KUNST 8c CULTUUR Concertzalen: dagen Buma voor rechter Staalkaart van een kwart eeuw Cabaretfestival Extravagantie zit '3 Musketiers' in de weg 'Chronocratie' fascinerend Veel gasten op 150ste verjaardag Vincent van Gogh NederTango niet altijd even sprankelende Topdrukte poëzienacht maandag 31 maart 2003 hi« hi door Wijnand Zeilstra leiden - Het zijn nog maar oe fenwedstrijdjes, en dan ook nog in wisselende samenstelling. Het Leids Cabaretfestival maakt zich op voor de serie Carré voorstellingen om het 25-jarig bestaan te vieren. Vast staan tij dens de komende feestweek de optredens van Najib Amhali, De Bloeiende Maagden, Lebbis lansen, André Manuel, Erik van Muiswinkel, Kees Tom en San ne Wallis de Vries. Daarnaast zijn er losse acts binnen de voorstelling; Jack Spijkerman, Vincent Bijlo, Javier Guzman, Oefenwedstrijdjes in de Leidse Schouwburg voor Carrévoorstellingen IpOi :n d Hp! n Hetty Feteris en andere voorma lige festivalkandidaten zullen één of meer avonden een bij drage leveren. Voor één keer gaat het Leidse festival naar Am sterdam om de droom van iede re cabaretier - optreden in het Walhalla van Carré - alvast een klein beetje te realiseren. In de bakermat van het festival, de Leidse Schouwburg, is vanaf afgelopen vrijdagavond proefge draaid. Oudgedienden en recen te winnaars staan na elkaar en een enkele keer naast elkaar op het podium waar ooit hun nog prille of juist voorspoedige carri ère begon. André Manuel (win naar juryprijs 1990) en Marcel Boon (winnaar publieksprijs 1990) vormen bijvoorbeeld voor de gelegenheid even een duo. En Erik van Muiswinkel (win naar 1985) geeft een masterclass aan Kees Tom (winnaar 1994) - overigens niet als Van Muiswin kel maar als imitator van Drs P. Hoofdbestanddeel zijn vele op tredens van ongeveer tien mi nuten. Daarmee wordt een staalkaart getoond van de oogst van een kwart eeuw. Na 25 jaar kan het festival immers putten uit het werk van bijna tachtig fi nalisten. Soms doen ze nog een stukje uit hun optreden van toen, soms krijgen we een frag ment uit hun huidige program ma te zien. Vaak een combinatie van die twee. Het duo De Bloei ende Maagden bijvoorbeeld doet nog een keer de befaamde badhanddoekact uit het toen malige festivaloptreden. In 1995 vormden ze echter nog een trio. Voor de gelegenheid is Sanne Wallis de Vries bereid om even een Bloeiende Maagd te wor den. Eén van de oudste num mers van Zak As neemt Erik van Muiswinkel (zo'n beetje nestor van de avond) voor rekening. Ooit hield het Leids Caban rival voorronden in Zwolle 0, Nijmegen. Toen moest de 1 pe delijke uitstraling nog bevo len ten worden. Inmiddels is die 0, reikt Morgen begint de fe ^j] week in Carré om dat te viei mf En als we van de proefvoors lingen mogen uitgaan, beli het niet uitsluitend een 'se Vq, mental journey' te worden. ,ni actualiteit - een wrange coi vai dentie van festivalfeest en j log - schreeuwt immers commentaar. Van Gogh vijf euromunt Amsterdam - Staatssecretaris Van Eijk heeft in het Van Gogh Museum in Amsterdam de eer ste Van Gogh-euromunt gesla gen, in het kader van de viering van de 150ste geboortedag van de schilder. De vijf euromunt heeft een afbeelding van Van Gogh op de ene kant en een portret van koningin Beatrix op de andere kant. De bijzondere euromunt is alleen in Neder land wettig betaalmiddel. Glotzbach wint Stand-up-concours Amsterdam - Harry Glotzbach heeft zaterdagavond het eerste Stand-up Comedy Concours van het Amsterdams Kleinkunst Festival gewonnen. De jury oor deelde over de winnaar onder meer dat hij goed gebruik maakt van het podium, dyna misch is en goed de lach weet te pakken. 3000 Euro voor album Beatrix Maastricht - Een uit 1953 date rend album met foto's en teke ningen van de toenmalige prin sessen Beatrix en Irene is vrij dag voor 3000 euro geveild door Venduehuis Dickhaut in Maas tricht. Het album, gekocht door een particulier uit Haarlem, is een herinnering aan het verblijf van Beatrix en Irene en klasge noten van het Baams Lyceum in het Zuid-Limburgse Kuttin- gen van 6 tot en met 13 juli 1953. In het album staan onder meer een aquarel van het ten tenkamp door 'Trix van Oranje' en een tekening van de wei met een melkkar en melkbussen door 'Irene van Oranje'. Verder bevat het album foto's van de ondernomen activiteiten en groepsfoto's van het gezel schap. Een woordvoerster van het Venduehuis noemde het koopbedrag van het album „enigszins teleurstellend". Zundert huldigt beroemdste zoon zundert/anp - De 150ste ge boortedag van Vincent van Gogh is gisteren op verschillen de plaatsen gevierd. In Zundert, het geboortedorp van de schil der werd onder grote publieke belangstelling het startsein voor het Van Goghjaar gegeven. Commissaris van de koningin F. Houben, hield hier een dvd en een speciaal ontworpen Van Gogh-ballon ten doop. Ballonvaarder Hans Zoet vliegt hiermee de komende tijd langs alle woonplaatsen van Vincent van Gogh. Dat zijn naast Zun dert ook Zevenbergen, Etten- Leur, Nuenen, Den Haag, Am sterdam en Nieuw-Amsterdam, Aries, Saint-Remy en Auvers- sur-Oise. Op de ballon staat een driedimensionale versie van het schilderij 'Zelfportret met grijze vilten hoed'. Twintig mensen hebben er een half jaar aan ge werkt om het tweedimensionale schilderij om te zetten in een driedimensionale ballon. In Zundert zijn gisteren ook een speciale wandelroute en een tentoonstelling van schilderijen van Emile Boggio geopend. Bog- gio woonde tegelijk met zijn be roemde Nederlandse collega in Auvers, in Frankrijk. Daar over leed de kunstenaar in de zomer van 1890. Boggio wordt gere kend tot de belangrijke schilders van zijn land (Venezuela). Het is de eerste tentoonstelling in Ne derland met werken van hem. Zundert huldigt haar beroemd ste zoon ook tijdens het bloe mencorso in het laatste week einde van juli. Dat staat dit jaar helemaal in het teken van Van Goghs leven en werken. Corso- bouwers zullen het geboorte huis van Vincent nabouwen. Grote drukte was er gisteren ook bij het Van Gogh Museum in Amsterdam, dat ter gelegenheid van de verjaardag gratis toegan kelijk was. In het museum zijn, naast de vaste opstelling, drie tijdelijke tentoonstellingen te zien: 'De keuze van Vincent', een selectie van ongeveer twee honderd werken van Van Gogh's grote inspiratiebronnen, 'Bij Vincent aan de muur', met prenten van onder anderen van Ostade, Israëls en Corot, en de fotopresentatie 'Op zoek naar van Gogh'. In het Kröller-Müller Museum in Hoenderloo werden de gas ten gisteren gefêteerd op favo riete muziek van Van Gogh. Ze konden een borrel drinken in het restaurant, dat was omgeto verd in een café uit de Franse tijd van de schilder. In het om liggende park De Hoge Veluwe was een fietsroute uitgezet, ver levendigd met landschapsschil derijen en citaten van de jarige. Op 35 kilometer ten westen van Parijs ging in Auvers het huis van Gachet officieel open. De laatste twee maanden van zijn leven sloot Vincent van Gogh vriendschap met de arts. Hij was in die periode bijzonder pro ductief. Een doek met de afbeel ding van Gachet zelf bracht in 1990 het recordbedrag van 72,4 miljoen euro op. De arts was niet onbekend met schilders. Hij had beroemde kunstenaars als Renoir, Cézanne en Pisarro over de vloer. Het de partement Val-d'Oise kocht het pand enkele jaren geleden aan. Het was'nog grotendeels in de staat zoals Van Gogh dat zelf heeft gezien. Na restauratie staat het perfect „vol met oude troep", zoals de schilder het destijds omschreef. Amsterdam/anp - Een groot aan tal organisaties van theaters, concertzalen, poppodia en thea tergezelschappen daagt de au- teursrechtenorganisstie Buma voor de rechter. Volgens de groep maakt de Buma, die auteursrech ten voor artiesten int, zich schul dig aan „ongerechtvaardigde ver rijking en gebrek aan redelijk overleg." De organisaties dragen aan de Buma de rechten af voor muziek die zij in het openbaar gebrui ken. Ze vinden echter dat de Bu ma veel te veel eist. „Sinds 1996 zijn de afdrachten voor auteurs rechtelijk beschermde muziek aan Buma bijna verdubbeld, zonder dat er meer muziek heeft geklonken of dat er meer men sen hebben geluisterd." De auteursrechtenorganisatie zegt verbaasd te zijn over de stap. Een woordvoerder wijs ,t f een uitspraak in maart vorig nu van de Nederlandse Med m gingsautoriteit over de kwej g die de Buma in het gelijk ste ng Tegen de uitspraak is bei pe aangetekend dat nog hangt. ye Onder de instanties die de te rechtelijke procedure zijn gonnen, zijn onder andere; Vereniging van Schouwburg] Concertgebouw DireijOl (VSCD), de Vereniging Ne landse Poppodia (VNP) en Vereniging van Nederlaj Theatergezelschappen en - ducenten (VNT). De organisaties voerden in I en vorig jaar overleg met de ma maar dit bleef zonder re 'P,1 taat. Volgens de organis. werd een voorstel om de t; ven aan te passen door de Bi van tafel geveegd, waarna p overleg werd afgebroken. In Zundert werd ter gelegenheid met een driedimensionale versie Foto: ANP/Jan Zandee van de 150ste geboortedag van Vincent van Gogh een ballon opgelaten van het schilderij 'Zelfportret met grijze vilten hoed'. theater recensie Martin Hermens Voorstelling: musical '3 Musketiers' van Joop van den Ende Theaterproducties. Regie: Paul Eenens. Met o.a. Bastiaan Ragas, Pia Douwes en Stanley Burleson. Gezien- 30/3, Nieuwe Luxor Theater, Rotterdam (première). Nog te zien aldaar t/m 4/10. Als er nog een overtreffende trap voor extravagantie nodig is, stel ik voor om de naam van Joop van den Ende te gebrui ken. Zelfs de voormalige Zon nekoning van Frankrijk zou zijn ogen niet geloofd hebben. De musicalkeizer van Nederland keek bij het maken van zijn nieuwe paradepaardje niet op een eurocent. Wat palet die man uit in de productie die hem we reldfaam moet brengen. Je komt ogen te kort bij '3 mus ketiers' in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Triest is wel dat het technische hoog standje - een schip in nood op woeste zee! - letterlijk verzinkt in al die overdaad aan luxe, du re stofjes, knap geconstrueerde decors en flitsende belichting. En niet alleen dat schip, ook het verhaal van d'Artagnan die zo graag musketier wil worden, kan niet opboksen tegen zoveel vormgevers geweld. Het verhaal van Alexandre Du mas heeft alles in zich voor een waar kijkspektakel. De makers van deze nieuwe Nederlandse musical zijn in hun bewerking het spoor links en rechts bijster geraakt tussen al dat uiterlijk vertoon. Er zijn gewoon te veel belangrijke verhaallijnen die door elkaar heen lopen. Ze lij ken in '3 musketiers' continu met elkaar in gevecht, waar door je er als kijker buiten blijft staan. Allereerst is daar de jonge, on bezonnen d'Artagnan (Bastiaan Ragas). Zijn droom is musketier te worden. Terwijl hij daar mee bezig is, komt zijn grote liefde utrecht/anp - De 23ste editie van de Nacht van de poëzie, in Utrecht, was zaterdagavond tra ditiegetrouw uitverkocht. Twin tig dichters lazen tot vroeg in de ochtend voor uit eigen werk, af gewisseld met optredens van ondere andere Spinvis en fado zangeres Mariza. De Utrechtse dichter Mark Boog beet het spits af. Boog kreeg voor zijn debuut bundel 'Alsof er iets gebeurt' de C. Buddingh'-prijs. Marion Bloem, Huub Oosterhuis en Rutger Kopland lazen voor uit eigen werk. Anderen declameer den werk van overleden kunste naars: Ida De Ridder las Willem Elsschot, Remco Campert Luce- bert en Mario Molegraaf las uit werk van zijn eind 2001 overle den partner Hans Warren. muziek recensie Susanne Lammers Concert NederTango. Met Willem Nijholt, Sexteto Canyengue en Het Nederlands Fluitorkest o.l.v. Jorge Caryevschi. Gehoord: 29/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Het verbod van Pius X heeft weinig effect gehad. De tango leeft. In NederTango ontrafelt Het Nederlands Fluitorkest met het Sexteto Canyengue en Wil lem Nijholt het mysterie van de tango en zijn geschiedenis aan de hand van de muziek van As- tor Piazzolla. Dan zou je een lichte, verstrooiende avond kunnen verwachten, maar initi atiefnemer Het Nederlands Fluitorkest heeft een serieuze aanpak voor ogen. Naast de al lerbekendste liederen van Piaz zolla is er veel aandacht voor het literaire aspect van zijn werk, de muziek die hij schreef bij verhalen van Jorge Luis Bor- ges en Horacio Ferrer. Dat as pect neemt Nijholt voor zijn re kening, met voorgedragen tek sten praat hij de muziek aan el kaar, en zingt sporadisch zelfs een nootje mee. Vanzelfsprekend heeft het Sex teto, en vooral bandeonist Carel Kraeyenhof, de belangrijkste rol. Zij bepalen de sfeer, het rit me en de kleur, zij spelen de tango's en het orkest onder streept en vult aan. Maar toch, hoe levend de tango ook zijn mag, NederTango maakt je dat niet altijd even sprankel lt duidelijk. De muziek is pr )a tig, het programma is j doordacht in elkaar gezet, n -L er wringt iets. Het lijkt also y twee werkelijkheden zijn. 0 holt roept in zijn teksten de reld van sloeries uit de slop en misdadige macho's op i0 steekpartijen waaruit de taf5t is voortgekomen, maar de m ziek die dat moet illustrere c vervolgens betrekkelijk keui ,tl De rauwe werkelijkheid wje| omzwachteld door het o 0 gens voortreffelijk spelend zeer bijzondere Nederl.j, Fluitorkest. Zij klinken, danks de donkere tonen bas-, contrabas- en subcoifej basfluiten, als een engele gel. Door het kroegruq_ heen hoor je een bostuin iT lente; de frustratie en de h loosheid waar Nijholt over telt, worden zodoende niet geloofwaardig. Het schfl valt dit op bij de 'Tango Mf J cólico', waar het Sexteto helemaal buiten houdt. Bijzonder is NederTango Zeer de moeite waard wf* 'Mi Refugio', waarin Kraa* hof soleert en op de milin excelleert met een samengf0 de kracht, en vooral de n 'Hombre de la Esquina R da', op een verhaal macho-eer en moord van ges. Duister en griezelig, een steeds herhaald nood themaatje, theatraal en h( 1 onpluis, muziek waar je weg wilt kruipen maar d mateloos fascineert. H Na de première van '3 Musketiers' was het, direct na het vallen van het doek, groot feest. Foto: GPD/Jaap Rozema (Tooske Breugem) op zijn pad. Drie doorgewinterde muske tiers kennen ook zo hun besog nes. En alsof dat niet genoeg is, komen daar de politieke en amoureuze intriges aan het Franse hof bij. Een knappe kop die dat allemaal in tweeënhalf uur kan proppen. Laat ik het erop houden dat het bij deze '3 musketiers' nog een zoektocht is. Noem de show een 'work in progress' waar de komende maanden nog fors aan gesleuteld moet worden. Mag ik een paar voorstellen doen: schrap een hoop van. die flauwe humor (die vaak op het kantje is), herschrijf eens wat teksten en haal overbodige nummers als 'Mannen' eruit (ook al doet Pia Douwes dat uitstekend). Al die zaken hou den de boel alleen maar op. De groep spelers in deze bijna monsterlijke productie verdient alle lof. Regisseur Paul Eenens is erin geslaagd ze behoorlijk te laten acteren. Ja, zelfs een Tooske Breugem staat haar mannetje op toneel en Bastiaan Ragas zet al de beweginkjes uit zijn boyband-periode dit keer op het juiste moment in. Stil spel is er ook: Ellen Evers als koningin Anna ontroert heel fraai. Stanley Burleson speelt als Kardinaal Richelieu zijn meest geslaagde rol tot nu toe. Muzikaal gezien is deze musical een allegaartje. Het zijn de typi sche musical-songs die het meest overtuigen. Ik heb het stille vermoeden dat arrangeur Paul Bogaev daar een sterke hand in heeft gehad. Je hoort namelijk een groot verschil tus sen de echte theatrale muziek en de vaak vlakke popdeuntjes van de gebroeders Bolland. Daardoor wil deze '3 Muske tiers' maar niet een eigen stijl krijgen. Zoveel geld, zoveel moeite, zo veel stress. Het spektakel is er als beloning. Maar dit plaatjes boek moet dringend geredi geerd worden. Alle oh's en ah's gaan nu naar de extravagantie, terwijl het toch zou moeten gaan om het vertellen van een mooi, romantisch en avontuur lijk verhaal. Je wenst al die ploeteraars voor en achter de schermen toe dat dat nobele streven gehaald wordt nog voordat begin oktober het doek valt in Rotterdam. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Chronocratie' door Galili Dance. Choreografie: Itzik Galili. Gezien: 29/3 LAKtheater Leiden. Het toneel is bedekt met een matras. De dansers vormen een lange rechte rij, die traag als de wijzer van een klok over de ma tras beweegt. Rondom de ma tras staan zeven piano's. Tel kens maakt een danser zich los uit de rij, danst een solo en zet aan een piano een motief uit de compositie van Gene Carl in. Steeds komt er een piano bij en net zoals de rij dansers schuift de muziek langzaam op om de hele ruimte te veroveren. De matras geeft je het gevoel een andere wereld voor je te zien. Op de zachte ondergrond bewegen de dansers anders dan op een harde vloer. De gebaren zijn zowel traag en ijl als krach tig, wijd, expressief en resoluut. Door de vleugelachtig gesprei de armen ontstaat een wolk achtig zachte sfeer, maar daarin komt dynamisch spring- en vliegwerk op gang. Rakelings schieten de dansers langs el kaar, duiken over elkaar heen, laten zich met een plof vallen, gooien zich omhoog, vangen elkaar op of stoten elkaar door. Met verbluffend gemak maken ze salto's in allerlei varianten. En dan is er ineens een zacht, aandachtig doorgeefspel van gebaren en reacties, net zoals de muzikale motieven van pia no naar piano gaan. Dans, pianospel en ook zang, vioolspel en teksten vormen met elkaar een complete, op zichzelf staande wereld. Een voor een spreken de dansers woorden uit over wat er kan ge beuren als iemand sterft, valt, verliefd wordt en telkens blijken er twee mogelijkheden te zijn, waarna iedere mogelijkheid ook weer twee mogelijkheden voortbrengt. Zo tikt de ti^d voort, van mogelijkheid mogelijkheid. Een danser zingt, een af speelt viool. Terwijl ze dat t zetten ze hun beweging^ gewoon voort. Het is wondfi zoals de violist horizontal de armen van de zanger h. of speelt met zijn armen 01) benen van de zanger heen beperkingen van de ge\J wereld lijken hier niet te gef Toch staat de wereld van 'd nocratie' niet ver van je a[ dansers slagen erin naast! zware inspanningen ook als individuen met em, zichtbaar zijn. Zeker in d< wogen dialoog aan het krijg je het gevoel dat de w waar je naar kijkt ook diep nerlijke dimensies heeft. 'Chronocratie' is in elk op een grote prestatie: een ir tieve, hechte en originele reografie, een fascineri dwingende pianocomposit dansers die zich er volled werpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14