cabaret is ook in Carré een feest Van kinderboek tot roman Expositie over Syrië r trekt 85.000 bezoeken Amerikaanse debuut Kamerling in duizenden bioscopen Warmbloedigheid uit Zuid-Afrika 'Jackass' live Project ror oeuvre van Steve ReicP AntiquariscjJ boekenbeur in Pieterskej Livingstone Livingstone woensdag 2 APRIL 2003 ft' amsterdam/anp - De Ameri kaanse debuutfilm van de Ne derlandse acteur Antonie Ka merling, 'Exorcist 4, the begin ning', komt wereldwijd in de bioscopen. De film zal alleen al in de Verenigde Staten in meer dan 2000 zalen te zien zijn. Producent Morgan Creek is zeer tevreden over de scènes die tot nu toe zijn gemon teerd. De producent brengt de film begin juli in de VS uit, tra ditioneel een van de meest be geerde periodes om bioscoop films uit te brengen. De vierde Exorcist-film moet het onder meer opnemen tegen grote ti tels als 'Terminator 3', Char lie's Angels 2', 'Pirates of the Caribbean' en 'Lara Croft 2'. Kamerling is blij met het be sluit van de producent. ,,Ik heb nog niets gezien van de beelden, maar ik had tijdens de opnamen wel continu het gevoel dat we een sterke film aan het maken waren", erkent hij. De acteur hoopt dat de vierde Exorcist-film, ondanks zijn bescheiden rol daarin, een doorbraak in Amerika kan be vorderen. „Als de film uitkomt, heb ik al een groot aantal afspraken in New York en Los Angeles staan. Mocht het echter in Amerika niet lukken, heb ik ook in Nederland nog talloze projecten lopen. Dat geeft wel een gevoel van rust eigenlijk. Het is natuurlijk geweldig als bijvoorbeeld Spielberg de film ziet en mij er uit pikt, maar ik ben niet alleen maar afhanke lijk van 'The Exorcist'." Het is de eerste Amerikaanse filmrol van de 36-jarige acteur. Hij speelt de vileine SS-officier Kessler die in de oorlog ver antwoordelijk is voor de liqui- ci datie van tientallen Nederig' ders. In Nederland speje Kamerling hoofdrollen in fijd als 'De ldeine blonde doptj 'All Stars' en 'Ik ook van jiri De acteur maakte in 1990 |ti debuut in de soapserie 'Gafe tijden, slechte tijden'. Hij jm tolkte daarin vijf jaar langa rol van Peter Kelder, de Uk tenechtelijke zoon van doo k te Helen Helmink. 1 h Foto: Reuters/Warner Bros Nieuwe Madonna nog zonder clip leiden - 'American Life' heet het nieuwe album van Madon na, dat dinsdag 22 april ver schijnt. Platenmaatschappij Wamer Bros gaf gisteren een voorproefje door de hoes alvast prijs te geven. De videoclip die haar single 'American Life' zou begeleiden, heeft Madonna uit respect voor de Amerikaanse strijdkrachten in Irak terugge trokken. Goud voor 'Liever verliefd' Amsterdam - De romantische komedie 'Liever verliefd' van regisseur Pim van Hoeve heeft in drie weken tijd meer dan 100.000 bezoekers getrokken. 'Liever verliefd' krijgt hiermee de status van Gouden Film. De prijs werd vorig jaar ingevoerd om de Nederlandse film te sti muleren. Eerder kregen films als 'De tweeling', 'Pietje Bell', Volle Maan', 'Ja zuster nee zus ter', 'Minoes' en 'Costa!' de on derscheiding al uitgereikt. Concerten Mark Knopfler afgelast Amsterdam - De concerten die Mark Knopfler op 3, 4 en 5 mei in de Amsterdamse Heineken Music Hall zou geven, zijn afge last. De gitarist, zanger en com ponist raakte vorige maand ge wond bij een motorongeluk. Op medisch advies mag Knopfler voorlopig niet optreden. Er ko men geen vervangende data. De kaarten kunnen tot uiterlijk 19 mei bij de voorverkoop adressen worden terugge bracht. Boekpresentatie Geert Warnar leiden - In sociëteit De Burcht in Leiden wordt morgen om 18.00 uur het boek 'Ruusbroec, literatuur en mystiek in de veer tiende eeuw' ten doop gehou den. Geert Warnar schetst in dit boek een beeld van Jan van Ruusbroec (1293-1381), een re ligieuze en charismatische per soonlijkheid. De Leidse dichter Ilja Leonard Preijffer zal bij die gelegenheid een lezing houden over Ruusbroec. Pi theater recensie Martin Hendriksma Voorstelling: '25 jaar Leids Cabaret Festival'. Gezien: 1/4, Carré, Amsterdam. Daar nog te zien: t/m 6/4 'Het Leids Cabaret Festival in Carré, dat is zoiets als de TT van Assen organiseren in Vlaar- dingen of Katwijk aan Zee', constateert Erik van Muiswin kel ergens halverwege de avond in een puntgaaf gedicht. Daar valt niets tegenin te brengen. Weg is de spanning van de on derlinge competitie, weg zijn de gierende zenuwen van de be ginnende artiesten, weg is het samenzweerderige sfeertje dat het Leids Cabaret Festival aan kleeft. Maar wat kwam daar gis teravond in Carré bij de eerste van zes jubileumvoorstellingen veel voor terug! Zoals de hilarische dialoog tus sen presentator Van Muiswin kel en Rob Kamphues, waarbij de laatste zijn liefde voor oude muziek ('ergens tussen de Re naissance en de Middeleeu wen') eindeloos mag botvieren. Zoals Sanne Wallis de Vries die als koningin Beatrix haar 'ajme, ajme' langenoten op z'n hete aardappels toespreekt: 'Wist u dat de Margerita de goedkoop ste onder alle pizza's is?" En zo als Najib Amhali ('ik ben de eerste Marokkaan in Carré') de actualiteit van de oorlog geraffi neerd en ad rem naar voren haalt. Bijna stuk voor stuk succes nummers zijn het, gespeeld door artiesten die - op Lebbis Jansen na - allemaal hun de buut als zelfstandige artiest in Carré maken. Van planken koorts lijkt bij geen van allen sprake, zelfs niet bij de jonge Vlaming Wim Helsen die ge woonlijk in dorpshuizen en achterafzaaltjes optreedt, maar hier met een obsceen liefdesge dicht de zaal in lachstuip ach terlaat. Het hoogtepunt levert Erik van Muiswinkel, die als presentator op onnavolgbare wijze de in houdsloze bombast van Ivo Niehe weet te imiteren. Ook zijn imitatie van Drs P (in een duet met Kees Tom) en zijn so lo van een decadente wereld verbeteraar zijn kleine pareltjes. Na bijna drie uur cabaret, door regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen soepel aan elkaar gesmeed, is het slotnummer een massaal gesproken ode aan 25 jaar Leids Cabaret Festival. Aan die ode kan deze jubileum voorstelling moeiteloos worden toegevoegd. muziek recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Black Easter' door Co Opera East London. Gehoord: 1/4, Leidse Schouwburg. Af en toe komt er een klakkend geluid uit hun mond, tegelijk met een lettergreep midden in een nummer. Het is een tradi tioneel kunstje uit de oeroude Zuid-Afrikaanse Xhosa cultuur. Bij Co Opera East London heeft dat klakje iets van een merkje op een product, als teken van echtheid, maar onopvallend aangebracht omdat de kwaliteit toch wel zichtbaar is. De presentatie is krachtig en vrolijk en de volle klank van de stemmen roept onmiddellijk de Afrikaanse bezieling op. Maar het koor brengt meer dan al leen traditionele Xhosa zang. Tot vier maal toe duiken er me lodieën uit het Europese klas sieke repertoire op. Ze komen allemaal uit geestelijke werken: de 'Requiems' van Verdi, Fauré en Mozart en het 'Halleluja' van Handel. Een wonderlijke com binatie, maar wel passend, want het hele programma 'Black Easter' is doordrenkt van het lijdensverhaal van Jezus, dat diep geworteld is in de ge schiedenis van Zuid-Affika, met alle leed en bevrijding die daar recent doorleefd is. Het koor draagt dit onbevangen uit. De muziek is vaak ernstig, zindert soms van leed, maar is nooit doum. En zodra er een vlotter ritme inzet, wordt de klank stralend en lijken de li chamen als vanzelf meegetrok ken te worden in swingende en stampende bewegingen. Vooral over de langzame nummers hangt een bijzondere Afrikaan se gloed. Tegenover de mild vi brerende vrouwenstemmen klinken de lage, ruimtelijke bas sen. Natuurlijk komt de opge wekte manier van zingen, met handen en armen geheven, voor onze begrippen wat blij en vlak over, maar dat enthousias me hoort bij de manier waarop door grote groepen in Afrika het christelijk geloof wordt beleefd. Co Opera is een en al warm bloedigheid. Het koor heeft de gave geconcentreerd en tegelijk losjes en spontaan zijn vocale energie de vrije loop te laten. De fragmenten van Europese componisten blijken op een wonderlijke manier in deze stijl inpasbaar. Het resultaat is an ders dan we gewend zijn, maar niet minder effectief. Het sere ne 'Pie Jesu' van Fauré stroomt over in vlotte ritmes en bij het 'Dies Irae' loopt de groep dicht opeengepakt en met maskers op over het toneel te stampen. Dreigend is het zeker. Daar heeft deze groep niet de massa le bezetting voor nodig die Ver di voorschrijft. Amsterdam - De film 'Jackass' is met name onder jongeren al mateloos populair, maar gisteravond waren Steve-0 en Jackass ook live te bewonderen. Ze traden op in Pepsi-stage in Amsterdam met hun show 'Don't try this at home theatre'. Het duo bewerkte zichzelf onder meer met messen, stukken glas en kotste het podium onder. Foto: ANP/Rick Nederstigt den haag - De Steve I Stichting organiseert van H en met 14 december een i project en een festival roiv het oeuvre van de Amerikr componist. Reich komt periode naar Nederland e in Den Haag gastdocent zijP' het Koninklijk Conservatcr! Tijdens het verblijf van de,, ponist vinden tientallen btti dere uitvoeringen van zijn plaats en zijn workshop0 masterclasses te volgen. Bec in Den Haag zijn er ook cof ten in Amsterdam, Utr Maastricht en 's-Hertia bosch. d jt leiden - Ruim veertig hai^' ren staan zaterdag en zé1 weer met hun, veelal antid0 sche, boeken en prenten P voorjaarsboekenbeurs in dte terskerk. Dit keer is er ook i11 te vrijgehouden voor een ale Bouwdewijn Büch-expf' op poten gezet door het p' schap Buchmania. De ten gestelde werken, handsclt en unica van de vorig jaar leden schrijver zijn afkomsi de privécollectie van Bücl* zamelaar Louis Schouten. Als voorproefje op de geeft de Bond van handelaj Oude Boeken (BOB) een c gus uit waarin de deelnen antiquaren een aantal titelt senteren. Dichter en scp Theodoor Holman schrei voorwoord voor dit boek/2 dere bezoeker van de beurf1! vangt een gratis exemplaa^ zoekers kunnen zaterdag ei 14.00 uur gratis boeken:t taxeren door medewerker11 het veilinghuis Burgersdl^ Niermans in Leiden. K De beurs begint op beide PI om 11.00 uur. De toeganr1 draagt 3 euro, een passe-pf' voor beide dagen 1 euro. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: schrijfster Guurtje Leguijt uit Alphen aan den Rijn. Guurtje Leguijt (1961) is geen onbekende in boekenland. Ze publiceerde al 'Driedubbel ei genwijs', 'Heibel in m'n hoofd', 'Speurwerk', "Winnen!', 'De stinkende stuiterballenrage' en "Vechten tegen pesten'. Maar dat waren kinderboeken. Sinds kort ligt 'De Luistervogel' in de schappen, haar eerste roman. Van kinderboek naar roman, dat is toch een hele omme zwaai, zou je zo denken. Valt wel mee, vindt Leguijt. „Het idee voor een roman had ik al een jaar of veertien gele den. Het is er toen niet van ge komen dat idee uit te werken. Onder meer omdat ik kinderen kreeg. Ik begon kinderboeken te schrijven. Maar het schrijven van een roman was niet echt een overstap, omdat ik eigenlijk terugging naar waar ik ooit mee was begonnen. Maar een ro man heeft wel een andere stijl. Een roman ligt dichter bij me zelf. Als je een kinderboek schrijft houd je toch meer reke ning met taal, woordkeus, de lengte van zinnen. In een ro man hoef je minder uit te leg gen. Dat merkte ik duidelijk toen ik in opdracht aan een ac- tieboek voor de christelijke boe kenweek werkte. Weer een kin derboek. Op een gegeven mo ment kreeg ik de drukproeven van 'De Luistervogel' terug. Toen zag ik het verschil pas goed." 'De Luistervogel' draait om de onzekere Wieke, die contacten met mensen zoveel mogelijk ontwijkt. Ze uit zich alleen via haar hobby, het maken van col lages. En ze vertelt alles aan haar grote vriend, de Luistervo gel, een beeld. 'Als ze de straat in komt, gaat ze niet de tuin in, maar loopt naar het grasveld te genover hun huis, naar haar vriend. Hij zegt niets. Hij zegt nooit wat terug. Dat is precies waarom ze hem al haar vragen voorlegt Bij hem kan ze praten zonder dat hij haar uitlacht. Ze gaat zitten op het brokkelige beton en leunt tegen het ruwe metaal van de poten.' „Het idee voor 'De Luistervogel' kreeg ik jaren geleden", zegt Le guijt. „Door een documentaire die ik op televisie zag. Een Bra bantse kunstenaar had de op dracht gekregen een beeld te maken voor een plantsoen. 'Dat kan ik wel doen', dacht hij bij zichzelf, 'maar als het af is, be kladt de jeugd het misschien Guurtje Leguijt: „Het lijkt me heel vervelend als je klaar bent en denkt: nou weet ik niet meer waar ik over wil schrijven." Foto: Dick Hogewoning met spuitbussen, of vernielt de jeugd het zelfs'. Het leek hem daarom wel een goed idee de jeugd in te schakelen bij het vervaardigen ervan. Dat ge beurde ook, jongens van de technische school hielpen bij het maken van het beeld, een kraanvogel van brons en beton. Een van die jongens vertelde op televisie dat het beeld veel voor hem betekende. Als hij er later met zijn kinderen langs zou lo pen, zou hij er zeker over ver tellen, zo zei hij. Hij had er een band mee. Het maakte duidelijk dat een beeld voor sommigen meer kan zijn dan alleen maar een beeld." „Inmiddels ben ik alweer met een andere roman bezig. Het lijkt me heel vervelend als je klaar bent en denkt: nou weet ik niet meer waar ik over wil schrijven. Dat gebeurt mij niet zo gauw, denk ik. Ik heb ideeën genoeg. Maar van schrijven kunnen leven, financieel gezien dan, dat zit er niet in. Het geld is een prettige bijkomstigheid, maar met voor de klas staan zou ik meer verdienen. Maar daar gaat het niet om. Ik geloof dat iedereen talenten meekrijgt bij zijn geboorte. Je bent geluk kig als je die ten volle kunt ge- bmiken. Voor mij is dat schrij ven. En weet je wat ik ook zo leuk vind? Mijn oudste zoon heeft het boek gelezen. Hij zit in 2 Havo en hij gaat er zijn boek bespreking over houden. En in de brugklas heeft mijn dochter al een keer een bespreking ge houden over een van mijn kin derboeken." Herman Joustra VUUR Musici, zangers en zangeres sen uit de regio zijn ook steeds vaker op cd te beluisteren. In deze rubriek worden deze schijfjes besproken. Belang stellenden kunnen hun cd's, samen met een korte om schrijving van de uitvoerende (n) sturen naar de kunstredac tie van het Leidsch Dagblad, Postbus 54, 2300 AB Leiden. Livingstone is geen onbekende in het live-circuit. De Katwijkse band heeft al tal van optredens op zijn naam staan. Zo trad de groep onder meer op in Paradi- so, op het Flevo Totaal Festival en op Gospel Europe. En nu is daar dan, na zeven jaar, de in eigen beheer uitgebracht debuut- cd. Livingstone maakt stevige pop, met christelijk geïnspireerde teksten. Kenmerkend voor de twaalf nummers op de cd zijn de heldere melodielijnen. Ook de arrangementen van de songs zijn tiptop in orde. Hier en daar zou de band nog wel wat strakker kunnen spelen. En wat het ge luid van de cd betreft: de bass- dmm had wel wat vetter in de mix mogen zitten, zoals dat hoort bij stevige pop. Leukste nummer, met een mooi speel doosmotiefje: 'Watching over me'. Voor meer informatie over de cd, mail naar livingstonerock@wa- nadoo.nl =t- Het ontmantelen van de Syrië-tentoonstelling in het Rijksmuser1 van Oudheden is in volle gang. Foto: Henk Bouwman door Ad van Kaam leiden - De tentoonstelling Bronnen van Inspiratie uit het oude Syrië heeft 85.000 bezoe kers naar het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden getrokken. Dat is ruimschoots boven de verwachting. Door het reserveringssysteem ontstonden bovendien niet de lange rijen wachtenden, zoals destijds bij de expositie over de farao Achnaton. Oudheden rekende voor 'Syrië' in de vijf maanden dat de ten toonstelling draaide op onge veer 80.000 bezoekers. „Maar met name in de laatste weekein den liep het storm", zegt Birre Walvis, hoofd public relations van het museum. „Zonder ove rigens dat dat opstoppingen op het Rapenburg veroorzaakte. Het reserveringssysteem, waar bij elke bezoeker een starttijd kreeg, heeft buitengewoon goed gewerkt. De extra maand verlen ging pakte eveneens goed uit." De tentoonstelling was samen gesteld door het Museé de la ci vilisation in Quebec en behalve in die Canadese stad eer^1 zien in Edmonton, Atlan. Wilmington. Het bestonP 640 topstukken uit elf mui11 Syrië, de bakermat van westerse beschaving. De n kunstvoorwerpen waren nooit buiten het land vair1 komst geweest. Een kleiif van de tentoonstelling was! naast gewijd aan de opgr gen die conservator Peter r, mans al meer dan twinti] doet in Tell Sabi Ayad, i noorden van Syrië. Hij daar met zijn medewerkef dermeer een compleet Ass!' fort uit 1250 voor Christus I In financieel opzicht is d(; toonstelling Bronnen van ratie voor Oudheden een geworden. Het participeif zo'n reizende tentoonstr het transport en de verzet gen, maken zo'n ondemC tot een kostbare aangelegea die al gauw het miljoen stijgt. „We hebben Syrië' ingeschat", zegt Birre r niet zonder trots. „Maar hf ren dan ook fantastische, ken die hier te zien waren.'6

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16