f KUNST CULTUUR Avril Lavigne: beetje stoer, maar niet té ©IIRJ@ Weemoed en engagement bij Jackson Browne Het leven te lijf Kleurrijke schilderijen van een kleurrijke persoonlijkheid Leiden schiet Muziekhuis te hul CE N ES Lisa Marie Presley zingt Uitstel teruggave kunst Rusland Tweede editie FullColor Griezelbus kampt met geldgebrek Zelfgekozen plek in het za Klassieker Het Zwanenm te zien bij Nationale Ball< woensdag 19 MAART 200] onste STERF Foto: AP/Phelan Ebenhack Orlando - Haar wereldberoem de vader zong vooral en acteer de een beetje. Voor dochter Li sa Marie Presley gold lange tijd dat ze acteerde en een beetje zong. Voor het eerst zong ze gisteren in het openbaar, in Or lando, Florida. Presley deed dat om haar album 'To whom it may concern' te promoten. De cd komt in april uit. moskou - Rusland stelt de te ruggave van een verzameling waardevolle tekeningen en schilderijen aan de Kunsthalle in de Duitse stad Bremen uit. Volgens het Russische ministe rie van Cultuur heeft het muse um niet bewezen dat het de rechtmatige eigenaar is van de kunstcollectie. Het gaat in to taal om 364 werken van Rem brandt, Dürer en Titiaan. noordwijk - Op vrijdag 21 maart wordt in Noordwijk de tweède editie van het FullColor Festival gehouden. Een groot aantal Noordwijkse en regiona le bands, met een breed scala aari muzikale stijlen, is te be luisteren op.dit festival tegen racisme en zinloos geweld. De deuren van de Kuip (Zeestraat 1 in ftoordwijk) gaan om 20.30 uur open. Amsterdam - De verfilming van de populaire kinderboeken- reeks 'De Griezelbus' van Paul vaniLoon is uitgesteld, omdat de financiering nog niet rond is. De filmmakers wilden 'De Grie zelbus' komende kerst in de bioscopen hebben, maar stel- leirdat nu uit tot najaar 2004. muziek recensie Peter Bruyn Concert: Jackson Browne. Gezien: 18/3, Heineken Music Hall, Amsterdam. De Amerikaanse zanger Jackson Browne gaf gisteravond zijn eerste Nederlandse concert in bijna tien jaar. Het was niet de vraag óf hij iets over de politieke actuali teit zou zeggen, maar veel meer 'wan neer' en 'wat precies'. Hij deed het na het vierde nummer, 'Casino Nation', met de treffende openingsregel 'In a weapons producing nation under Jesus'. Hij be dankte de mensen die de afgt maanden tegen oorlog in Irak hadden gedemonstreerd en benadrukte nog eens dat de oorlogszuchtige taal van de Ame rikaanse machthebbers afkomstig was en „niet van een heel groot deel van het Amerikaanse volk. Applaus vanuit de zaal. „Steeds meer mensen in Amerika beginnen te beseffen dat het in die oorlog helemaal niet om vrijheid gaat maar om heel andere zaken. Om macht vervolgt de zanger. Maar hij wil eigenlijk helemaal geen preek hou den. Wat hij te melden heeft, dat zingt hij immers al in zijn liedjes. En zo is het. Want zoals Dylan in de jaren zestig, gold Califomiër Browne in de ja ren zeventig als spreekbuis van zijn gene ratie. Zijn songs gingen vaak over twijfel - in relaties, in idealen en noem maar op. En daar herkenden velen zich in. Eind jaren zeventig verdween de 'brille' wat uit zijn introspectieve songs. Er kwam een sterk engagement voor terug. Jackson werd het rockboegbeeld van de antinucleaire beweging, de vredesbewe ging, de mensenrechtenbeweging. Muzi kaal trachtte Browne ondertussen wat al te krampachtig met zijn tijd mee te gaan door het gebruik van synthesizers en an dere nieuwlichterij. Sinds hij die fase in de jaren negentig achter zich liet, gingen zijn platen er weer met stappen op voor uit. Het is verbazingwekkend hoe tijdloos de muziek van Browne anno 2003 klinkt. De Amerikaan kiest bewust voor veel songs van zijn vorig jaar verschenen album 'The naked Ride Home' - dat afgezien van de sterke titelsong toch vooral een schaduw is van het vroege werk - aange vuld met nummers uit de jaren zeventig. De tussenliggende decennia worden gro tendeels genegeerd. En omdat hij in z'n ruim dertig jaar omspannende carrière amper een half dozijn concerten in ons land heeft gegeven, zijn de paden nog niet plat getreden. Het publiek roept om weemoedige klas siekers als 'Rosie' en 'Late for the Sky' en krijgt die ook. Je voelt op die momenten de vonk door de zaal gaan. Echte muzi kale verrassingen kent het concert niet. De jaren zeventig zijn natuurlijk voorbij. Die kun je niet terug halen. Je kunt alleen proberen de muziek van destijds zo goed mogelijk te spelen. En dat gebeurt. muziek recensie Richard Stekelenburg Concert Avnl Lavigne Gezien: 17/3, Heineken Music Hall, Amsterdam. Als het zwarte doek voor het po dium van de Heineken Music Hall even na negen uur naar be neden valt, barst het hoge jon- ge-meisjesgegil in volle hevig heid los. Daar staat ze dan: een nieuwe heldin. Gekleed in een eenvoudig groen T-shirtje en zwarte broek met op het hoofd een zwart skate-mutsje. Avril La vigne dus: een tenger, bijna nie tig klein meisje met stoere oog opslag. De anti-Britney. „Waarom zou ik in alleen een bh op het podium gaan staan? Zo loop ik toch ook niet over straat?" Met dit soort uitspraken bepaalde de 18-jarige Avril La vigne (spreek uit: è-wrill lawien) haar positie ten opzichte van de sexy Britney Spears-achtigen. Zoals ze er op straat bij liep, zo stond ze ook op het podium. Een beetje jongensachtig, maar puur natuur. En zonder laag uit gesneden decolleté, want, aldus Avril: „Daar heb ik de tieten niet voor en ik ben niet van plan daar wat aan te doen." Avril opent de avond met haar hit 'Sk8er Boi' en rent daarbij gedreven in het rond, de vuisten in de lucht priemend. Haar band - drie jongens op gitaar, bas en drums - neemt de be proefde punkpose aan. Dat de muziek van Avril goedbe schouwd maar weinig met punk te maken heeft, doet er niet toe. Het is de houding en een uit straling die tot de verbeelding sprekerr. En dat geldt ook voor de teksten die Avril zingt. Over een uitsloverig vriendje dat zich anders voordoet dan hij is Complicated Over een in de kiem gesmoorde romance tus sen het balletmeisje en de pun ker ('Sk8er Boi'). En over vooral niet 'gewoontjes' willen zijn ('Anything but ordinary"). Stuk voor stuk worden de teksten meegebruld. Met drie wereldhits op haar naam is Avril inmiddels een ster. Maar, al zingt ze dan het niet te willen zijn, Avril Lavigne is óók wel degelijk heel 'gewoontjes'. Met 'gewone' jonge-meisjesdro- men, 'gewone' jonge-meisjes- verliefdheden en 'gewone' jon- ge-meisjeswensen, allemaal be zongen in 'gewone' jonge-meis- jesmuziek. Op het brave af. Aan het begin van de avond maakte zè ons nog beleefd haar excuses, want er heerst een griepje in de bandbus. Maar haar stem heeft er nauwelijks onder te lijden. Avril zingt met mooie, kraakhel dere stem. Na dik een uur is het voorbij. Nog één keer gaat haar vuist de lucht in. Avril is best stoer. Een beetje stoer, maar Avril Lavigne: „Voor een laag decolleté heb ik de tieten niet en ik ben niet van plan daar wat aan te niet te. doen." Foto: Rob Verhorst De Boekenweek staat dit jaar in het teken van Leven en dood in de letteren. In dat kader kozen tien redacteuren van deze krant het boek met de meest aangrij pende sterfscène. Vandaag Jaap Timmers over het ontroerende verhaal 'Die ene man' van Mar guerite Yourcenar. Een simpele ziel, die zijn einde vindt op een van de Friese eilanden. De beroemde Franse schrijfster reisde speciaal voor de sterfscè ne van haar hoofdpersoon Na- thanaël naar Ameland. Het be zoek leerde haar over het ruige eilandleven: de geluiden van de meeuwen, de branding van de zee en de stilte. In het verhaal zelf wordt Ameland niet ge noemd. De enige topografische aanduiding die Yourcenar geeft, wijst op Texel (Oudeschild). Nathanaël is de zeventiende- eeuwse zoon van een scheeps- schilder, die werkte voor de VOC in Amsterdam. Als hij na een liefdesavontuur met zijn meisje een opdringerige dronke man ongewild doodslaat, vlucht hij. Jarenlang werkt hij op een zeeschip. De man loopt pleuritis op en hoest veel. Na zijn om zwervingen komt hij in huis bij een rijke Amsterdamse familie. De schone zeelucht op de 'Frie se eilanden' moet hem er bo venop helpen. Nathanaël be trekt een buitenhuis van de Am sterdammers. De zieke hoeft maar een paar dingen te doen: het huis schoonhouden en stro pers afschrikken. Hij leert ande re eilanders kennen. Geleidelijk neemt het aantal gebeurtenis sen in zijn leven af. Kermissen Leve ei en do< n de lettere BOEKENWEEK 2003 1 2 T in naburige dorpen, die hij ger graag bezocht, zweert bang als hij is voor hoestb De zelf zo belezen Yource vertelt het verhaal van een pele ziel. Levenslessen he< van horen zeggen. In de la periode van zijn leven zoe de eenzaamheid op. Drijft pleuritis hem daarheen? I neringen komen boven, m krijgen geen intellectuele i ning. Alles vervliegt in het gakken van de rotganzen. Het einde van een mensei is op komst. Yourcenar be schrijft de dood als een vr gebeurtenis, in harmonie de natuur. Een zelfgekoze in het zand, tussen de kad van konijnen. Een overwe gend beeld, dat mij ontro» Nathanaël besluit een lan duinwandeling te maken, waar hij fysiek eigenlijk m lijks meer toe in staat is. I een afgelegen duinpan, zj mand hem zoeken, moch sterven. Hij overweegt no terug naar huis, zal ik evei dutje doen? Dan vloeit he in zijn mond. 'Hij had het beetje benauwd, nauwelij meer dan hij gewend was legde zijn hoofd op een gi neer en ging gemakkelijk als om te slapen'. Amsterdam - Het Nationale Bal let heeft volgend seizoen onder meer de klassieker 'Het Zwa- nenmeer' van Tsjaikovski op het programma staan. De choreo grafie is van Rudi van Dantzig. Daarnaast brengt het balletge zelschap rond de kerstdagen het klassieke werk 'The Sleeping Beauty', een balletversie van het sprookje 'Doornroosje'. Verder komt Het Nationale Ballet met veertien hedendaagse werken en internationale stukken uit de negentiende en twintigste eeuw. Daarbij zitten zeven pren Het Nationale Ballet is i ventig dansers het dansgezelschap van Ned De producties van het k seizoen staan voor het et der leiding van Ted Bn die in juni als artistiek di aan de slag gaat. Het balli schap opent het seizoen tember met 'Carmen q een tournee van drie i waarin vrouwen de hi spelen. Volgend voorjai 'Pulcinella' op het progra HU In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: de Leidse schilder Evert van Seggelen. Soms kan het razendsnel gaan in de kunstwereld. Neem Evert van Seggelen. Al sinds jaar en dag vrijetijdsschilder, zonder dat ooit aan de grote klok te hangen. Zonder de ambitie om er op het professionele vlak iets mee te doen. Tot zijn doeken, geheel per toeval, onder ogen kwamen van Peter Milosevic, een voormalige galeriehouder int Londen. Compleet over donderd bood hij Van Seggelen meteen een expositie aan. Vrij dag is het zover: dan hangen zijn doeken in de Britse hoofd stad. Milosevic heeft grote verwach tingen van de expositie bij ga lerie Mediteraneo Casa del Ar te. „Ik schat dat we minstens de helft van de doeken kwijtra ken. Bij de opening zullen vijf honderd gasten aanwezig zijn, onder wie veel belangrijke mensen uit het kunstwereld. Tot nü toe zijn de reacties heel positief." De tentoonstelling in Londen zal niet de laatste zijn, als het aan Milosevic ligt. Voor de zomer staat Amsterdam ge pland en daarna wordt New York veroverd, zegt hij zonder een spoor van ironie. Een opvallende lacune in dat rijtje is Van Seggelens thuisstad Leiden. „Tja, in je eigen stad word je toch niet serieus geno men", zegt de besnorde schil der, die in Leiden vooral be kend is als oprichter van uit zendbureau Seggment. „Ik weet nu al wat voor reacties ik dan krijg: die Van Seggelen, die denkt nu zeker ook al dat 'ie kan schilderen." Het meest opvallend aan zijn schilderijen zijn de kleuren. Die spatten werkelijk van het doek. „Ik houd van kleuren", beaamt de schilder. „Dat past ook wel bij een kleurrijke per soonlijkheid, hè", voegt hij er met een grijns aan toe. Het is ook deze kleurenrijkdom die Milosevic meteen voor zijn werk innam. „Zijn schilderijen zitten vol levensenergie. In mijn galerie had ik werk van zo'n 200 kunstenaars van over de hele wereld hangen, maar dit heb ik nooit gezien. Evert is Evert van Seggelen: „Ik schilder altijd als ik me óf heel goed, óf heel slecht voel. Een tussenweg is er niet." Foto: Hielco Kuipers 57, maar hij schildert alsof hij 25 is." Zijn onderwerpen en voorstel lingen ontstaan spontaan, zegt Van Seggelen. „Waarom heb ik daar nu een hoofd met tulpen geschilderd? Ik weet het echt niet. Zoiets ontstaat gewoon. Ik moet er ook in de juiste stem ming voor zijn. Ik schilder al tijd als ik me óf heel goed, óf heel slecht voel. Een tussenweg is er eigenlijk niet. Ik ga ook niet zitten pielen. Dat werkt bij mij niet. Ik gooi het er altijd in één keer op." Van één doek is in ieder geval wel duidelijk waar de inspiratie vandaan komt: Al Pacino. Van Seggelens ontmoeting met de wereldberoemde acteur staat hem op het netvlies gebrand. Samen met zijn vriendin zat de Leidenaar in een chique gele genheid in New York te lun chen. „Toen ineens Al Pacino binnen kwam lopen. In zwart pak en met zonnebril. Alsof God de zaak betrad. Zelfs de ei genaar werd er zenuwachtig van." Toen de acteur na een half uur aanstalten maakte om te ver trekken, raapte Van Seggelen al zijn moed bijeen. „Ik heb een servet en een pen gepakt. Met knikkende knieën ben ik achter hem aan gelopen en heb hem op de schouder getikt. 'My gir lfriend loves you', zei ik tegen hem. Hij lachte, pakte een vilt stift en zette zijn handtekening. Ik was echt helemaal de weg kwijt." In stemmige kleuren is het onvergetelijke moment door Van Seggelen vereeuwigd. Rody van der Pols door Herman Joustra leiden - Om de grootste financi ële nood te lenigen heeft de ge meente Leiden het Muziekhuis een bedrag van ruim 20.000 eu ro kwijtgescholden. Dat bedrag, de zogenoemde investeringsbij drage, moet de organisatie die het gelijknamige pand aan Ui terstegracht en Middelstegracht runt, normaal gesproken jaar lijks betalen naast de reguliere huur. In ruil voor deze kwijt schelding verplicht het Muziek huis zich concertzaal Q-bus ook na 1 mei open te houden. Beide partijen zijn dat mondeling overeengekomen. Coördinator John May van het Muziekhuis reageert gematigd positief op het gebaar van de ge meente. „Voor nu is het leuk, maar voor de financiële situatie op de langere termijn lost dit niets op. We blijven zitten met een jaarlijks groot structureel te kort. Het gevaar dat we de sala rissen niet kunnen uitbetalen, blijft op de loer liggen." May zeg^ wel te hopen dat het Mu ziekhuis de komende tijd met een gewiekste programmering kan aantonen, dat de concert zaal zonder die jaarlijkse inves teringsbijdrage wél kan draaien. „Dat houdt in dat we de komen de periode het liefst zo commer cieel mogelijk programmeren. Het is belangrijk dat we laten zien dat we meer publiek kun- nen trekken door het neerzetten van wat bekendere bands. En dat op die manier de tent zon der verlies is te runnen." Het Muziekhuis heeft recent steeds aangeven dat juist het be talen van die investeringsbijdra ge, die het vorige bestu een periode van 25 ja overeengekomen met meente, als een molenst de nek hing. Met die 11 zijn de maandelijkse last i het pand ongeveer 5511 ;1 per maand. Die zijn non sproken niet op te brenj f welke huurder dan ook, Muziekhuis. De exploita 1 zijn inkomsten verder uil huur van ruimten aan cM de bands en de Streek o school. Die staan echter tt verhouding tot de vaste b Om die reden zegde h|T ziekhuis recent de hi k concertzaal Q-bus per 1 Q De gemeente voert op ment gesprekken met de n muziekschool over het i a overnemen van de ex van het pand. j' theater recensie Dick van Teylingen Stan speelt Vraagzucht', gebaseerd op teksten van Max Frisch, Hanif Kureishi, Raymond Carver e.a. Idee: Jolente de Keersmaeker, Frank Vercruyssen en Thomas Walgrave. Spel: Frank Vercruyssen. Gezien: 18/3, LAKtheater, Leiden. „Ik ga vanavond een aantal vra gen stellen", zegt Frank Ver cruyssen bij zijn huiselijke ont vangst van het publiek. Dat is het understatement van de avond: drie uur lang zal hij zon der enige stemverheffing de toe schouwer voor het blok zetten met vragen. Simpele, absurde, onbeantwoordbare, retorische, existentiële en nog veel meer soorten vragen. Hij put daarbij dankbaar uit het dagboek dat Max Frisch schreef tussen 1966 en 1971; daar staan genoeg vra gen in om de wereldbevolking bezig te houden. Van 'hoeveel van uw kinderen zijn niet ter wereld gekomen omdat u dat niet wilde?' tot 'bent u bang voor de dood?' en 'waarom hui len stervenden nooit?' De vragen van Frisch roepen weer andere teksten op: verha len die aansluiten, met een haakje in een vraag grijpen en soms een beginnetje van een mogelijk antwoord geven. De ontmoeting met het honderd procent perfecte meisje bijvoor beeld, of de hond die gewurgd wordt door een lift. Of Tsjechovs vragen van een gekke wiskundi ge, zoals: 'Mijn schoonmoeder is 75, mijn vrouw is 42. Hoe laat is het?' Vragen en verhalen bieden uit eindelijk onvoldoende houvast, dus probeert Vercruyssen zich vast te klampen aan de harde feiten van het leven. Aantal ge broken ledematen: drie. Aantal keren hond geschopt: nul. Aan tal broers, kussen gegeven en gekregen, trappen op en afgelo pen, keren zeeziek, enzovoort. Het is de opmaat voor de aap die uit de mouw komt: een dro ge opsomming van de Ameri kaanse macht. Vliegtuigen, on derzeeboten en andere wapens, inclusief de astronomische kos ten, wat je ook voor da e zou kunnen doen, en tieven die oorlogsp Bush heeft stopgezet of ül laag pitje om zijn militai v raat te bekostigen. Zet :i jard aan bewapening het feit dat elke vier si iemand sterft van de y Dat werkt nogal effecti tegen het psychedeliscl1(1 met US Airforce-films. De werkwijze die STAN in "Vraagzucht' lijkt op 'n de Nederlandse groej paard in een stuk als rest Take-away', waai aanhef 'ik kan me niet len dat' stellingen volgei II voorbeeld de ongelijkhi wereld tastbaar maken. a' formance van Vercruysi et fectiever door een zorgt aa selectie en compositie *J' sten, een betere presei een sterkere vortlel "Vraagzucht' doet wat1?6 moet doen: het leven 116 met een verrassend g 2 spot en de toeschouwe laten met een indruk 1 lei hij lang alleen kan zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18