KUNST 8f CULTUUR 'Mij krijgen ze niet klein' 'Je zou het eigenlijk wel sport kunnen noemen' jeuwe Boijmans gaat 10 mei weer open Harry Potter versus Grotter in rechtszaal R4 Cafe Favoriet: telkens weer verrassingen Fotograaf Robert van Rijn dringt door tot de kern Boek en tentoonstelling over 25 jaar schilderkunst van Ans Markus ,rt en en de regio bestaat grote belangstelling voor profes- it en amateuristische-kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt n; i regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneel- fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: vocaal ensemble Pur Sang uit Leiderdorp. der straalt af van de ge- ?nF Twinkelende ogen. En, ac Ie noten door, een glim- ne oor tot oor. Vocaal eri- Pur Sang repeteert. Zo'n nannen en vrouwen :n in de hal van de Schep je rk, dat het een lieve lust >rP ngers van pianist en di- heo van der Hoom in over de toetsen. Zoe- ien en zwevende al- k'|n Doe Maar voorbijko- teter bij, beter bij, beter rbij mij. Want ik ben I m, liei>er dan, liever IC <er dan hij. Beter bij, be- eter bij, beter bij mij. ben liever dan, liever n" veel liever dan hij. en ost voor een koor, want iar I dergelijk nummer zijn se' n ritmegevoel onont- >ch Lid van het eerste uur na voorzitter Haro Hielke- stf met de huidige voorzit- eel ;r Rijsbergen nog even v t na de repetitie. „Ik 7 laar dat zeg ik op per- inl b titel - dat je bij Pur ier >t alleen voor de gezel- n e noet komen zingen, gh leid is zeker een onder deel van het koor, maar het gaat ook om de uitdaging de muziek goed uit te voeren. Sommige leden doen wel eens mee aan andere projecten, zin gen wel eens mee bij andere koren. Er is een workshop no ten lezen geweest. En wij twee- en hebben net meegedaan aan workshops Latijns-Amerikaans en opera Kijk, dat zullen we natuurlijk nooit zingen met ons koor, maar het is bedoeld om je verder te verdiepen in de zang kunst." Rijsbergen beaamt dat. „Je zou het eigenlijk wel sport kunnen noemen. Proberen om beter te worden. Maar nogmaals, de ge zelligheid telt zeker mee hoor. Anders kun je ook niet met el kaar blijven zingen." Pur Sang bestaat sinds 1989, het jaar dat dirigent Jos Scho- haus met nog een paar andere de boel op poten zetten. Sinds dien heeft het vocaal ensemble regelmatig uitvoeringen gege ven. Rijsbergen: „We hebben nu zo'n 24,25 leden. Daar zoe ken we de stukken op uit. We noemen ons het liefst een vo caal ensemble. We hebben niet genoeg mensen om de Johan nes Passion of de Messiah te zingen. Maar het is ook nooit las. Foto: Reuters Igiesias am - De Spaanse zanger ei|esias komt voor een naar ons land komt. Op 'ij treedt hij op in Ahoy' H am. De voorverkoop concert begint zater- jdappeleters' in brochure - Het wereldberoemde ei ij 'De Aardappeleters' V cent van Gogh is in de brochure die de VW en Peel in het kader Van Goghjaar heeft la- in verkeerd afgebeeld. aflB85 in Nuenen geschil lij, oek staat gespiegeld in >n jure: de boer zit rechts rep van links. Ook andere ijen blijken in de bro- ji sspiegeld te zijn weer- e Ie ri 9 Conté it Nederland j' iam - Paolo Conté komt ^nfe concerten naar Ne- Op 19 oktober treedt Carré Amsterdam, een ie r staat hij De Doelen in [ai im. De Italiaanse zan- vc de rauwe rokersstem is et ie bekend door de hits oe i "Via Con Me' (muziek ie lekende bierreclame). e maand komt zijn rojalbum 'Reveries' uit. De ir :oop voor het concert ie aterdag. amsterdam/anp Is 'Tanja Grotter' van de Russische auteur Dimitri Jemetz een parodie op Harry Potter van de schrijfster J.K. Rowling? Deze vraag stond gisteren centraal in het kort ge ding dat Rowling en haar uitge ver voor de president van de rechtbank in Amsterdam aan spanden tegen de Nederlandse uitgeverij Byblos. Byblos wil op 8 april de Neder landse vertaling van het boek 'Tanja Grotter' uitbrengen. Vol gens Rowling en haar uitgever vertoont het boek echter opval lend veel overeenkomsten met de boeken van Harry Potter en willen de uitgever en Jemetz on geoorloofd meerijden op het succes van de Potter-mania. Rowling en haar uitgever willen de verschijning van het boek voorkomen. Zij menen dat By blos het auteursrecht schendt en plagiaat pleegt. Volgens de raadsman van Row ling en haar uitgever „kopieert men schaamteloos de succes formule en steekt men die in een ogenschijnlijk ander jasje. Volgens de tegenpartij zijn de verhaalelementen en de perso nages van Rowling helemaal niet zo origineel. Zo komen soortgelijke personen en ver haallijnen ook voor in 'Asse poester' en 'In de ban van de Ring'. De satirische benadering van 'Tanja Grotter' zou ook dui delijk gericht zijn op een andere, oudere doelgroep dan Harry Potter. In Rusland zijn inmid dels bijna een miljoen exempla ren van 'Tanja Grotter' verkocht. Rowling kon niet bij de zitting aanwezig zijn omdat zij, enkele dagen geleden is bevallen van een zoon. Uitspraak op 3 april. >e lk rs< tie cl im/opd - Burgemeester Rin van Rotterdam opent 10 mei officieel de uit- van Museum Boijmans aJningen. Opstelten geeft 'k ook het startsein voor e ekeinden vol publieks- raen én voor een groot p< sntoonstellingen, waar- an jmans probeert zich te- e kaart te zetten. Op 10 de tentoonstelling 'Het der dingen' van start le ontstaansgeschiede- ndustrieel vormgegeven in centraal staat. 'De >egint met behang- en erpen van Willi am i ;n eindigt met het Rem interieur voor Prada in New York. Op 10 mei begint ook de tentoonstelling van de Britse Pop Art-kunstenaar Richard Ha milton, 'Ulysseus Verbeeld'. Ha milton is meer dan vijftig jaar in beslag genomen door James Joyce's spraakmakende roman Ulyssesdie hij van illustraties wilde voorzien. 'Ulysses Ver beeld' omvat alle studies en gra fiek die zijn geproduceerd sinds Hamilton in 1948 aan het pro ject begon. Ook in de heropeningsweken van Boijmans: 'Olafur Eliasson', de 'Designprijs Rotterdam 2003', 'De geschiedenis van het Land van Hoboken' en een presenta tie van Robbrecht Daem ar chitecten. woensdag 26 maart 2003 door Maarten Baanders leiden - „Je weet nooit wat er komt op zo'n avond. Altijd ver rassingen", zegt presentator Fons Delemarre van tevoren. Hij krijgt gelijk. Onder het sfeervolle licht in de foyer van het LAKthe- ater, voert het programma van Café Favoriet de belangstellen den van Zuid-Amerika naar Spanje, naar de middeleeuwen en ook telkens weer naar Lei den, een stad die tot heel wat schrijf- en dichtkunst aanleiding blijkt te geven. Dat Ana del Barrio Spaans is kan voor niemand verborgen blij ven. Haar liederen bij gitaarspel van John Kosterman zijn niet verstaanbaar, maar dat is niet erg. Ze geeft uitleg en is de ma nier waarop ze zingt, met af en toe een sierlijk geheven hand en een lichte aandrang om te dan sen, veel belangrijker. Geschie denis en landschap van Spanje en het armoedige leven van moeders in Zuid-Amerika wor den door haar bezongen. Het trio Faidit geeft het publiek naast nummers van Fleetwood Mac, Hazel O'Connor en ande ren, ook nog wat middeleeuwse geschiedenis mee door te vertel len over de troubadour naar wie de groep zich vernoemd heeft. Met de heldere, licht vibrerende zang, omspeeld door weemoe dige vioolklanken en gitaar brengt Faidit veel sfeer. Annette van den Bosch, Jaap Montagne en Antoon Ruigrok brengen hun poëzie ten gehore. Van den Bosch maakt indruk met zachte, persoonlijk getinte gedichten over de spanning tus sen verlangen naar contact, al leen gelaten worden en verlan gen le verdwijnen. Jaap Montag ne veroorzaakt een storm op het podium. In een ritmische woor denwaterval laat hij merken dat hij er graag flink tegenaan gaat in het leven, maar tegelijk ook oog heeft voor wat zacht en lief is. De eerste voetbalwedstrijd van zijn zoon is aanleiding voor een nostalgisch gedicht Vroeger speelde hij zelf bij Roodenburg. „En jij wil Jaap Stam zijn/Een koelbloedige robuuste verdedi ger/In je Blauw Zwart gestreepte shirt", zo richt hij zich tot zijn zoon. Veel rustiger gaat het er aan toe tijdens het optreden van Antoon Ruigrok. Dat past bij zijn korte, sobere gedichten die bestaan uit een mengeling van speelse aan zetten, die ineens kunnen om slaan in bittere ernst. „Lieveling- Nu jij weg wilt gaan/neem dan ook het land/Zoveel verlangd- /zo weinig meer/Ik had je willen baren." Het werd laat in Cafe Favoriet. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie. 'Pelgrimrage', foto's van Robert van Rijn. Te zien: t/m 30/4, dagelijks 12- 18 uur, fotogalerie De Kleine Klup, Nieuwe Rijn 1Leiden. Wie aan rooms-katholieke be devaartplaatsen denkt, associ eert deze oorden vaak met rijk versierde Mariabeelden, lange processies, walmen wierook en massa's pelgrims. Wanneer je er als buitenstaander naar staat te kijken, is het fascinerend om te zien hoe mensen opgaan in het uitvoeren van vaak eeuwen oude rituelen. Fotograaf Robert van Rijn ging vorig jaar drie keer op bede vaart. Naar Andüjar en Gara- bandal in Spanje en naar Lourdes in Frankrijk. De aan slagen op de Verenigde Staten van 11 september 2001 hadden hem aan het denken gezet over de wereld waarin wij leven. Hij ging op zoek naar een tegengif voor de steeds killer wordende maatschappij, de angst voor het terrorisme en de boze krachten die de wereldvrede bedreigen. Een aantal van de foto's die hij tijdens zijn pelgrimstochten maakte is tentoongesteld in fo togalerie De Kleine Klup. Opvallend is dat Van Rijn zich geen moment heeft laten verlei den tot het fotograferen van cli- chébeelden. Het ging hem niet zozeer om de kleurrijke buiten kant van de religieuze bijeen komsten die hij meemaakte, maar veel meer om wat de deelnemers ertoe brengt eraan mee te doen. Zoals hij zelf op zoek was naar troost en hoop, zo hebben ook anderen immers een bepaald doel voor ogen wanneer zij op bedevaart gaan. Van Rijn concentreerde zich niet zozeer op de religieuze ce remonies maar vooral op de mensen die hij ontmoette. In Andüjjr heeft de verering van de Heilige Maagd Maria en de daarop volgende vierdaagse tocht naar Cabeza veel weg van een uitbundig volksfeest. Van Rijn fotografeerde kinderen in traditionele kledij die gespan nen wachten op het moment dat zij het beeld van Maria met bloemen mogen huldigen. Op andere foto's zien we vrouwen die in de huifkarren onderweg naar Cabeza staan te dansen, of jonge muzikanten die zich tij dens de mis in de openlucht een moment ontspannen. Heel anders is het in Lourdes. Daar komen jaarlijks miljoenen mensen bidden bij de grot waar Maria in het midden van de ne gentiende eeuw verscheen aan het veertienjarige meisje Berna dette Soubirous. Onder hen zijn veel zieken en gehandicapten die hopen op genezing. Terwijl Van Rijn in Andüjar vooral de feestvreugde weergaf, regi streerde hij in Lourdes de toe wijding van de pelgrims. We zien onder andere hoe twee verzorgers zich ontfermen over een jongen met het syndroom van Down. Op een uidere foto kiest een bejaard ecMpaar zorg vuldig een kaars uit om te bran den bij het beeld van de Heilige Maagd. Maar het toppunt van devotie speelt zich af op de foto's die Van Rijn maakte in Garabandal. Vorig jaar kwam dit Spaanse bergdorpje in het nieuws door dat de Nederlandse professor Rutten voorspeld had dat er op 12 april 2002 om negen uur 's avonds een wonder zou gebeu ren. Van Rijn fotografeerde de pelgrims die in de stromende regen op dit moment staan te wachten. Uiteindelijk gebeurde er niets, maar later bleek dat er mensen genezen waren van reuma en kanker. Sober en in getogen beeldt Van Rijn het ge loof en het vertrouwen van de biddende bedevaartgangers af. Ook hier weet hij schijnbaar moeiteloos tot de kern van de mensen door te dringen. door Gerrit van den Hoven Musici, zangers en zange ressen uit de regio zijn ook steeds vaker op cd te beluis teren. In deze rubriek wor den deze schijfjes bespro ken. Belangstellenden kun nen hun cd's, samen met een korte omschrijving van de uitvoerende(n) sturen naar de kunstredactie van het Leidsch Dagblad, Post bus 54,2300 AB Leiden. The Spokane Chiefs Tears upon the desert ground Een countryland is Nederland niet, maar er is wel degelijk een markt voor deze muziek. De Eagles zijn altijd behoor lijk populair geweest en na tionale acts als Ruud Her mans en recenter Ilse de Lan ge draaien op respectabel ni veau mee. En nu is daar dan The Spokane Chiefs, een Leid- se band die de country (-rock) omarmt. 'Tears upon the de sert ground' heet hun debuut- cd. Elf eigen nummers telt het schijfje, onberispelijk harmo nieus gezongen en ontspan nen gespeeld. Maar dat is te gelijkertijd het grootste man co. Het blijft allemaal zo net jes, zonder rafels en ruwe randjes. De muziek wil maar niet bruisen en borrelen. Maar ja, dat hebben de Eagles ook nooit gedaan. Een cd voor de echte liefhebbers dus. Aar digste nummer: het vrolijke en luchtige 'Brand new Cadil lac'. door Herman Joustra Amstelveen - Ans Markus zit 25 jaar in 'het vak'. Ter ere daarvan verscheen een boek met een overzicht van haar werk: 'Tot op de huid, 25 jaar schilderkunst van Ans Markus'. Bij museum Jan van der Togt in Amstelveen is een overzichtsexpositie te zien van de Amsterdamse schilderes. Het gebonden boek telt 276 pa gina's en is op groot formaat prachtig gedrukt. 'Tot op de huid' brengt dan ook een kwart eeuw schilderen van de in 1947 in Halfweg geboren kunstenares in beeld. Beginnende met haar eerste voorzichtige tekeningen uit 1977 tot haar recente reeks van 24 grote olieverfschilderijen van vrouwenfiguren onder de ti tel 'De taal van het lichaam'. Met haar realistische schilderij en van ingepakte vrouwen is ze er in geslaagd door te dringen tot de elitegroep 'Bekende Ne derlanders'. Haar buurvrouw in Udenhout had er na het zien van een van de eerste vrouwen in windsels aan het eind van de jaren zeventig niet direct ver trouwen in. „Die had zoiets van 'dat mens heeft hulp nodig, dat gaat niet goed'", schrijft Ans Markus in 'Tot op de huid'. Maar nadat Markus' werk op de covers van de romans van Ma rijke Höweler prijkte, kwam haar carrière in een stroomversnel ling. Met dank aan partner Wy- be Tuinman die zijn zakelijk in zicht gebruikte om het product Markus in de markt te zetten. Het geploeter uit de beginperio de is ze niet vergeten. Hard wer ken, teleurstellingen slikken, de mg rechten en doorgaan is de boodschap van Markus. Op haar dertigste schreef ze in haar dagboek bladzijden vol met de zin: 'Mij krijgen ze niet klein'. Dat was na de scheiding van haar meppende eerste man. Met haar dochtertje Sigrid stond ze er plotseling alleen voor. Ze tim merde van vier latten een raam, spande linnen op en begon te schilderen. Ze had al jaren tekenlessen ge volgd bij de Kunstkring in Til burg. In haar woonhuis in Udenhout ontstonden de eerste schilderijen. Langzaam begon ze te beseffen dat ze wel degelijk wat kon. Met haar hoofd fier rechtop liep ze door het dorp. „Ik wilde de wereld met mijn doeken vrouwen laten zien die beschadigd zijn door het leven, maar vechten voor hun vrijheid, in alle opzichten." 'Vleugellam' (1980) toont de in witte windsels gehulde Ans Markus die een pluizig vogeltje op haar hand heeft zitten. Publiciteitsfoto Haar eerste expositie was in 1981. Ze verkocht één werk, aan Wybe Tuinman. 'Vleugellam' (1980) toont de in witte windsels gehulde schilderes die met nietszeggende blik een pluizig vogeltje, zonder kop en snavel op haar hand heeft zitten. Al wist ze toen nog niet dat het schilderij later bij haar zou te rugkeren. Ze had nog een relatie met Jan van den Berg, ook een realistisch schilder. In het boek is Markus niet vriendelijk over hem. Ze noemt zijn naam niet. Hij negeerde haar dochter, vol gens haar, en was jaloers. Het succes kwam midden jaren tachtig. Ze had een expositie met galerie Mokum in New York en de Bijenkorf exposeerde haar werk en bracht een jubileum boek uit. Eind jaren tachtig was in Hotel des Indes in Den Haag een expositie van haar Konin- ginneportretten te zien. Begin jaren negentig gaf Markus haar atelier in Udenhout er definitief aan en ging ze naar Amsterdam. In 1995 opent ze haar eigen ate lier annex expositieruimte op het Prinseneiland. Haar oveizichtsboek maakt ech ter ook duidelijk dat haar werk zich de afgelopen jaren vooral in de breedte heeft ontwikkeld en niet in de diepte. Er kwam ver breding in onderwerpen met hommages aan mensen als Munch en Picasso, interieuren van Godshuizen, portretten van Christus, Pierrots en portretten veelal in opdracht gemaakt van onder anderen Astrid Joosten, Anne-Wil Blankers, oud-minis ter Jo Ritzen en Tilburgs oud burgemeester Gerrit Brokx. Maar meer en meer bleek Mar kus een maakster van mooie plaatjes. Haar dwang uit de be ginperiode, toen schilderen voor haar therapie was, lijkt te zijn verdwenen. Maar wat je ook mag vinden van haar werk, be wonderenswaardig blijft het enorme doorzettingsvermogen van de beschadigde autodidact wel. Ze wist zich op te werken tot een van de best verdienende kunstenaars van Nederland. Tot op de huid - 25 jaar schil derkunst van Ans Markus' kost 45 euro. De expositie is t/m 27 april te zien in Museum Jan van der Togt, Dorpsstraat 50 in Amstelveen, van do. t/m zo. 13- 17 uur. Vocaal ensemble Pur Sang maakt met nieuw repertoire een hele ommezwaai. Foto: Hielco Kuipers onze bedoeling geweest heel groot te worden. Eigenlijk is het ensemble nu al een tikkeltje aan de grote kant. Meestal za ten we onder de twintig leden." Eventjes heeft het vocaal en semble met de handen in het haar gezeten. Dat was toen diri gent Schohaus er mee stopte. „Het koor heeft toen echt in een dip gezeten", zegt Hielke- ma. „Het was moeilijk om een nieuwe dirigent te vinden. We hadden zoveel jaar met elkaar opgetrokken en de boel lag in eens stil. Een deel van de leden is er toen ook mee gestopt. Ge lukkig vonden we in Theo van der Hoom een prima nieuwe dirigent. En gelukkig zijn er ook weer heel wat nieuwe leden bij gekomen. Dat maakt het extra spannend." Rijsbergen: „We zijn ook be gonnen met nieuw repertoire. Nu Frans en Nederlands. Da's een flinke stap in een andere richting, een hele ommezwaai. Qua taal en muziek. Best pit tig" Hielkema knikt. „Maar dat nieuwe repertoire is wel nodig. Het zou niet goed zijn als de helft van het koor lekker onder uitgezakt het oude repertoire zou herhalen, terwijl de andere helft, de nieuwe leden, daar kei hard voor zou moeten repete ren. Nu is het repertoire voor iedereen nieuw. En ik zei het al, het leuke van het koor is dat je met elkaar bezig bent. Dat je nieuwe dingen zingt die je nog nooit hebt gezongen. Dat je je uiterste best moet doen om het bij te houden." Vocaal ensemble Pur Sang treedt vrijdagavond op in de Dorpskerk aan de Hoofdstraat in Leiderdorp. Aanvang van het concert: 20.30 uur, maar de deuren gaan drie kwartier eerder open. De toegang is 5 euro. Herman Joustra

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 15